5. Arbeidet med fremtidig forsvarspolitikk og forsvarsstruktur

For å få gjennomført en slik stor omlegging av Forsvaret er det av avgjørende betydning å få forutsigbare rammebetingelser i hele perioden. Dessuten at omstillingen i størst mulig grad besluttes og gjennomføres som en helhetlig pakke. Spesielt er det viktig at man får avklart hvilke ressursforutsetninger som skal legges til grunn for perioden. Dette er ikke minst av betydning i forhold til de virkemidler/personelltiltak som må tas i bruk i omstillingen.

Gjennom de to siste langtidsmeldingene, St.meld. nr. 16 (1992-1993) og St.meld. nr. 22 (1997-1998), har Forsvaret lagt vekt på behovet for omstilling. Disse meldingene har i ettertid vist seg å ikke være tilstrekkelige for å gjennomføre en nødvendig snuoperasjon. Regjeringen tar sikte på å legge fram en langtidsproposisjon for Stortinget tidlig i 2001 hvor det overordnete målet vil være en helhetlig og omfattende omstilling av Forsvaret. Å motvirke Forsvarets voksende ubalanser og utvikle et Forsvar som er tilpasset dagens virkelighet og fremtiden, krever radikal omlegging. I langtidsproposisjonen vil Regjeringen foreslå en framtidig styrkestruktur som både er justert i volum og innhold. Dette gjenspeiler både behovet for planlegging innenfor realistiske økonomiske rammer og hensyn til endrete sikkerhetspolitiske rammebetingelser.

Forsvarsdepartementet har, sammen med Forsvarets overkommando, igangsatt et helhetlig, sentralt ledet og styrt utredningsarbeid som vil bli lagt til grunn for det videre arbeid med endringer av fredsorganisasjonen. Arbeidet vil både være en del av forberedelsene til, og oppfølgingen av den kommende langtidsproposisjon. Alle foreliggende utredningsoppdrag ift. styrkestruktur og organisering er som ledd i dette arbeidet terminert i sin helhet, for i stedet å bli innarbeidet i en ny helhet. Dette blir en nødvendig konsekvens av arbeidet for å fremskaffe et helhetlig beslutningsgrunnlag for endring av fredsorganisasjonen.

Budsjettåret 2001 blir således et spesielt år. I inneværende langtidsperiode (1999-2002) har flere forutsetninger for Forsvarets struktur og virksomhet endret seg. Den nye langtidsperioden vil overlappe i tid og gjelde fra og med 2002. Dette har medført stramme prioriteringer både på drifts og investeringssiden. Prioriteringene innenfor materiellinvesteringer og bygg- og anleggsinvesteringene søkes gjennomført på en slik måte at det ikke investeres i noe som kan vise seg å ikke bli en del av Forsvarets nye struktur.

5.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at Regjeringen vil legge fram sitt syn på den framtidige innretningen av Forsvaret med konkrete forslag til endringer i styrkestruktur og fredsorganisasjon i en langtidsproposisjon tidlig i 2001. Komiteen legger til grunn at proposisjonen legges fram for Stortinget ikke senere enn medio februar 2001.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til Innst. S. nr. 203 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 33 (1998-1999) Om visse organisasjonsendringer i Forsvaret. Særlig viser flertallet til omtalen av konsekvensene for Lødingen kommune av nedleggelsen av Hålogaland Sjøforsvarsdistrikt og behovet for et særskilt oppfølgingsprogram over tre år i denne forbindelse. For å lette omstillingen ble det lagt opp til at Forsvarsdepartementet i samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet skulle vurdere tiltak utover ordinære distriktsvirkemidler.

Flertallet mener det vil være behov for omstillingstiltak i forbindelse med pågående - og ikke minst kommende strukturendringer i Forsvaret. Lødingen kommune har behov for det nevnte oppfølgingsprogrammet. Flertallet viser i denne forbindelse til siste avsnitt i flertallsmerknaden under pkt. 2.2.17 generelle merknader om programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk i kommunalkomiteens Budsjett-innst. S. nr. 5 (2000-2001), side 37. Flertallet antar at nødvendige bevilgninger for inneværende år bør foreslås i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2001.