Til Stortinget
Stortinget har gjennom stat-/kirke-forliket, slik det framgår
av Innst. 233 S (2011–2012), gjennomført et første, viktig skritt
i retning av å avvikle statskirkeordningen. Gjennom å frakoble enkelte
av båndene mellom staten og kirken har Stortinget gått i retning
av å sidestille kristendommen med andre religioner og livssyn i
Norge. Det er en utvikling i riktig retning.
Likevel er kirken fortsatt grunnlovfestet som Norges folkekirke,
den skal finansieres med offentlige midler, prestene er fortsatt
statsansatt og kirkens ordning skal fastsettes ved lov, jf. Grunnloven
§ 16.
I lys av at Stortinget nå beveger seg mot en mer moderne, menneskerettsbasert
grunnlov, i og med oppfølgingen av det stortingsoppnevnte Lønning-utvalget,
er det behov for et endelig skille mellom stat og kirke.
En moderne stat bør ha en konstitusjon som sikrer en lik og rettferdig
behandling av alle sine innbyggere uavhengig av tro eller livssyn.
Situasjonen etter stat/kirke-forliket er likevel at Den norske kirke
på den ene side favoriseres som et utvalgt trossamfunn med en offentlig
posisjon. På den annen side underlegges kirken begrensninger ved
at den ikke nyter godt av den samme selvstendighet som andre tros-
og livssynssamfunn. Den norske kirke reguleres av en egen og relativt
detaljert lov, mens andre tros- og livssynssamfunn i stor grad har
frihet til selv å beslutte sine interne regler og hva slags demokrati
de skal ha.
Den norske kirke er et trossamfunn på linje med andre, og bør
derfor ha rett til å utøve sin rett til religionsfrihet uten statlig
eller politisk innblanding. Prinsippet om religionsfrihet innebærer
en plikt for staten til ikke å blande seg inn i et trossamfunns
indre anliggender, så lenge trossamfunnet ikke bryter lover eller
truer andres rettigheter og friheter. Den norske kirke må anerkjennes
og fullt ut behandles som et trossamfunn med rettigheter og plikter
på linje med øvrige tros- og livssynssamfunn.
Grunnlovens verdiparagraf, § 2, lyder nå:
«Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv.
Denne Grundlov skal sikre Demokratiet, Retsstaten og Menneskerettighederne.»
Begrepet «den kristne arv» er i liten grad inkluderende overfor
de innbyggerne i Norge som ikke har sine røtter i norsk tradisjon
eller i den protestantiske kirken. Begrepet «den humanistiske arv»
forstås i tillegg ulikt, noen knytter det til et spesifikt livssyn,
andre til en filosofisk tradisjon.
En stats verdigrunnlag må uttrykke fellesverdier, uavhengig av
tro eller livssyn. Fellesverdiene kan forankres i de grunnleggende
ideene om demokrati, rettsstat og menneskerettigheter. En verdiparagraf bør
uansett ikke henvise til spesifikke religioner eller livssyn. FNs
spesialrapportør Heiner Bielefeldt advarer nettopp mot å knytte
nasjonal identitet til religion, fordi det vanskelig kan oppfattes
annerledes enn at noen ekskluderes.
I Grunnloven § 2 annen setning angis grunnleggende rettigheter
som Grunnloven er ment å sikre. Dette signaliserer i seg selv et
verdigrunnlag for den norske stat og dens innbyggere. Annen setning
gir alene en klar og inkluderende anvisning på de sentrale verdiene
som Grunnloven skal sikre.
I en demokratisk, menneskerettsbasert rettsstat er det urimelig
at statsoverhodet skal ha bekjennelsesplikt. At statens overhode
må høre til i et bestemt kirkesamfunn sender et uheldig signal om
hva det innebærer å være norsk borger, og særlig når dette leses sammen
med første ledd i § 2. I og med at monarkens rolle som kirkestyrer
er opphevet, er dessuten § 4 i dag en unødvendig bestemmelse.
Et endelig skille mellom stat og kirke innebærer at flere bestemmelser
i Grunnloven må oppheves eller endres. Dette bør følges opp umiddelbart
etter at stat/kirke-forliket er gjennomført, og som en fullføring
av det arbeidet som ble startet opp med Gjønnesutvalgets utredning
om forholdet mellom stat og kirke.
Det fremmes følgende
forslag:
§ 2 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 2
Denne Grundlov skal sikre Demokratiet, Retsstaten og Menneskerettighederne.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 2
Denne grunnlov skal sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene.
–
§ 2
Denne grunnlova skal tryggje demokratiet, rettsstaten og menneskerettane.
Overskriften til kapittel B skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
Om den udøvende Magt
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
Om den utøvende makt
–
Om den utøvande makta
§ 4 oppheves.
§ 16 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 16
Alle Tros- og Livssynssamfund skulle understøttes på lige Linje.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 16
Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje.
–
§ 16
Alle trus- og livssynssamfunn skal bli stødde på lik line.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 16
Enhver har Frihed for Tanke, Samvittighed, Religion og Livsanskuelse.
Denne Frihed omfatter Ret til at Ændre Religion eller Livssyn efter
eget Valg og til at praktisere sin Religion eller sit Livssyn alene
eller i Fællesskab med Andre.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 16
Enhver har frihet for tanke, samvittighet, religion og livsanskuelse.
Denne friheten omfatter rett til å endre religion eller livssyn
etter eget valg, og til å praktisere sin religion eller sitt livssyn
alene eller i fellesskap med andre.
–
§ 16
Alle har fridom for tanke, samvit, religion og livssyn. Denne
fridommen femner om retten til å skifte religion eller livssyn etter
eige val, og til å praktisere religionen eller livssynet åleine
eller i lag med andre.
Alternativ 3 A (originalspråk):
§ 16
Alle Indvaanere af Riget have fri Tros- og Livssynsudøvelse.
Alle Tros- og Livssynssamfund skulle understøttes på lige Linje.
Alternativ 3 B (bokmål og nynorsk):
§ 16
Alle innbyggere i riket har fri tros- og livssynsutøvelse. Alle
tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje.
–
§ 16
Alle innbyggjarane i riket har fri religionsutøving. Alle trus-
og livssynssamfunn skal bli stødde på lik line.
Hallgeir H. Langeland | Rannveig Kvifte Andresen |
Referert i Stortingets møte 28. september 2012.
«Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg.»
Dag Terje Andersen |
president |
28. september 2012