90-poster behandles av finanskomiteen
utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-14 |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Fiskeridepartementet |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | 75 350
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 72 850 000 |
| 70 | Tilskudd diverse formål
| 500 000 |
| 71 | Tilskudd til kystkultur, kan overføres | 2 000 000 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 6 900
000 |
| 70 | Tilskudd, kan
overføres | 6 900 000 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 309 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 308 100 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 600 000 |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | 70 000
000 |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m., kan overføres | 70 000 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 13 500
000 |
| 71 | Sosiale tiltak, kan overføres | 3 000 000 |
| 73 | Tilskudd til Fiskerinæringens
Kompetansesenter, kan overføres | 5 000 000 |
| 74 | Erstatninger, kan overføres | 2 000 000 |
| 78 | DNA-register for vågehval, kan overføres | 1 500 000 |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning, kan overføres | 2 000 000 |
|
Statsbankene |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 10 300
000 |
| 73 | Rentestøtte stønadslån
| 300 000 |
| 75 | Marint innovasjonsprogram, kan overføres | 10 000 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 485
750 000 |
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | 10 000 |
| 1 | Refusjoner | 10 000 |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 51 645
000 |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 000 |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 80 000 |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet
| 10 000 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet
| 625 000 |
| 7 | Inntekter ved laboratoriene
| 2 950 000 |
| 8 | Gebyr havbruk | 12 990 000 |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret
| 3 740 000 |
| 10 | Gebyr kvalitetskontroll
| 24 415 000 |
| 11 | Avgift fiskefôrkontroll
| 4 155 000 |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse
| 2 660 000 |
| 14 | Refusjoner
| 10 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 51
655 000 |
| | Netto
rammeområde 10 | 434 095
000 |
Ved Stortingets vedtak av 2. desember er netto utgiftsramme
for rammeområde 10 fastsatt til kr 426 595 000. Dette er
en reduksjon på kr 7 500 000 i forhold til framlegget fra
regjeringen Bondevik II i St.prp. nr. 1 (2002-2003), St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 11 (2002-2003) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 12 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag til
budsjett som er et budsjett for økt verdiskaping i fiskerisektoren,
bl.a. gjennom økt innsats til forskning. Disse
medlemmer viser til at bevilgningen til Norges forskningsråd økes
med 15,5 mill. kroner. Veksten skal dekke økt grunnbevilgning
til fiskeriforskning, økt satsing på torsk
og transportrettet forskning og utvikling (FoU). Disse
medlemmer understreker behovet og viktigheten av å utvikle
torsk som oppdrettsart. Derfor har torskeoppdrett fått
en særlig plass i neste års budsjett. Norges forskningsråd
har hovedansvaret for forskning på torsk. Det øremerkes minimum
15 mill. kroner til forskning på torsk i 2003. Innsatsen
knyttet til marked, miljø og fiskehelse intensiveres. Det
bevilges også 10 mill. kroner til et innovasjons-program
i regi av SND, der torskeoppdrett er et prioritert område. Disse
medlemmer viser til at torskesatsingen tar sikte på rask
kommersialisering ved å stimulere til samarbeid mellom
forskningsmiljø og næringsaktører. Satsingen
skal koordineres gjennom en samlet plan som utarbeides av Regjeringsutvalget for
marin verdiskaping.
Disse medlemmer viser til at
det i forslag til budsjett for 2003 er satt av midler til å etablere
en nasjonal marin biobank i Tromsø. Norge har bare i begrenset
grad kartlagt og systematisert sine marine forekomster. En biobank
vil derfor være et meget viktig bidrag til at Norge skal
kunne sikre en verdiskaping basert på ressurser fra vår
egen økonomiske sone. Materialet fra marine miljø til
bl.a. medisinske og andre kommersielle formål har dessuten
stadig voksende internasjonal interesse. Disse medlemmer ser
at biobanken vil bli av stor betydning for fremtidig forskning og
næringsutvikling.
Disse medlemmer har merket seg
at Fiskeridepartementet for første gang har en egen post
på budsjettet som er øremerket kystkultur. Bevilgningen
til kystkultur følger opp det delansvaret Fiskeridepartementet har
for kystkultur og kulturminner. Disse medlemmer understreker
at det er viktig å finne balansen mellom vern og en levende
og aktiv bruk av kystkulturen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
hovedprioriteringene i Fiskeridepartementets budsjett som innebærer
en tilrettelegging for økt verdiskaping, styrket sjøsikkerhet
og modernisering, effektivisering og forenkling i offentlig sektor. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiregjeringen i sitt langtidsprogram, St.meld.
nr. 30 (2000-2001), fremhevet marin sektor som en av fire sektorer
hvor Norge har særlige fortrinn som vi må bygge
opp under. Disse medlemmer vil peke på at
Stoltenberg-regjeringen fulgte opp dette i sitt forslag til statsbudsjett
for 2002 gjennom å øke satsingen på marin
forsking og utvikling og bevilge penger til nærings-utvikling
i marin sektor over SND. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Bondevik II kuttet store deler av disse bevilgningene
i inneværende års budsjett.
Disse medlemmer viste i sitt
opprinnelige budsjettforslag til at satsing på innovasjon
og marin forskning og utvikling er en helt nødvendig
forutsetning for å hente ut verdiskapingspotensialet i
marin sektor, og foreslo å øke bevilgningen til
SNDs program for innovasjon og maritim forskning med 20 mill. kroner utover
Regjeringen forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, er overbevist om at
den marine sektoren relativt sett vil ha større betydning
for Norges økonomi, samfunnsliv og næringsliv
i årene som kommer. Dette krever imidlertid at det legges
til rette for en bærekraftig utnyttelse av fisk, skalldyr,
sjøpattedyr, skjell, tang og alger m.m.
Disse medlemmer viser til at
Norge har naturgitte forhold som muliggjør høsting
av marine ressurser på en god og effektiv måte. Disse
medlemmer har som målsetning å gi næringen
så gode rammevilkår at offentlige overføringer
ikke blir nødvendig.
Disse medlemmer mener dereguleringen
og liberaliseringen av fiskerinæringen går langsomt.
Hva som burde vært en effektiv og frittstående
næring er fortsatt hindret på grunn av offentlige
tiltak, reguleringer og lovpålegg. Disse medlemmer erkjenner imidlertid
at fiskerinæringen må reguleres til en viss grad,
blant annet fordi ingen har naturlig eiendomsrett til havets ressurser.
Det er likevel for stor avstand mellom en fornuftig regulering basert
på å sikre konkurransefrihet innen næringen
og dagens mengde av reguleringer, forskrifter og regler. Fremskrittspartiet
mener det er behov for omfattende endringer for at rike fiskefelt
kan utnyttes på en måte som gir bedre lønnsomhet. Disse
medlemmer mener et system med omsettelige kvoter innen den
tradisjonelle fiskerinæringen vil avklare hvor mange arbeidsplasser
det er grunnlag for. En øvre grense for årsfangsten
fastsatt for å sikre fiskebestandene, fordeles til næringsutøverne
i form av kvoter. Et slikt system vil oppmuntre til en tilpasning
som gir størst mulig fortjeneste av den begrensede mengde fisk
det er tillatt å ta opp. Et omsettelig system vil etablere
et marked som vil avdekke hvor mange det er plass til i næringen,
hvis den skal gi både aktørene og samfunnet tilfredsstillende
avkastning. Dette vil føre til kostnadseffektivitet i fangstleddet
samt gi bedre samsvar mellom investering og ressursgrunnlag. Disse medlemmer ønsker
at råfiskloven og deltakerloven liberaliseres.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets prinsipp- og handlingsprogram for 2001-2005
om endringer i fiskeripolitikken og innføring av omsettelige
kvoter i fiskerinæringen. Forslagene muliggjør
gjennomføringen av en helhetlig fiskeripolitikk som består
i at næringen behandler ressursene så effektivt
som mulig.
Disse medlemmer ser
viktigheten av en bærekraftig høsting av denne
ressursen. Sjøpattedyrene er en del av det økologiske
systemet. En fornuftig beskatning vil ha positive konsekvenser for
bestanden av en rekke fiskeslag. Bestanden av sel blant annet i Øst-
og Vestisen er nå blitt så stor at den er i ferd
med å bli en trussel for enkelte fiskebestander. Derfor
vil Fremskrittspartiet arbeide for en økning av selfangsten
blant annet gjennom å etablere en avtale med Russland om dette.
Disse medlemmer viser til at
den norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig og bærekraftig
næringsvei. Fangsten bidrar til å skape lønnsomme
arbeidsplasser for fangere, produsenter og tilhørende næringer langs
kysten. Disse medlemmer minner om Fremskrittspartiets
forslag, Dokument nr. 8:79 (1999-2000) om å be Regjeringen
omgående oppheve Norges selvpålagte eksportforbud
av produkter fra vågehval som har blitt vedtatt.
Disse medlemmer mener
det er for strenge vilkår for tildeling av konsesjon for
havbruk/oppdrett og at dette virker negativt for næringen.
Fremskrittspartiet mener derfor primært at konsesjonsordningen
skal fjernes og at begrensningene kun skal være de som
følger av forurensning og veterinære hensyn.
Disse medlemmer vil arbeide for
at de kommuner som har naturgitte forhold for havbruk/oppdrett, skal
tilrettelegge i sine reguleringsplaner for slik næringsvirksomhet.
Videre mener Fremskrittspartiet at forkvoter innen havbruk/oppdrettsnæringen
er et utidig inngrep i den enkelte bedrift og derfor må bringes
til opphør.
Disse medlemmer mener at dagens
reguleringer med hensyn til volumbegrensninger i oppdrettsanlegg er
for strenge og vil derfor overlate til den enkelte næringsdrivende å bestemme
størrelse på sitt anlegg så lenge veterinær-
og forurensningshensyn ikke tilsier noe annet.
Disse medlemmer ser behovet for å skille
mellom konsesjoner for laks og ørret. Fremskrittspartiet mener
videre at det må legges til rette for oppdrett av andre
maritime arter som f.eks kveite, torsk, skjell, piggvar m.m. Disse
medlemmer ser i den sammenheng behovet for å kanalisere
en større del av dagens forskningsmidler til fiskeri og
oppdrettsnæringen.
Disse medlemmer vil arbeide for
at myndighetene tilrettelegger forholdene for næringen
på en måte som muliggjør en målrettet
satsning på miljøforbedringer. Fremskrittspartiet
ser at en økt teknologiutvikling på sikt vil gi
store økonomiske og miljømessige besparelser. Disse
medlemmer vil også arbeide for at rømming
av oppdrettsfisk skal behandles som punktutslipp.
Disse medlemmer viser videre
til at fraksjonens primære standpunkt vil fremgå i
særmerknadene til de enkelte budsjettkapitler og i tabellene
til innstillingen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett og den næringspolitiske
satsinga der.
Desse medlemene viser til at
fiskerinæringa er grunnlaget for busetjing langs kysten.
Om næringa blir forvalta ut frå omsyn til økonomisk
og økologisk berekraft, vil fiskeria også i framtida
vere berebjelken i kystsamfunna. Tendensen til overbeskatning av
viktige fiskeressursar som ein har sett dei siste åra,
er ein av dei største truslane mot dette. Desse
medlemenemeiner derfor den sentrale
utfordringa i fiskeripolitikken er omlegging til eit meir kystnært
fiske. Dette er viktig av omsyn til ressursforvaltninga, men og
i forhold til busetjing og verdiskaping på land. Busetjinga
i distrikta er i stor grad avhengig av næringsutviklinga.
Det har i den seinare tida vore merksemd rundt
forgubbing av fiskerinæringa. Desse medlemene ønskjer å vise
til at det viktigaste tiltaket for at ungdom skal sjå det
likt å finne seg levebrød i fiskeria, er at dei faktisk
har rett til å drive med fiske. Dei fiskeripolitiske grepa
som har vore tatt - og ikkje tatt - sia fartøykvoteordninga
vart innført for kystflåten, går i feil
retning. Det er derfor nødvendig å gjere grep
i forhold til rekrutteringa til fiskerinæringa. Rekruttering
er ikkje utelukkande eit offentleg ansvar, men fellesskapet må vere med å ta
ansvar om ein verkeleg meiner dette er framtidsnæringar.
Regjeringa sitt forslag om å halvere bevilginga til Fiskerinæringens
Kompetansesenter (FINKO), er eit steg i feil retning i så måte. Desse medlemene har
i sitt opprinnelege budsjett foreslått å vidareføre
bevilgingane til FINKO på 2001-nivå, som inneber
ein auke på 9 millionar i forhold til forslaget frå Regjeringa.
Desse medlemenemeiner
at om den norske havbruksnæringa skal vere verdsleiande
i framtida, må det satsast på kunnskap. Næringa
er eksportorientert og avhengig av tillit i marknaden, og dermed
sårbar. Ei havbruksnæring som i større
grad tar omsyn til miljøet, er derfor nødvendig
for å trygge arbeidsplassane.
Det er knytt ein del miljørelaterte
utfordringar til næringa, som rømming, sjukdommar
og liknande. Kommunane har dessutan utgifter knytt til utarbeiding av
kystsoneplanar. Desse medlemeneer
lei for at stortingsfleirtalet gjekk inn for ei konsesjonsavgift
som går rett i statskassen, og vil også i framtidige
konsesjonsrundar legge vekt på at lokale ressursar skal
gi lokal avkastning.
Desse medlemeneviser
til den vanskelege situasjonen som fiskeri- og havbruksindustrien
er inne i for tida. Sterk krone og høg rente rammar desse
eksportretta næringane hardt. I tillegg må ein
erkjenne at marknadssituasjonen er ei utfordring. Desse
medlemeneviser i denne samanhengen
til omtalen av Sosialistisk Venstrepartis finans- og pengepolitikk
og øvrige næringspolitiske satsingar. Fiskeri-
og havbruksnæringa er særs konjunkturavhengige
næringar, og desse medlemenevil åtvare
mot å presentere kortsiktige løysingar som svar
på dei problema fiskerinæringa er inne i no. Verken
EU-medlemskap eller ei oppheving av Råfiskloven vil tene
fiskerinæringa på sikt.
Desse medlemeneviser
til at dei marine næringane er spådd ei framtid
som nasjonale vekstnæringar. Skal dette skje, må vi
forvalte ressursane våre rett. Fiskeri- og havbruksnæringa
står samtidig overfor ei rekkje utfordringar. Fiskeri-
og havbruksnæringa er spådd ei lysande framtid.
Politikarar og embetsverk har tatt næringane inn i varmen
igjen, og desse næringane må i dag kunne seiast å vere
politisk trendy. Altfor sjeldan blir likevel premissen for at denne
veksten skal bli realitet nemnt: Nemleg intensivt forsknings- og
utviklingsarbeid. Desse medlemenemeiner følgjande område
bør prioriterast i dette FoU-arbeidet:
– Styrking
av ressursforskninga
– Forsking på miljøkonsekvensane
av oppdrett
– Marint oppdrett, og i denne
samanhengen moglege konsekvensar for villfisken
– Øvrig sjømatproduksjon
(som skjel)
Desse medlemeneviser
til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett
har funne rom for ei ekstra satsing på fiskeri- og havbruksretta
FoU på til saman 200 mill. Ei slik satsing er ein føresetnad
for at ein berekraftig vekst skal bli realitet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til alternativt budsjett fra Senterpartiet og Budsjett-innst. S.
I (2002-2003) hvor det ble foreslått at rammeområde
10 settes til 521 595 000 kroner, som er 82,5 mill. utover Regjeringens
budsjettforslag.
Dette medlem vil understreke
den betydning fiskerinæringen har for sysselsetting og
bosetting i distriktene. Dette medlem ønsker å legge
til rette for videre vekst i fiskerinæringen samtidig som
det tas vare på det beste i vår ressursforvaltning
på dette området. Verdiene i havet er en fornybar
ressurs som må forvaltes på en bærekraftig
måte og i et generasjonsperspektiv. Norge bør
intensivere sitt internasjonale engasjement for en bedre global
ressursforvaltning.
Dette medlem viser til den tradisjonelt
sterke stilling fiskeri- og havbruksnæringen har for norsk økonomi.
Betydningen av marin verdiskaping vil øke betydelig hvis
Norge satser mer offensivt på kunnskapsutvikling for å utvikle
marin og biomarin sektor. Det er også nødvendig
med målrettede tiltak over et bredt spekter for å bedre
konkurransesituasjonen for fiskeindustrien, som nå er inne
i en krisesituasjon. Skal vi lykkes i å nå disse
målsetningene, forutsetter det økt satsing på fiskeri-
og havbruksnæringen over Fiskeri-departementets budsjett
og på et aktivt forsknings- og utviklingsarbeid i hele
marin sektor. Suksessen innenfor havbruk er frukten av en bred satsing
med betydelig offentlig støtte.
Dette medlem konstaterer at Samarbeidsregjeringens
reduksjon i bevilgninger til SND og lave ambisjonsnivå for
marin sektor, har gått ut over SNDs og forskningsmiljøenes
mulighet til å bidra til innovasjon og framtidig verdiskaping.
Dette har falt sammen med et vanskelig år for næringen
og svak investeringsvilje i aksjemarkedet. Konsekvensen for næringen,
og spesielt for kunnskapsbedrifter i oppstartsfasen, er kapitaltørke
og mangel på risikokapital.
Dette medlem er overbevist om
at investeringer i kunnskapsutvikling i marin sektor vil gi høy
avkastning og viser til at Senterpartiet av den grunn øker bevilgningen
til disse formålene med 142,5 mill. kroner. Satsingen skjer
dels over forskningsbudsjettet.
Dette medlem vil i budsjettet
for 2003 prioritere forskning, utvikling og kommersialisering i
marin og biomarin sektor, utvikling av nye marine arter, på kompetansetiltak,
samt på å bedre rammevilkår og på å utvikle
bedre produkter for landindustrien. Målsetningen
er blant annet å utvikle torsk, skjell og andre marine
arter til kommersielle oppdrettsformål, samt å gjøre
fiskeindustrien mer konkurransedyktig. Det må satses på utvikling
av ny teknologi som øker kvaliteten på fisk fra
hav til marked, og på å få fram flere
enkle og forbrukervennlige produkter. FoU-midler må også investeres
slik at det kan gjøres bruk av biprodukter fra fisk som
i dag i stor grad er en ubenyttet ressurs.
Dette medlem vil for øvrig
peke på atdet bør åpnes
for økt høsting av bestandene av sel og hval for å øke
matfiskbestanden.
Dette medlem mener videre at
dagens konsesjonsavgift bør fjernes og erstattes med en
arealavgift til den kommunen som stiller sine areal til disposisjon for
oppdrettsnæringen. Lokalsamfunnet bør ha noe igjen
for å gjøre sitt areal tilgjengelig.
Dette medlem viser også til
at Senterpartiet vil heve fiskernes inntekter gjennom å heve
fiskerfradraget til 100 000 kroner.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Høyre og Kristelig Folkeparti innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1(2002-2003) og primærbudsjettene
til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet slik de framkommer i finansinnstillingen. Avvik
i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr.
1-14 | H, KrF
og V | AP | FrP | SV | SP |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 72 850 | 72 850 (0) | 72 850 (0) | 66 850 (-6 000) | 66 500 (-6 350) | 72 850 (0) |
| 70 | Tilskudd diverse formål | 500 | 500 (0) | 500 (0) | 500 (0) | 500 (0) | 500 (0) |
| 71 | Tilskudd til kystkultur | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 6 900 | 6 900 (0) | 6 900 (0) | 6 900 (0) | 6 900 (0) | 6 900 (0) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 308 100 | 305 600 (-2
500) | 308 100 (0) | 298 100 (-10
000) | 308 100 (0) | 308 100 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 1 600 | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m. | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 10 000 (-60
000) | 70 000 (0) | 70 000 (0) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | | | | | | |
| 71 | Sosiale tiltak | 3 000 | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 0 (-3
000) | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
| 73 | Tilskudd til Fiskerinæringens Kompetansesenter | 5 000 | 0 (-5
000) | 5 000 (0) | 0 (-5
000) | 14 000 (+9
000) | 10 000 (+5
000) |
| 74 | Erstatninger | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
| 78 | DNA-register for vågehval | 1 500 | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | | | | | | |
| 73 | Rentestøtte stønadslån | 300 | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) |
| 74 | Tilskudd næringsutvikling
i marin sektor | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 62 500 (+62
500) |
| 75 | Marint innovasjonsprogram | 10 000 | 10 000 (0) | 30 000 (+20 000) | 10 000 (0) | 10 000 (0) | 30 000 (+20 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 485
750 | 478
250 (-7 500) | 505
750 (+20
000) | 401
750 (-84 000) | 488
400 (+2
650) | 573
250 (+87
500) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | | | | | | |
| 1 | Refusjoner | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | | | | | | |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 80 | 80 (0) | 80 (0) | 80 (0) | 80 (0) | 80 (0) |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet | 625 | 625 (0) | 625 (0) | 625 (0) | 625 (0) | 625 (0) |
| 7 | Inntekter ved laboratoriene | 2 950 | 2 950 (0) | 2 950 (0) | 2 950 (0) | 2 950 (0) | 2 950 (0) |
| 8 | Gebyr havbruk | 12 990 | 12 990 (0) | 12 990 (0) | 12 990 (0) | 12 990 (0) | 12 990 (0) |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 3 740 | 3 740 (0) | 3 740 (0) | 3 740 (0) | 3 740 (0) | 3 740 (0) |
| 10 | Gebyr kvalitetskontroll | 24 415 | 24 415 (0) | 24 415 (0) | 24 415 (0) | 24 415 (0) | 24 415 (0) |
| 11 | Avgift fiskefôrkontroll | 4 155 | 4 155 (0) | 4 155 (0) | 4 155 (0) | 4 155 (0) | 4 155 (0) |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse | 2 660 | 2 660 (0) | 2 660 (0) | 2 660 (0) | 2 660 (0) | 2 660 (0) |
| 14 | Refusjoner | 10 | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) | 10 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 51
655 | 51
655 (0) | 51
655 (0) | 51
655 (0) | 51
655 (0) | 51
655 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 434 095 | 426 595 (-7 500) | 454 095 (+20 000) | 350 095 (-84 000) | 436 745 (+2 650) | 521 595 (+87 500) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2002-2003) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (2002-2003)
og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 12 (2002-2003).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (2002-2003) og St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 12(2002-2003), hvor ikke annet fremgår av merknadene
under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 75 350 000
på kap. 1000 og kr 10 000 på kap. 4000.
Komiteen har merket
seg det initiativ som er tatt for å etablere et nasjonalt
havbrukssenter, Ægir, på Hitra. Planene har full
tilslutning fra havbruksnæringens organisasjoner, og skal
etableres som en stiftelse opprettet av FHL havbruk og Kystmuseet
i Sør-Trøndelag. Komiteen ber om
at Regjeringen avklarer den statlige ansvarsfordelingen.
Komiteen helsar Regjeringa si
nye løyving til kystkultur velkommen. Dette er eit positivt
tiltak, sjølv om potten i første omgang er beskjeden. Komiteen har
merka seg at 1 mill. kroner av totalt 2 mill. kroner er øyremerka
NORVEG, som no har store investeringsbehov.
Komiteen viser til det arbeidet
Fiskerimuseenes Nettverksråd gjer for å samordne
og utvikle interessene til kyst- og fiskerimusea. Komiteen synest
det er naturleg at nettverket og musea blir tilgodesett med løyvingar
over kap. 1000 post 71 Tilskott til kystkultur, slik at dette arbeidet
kan vidareførast.
Innenfor den knappe rammen som er
vedtatt av regjeringspartiene og Fremskrittspartiet ønsker komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, å prioritere næringsutøverne.
Flertallet foreslår
derfor å bevilge 69 850 000 kroner på kap. 1000
post 1. Dette er 3 mill. kroner mindre enn det Regjeringen har foreslått.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil på denne bakgrunn be Regjeringa
om å auke løyvingane til kap. 1000 Fiskeridepartementet
post 71 Tilskott til kystkultur i Revidert nasjonalbudsjett for
2003.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
rasjonalisering, effektivisering og sterkere prioritering av departementets
arbeidsoppgaver gir rom for besparelser. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1000 post 1 med kr 6 000 000,
fra kr 72 850 000 til kr 66 850 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det foreslås bevilget kr 6 900 000
på kap. 1001.
Komiteen viser til
at Norges deltakelse i internasjonale fiskeri- og forskningsorganisasjoner
og institusjoner er viktig for utformingen av norsk fiskeri- og kystforvaltning. Komiteen anser
det også som viktig at Norge engasjerer seg aktivt i internasjonale
fiskeriforum, hvor Norge kan utøve innflytelse og påvirkning. Dette
gjelder spesielt behovet for økt internasjonal forståelse
for spørsmål som ressurskontroll, bærekraftighet,
miljøkriminalitet og fangst av sjøpattedyr. Komiteen anser
det som svært viktig å opprettholde en sterk norsk
posisjon i disse organer.
Det foreslås bevilget kr 309 700 000
på kap. 1030 og kr 51 645 000 på kap. 4030.
Komiteen viser for øvrig
til at omorganiseringen av Fiskeridirektoratet og etableringen av
Mattilsynet vil bli fremmet i en egen komitéinnstilling
til Stortinget, og til de respektive fraksjoners merknader som vil gå fram
i den sammenhengen.
Innenfor den knappe rammen som er
vedtatt av regjeringspartiene og Fremskrittspartiet ønsker komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, å prioritere næringsutøverne.
Flertallet foreslår
derfor å bevilge 302 600 000 kroner på kap. 1030
post 1. Dette er 5,5 mill. kroner mindre enn i Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene og til det justerte forslaget
fra regjeringspartiene i tillegget til finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. nr. I tillegg 1 (2002-2003)) og vil på denne bakgrunn
fremme forslag om å bevilge kr 305 600 000 på kap.
1030 post 1. Dette er 2,5 mill. kroner mindre enn Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 70 000 000
på kap. 1040.
Komiteen viser til
at fiskerinæringen spiller en viktig rolle for norsk økonomi
og har et stort potensial for økt verdiskaping og økt
lønnsomhet. Komiteen viser til at fiskerinæringen
i dag er selvbærende, men at det er stor variasjon i lønnsomhet
mellom ulike flåtegrupper og i de ulike fiskeriene. Særlig
har sildesektoren fått forbedret lønnsevne og
arbeidsgodtgjørelse, mens lønnsomhetsutviklingen
for den minste flåten har vært svakere enn øvrige
fartøygrupper.
Komiteen har merket seg at Norges
Fiskarlag ber om at det må legges til rette for økt
uttak av sjøpattedyr og vil peke på muligheten
av at Stortinget får seg forelagt en melding som belyser
problemer og utfordringer i forhold til bestanden av sjøpattedyr.
Komiteen ber departementet innenfor
fiskeriavtalen sørge for økt prioritering av selfangst
og oppbygging av selfangstkapasiteten.
Komiteen har merket seg at Norges
Fiskarlag har bedt om å bli tilført midler til å opprettholde
aktivitetsnivået ved Fiskerinæringens kompetansesenter
samt tilskudd til oppfølging av arbeidet med biprodukt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at Stortinget gjennom de overordnede fiskeripolitiske målsetninger har
gitt fiskerinæringen en særskilt rolle i nærings-
og distriktspolitikken. Flertallet viser til at det
er inngått en fiskeriavtale mellom staten og Norges Fiskarlag for
2003 med en økonomisk ramme på 70 mill. kroner, og
tar avtalen til etterretning.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,har merka seg at det er sett av eit føringstilskott
på 33 000 000 kroner som i fjor. Norges Råfisklag
har allereie meldt at dette er for lite på grunn av problema
i fiskeindustrien. Dette fleirtalet forventar at
staten vil bidra positivt ut over den inngåtte avtalen
om det avsette beløpet til føringstilskott skulle vise
seg å vere for lite.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet ønsker å avvikle offentlige
støtteordninger til de forskjellige næringer, og
heller gi gode generelle rammebetingelser til næringslivet
som helhet. Fiskerinæringen vil være en av de
næringer som vil nyte godt av Fremskrittspartiets generelle
næringspolitikk, med lavere skatter og avgifter og færre
reguleringer enn det som er tilfellet i dag. Fiskerinæringen
er en av de næringer i Norge som har et meget stort vekst-
og lønnsomhetspotensial. Unødvendige subsidieordninger
vil kun bidra til å hemme denne utviklingen. Fremskrittspartiet ønsker
videre å oppheve de fleste reguleringer innenfor fiskerinæringen
slik at aktørene kan ta ut den nødvendige avkastning
uten reguleringer fra det offentlige. Disse medlemmer vil
derfor gå imot å bevilge store summer over en
fiskeriavtale. Disse medlemmer ser imidlertid at
det er behov for tilskudd til selfangst, slik at bestanden av sel
kan reduseres og vil derfor foreslå at det avsettes 10
mill. kroner til dette formålet i 2003, i tillegg til de
ubrukte midler fra 2002. Disse medlemmer foreslo
derfor å redusere bevilgningen på kap. 1040 post
70 med kr 60 000 000 til kr 10 000 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti tar til etterretting at staten og Norges Fiskarlag
har vorte samde om ei ramme på 70 000 000 kroner til gjennomføring
av fiskeriavtalen. Desse medlemene har merka seg
at ramma for fiskeriavtalen har vorte gradvis men kraftig redusert.
Fiskerinæringa er ei lønsam næring og
representerer ein stor del av dei samla eksportinntektene til landet.
Likevel er næringa sårbar for svingingar i ressurs-
og marknadssituasjonen. I lys av dagens ressurssituasjon ønskjer desse
medlemene å gi uttrykk for at ein ikkje kan forvente
at yrkesutøvarane åleine skal bere kostnadene
når lønsomheita i næringa går
ned på grunn av lågare kvotar.
Det foreslås bevilget kr 13 500 000
på kap. 1050.
Det foreslås bevilget kr 3 000 000
på post 71.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
den foreslåtte bevilgningen som benyttes til delfinansiering
av velferdsstasjoner for fiskere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
gå imot tiltak under departementets ansvarsområde
som ikke er av næringspolitisk karakter. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av å ha et næringsperspektiv
på fiskerinæringen og at andre forhold må vurderes
uavhengig av næring. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1050 post 71
med kr 3 000 000 til kr 0.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det foreslås bevilget kr 5 000 000
på post 73.
Komiteen mener det
er viktig at fiskerinæringen selv intensiverer arbeidet
med å skape attraktive arbeidsplasser og tar aktiv del
i motivasjons- og rekrutteringsarbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Fiskerinæringens kompetansesenter skal drive
et strategisk og målrettet arbeid med rekruttering og kompetanseheving
i fiskeri- og havbruksnæringen. Virksomheten skal bidra til økt
verdiskaping gjennom kompetanseheving innenfor hele verdikjeden. Flertallet viser
videre til at Fiskerinæringens Kompetansesenter skal bidra
til rekruttering av kvinner og menn til utdanning og jobber i næringen,
og at hovedsatsingsområdene også i 2003 vil være
rekruttering, kompetanseheving og utdanning. Flertallet vil peke på at
regjeringen Bondevik II i budsjettet for 2002 kuttet tilskuddet
til kompetansesentret med 2,5 mill. kroner og i budsjettet for 2003
foreslo å kutte ytterligere 5 mill. kroner.
Fleirtalet viser til at Regjeringa
si grunngjeving for å kutte i bevilgingane til FINKO er
at staten ønskjer å trekke seg ut av FINKO. Fleirtalet viser
til den store betydninga fiskeri og havbruk har og vil ha for framtidas
næringsutvikling og verdiskaping. Fleirtalet meiner
dette er avhengig av eit stadig arbeid med rekruttering til næringa.
Dette arbeidet kan ikkje utelukkande vere næringa sitt
ansvar. Fleirtalet finn det dessutan merkverdig at
departementet vil trekke seg ut av eit arbeid som i si tid var initiert
frå staten si side. Fleirtalet tar til etterretning
at næringa sjølv ikkje har finansiell styrke til å drive
dette viktige rekrutteringsarbeidet på eiga hand.
Flertallet viser
til budsjettavtalen mellom Regjeringen og Fremskrittspartiet, hvor
tilskuddet avvikles helt fra 2003. Flertallet viser til hvor viktig
fiskeri- og havbruksektoren er for fremtidig verdiskaping for landet
vårt. I en slik situasjon er rekruttering og kompetanse
avgjørende viktig. Flertallet er
uforstående til at Regjeringen ikke vil satse på kompetanse
og rekruttering til denne fremtidsrettede og viktige næringa.
Flertallet viser til sine opprinnelige
budsjettforslag, som ville ha sikret videre statlig deltakelse i
Fiskerinæringens kompetansesenter FINKO.
Flertallet vil innenfor de stramme
rammene som er lagt prioritere utøverne innenfor fiskerinæringa framfor økninger
på administrative områder.
Flertallet vil derfor omprioritere
5 mill. kroner fra Fiskeridepartementets og Fiskeridirektoratets
drift til Fiskerinæringens Kompetansesenter FINKO. Disse medlemmer vil
innenfor vedtatte rammer bevilge kr 5 000 000 på kap. 1050
post 73. Dette er 5 mill. kroner mer enn Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettavtale mellom
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet og til de respektive partiers merknader.
Disse medlemmer ber om at departementet
i samråd med Norges Fiskarlag vurderer om midler bevilget
til gjennomføring av fiskeriavtalen kan brukes til å opprettholde
deler av aktivitetene ved Fiskerinæringens kompetansesenter
(FINKO).
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene og til det justerte
forslaget fra regjeringspartiene i tillegget til finansinnstillingen
(Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003)) og vil på denne
bakgrunn fremme forslag om å redusere bevilgningene på kap.
1050 med kr 5 000 000, til kr 0.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at staten ikke lenger skal finansiere en like stor andel
av kostnadene knyttet til kompetansesentret, og at næringen
må overta et større ansvar for finansieringen
av ordningen.
Disse medlemmer mener andre forhold
enn rene næringstiltak best ivaretas gjennom det ordinære virkemiddelapparat
eller gjennom kurs og utdanningstilbud. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1050 post 73
med kr 5 000 000 til kr 0.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslo
i sitt alternative budsjett å øke bevilgningen
på kap. 1050 post 73 med 9 mill. kroner, til kr 13 000
000.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslo
i sitt alternative budsjett å øke bevilgningen
på kap. 1050 post 73 med kr 5 000 000, fra kr 5 000 000 til
kr 10 000 000.
Det foreslås bevilget kr 10 300 000
på kap. 2415.
Komiteen støtter
hovedprioriteringene i forslaget. Komiteenunderstreker at Norge har fortrinn innen fiskeri
og havbruk gjennom naturgitte rammebetingelser, og videre at fiskeri-
og havbruksnæringen har særlig betydning for verdiskapning
og bosetting langs store deler av kysten.
Komiteen vil understreke at Norge
trenger flere bein å stå på etter hvert
som inntektene fra oljevirksomheten blir mindre. Det er spesielt
fire sektorer hvor Norge har særlige fortrinn og særlige
næringsklynger som vi må bygge opp under, og marin
sektor er en av dem. Komiteen viser til at Regjeringen
foreslår 10 mill. kroner til et maritimt innovasjonsprogram
under SND. Målet er å utvikle nyskapende og internasjonalt ledende
produkter og produksjonsprosesser.
Komiteen viser til program for
Norsk Tradisjonsfisk for perioden 2003-2005 som er et program for
innovasjon og nyskaping innenfor matkulturen på fiskerisektoren,
nettverksbygging, produktutvikling og kvalitetsmerking av kystfisk
og innlandsfisk.
Komiteen ser positivt på programmets
målsetting om økt verdiskaping og sysselsetting
for kystdistriktene med bakgrunn i bearbeiding av kystfanget fisk
og koblinger til tradisjoner og matkultur på fiskerisektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser det som viktig at Norsk Tradisjonsfisk sikres midler til dette
tiltaket i 2003.
Flertallet mener også at
markedsføringen av produkter fra norsk fiskeri- og havbruksnæring
må bli langt bedre.
Flertallet ser det derfor som
viktig at det snarest blir iverksatt en opptrappingsplan for markedsføring
av produkter fra norsk fiskeri og havbruk, slik at forbruket av
fisk kan øke i forhold til andre typer matvarer.
Flertallet ser det som svært
viktig at staten tar del i et slikt markedsføringsarbeid
for norske fiskeriprodukter.
Flertallet viser til at skjelldyrking
antas å bli sentral for utviklingen av de marine næringene.
En rekke aktører har siden midten av 1990-tallet investert
betydelige midler for å sikre at skjelldyrking skal utvikles til
en lønnsom næringsvirksomhet, men nå viser
det seg at skjellnæringen opplever at den offentlige innsatsen
svekkes. Flertallet vil understreke behovet for offentlige
bidrag i en tidlig fase og til innovasjon, og mener i den forbindelse
at det er viktig å sikre skjellnæringa tilstrekkelige
midler til utviklingsarbeid og samarbeidsprosjekter som kan bidra
til at denne viktige næringa gis mulighet til vekst og
lønnsomhet, samt videre satsing på å løse
algegift-problemene langs kysten.
Flertallet vil peke på at
Regjeringen i fjorårets budsjett kuttet 30 mill. kroner
på næringsutvikling i marin sektor. Flertallet viser
til at satsing på innovasjon og marin forskning og utvikling
er en helt nødvendig forutsetning for å hente
ut verdiskapingspotensialet i marin sektor, noe som vil gi økt
verdiskapingstilskudd også i et nasjonaløkonomisk
perspektiv. Flertallet viser til at en enstemmig
komité ved budsjettbehandlingen for ett år siden
ba Regjeringen følge næringsutviklingen i marin
sektor nøye og komme tilbake til Stortinget med en vurdering
av situasjonen i RNB (revidert nasjonalbudsjett). Flertallet vil
peke på at norsk industri og også fiskeindustrien
er inne i en vanskelig tid med nedleggelser og konkurser og at bransjen
preges av behov for omstilling og nyskaping. Flertallet viser
i den sammenheng til de respektive partiers merknader i Budsjett-innst.
S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003).
Flertallet viser til sine opprinnelige
budsjettforslag, som ville ha gitt større muligheter innenfor næringsutvikling
i marin sektor og til utvikling av nye arter og produkter.
Flertallet vil innenfor de stramme
rammene som er lagt likevel foreslå å omprioritere,
slik at skjellnæringa tilføres 1 mill. kroner
til utviklings- og samarbeidsprosjekter i næringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens bevilgning
på 10,3 mill. kroner på kap. 2415. 10 mill. kroner
er øremerket et innovasjonsprogram, der torskeoppdrett
er et prioritert område. Disse medlemmer viser
ellers til at bevilgningen til Norges forskningsråd økes
med 15,5 mill. kroner. Veksten skal dekke økt grunnbevilgning til
Fiskeriforskning, økt satsing på torsk og transportrettet
forskning og utvikling (FoU). Norges forskningsråd har
hovedansvaret for forskning på torsk. Det øremerkes
minimum 15 mill. kroner til forskning på torsk i 2003.
Innsatsen knyttet til marked, miljø og fiskehelse intensiveres
også. Disse medlemmer mener derfor det er
lite hensiktsmessig å se SNDs bevilgning separat, og mener
det er helheten i virkemiddelapparatet som er viktig. Disse
medlemmer viser til at budsjettet samlet sett gir en stor
satsing på forskning og utvikling innen fiskerisektoren.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett er
funne rom for ei styrking av fiskeri- og havbruksretta forsking
med 200 000 000 kroner.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til
Regjeringens forslag i parentes
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-14 | Ap, SV
og Sp | H & KrF |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 4000) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 72 850 | 69 850 (-3
000) | 72 850 (0) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 308 100 | 302 600 (-5
500) | 305 600 (-2
500) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | | | |
| 73 | Tilskudd til Fiskerinæringens
Kompetansesenter | 5 000 | 5 000 (0) | 0 (-5
000) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | | | |
| 75 | Marint innovasjonsprogram | 10 000 | 11 000 (+1 000) | 10 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 485
750 | 478
250 (-7 500) | 478
250 (-7 500) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 51
655 | 51
655 (0) | 51
655 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 10 | 434
095 | 426
595 (-7 500) | 426
595 (-7 500) |
| | Sum rammeområde
10 - rammevedtak | 7 500 | 0 | 0 |