Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

EU-strategi for økonomisk kompetanse

Den 30. september la Kommisjonen frem en ny EU-strategi for å styrke økonomisk kompetanse blant EUs innbyggere. Formålet er blant annet å øke folks evne til å ta informerte økonomiske beslutninger og redusere økonomisk sårbarhet. EU ønsker også å gjøre det enklere for privatpersoner å investere i kapitalmarkedet gjennom standardiserte spare- og investeringskontoer. I en anbefaling (rekommandasjon) fra 30. september gir Kommisjonen derfor en rekke anbefalinger til EUs medlemsstater om «beste praksis» for et rammeverk for slike konti. Både strategien og anbefalingen er tilknyttet EUs spare- og investeringsunion.

«The Savings and Investments Union (SIU) is an important step for EU’s economy. This is good for our capital markets, for people’s financial future, for sustainable growth and innovation. With interesting tax incentives, people are more encouraged to invest in higher-return investments, which in turn will help us find growth capital and be more competitive.» (Kommissær Wopke Hoekstra)

Den 19. mars 2025 la Kommisjonen frem sin strategi for en spare- og investeringsunion, jf. omtale i EU/EØS-nytt 25. mars 2025. Strategien følger opp identifiserte behov i Draghi-rapporten, som anslo et behov for 750 – 800 mrd. EUR i året frem mot 2030 for å kunne finansiere sentrale omstillingsmål innen grønn og digital omstilling og opprettholde konkurransekraft i Europa. Formålet er å gi EUs innbyggere bredere tilgang til kapitalmarkeder og alternative sparemåter for å frigjøre kapital og skape bedre finansieringsmuligheter for europeiske virksomheter. Strategien presenterer en rekke initiativ og kan grupperes langs fire hovedspor: (i) borgerne og sparing, (ii) investering og finansiering, (iii) økt integrasjon og (iv) effektivt tilsyn.

Den 3o. september 2025 la Kommisjonen frem to initiativ tilknyttet spare- og investeringsunionen. Tiltakene fokuserer på bedret økonomisk kompetanse, for alle og i alle livsfaser, og introduserer også en plan for å fremme mer standardiserte spare- og investeringskontoer (Savings and Investment Accounts (SIA)) i alle EUs medlemsland. Sistnevnte initiativ sikter mot å gjøre ulike finansielle investeringer mer tilgjengelig.

EU-strategi for økonomisk kompetanse

Meddelelsen «on a Financial Literacy Strategy for the EU» (følg saken på Europalov.no) har som mål å bidra til at EUs innbyggerne tar gode økonomiske beslutninger, med sikte på å skape økonomisk trygghet og uavhengighet. Med riktig kombinasjon av kunnskap og ferdigheter kan innbyggerne budsjettere bedre, unngå svindel, spare mer effektiv og investere bedre. Økt kompetanse vil også gi enkeltpersoner trygghet til å sammenligne finansielle produkter slik at de kan velge det som passer deres behov. Strategien er i tråd med det bredere Union of Skills-initiativet ved å fremme individuell myndiggjøring. Kommisjonen påpeker at mindre enn en femtedel av EUs innbyggere har finansiell kompetanse på et høyt nivå, og det er også betydelige forskjeller mellom medlemsstatene (eksemplifisert på. s. 3 i strategien). Strategien foreslår derfor en rekke tiltak for å bøte på dette:

  • Koordinering og deling av «beste praksis» (s. 6)
  • Kommunikasjon og bevisstgjøring (s. 8)
  • Overvåking av fremgang og vurdering av virkninger (s.10)
  • Finansiering av initiativ for økonomisk kompetanse, inkludert forskning (s.12)

Anbefaling om økt tilgjengelighet av spare- og investeringskonti

«EU citizens have one of the highest savings rates in the world. However, often they do not get the most out of their savings. This is due to a combination of factors, including insufficient financial literacy, complex investor journeys and fragmented financial services markets resulting in a lack of competition, and limited choices.» Slik innleder Kommisjonen sin nye anbefaling til medlemsstatene «on Increasing the Availability of Savings and Investment Accounts with Simplified and Advantageous Tax Treatment» (følg saken på Europalov.no). Spare- og investeringskontoer har allerede vist et betydelig potensial i noen medlemsstater. Kommisjonen ønsker nå å sikre at alle i EU kan nyte godt av de samme mulighetene.

En «Savings and Investment Account» (SIA) er en spesiell type konto som er utformet for å utfylle vanlige bank- eller sparekontoer. Med et minimalt innskudd tilbyr slike kontoer enkeltpersoner muligheten til å investere i forskjellige produkter som aksjer, obligasjoner eller fond på en enkel og tilgjengelig måte. Slike kontoer er levert av autoriserte finansielle tjenesteleverandører, som gjør det mulig for småinvestorer å investere i kapitalmarkedsinstrumenter. Disse kontoene kommer ofte med skatteinsentiver og forenklede skatteprosedyrer. SIA-er er ment å bidra til å fremme en sterkere investeringskultur blant EUs borgere og endre hvordan de samhandler med kapitalmarkedene. Slike kontoer kan gjøre det mulig å oppnå høyere avkastning på sparepenger, sammenlignet med å ha dem i bankinnskudd, samtidig som man beholder full kontroll over hvilke finansielle produkter eller økonomiske sektorer som det investeres i. Og ved å flytte noe av sparepengene til mer produktive investeringer kan EUs innbyggene legge til rette for økonomisk vekst i Europa, i tråd med målene for spare- og investeringsunion.

I noen EU-land er det allerede innført slike kontoer, selv om spesifikke trekk kan variere. Kommisjonen anbefaler nå at alle medlemsstatene innfører et rammeverk for slike kontoer. Rammeverket bør bygge på eksisterende «beste praksis». Når medlemsstatene utformer slike rammeverk oppfordrer Kommisjonen dem til å gi dem egenskaper som er nærmere skissert i anbefalingen, som «outlines the key characteristics that SIAs should have to maximise their uptake and help achieve the objective of boosting retail participation in capital markets». Kommisjonen angir en rekke nøkkelkriterier for slike kontoer, blant annet at de skal være enkle, fleksible og brukervennlige og gi tilgang til et bredt spekter av investeringer. (For nærmere informasjon, se Q and A og kommisjonsanbefalingen).

Neste skritt

Kommisjonen vil samarbeide tett med medlemsstatene for å gjennomføre strategien og overvåke oppfølging av anbefalingen. For å overvåke fremgangen med hensyn til økonomisk kompetansenivå i EU over tid vil det bli gjennomført regelmessige Flash Eurobarometer-undersøkelser. Kommisjonen vil også vurdere gjennomføringen av anbefalingen i forbindelse med midtveisgjennomgangen av EU-strategien for økonomisk kompetanse.

Mulig betydning for Norge

Både strategien og anbefalingen retter seg mot EUs medlemsstater. En anbefaling er som kjent et ikke-bindende dokument, og pålegger ingen rettslige forpliktelser for medlemslandene. Den fungerer som et politisk verktøy for å oppfordre til ønskede tiltak. Norge er imidlertid del av EUs indre marked for finansielle tjenester via EØS. Rekommandasjonen selv tar ikke stilling til relevans for EØS EFTA-landene, men viser til at «[T]he relevance and effect of the recommendation with regards to the EEA must be determined on the basis of the EEA Agreement». Finans Norge har imidlertid gitt et fyldig innspill til Kommisjonens forslag om spare- og investeringskontoer. I tilknytning til Kommisjonens strategi for spare- og investeringsunionen, som de omtalte initiativene er tilknyttet, uttalte for øvrig regjeringen at «Noreg er gjennom EØS-avtalen ein integrert del av det europeiske kapitalmarknaden, og fleire av tiltaka er antatt å vere EØS-relevante

Ytterligere informasjon

EU to boost financial literacy and investment opportunities for citizens
Communication on financial literacy
Recommendation the savings and investment accounts
Q and A | Factsheet on the Savings and Investments Accounts
Remarks by Commissioners Hoekstra and Albuquerque

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 13.10.2025 11:04
: