Statsråd Jens Stoltenberg [10:02:12 ] : Det er en glede å få
legge fram statsbudsjettet for 2026 og igjen å holde finanstalen. Høstens
valgkamp var preget av det som skiller partiene.
Slik bør det være i et demokrati, der forskjellene skal fram før
velgerne tar sin beslutning.
Men etter et valg er det tid for å finne det
som forener oss. Det er både ønskelig, og det er nødvendig. Ingen partier
har flertall alene i denne sal. Alle partier som ønsker innflytelse,
har derfor et ansvar for å inngå kompromisser. Regjeringen er en
mindretallsregjering og må søke flertall med andre partier i Stortinget.
I arbeidet med budsjettet vil vi gjøre det med de partiene som har pekt
på Jonas Gahr Støre som statsminister.
Vi er forberedt på at det kan bli krevende
forhandlinger. Samtidig er vi trygge på at vi kan komme fram til gode
løsninger ved å lytte til våre forhandlingspartnere – og fordi vi
har et felles mål om en politikk for mer fellesskap og mer rettferdighet.
Den norske samfunnsmodellen krever høyere offentlige utgifter og
et høyere skattenivå enn i mange andre land. Til gjengjeld gir den trygghet,
små forskjeller, tillit mellom folk og en produktiv økonomi. Vi
som er for en sterk offentlig sektor, må også være de fremste til
å fornye og forbedre offentlig sektor. Vi må bevare det som er bra,
justere kursen når det er nødvendig, og fornye der det er mulig.
Forslaget til statsbudsjett er et budsjett
for å trygge økonomien, fellesskapet og landet. Utgangspunktet er godt.
Norsk økonomi vokser, og arbeidsledigheten er lav. Sysselsettingen
har økt med 162 000 personer de siste fire årene, hvor åtte av ti
jobber har kommet i bedriftene og privat sektor. Investeringene
i næringslivet øker. Prisveksten har kommet ned. Norges Bank satte ned
renten to ganger i år. Husholdningenes kjøpekraft øker.
Samtidig er det nettopp i gode tider vi kan
gjøre de feilene som bringer ny nedgang. Derfor er det vårt felles ansvar
å sikre trygg styring. Det er desto viktigere i en urolig tid.
Pensjonsfondet gjør oss bedre rustet enn mange
andre land. Mens andre må ta opp lån for å betale for helt nødvendige
utgifter, kan vi bruke avkastningen fra fondet. I dag kommer hver
fjerde krone på statsbudsjettet fra avkastningen av Statens pensjonsfond
utland.
Dette budsjettet innebærer en fortsatt gradvis
innfasing av oljeinntekter i tråd med handlingsregelen. Handlingsregelen
er jo nettopp en regel for en forsvarlig innfasing av oljeinntekter
i norsk økonomi. Regjeringen foreslår en bruk av fondsmidler på
579 mrd. kr. Det tilsvarer 2,8 pst. av fondsverdien, som er lavere
enn den forventede realavkastningen på 3 pst. Budsjettet forventes
å ha en nøytral effekt på aktiviteten i norsk økonomi. Vi legger
dermed til rette for at utviklingen med lav ledighet, lavere prisvekst
og økt kjøpekraft kan fortsette.
I budsjettforslaget fremmer regjeringen flere
tiltak for å gi folk bedre råd. Norgespris gir husholdningene muligheten
til en mer forutsigbar strømregning. Redusert elavgift bidrar til
lavere strømutgifter, både for familiene og for bedriftene. For
et rekkehus med et strømforbruk på 18 000 kWh vil elavgiften reduseres
med over 1 000 kr i året.
Regjeringen vil holde maksprisen i barnehagen lav. En
barnehageplass skal ikke koste mer enn 1 200 kr per måned. En familie
med ett barn vil dermed spare om lag 31 000 kr årlig sammenlignet
med om maksprisen i 2021 hadde blitt prisjustert. Barnefamilier
som bor i mindre sentrale kommuner, sparer enda mer.
Forslaget til budsjett trygger fellesskapet.
En god og forutsigbar økonomi er avgjørende for at kommunene og
fylkeskommunene skal kunne levere grunnleggende velferdstjenester.
Vi styrker derfor kommuneøkonomien med 4,2 mrd. kr. De ekstra midlene
kommunene fikk i revidert nasjonalbudsjett, videreføres også i 2026.
Regjeringens forslag bidrar til en forutsigbar
og god sykehusøkonomi. Sykehusenes driftsmidler økes med 3,4 mrd.
kr for å øke aktiviteten, i hovedsak som følge av at vi blir flere
eldre. Vi gjør store investeringer i sykehusene, og regjeringen
foreslår midler til investeringslån til fem nye byggeprosjekter.
Budsjettforslaget innebærer en satsing på heldøgns omsorgsplasser,
som sykehjem og omsorgsboliger. Samtidig foreslås en ny tilskuddsordning
for tilpasning av egen bolig, slik at eldre kan bo hjemme lenger.
Regjeringen følger opp opptrappingsplanen for psykisk helse.
For neste år foreslår vi å styrke lavterskeltilbud i kommunene og
tilbud drevet av ideelle og frivillige organisasjoner. Regjeringen
foreslår å øke bevilgningene til det statlige barnevernet, slik
at vi kan ivareta de mest sårbare barna.
Forslaget til budsjett trygger landet. Forsvarsbudsjettet
øker i tråd med langtidsplanen for Forsvaret, som et samlet Storting
har stilt seg bak. Det innebærer økte investeringer i moderne materiell,
og mer penger til drift, øving og personell.
Norge fortsetter å stille opp for Ukraina fordi
deres sikkerhet er vår sikkerhet. Vi vil gi 70 mrd. kr i militær støtte
og 15 mrd. kr i sivil støtte til Ukraina. Videre foreslår regjeringen
å bruke 1 pst. av bruttonasjonalinntekten, nær 57 mrd. kr, til bistandsformål.
Regjeringen styrker arbeidet med å forebygge,
forhindre og bekjempe kriminalitet. Vi foreslår økt grunnfinansiering
til politiet og å forsterke innsatsen mot barne- og ungdomskriminalitet,
bl.a. ved å utvide ordningen med hurtigspor for unge lovbrytere.
Regjeringen følger opp Totalberedskapsmeldingen, med vekt på sammensatte
trusler, digital motstandskraft og samordnet beredskapsarbeid.
Regjeringen har invitert partiene på Stortinget
til å delta i en skattekommisjon som kan legge til rette for et tverrpolitisk
skatteforlik. Etter samtaler med alle partiene har jeg nå invitert
til et møte for å drøfte hvordan vi kan legge opp arbeidet for å
få til et forlik. Regjeringen tar sikte på å legge fram en stortingsmelding
om en helhetlig skattereform i løpet av 2027. Formålet er å oppnå enighet
om viktige elementer i skattesystemet på tvers av politiske skillelinjer
– en enighet som kan stå seg over tid og gi forutsigbarhet.
Arbeidet med et skatteforlik bør ikke forsinke
fornuftige endringer i skattene. I statsbudsjettet fremmer derfor
regjeringen forslag som kan bidra til økt verdiskaping og mer rettferdighet.
Det skjer innenfor skatteløftet om at det samlede skatte- og avgiftsnivået
ikke skal øke. Hvis én skatt eller avgift går opp, må en annen skatt
eller avgift gå ned.
I budsjettet foreslår regjeringen å redusere
inntektsskatten med mer enn 4 mrd. kr. En lønnstaker med 700 000 kr
i inntekt og med kun standard fradrag vil med vårt forslag få redusert
skatten med drøye 1 000 kr i året. Siden Støre-regjeringen tiltrådte,
anslås skatten for den samme lønnstakeren å bli om lag 6 000 kroner
lavere i 2026 enn den ville vært med 2021-regler. Husholdningene
får også lavere elavgift, noe som bidrar til at folk får bedre råd.
Disse lettelsene finansieres gjennom andre endringer i skatte- og
avgiftssystemet.
Gjennom mange år har det vært et mål at alle
nye personbiler skal være elektriske innen 2025. Det målet er i
praksis nådd. Med en andel på hele 95 pst. blant nye personbiler
har elbil blitt førstevalget for norske bilkjøpere. Samtidig har
de årlige avgiftsinntektene fra biler blitt redusert med om lag
60 mrd. kr i løpet av de siste 20 årene. Støtten til elbiler har
blitt en generell støtte til å kjøpe bil. De 20 pst. med høyest
inntekt kjøpte i fjor ti ganger så mange nye elbiler som de 20 pst.
med lavest inntekt. Det betyr at støtten i hovedsak går til dem
som har mest fra før.
En stor elsykkel med plass til barna har i
dag høyere merverdiavgift enn en vanlig elbil med plass til hele
familien. Elbilfordelene er en vesentlig årsak til at vi siden 2001,
siden vi innførte handlingsregelen, har brukt om lag en tredjedel
– hver tredje krone – av uttaket av pensjonsfondet, eller oljepengene,
på å finansiere lavere skatter og avgifter. Siden elbilmålet er
nådd, foreslår regjeringen å redusere innslagspunktet for merverdiavgift ved
kjøp av elbil fra 500 000 kroner til 300 000 kr. Fullt innfaset
vil det alene gi 5 mrd. kr i økte inntekter. Regjeringen mener at
elbilfordelene i merverdiavgiften bør fases videre ut, og varsler
derfor at fritaket vil fjernes helt fra 2027. For at det fortsatt
skal være mer attraktivt å velge elbil, foreslår regjeringen å øke
engangsavgiften og CO2 -avgiften.
Klimaavgifter er det mest treffsikre og effektive
virkemiddelet for å få ned utslippene. Ved å la forurenser betale
gjør vi det mer lønnsomt å rense og mer ulønnsomt å forurense. På
den måten får husholdninger og bedrifter insentiver til å finne
de billigste og mest effektive måtene å kutte utslipp på. Det bidrar
også til utvikling av ny, grønn teknologi.
Vi foreslår derfor å øke klimaavgiftene med
14 pst. i 2026, i tråd med planen om å trappe opp det generelle nivået
til 2 400 kr per tonn CO2 , målt i dagens priser. I tillegg
varsler vi at opptrappingen vil fortsette i samme tempo også etter
2030, til et avgiftsnivå på 3 400 kr per tonn i 2035. Regjeringen
fører en ambisiøs klimapolitikk der prising av utslipp kombineres
med krav til nullutslippsløsninger og støtte til utvikling og innfasing
av ny grønn teknologi.
Skattesystemet avhenger av tillit og legitimitet. Åpenbart
urimelige skattehull undergraver dette. Vi foreslår nå å tette flere
slike skattehull. Gjennom målrettet skatteplanlegging har selskaper
i eiendomssektoren hatt mulighet til å unngå gevinstskatt på utleieleiligheter
og tomter. I perioden 2017 til 2023 har gevinster på over 34 mrd.
kr ikke kommet til beskatning som følge av dette skattehullet. Det
vil vi nå sette en stopper for.
I dag kan enkelte finansforetak oppnå doble
rentefradrag når de tar opp lån i utlandet. Det vil si at de trekker
fra de samme rentene to ganger. Nå fjerner vi denne muligheten.
Ved internasjonal handel med tjenester er det et hull i merverdiavgiften
som kan utnyttes av flernasjonale selskaper. Nå tetter vi også dette
skattehullet.
Alt dette gjør skattesystemet mer rettferdig
og vil neste år gi fellesskapet økte inntekter på 2,6 mrd. kr, og mer
i årene som kommer. De økte inntektene ved å redusere elbil-fordelene,
øke klimaavgiftene og tette skattehull bruker vi til å kutte elavgiften
og redusere skatten på arbeid og inntekt.
Det er lettere å bevilge i budsjettet enn å
kutte i budsjettet, lettere å gi penger enn å ikke gi penger. Men
politikk er å velge. For at noen formål skal få mer, må andre formål
få mindre. I statsbudsjettet legger regjeringen fram forslag til
omprioriteringer. Vi gjør valg. Det gjør vi ikke minst fordi vi
ikke kan forvente at pensjonsfondet vil vokse like mye i årene framover.
Vi kan selvfølgelig håpe at internasjonale
aksjemarkeder stiger til nye høyder, og at pensjonsfondet dobler seg
nok en gang. Men en ansvarlig økonomisk politikk kan ikke baseres
på framtidig flaks.
I dette budsjettet legger vi derfor fram en
rekke små og store forslag til hvordan vi kan redusere utgiftene,
og hvordan offentlig sektor kan drives bedre. Vi legger fram forslag
til hvordan norsk økonomi kan bli mer produktiv ved at tilgangen
på arbeidskraft øker, og at kapitalen går dit den gir størst avkastning.
Slik øker vi verdiskapingen både i privat og i offentlig sektor.
Vi skaper og deler. Og husk: Når vi er gode
til å dele, blir vi også bedre til å skape.
La meg gå igjennom de viktigste tiltakene.
Næringsstøtte: Næringspolitikken skal bidra
til nyskaping og omstilling. Samtidig må vi passe på at virkemidlene
er effektive, og at hver krone brukes på best mulig måte. I år blir
det utbetalt statlig støtte til bedrifter på om lag 26 mrd. kr.
I tillegg kommer støtten til landbruket. I budsjettet foreslår regjeringen
å redusere næringsstøtten på enkelte områder. Vi foreslår en nominell
reduksjon på 1,9 mrd. kr til klima- og energifondet, som forvaltes
av Enova.
Regjeringen foreslår blant annet å fjerne den
øremerkede bevilgningen til punktutslippsprogrammet på 1 mrd. kr. Programmet
gjelder industri i kvotepliktig sektor og bidrar ikke til oppfyllelse
av Norges klimaforpliktelser for 2030. Selv etter denne reduksjonen
vil bevilgningene til fondet være 7,2 mrd. kr, noe som er betydelig
høyere enn nivået i 2021. Med regjeringens forslag vil Enova ha
et stort økonomisk handlingsrom til å støtte gode klima- og energiprosjekter
også neste år.
Under Nærings- og fiskeridepartementets budsjett bevilges
det 2,8 mrd. kr til Innovasjon Norge. Samlet foreslår regjeringen
at enkelte bevilgninger til Innovasjon Norge og distrikts- og regionalpolitiske
tilskudd reduseres med nær 400 mill. kr. Det vil likevel være betydelige
midler til innovasjon og næringsutvikling, men midlene må prioriteres
strengere mot de beste prosjektene, og næringslivet må ta en større
del av ansvaret selv.
Offentlige tjenester: I budsjettet foreslår
regjeringen flere tiltak for å drive offentlig sektor bedre. Som
en del av budsjettprosessen har alle departementer vurdert hvordan
de kan omprioritere penger.
I sykehussektoren kutter vi 300 mill. kr i
administrasjon og kjøp av konsulenttjenester for å kunne bevilge enda
mer til å behandle pasienter.
Politiet får økt handlingsrom til å bruke ressursene sine
der de gjør mest nytte. På bakgrunn av politifaglige råd vil regjeringen
bl.a. legge ned 14 passkontorer og erstatte tilbudet med passbuss.
Omstillingen i justissektoren gir innsparinger på over 100 mill. kr,
som brukes på andre tjenester politiet trenger mer. Forsvaret skal
effektivisere tilsvarende 700 mill. kr. Det bidrar til å finansiere
opptrappingen i langtidsplanen for Forsvaret.
Statlig detaljstyring av kommunene hindrer
dem fra å tilpasse tjenester til lokale behov, og det bidrar til
mer byråkrati og papirarbeid. Regjeringen har derfor satt ned en
kommunekommisjon. Den skal komme med forslag til hvordan kommunene
kan få større frihet og drives bedre.
Samferdsel: Regjeringen vrir bruken i samferdselssektoren
fra oppstart av nye, store prosjekter, til drift og vedlikehold
av vei og bane. Drift og vedlikehold er kanskje ikke de delene av
samferdselsbudsjettet som er mest synlige og politisk mest populære.
Men det er det som gir mest nytte for folk, og som er mest samfunnsøkonomisk
lønnsomt. Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til Nasjonal
transportplan nominelt med 1,5 mrd. kr. Det er nok til å sikre rasjonell
framdrift i prosjektene som allerede er i gang. Det vil også være
rom til å starte opp flere mindre prosjekter på vei og bane samt kollektivtransport
i de største byene. Det foreslås ikke kostnadsramme for oppstart
av nye, store infrastrukturprosjekter i budsjettet for 2026.
Regjeringen foreslår å stanse arbeidet med
Stad skipstunnel. Alle anbud som er kommet inn, ligger langt over
kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt. Det blir for dyrt. Stans
av prosjektet innebærer at vi kan unngå utgifter på over 9 mrd.
kr i årene som kommer.
Arbeid: Flere regjeringer har forsøkt å øke
andelen av befolkningen som er i arbeid. Men vi må erkjenne at vi
ikke har lyktes godt nok. Vi må derfor utvikle nye og bedre virkemidler.
Et spørsmål er om endringer i skattesystemet kan være en del av
løsningen. Verken politikere eller fagøkonomer har i dag gode svar
på det.
For å få mer kunnskap foreslår regjeringen
å gjennomføre en forsøksordning med arbeidsfradrag for unge. Et
arbeidsfradrag skiller seg fra generelle skattelettelser ved at
det kun gis i arbeidsinntekt, ikke trygdeinntekt. Hvis trygdede
skal holdes utenfor brede lettelser, må det i så fall begrunnes
med at det er nødvendig for å få flere i jobb og færre på trygd.
Det vet vi ikke om det gjør i dag. Effekten av et arbeidsfradrag
er usikker. En forsøksordning vil derfor gi oss et grunnlag for
å vurdere om et arbeidsfradrag faktisk vil øke det samlede tilbudet av
arbeid.
I tillegg til å se på skattesystemet må vi
se på innretningen av velferdsordningene. Overgangsstønaden ble innført
på 1960-tallet og gis til enslige forsørgere med lav inntekt. Da
var samfunnet helt annerledes enn i dag. Spesielt var det mye vanskeligere
for kvinner å forsørge seg selv, og barnehager var et tilbud til
ytterst få. I dag jobber de fleste kvinner, og barnehager er en
rettighet for alle. Og vi har fått betydelig utvidet foreldrepermisjon,
og vi har fått SFO.
Barnetrygden er økt vesentlig, og barnehageprisene er
kraftig redusert. Likevel er overgangsstønaden opprettholdt. Overgangsstønaden
kan heve terskelen for at enslige forsørgere deltar i arbeidslivet.
Det kan skape fattigdomsfeller. Dagens overgangsstønad motvirker også
integrering. Det er 40 pst. av mottakerne som har innvandrerbakgrunn.
Regjeringen foreslår derfor å starte utfasingen av overgangsstønaden
for nye mottakere, med unntak for de yngste barna og barn med særlige
behov. Det samme gjøres med enkelte andre, tilhørende stønader.
Dette er i tråd med anbefalingen fra barnefamilieutvalget om at
disse stønadene burde avvikles.
Fullt innfaset vil dette gi en innsparing på rundt 1,3 mrd. kr i
året.
Regjeringen foreslår å trappe opp innsatsen
i arbeidsmarkedspolitikken. I budsjettforslaget for neste år legger
vi derfor opp til økt bruk av arbeidsmarkedstiltak og to forsøk
som kan bidra til at unge kommer raskt i gang med arbeidsrettet
oppfølging. Det foreslås også et rekrutteringsprogram til helse-
og omsorgssektoren for unge som står utenfor arbeid og utdanning.
Pensjonsreformen fra 2011 gjør at flere eldre
jobber lenger, og ikke minst at flere pensjonister kombinerer arbeid
og pensjon. I aldersgruppen 62–65 år jobber om lag 60 pst.
Det er vesentlig flere enn før reformen – og kan anbefales. Innsparinger
i folketrygden som følge av pensjonsreformen og høyere sysselsetting
blant eldre styrker statsfinansene med 60 mrd. kr i 2026. Dette
vil øke betydelig framover, ikke minst fordi flere eldre jobber
mer. Det gir økte inntekter til den enkelte pensjonist, som kan
kombinere pensjon og arbeid uten avkorting, og det gir økte inntekter
til fellesskapet.
Når vi har lyktes med å få flere eldre i arbeid,
bør det være mulig å få flere unge i arbeid.
Det er derfor det er så viktig at vi gjennomfører forslaget om en
forsøksordning med arbeidsfradrag.
Da jeg holdt denne talen forrige gang, i 1997,
var verden preget av grunnleggende optimisme. Den kalde krigen var
over. Berlinmuren var revet. Tidligere diktaturstater ble frie.
Demokratiet spredte seg, ikke bare i Europa, men over hele verden.
Tidligere fiender ble venner. NATO og EU ble utvidet. Handelshindre
ble fjernet, og tollmurer bygget ned. Den åpne, liberale verdensordenen
hadde seiret over autoritære ideologier – én gang for alle, trodde
vi.
Men vi tok feil. I dag er verden en helt annen.
Det er en forsterket rivalisering mellom stormakter. Vi har sett en
ny, brutal krig i Midtøsten. Det pågår en fullskala krig i Europa,
i Ukraina. Handelshindre bygges ikke ned – de bygges opp. Globaliseringen
er på retur. Demokratiet er på vikende front. Verden er blitt mer
urolig. Den er farligere.
Det forplikter oss som er samlet her i dag.
Vi har et felles ansvar for å ta vare på det som går bra i landet
vårt, og det er mer som forener oss, enn de forskjellene valgkampen
var preget av. Truslene utenfra har brakt oss sammen her hjemme.
Vi samlet oss om forsvarsforliket og om støtten til Ukraina. Og
vi samlet oss i forsvaret av en regelbasert, åpen verdenshandel.
I en verden som er mer urolig og farligere, må vi velge det som
er viktigst.
Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett
valgt å trygge økonomien, fellesskapet og landet. Det krever at vi
faktisk klarer å si nei for å kunne si ja, at vi erkjenner at selv
om vi har oljepenger, så har vi ikke ubegrenset med penger, og at
vi må fortsette å gjennomføre reformer for at velferdssamfunnet
skal bestå.
Jeg ser fram til debatt og samarbeid med partiene
på Stortinget.
Presidenten [10:33:25 ]: Takk for redegjørelsen.
Det vil nå åpnes for en kommentarrunde, begrenset til ett innlegg
fra hver partigruppe med en taletid på inntil 3 minutter. Etter
hvert innlegg fra opposisjonspartiene gis finansministeren anledning
til en kommentar på inntil 2 minutter. Deretter får representanten
fra opposisjonspartiet muligheten til en sluttkommentar på inntil
2 minutter. Videre åpnes det for en kommentar fra finansminister
eller statsminister på inntil 3 minutter til slutt.
Presidenten anmoder om at kommentarrunden i sin
helhet tas fra de to talerstolene på gulvet.
Tuva Moflag (A) [10:34:04 ] : Dette statsbudsjettet viser tydelig
at vi lever i en helt annen tid enn forrige gang Jens Stoltenberg
la fram et statsbudsjett. Den sikkerhetspolitiske situasjonen er
mer alvorlig, og vi må betale en høyere pris for trygghet. Det krever
lederskap og klare prioriteringer.
Regjeringen foreslår å styrke forsvarsbudsjettet
med 4,2 mrd. kr som en del av oppfølgingen av langtidsplanen for
forsvaret. Vi viderefører støtten til Ukrainas frihetskamp med 85 mrd. kr
fordelt på 70 mrd. kr i militær støtte og 15 mrd. kr i sivil støtte.
De samlede forsvarsutgiftene utgjør dermed 3,4 pst. av BNP. Det
norske forsvarsbudsjettet er økt med 38 pst. reelt siden 2021. Det understreker
hvor store omveltninger som har skjedd på få år, og det skjer samtidig
som Norge må omstille seg til en demografi som snus på hodet. Etterkrigsbarna
går inn i 80-årene nå. Dette er store barnekull som ble født i lykkerusen
over at Norge igjen var et fritt land.
Kommunene våre er førstelinjen i velferdsstaten. Her
går ungene våre i barnehage og skole. Kommunene sørger for helsestasjoner,
fritidsklubber og bibliotek. Ungene våre skal fortsatt ha en trygg
og god oppvekst, selv om utgiftene til eldreomsorgen vil øke kraftig
de neste årene. Kommunene har hatt tøffe år og merket effekten av
prisvekst og renteøkninger. Kommuneøkonomien må styrkes ytterligere.
Kommunenes økonomi styrkes med totalt 5,8 mrd. kr, noe som er høyere
enn hva vi signaliserte i kommuneproposisjonen. Økningen fra revidert
nasjonalbudsjett videreføres. Sykehusene styrkes med 3,4 mrd. kr.
Sykehus- og kommuneøkonomi er det aller viktigste for å sikre trygghet
for velferden i hele landet.
For å sikre trygg økonomisk styring og en velferd som
står seg over tid, må vi justere kursen og sikre budsjettenes bærekraft.
Vi må si nei til noe for å si ja til noe annet. Derfor styrker vi
arbeidslinjen i dette budsjettet og setter skatten på arbeid videre
ned. Derfor prioriterer vi drift og vedlikehold i samferdselssektoren,
mens vi tar konsekvensen av prisveksten på Stad skipstunnel som
et eksempel på hva vi sier nei til å gå videre med.
Selv om det gjøres tøffe prioriteringer, er
det likevel grunn til optimisme. Norge har et privilegert utgangspunkt.
Folk får bedre råd. Folk kan tegne avtale om norgespris på strøm.
Barnetrygden har økt vesentlig, mens barnehageprisen er kraftig
redusert de siste årene. Dette er et budsjett som sikrer at den
positive utviklingen i norsk økonomi kan fortsette, gjennom trygg
økonomisk styring. Nå skal vi behandle budsjettet grundig i finanskomiteen,
og jeg har tro på at vi skal klare å lande et godt budsjett til
det beste for landet vårt, sammen med de andre rød-grønne partiene.
Hans Andreas Limi (FrP) [10:37:20 ] : Det som blir mest spennende
med dette budsjettet, er egentlig det som gjenstår, altså forhandlingene
i Stortinget. Nå er det jo til og med spennende hvor mange det blir
rundt det forhandlingsbordet, i hvert fall ut fra det man leser av
mediene nå etter at budsjettet ble lagt frem. Hva blir det endelige
budsjettet for 2026? Utgangspunktet for de partiene som skal forhandle,
er jo at ingen av de partiene, heller ikke regjeringspartiet, vil
redusere statens utgifter. Det betyr at alle budsjettkrav må finansieres med
enten skatte- og avgiftsøkninger eller økt bruk av oljepenger. Det
gjenstår å se, men uansett blir det resultatet ganske avgjørende
for folk og bedrifter i Norge i 2026.
Regjeringen forventer vesentlig høyere vekst
for norsk økonomi enn både Norges Bank og Statistisk sentralbyrå,
men situasjonen er den at vi fortsatt har veldig høy prisstigning
i Norge sammenlignet med andre land i Vest-Europa. Vi har også et
veldig høyt rentenivå sammenlignet med andre land i Vest-Europa,
og vi har mer enn dobbelt så høy rente som Sverige. Det betyr at
utfordringene for norsk økonomi ikke er over. Det er for tidlig å
si at «nu går alt så meget bedre», for vi har fortsatt en del utfordringer
vi må løse.
Skatte- og avgiftsopplegget til regjeringen
er såkalt nøytralt, men det vi ser i dette budsjettet – og det er
ganske likt det som var i budsjettet sist finansministeren var finansminister
– er nemlig at avgiftene øker, spesielt bilavgiftene og veibruksavgiften
på diesel. I tillegg går egenandelene på medisiner opp. Det er ganske
kjent arbeiderpartipolitikk. Når det gjelder de såkalte skattelettelsene,
altså reduksjonene i inntektsskatten på 2 kr, i beste fall kanskje
3 kr dagen – som riktignok er bedre enn sist budsjettet ble lagt
frem, for da var det 1 kr dagen – er spørsmålet om det er nok til
å kompensere for avgiftsøkninger, økte egenandeler og alt det som
vil bidra til at folks økonomi kanskje blir enda litt dårligere.
Det er i hvert fall ikke et skatte- og avgiftsopplegg som
vil bidra til at folk vil oppleve at de får mer i lommeboka, og
det vil heller ikke bidra til at vi får flere ut i arbeid, og at
flere motiveres til å ta arbeid og ha egen inntekt på grunn av lavere
skatt. Det ser vi ved at folketrygdens utgifter fortsetter å øke.
Det er ikke alderspensjoner som øker mest, det er de andre utgiftene,
for utenforskapet fortsetter å øke. Fortsatt vil det være flere
i arbeidsfør alder som står på utsiden av arbeid og utdanning, og
det er en hovedutfordring som regjeringen burde anvist noen tiltak
for å løse.
Statsråd Jens Stoltenberg [10:40:35 ] : Det er ikke bare i
Finansdepartementet man tror at det går godt i norsk økonomi, det
tror også de andre makroøkonomiske analysemiljøene i Norge, og våre
anslag er på linje med deres, f.eks. på linje med anslagene til
Statistisk sentralbyrå, som også har god vekst i sine anslag. Så
er anslag alltid usikre og vil alltid variere litt, men hovedbildet
er at det er sterk vekst, og det forventes sterk vekst. Vi må innrette
oss slik at vi tar vare på den gode utviklingen, og det gjør vi
i dette budsjettet, som nettopp bruker penger på en ansvarlig måte.
Ansvarlig bruk av penger betyr ikke at det er et poeng i seg selv
å bruke minst mulig penger, men det betyr å finne en balanse. Bruker
vi for mye penger, kan prisene gå opp, og vi kan få problemer med
rente- og prisvekst. Bruker vi for lite penger, kan vi få økt arbeidsløshet.
Den balansen mener vi vi har funnet på en god måte, og vi er trygge
på at vi kommer til å ivareta en god balanse også når vi har forhandlet
med de andre partiene.
Det er riktig at selv om renten er satt ned
i to omganger her i Norge – og det er Norges Bank som bestemmer det
– er det i Sverige lavere rente. Men til gjengjeld har de dobbelt
så høy arbeidsløshet, så jeg vil advare mot svenske tilstander i
norsk økonomi, hvis det er det representanten er opptatt av at vi
skal etterligne.
Vi har en solid økonomi. Dette er et budsjett
som legger til rette for at den skal styrkes, bl.a. ved å øke tilgangen
på arbeidskraft. Jeg nevnte mange tiltak, også når det gjelder hvordan
vi kan legge om trygdesystemene slik at det fremmer mer arbeid.
Når det gjelder fordelingsprofilen, tror jeg
vi må forstå at ikke alt kommer til uttrykk i de tabellene. Det
vi gjør på elbil, har helt klart en god fordelingsprofil, fordi de
20 pst. rikeste kjøper ti ganger så mange biler som de 20 pst. fattigste
i landet vårt, og de rikeste kjøper også gjerne dyrere biler, så
forskjellen er enda større enn det. Det andre er at de skattehullene
vi tetter, er skattehull som de mest velstående benytter seg av,
og de deler vi ut nå i brede lettelser til folk flest med lavere
inntekt i Norge.
Hans Andreas Limi (FrP) [10:42:42 ] : Det kunne nesten være
fristende å si at svenske tilstander hører vel hjemme i den svenske
Riksdagen, men når det gjelder svensk økonomi, er det mye som ikke
er sammenlignbart, og det er vi fullstendig klar over.
Det er også grunn til å understreke at ja,
vi har hatt to rentenedsettelser i Norge siden Arbeiderpartiet kom i
regjering, men vi har også hatt 13 renteøkninger, og nå i september
oppjusterte Norges Bank rentebanen. Hvis det er slik, som finansministeren
har påpekt gjentatte ganger, spesielt i valgkampen, at andre partiers
økonomiske opplegg vil føre til økt rente – først prisstigning,
og så økt rente – kan vel det høye rentenivået i Norge da tyde på
at det er nettopp det som er konsekvensen av Arbeiderpartiets økonomiske
politikk.
Det som imidlertid er viktig i ethvert budsjett,
er å gjøre de riktige prioriteringene, ikke bruke mest mulig penger,
men gjøre prioriteringer på de områdene som er de viktigste. Det
vi savner i dette budsjettet, etter en rask gjennomlesning, er en
større satsing på politiet og justissektoren fordi vi har en økende
kriminalitetsutfordring i Norge. Det er relativt lite som er lagt
inn til å styrke politiet, inklusive det forebyggende arbeidet,
og vi ser at til helseforetakene og helsesektoren er det også en veldig
marginal økning når man tar hensyn til at det allerede er underfinansiert,
og at det er et betydelig underskudd man drar med seg fra årets
drift. Så i tillegg til at man er veldig forsiktig på skatte- og
avgiftssiden med å redusere skatter og avgifter, er det heller ikke
noen tydelige prioriteringer på de områdene som nå er de viktigste
å bidra til å styrke.
Nikolai Astrup (H) [10:44:53 ] : La meg først få lov til å
gratulere finansministeren med hans første ordinære statsbudsjett
siden 1997. Da var jeg 19 år og hadde akkurat avlagt min første
stemme. Sett i ettertid gjorde jo Jagland et fantastisk godt valg,
men det overrasker neppe finansministeren at jeg ikke lot meg overbevise
av hans «Det norske hus» den gangen.
Høyres mål er et samfunn med muligheter for
alle – et samfunn der enkeltmennesker og familier har mer frihet
og større ansvar i eget liv, et samfunn der vi gjør mer for dem
som trenger fellesskapets hjelp aller mest, men der målet er at
flest mulig skal stå på egne ben og gjøre de valgene som passer
for dem, et samfunn som kan og må bli sterkere, raskere og tryggere,
fordi det er nødvendig for å ivareta innbyggernes behov og landets interesser.
For Høyre handler det om forvalteransvar, om å sikre at vi overlater
samfunnet i bedre stand til våre etterkommere enn det var da vi
selv overtok.
Norge har de beste forutsetninger, men vi har
også mange utfordringer som vi må løse på veien. Den sikkerhetspolitiske
situasjonen er mer alvorlig enn på lenge. Europa og Norge må ruste
opp. Vi blir stadig færre som skal bære flere. For mange i arbeidsfør
alder står utenfor arbeidslivet, ungdomskriminaliteten vokser, elevene lærer
mindre i skolen, landet lekker talent og kapital til utlandet, og
vi har fremdeles store klima- og miljøutfordringer som må løses.
Dette er ikke utfordringer som kan løses i ett enkelt statsbudsjett,
men et statsbudsjett må måles på om det bringer oss i riktig retning,
om det bidrar til å løse de store utfordringene for samfunnet, trygghet,
verdiskaping, arbeidskraft og velferd, og ikke minst om det bidrar
til å gi folk mer frihet og færre hverdagsutfordringer. Det krever
tydelige prioriteringer.
Regjeringen skriver selv at vendepunktet, hvor
utgiftene våre vokser raskere enn inntektene våre, kommer allerede
i neste stortingsperiode. Samtidig vet vi at utgiftene til Forsvaret
og folketrygden kommer til å fortsette å øke kraftig utover 2030-tallet.
Allerede i 2026 anslår regjeringen at oppfølgingen av langtidsplanen
for Forsvaret vil koste 4 mrd. kr mer enn i fjor, mens utgiftene
til folketrygden øker med 40 mrd. kr i 2026. Hvis vi skal bære denne
kostnadsveksten samtidig som vi skal sikre gode velferdstjenester
og trygge gater, må regjeringen prioritere tiltak som skaper vekst
i økonomien. Uten solid vekst i økonomien vil det skape utrygghet
for fremtiden, utrygghet for velferdstjenester og utrygghet i folks hverdag.
Derfor hadde vi forventet at regjeringen gjorde
mer for å styrke vekstevnen i norsk økonomi og holde igjen på de
offentlige utgiftene. Regjeringen gjør f.eks. ingenting for å styrke
konkurranseevnen til norske gründere og bedrifter og har få tiltak
for å hjelpe flere av de 700 000 som står utenfor arbeidslivet,
tilbake i jobb.
Det er bredt annonsert at finansministeren
snart skal forlate oss, til fordel for en jobb i München, men skal
virkelig dette budsjettet, som løser så lite for fremtiden, være
hans farvel til oss som blir igjen?
Statsråd Jens Stoltenberg [10:47:56 ] : Svaret er nei. Jeg
har ikke tenkt å forlate representanten Astrup (munterhet i salen)
eller andre i denne salen. Jeg er veldig motivert, for det er et
stort privilegium å få lov til å være finansminister i et land med
så mange muligheter som Norge. Vi er et land der vi lykkes med veldig
mye – bedre enn i de aller fleste andre land.
Så må vi være veldig vare for å bli selvtilfredse
og for selvsikre, for det er mange eksempler i historien på land som
har hatt store inntekter fra naturressurser, og som har misbrukt
de mulighetene, og så har de inntektene blitt mer en forbannelse
enn en velsignelse. Derfor er det overordnede budskapet i dette
budsjettet nemlig at vi skal forvalte mulighetene og ikke minst
forvalte oljeinntektene på en forsvarlig måte.
Da er jeg enig i en god del av den problembeskrivelsen
som representanten Astrup peker på, og jeg mener også at dette budsjettet
svarer på det. Det er et budsjett for å trygge økonomien, trygge
landet og trygge fellesskapet, og det er et budsjett som legger
til rette for fortsatt god vekst i norsk økonomi. Det er ikke bare
noe vi planlegger for. Det er nå en vekst på over 2 pst. i 2025. Det
er klart over snittet de senere årene. Det er høyere enn trendvekst.
Åtte av ti nye arbeidsplasser kommer i privat sektor og i bedriftene,
så det er også en betydelig vekst i privat sektor. Det er jo nyskaping,
det er innovasjon som dels skjer i nye bedrifter, og dels skjer
i eksisterende bedrifter. Det er god vekst der ute. Vi må ta vare på
den veksten, og det aller viktigste vi gjør, er å passe på det som
er grunnleggende, som prisstigningen, som orden i økonomien.
Så vil jeg også si at jeg er for at vi styrker
privat sektor, og det gjør vi, men det som skjer i offentlig sektor,
er også verdiskaping. Det er ikke slik at hvis en sykepleier jobber
på et offentlig sykehjem, og så blir det privatisert, så går hun
da fra ikke å skape verdier til å skape verdier. Det er offentlig
sektor og privat sektor sammen som skaper verdier.
Nikolai Astrup (H) [10:50:00 ] : Det er hyggelig at finansministeren
har tenkt å ha samvær med oss i politikken fremover også. Det setter
vi pris på.
Det er riktig, som finansministeren sier, at
det blir vekst i norsk økonomi også neste år – bitte lite grann høyere
enn i år – men regjeringen skriver selv i budsjettet at det i hovedsak
skyldes den høye oljepengebruken som har vært i de to foregående
årene. Det er jo ikke et uttrykk for økonomiens langsiktige bærekraft
at det også blir vekst neste år.
Vi vet at regjeringens politikk de siste fire
årene har ført til en betydelig lekkasje av både talent og kapital,
og det er ingenting i dette budsjettet som bidrar til å gjøre Norge
til et av de beste landene i Europa å starte og drive bedrift i
– eller som regjeringens mål er: det beste landet i verden å starte
og drive bedrift i. Tvert om er det en videreføring av en politikk
som har bidratt til at mange velger å forlate landet og bygge sine
nye virksomheter i Sverige og andre steder.
Trygghet for folk handler også om egen økonomi. Velferd
handler om mer enn hva staten gir, det handler også hva man kan
få til med egne penger. Arbeiderpartiets største satsing på folks
private økonomi er et skattelotteri for 100 000 unge mennesker.
For Høyre handler ikke folks hverdagsøkonomi om noen heldige utvalgte, men
om trygghet for alle. Alle bør sitte igjen med mer av egne penger,
fordi skattelette også er velferd.
Norge lever av at folk går på jobb, og det
er bra. Man får inntekter til å betale regningene sine, men Norge
får også den arbeidskraften vi trenger for å få hjulene til å gå rundt.
Nå er det 700 000 av oss som står utenfor arbeidslivet – samtidig
som næringslivet skriker etter arbeidskraft, samtidig som helse-
og omsorgssektoren trenger flere mennesker. Det er dessverre lite
i dette budsjettet som prioriterer landets langsiktige utfordringer
også på dette området.
Marthe Hammer (SV) [10:52:12 ] : Finansministeren beskriv ei
rekkje positive utviklingstrekk ved norsk økonomi og vektlegg trygg
styring, men mange kjenner på utryggleik no. Finansministeren unnlet
å snakka om realiteten mange familiar står i, der éin av fem ikkje
klarar å betala ei uføresett utgift, der folk lar vere å gå til tannlegen,
der barnefamiliar manglar eit stabilt tak over hovudet, og foreldre
kuttar i klede og utstyr til ungane sine.
SV vil meir med samfunnet, og det ville fleirtalet
i denne salen også. Derfor er eg mildt sagt skuffa når ei Arbeidarparti-regjering
leverer eit budsjett med fleire målretta sosiale kutt mot barnefamiliane
– som kutt i eingongsstønaden viss ein får barn. Det er i år 20 år
sidan eg fekk min fyrste son, med eingongsstønad, eg var student.
Det føreslår regjeringa eit stort kutt i – ein kuttar ein tredjedel.
Regjeringa føreslår å kutte overgangsstønaden til einslege. SVs
gjennomslag om å halde barnetrygda unna sosialhjelpssatsane i kommunane
føreslår også regjeringa å kutte. Dette er eit budsjett som målretta
kuttar og målretta går etter barn som lever i fattige familiar.
Eg er redd for at resultatet er at fleire barn veks opp i fattige
familiar.
Regjeringa og finansministeren vektla også
trygg og ansvarleg styring, men dette er trygg styring utfor stupet. Dette
er eit budsjett som ikkje legg opp til å nå våre klimamål. Mange
kjenner på utryggleik når ekstremværet «Amy» trefte Sør-Noreg for
berre nokre veker sidan. Denne veka kom også nyheita om at korallreva
er dødsdømde.
Eit budsjett som faktisk ikkje legg opp til
at Noreg, som eit av verdas rikaste land, tek sitt ansvar og når
sine klimamål, er ikkje ansvarleg – det er uansvarleg. I staden for
å kutte heime, legg regjeringa også opp til å betale seg ut av det
med å kjøpe endå fleire klimakvotar utanfor EU. Det er ikkje berre
uansvarleg, det er også det motsette av å sikre omstilling og trygge
arbeidsplassar i Noreg, gjennom at vi brukar våre pengar på å omstille
andre land framfor vår eigen heimemarknad.
Statsråd Jens Stoltenberg [10:55:09 ] : For det første er jeg
enig i at klimaproblemet er ekstremt alvorlig, og at det er viktig
at Norge gjør sitt for å bidra til å få ned utslippene. Vi gjør
viktige ting i dette budsjettet for å få ned klimagassutslippene,
men det er viktig at vi også gjør en omprioritering og gjør noen
valg.
Vi øker prisen på klimagassutslipp, og vi annonserer at
vi skal forlenge den opptrappingen fram til 2035, slik at bedrifter
og husholdninger får enda mer langsiktighet og forutsigbarhet for
hva det kommer til å koste å forurense. I tillegg har vi mye penger
i tilskudd, støtte og subsidier til utvikling og innføring av grønn
teknologi. Men det skjer en forskyvning fra de tilskuddene til å
prise klimagassutslipp. Det henger sammen med at vi tror på det
grunnleggende prinsippet om at det er forurenser som skal betale,
ikke fellesskapet. Og klimaproblemene er så store at de store utgiftene
kan vi ikke dekke over fellesskapets budsjetter, for der må vi ha
penger til eldreomsorg, barnehage, skole og alt det andre. Derfor
er klimaprising så viktig. Det har SV ment, det har Arbeiderpartiet
ment, det har et stort flertall i Stortinget ment. Vi trapper opp
klimaprisingen, og vi gjør også noe annet, nemlig at da vi forhandlet
avtalen med bedriftene om denne CO2 -kompensasjonsordningen,
ble vi enige med dem om at de skulle bruke det de får – jeg tror
det 7 mrd. kr, det er i hvert fall flere milliarder kroner – målrettet
for å få ned sine utslipp, og det kompenserer på mange måter for
det kuttet som skjer i Enova. Vi trapper opp innsatsen og gjør mye
for å få ned utslippene.
Bare kort om barnefattigdom: Jeg mener at SV,
Arbeiderpartiet og Senterpartiet i flertall i Stortinget de siste
fire årene, altså i forrige periode, skal være stolt av at vi har
gjort veldig mye for å bekjempe barnefattigdom. Det er et stort
samfunnsproblem. Gjennom billigere barnehager, økt barnetrygd og
mange andre tiltak, ikke minst at flere har kommet i jobb, er barnefattigdommen
gått ned. Men jeg mener at det å fjerne overgangsstønaden faktisk
er et bidrag til å få flere enslige forsørgere i jobb, og det er
det viktigste for å få ned barnefattigdommen.
Marthe Hammer (SV) [10:57:13 ] : Dette budsjettet gjer at vi
ikkje eingong er halvveges i å nå klimamåla våre innan 2030. Vi
har ei eksistensiell klimakrise og naturkrise i Noreg. Då er vi
nøydde til å gjere alt vi kan, og det kviler eit spesielt ansvar
på Noreg som oljenasjon for å ta grep og kutte internasjonalt.
SV har fått til mange gode tiltak i forhandlingane med
regjeringa tidlegare, men eg registrerer at det eine etter det andre
av våre gjennomslag er kutta, og at vi er nøydde til å gå i omkamp.
Det er sjølvsagt SV budd på, men eg må seie at eg synest ikkje noko
om at vi heile tida skal ta omkamp på heilt eksistensielle, viktige
saker for framtida vår.
Til sist vil eg berre ha sagt at vi har lagt
bak oss to år med folkemord i Palestina. Det er no ei våpenkvile
som vi alle saman kjenner lette for, men det er inga fred. Det er
avgjerande viktig at Noreg er med og held presset oppe, at vi sikrar
at våre investeringar ikkje er med og bidreg til folkerettsbrot
og okkupasjon. Noreg er nøydd til å ta ei leiarrolle for å sikre
at Palestina kjem på rett spor, og at vi kan få denne våpenkvila
til å vare slik at det kan bli utsikter til betring for alle dei
som i to år har levd i eit helvete.
Bjørn Arild Gram (Sp) [10:59:24 ] : I regjeringssamarbeidet
med Arbeiderpartiet opplevde vi i Senterpartiet at noe av kjernen
i vårt felles prosjekt var å utjevne sosiale og geografiske forskjeller,
inkludere alle i fellesskapet, hindre marginalisering, og bidra
til at alle blir sett og har likeverdige muligheter. Det vil neppe
overraske noen at Senterpartiet var en særlig pådriver for å få
fram nye grep for å utvikle hele Norge – og vi ble enige. Vi ga
støtte til noen saksområder som var særlig viktig for Arbeiderpartiet,
og sammen gikk vi til Stortinget for å få flertall for den helhetlige
politikken vi ble enige om.
I dag har Arbeiderpartiet lagt fram sitt første
statsbudsjett som eneste regjeringsparti. Forslaget preges av en
systematisk svekkelse av den politikken som skal skape velferd og
verdiskaping i hele Norge:
et altfor svakt kommuneopplegg som
vil svekke, avvikle og sentralisere viktige tjenester som folk trenger
i hverdagen sin, f.eks. nedlegging av passkontor
kraftige kutt i bredbåndsutbyggingen og ulike distriktspolitiske
virkemidler
en avgiftspolitikk som gir folk som er avhengig av bil,
dyrere drivstoff og transport
Noe som er mer enn oppsiktsvekkende, er skrinleggingen
av ordningen med gratis ferjer, som skulle redusere kostnader for
folk og næringsliv, få bort det som i praksis er en permanent bomstasjon,
redusere avstandsulemper og sånn sett underbygge innsatsen for bosetting
og verdiskaping i hele landet. Dette reagerer vi kraftig på.
Et annet sentralt og kraftfullt grep vi tok
i regjering, var å innføre nedskrivning av studielån for innbyggere
i kommunene med de største distriktsutfordringene. Statsministeren
var selv med på å lansere tiltaket i Stranda kommune i fjor høst.
Vi tok dette viktige initiativet fordi utfordringene i distriktspolitikken
har endret seg. Nå er folk og kompetanse mange steder en større knapphetsfaktor
enn arbeidsplasser. Blant annet Norman-utvalget pekte på betydningen
av å forsterke denne typen personrettede virkemidler. Men i budsjettforslaget
kommer Arbeiderpartiet med en kraftig reduksjon av den satsingen
vi var enige om.
Dette kan ikke Senterpartiet akseptere. Vi
må vurdere om vi i det hele tatt kan forhandle på dette grunnlaget.
Den kommunen som statsministeren selv lanserte dette tiltaket i,
Stranda, vil med dette likevel ikke bli omfattet av ordningen. Folk
rundt omkring i landet har planlagt ut fra at de ville bli omfattet
av den. Det finnes mange fortellinger om at folk har flyttet og
planlegger å flytte til de kommunene som var lovd å få en sånn nedskrivingsordning.
Statsbudsjettet kan ikke oppfattes som noe annet enn et stort løftebrudd
for alle dem som har trodd på budskapet fra regjeringen.
Statsråd Jens Stoltenberg [11:02:10 ] : Arbeiderpartiet er
et parti for by og land. Vi tror på at byer og landdistrikter støtter
opp om hverandre og hjelper hverandre på mange forskjellige måter.
Dette er et budsjett som underbygger den ideen om at vi skal styrke
både by og land, og at det er en gjensidig avhengighet.
Det er mange tiltak i dette budsjettet som
styrker distriktene. Det innføres en gjeldssletteordning for de minst
sentrale kommunene. Det koster 437 mill. kr og er noe som ikke har
vært der før, og som innebærer en nedskrivning av studielån for
dem som flytter til de kommunene. Det er riktig at kommunene i det
som kalles sentralitetsklasse 5 – altså ikke sentralitetsklasse 6
– ikke er med i ordningen. Hvis de hadde vært med, ville det innebåret
101 kommuner i tillegg til de 88 kommunene som er med i ordningen
fra regjeringens side, og det ville svekket den målrettede distriktsinnsatsen
som vår utforming av dette gjeldslettetiltaket utgjør, fordi den konsentrerer
seg om de minst sentrale kommunene.
Dette er et budsjett der vi finansierer på
en måte som gjør at man for første gang når inntektsmålet i landbruket,
som er en stor seier for Distrikts-Norge. Dette er også et budsjett
der vi øker Finnmarksfradraget i Finnmark og Nord-Troms med 50 pst.
Vi har også andre målrettede tiltak for distriktene.
Det er riktig at vi må foreta noen prioriteringer,
og vi har ikke prioritert å videreføre gratis ferje – dels fordi
det har kommet mange tilbakemeldinger fra fylker og ferjesamband
om at det har vært kø, og at det ikke har vært mulig å få med dem
som skulle komme med på ferjen, og at det er andre tiltak som er
viktigere. Vi finansierer jo fortsatt en halvering av ferjetakstene,
men det er altså ikke lenger en politikk for gratis ferjer.
Bjørn Arild Gram (Sp) [11:04:14 ] : Vi er forskjellige parti,
og det er naturlig å ha dragkamper om ulike spørsmål i politikken,
men her har regjeringen nokså systematisk gått til angrep på sentrale
saker for Senterpartiet, som var grunnlaget for at vi kunne stå
sammen i ulike og helhetlige budsjettopplegg. Det er egentlig vanskelig
å se for seg en dårligere invitasjon til nye budsjettsamarbeid enn
det forslaget som nå er lagt fram.
Det gjelder for øvrig også regjeringens kommuneopplegg.
Man har lagt seg på det nederste intervallet i kommuneproposisjonen
fra i vår. Det kommuneopplegget som finansministeren presenterer
i dag, er for dårlig. Det var dårlig da Arbeiderparti-regjeringen
kom med kommuneproposisjon i vår, og det er dårlig nå.
«Tomme kasser i kommunene: Skjæran ber dem knipe
igjen», sto det nylig i en avis. For mange kommuner og fylker handler
det nå om noe langt mer krevende enn bare å knipe igjen litt. Dette
gjelder grunntryggheten, dette gjelder velferden til svært mange
i landet vårt, tjenestene som er aller nærmest oss: skole, barnehage, helsestasjoner
og omsorgstilbudet.
Senterpartiet mener at hvis vi skal lykkes
med det norske fellesskapsprosjektet, må kommunene lykkes. Da bør
staten bidra enda mer til at nettopp det skjer.
Mímir Kristjánsson (R) [11:05:58 ] : De siste årene har prisene
i Norge økt voldsomt, og mens bankene og dagligvarekjedene sitter
igjen med mer, har uføre, minstepensjonister og folk med helt vanlige
jobber slitt med å få endene til å møtes. Kampen mot Forskjells-Norge
er Rødts viktigste sak, og det skal merkes denne budsjetthøsten.
Høyresiden tapte dette valget etter å ha gått
til valg på mer til dem som har mest fra før. Stortingsflertallet utgjøres
nå av fem partier som vil ha små forskjeller i Norge, både økonomisk
og geografisk. Nå må vi også bruke det flertallet til noe og vise
at vi setter folk flest foran bankdirektører og dagligvaremilliardærer.
Det kan være at jeg er uforbederlig, men jeg
er i alle fall optimist. Det tar jeg med meg inn i høstens forhandlinger.
Jeg tar også med meg erfaringer fra Stavanger, der vi gjorde slutt
på 24 års høyrestyre, der vi holdt sammen i et virkelig tuttifrutti-samarbeid,
som ikke bare strakk seg fra MDG til Senterpartiet, men også hadde
med et svært bompengeparti. Vi leverte resultater til det beste for
folk, med billigere hverdag og et bedre samfunn. Hvis statsråden
ikke tror meg, kan han spørre sin kollega Kari Nessa Nordtun.
Det er flere positive ting å si om dette budsjettforslaget.
Jeg kan nevne fagforeningsfradraget som øker, barnehageprisene som
holdes nede, og at det tettes skattehull. Det er likevel greit å
minne om at dette nettopp er et forslag til budsjett fra regjeringen.
I Rødt er vi klar over at vi ikke er i posisjon til å diktere hele
Norges statsbudsjett fra start til slutt, men vi er like klar over
at vi sitter på mandater som trengs for å lage flertall, og det
skal merkes.
Vi er tydelige i våre prioriteringer. Landet
trenger at vi gjør noe for dem som virkelig merker Forskjells-Norge:
uføre, minstepensjonister, arbeidsfolk. Vi må styrke velferden,
kommuneøkonomien, bemanningen og tannhelsen. De konkrete forslagene
kommer vi selvfølgelig tilbake til.
Jeg vil slutte med å referere en politisk tenker
som har betydd mye for meg, nemlig den danske artisten Kim Larsen:
Han har sagt: Jeg kan ikke forstå hva en regjering skal være godt
for hvis det ikke er for å hjelpe de svake. De sterke skal nok alltids
klare seg. Er ikke finansministeren enig i at akkurat det vil være
et godt motto for den videre budsjettbehandlingen?
Statsråd Jens Stoltenberg [11:08:32 ] : Svaret er ja. Jeg mener
at det er et helt grunnleggende mål for Arbeiderpartiet, for sosialdemokratiet
og for denne regjeringen å hjelpe de svake. Det er det dette partiet
eksisterer for – for dem som har minst. Vi ser fram til å samarbeide
med Rødt for å komme fram til kompromisser og gode løsninger som
gjør at det budsjettet som ikke da lenger er et budsjettforslag,
men et endelig vedtatt budsjett, ivaretar det overordnede hensynet.
Jeg har god tro på det. Jeg har hørt om hvordan det gikk i Stavanger,
fra Kari Nessa Nordtun, og er trygg på at når de greide det i Stavanger,
skal vi også greie det i Norge, spesielt fordi det er partier som
har mer til felles som sitter her i Stortinget, enn det man i utgangspunktet
så i bystyret i Stavanger. Så jeg ser fram til de forhandlingene,
og jeg ser fram til det samarbeidet. Vi er vel alle innforstått med
at det ikke er enkelt, men hvis det er vilje og man har noen felles
mål om fellesskap og rettferdighet – både sosial rettferdighet og
mellom ulike deler av landet, mellom by og land – er det mulig å
komme i land på dette.
Jeg er også enig i det som representanten sa
i innledningen i kommentaren sin, nemlig at trygdede, folk med lite,
ble rammet av den høye prisstigningen. Vi hadde oppe i 7 pst. prisstigning,
og vi hadde en lønnsvekst som var lavere enn det. Når prisene vokser
mer enn lønningene, går kjøpekraften ned, og det gjorde den et par
år. Det som er bra nå, er at vi har fått prisveksten ned og lønnsveksten
opp, så selv om prisene fortsatt vokser, er den gode nyheten at
lønningene vokser klart mer enn prisene. Det gjør også trygdene
og pensjonene. Det betyr ikke at alle har det bra, det betyr ikke
at alle er velstående. Det betyr at ting går i riktig retning og
folk får noe mer å rutte med fordi vi holder orden på de grunnleggende
tingene i økonomien. Det viktigste i dette budsjettet er nettopp
å passe på det.
Mímir Kristjánsson (R) [11:10:32 ] : Jeg vil takke statsråden
for svaret og bekreftelsen på at vi deler oppfatningen om at politikken
først og fremst skal være til for å ta utgangspunkt i dem som trenger
hjelp, og ikke dem som har mer enn nok fra før til at de greier
seg. I den sammenhengen er det jo noen bekymringsfulle trekk i det
budsjettforslaget som er lagt fram, kanskje særlig de målrettede,
usosiale og smålige kuttene mot en del aleneforsørgere og barneforeldre
uten inntekt. Det dreier seg om kutt i overgangsstønad, kutt i engangsstønad
og kutt i en del mindre stønader, men også at man ikke prisjusterer
barnetrygden, selv om prisene for det som skal kjøpes inn til barn,
stiger på lik linje med alle andre priser her i samfunnet. I tillegg,
for å nevne en siste ting, kan man legge til at man reverserer lovvedtaket
om at barnetrygd skal holdes utenfor ved beregningen av sosialhjelp.
Det er enda en ting vi faktisk i sin tid endret på i Stavanger,
før det ble endret på her i Stortinget. Profilen på dette hvis man
legger alt dette sammen, er at de foreldrene som har aller dårligst råd
når de få barn, de som sliter med å ha en ordentlig arbeidsinntekt,
de som virkelig ikke får endene til å møtes, det er de som blir
taperne i dette statsbudsjettet. Nå er vi i Rødt klare for å brette
opp ermene og gjøre en jobb, og vi skjønner at regjeringen også
trenger hjelp fra oss til å gjøre den jobben. Da er det bl.a. å
gjøre noe for aleneforsørgere og foreldre med dårlig råd, men selvfølgelig
også for andre grupper som har altfor lite, i et land som tross
alt en mer enn rikt nok til at ingen skal trenge å være veldig fattig.
Ingrid Liland (MDG) [11:12:41 ] : I dette valget fikk Miljøpartiet
De Grønne et historisk mandat til å ta Norge i en grønnere og mer
solidarisk retning. Jeg står her på vegne av alle jeg har pratet
med de siste årene, alle dem som har stemt på oss, og folk forteller
meg fortsatt at det viktigste MDG gjør i det rød-grønne samarbeidet nå,
er å huske på miljø, klima og natur, når alle de andre glemmer det.
For folk jeg prater med, vet at klima- og naturkrisen ikke bare
er en av de største sikkerhetstruslene i verden, men også en av
de største truslene mot vår velferd og framtidige verdiskaping.
I sin finanstale sier finansministeren at budsjettet skal
trygge økonomien, fellesskapet og landet. Det er MDG selvfølgelig
helt enig i, men i 2025 er trygghet, velferd og verdiskaping helt
avhengig av at vi i Norge, med de musklene vi har, og i samarbeid
med resten av verden, løser vår tids største utfordringer, som klima-
og naturkrisen.
Det aller viktigste Norge kan gjøre for å bygge
velferdssamfunnet videre, for å bygge tryggheten videre, er å lage
en plan for olje- og gassnæringen, som skal fases ut, som går inn
i sin sluttfase, og heller satse kapital, kraft og kompetanse på
nye, grønne arbeidsplasser. Det er bra for norske arbeidsfolk, det
er bra for norsk velferd, og det er bra for en trygg og stabil verden.
Det er det som er trygghet for framtiden.
En av de andre store oppgavene i statsbudsjettet
i 2026 må være å sørge for at det ikke bare er hårreisende lovlig,
billig og til og mer lønnsomt å ødelegge natur, men tvert imot at
natur anerkjennes som det ressursgrunnlaget velferden og verdiskapingen
vår er helt avhengig av, ikke bare for å ha stabile, trygge økosystemer, men
også for å skape verdier på sikt.
I tillegg til at folkene jeg snakker med, er
opptatt av de store miljøproblemene, kjenner de i hverdagen sin
at miljøproblemene ikke tas på alvor. De kjenner at kollektivtrafikken
er for dårlig og for dyr over hele landet, at den må rustes opp,
og at vi må ha et nasjonalt månedskort for alle, som gjør det mulig,
uansett lommebok, å bruke kollektivtrafikken vår. Det er bra for
klimaet, og det er bra for folk. I forslaget til statsbudsjett virker
det imidlertid ikke helt som regjeringen har tatt innover seg den
tiden vi lever i. Istedenfor å sette fortgang i omstillingen ut
av oljealderen og satse på kollektivtrafikk som letter hverdagen
til folk, varsler man i statsbudsjettet at det skal kuttes i grønn
industri. Utslippsframskrivingene viser at de klimatiltakene som
var innført i fjor, ikke monner, og at vi ligger langt unna vårt
eget mål, og Norge fortsetter å være en bremsekloss. Heldigvis er
regjeringen avhengig av et historisk stort MDG, og jeg er veldig
klar for å samarbeide for å ta Norge inn i framtiden.
Statsråd Jens Stoltenberg [11:15:43 ] : Arbeiderpartiet er
også klare til å sette seg ned med Miljøpartiet De Grønne og finne
felles løsninger her i Stortinget om et budsjett som skal ta opp
nettopp de temaene som representanten tok opp i sitt innlegg, som
handler om klima, som handler om natur og miljø, og som handler om
kollektivtransport.
Dette er et budsjett der vi gjør viktige ting
på klima. Det er viktig at vi fortsetter opptrappingen av CO2 -avgiften.
Det er viktig at vi nå for første gang annonserer at vi skal fortsette
med det også etter 2030, for det gir nettopp den langsiktigheten
og forutsigbarheten, slik at bedrifter og husholdninger kan ta de
beslutningene som gjør at utslippene fortsetter å gå ned. Den regjeringen
som nå sitter, Støre-regjeringen, er jo den regjeringen som virkelig
har begynt å få utslippene ned så det monner. Det har aldri vært
sterkere reduksjoner over fire år enn det denne regjeringen har
fått til, og nå vil vi videreføre og forsterke det.
Det er også riktig at det er kutt i enkelte
ordninger på Enova, men som jeg prøvde å forklare, er det dels ting som
kompenseres ved at vi sier at forurenser skal betale mer, ikke fellesskapet,
og dels kompenseres det gjennom at vi bruker CO2 -kompensasjonsordningen,
som er en betydelig overføring til bedriftene, og målretter den
mot å få ned utslipp i industrien. Så vi prioriterer, vi legger
om, og vi får virkemiddelbruken mer effektiv.
Så kan man si at det å være opptatt av effektivitet kanskje
ikke alltid er det som appellerer mest, men alle som er opptatt
av klima, bør være opptatt av klimaeffektiv klimapolitikk, for det
kommer til å være så dyrt og så krevende å få til den omstillingen
at hvis vi ikke gjør det på den billigste og mest effektive måten,
får vi ikke nok kutt i utslippene. Det er altså en full sammenheng
mellom å være opptatt av kostnadseffektivitet og å være bekymret
for klima. Jo mer kostnadseffektive vi er, jo mer reduksjon i klimagassutslippene
får vi til.
Da har jeg 60 sekunder igjen, og jeg vil bare
si at vi også er opptatt av natur. Oslofjorden står på vår dagsorden,
der er regjeringen i gang, og vi samarbeider gjerne med Miljøpartiet
De Grønne.
Ingrid Liland (MDG) [11:17:47 ] : For å ta tak i dette med
ressurseffektivitet: Det er jo det regjeringsoppnevnte utvalget,
Klimautvalget 2050, ikke MDG, som sa at det aller mest effektive
vi kan gjøre både for klima og natur og for faktisk å komme til
et nullutslippssamfunn i 2050, er å spare på ressursene våre. Så
der er vi helt enige. Det andre som er veldig ressurseffektivt,
er å sørge for at de grepene vi tar i dag, faktisk sikter mot nullutslipp
i 2050, og ikke bare er kortsiktige tiltak her og nå, som gjør det
vanskeligere å komme til nullutslipp på sikt. Det er derfor det
er så viktig når vi snakker med oljenæringen – som kommer til å
fortsette å ønske seg kraft fra land og ønske seg nye letelisenser,
som kommer til å ønske de signalene som regjeringen foreløpig har
gitt, som er at vi skal drive med olje og gass på lang sikt – at
vi forteller dem at også de skal forholde seg til at verden skal
være et nullutslippssamfunn i 2050, og at det må ha konsekvenser
for de grepene som tas, og de investeringene som gjøres i Norge
allerede i dag.
Jeg håper at finansministeren og regjeringen
er enig i at noe av det viktigste MDG og Arbeiderpartiet kan samarbeide
om, er å gi alle dem som jobber i oljesektoren og norsk velferd,
den forutsigbarheten som trengs i en omstilling der Norge skal fortsette
å være energipartner med et Europa som skal kutte massivt i bruken
av fossil energi.
Jørgen H. Kristiansen (KrF) [11:19:30 ] : Dette budsjettet
er en katastrofe for mange norske familier. Regjeringen kutter dramatisk
i foreldrepengene til unge og de som har vært lite i arbeid, foreldrefradraget
reduseres med 40 pst., og for det tredje raserer de støtten til enslige
foreldre. Dette er ekstremt usosiale kutt. På toppen av det hele
er det reelle kuttet også i barnetrygden og kontantstøtten. En av
de aller største utfordringene Norge står overfor, er at det ikke
fødes nok barn. I en tid der familiens økonomi og valgfrihet er
under sterkt press, kutter altså regjeringen enda mer.
Den norske stat blir stadig rikere. Vi tenker
at man må gi mer av den rikdommen tilbake til innbyggerne og næringslivet.
Det er ikke det som skjer med den næringsfiendtlige formuesskatten
på arbeidende kapital. Den må betales uavhengig av overskudd, og
den kveler nyskapning, innovasjon og investeringer i små og store bedrifter
rundt i landet.
Partiene som regjeringen skal lande budsjettet
med, har vidt forskjellige prioriteringer, og flere har allerede avlyst
Arbeiderpartiets løfte om ikke å øke skattene for bedrifter og privatpersoner.
Statsbudsjettet er allerede høyere enn noen gang og derfor ser vi
med bekymring på hvordan dette vil se ut i behandlingen i desember.
Vi må forvalte verdiene på en bærekraftig måte, og vi må investere
i framtiden for å bygge grunnlaget for velferdssamfunnet vårt framover.
Det skal være trygt å bli gammel i Norge. Derfor
er det urovekkende at regjeringen ikke satser nok på nødvendige
sykehjemsplasser og på eldreombud, eller at det er nok økning i
pensjonen for enslige minstepensjonister. Det er ikke staten, det
er kommunene som driver eldreomsorgen. Når kommunene sliter økonomisk,
er det de eldre og deres familier som bærer kostnaden for det.
I møte med eldrebølgen, i møte med synkende
fødselstall og ikke minst i møte med økende økonomisk usikkerhet
trenger vi et budsjett som gjør det mulig både å bli gammel på en
verdig måte, å starte bedrifter i Norge og ikke minst å få flere
barn. Slik vi opplever det, legger ikke dette budsjettet opp til
det.
Statsråd Jens Stoltenberg [11:21:56 ] : Dette er et budsjett
som satser på barnefamilier, og det er en regjering som har satset
på barnefamiliene over flere år. Et eksempel på det er hvis man
sammenligner barnehagepris med barnetrygd. I 2021 kostet en barnehageplass omtrent
det dobbelte av barnetrygden. I dag er barnetrygden nesten dobbelt
så stor som det en barnehageplass koster. Mens man før kunne betale
for en halv barnehageplass med barnetrygden, kan man nå betale for
nesten to barnehageplasser med barnetrygden til ett barn. Så det
har vært en enorm styrking av barnefamilienes økonomi – dels ved
at barnetrygden er økt og ikke minst ved at barnehageplassene har
blitt vesentlig billigere. Vi viderefører en barnehagepris nominelt
på 1 200 kr, og det betyr et reelt kutt i barnehageprisen i år sammenlignet
med i fjor.
Så tror jeg vi må erkjenne at det på noen områder
er uenighet om hva som er riktig å gjøre overfor barnefamilier.
Vi hadde i mange år en diskusjon med Kristelig Folkeparti om kontantstøtten
– på 1990-tallet, da jeg var her sist som finansminister, var det
en hoveddiskusjon. Det var vi i Arbeiderpartiet kraftig imot, og
Kristelig Folkeparti var kraftig for støttet av Høyre og Fremskrittspartiet
som innførte ordningen. Det var vi fordi vi mente det bidro til
å holde ikke minst kvinner, og kanskje spesielt innvandrerkvinner,
ute av arbeidslivet. Overgangsstønaden har nå de samme egenskapene.
Jeg er den første til å skjønne at det å være enslig forsørger gjennom
mange, mange år har vært en av de vanskeligste sosiale posisjonene
å være i. Jeg har lest Oskar Braaten om Hønse-Lovisas hus, og man
kan gå på Sagene å se og lese om det. Men det var en annen verden
der det ikke fantes barnehager, der det ikke fantes barnetrygd, der
det ikke var foreldrepermisjon og der det ikke var SFO. Det er ikke
lenger slik at enslige forsørgere ikke kan forsørge seg selv. De
fleste enslige forsørgere forsørger seg selv. Da bør vi ikke ha
en ordning som gjør det ekstremt ulønnsomt for enslige forsørgere
å ta seg jobb, og der de taper på å velge arbeid.
Jørgen H. Kristiansen (KrF) [11:24:02 ] : Takk for svaret fra
finansministeren. Jeg husker godt barnehageutbyggingen i 2005. Da
møtte jeg på finansministerens kontor, og vi hadde en prat om det
den gangen. Det er tydelig at Kristelig Folkeparti og Arbeiderpartiet
representerer veldig ulik politikk. I dag ble det enda klarere med
alle de familiepolitiske kuttene som vi har sett i dette forslaget.
Arbeiderpartiet står for arbeidslinjen, og Kristelig Folkeparti
står for familielinjen med valgfrihet for familiene.
Det fødes ikke nok barn i dette landet. Hvem
skal betale skattene i framtiden, hvem skal være lærere, og hvem
skal være sykepleiere? Og hvor ble det av valgfriheten for familiene?
Arbeiderpartiet ønsker en fra vugge til grav-tenkning, og Kristelig
Folkeparti ønsker at familien selv skal få lov til å bestemme. Det
er på tide at dette stortinget tar inn over seg at vi trenger flere
barn, og at vi innser at en av de store bombene og farene for Norge nettopp
er at vi ikke har nok barn i dette landet. Først og fremst er dette
budsjettforslaget både usosialt og ille for mange norske familier.
Abid Raja (V) [11:25:18 ] : I gangavstand herfra vokser noen
av de fattigste barna opp i vårt land, lavest på rangstigen og bortglemt.
Det er barn som er helt avhengig av at vi har et fellesskap som
gir dem trygghet i hverdagen, både trygghet og håp for framtiden.
Det handler ikke bare om barnas trygghet, men også om å trygge samfunnet
og hindre at disse faller utenfor og rekrutteres til kriminalitet.
Dette var det første jeg så etter i budsjettet – hva gjør vi for
dem? Det er lite, veldig lite.
Regjeringen svikter Oslo og de mest ressurssvake barna
nok en gang. Det er sjokkerende i den tiden vi lever i. Samtidig
er det ny rekord i oljepengebruk. Hva får vi igjen for denne pengebruken?
Det vi kan konkludere med, er at vi heller ikke får noen store satsinger
på kollektivtransport eller kollektivtilbud. Vi får det motsatte: store
kutt i milliardklassen. Vi får ingen stor satsing på velferd, skole
eller forebygging i kommunen. Vi får ingen økt internasjonal solidaritet.
Det er kutt i bistand og kun 100 kvoteflyktninger.
I verdens rikeste land snakker Arbeiderpartiet
om internasjonal solidaritet, men det er ord uten handling. Budsjettet
er langt fra alle honnørord som ble brukt i trontaledebatten, om
et flertall som skulle prioritere fellesskap og trygghet, og at
det skulle være det grønneste flertallet noensinne. Regjeringen
har gått til valg på trygghet til alle, men i dette forslaget prioriterer
de trygghet for lav strømpris på hytta for de mest velstående foran
barn som vokser opp i fattigdom. Det er en prioritering. Istedenfor
å bygge ut kollektivtilbudet gjør regjeringen de mest miljøvennlige
bilene dyrere og legger opp til en økonomi i fylkeskommunen som
vil bety et dårligere tilbud og økte priser i kollektivtransporten. Det
er en prioritering.
Dette budsjettforslaget gjør at vi ligger lenger
unna å nå klimamålene enn det vi gjorde for et år siden. Det bør
være et paradoks for SV og MDG, som har sagt at dette er det grønneste
flertallet noensinne. Det er en prioritering.
Regjeringen svikter i å gi oss den tryggheten
for framtiden som de har lovet. Det er strengt tatt ingen som virkelig
trenger det, som får den tryggheten regjeringen har lovet med dette
budsjettet. Kommunene får ikke hjelp til å styrke velferden de skal
gi til folk innen helse og omsorg og til barn. Engangsstønaden for
nybakte foreldre kuttes dramatisk – et kirurgisk angrep for å ramme
de svakeste. Er det det som er trygghet for alle?
Jeg er skuffet. At vi ikke får den satsingen
på barn og unge som alle kan se vi trenger, er et svik – et regelrett svik
mot alle barn som vokser opp med oppdragervold og utenforskap. Dette
budsjettet gjør ikke byene våre tryggere i en tid med økende ungdomskriminalitet.
Det gir heller ikke de mest utsatte barna våre noe av framtidshåpet
vi håpet på. Ja, vi svikter de barna som bor i gangavstand fra oss.
De er nærme oss fysisk, men likevel milevis unna vår virkelighet.
Vi er så nærme at vi kunne valgt å se dem, og det er skuffende at
finansministeren har valgt å se bort og velge bort trygghet for
dem som trenger det aller mest. Det er skuffende.
Statsråd Jens Stoltenberg [11:28:25 ] : Dette er et budsjett
for trygghet, også for trygghet i storbyene, og ikke minst en trygghet
som handler om sosial rettferdighet. Kommunene får mer penger, det
statlige barnevernet styrkes, og politiet styrkes også i forhold
til å håndtere de veldig alvorlige kriminalitetsutfordringene vi
ser, bl.a. i denne byen.
Så nevner representanten også klimapolitikken. Som
jeg har understreket flere ganger: Det er noen omlegginger, men
det er en politikk og et budsjett der vi forsterker virkemiddelbruken
for å få ned klimagassutslippene, og vi mener det er viktig at de
som er ansvarlige for utslipp, forurenser, bærer hovedkostnaden
med å få ned utslippene. Jeg mener at Venstre burde være glad for
at vi i dette budsjettet går lenger enn de noen gang gjorde i forhold
til å analysere en langsiktig opptrapping av klimaavgifter, og som
også gir grunnlag for et skatteskifte i retning av mer grønne skatter.
Det skatteløftet regjeringen har gitt, innebærer at når vi øker
klimaavgiftene, reduserer vi andre skatter, og i dette budsjettet
er det slik at vi øker noen klimaavgifter, og så får folk de pengene tilbake
gjennom brede lettelser på inntektsskatten. Vi mener dette er en
politikk som både håndterer sosiale og økonomiske utfordringer i
landet vårt og i storbyene, og en politikk som håndterer de store
klimautfordringene vi står overfor.
Det viktigste nå er å sørge for den sosiale
tryggheten som handler om at folk har jobb. Det sies ofte, men det er
veldig sant: Lykkes vi ikke med å holde arbeidsløsheten nede, så
lykkes vi i hvert fall ikke med å skape den tryggheten folk trenger.
Abid Raja (V) [11:30:15 ] : Takk for svaret, finansminister.
Det er et paradoks at vi med dette budsjettet vil stå lenger unna
å nå målet om klimakutt i 2030 enn det vi gjør med inneværende års
budsjett, men det skal jeg nå la ligge.
Jeg synes ikke finansministeren svarte noe
særlig godt på den utfordringen som Norge nå står overfor, når vi
ser den voksende ungdomskriminaliteten med barn og unge som faller
utenfor, med sosial utjevning, som Arbeiderpartiet sa de skulle
ta tak i. Dette budsjettet tar virkelig ikke tak i de store utfordringene.
De aller, aller svakeste barna, de som trenger vår aller, aller
sterkeste hjelp, trygghet for alle, de er bortglemt i dette budsjettet. Dette
budsjettet bør virkelig ikke bli stående. For hvem er det vi er
for å hjelpe? Hvem er det vi forsøker å hjelpe her, hvis vi ikke
skal hjelpe dem som allerede har minst å rutte med, som har lavest
tilgang på fritidsaktiviteter, som har lavest tilgang på all mulig
hjelp som de skal få – psykisk helse, dårlige forhold hjemme. Vi
ser at de er lett mat for å bli rekruttert inn i kriminelle miljøer,
av bakmennene, som rekrutterer dem. Man skulle tro at med den debatten
som vi har hatt i samfunnet den siste måneden – med en justisminister
som har stått og snakket på inn- og utpust om hvordan man nå skal
forhindre rekruttering, hvordan man skal forebygge – at dette budsjettet
virkelig kommer til å gi noen svar på dette. Det gjør det ikke.
Jeg ser at Oslo-byrådet også er ute og sier
at denne regjeringen svikter Oslo nok en gang. Der bor noen av de aller
svakeste barna, der har vi store utfordringer med barnevernet, og
dette leverer ikke dette budsjettet på. Dette er et budsjett som
heller øker de sosiale forskjellene, og jeg er veldig skuffet over
at regjeringen ikke ser den alvorlige situasjonen som landet nå
står i. Hvis vi ikke klarer å hjelpe de svakeste barna, vil de ikke
bare bli en utfordring for seg selv; de kommer til å bli det også
for sine etterkommere, og de kommer til å bli det for samfunnet
som helhet.
Statsråd Jens Stoltenberg [11:32:22 ] : La meg takke for gode
kommentarer og viktige spørsmål. En del av demokratiet er at vi
har debatt, at vi har diskusjon, både med de partiene som har pekt
på Jonas Gahr Støre som statsminister, som vi skal forhandle med
og sette oss ned og finne kompromisser med, og også med de partiene
som ikke er en del av det grunnlaget vi skal forhandle budsjett
med, men som har meninger og oppfatninger om dette budsjettet.
Vi lytter, og vi utvikler politikk hele tiden.
Det kommer selvfølgelig til å bli endringer og justeringer i dette budsjettet
før det blir endelig vedtatt før jul. Som jeg sa i finanstalen:
Vi er klar over at vi er en mindretallsregjering. Vi er klar over
at det skal forhandles før et budsjett blir endelig vedtatt, men
vi har god tro på at vi kan finne gode løsninger sammen med partier
som deler noen av våre grunnleggende mål om mer rettferdighet og
mer fellesskap.
Så til et par av de temaene som har vært oppe
i flere innlegg – først kommuneøkonomi, som også handler om f.eks.
Oslo: Kommuneøkonomien styrkes. Den styrkes betydelig. Det er riktig
at 2024 var et veldig vanskelig år for norske kommuner. Da falt
skatteinntektene. Det kom mye ekstrabevilgninger i år, så det er
blitt en betydelig styrking av kommuneøkonomien i år – og det kommer
mer penger neste år. Vi øker de frie inntektene med 4,2 mrd. kr.
Det er 1,3 mrd. kr utover demografi. Man må huske på at i bunnen
der ligger det 1,6 mrd. kr som ble vedtatt nå i revidert nasjonalbudsjett,
som de 4,2 mrd. kr kommer oppå. Slik regnet kan man si at det er
5,8 mrd. kr utover det som opprinnelig lå inne i kommuneproposisjonen.
Ideen om at vi ikke satser på kommunene, ideen
om at vi ikke satser på f.eks. Oslo, er altså feil. Vi prioriterer kommunene
fordi Norge er et land bygd opp av velferdskommuner, og vi trenger
å styrke kommunene der, utover demografien, i både by og land, i
hele landet vårt. Derfor satser vi på det. Det er en av grunnene
til at vi i dette budsjettet ikke kan love eller gjennomføre store skattekutt.
Vi gjennomfører skatteomlegginger der vi strammer inn på skatter
og tetter skattehull, som innebærer at vi tar fra noen av dem som
har aller mest, og så gir vi bredt ut igjen gjennom å redusere inntektsskatten og
å redusere elavgiften.
Jeg vil også si at denne debatten bærer preg
av at vi er et land som er i en helt unik situasjon, ved at vi har
et pensjonsfond som er så stort. Det skal vi grunnleggende sett
være glad for, men det innebærer også en risiko når vi vet at hver
fjerde krone av det vi bruker på statsbudsjettet vårt, kommer fra
et fond som er investert ute i de store aksjemarkedene. Det har
gitt oss store inntekter, men det skaper også en sårbarhet. Den
sårbarheten er ytterligere et argument for å holde igjen og grunnen
til at vi har valgt en utforming av dette budsjettet som gjør at
vi ligger noe i underkant av den forventede realavkastningen. Det
betyr at det er en veldig forsvarlig, gradvis innføring av handlingsregelen.
Presidenten [11:35:33 ]: Kommentarrunden
er dermed avsluttet.
Presidenten vil foreslå at finansministerens
redegjørelse om regjeringens forslag til statsbudsjett og nasjonalbudsjett
for 2026 føres opp til behandling i et senere møte.
– Ingen innvendinger er kommet mot dette, og
det anses vedtatt.