Jeg viser til brev fra næringskomiteen
av 18. november 1999 vedlagt brev/vedlegg fra SND.
SND disponerte tidligere to ulike garantiordninger som
begge hadde hvert sitt tapsfond. Den ene var landsdekkende og ble
bevilget over Nærings- og handelsdepartementets budsjett,
mens den andre var distriktsrettet og fikk sine bevilgninger over
Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.
Begge ordningene har vært viktige virkemidler
for å avlaste risiko for private långivere og
dermed bidratt til gjennomføring av mange viktige prosjekter
i hele landet.
Utover på 1990-tallet avtok etterspørselen
etter garantiordningene vesentlig. Samtidig var etterspørselen
etter risikolån og tilskudd stor. For å sikre
en best mulig utnyttelse av begrensede ressurser ble derfor bevilgningene
til tapsfond for garantiordningene kuttet, slik at rammene for risikolåneordningene
og tilskudd kunne videreføres i noe større grad
enn hva som ellers ville vært tilfellet. Den distriktsrettede
garantiordningen ble avviklet i 1997, mens den landsdekkende ordningen
er videreført. Bevilgningene til tapsfond for den landsdekkende
ordningen ble imidlertid kuttet fra og med statsbudsjettet 1999.
Tilsvarende er gjort i statsbudsjettframlegget for 2000. Det innebærer at
SND fortsatt kan nytte ordningen, men det kan ikke tas så stor
risiko som tidligere.
Regjeringen tar sikte på å fremlegge
en ny stortingsmelding om SND våren 2001. Dette arbeidet
er allerede startet opp. I stortingsmeldingen vil SNDs virkemiddelsammensetning
bli vurdert og det vil være naturlig at også garantivirkemidlet
blir drøftet.