Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert
til om lag 10 466 mill. kroner for 2003. Det vises til nærmere
omtale i de enkelte departementers budsjettproposisjoner.
Komiteen viser til
merknader i punktene nedenfor når det gjelder enkelte kapitler/poster.
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde
24 (budsjettets 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-14 |
| | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 13 800
000 |
| 70 | Garantiprovisjon | 13 800 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5616 | | Renter
og utbytte i Kommunalbanken AS | 30 800
000 |
| 81 | Aksjeutbytte | 30 800 000 |
5618 | | Innskuddskapital
i Posten Norge AS | 54 000
000 |
| 80 | Utbytte | 54 000 000 |
5620 | | Renter
og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 2420) | 974 000
000 |
| 81 | Renter, risikolåneordningen | 187 000 000 |
| 86 | Renter, lavrisikolåneordningen | 787 000 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 22 702
000 |
| 80 | Statens overskuddsandel | 22 700 000 |
| 81 | Utbytte | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruksdepartementet | 750 000 |
| 80 | Utbytte | 750 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950) | 4 772
000 000 |
| 80 | Utbytte | 4 772 000 000 |
5671 | | Renter
og utbytte fra BaneTele AS | 16 000
000 |
| 81 | Utbytte | 16 000 000 |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 450 000
000 |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 450 000 000 |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 5 045
000 000 |
| 80 | Utbytte | 5 045 000 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 59 000
000 |
| 80 | Utbytte | 59 000 000 |
| | | |
| | Sum inntekter
rammeområde 24 | 11
455 052 000 |
| | | |
| | Netto
rammeområde 24 | -11 455
052 000 |
Det foreslås en sats på garantiprovisjonen
på 0,1 pst., jf. utkast til romertallsvedtak VII i Gul
bok under Kommunal- og regionaldepartementet. Garantiprovisjonen beregnes
på grunnlag av statsgaranterte innlån i 2002. Provisjonsinntekten
er anslått til 13,8 mill. kroner i 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til garantisats, jf. forslag til vedtak
II under rammeområde 24. Komiteen slutter
seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 13,8
mill. kroner under kap. 5316 post 70.
Det budsjetteres med aksjeutbytte på 30,8
mill. kroner i 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 30,8 mill.
kroner under kap. 5616 post 80.
Det har vært lagt til grunn at det
skal utbetales et utbytte på 30 pst. av selskapets overskudd
etter skatt. Endelig utbytte vil bli fastsatt av selskapets generalforsamling.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 54 mill. kroner
under kap. 5618 post 80.
Statens renteinntekter tilknyttet risikolåneordningen er
anslått til 187 mill. kroner. Anslaget er usikkert, og Regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i
forbindelse med revidert budsjett våren 2003 eller ved
endring av budsjettet høsten 2003
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 187 mill.
kroner under kap. 5620 post 81.
Det foreslås ikke utbytte i 2003 for
regnskapsåret 2002. Regjeringen vil om nødvendig
foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett
våren 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at det ikke gjøres bevilgning
under kap. 5620 post 83.
Det budsjetteres ikke med utbytte i 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at det ikke gjøres bevilgning
under kap. 5620 post 84.
Det foreslås derfor ingen bevilgning
under kap. 5620 post 85.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at det ikke gjøres bevilgning
under kap. 5620 post 85.
Renteinntektene fra innlån som finansierer
SNDs lavrisikolåneordning foreslås budsjettert
med 787 mill. kroner i 2003. Anslaget er usikkert, og Regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i
forbindelse med revidert budsjett våren 2003 eller ved
endring av budsjettet høsten 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 787 mill.
kroner under kap. 5620 post 86.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet
hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet.
Basert på tall for regnskapsåret 2001 er forventet
utbytte for regnskapsåret 2002 om lag 5 mill. kroner. Endelig
vedtak om utbytte for 2002 blir truffet på ordinær
generalforsamling i 2003.
Basert på oppdaterte regnskapstall
i 2002 forventes det utbytte på 8,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning på 8,5 mill. kroner
under kap. 5630 post 80.
Det foreslås at statens andel av overskuddet
som tas som inntekt under denne posten i 2003 fastsettes til 40 pst.
av resultatet i 2002, før ekstraordinære poster
og etter vinmonopolavgift.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 22,7 mill. kroner under kap.
5631 post 80 og forslaget til vedtak III under rammeområde 24.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår å øke
statens overskuddsandel med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Disse medlemmer mener den økte
overskuddsandelen er forsvarlig på bakgrunn av Vinmonopolets
positive omsetnings- og resultatutvikling den seneste tiden, samt
en moderat utbyttepolitikk overfor selskapet siden 1996.
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 32,7 mill. kroner og at vedtak III under
rammeområde 24 skal lyde:
"Stortinget samtykker i at statens
andel i 2003 av driftsoverskuddet i AS Vinmonopolet fastsettes til
57,6 pst. av resultatet i 2002, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgiften."
Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5
pst. av aksjekapitalen og utgjør 2 500 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2 500 kroner
under kap. 5631 post 81.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor
AS (tidligere Norsk Kornforedling AS) eller Staur Gård AS.
Det foreslås utbytte på 0,75 mill. kroner fra
Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO) for 2003, forutsatt
statlig eierandel på 51 pst.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 750 000 kroner
under kap. 5651 post 80.
Det foreslås utbytte på 8,5
mill. kroner fra selskapet i 2002. Endelig vedtak om utbytte blir
gjort på ordinært foretaksmøte våren
2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,5 mill.
kroner under kap. 5652 post 80.
Det budsjetteres med 4 772 mill. kroner i utbytte
i 2003 på statens aksjer i selskaper under NHDs forvaltning.
Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret
2002 fra selskapene Norsk Hydro ASA, Telenor ASA, Statens Bankinvesteringsfond,
A/S Olivin, Arcus AS, Statkraft SF, SND Invest AS, Eksportfinans ASA
og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S. For Statkraft
SF foreslås et utbytte på 90 pst. av forventet årsresultat
etter skatt. Regjeringen har ikke beregnet anslag på utbytte
i 2003 for børsnoterte selskaper, men har teknisk videreført
utbetalt utbytte i 2002
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 4 772 mill.
kroner under kap. 5656 post 80.
Regjeringen foreslår at det budsjetteres
med 16 mill. kroner i utbytte.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 16 mill. kroner
under kap. 5671 post 81.
Utbytte for Statnett SF for regnskapsåret
2002 foreslås til 450 mill. kroner. Endelig vedtak om utbytte fastsettes
i foretaksmøte 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 450 mill.
kroner under kap. 5680 post 80.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringen foreslår å ta ut 90 pst. av
overskuddet i Statnett som utbytte, i strid med vedtatt utbyttepolitikk. Disse
medlemmer understreker behovet for at det offentlige er
en profesjonell og forutsigbar eier for sine selskaper, og nøyer seg
derfor med å ta ut 50 pst. av anslått overskudd.
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 250 mill. kroner under kap. 5680 post
80.
Det legges til grunn et utbytte på 5
045 mill. kroner. Statens andel av styrets eventuelle forslag til
utbytte vil bli presentert i revidert budsjett 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 5 045 mill.
kroner under kap. 5685 post 80.
Det legges til grunn et tilsvarende utbytte
som i 2002. Basert på valutakurser medio august foreslås
det bevilget 59 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 5 045 mill.
kroner under kap. 5692 post 80.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til de
ulike fraksjonene under rammeområde 24. Avvikene er angitt
i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-14 | H, KrF
og V | Ap | Frp | SV | SP | KP |
Inntekter
rammeområde 24 (i hele tusen kroner) |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 13 800 | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) |
| 70 | Garantiprovisjon | 13 800 | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) | 13 800 (0) |
5616 | | Renter
og utbytte i Kommunalbanken AS | 30 800 | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) |
| 81 | Aksjeutbytte | 30 800 | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) | 30 800 (0) |
5618 | | Innskuddskapital
i Posten Norge AS | 54 000 | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 54 000 | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) |
5620 | | Renter
og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 2420) | 974 000 | 974 000 (0) | 974 000 (0) | 974 000 (0) | 974 000 (0) | 974 000 (0) | 974
000 (0) |
| 81 | Renter, risikolåneordningen | 187 000 | 187 000 (0) | 187 000 (0) | 187 000 (0) | 187 000 (0) | 187 000 (0) | 187 000 (0) |
| 86 | Renter, lavrisikolåneordningen | 787 000 | 787 000 (0) | 787 000 (0) | 787 000 (0) | 787 000 (0) | 787 000 (0) | 787 000 (0) |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 22 702 | 22 702 (0) | 32 702 (+10 000) | 22 702 (0) | 22 702 (0) | 22 702 (0) | 22 702 (0) |
| 80 | Statens overskuddsandel | 22 700 | 22 700 (0) | 32 700 (+10
000) | 22 700 (0) | 22 700 (0) | 22 700 (0) | 22 700 (0) |
| 81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruksdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
| 80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950) | 4 772
000 | 4 772
000 (0) | 4 772
000 (0) | 4 772
000 (0) | 4 772
000 (0) | 4 772
000 (0) | 4 772
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 4 772 000 | 4 772 000 (0) | 4 772 000 (0) | 4 772 000 (0) | 4 772 000 (0) | 4 772 000 (0) | 4 772 000 (0) |
5671 | | Renter
og utbytte fra BaneTele AS | 16 000 | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) |
| 81 | Utbytte | 16 000 | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 250 000 (-200 000) | 450 000 (0) | 450
000 (0) |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 250 000 (-200
000) | 450 000 (0) | 450 000 (0) |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 5 045
000 | 5 045
000 (0) | 5 045
000 (0) | 5 045
000 (0) | 5 045
000 (0) | 5 045
000 (0) | 5 045
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 5 045 000 | 5 045 000 (0) | 5 045 000 (0) | 5 045 000 (0) | 5 045 000 (0) | 5 045 000 (0) | 5 045 000 (0) |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 59 000 | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 59 000 | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) |
| | Sum utgifter rammeområde 24 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde 24 | 11 455
052 | 11 455
052 (0) | 11 465
052 (+10 000) | 11 455
052 (0) | 11 255
052 (-200 000) | 11 455
052 (0) | 11 455
052 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 24 | -11 455
052 | -11 455
052 (0) | -11 465
052 (-10 000) | -11 455
052 (0) | -11 255
052 (+200 000) | -11 455
052 (0) | -11
455 052 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens
forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen.
Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 13.