Jeg viser til Utenrikskomitéens brev
av 17. november 2000 med spørsmål knyttet til
komitéens behandling av ovennevnte proposisjon. Vedlagt
oversendes svar på komiteens spørsmål.
NORFUND har ikke regler som fastlegger en nedre grense
for fondets prosjektdeltakelse, men etablerte tidlig en praksis
hvor de konsentrerte seg om prosjekter over 4,5 mill. NOK. Praksisen
ble etablert ut fra at internasjonale erfaringer viste at investeringsprosjekter
over en viss størrelse har best mulighet for å lykkes.
NORFUND har imidlertid i ulike sammenhenger understreket
at det ikke er størrelsen på et prosjekt som avgjør
NORFUNDs deltakelse, men mulighetene for å delta i prosjekter
som er bærekraftige og skaper vekst og utvikling. Sentrale
suksessfaktorer for NORFUND er forretningsidé, strategi,
markedsmuligheter, ledelseskapasitet, lønnsomhet og finansiell
styrke til å bære prosjektet fram. Det er av stor
betydning å foreta grundige vurderinger av prosjektene
og at de gis best mulig støtte i gjennomføringen.
I så måte vil NORFUNDs aktive deltakelse i mange
av selskapenes styrer være viktig.
Departementet forutsetter at forslagene i budsjettproposisjonen
ikke skal føre til at mindre prosjekter i fattige utviklingsland
kommer dårligere ut. Både NORAD og NORFUND stiller
krav til prosjektene om lønnsomhet. Omleggingen består
i at dagens subsidieelementet i form av lav rente, blir erstattet
av risikoavlastning gjennom egenkapital.
En gjennomgang av NORFUNDs prosjektdeltakelse har
vist at de har deltatt med helt ned i 0,9 mill. NOK til enkeltprosjekter
og at de har hatt flere prosjekter med deltakelse i størrelsesorden
omkring 4,5 mill. NOK. Det er dessuten opplyst at fondet aldri har
avvist et prosjekt ut fra en begrunnelse knyttet til prosjektets størrelse.
Vedr. spørsmål
nr 1
I NORADs statistikker er ikke prosjektene fordelt
i henhold til størrelsen på etableringene.
Det finnes imidlertid informasjon om størrelsen
på innvilgede lån. Det er omtrent samme forhold
mellom lån/egenkapital i NORADs tilfelle som for
NORFUND, slik at vi antar at en fordeling av lån over og under
4,5 mill. NOK, er av størst interesse. Dette vil tilsvare
de prosjektene som gjennomsnittlig krever en totalkapital på over
eller under 11 mill. NOK. For dagens portefølje, dvs lån
som er løpende eller under avvikling/refinansiering
framkommer følgende tall for antall prosjekter under eller
over en grense på 4,5 mill. NOK.
Type lån / Størrelse
på lån | Mindre enn
4,5 MNOK | Over 4,5 MNOK |
Lån under avvikling/refinansiering | 8 | 5 |
Løpende lån | 11 | 28 |
Samlet – ialt
52 prosjekter | 19 | 33 |
Noen av prosjektene omfatter flere lån
på ulike tidspunkt. Disse er reflektert som enkeltstående
lån.
Vedr. spørsmål
nr 2
Det er i tidsrommet 1980 til i dag gitt 13 investeringslån
til 7 etableringer på Sri Lanka. Nedenfor følger
en oppstilling av disse lånene:
Bedrift (antall
lån)/ mill. NOK | Prosjektkostnad | Støttebeløp | Status |
1. Worldview Media | 11 | 5,0 | Avtale inngått |
2. Hydrogas (3) | 53 | 19,3 | Løpende lån |
3. Alloy Fabricators (3) | 6 | 3,1 | Løpende lån |
4. Green Farms (3) | 16 | 6,8 | Løpende lån |
5. Ø. Lorentzen | 3,0 | 0,9 | Avviklet |
6. Samalanka | 7,4 | 2,2 | Avviklet |
7. New Life Literature | 3,5 | 1,0 | Avviklet |
Bare 3 av de 7 debitorene har i dag løpende
lån. Pr i dag er det gitt 2 tilsagn hvor det ennå ikke
er inngått avtale. Det framgår også av
materialet at flere bedrifter på ulike tidspunkt har mottatt
inntil 3 lån til samme prosjekt eller til utvidelse og/eller
refinansiering. I tabellen er flere lån til samme bedrift
slått sammen. Anslagene over størrelsen på bedriftsetableringene
er beheftet med noe usikkerhet fordi etableringene skjer over tid
og i flere faser. Det er imidlertid grunn til å anta at
3 av de 7 prosjektene i tabellen ovenfor har hatt et investeringsbehov
på over 11 mill. NOK.
Vedr. spørsmål
nr 3
Departementet finner det vanskelig å svare
på hva som ville skjedd med Sri Lanka-prosjektene dersom den
subsidierte låneordningen ikke hadde eksistert. Det kan
imidlertid vises til opplysningene ovenfor om at NORFUND allerede
har støttet en rekke prosjekter på samme størrelse
som NORADs prosjekter. Dersom prosjektene var blitt vurdert som
bedriftsøkonomisk lønnsomme, er det imidlertid
ingen grunn til å anta at de ikke ville blitt finansiert
av NORFUND.
Vedr. spørsmål
nr 4
Det er ikke grunn til å tro at omleggingene
skissert i Statsbudsjettet vil innebære en vridning fra
små, mer arbeidsintensive etableringer, over til større
og mer kapitalintensive etableringer. En må i denne forbindelse
ta hensyn til at små etableringer ikke alltid er arbeidsintensive
og at store etableringer heller ikke alltid er kapitalintensive.
Det foreligger ikke systematiserte data for
antall arbeidsplasser som er skapt gjennom etableringer som har
mottatt lån gjennom NORAD.
Vedr. spørsmål
nr 5-1
Utviklingslandene har behov for arbeidsintensive bedrifter
som skaper maksimal sysselsetting. Samtidig har de også et
behov for kapitalintensive bedrifter som gir økt grunnlag
for eksport og vekst i økonomien. Det er derfor behov for
begge typer bedrifter.
Budsjettproposisjonens omlegginger er nøytrale
i forhold til å skape etableringer innenfor disse to kategoriene.
Det omleggingene primært sikter mot er å få til
flere lønnsomme prosjekter. Lønnsomhet er kanskje den
viktigste faktoren for å skape bærekraftig sysselsetting
og utvikling.
Vedr. spørsmål
nr 5-2
Omleggingene er utarbeidet på grunnlag
av en bred dialog med NORAD og i Forum for næringsutvikling og
har fått full støtte i næringslivets
organisasjoner og fagbevegelsen. Næringslivet har særlig
etterlyst en klarere rollefordeling mellom NORAD og NORFUND og og
vektlagt behovet for en styrking av NORFUND. Næringslivets
organisasjoner har også støttet omleggingen av
låneordningen. Siden NORFUND allerede er vel etablert er
det ikke grunn til å trekke disse endringene ut i tid.
Når det gjelder overføring av eksisterende portefølje
fra NORAD til NORFUND vil en finne smidige løsninger som
ivaretar administrative og juridiske hensyn.
Vedr. spørsmål
nr 6
Det ligger ikke noe i forslaget i budsjettproposisjonen
som skulle tilsi at støttemulighetene til små etableringer
i utviklingsland vil bli svekket, ref. svar til spørsmål
nr. 4.
Departementet ønsker å understreke
at hensikten er å skape en klarere rollefordeling mellom
NORAD og NORFUND. For små prosjekter er det særlig
viktig med god oppfølging. NORFUNDs arbeidsform med aktiv
deltakelse i selskapenes styrer medfører at de kan følge
opp investeringene på en bedre måte enn det NORAD
har hatt anledning til. Samtidig kan fondet gjennom sin deltakelse
i lokale investeringsfond bidra til styrket lokal forankring. Fondet
har blant annet på Sri Lanka planer om et engasjement i
et lokalt fond. Dette vil være en kilde både til
lokale samarbeidspartnere og finansiering for norske bedrifter.