Siden systemet med utjevningsordningen i valglovgivningen ble
vedtatt innført i Grunnloven 10. mai. 1988 har den såkalte sperregrensen
ligget fast på 4 prosent. Slik forslagsstilleren ser det bør nå Stortinget
vurdere om denne grensen er forsvarlig eller om den bør heves til
5 prosent.
I det meste av tiden siden det nye systemet ble innført har
Norge hatt mindretallsregjeringer, og små partier har fått en langt
større makt og betydning enn velgeroppslutningen skulle tilsi. Forslagsstilleren
har ingen problemer med å se at det kanskje verste eksempel på stor
makt til et lite parti var perioden 1985–1989 da Fremskrittspartiet
med to mandater satt i såkalt vippeposisjon.
Ved valget i 2005 fikk fire partier grupper fra 10 til 15 medlemmer
takket være utjevningssystemet, og i meningsmålinger er det enkelte
partier som har en oppslutning rundt 4 prosent som er sperregrensen
for deltagelse i fordelingen av utjevningsmandater.
Slik forslagsstilleren ser det kan det også i fremtiden ble problemer
med dannelse av regjeringer og at små partier kan få for stor makt
i forhold til oppslutningen fra folket i valg.