Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til den såkalte doble ubalansen i Forsvaret - ubalansen
mellom oppgaver og ressurser og ubalansen mellom investeringer og
drift. Dette er forsterket ved at Stortingets vedtak om omstillinger
og betydelige bemanningsreduksjoner i for liten grad er blitt gjennomført. Flertallet viser
til at bevilgningene til investeringer de siste årene ikke
fullt ut har fulgt opp de plantallene som lå til grunn
for St.meld. nr. 22 (1997-1998), gjeldende langtidsmelding for Forsvaret.
Imidlertid har bevilgningene til internasjonale operasjoner økt
betydelig i samme periode. Flertallet konstaterer
derfor at Forsvarets samlede bevilgninger ligger på et
høyt nivå og utgjør en relativt stor
andel av statens utgifter i Norge.
Flertallet mener at manglende
ressurser ikke er hele problemet i forhold til ambisjonene i langtidsmeldingen.
Selv om den anbefalte strukturen hadde fått dekket de estimerte
behov, ville den likevel vært for dyr å drifte.
En betydelig omstilling, tilpasset dagens utfordringer og risikobilde,
er nødvendig.
Flertallet viser til Forsvarsstudie
2000 og innstillingen fra Forsvarspolitisk utvalg som begge anbefaler omfattende
omstillinger i Forsvaret. Flertallet viser til at
Regjeringen bearbeider disse utredningene og har bebudet en langtidsproposisjon
om omstillinger i Forsvaret forelagt Stortinget medio februar 2001.
Det forutsettes at Stortinget skal ferdigbehandle saken i vårsesjonen
2001. Den framtidige strukturen for Forsvaret vil da bli fastsatt
og vedtatte omstillingstiltak gjennomført rimelig raskt. Flertallet understreker
viktigheten av at denne prosessen resulterer i en varig balanse mellom
Forsvarets oppgaver og ressurser og en hensiktsmessig fordeling
mellom investeringer og drift. Målet må være å få et
best mulig forsvar innenfor rammen av det man kan anse som realistiske økonomiske rammer
for fremtiden.
Flertallet viser til den budsjettavtalen
som den 18. november 2000 ble inngått mellom Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, og som er gjengitt
på sidene 39-45 i Budsjett-innst. S. I (2000-2001).
I denne avtalen er bevilgningen under kap.
1733 Luftforsvaret redusert med 100 mill. kr og bevilgningen under
kap. 451 Sivilt beredskap redusert med 5,8 mill. kroner. Dette følges
opp i denne innstillingen. Dessuten mener flertallet at
det er behov for å styrke kap. 1734 Heimevernet med 20
mill. kroner som skal brukes til øvelse av de avdelinger
som de siste årene ikke har øvet eller har øvet
svært lite. For å finansiere denne økningen
på kap. 1734 foreslår flertallet at kap.
1760 post 45 reduseres tilsvarende med 20 mill. kroner. Med unntak
for disse korrigeringer legger flertallet proposisjonen
til grunn for sitt budsjettopplegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 245 (1997-1998) samt Budsjett-innst.
S. nr. 7 (1999-2000). Disse medlemmer viser
til at også det fremlagte budsjettet for 2001 har en profil
som avviker fra langtidsmeldingens forutsetninger, noe som innebærer
at det samlet sett for perioden 1999-2001 er bevilget
1 747 mill. kroner under det nivået som en oppfyllelse av
langtidsmeldingens forutsetninger ville innebære. Disse
medlemmer slår fast at budsjettavtalen med Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre førte til en ytterligere
reduksjon av budsjettet med 100 mill. kroner knyttet til redusert
drift i Luftforsvaret, slik at gapet mellom mål og midler øker
ytterligere til 1 847 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
når forsvarets situasjon er preget av såkalt dobbelt
ubalanse må årsaken til dette i hovedsak legges
til Stortingets flertall bestående av Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre som i hovedsak har
vært enige med Fremskrittspartiet og Høyre om
målene, men så unnlatt å følge
opp egne målsettinger. Disse medlemmer viser
til at det i denne perioden har blitt tæret på lagerbeholdninger
av ammunisjon, reservedeler og drivstoff mens det samtidig har blitt
overført penger fra investeringsmidler til drift samt for å dekke
deler av kostnadene ved deltagelse i internasjonale operasjoner.
Disse medlemmer viser til at
anskaffelse av forsvarsmateriell krever langsiktighet og forutsigbarhet fordi
anskaffelsene ofte går over svært mange år,
f.eks ca. 10-12 år når det gjelder anskaffelser
av fregatter. Når Stortingets flertall unnlater å følge
opp sine forpliktelser fører dette til reduserte eller
kansellerte programmer som innebærer tap av midler eller
fordyrelse av materiellet. Totalt sett bidrar dette til en dårlig økonomistyring.
Disse medlemmer viser til proposisjonen
samt til høringer og til korrespondanse med Forsvarsdepartementet
der det fremgår at lagre av ammunisjon, reservedeler og
drivstoff befinner seg på et kritisk nivå og at
denne situasjonen over tid vil få stor betydning for den
operative evnen til avdelingene i Forsvaret. Departementet viser
til at dette innebærer at det er et presserende behov for å redusere
volumet på forsvarsstrukturen. Disse medlemmer vil
kraftig understreke at det ikke må være underbudsjettering
over år som bl.a. fører til reduserte lagerbeholdninger
som skal styre fremtidige strukturvalg. Det må være
landets behov for et Forsvar basert på sikkerhetspolitiske
og forsvarspolitiske realiteter som skal dimensjonere en forsvarsstruktur
som er troverdig og ikke en tilfeldig frembragt situasjon som en
følge av sviktende vilje til å ta langsiktige
og forutsigbare økonomiske beslutninger. Fremskrittspartiet
legger fram sitt primære budsjettforslag med en netto ramme
på 28 983 105 000 kroner, noe som er en økning
på 1 477 mill. kroner i forhold til den vedtatte budsjettavtale.
Fremskrittspartiet har prioritert en økning
på budsjettet til Sivilt beredskap med 20 mill. kroner
likt fordelt på drift og investeringer og viser i denne
sammenheng til at budsjettforliket førte til en reduksjon
på 5,8 mill. kroner i investeringsbudsjettet for Sivilt
beredskap, noe som utgjør en reduksjon på hele
26,7 pst. av et beløp som på forhånd
var redusert i forhold til 2000 med 12 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår
videre kutt i bevilgningene til Forsvarsdepartementet og til Fellesinstitusjoner
og statsforetak under Forsvarsdepartementet, samt Fellesutgifter
under Forsvarsdepartementet slik det fremgår av oversikten.
Sjøforsvaret, Luftforsvaret, Hæren og Heimevernet
får styrket sine budsjetter for å kunne gjennomføre
utdannelse og trening, ta inn etterslep i vedlikehold og andre materialanskaffelser
samt erstatte ammunisjon, reservedeler og drivstoff. Videre legger
Fremskrittspartiet opp til en styrking av budsjettet for nyanskaffelser
av materiell med i alt 820 mill. kroner. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at det foreslåtte budsjett fra Regjeringen
viser at investeringsbudsjettet utenom fregattinvesteringene har
blitt redusert med ca. 400 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det av proposisjonen og høringer med brevveksling framgår
at kostnadene med deltagelse i internasjonale operasjoner kan bli
høyere enn antatt. Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om en økning av kap. 1792 på 200 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til VIII
i budsjettproposisjonen og vil gå imot å gi departementet
en fullmakt til fritt å hente frem nødvendige
beløp til internasjonale operasjoner innenfor det budsjett
Stortinget vedtar. Disse medlemmer viser i en slik
sammenheng til bevilgningsreglementet og til Stortingets forutsetning om
at internasjonale operasjoner skal betales gjennom særskilte
bevilgninger i tillegg til den ordinære forsvarsramme,
noe som forutsetter at Regjeringen eventuelt kommer tilbake til
Stortinget med forslag om tilleggsbevilgninger.
Fordeling av Fremskrittspartiets primære
budsjettforslag blir derfor som følger:
Kap. | Formål: | Mill. kroner |
451 | Sivilt beredskap | 20 |
1731 | Hæren | 270 |
1732 | Sjøforsvaret | 65 |
1733 | Luftforsvaret | 70 |
1734 | Heimevernet | 60 |
1760 | Nyanskaffelser | 820 |
1792 | Norske styrker
i utlandet | 200 |
| I alt | 1 505 |
Følgende reduksjoner ble foreslått:
Kap. | Formål: | Mill. kroner |
1700 | Forsvarsdepartementet | 9 |
1710 | Fellesinstitusjoner under
Forsvarsdepartementet | 11 |
1719 | Fellesutgifter
under Forsvarsdepartementet | 8 |
| I alt | 28 |
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at årets budsjett innebærer en kraftig forverring
av Forsvarets største problem: Ubalansen mellom mål
og midler, drift og investeringer. Idet Regjeringen heller ikke
i år følger opp Stortingets vedtak vedrørende
de økonomiske forutsetningene under behandlingen av gjeldende
langtidsmelding. Dette medlem viser videre til at
denne ubalansen er blitt ytterligere forverret gjennom budsjettforliket
mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Dette medlem viser
også til at heller ikke Stortingets prinsippvedtak om full
tilleggsfinansiering av internasjonale operasjoner og tilleggsfinansiering
for halvparten av fregattkostnadene blir fulgt opp.
Dette medlem peker på at
resultatet av at stortingsflertallet under hele 1990-tallet (unntatt
1998) ikke har vært i stand til å oppfylle med
et minimum av stabilitet i et litt langsiktig perspektiv, er et
skakkjørt forsvar, og at feilinvesteringer ikke er til å unngå. Langtidsplanlegging
blir under slike forhold bortkastet møye.
Dette medlem vil også peke
på at dersom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre hadde stått på egne standpunkter fra
behandlingen av Langtidsmeldingen, så ville et "Forsvarspolitisk forlik"
i realiteten for lengst vært etablert i Norge.
Dette medlem viser til at i henhold
til innstillingen fra Forsvarspolitisk utvalg (FPU) var forsvarsbudsjettet
om lag 8 pst. lavere i 1999 enn i 1990. Som andel av Norges nasjonalprodukt
har imidlertid reduksjonene vært vesentlig større,
fra 3,1 pst. i 1990 til 2,2 pst. i 1999 en nedgang på ca.
30 pst.
Dette medlem har også merket
seg at Regjeringen og stortingsflertallet har lagt seg betydelig
under det budsjettnivå som er lagt til grunn både
i FS 2000 og i FPU. Dette medlem vil for øvrig
understreke nødvendigheten av at den varslede langtidsproposisjonen
tar utgangspunktet i Norges nasjonale behov og internasjonale forpliktelser.
Som i tidligere år går Høyre
i sitt budsjettopplegg inn for en betydelig styrking av forsvarsbudsjettet
og en hard prioritering til fordel for Forsvarets operative evne,
dvs. dets evne til å utføre primæroppgavene. Med
dette for øye foreslo Høyre en brutto påplussing på budsjettet
for 2001 med 925 mill. kroner. Dette ble i utgangspunktet fordelt
med 500 mill. kroner til investeringer og 425 mill. kroner til drift.
Formålet var å få bedre samsvar mellom
vedtatt mål og bevilgede midler. De økede midlene
ville primært bli brukt til å opprettholde førstegangstjenestens
lengde på vedtatt nivå, gi Heimevernet mulighet
til å opprettholde treningen på vedtatt nivå,
gi rom for tilstrekkelig trening i Luftforsvaret og Marinen, styrke
investeringsevnen og å holde fast ved Stortingets forutsetning
om å tilleggsfinansiere utgiftene til internasjonale operasjoner.
For ytterligere å styrke Forsvarets
"spisse ende" viser dette medlem til tabell 1.
Ved Stortingets vedtak 28. november 2000 er
netto utgiftsramme fastsatt til 26 667 881 000 kroner.
Komiteen har to avvikende
forslag til fordeling av rammeområde 8. Dette fremgår
av tabell 1 under hovedprioriteringer.
Tabell 1 angir komiteens standpunkter
under kapitler som inngår i rammeområde 8.
Tabell 1: Forslag til fordeling
av rammeområde 8 fra Regjeringen og fra komiteen.
90-postene inngår ikke i kapitlene.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | Ap, KrF, Sp | FrP, H |
Utgifter i rammeområde 8 ( i hele
tusen kroner) |
42 | | Forsvarets
ombudsmannsnemnd | 3 400 | 3 400 | 3 400 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 400 | 3 400 | 3 400 |
451 | | Sivilt
beredskap (jf. kap. 3451) | 275 357 | 269 557 | 275 557 |
| 1 | Driftsutgifter | 253 338 | 253 338 | 253 338 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 21 702 | 15 902 | 21 902 |
| 70 | Overføringer til
private | 317 | 317 | 317 |
993 | | Skipsfartsberedskap | 3 400 | 3 400 | 3 400 |
| 1 | Driftsutgifter | 500 | 500 | 500 |
| 70 | Tilskudd til Skipsfartens
beredskapssekretariat | 2 900 | 2 900 | 2 900 |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 148 157 | 148 157 | 142 157 |
| 1 | Driftsutgifter | 140 657 | 140 657 | 134 657 |
| 73 | Forskning og utvikling | 7 500 | 7 500 | 7 500 |
1710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710) | 603 301 | 603 301 | 573 301 |
| 1 | Driftsutgifter | 439 738 | 439 738 | 419 738 |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 155 063 | 155 063 | 145 063 |
| 70 | Renter låneordning | 8 500 | 8 500 | 8 500 |
1719 | | Fellesutgifter
under Forsvarsdepartementet
(jf. kap. 4719) | 182 310 | 182 310 | 167 310 |
| 1 | Driftsutgifter | 13 062 | 13 062 | 13 062 |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | 20 000 | 20 000 | 5 000 |
| 71 | Overføringer til
andre | 50 248 | 50 248 | 50 248 |
| 78 | Norges tilskudd til NATOs
driftsbudsjett | 99 000 | 99 000 | 99 000 |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720) | 1 175
528 | 1 175
528 | 1 100
528 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 175 528 | 1 175 528 | 1 100 528 |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725) | 1 737
983 | 1 737
983 | 1 647
983 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 636 066 | 1 636 066 | 1 546 066 |
| 50 | Overføring til
Statens Pensjonskasse | 96 118 | 96 118 | 96 118 |
| 74 | Avgangsstimulerende tiltak | 5 799 | 5 799 | 5 799 |
1731 | | Hæren
(jf. kap. 4731) | 4 500
386 | 4 500
386 | 4 535
386 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 500 386 | 4 500 386 | 4 535 386 |
1732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 4732) | 2 791
532 | 2 791
532 | 2 819
532 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 791 532 | 2 791 532 | 2 819 532 |
1733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 4733) | 3 707
579 | 3 607
579 | 3 707
579 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 707 579 | 3 607 579 | 3 707 579 |
1734 | | Heimevernet
(jf. kap. 4734) | 737 252 | 757 252 | 767 252 |
| 1 | Driftsutgifter | 737 252 | 757 252 | 767 252 |
1735 | | Forsvarets
etterretningstjeneste | 547 390 | 547 390 | 547 390 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 547 390 | 547 390 | 547 390 |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760) | 8 280
984 | 8 260
984 | 8 297
984 |
| 1 | Driftsutgifter | 391 798 | 391 798 | 391 798 |
| 44 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider,
nasjonalfinansiert andel | 110 510 | 110 510 | 110 510 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 6 289 568 | 6 269 568 | 6 336 568 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg | 1 039 108 | 1 039 108 | 1 009 108 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel | 270 000 | 270 000 | 270 000 |
| 75 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram
for sikkerhet | 180 000 | 180 000 | 180 000 |
1790 | | Kystvakten
(jf. kap. 4790) | 553 473 | 553 473 | 553 473 |
| 1 | Driftsutgifter | 553 473 | 553 473 | 553 473 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 4791) | 189 122 | 189 122 | 189 122 |
| 1 | Driftsutgifter | 189 122 | 189 122 | 189 122 |
1792 | | Norske
styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 1 922
000 | 1 922
000 | 1 922
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 922 000 | 1 922 000 | 1 922 000 |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 4795) | 146 951 | 146 951 | 146 951 |
| 1 | Driftsutgifter | 120 998 | 120 998 | 120 998 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg | 25 000 | 25 000 | 25 000 |
| 60 | Tilskudd til kommuner | 173 | 173 | 173 |
| 72 | Overføringer til
andre | 780 | 780 | 780 |
2463 | | Forsvarets
bygningstjeneste | 0 | 0 | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 | 0 | 0 |
| | 1 Driftsinntekter | -238 044 | -238 044 | -238 044 |
| | 2 Driftsutgifter | 238 044 | 238 044 | 238 044 |
| | Sum
utgifter rammeområde 8 | 27
506 105 | 27
400 305 | 27
400 305 |
Inntekter rammeområde 8 (i hele tusen
kroner) |
3451 | | Sivilt
beredskap (jf. kap. 451) | 9 270 | 9 270 | 9 270 |
| 3 | Diverse inntekter | 9 270 | 9 270 | 9 270 |
4710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710) | 50 943 | 50 943 | 50 943 |
| 1 | Driftsinntekter | 35 700 | 35 700 | 35 700 |
| 11 | Salgsinntekter | 13 193 | 13 193 | 13 193 |
| 70 | Renter låneordning | 2 050 | 2 050 | 2 050 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720) | 17 933 | 17 933 | 17 933 |
| 1 | Driftsinntekter | 8 259 | 8 259 | 8 259 |
| 11 | Salgsinntekter | 9 674 | 9 674 | 9 674 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725) | 36 063 | 36 063 | 36 063 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 313 | 1 313 | 1 313 |
| 11 | Salgsinntekter | 34 750 | 34 750 | 34 750 |
4731 | | Hæren
(jf. kap. 1731) | 72 308 | 72 308 | 72 308 |
| 1 | Driftsinntekter | 12 656 | 12 656 | 12 656 |
| 11 | Salgsinntekter | 59 652 | 59 652 | 59 652 |
4732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 1732) | 46 485 | 46 485 | 46 485 |
| 1 | Driftsinntekter | 14 095 | 14 095 | 14 095 |
| 11 | Salgsinntekter | 32 390 | 32 390 | 32 390 |
4733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 1733) | 97 411 | 97 411 | 97 411 |
| 1 | Driftsinntekter | 39 613 | 39 613 | 39 613 |
| 11 | Salgsinntekter | 57 798 | 57 798 | 57 798 |
4734 | | Heimevernet
(jf. kap. 1734) | 2 391 | 2 391 | 2 391 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 124 | 1 124 | 1 124 |
| 11 | Salgsinntekter | 1 267 | 1 267 | 1 267 |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760) | 373 059 | 373 059 | 373 059 |
| 47 | Salg av eiendom | 80 544 | 80 544 | 80 544 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | 272 379 | 272 379 | 272 379 |
| 49 | Salg av boliger | 20 136 | 20 136 | 20 136 |
4790 | | Kystvakten
(jf. kap. 1790) | 317 | 317 | 317 |
| 1 | Driftsinntekter | 123 | 123 | 123 |
| 11 | Salgsinntekter | 194 | 194 | 194 |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 1791) | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
| 11 | Salgsinntekter | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 1795) | 5 135 | 5 135 | 5 135 |
| 1 | Driftsinntekter | 4 531 | 4 531 | 4 531 |
| 11 | Salgsinntekter | 604 | 604 | 604 |
4799 | | Militære
bøter | 1 109 | 1 109 | 1 109 |
| 80 | Militære
bøter | 1 109 | 1 109 | 1 109 |
| | Sum
inntekter rammeområde 8 | 732
424 | 732
424 | 732
424 |
| | Sum
netto rammeområde 8 | 26
773 681 | 26
667 881 | 26
667 881 |
| | Avvik
fra vedtatt ramme | 105 800 | 0 | 0 |
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 3 040 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 3 400 000 |
Komiteen viser til
omtalen av budsjettkapitlet på s. 40-41 i St.prp. nr. 1
(2000-2001) fra Finansdepartementet.
Komiteen viser til Ombudsmannsnemnda
for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar -
31. desember 1999 Dokument nr. 5 (1999-2000), jf. Innst. S. nr.
156 (1999-2000). Komiteen har merket seg at det er
behov for ytterligere rekrutteringstiltak med sikte på en
bedring av legesituasjonen i Forsvaret. Komiteen ser
med bekymring på at antall refselser for 1999 igjen viser
en stigende tendens etter en positiv utvikling i tidligere år.
Komiteen viser til proposisjonen
og har for øvrig ingen merknader.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 282 525 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 275 357 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 9 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 9 270 000 |
Komiteen viser til at programområde
05 Sivilt beredskap er foreslått avviklet og at bevilgningene
til sivilt beredskap, som tidligere var plassert under kap. 481,
nå er overført til nytt kap. 451 (jf. nytt kap.
3451) fra og med budsjetterminen 2001.
Komiteen viser til omtalen av
Sivilt beredskap og Regjeringens forslag til bevilgninger på sidene
109-113 i St.prp. nr. 1 (2000-2001) Justis- og politidepartementet.
Komiteen viser til Justisdepartementets
samordningsfunksjon på beredskapssektoren og til at bevilgningene
skal dekke bl.a. Direktoratet for sivilt beredskap (DSB), sivilforsvarskretsene,
sivilforsvarets leire og regionale skoler, Sentralskolen for sivilt
beredskap og Sentralanlegget. DSB skal være et ressurs-
og kompetansesenter for kriseberedskap på lokalt, regionalt
og sentralt nivå. Kompetansen skal dekke hele spekteret fra
fred til krig. Direktoratet skal ta utgangspunkt i hvilken sårbarhet
og hvilke trusler det norske samfunnet står overfor og
skal i sitt arbeid legge et helhetlig sektorovergripende perspektiv
til grunn.
Komiteen har merket seg den viktige
satsingen på forebyggende arbeid og krisehåndtering
i forbindelse med ulike hendelser i fredstid. Målrettet
innsats mot kommunene, samt Sivilforsvarets bistand til lokalsamfunnene
i krisesituasjoner er sentrale elementer i dette. Som eksempel kan
nevnes innsatsen under flomsituasjonen på Østlandet
i høst.
Komiteen har merket seg at det
vil bli foretatt en gjennomgang av beredskapsarbeidet, blant annet
gjennom oppfølgingen av utredningen fra Sårbarhetsutvalget
og utvalget som skal gjennomgå landets operative rednings-
og beredskapsressurser. I proposisjonen sies det at arbeidet med
oppfølgingen etter Sårbarhetsutvalgets utredning
blir en av Justisdepartementets hovedoppgaver for beredskapssektoren
i 2001. Komiteen har med tilfredshet merket seg at
det vil bli framlagt en stortingsmelding om samfunnssikkerhet og
beredskap. I påvente av stortingsmeldingen og de avklaringer
som forutsettes å skje ved behandlingen av denne, vil komiteen anta
at det vil være fornuftig å benytte det vesentligste
av ressursene til å videreføre satsingen på å bedre
landets evne til å forebygge og håndtere kriser i
fredstid. Enkelte av de andre tradisjonelle tiltakene bør,
i nåværende situasjon, kunne forskyves til oppfølgingsarbeidet
har kommet noe lenger. Tidligere bindinger i forbindelse med budsjettet
bør, om nødvendig, kunne fravikes. Det gjelder
for eksempel forutsatt omfang av mannskapsøvelser.
Komiteen viser til at det under
forhandlingene mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre om statsbudsjettet for 2001 ble enighet om å redusere
bevilgningen til sivilt beredskap med 5,8 mill. kroner som ledd
i å finansiere høyere prioriterte formål,
jf. budsjettavtalen av 18. november 2000, pkt. 3.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har fulgt opp dette i tilrådingen til bevilgningsvedtak
under kap. 451 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Komiteen viser til
at det foreslås gitt fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 451 post 1, mot tilsvarende merinntekter
under kap. 3451 postene 3 og 40, jf. tilrådingens II nr.
1 og 2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre finner at den nedskjæring av Sivilforsvarets
investeringsbudsjett som ble resultatet av budsjettforliket innebærer
en dramatiske reduksjon av et budsjett som på forhånd
er presset. Disse medlemmer viser til at innsats
fra samfunnet ved naturkatastrofer og andre ulykker i stigende grad
har trukket på Sivilforsvarets ressurser. Disse
medlemmer finner det derfor nødvendig å gjenopprette
budsjettet til det nivået som opprinnelig ble foreslått,
og foreslår derfor en økning på 0,2 mill.
kroner i forhold til proposisjonen på post 45 større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 3 400 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 3 400 000 |
Komiteen viser til
omtalen av skipsfartsberedskap og forslag til bevilgninger under
kap. 993 på sidene 198 og 199 i St.prp. nr. 1 (2000-2001)
Nærings- og handelsdepartementet som komiteen ikke
har noen merknader til.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 137 529 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 148 157 000 |
Komiteen har merket
seg en vekst i budsjettet på 6,3 pst. i forhold til 2000,
og at dette i hovedsak skyldes departementets behov for konsulenttjenester
i forbindelse med IT-leveranser og utnyttelse av nye IT-systemer. Komiteen ser
også nødvendigheten av at det nå er opprettet
en stilling i Madrid for å ivareta norske interesser i
forbindelse med Forsvarets nye fregatter. Komiteen ser
med tilfredshet at det også innenfor Forsvaret er økte
FoU-midler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den betydelige budsjettvekst
på kapitlet som fremkommer i forhold til 2000 samt til
de betydelige nedskjæringer ellers på Forsvarsbudsjettet,
og mener at Forsvarsdepartementet også må ta konsekvenser
av dette. Post 1 foreslås derfor redusert med 6 mill. kroner.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 594 682 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 604 301 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 54 228 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 54 943 000 |
Komiteen har merket
seg at Forsvarets tele og datatjeneste (FTD) har flyttet til Kolsås.
Komiteen har videre merket seg
at inntil fremtidig virksomhet, styring og organisasjonsform for
FTD er avklart gjennom tilknytningen til Forsvarets logistikk organisasjon
(FLO), vil det overfor FTD bli gjennomført en tilpasset
etatstyring. FLO er nå vedtatt av Stortinget og komiteen vil
følge det videre arbeid med etablering av FLO.
Komiteen har ingen
merknader til dette punkt.
Komiteen har ingen
merknader til dette punkt.
Komiteen har merket
seg at de sivile oppdragene ligger stabilt på ca. 13 pst.
av den samlede virksomheten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har for øvrig ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til det generelle behov for å overføre
midler fra deler av Forsvaret som ikke defineres som den "skarpe
ende" til Forsvarets primærvirksomhet, utdanning, trening
og beredskapstiltak. Kapitlet foreslås derfor redusert
med i alt 30 mill. kroner, fordelt med 20 mill. kroner på post
1 og 10 mill. kroner på post 51 (FFI).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 182 135 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 182 310 000 |
Komiteen viser til
proposisjonens omtale av samarbeidet med de nye allierte i NATO,
og er tilfreds med at Norge legger vekt på å bidra
til at de nye medlemslandene Polen, Tsjekkia og Ungarn blir integrert
i NATO.
Komiteen har merket seg at post
71 Overføringer til andre er økt med 1 771 000
kroner, og støtter denne økningen. Komiteen vil
peke på viktigheten av at Forsvaret samarbeider med frivillige
organisasjoner som har til formål å bidra til å underbygge
forsvarsviljen eller på andre måter er viktige
og nyttige for forsvarsviljen. Komiteen er videre
opptatt av at støtten skjer i tråd med statens økonomireglement,
og er enig i at Forsvarsdepartementet fortsetter evalueringsarbeidet
av driftsstøtten.
Komiteen er godt fornøyd
med at Forsvarsdepartementet følger opp og øker
støtten til Krigsinvalidehjemmet Bæreia for å ivareta
personell etter endt FN- og NATO-tjeneste. Komiteen er
enig i departementets vurdering av at FN-Veteranenes Landsforbund
er en særdeles verdifull medspiller i arbeidet med ettervern
av våre FN- og NATO-soldater.
Komiteen er kjent med, jf. brev
av 5. desember 2000, at Forsvarsdepartementet har til behandling
søknad fra «Shetlands-bussens Venner» om
et tilskudd på 250 000 kroner til utskifting av motorer
på KNM Hitra. Komiteen ber departementet å imøtekomme
søknaden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den svært vanskelige budsjettsituasjonen
og det behov som dermed fremkommer for målrettet og prioritert
budsjettering. Disse medlemmer foreslår
derfor at post 43 Til disposisjon for departementet reduseres med
15 mill. kroner, som anvendes for å styrke "den spisse
enden".
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 . | 1 049 142 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 1 175 528 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 16 811 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 17 933 000 |
Komiteen er tilfreds
med at et omfattende arbeid for å videreutvikle og endre
Forsvarets øverste ledelse nå er satt i gang,
og viser i den sammenheng til merknader i de tre foregående års
budsjettinnstillinger. Komiteen imøteser
behandlingen av dette gjennom den varslede langtidsproposisjonen
medio februar 2001.
Komiteen har merket seg at en
omfattende omorganisering av Forsvarets overkommando vil bli iverksatt
i 2001, og at dette sammen med ARGUS-prosjektet forventes å gi
en innsparing på minst 200 stillinger.
Komiteen viser for øvrig
til merknader om ledelsen av KFOR 5 under kap. 3 og 6 i denne innstilling.
Komiteen har merket seg at det
er foretatt endringer i forsvarsattachéordningen på bakgrunn
av omfattende endringer i den sikkerhetspolitiske situasjon i Europa. Komiteen er
enig i disse endringene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til det generelle behov for innsparinger
til fordel for å styrke drift i forsvarsgrenene, samt til
delvis anskaffelse av reservedeler, ammunisjon og drivstoff, og
foreslår derfor en reduksjon på kapitlet med 75
mill. kroner, noe som utgjør ca. 6 pst. av kapitlet.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 1 310 199 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 1 737 983 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 58 248 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 36 063 000 |
Komiteen har merket
seg at post 1 reelt er økt med ca. 400 mill. kroner fra
andre kapitler i forbindelse med program ARGUS.
Komiteen viser til merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999) og (1999-2000) om behovet
for en sterkere synliggjøring av utviklingen i driftsutgiftene
i kapitlet, med særlig vekt på voksenopplæringen
og velferdstjenesten. Komiteen har merket seg at
dette ikke er fulgt opp i proposisjonen for 2001, men i brev av
14. november med svar på spørsmål fra
komiteen er disse utgiftene spesifisert.
Komiteen har merket seg at Vernepliktsverket
fra og med 2000 skal behandle det nye egenerklæringssystemet
for sivile vernepliktige, og at Forsvarsdepartementet vil søke
om å få eventuelle merutgifter for Forsvaret refundert
av Justisdepartementet. Komiteen viser i den forbindelse
til merknadene i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1999-2000) der det heter
om dette:
"Komiteen forutsetter at Justisdepartementet dekker slike
merutgifter så snart som man har erfaring med praktisering
av den nye ordningen."
Komiteen viser til merknader
om AMEC-avtalen under kap. 2 i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til merknader og forslag i Budsjett-innst.
S. nr. 7 (1998-1999) for norsk støtte til omskolering av
russiske offiserer. Disse medlemmer viser til at
det med reduserte budsjettrammer vil være beklagelig, men
nødvendig å konsentrere virksomheten knyttet til
soldatopplæring til den militære utdanning, og
foreslår derfor at tilskudd til voksenopplæringen
bare gis til de tre første månedene under førstegangstjenesten.
Kapitlet foreslås derfor redusert med 90 mill. kroner.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 4 719 977 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 4 500 386 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 68 818 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 72 308 000 |
Komiteen viser til
proposisjonens kap. 3.4.2 hvor det bl.a. heter:
"Ifølge FS 2000 er det ikke ressursgrunnlag
for å investere i materiell til tre brigader ..."
Komiteen vil her påpeke
at Hærens framtidige struktur vil bli vurdert i forbindelse
med den bebudede langtidsproposisjonen. Komiteen vil
ikke forskuttere konklusjonene i omstillingsprosessen.
Komiteen viser også til
at det i budsjettproposisjonen sies:
"Drivstofflagrene reduseres og ammunisjon til utdanning
og trening holdes på et absolutt minimum."
Komiteen vil understreke nødvendigheten
av at Forsvarets avdelinger får tilfredsstillende utdannelse og øving
samt at beredskapslagrene holdes på et tilstrekkelig nivå.
Dette må ha prioritet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at de foreslåtte budsjetter
ikke gir rom for å øve tilstrekkelig eller gjenanskaffe
ammunisjon og reservedeler. Disse medlemmer vil derfor
foreslå en økning av budsjettet for Hærens
drift med 35 mill. kroner i forhold til proposisjonen.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 2 869 963 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 2 791 532 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 39 171 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 46 485 000 |
Komiteen har merket
seg at post 1 reelt sett er redusert med 175 mill. kroner og at
det er foretatt totalt flytting til andre budsjettposter på 148
mill. kroner. Sjøforsvarets budsjett er stramt i forhold
til de oppgaver som daglig må løses.
Komiteen vil understreke at evnen
til å opprettholde sjøkontroll og utføre
suverenitetshevdelse i norsk territorialfarvann i fred og krise
er viktig.
Komiteen har merket seg at omstillingene
til tre sjøforsvarsdistrikter er igang og at arbeidet med å videreutvikle
Sjøforsvaret til en rasjonell og effektiv organisasjon
fortsetter.
Komiteen er positiv til den nye
organiseringen av skolesenteret KNM Tordenskjold og at det også blir lagt
til rette for rekruttering av velkvalifisert personell fra sivile
studier. En tilpasning av Forsvarets utdanningssystem til det sivile
utdanningssystemet er viktig og riktig.
Komiteen mener personell med
god kompetanse er en viktig forutsetning for å løse
Sjøforsvarets oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår en økning på kapitlet med
28 mill. kroner for å gjennomføre førstegangstjenesten
i tråd med Stortingets forutsetninger om tjenestetid.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 3 737 113 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 3 707 759 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 95 430 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 97 411 000 |
Komiteen har merket
seg at kapitlet reelt er redusert med ca. 153 mill. kroner, og at
102 mill. kroner av dette er bidrag til finansiering av Program
ARGUS.
Komiteen har videre merket seg
at den økonomiske situasjon fremtvinger strenge prioriteringer innen
drift og vedlikehold av materiell, og at dette har konsekvenser
for tilgjengeligheten av materiell og den operative evnen. Komiteen er
bekymret over de langsiktige konsekvenser av dette.
Komiteen har merket seg at arbeidet
med sentralisering av mellomnivå vedlikehold av F-16 har
møtt hindringer i fremdriften på grunn av manglende
midler til investeringer på Bodø hovedflystasjon. Komiteen har
merket seg at disse forholdene og strukturer for både Bodø og Ørland
hovedflystasjoner vil inngå i den kommende langtidsproposisjonen,
og imøteser dette.
Komiteen viser til budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre
hvor Luftforsvarets budsjett er foreslått redusert med
100 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har valgt å se 2000 og 2001 under ett i vurderingen av
hvor budsjettkuttet skulle tas. Det vises til at Regjeringen i St.prp.
nr. 11 (2000-2001) har foreslått en netto økning på ca.
124 mill. kroner til Luftforsvaret, i hovedsak til kjøp
av drivstoff. I nysalderingen, St.prp. nr. 32 (2000-2001) foreslår
Regjeringen at det bevilges 123 mill. kroner til Luftforsvaret som
kompensasjon for utviklingen i drivstoffprisene i 2000. Bevilgningen
skal brukes til å øke drivstofflagrene for derved å bedre
beredskapen. Det opplyses at Forsvaret har en opsjon på å kjøpe
amerikansk lagret drivstoff på norsk jord, noe som innebærer
at drivstoffet er tilgjengelig umiddelbart.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har forstått at ved disse bevilgningene vil det være
mulig å gå til innkjøp av drivstoff, slik
at Luftforsvarets lagre fylles opp innen utgangen av 2000, og at
dette vil medføre at drivstoffsituasjonen ved inngangen
til 2001 blir bedre enn tidligere forventet. På denne bakgrunn
finner flertallet det forsvarlig å redusere
bevilgningene til Luftforsvaret for 2001 med 100 mill. kroner, jf.
budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at situasjonen i Luftforsvaret
når det gjelder drift er svært lite tilfredsstillende og
vil peke på at driftsbudsjettet for år 2000 var
klart underbudsjettert, noe som har ført til opphoping
av vedlikeholdsarbeider og et lavere antall flytimer enn det som
er ønskelig for at et tilstrekkelig antall piloter når
NATO-kravene.
En tilførsel av midler gjennom omgruppering
fører naturlig nok midler fra andre viktige områder
for å fylle opp drivstoffreserver. For 2001 vil de nye
MLU F-l6 kreve et økt antall flytimer for å kvalifisere
et nødvendig antall piloter. Disse medlemmer legger
og til grunn at nyutdannede piloter av økonomiske grunner
kan bli tilbudt annen tjeneste eller møte et flymiljø der
antall ledige flytimer ikke gir grunnlag for fullgod kvalifisering. Disse
medlemmer mener det derfor er uforståelig at budsjettforliket
innebærer en reduksjon på kap. 1733 med 100 mill.
kroner, når en påplussing av det samme beløp
antas å være nødvendig for å sikre
tilfredsstillende drift og bygge opp ammunisjonsbeholdninger.
På denne bakgrunn foreslås
en gjenopprettelse til proposisjonens nivå av kap. 1733,
som representerer en økning på 100 mill. kroner
ift. budsjettforliket.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 715 273 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 737 252 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 2 374 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 2 391 000 |
Komiteen har merket
seg at kapitlet i proposisjonen reelt er redusert med 6,2 mill.
kroner, som i hovedsak omfatter midler flyttet til kap. 1725, til
dekning av vedtatte omstillingsprosjekt i forbindelse med Program ARGUS.
Komiteen har også merket
seg at forslaget til HV-budsjett for 2001 representerer 2,7 pst.
av det totale forsvarsbudsjettet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har merket seg at det planlegges en reell aktivitetsøkning
ved at tjenestedagene oppjusteres med 10 pst. Flertallet har
videre merket seg at det fortsatt vil være behov for differensiering
av tjenestemønsteret, med reduksjoner på de lavest
prioriterte områdeøvelsene slik som det ble gjort
i 2000. Dette innebærer at ca. 290 av totalt 540 områdeenheter
vil trene hele styrken. Videre har flertallet merket
seg at befalet og spesialister skal prioriteres.
Flertallet vil på bakgrunn
av manglende øvelser i en del av HV-avdelingene styrke
post 1 med 20 mill. kroner. Disse midlene må brukes til øvelser
i de avdelinger som ikke har øvet, eller har øvet
svært lite de siste årene. Økningen på kap.
1734 dekkes ved tilsvarende kutt på kap. 1760 post 45.
Komiteen viser til
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999) og Budsjett-innst.
S. nr. 7 (1999-2000) om lokalisering av Hærens regimenter
og HV-distrikter. Komiteen tar til etterretning at
denne problemstillingen er innhentet av de overordnede utredninger
og totalgjennomganger av Forsvarets organisasjon, og imøteser
behandling av disse forholdene gjennom Stortingets behandling av
den varslede langtidsproposisjonen.
Komiteen tar ellers til etterretning
at de seneste årenes avvik mellom disponible midler og
normative krav til øvingsaktiviteter, klart indikerer behovet
for en generell omstilling av hele Forsvarets virksomhet og organisasjon,
med sikte på å redusere den doble ubalansen mellom
midler og oppgaver, drift og investeringer.
Komiteen legger også til
grunn at eksisterende planer om overføringer av kurant
overskuddsmateriell fra forsvarsgrenene til HV, opprettholdes i
prosessen fram mot implementeringen av "det nye Forsvaret" etter
Stortingets behandling våren 2001.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det ifølge Forsvarsdepartementet
måtte tilføres Heimevernet ca. 100 mill. kroner
for at det skulle kunne øves i tråd med Stortingets
uttrykte målsettinger. Disse medlemmer er enig
med flertallets prioriteringer og anvisninger på bruksområdet
for økte bevilgninger, men ønsker å øke beløpet
ytterligere med 10 mill. kroner til 30 mill. kroner i forhold til
resultatet av budsjettforliket. Disse medlemmer registrerer
at flertallet finansierer økningen på kapitlet
gjennom tilsvarende reduksjon av kap. 1760 post 45.
Kap. 1734 økes med i alt 30 mill. kroner
i forhold til proposisjonen.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 535 335 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 547 390 000 |
Komiteen vil peke
på betydningen av at Etterretningstjenesten har de nødvendige
ressurser for å opprettholde en høy faglig kompetanse
og videreutvikle den tekniske standard for å kunne møte
de utfordringer som ligger i utviklingen av ny teknologi. Komiteen er
tilfreds med at etablering av ny radar og relokalisering av innsamlingsutstyr
i Øst-Finnmark nå sluttføres.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 7 744 719 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 8 280 984 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 444 021 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 373 059 000 |
Komiteen har merket
seg at de viktigste investeringene i 2001 vil være fregatter,
IT-infrastruktur og prosjekter som anses nødvendige for
deltakelse i internasjonale operasjoner. Komiteen viser
samtidig til at reduksjon av tilgjengelig drivstoff, reservedeler
og ammunisjon reduserer omfang og kvalitet på trening og øvelser,
og at dette over tid vil få stor betydning for den operative
evnen til Forsvarets avdelinger. Komiteen er bekymret
over denne utviklingen.
Komiteen har merket seg at hovedkontrakt
for levering av nye fregatter er inngått, og at utvikling
og anskaffelse gjennomføres delvis som parallelle aktiviteter
fra 2000 til 2005. Komiteen viser for øvrig
til Innst. S. nr. 192 (1999-2000), jf. St.prp. nr. 48 (1999-2000).
Komiteen viser også i år
i den sammenheng til at Stortinget gjennom behandlingen av Innst.
S. nr. 245 (1997-1998), jf. St.meld. nr. 22 (1997-1998) fastslo
at for å opprettholde et troverdig invasjonsforsvar og
Forsvarets evne til å løse et bredt spekter av
andre nødvendige oppgaver, gir ikke den sikkerhetspolitiske
situasjon rom for fortsatt svekkede budsjetter.
Komiteen har merket seg at ytterligere
leveranser av AMRAAM-missiler er utsatt i påvente av utviklingen
av forbedrede missiler, og at dette kan medføre en justering
av kostnadsrammen for prosjektet. Komiteen viser
også til at NASAMS-prosjektet vil bli revidert for en tilpasning
til både nasjonale og internasjonale operasjoner. Komiteen har
merket seg at departementet vil be om en endring av prosjektets kostnadsramme
våren 2001.
Komiteen er fornøyd
med at kystvaktskipet "Svalbard" er forventet leveringsklart i 2001,
og at fartøyet deretter vil påbegynne et planlagt
testprogram.
Komiteen har merket seg at departementet
vil komme tilbake til Stortinget med eventuelle endringer i det
norske samarbeidsprosjektet "Nordic Standard Helicopter Project"
(NHSP). Komiteen viser for øvrig til merknader
i Innst. S. nr. 192 (1999-2000) vedrørende helikoptre til
nye fregatter. Komiteen vil peke på nødvendigheten
av at valg treffes slik at det ikke blir nødvendig å gå til
endringer i utformingen av de helikopterhangarer som inngår
i fregattprosjektet.
Komiteen har merket seg at det
etter gjennomført testperiode er teknisk gjennomførbart
med en serieanskaffelse av SKJOLD-klasse MTB"er. Komiteen tar til
etterretning at anskaffelse av nye MTB"er av SKJOLD-klassen
vil bli sett i en større operativ og økonomisk
sammenheng i den varslede langtidsproposisjonen og imøteser
dette.
Komiteen har merket seg at kontrakt
på kjøp av brukte stridsvogner Leopard 2 A4 vil
bli inngått i begynnelsen av 2001 og er tilfreds med dette. Komiteen har
videre merket seg at prosjektet på grunn av kostnadsrammens
størrelse vil bli gjenstand for ekstern kvalitetssikring. Komiteen viser
for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 238 (1999-2000),
jf. St.prp. nr. 58 (1999-2000).
Komiteen har merket seg at det
planlegges inngått kontrakter i begynnelsen av 2001 for
prosjekt FISBASIS. Komiteen viser til tidligere negative
erfaringer med komplekse informasjonssystemer i Forsvaret og til
Innst. S. nr. 30 (2000-2001), jf. Dokument nr. 3:11 (2000-2001),
og forutsetter at det vil bli gjennomført tilstrekkelig
kvalitetssikring.
Komiteen viser til at det er
sterkt delte meninger i Stortinget om behovet for og vedtaket om å opprette
et regionalt skyte- og øvingsfelt for Forsvarets avdelinger på Østlandet
(Regionfelt Østlandet), jf. Innst. S. nr. 129 (1998-1999)
til St.meld. nr. 11 (1998-1999). Komiteen er kjent
med at organisasjonen BIO-RØ (Berørtes Interesseorganisasjon
- Regionfelt Østlandet) søker å ivareta
interessene for de berørte som bor utenfor selve skytefeltområdet.
For å sette denne organisasjonen best mulig i stand til å ivareta
de berørtes interesser, bes det vurdert om Forsvaret kan
yte et visst tilskudd til det daglige arbeid i organisasjonen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener fortsatt at det er unødvendig å opprette
Regionfelt Østlandet fordi det finnes andre og langt rimeligere
alternativer, for eksempel leie av nærliggende skytefelt
i Sverige. I tillegg til de argumenter mot regionfeltet som representantene
for Kristelig Folkeparti og Senterpartiet gav uttrykk for i Innst.
S. nr. 129 (1998-1999) og i debatten om skytefeltsaken i Stortinget,
understreker disse medlemmer at kostnadene ved utbygningen
av Regionfelt Østlandet burde vært tillagt større
vekt. Med de store innsparingsbehov man står overfor i
Forsvaret de nærmeste årene, burde det ikke vært
brukt flere milliarder kroner på det aktuelle prosjektet. Disse
medlemmer ser ikke bort fra at de endelige kostnadene ved
utbyggingen av skyte- og øvingsfeltet kan bli det dobbelte
av det som hittil har vært lagt til grunn. Lokale beregninger
kan tyde på dette, jf. bl.a. Hedmark fylkeskommunes notat
av 1. desember 1998 Regionfelt Østlandet - Økonomiske
vurderinger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til sine merknader under kap. 1734 Heimevernet, hvor det er
foretatt en påplussing på 20 mill. kroner. Flertallet vil
på denne bakgrunn redusere kap. 1760 post 45 med 20 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre legger til grunn at det er behov for en
streng prioritering når det gjelder investeringer i bygg
og anlegg. Disse medlemmer vil derfor foreslå at
igangsetting av nytt kvarterbygg på Kolsås utsettes,
og at de innsparte midler, 30 mill. kroner på post 47,
prioriteres anvendt andre budsjettkapitler. Kap. 1760 økes
med 17 mill. kroner i forhold til proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
”Nytt kvarterbygg Kolsås iverksettes
ikke i 2001.”
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 534 497 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 553 473 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 315 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 317 000 |
Komiteen understreker
at Kystvaktens tilstedeværelse er viktig for å utføre
vår suverenitetshevdelse i hele det norske territorialfarvann
Det er også et viktig arbeid å påse at
NEAFC-avtalen overholdes av partene.
Komiteen er enig i at kontrolloppgavene
til havs prioriteres og at alle havgående fartøyer
opprettholdes. Komiteen viser til at Kystvakten og
deres helikoptre gjør en stor redningsinnsats i Barentshavet,
når menneskers liv eller helse er truet ved ulykker eller
sykdom. Dette gjelder uansett nasjonalitet.
Komiteen viser til at Schengen-avtalen
skal iverksettes i 2001, og at dette vil bety utvidede oppgaver
for den Indre Kystvakt (IKV).
Komiteen har merket seg at antall
patruljedøgn til neste år vil bli noe redusert
i forhold til i år. For den indre kystvakt planlegges antall
patruljedøgn riktignok økt fra 2094 til 2156 i
2001 som følge av Schengen-avtalen. Komiteen er
fornøyd med dette. Derimot er det i en situasjon med press
på fiskeressursene negativt at bruksvakten foreslås
redusert fra syv til seks fartøyer og at antall patruljedøgn
dermed må reduseres reelt med 328 døgn.
Komiteen ser fram til å få KV
Svalbard inn i Kystvaktflåten i 2002 og forutsetter at
byggingen går etter planene både tidsmessig og økonomisk.
Komiteen vil understreke viktigheten
av et godt utdannet og motivert personell, godt arbeidsmiljø og gode
lederegenskaper. I tillegg til å få løst
Kystvaktens mange oppgaver fullt ut tilfredsstillende , vil de vernepliktige
ombord også få svært god opplæring
i en krevende jobb.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 188 301 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 189 122 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 23 972 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 20 000 000 |
Komiteen har merket
seg at drivstoffprisen og ny arbeidstidsavtale ved 330 skvadronen
samt etterslep fra 2000 medfører økte kostnader
i størrelsesorden 11 mill. kroner i 2001, og at dette vil
medføre at flytimeproduksjonen må vurderes.
Komiteen har videre merket seg
at inntektsposten er redusert med om lag 4 mill. kroner i forhold
til forventede reduserte oppdrag fra Sosial- og helsedepartementet
i forbindelse med ambulanseoppdrag.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 860 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1.
Tillegg nr. 1
(2000-2001) | 1 922 000 000 |
Komiteen peker på at årsaken
til den store økningen på dette kapitlet fra saldert
budsjett 2000 til forslaget for 2001 er at 2000 budsjettet bare
hadde med utgiftene for første halvår. Våren
2000 ble bevilgningen på kap. 1792 økt med 1 289
mill. kroner, jf. St.prp. nr. 44 (1999-2000) og Innst. S. nr. 190
(1999-2000). Dermed ble de samlede bevilgninger til norske styrker
i utlandet i 2000 på 2 149 mill. kroner, eller 227 mill.
kroner mer enn foreslått for 2001.
Komiteen viser til at Forsvarets
opplegg og struktur for internasjonal deltagelse ble behandlet av
Stortinget våren 2000 gjennom Innst. S. nr. 152 (1999-2000),
jf. St.meld. nr. 38 (1998-1999).
Komiteen viser videre til Budsjett-innst.
S. nr. 7 (1999-2000) der en samlet komité uttalte:
"Komiteen er enig i at Norges engasjement i internasjonale
fredsoperasjoner er en integrert del av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Samtidig understreker komiteen nødvendigheten av at kostnaden
ved slike engasjement konsekvent finansieres som tillegg til den ordinære
forsvarsrammen, og minner om at Stortinget la dette til grunn under
behandlingen av gjeldende langtidsmelding (St.meld. nr. 22 (1997-1998))
i juni i fjor."
Komiteen har merket
seg at det i budsjettforslaget foreslås at 72 mill. kroner
av bevilgningene til internasjonale operasjoner dekkes innenfor
ordinær ramme.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har
videre merket seg at det med bakgrunn i den militærfaglige
spisskompetanse som Forsvaret tilegner seg ved å inneha
norsk sjef for KFOR 5, har funnet det rimelig at Forsvaret må bidra
med en mindre del av utgiftene innenfor ordinær ramme.
Komiteen understreker likevel
viktigheten av at prinsipielle beslutninger i Stortinget etterleves
i praksis, dersom man skal muliggjøre langsiktig planlegging
og rasjonell ressursanvendelse.
Komiteen vil også peke
på at beslutningsgrunnlaget for om og i hvilken grad Norge
skal delta i en gitt internasjonal operasjon forringes dersom man
ikke kan være sikker på at prinsippet om tilleggsfinansiering blir
etterlevd i praksis.
Komiteen har ellers merket seg
at bidraget til NATO-styrken KFOR i Kosovo vil være Norges
viktigste internasjonale engasjement i 2001, og at Norge sammen
med Danmark vil lede KFOR-hovedkvarteret i Pristina fra april til
oktober neste år.
Komiteen har merket seg at det
resterende norske bidraget til SFOR-styrken i Bosnia-Hercegovina
som var planlagt utfaset pr. 1. januar 2001, vil bli faset ut pr. 1.
juli 2001, og er enig i det. Komiteen har imidlertid
merket seg at denne forlengelsen skaper et merbehov for 2001 på 20
mill. kroner ift. det som ligger til grunn for proposisjonen, og
viser i den sammenheng til brev fra forsvarsminister Bjørn
Tore Godal av 14. november 2000 (Svar på spørsmål
8a.).
Komiteen tar til etterretning
at Norges internasjonale engasjement i tillegg består av
et mindre antall militære observatører i Midt-Østen
(UNTSO), Øst-Timor (UNTAET), på Prevlaka-halvøya
i Kroatia (UNMOP) samt med noe personell i Sinai (MFO). Komiteen har
også merket seg at våre militære observatører
i Sierra Leone (UNAMSIL) er trukket ut.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 170 434 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 146 951 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2000 | 5 073 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 5 135 000 |
Komiteen viser til
proposisjonen og har ingen merknader.
Inntekter: | Kroner |
Saldert budsjett 2000 | 1 109 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2000-2001)
| 1 109 000 |
Komiteen viser til
proposisjonen og har ingen merknader.
Komiteen viser til
proposisjonen og har ingen merknader.