Ved behandling av St.prp. nr. 45 (2000-2001),
jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001) anmodet Stortinget om å få seg
forelagt et forslag vedrørende framtidig virksomhet på Rygge,
Gardermoen og Kjeller.
Videre anmodet Stortinget om en fornyet vurdering av
lokaliseringen til Militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter
og vedtok at dette skulle lokaliseres innenfor alternativene Lahaugmoen,
Sessvollmoen og Østerdal garnison.
Det er satt ned ulike arbeidsgrupper i forbindelse med
ovennevnte og vedrørende hvordan behovet for framtidig
lufttransport- og lufttankingskapasitet best kan dekkes. Stortinget
vil få seg forelagt anbefalinger i disse spørsmål
senest våren 2002.
Stortinget gav ifm. behandlingen av St.prp.
nr. 45 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001), Regjeringen
diverse oppdrag mht. sentrale problemstillinger for Forsvaret i årene
framover. Arbeidet med å løse disse oppdragene
er igangsatt, og Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på dertil
egnet måte.
Komiteen viser til
Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001), der
Stortinget anmodet om å få seg forelagt et forslag
vedrørende framtidig virksomhet på Rygge, Gardermoen
og Kjeller. Komiteen er i brev av 17. oktober 2001
gjort kjent med at Forsvarsdepartementet iverksatte et utredningsarbeid, og
at konklusjonen vil inngå som ett element i et bredere
utredningsarbeid som også omfatter framtidig lufttransportkapasitet.
Komiteen viser til St.prp. nr.
1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), der det redegjøres for at
Forsvarsdepartementet våren 2002 vil fremme en egen proposisjon som
tar for seg nødvendige endringer i forsvarsstrukturen og
forslag til bevilgninger til finansiering av denne, samt ekstraordinære
tiltak mot terrorfare.
Komiteen forutsetter at spørsmålet
om framtidig virksomhet på Rygge, Gardermoen og Kjeller
og de øvrige områdene som er omtalt under 5.1
vil bli forelagt Stortinget i nevnte proposisjon.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 55 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 25 (2000-2001), ble det
besluttet å etablere Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
Stortinget sluttet seg videre til at FLO i hovedsak skal være
kundefinansiert.
Som en oppfølging av Stortingets vedtak
om å etablere samhandel mellom kunde og leverandør
ved at kunden/brukerne betaler for oppdrag og tjenester
fra FLO, vurderer departementet å foreslå vesentlige
endringer i forsvarsbudsjettets kapittelstruktur. En sammenslåing
av kapitler - eksempelvis ved at forsvarsgrenenes driftskapitler
slås sammen til ett stort driftskapittel – er
ett alternativ som vil bli vurdert, et annet er rendyrking av ett
logistikkapittel. Det tas sikte på å fremme et
forslag om endringer i kapittelstrukturen ifm. en proposisjon våren
2002, alternativt ifm. omgrupperingsproposisjonen 2002.
Komiteen viser for øvrig
til proposisjonen og har ingen merknader.
Harstad Skipsindustri AS har bygging av en ny
tørrdokk under planlegging. Bakgrunnen for prosjektet er dels
at det vil være tjenlig for Forsvaret å ha tilgang
til en større dokk i landsdelen etter hvert som de nye
fregattene fases inn, og dels at bedriften ønsker å konkurrere
i markedet for større fartøyer. Både
den nye forsvarspolitiske situasjonen og Norges behov for å overvåke
store havområder i nordområdene, gjør
det ønskelig å tilrettelegge for denne typen infrastruktur
i Nord-Norge.
Tørrdokkprosjektet består
av en privat og en offentlig del. Forsvarsdepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet har hatt nær dialog med Harstad Skipsindustri
A/S og arbeider nå sammen med verftet for å avklare
ulike forhold omkring prosjektet, som økonomiske rammer,
driftsmodell og forholdet til statsstøtteregelverket for
kombinasjonsverft. Når disse spørsmålene
er avklart, tar Regjeringen sikte på å komme tilbake
til Stortinget med forslag om oppfølging fra statens side.
Dette vil trolig kunne skje i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
våren 2002.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen tar sikte på å komme tilbake
til Stortinget med forslag om oppfølging av tørrdokkprosjekt
i Harstad, og at dette trolig vil kunne skje med Revidert nasjonalbudsjett
våren 2002.