Ny indre markedsstrategi og forenklingspakke (Omnibus IV) lagt frem
EUs nye indre markedsstrategi ble lagt frem 21. mai. Strategien omtaler kommende EU-regelverk som vil kunne påvirke Norge og norske virksomheter gjennom EØS. Strategien adresserer handelshindre, tjenestehandel, SMBer, digitalisering, forenkling og håndheving. Strategien ble ledsaget av et eget forenklingsforslag (Omnibus IV) som retter seg særlig mot SMBer. Kommisjonen introduserer også en ny kategori, «Small Mid-Cap companies (SMCs)», som utvider forenklingstiltakene til flere virksomheter. GDPR-forordningen fra 2016 er blant de EØS-relevante rettsaktene som berøres av Omnibus IV-forslaget.
«It is imperative that we reinvigorate our vision of a simple, fair and seamless Single Market.» (Fra strategien)
Siden det indre marked ble opprettet for mer enn 30 år siden har det vært en katalysator for vekst og velstand i Europa. Med 26 millioner virksomheter og 450 millioner forbrukere er Europa også det nest største globale markedet i dag, og utgjør 18 % av verdensøkonomien. I 2024 ba Rådet Kommisjonen om å utvikle en horisontal strategi for EUs indre marked, inkludert et veikart med tiltak. Rådets anmodning gjenspeilte konklusjonene fra rapportene til Enrico Letta og Mario Draghi fra 2024.
Den 21. mai presenterte Kommisjonen sin nye indre markedsstrategi: «The Single Market: our European home market in an uncertain world. A Strategy for making the Single Market simple, seamless and strong». Målet er å skape et enklere, sømløst og velfungerende indre marked. Strategien legger frem en rekke tiltak for å redusere eksisterende barrierer som hindrer handel og investeringer. Forenkling står sentralt. Målet er å redusere den totale administrative byrden med 25 % og med 35 % for SMBer innen utløpet av mandatperioden til Kommisjonen i 2029.
EUs indre markedsstrategi
I strategien presenterer Kommisjonen en rekke overordnede, prioriterte områder. Disse er identifisert etter omfattende konsultasjoner med berørte interessenter. Sentrale områder strategien tar for seg er:
Kapittel 1: Fjerning av barrierer: Strategien fokuserer på å fjerne 10 såkalte «mest skadelige hindre»:
- Altfor komplekse EU-regler
- Manglende eierskap fra medlemsstatene knyttet til indre markeds-regelverk
- Komplisert virksomhetsetablering og -drift
- Behov for å fremme gjensidig anerkjennelse av yrkeskvalifikasjoner på tvers av EUs medlemsstater
- Mangel på felles standarder (som hemmer innovasjon og konkurranseevne)
- Fragmenterte regler om emballasje, merking og avfall
- Utdaterte produktregler (mangel på harmonisering)
- Restriktiv og ulik nasjonal tjenesteregulering (gjelder tjenestehandel)
- Regler for utplassering av arbeidere i lavrisikosektorer (utsending)
- Territorielle forsyningsbegrensninger som fører til høye priser
Strategien nevner en rekke kommende lovgivningsinitiativ tilhørende hvert av punktene. NHO gir i en artikkel fra 22. mai oversikt over sentrale forslag som strategien omtaler.
Kapittel 2: En ny tilnærming for å fremme europeisk tjenestesektor. Det indre markedet for tjenester er fortsatt begrenset sammenlignet med varemarkedet. Strategien fokuserer på sektorspesifikke tiltak, og rettsakter som omhandler blant annet bygg- og anlegg, detaljhandel, forretnings- og posttjenester og industrirelaterte tjenester (vedlikehold og reparasjon). Tiltakene skal supplere pågående initiativ innen energi, telekommunikasjon, transport og finansiell tjenestesektor. For oversikt over detaljer, se s. 20 for tiltak her.
Kapittel 3: Støtte små og mellomstore bedrifters utvikling og vekst: Når SMBer vokser utover 249 ansatte, blir de per i dag ansett som "store bedrifter" og må overholde langt flere forpliktelser. Kommisjonen ønsker å gjøre det enklere for SMBer å drive virksomhet og vokse i EU, og introduserer derfor en ny kategori (Small mid-caps (SMCs)). Denne nye kategorien vil få lettere etterlevelsesforpliktelser og dermed kunne frigjøre ressurser for vekst og investeringer. Kategorien vil utgjøre bedrifter med mellom 250 og 750 ansatte, og som har enten €150 millioner i omsetning eller opp til €129 millioner i forvaltningskapital, jf. fakta-arket. Kommisjonen anslår at omkring 38 000 virksomheter tilhører denne kategorien. Denne nye kategorien vil ha tilgang til fordeler som tidligere var forbeholdt SMBer. Formålet er å unngå at virksomheter med over 250 ansatte møter regulatoriske krav som vil kunne hindre videre vekst. Mindre virksomheter i vekst er sårbare når de ekspanderer, og «i dag er de noen ganger hemmet av urettferdige administrative terskler. I morgen vil de ha nytte av en skreddersydd behandling», uttalte Séjourné da strategien ble presentert. På s. 23 i strategien fremgår en oversikt over lovgivningsinitiativ som vil komme.
Kapittel 4: Forenkle eksisterende regler og økt digitalisering: Næringsvirksomhet på tvers av medlemsland skal fremmes gjennom økt digitalisering. Kommisjonen skriver at EU her trenger et paradigmeskifte bort fra papirbasert administrasjon. Dette inkluderer enkel online informasjon om krav, digitalt tilgjengelige prosedyrer og automatisert rapportering, samt identifisering som muliggjør sikker, grensekryssende tilgang til digitale tjenester og deling av data og rettslig gyldig legitimasjon i hele EU: «The Single Digital Gateway, the Once Only Technical System, the Digital Product Passport, eInvoicing, the forthcoming European Business Wallet, the Business Register Interconnection System and the European Unique identifier for companies, and various other initiatives aimed at streamlining data exchange and digital reporting will collectively establish a cohesive ecosystem of digital solutions». Se s. 26-27 i strategien for omtale av tiltak. Disse antas å kutte 400 millioner euro i årlige administrative kostnader for virksomheter som opererer i EU. (Forenklingspakken Omnibus IV redegjøres for nedenfor).
Kapittel 5: Mer effektiv gjennomføring og håndheving av indre markedsregler: Kommisjonen imøteser et større politisk og nasjonalt engasjement fra alle aktører på alle forvaltningsnivåer. Riktig bruk og håndheving av regler for det indre marked er et delt ansvar mellom Kommisjonen og medlemsstatene. Blant tiltakene som foreslås er utnevning av en «Høyrepresentant» for det indre markedet («Sherpa») fra hvert medlemsland for å føre tilsyn med gjennomføring av indre markedsregelverk. Se omtale av tiltak på s. 29 i strategien og i NHOs oversiktsartikkel.
Forenklingspakken Omnibus IV
Samme dag som Kommisjonen la frem sin indre markedsstrategi, la den også også frem en ny forenklingspakke (Omnibus IV) (jf. oversiktsside) med en rekke forslag som søker å forenkle ulike aspekt ved regelverket for det indre marked, særlig med tanke på å lette næringsvirksomhet i EU for SMBer. Forslagene inkluderer en rekke rettsakter som er innlemmet i EØS-avtalen eller ligger til vurdering for innlemmelse. En egen kommisjonsanbefaling om definisjonen av små og mellomstore bedrifter (med vedlegg og tilhørende arbeidsdokument) med nærmere informasjon om formål, konsultasjon og bakgrunn ble også lagt frem. Her er oversikt over forslagene (med henvisning til Europalov for oversikt over hvilke rettsakter forslagene berører):
Utvidelse av visse avbøtende tiltak tilgjengelig for SMBer til «SMCs» og ytterligere forenkling:
- Forordningsforslag om forenklingstiltak for SMBer og mellomstore børsnoterte selskaper (Omnibus IV) (Europalov): Proposal for regulation (…) amending Regulations (EU) 2016/679, (EU) 2016/1036, (EU) 2016/1037, (EU) 2017/1129, (EU) 2023/1542 and (EU) 2024/573 as regards the extension of certain mitigating measures available for small and medium sized enterprises to small mid-cap enterprises and further simplification measures
- Direktivforslag om forenklingstiltak for SMBer og mellomstore børsnoterte selskaper (Omnibus IV) (Europalov): Proposal for a directive (…) amending Directives 2014/65/EU and (EU) 2022/2557 as regards the extension of certain mitigating measures available for small and medium sized enterprises to small mid-cap enterprises and further simplifying measures
De ovennevnte forslagene endrer i alt åtte rettsakter. I Q and A gis en overordnet forklaring for hver av disse. Når det gjelder endringsforslaget knyttet til personvernforordningen vil små og mellomstore bedrifter med færre enn 750 ansatte bare trenge å føre oversikt over "høyrisiko"-behandling av personopplysninger. Forslaget er beregnet å spare berørte virksomheter 66 millioner euro per år. Når det gjelder fluorgassforordningen skriver Kommisjonen at endringsforslaget vil medføre at omtrent 10 000 selskaper ikke vil trenge å registrere seg i EUs F-gass-portal. NHO omtaler forenklingsforslaget for Small Mid-Cap Companies (SMCs) nærmere i en artikkel fra 22. mai.
Digitalisering og justering av felles spesifikasjoner:
- Forordningsforslag om forenklingstiltak ved digitalisering av samsvarserklæringer, bruksanvisninger o.a. (Omnibus IV) (markert EØS-relevant) (Europalov): Proposal for a regulation (…) amending Regulations (EU) No 765/2008, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2023/1230, (EU) 2023/1542 and (EU) 2024/1781 as regards digitalisation and common specifications
- Direktivforslag om forenklingstiltak ved digitalisering av samsvarserklæringer, bruksanvisninger o.a. (Omnibus IV) (markert EØS-relevant) (Europalov): Proposal for a directive (…) amending Directives 2000/14/EC, 2011/65/EU, 2013/53/EU, 2014/29/EU, 2014/30/EU, 2014/31/EU, 2014/32/EU, 2014/33/EU, 2014/34/EU, 2014/35/EU, 2014/53/EU, 2014/68/EU and 2014/90/EU of the European Parliament and of the Council as regards digitalisation and common specifications
Forenklinger inkluderer blant annet overgang fra papirbaserte til digitale prosedyrer. Bedrifter vil kunne sende inn informasjon digitalt i stedet for på papir, noe som forenkler overholdelse av EUs produktlovgivning. Endringsforslagene her gjelder i alt 20 rettsakter.
Forpliktelser for økonomiske aktører angående batterier og due diligence:
- Forordningsforslag (markert EØS-relevant): Proposal for a regulation (…) amending Regulation (EU) 2023/1542 as regards obligations of economic operators concerning battery due diligence policies
For å hjelpe batteriindustrien med å skaffe råvarer i usikre tider gir Kommisjonen bedrifter mer tid til å forberede seg på nye due diligence-regler. Fristen for å overholde disse reglene vil bli forskjøvet to år, fra 2025 til 2027. Dette gir også mer tid til å sette opp tredjeparts verifikasjonsorganer. I tillegg vil due diligence-retningslinjer bli offentliggjort ett år før forpliktelsene trer i kraft. For nærmere informasjon, se fakta-ark utarbeidet av Kommisjonen.
Kommisjonens forslag skal nå behandlers av Rådet og Europaparlamentet. Den neste omnibus-pakken skal i henhold til Kommisjonen legges frem i juni 2025.
Kilder og videre lesning
Ny indre markedsstrategi: A simpler Single Market to make companies choose Europe | Remarks by Executive Vice-President Séjourné |The Single Market: our European home market in an uncertain world | Q and A on the Single Market Strategy | Fakta-ark
Omnibus IV: Commission proposes simplification measures to save EU businesses a further €400 million per year | Q and A on simplification omnibus IV | Samleside for Omnibus IV-rettsaktene
Omtaler: Europaportalen.se | Omnibus IV - Small Mid-Cap Companies (SMCs) | EUs indre markedsstrategi
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg