90-poster behandles av finanskomiteen
utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-14 |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Landbruksdepartementet |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | 119 731
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 111 330 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer, kan overføres, kan nyttes under post 50 | 7 894 000 |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte fullmakter | 207 000 |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 300 000 |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107) | 294 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 215 082 000 |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap | 65 000 000 |
| 73 | Tilskudd til tiltak mot
dyresykdommer, overslagsbevilgning | 14 718 000 |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | 105 661
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 105 661 000 |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m . | 173 804
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet | 113 765 000 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 46 988 000 |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 13 051 000 |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114) | 230 776
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 230 776 000 |
1115 | | Etablering
av nytt mattilsyn | 100 000
000 |
| 1 | Driftsugifter | 100 000 000 |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket | 54 848
000 |
| 50 | Næringsøkonomisk
dokumentasjon og analyse | 18 967 000 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m., kan overføres | 35 881 000 |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | 74 138
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket, Skogforsk | 12 968 000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 442 000 |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket, kan overføres | 39 000 000 |
| 76 | Ressurs- og miljøtiltak
i skogbruket, kan overføres | 18 728 000 |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | 164 736
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 145 267 000 |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren, kan overføres | 13 267 000 |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri, kan overføres | 6 100 000 |
| 72 | Erstatninger, overslagsbevilgning | 102 000 |
1145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 4145) | 142 967
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 142 967 000 |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | 65 634
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 65 634 000 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 41 834
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 35 940 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold, kan overføres | 3 113 000 |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer
| 636 000 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark, kan overføres | 2 145 000 |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | 90 356
000 |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m., kan overføres | 20 356 000 |
| 71 | Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning | 70 000 000 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | 11 729
165 000 |
| 50 | Fondsavsetninger, overslagsbevilgning | 661 500 000 |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres | 246 500 000 |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning | 2 181 066 000 |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres | 6 744 385 000 |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres | 321 860 000 |
| 78 | Velferdsordninger, kan overføres | 1 573 854 000 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | 100 900
000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 45 300 000 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid
| 5 600 000 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd, kan overføres | 48 200 000 |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 000 |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 23 377
000 |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift
| 16 334 000 |
| 73 | Avviklingskostnader | 216 000 |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger
| 6 827 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 11 | 13
512 727 000 |
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 1100) | 401 000 |
| 1 | Refusjon og gebyr | 401 000 |
4107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 1107) | 25 678
000 |
| 3 | Gebyr- og analyseinntekter
m.m . | 25 678 000 |
4110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 1110) | 88 050
000 |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m . | 88 050 000 |
4114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 1114) | 316 413
000 |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m . | 316 413 000 |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | 23 896
000 |
| 1 | Driftsinntekter m.m . | 23 896 000 |
4145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 1145) | 13 182
000 |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter
| 13 182 000 |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146) | 17 402
000 |
| 2 | Driftsinntekter | 17 402 000 |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | 28 000 |
| 1 | Refusjoner m.m . | 28 000 |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150) | 122 000
000 |
| 80 | Markedsordningen for korn
| 122 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 11 | 607
050 000 |
| | Netto
rammeområde 11 | 12 905
677 000 |
II
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2003 kan:
overskride bevilgningen
under | mot tilsvarende merinntekter
under |
kap. 1100 post 1 | kap. 4100 post 1 |
kap. 1107 post 1 | kap. 4107 post 3 |
kap. 1110 post 1 | kap. 4110 post 1 |
kap. 1114 post 1 | kap. 4114 post 1 |
kap. 1143 post 1 | kap. 4143 post 1 |
kap. 1145
post 1 | kap. 4145
post 1 |
kap. 1146 post 1 | kap. 4146 post 2 |
kap. 1147 post 1 | kap. 4147 post 1 |
III
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2003 kan overskride bevilgningen under kap. 1147 Reindriftsforvaltningen
post 1 Driftsutgifter med inntil kr 500 000 i sammenheng med forskuttering
av utgifter til tvangsflytting av rein.
IV
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1148 | | Naturskade, erstatninger
og sikring | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m | 2 mill. kroner |
| 71 | Naturskade, erstatninger
| 50 mill. kroner |
V
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet
i 2003 kan selge innkjøpt og opprinnelig statseiendom for
inntil 5 mill. kroner.
VI
Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementets fullmakt
om salg av Kjeller gård og disponering av midlene gitt
ved behandlingen av Innst. S. nr. 255 (2001-2002) videreføres
til 2003.
Ved Stortingets vedtak 2. desember 2002 er netto utgiftsramme
for rammeområde 11 fastsatt til kr 12 885 677 000. Dette
er en reduksjon på kr 20 000 000 i forhold til framlegget
fra Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2002-2003) og St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 8 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag til
statsbudsjett for 2003 for Landbruksdepartementet. Forslaget er
et budsjett for fornying og omstilling i det norske landbruket,
som igjen skal gjøre næringen bedre rustet for
fremtiden.
Etablering av ett felles Mattilsyn for landbasert
og sjøbasert matproduksjon, er et viktig og avgjørende steg
for å sikre forbrukerne trygg mat gjennom en sunn og bærekraftig
produksjon. Disse medlemmer viser til at Landbruksdepartementet
har lagt frem en tilleggsproposisjon om etablering av det nye mattilsynet. Regjeringen
legger også i forslag til budsjett opp til å øke
innsatsen på overvåkings- og kontrollprogrammene
for sykdom på småfe (TSE) med 32 mill. kroner og
bevilgningen til veterinære vaktordninger øker
med 20 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker
også å fremheve at reindriftsforvaltningen sitt
budsjett øker med 6 mill. kroner for å følge
opp vedtaket om øvre reintall i Finnmark.
Disse medlemmer viser til at
skogpolitikken legges om med sikte på at de økonomiske
rammevilkårene for skogsektoren skal bli mer robuste. Ordningen med
skogavgift er sentral for å stimulere til investeringer
i skogbruket. Det er ikke en avgift, men en tvungen fondsavsetning
av skogeieren sine egne penger for reinvestering på den
eiendommen pengene kommer fra. Det er knyttet en skattefordel til
bruken av skogavgift. Det blir foreslått å bedre
denne ved at skattefordelssatsen ved investeringer med skogavgift øker
fra 35 pst. med avtrapping i dag til 60 pst. uten avtrapping. Samtidig
blir det ikke lenger mulighet til å benytte slike midler
til å investere i nye skogsbilveier. Med investeringer
i skogkultur på dagens nivå vil dette gi skogeierne
en samlet skattereduksjon på om lag 9 mill. kroner. Ordningene
med statstilskudd til skogkultur blir foreslått avviklet. Disse endringene vil gi skogbruket enklere
og mer robuste rammevilkår. Sammen med en kraftig økning
i bevilgningen tilVerdiskapingsprogrammet
for bruk og foredling av trevirkemed
19 mill. kroner til i alt 39 mill. kroner,
bør dette på sikt kunne føre til økte
investeringer og bedre lønnsomhet i næringen.
Omleggingen innebærer at skogeierne selv må ta et
større ansvar for å bygge opp ny skog. Sammen
med satsing på barskogvern og bioenergi medvirker omleggingen
til en styrking av miljødimensjonen i skogbruket.
Disse medlemmer har merket seg
at forskningen styrkes med 7 mill. kroner. Disse
midlene går til å støtte opp under de
tematiske satsingene i Forskningsmeldingen og innsatsområdene
i handlingsplanen for landbruksforskning med særlig vekt
på forskning innen trygg mat samt klima og energi.
Disse medlemmer er glade for
bevilgningen på 15 mill. kroner til de ideelle organisasjonene
som gjør en innsats rettet mot landbruk og matproduksjon.
Nytt av året er at midlene vil bli fordelt etter en åpen
prosess basert på offentlig kunngjøring.
Disse medlemmer mener omleggingen
av skogpolitikken og etableringen av det nye Mattilsynet viser nye
måter å gjøre ting på. Sammen
med de endringene som ellers er på gang i landbrukspolitikken
generelt, gir det en landbrukspolitikk som legger til rette for nødvendig
fornying og omstilling i landbruksnæringen med fokus på den
enkelte bonde og matprodusent som selvstendig næringsutøver. Disse
medlemmer mener derfor dette er et budsjett som, gjennom å holde oppe
tilliten til norsk mat og å gi rammer for økt
lønnsomhet og bedre utnytting av markedet, bør
gi grunnlag for optimisme.
Disse medlemmer mener det er
riktig at fokus i politikken nå er på den enkelte
bonde og matprodusent som selvstendig næringsutøver.
Budsjettet legger opp til en jordbrukspolitikk med færre
reguleringer og enklere regelverk, stimulering av næringsutvikling, økt verdiskaping
og mer markedsrettet produksjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at forutsetningen for landbruks- og matpolitikken er forbrukerorientering
og en effektiv og framtidsrettet politikk som ser samfunns- og næringshensyn
i sammenheng.
Disse medlemmer vil peke på at
landbrukspolitikken omfatter arealforvaltning, jord- og skogbruk, husdyrhold,
reindrift og utvikling av nye næringer med utgangspunkt
i landbruket. Landbrukspolitikken skal sikre ressursgrunnlaget for
landbruksproduksjon, utvikle kunnskapsgrunnlaget i landbruket
og medvirke til verdiskaping og sysselsetting i hele landet med utgangspunkt
i landbruket og landbruksbaserte produkt.
Disse medlemmer understreker
at matpolitikken skal sikre forbrukerne trygg mat av riktig kvalitet gjennom
en sunn matproduksjon, og legge til rette for et ernæringsmessig
fullgodt kosthold. Disse medlemmer vil legge stor
vekt på tiltak for å sikre forbrukerne trygge
matvarer og for å sikre et mer forbrukerrettet landbruk. Disse
medlemmer støtter målet om at 10 pst.
av det totale jordbruksarealet skal være økologisk
innen 2010.
Disse medlemmer mener at det
er nødvendig å øke verdiskapingen i jord-
og skogbruket og i foredlingsindustrien, og støtter forslaget
om bevilgninger til Verdiskapingsprogrammet for norsk matproduksjon. Disse
medlemmer viser til at utbetalinger over Verdiskapingsprogrammet
må komme alle typer prosjekter til gode, for å sikre
reell konkurranse i markedet. Det bør etter disse
medlemmers vurdering ikke være slik at de store
matvareaktørene prioriteres og tildeles store deler av
midlene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår en omlegging av skogpolitikken og
at støtten til skogkultur og transport kuttes helt ut i
Regjeringens fremlegg. Disse medlemmer ville i sitt
opprinnelige forslag bevilge 30 mill. kroner i tilskudd til skogkultur,
for å sikre kultivering og produksjon i skogen og for å sikre
uttak og videreforedling av norsk skog. Innenfor den vedtatte rammen
vil Arbeiderpartiet foreslå å øke denne
bevilgningen med 9 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
omstillingsstøtten for slakterier skal bidra til å jevne
ut kostnadene som slakteriene har til kjøttkontroll, og
at støtten særlig er rettet inn mot små slakteri. Disse
medlemmer foreslår å øke bevilgningen
med 3 mill. kroner, noe som vil være av betydning for utviklingen
av lokal produktutvikling.
Disse medlemmer vil vise til
at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen hadde en ramme som var
23 mill. kroner høyere enn Regjeringens budsjettforslag
og 43 mill. kroner over vedtatt ramme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en landbrukspolitikk der man går bort fra politisk styring
og over til å anse bonden som en selvstendig næringsdrivende. Disse
medlemmer erkjenner at dette vil kreve radikale endringer
på flere områder. Fremskrittspartiet vil jobbe
for et landbruk som gir den enkelte produsent et reelt valg til
produksjon innenfor de rammer som markedet, egeninteresser og økonomi
setter.
Disse medlemmer erkjenner at
en omlegging av landbrukspolitikken vil få konsekvenser
for en del bønder. Disse medlemmer foreslår
derfor å innføre en kompensasjonsordning, som
gjør det mulig for berørte å få økonomisk
handlingsrom i en overgangsperiode. Denne rammen ønsker
disse medlemmene å sette til 1 mrd. kroner i 2003.
Disse medlemmer viser til at
myndighetene har valgt å prioritere overføringer
av ca. 12 mrd. kroner i tillegg til skjermingsstøtten og
annen støtte som ligger utenfor avtaleverket, til utøvere
innen en enkelt næring. Enorme overføringer tilflytes
jordbruket hvorav en høy prosentandel er deltids- og hobbybønder.
Disse medlemmer viser til at
blant annet skjermingen fra markedet har gitt næringen
en svakere motstandskraft overfor nye behov og betingelser. Vesentlige
inntekter har vært hentet ut gjennom forhandlinger og lobbyvirksomhet.
Derfor vil den kommende tilpasningen til konsumentene og nye spilleregler
bli harde. Landbruksnæringen vil delvis bli utsatt for
konkurranse i årene som kommer. Det logiske vil da være å liberalisere
lovverket og redusere ambisjonene om å styre bruksstrukturen
i takt med denne utviklingen. Når landbrukets utøvere
i tiden fremover må ta større ansvar for egen
inntekt, burde forholdene legges til rette. Dette kan gjøres
gjennom å redusere omfanget av de reguleringer som hindrer
landbruket i å være rasjonelt og effektivt. Jord-
og konsesjonslovgivningen står sentralt i dette bildet.
Bøndene har etter hvert blitt fratatt sin eiendomsrett,
sin selvråderett og gjort avhengige av politikernes gunst.
Alle vesentlige eierfunksjoner er overtatt av politikere og byråkratiet
gjennom konsesjonslover, slik at primærprodusentene i matvareproduksjonen
ikke fritt kan kjøpe eller selge landbruksarealer, velge
driftsform, ikke selv bestemme antallet høner eller svin
som skal produseres og ikke kunne begynne med melkeproduksjon uten å få kjøpt melkekvote
av staten.
Disse medlemmer viser til at
det foreligger et sterkt behov for en ny landbrukspolitikk som krever radikale
endringer av rammebetingelsene for jordbrukets og bygdenes samlede
næringsliv. Derfor er det viktig å avvikle ordningene
med næringsavtaler, enten det gjelder en jordbruksavtale,
fiskeriavtale eller en reindriftsavtale. Videre må det
gis spillerom for utvikling gjennom å oppheve alle produksjonsbegrensninger,
oppheve konsesjonsgrenser for ervervsmessig husdyrhold, avvikle
restriksjoner på salg av jord- og skogeiendommer, oppheve
konsesjons-, bo- og drivepliktsbestemmelsene. Disse medlemmer mener også det
er viktig å avvikle særlovgivningen innenfor bondesamvirket
fordi den begrenser konkurransen og dermed presser prisene oppover.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets politiske
mål for landbrukssektoren som er avmonopolisering, innføring
av fri konkurranse, tilpasning til internasjonale forhold og til
innenlandsk økonomi. Disse medlemmer hevder
at en konkurransedyktig landbruksnæring betinger effektiv
drift gjennom produktivitetsforbedringer og vil i den forbindelse
vise til egne merknader og forslag i Innst. S. nr. 91 (1994-1995)
om deregulering av egg- og fjærkremarkedet samt Innst.
S. nr. 93 (1995-1996) om å få etablert private
meierier utenom riksoppgjørsystemet og ordningen med offentlig
fastsatte melkekvoter for å oppnå reell konkurranse
mellom private meierier og Norske Meierier. Disse medlemmer vil
videre vise til Fremskrittspartiets forslag fremsatt i tilknytning
til behandling av St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og
matproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
en langt mer offensiv og målrettet satsing innen landbruket
enn det Regjeringa legger opp til. Dette er helt nødvendig
dersom vi skal løse utfordringer rundt trygg og ren mat
og økologisering. I tillegg til å produsere trygg
og ren mat har jordbruket stor betydning for en desentralisert bosetting,
for å ha levende bygder og for å sikre oss matvareberedskap. Disse
medlemmer vil peke på noen områder der det
er særlig viktig med økt satsing i årene
som kommer:
– For å komme
opp på 10 pst. produksjon av økologisk mat må det
satses mer både innen forskning, utdanning, rekruttering
og salg/distribusjon.
– Dyrevelferd må prioriteres.
Dette gjelder alle typer dyr, og det er behov for lovgivning og
regelverk som gir dyra bedre velferd. Også her trengs det betydelige
midler til opplæring og utviklingsarbeid, men det må også avsettes
penger til investeringsstøtte.
– Manglende interesse for å overta
gårdsbruk er bekymringsfullt. Det må derfor iverksettes
sterkere tiltak på å motivere og rekruttere ungdom
til å overta gårdsbruk.
– Inntektsnivået i jordbruket
må økes slik at gårdbrukerne får
ei utvikling på samme nivå som andre sammenliknbare
grupper i samfunnet.
Langsiktige investeringer i skogbruket er viktig.
Det er derfor ikke akseptabelt med nedtrapping av satsinga på skogplanting,
kultivering og viktige miljøtiltak i skogen.
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett ville ha medført
en økt bevilgning på 445 mill. kroner på rammeområde
11 Landbruk.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
en levende norsk landbruksnæring er av avgjørende
betydning for å ivareta både matsikkerhet, kulturell
og næringsmessig utvikling i distriktene og for å bidra
til et levende kulturlandskap og en god plante- og dyrehelse.
Dette medlem ser det som viktig
at det legges til rette for en høyere verdiskapning både
innenfor primærproduksjon og foredling. Gjennom økt
produktmangfold og god tilgang på trygg mat, sikres framtidens
landbruk.
Dette medlem er enig i målsettingen
om at en større andel av produksjonen skal være økologisk.
Dette medlem viser til at norsk
landbruk står overfor betydelige utfordringer framover.
Ren og trygg mat, direkte og indirekte verdiskaping og et velholdt kulturlandskap
er etter dette medlems syn verdier vi som samfunn
skal ta oss råd til å prioritere. Dette må skje
gjennom å gi de som ønsker landbruk som levevei muligheter
til å hente en inntekt som står i samsvar med arbeidsinnsatsen.
Dette medlem legger vesentlig
vekt på at overføringene til landbruket blir opprettholdt
på et høyt nivå for å sikre
trygg matvareproduksjon og sikre et desentralisert landbruk med
en variert bruksstruktur. Dette medlem er i tillegg
av den oppfatning at landbruket må gis større
spillerom gjennom en skatteordning som kan oppmuntre til rekruttering
og nyinvesteringer i næringen.
Dette medlem mener på denne
bakgrunn at næringen må gis anledning til et økt
inntektsfradrag og at jordbruksfradraget skal beregnes på grunnlag
av gårdens samlede inntekter. En slik ordning vil være
et bidrag til å heve inntektsnivået i næringen
på en måte som er helt nødvendig dersom
inntektene i landbruket skal kunne stå i forhold til den
målsettingen Stortinget har vedtatt om at inntektene i
næringen skal være sammenlignbare i forhold til
befolkningen ellers.
Dette medlem viser til at mange
gårdsbruk går ut av produksjon i forbindelse med
generasjonsskifte. God rekruttering er av stor viktighet for landbruket. Dette
medlem viser derfor til Senterpartiets alternative budsjett
hvor det foreslås en investeringsordning knyttet til generasjonsskifter,
med en bevilgning på 100 mill. kroner.
Dette medlem viser til at internasjonale
rammebetingelser får stadig økende betydning for
norsk landbruk. Det må legges stor vekt på at
det skal være handlingsrom for å føre
en aktiv nasjonal landbrukspolitikk som gir grunnlag for jordbruksdrift
i hele landet, en konkurransekraftig næringsmiddelindustri,
trygg mat med høy kvalitet og god plante- og dyrehelse.
Pris- og skjermingsstøtte er sentralt i norsk landbrukspolitikk, og
det er avgjørende at Norge prioriterer å få forståelse for
bruk av slike virkemidler. Det er avgjørende for landbrukets
produksjon av samfunnsgoder at produksjonsavhengige virkemidler,
herunder importvern, kan videreføres.
Dette medlem er på denne
bakgrunn sterkt bekymret over endringer i reisegodsforskriften som behandles
i statsbudsjettet. Her legges det opp til betydelige økninger
i de tollfrie innførselskvotene til Norge. Dette skjer
samtidig som andre land strammer inn i det samme regelverket, med
bakgrunn i matvaretrygghet. Dette medlem er sterkt
kritisk til at regjeringen står for en politikk med slike
ensidige tollinnrømmelser fra norsk side. Dette
medlem er kjent med at man i disse dager arbeider med opplegg
for artikkel 19-forhandlingene med EU.
Dette medlem vil også vise
til de åpenbare negative konsekvenser disse endringene
har for norsk landbruks- og handelsnæring. Endringene i
kjøttimport alene kan utgjøre opp til 15 pst.
av norsk totalproduksjon. Det er videre på det rene at økt
import av matvarer og dyrefôr innebærer økt
risiko for sykdomsspredning.
Dette medlem mener det er nødvendig å føre
en aktiv skogpolitikk. Dette er en langsiktig ressurs hvor det er
lagt ned store investeringer som må ivaretas. Dagens tømmerpriser
er historisk lave, og avvirkingen er redusert betraktelig. En forskningsrapport
fra Nord-Trøndelagsforskning viser at lave tømmerpriser
og reduksjon i statstilskuddet til skogkultur er to av de viktigste årsakene
til lavere avvirkning. Regjeringens forslag til endringer i skogpolitikken
innebærer en meget uheldig vridning av virkemidler som
vil favorisere de store skogbrukerne, og de mest lettdrevne skogarealene.
Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge med små arealer,
vanskeligere terreng og stort innslag av massevirke kommer svært
dårlig ut. Dette medlem kan ikke akseptere
en endring som har en slik uheldig geografisk slagside og viser
i den sammenheng til den satsing sentrumsregjeringen fikk flertall
for i forbindelse med behandlingen av skogmeldingen, Innst. S . nr.
208 (1998-1999).
Dette medlem ønsker
at man gjennom en framtidsrettet skogpolitikk skal sikre langsiktig
satsing og derved bidra til at treforedlingsindustrien med tusenvis av
ansatte og høy eksportandel sikres god råstofftilgang. Dette
medlem viser til Senterpartiets alternative budsjett hvor
det ligger inne en økning i bevilgningen til skogkultur
med 50 mill. kroner.
Dette medlem vil beholde dagens
skogavgiftsordning med en avtrapping. Dette medlem er videre
enig med Regjeringen i at satsen for overavskrivning av skogavgiften
bør økes fra 35 pst. til 60 pst. Dette
medlem mener denne over tid bør økes til 100
pst. med beløpsgrense på 50 000 kroner før
avtrapping. Dette medlem mener også at det
fortsatt skal være mulig å benytte skogavgiftsordningen
til investeringer i skogsveier. At denne ordningen opprettholdes er
avgjørende for langsiktig satsing på skogbruk
i alle deler av landet.
Dette medlem viser til at Regjeringen
legger opp til å fjerne omstillingsstøtten for
slakterier. Denne støtteordningen har bidratt til å sikre
små slakterier med store kostnader knyttet til kjøttkontroll. Dette
medlem ser små lokale slakterier som svært
viktig både for lokal næringsutvikling, ivaretakelse
av mattradisjoner og nisjeprodukter, og ikke minst for å sikre
mangfoldet i produktutvikling. Dette medlem foreslo
derfor å øke bevilgningen til dette formål
med 3 mill. kroner. Dette medlem viser til at Senterpartiets
alternative budsjett ville ha medført en økning
i bevilgningene på dette området med 150 mill.
kroner.
Tabellen viser budsjettforslag
fra Høyre og Kristelig Folkeparti innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I (2002-2003) og primærbudsjettene
til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet slik de framkommer i finansinnstillingen. Avvik
i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr.
1-14 | H, KrF
og V | AP | FrP | SV | Sp |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 111 330 | 110 330 (-1
000) | 111 330 (0) | 82 330 (-29
000) | 108 330 (-3
000) | 111 330 (0) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer | 7 894 | 4 894 (-3
000) | 7 894 (0) | 5 894 (-2
000) | 7 894 (0) | 7 894 (0) |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte fullmakter | 207 | 207 (0) | 207 (0) | 207 (0) | 207 (0) | 207 (0) |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 300 | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) | 300 (0) |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 215 082 | 215 082 (0) | 215 082 (0) | 215 082 (0) | 208 082 (-7
000) | 215 082 (0) |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap | 65 000 | 65 000 (0) | 65 000 (0) | 65 000 (0) | 65 000 (0) | 65 000 (0) |
| 73 | Tilskudd til tiltak mot
dyresykdommer | 14 718 | 14 718 (0) | 14 718 (0) | 14 718 (0) | 14 718 (0) | 14 718 (0) |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 105 661 | 105 661 (0) | 105 661 (0) | 105 661 (0) | 113 661 (+8
000) | 105 661 (0) |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | | | | | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet | 113 765 | 108 765 (-5
000) | 113 765 (0) | 113 765 (0) | 113 765 (0) | 113 765 (0) |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 46 988 | 46 988 (0) | 46 988 (0) | 46 988 (0) | 46 988 (0) | 46 988 (0) |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 13 051 | 13 051 (0) | 13 051 (0) | 13 051 (0) | 13 051 (0) | 13 051 (0) |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 230 776 | 230 776 (0) | 230 776 (0) | 230 776 (0) | 230 776 (0) | 230 776 (0) |
1115 | | Etablering
av nytt mattilsyn | | | | | | |
| 1 | Driftsugifter | 100 000 | 90 000 (-10
000) | 90 000 (-10
000) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 90 000 (-10
000) |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket | | | | | | |
| 50 | Næringsøkonomisk
dokumentasjon og analyse | 18 967 | 18 967 (0) | 18 967 (0) | 9 967 (-9
000) | 18 967 (0) | 18 967 (0) |
| 70 | Dyrevelferdstiltak | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) |
| 71 | Økologisering | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) |
| 72 | Rekruttering i landbruket | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m. | 35 881 | 35 881 (0) | 35 881 (0) | 17 881 (-18
000) | 35 881 (0) | 35 881 (0) |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | | | | | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket, Skogforsk | 12 968 | 12 968 (0) | 12 968 (0) | 12 968 (0) | 12 968 (0) | 12 968 (0) |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet for
skogbruket | 3 442 | 3 442 (0) | 3 442 (0) | 3 442 (0) | 3 442 (0) | 3 442 (0) |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak i
skogbruket | 39 000 | 39 000 (0) | 69 000 (+30
000) | 24 000 (-15
000) | 200 000 (+161
000) | 89 000 (+50
000) |
| 76 | Ressurs- og miljøtiltak
i skogbruket | 18 728 | 18 728 (0) | 18 728 (0) | 8 728 (-10
000) | 18 728 (0) | 18 728 (0) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 145 267 | 144 267 (-1
000) | 145 267 (0) | 125 267 (-20
000) | 140 267 (-5
000) | 145 267 (0) |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren | 13 267 | 13 267 (0) | 13 267 (0) | 13 267 (0) | 13 267 (0) | 13 267 (0) |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri | 6 100 | 6 100 (0) | 9 100 (+3
000) | 6 100 (0) | 6 100 (0) | 6 100 (0) |
| 72 | Erstatninger | 102 | 102 (0) | 102 (0) | 102 (0) | 102 (0) | 102 (0) |
1145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 4145) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 142 967 | 142 967 (0) | 142 967 (0) | 142 967 (0) | 137 967 (-5
000) | 142 967 (0) |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 65 634 | 65 634 (0) | 65 634 (0) | 65 634 (0) | 65 634 (0) | 65 634 (0) |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 35 940 | 35 940 (0) | 35 940 (0) | 27 940 (-8
000) | 35 940 (0) | 35 940 (0) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold | 3 113 | 3 113 (0) | 3 113 (0) | 3 113 (0) | 3 113 (0) | 3 113 (0) |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer | 636 | 636 (0) | 636 (0) | 636 (0) | 636 (0) | 636 (0) |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark | 2 145 | 2 145 (0) | 2 145 (0) | 145 (-2
000) | 2 145 (0) | 2 145 (0) |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m. | 20 356 | 20 356 (0) | 20 356 (0) | 20 356 (0) | 20 356 (0) | 20 356 (0) |
| 71 | Naturskade, erstatninger | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | | | | | | |
| 50 | Fondsavsetninger | 661 500 | 661 500 (0) | 661 500 (0) | 361 500 (-300 000) | 661 500 (0) | 661 500 (0) |
| 70 | Markedsregulering | 246 500 | 246 500 (0) | 246 500 (0) | 206 500 (-40
000) | 246 500 (0) | 246 500 (0) |
| 71 | Tilskudd ved generasjonsskifte | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) |
| 73 | Pristilskudd | 2 181 066 | 2 181 066 (0) | 2 181 066 (0) | 981 066 (-1
200 000) | 2 181 066 (0) | 2 181 066 (0) |
| 74 | Direkte tilskudd | 6 744 385 | 6 744 385 (0) | 6 744 385 (0) | 2 919 385 (-3 825 000) | 6 744 385 (0) | 6 744 385 (0) |
| 77 | Utviklingstiltak | 321 860 | 321 860 (0) | 321 860 (0) | 161 860 (-160
000) | 321 860 (0) | 321 860 (0) |
| 78 | Velferdsordninger | 1 573 854 | 1 573 854 (0) | 1 573 854 (0) | 973 854 (-600
000) | 1 573 854 (0) | 1 573 854 (0) |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | | | | | | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 45 300 | 45 300 (0) | 45 300 (0) | 34 300 (-11
000) | 45 300 (0) | 45 300 (0) |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid | 5 600 | 5 600 (0) | 5 600 (0) | 5 600 (0) | 5 600 (0) | 5 600 (0) |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte tilskudd | 48 200 | 48 200 (0) | 48 200 (0) | 29 200 (-19
000) | 48 200 (0) | 48 200 (0) |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) |
1152 | | Omstillingstiltak
innen landbruket | | | | | | |
| 70 | Omstillingstiltak i Landbruket | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 1 000 000 (+1 000 000) | 0 (0) | 0 (0) |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift | 16 334 | 16 334 (0) | 16 334 (0) | 16 334 (0) | 16 334 (0) | 16 334 (0) |
| 73 | Avviklingskostnader | 216 | 216 (0) | 216 (0) | 216 (0) | 216 (0) | 216 (0) |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger | 6 827 | 6 827 (0) | 6 827 (0) | 6 827 (0) | 6 827 (0) | 6 827 (0) |
| | Sum
utgifter ramme-
område 11 | 13
512 727 | 13
492 727 (-20 000) | 13
535 727 (+23 000) | 8
244 727 (-5 268 000) | 13
961 727 (+449 000) | 13
652 727 (+140 000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
4100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 1100) | | | | | | |
| 1 | Refusjon og gebyr | 401 | 401 (0) | 401 (0) | 401 (0) | 401 (0) | 401 (0) |
4107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 1107) | | | | | | |
| 3 | Gebyr- og analyseinntekter m.m. | 25 678 | 25 678 (0) | 25 678 (0) | 19 902 (-5
776) | 25 678 (0) | 25 678 (0) |
4110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 1110) | | | | | | |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter m.m. | 88 050 | 88 050 (0) | 88 050 (0) | 88 050 (0) | 92 050 (+4
000) | 88 050 (0) |
4114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 1114) | | | | | | |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter m.m. | 316 413 | 316 413 (0) | 316 413 (0) | 301 413 (-15
000) | 316 413 (0) | 316 413 (0) |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | | | | | | |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 23 896 | 23 896 (0) | 23 896 (0) | 23 896 (0) | 23 896 (0) | 23 896 (0) |
4145 | | Jordskifterettene
(jf. kap. 1145) | | | | | | |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter | 13 182 | 13 182 (0) | 13 182 (0) | 13 182 (0) | 13 182 (0) | 13 182 (0) |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146) | | | | | | |
| 2 | Driftsinntekter | 17 402 | 17 402 (0) | 17 402 (0) | 17 402 (0) | 17 402 (0) | 17 402 (0) |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | | | | | | |
| 1 | Refusjoner m.m. | 28 | 28 (0) | 28 (0) | 28 (0) | 28 (0) | 28 (0) |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150) | | | | | | |
| 80 | Markedsordningen
for korn | 122 000 | 122 000 (0) | 122 000 (0) | 122 000 (0) | 122 000 (0) | 122 000 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 607
050 | 607
050 (0) | 607
050 (0) | 586
274 (-20 776) | 611
050 (+4
000) | 607
050 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 11 | 12
905 677 | 12
885 677 (-20 000) | 12
928 677 (+23
000) | 7
658 453 (-5 247 224) | 13
350 677 (+445
000) | 13
045 677 (+140
000) |
| | Sum rammeområde
11 - rammevedtak | 20 000 | 0 | 43 000 | -5 227
224 | 465 000 | 160 000 |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2002-2003) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 8 (2002-2003).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 8 (2002-2003), hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 119 731 000
på kap. 1100 og kr 401 000 på kap. 4100.
Komiteen viser til
at det treårige prosjektet "Inn på tunet - grønn
omsorg" avsluttes ved årsskiftet 2002/2003. Gjennom
prosjektet er det skapt et grunnlag for et nyttig og spennende samarbeid
mellom landbruket på den ene siden, og helse- og sosialsektoren
på den andre siden. Komiteen ser det som
særdeles viktig at departementet i samarbeid med andre
berørte departement finner fram til en god organisering
av denne satsingen slik at verdifulle erfaringer kan videreføres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen arbeider med å omgjøre
Skogforsk til aksjeselskap. Selv om slik sak ennå ikke
er fremmet for Stortinget vil flertallet uttrykke
sterk skepsis til en slik omdanning, da en prinsipielt mener at
aksjeselskap ikke er en egnet organisasjonsform for forskningsinstitusjoner. Skogforsk
har i dag om lag 95 pst. offentlig finansiering og oppgir
selv at de har et svært begrenset markedspotensial.
Flertallet vil også vise
til at både de ansattes organisasjoner og styret går
imot en slik endring.
Flertallet viser til at ESA i
forbindelse med at Arbeidsforskningsinstituttet ble omgjort til
AS har kommet med sterke innvendinger i forhold til offentlige bevilgninger
overfor AS-institutter.
Det er etter flertallets oppfatning
uhensiktsmessig å omdanne flere institutter til AS før
de langsiktige konsekvensene er kartlagt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil derfor gå imot en slik omdanning,
og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å beholde
Norsk institutt for Skogforsk i sin nåværende
tilknytningsform ut inneværende stortingsperiode."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene og til det justerte forslaget
fra regjeringspartiene i tillegget til finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003)), og vil på denne bakgrunn
fremme forslag om å bevilge kr 110 330 000 på kap.
1100 post 1. Dette er 1 mill. kroner mindre enn i forslaget fra
Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
en stor andel av arbeidet med mattrygghet blir finansiert av næringene
selv gjennom avgifter. Disse medlemmer anser arbeidet
med mattrygghet først og fremst som samfunnets ansvar,
og mener etablering av Mattilsynet må gi rom for en samordning
og reduksjon av dagens avgifter på dette området. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader i
forbindelse med Mattilsynet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med forslag om hvordan de avgiftene som er pålagt
landbruks- og fiskerinæringen i forbindelse med ulike tiltak
for mattrygghet, kan samordnes og reduseres."
Innafor den knappe ramma vedteken
av regjeringspartia og Framstegspartiet, ynskjer medlemene
i komiteen frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet å prioritera
næringsutøvarane. Desse medlemene foreslår
difor å løyve kr 109 330 000 på kap.
1100 post 1. Dette er 2 mill. kroner mindre enn i Regjeringa sitt
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det foreligger et sterkt behov for betydelige kutt i landbruksoverføringene. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag om færre reguleringer
og forenklinger som sterkt vil redusere departementets arbeidsoppgaver. Disse
medlemmer vil minne om den gjennomførte omorganisering av
virksomheter med mer effektive arbeidsformer i departementet som
gir rom for besparelser. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1100 post 1
med kr 29 000 000, fra kr 111 330 000 til kr 82 330 000, og kap.
1100 post 45 Store utstyrskjøp og vedlikehold med kr 2
000 000, fra kr 7 894 000 til kr 5 894 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det foreslås bevilget kr 294 800 000
på kap. 1107 og kr 25 678 000 på kap. 4107.
Komiteen har merket
seg at det er forhandlet fram en avtale om vaktordning for klinisk
veterinærtjeneste med en økonomisk ramme på 45,4
mill. kroner i 2002 og 65 mill. kroner i 2003. Komiteen har
videre merket seg at en partssammensatt gruppe skal utrede en del prinsipielle
forhold som grunnlag for en varig ordning fra 2003.
Komiteen legger stor vekt på at
den gode norske dyrehelsa må opprettholdes og slutter seg
til forslaget til bevilgning på post 73 på 14,7
mill. kroner, og peker på at post 73 er en overslagsbevilgning.
Komiteen viser til at det er
besluttet å etablere et samlet Mattilsyn som skal være
operativt fra 1. januar 2004 og at arbeidet med etableringen vil
være et viktig innsatsområde for Statens dyrehelsetilsyn
i 2003. Komiteen viser for øvrig til merknader
under kap. 1115 Etablering av nytt Mattilsyn og til Budsjett-innst. S.
nr. 8 Tillegg nr. 1 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslaget om en økning av avgiften knyttet til hund
og katt. Disse medlemmer viser til Innst. S. nr.
235 (1999- 2000) der Fremskrittspartiet motsatte seg en forhøyet
avgift med basis i fôr til selskapsdyr. Disse medlemmer vil
derfor gå imot den foreslåtte avgiftsøkningen
på fôr til hund og katt. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 4107 med kr
5 776 000, fra kr 25 678 000 til kr 19 902 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det foreslås bevilget kr 105 661 000
på kap. 1110 og kr 88 050 000 på kap. 4110.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til Regjeringens bevilgning på kr 105 661 000. Flertallet støtter Regjeringens
forslag, og viser til den viktige rolle Landbrukstilsynet har i å sikre
forbrukerne trygg mat og sikre et bærekraftig miljø. Flertallet viser
til at reduksjonen på bevilgningen fra forrige år
skyldes at såvarelaboratoriene blir organisert utenfor
Landbrukstilsynet i forbindelse med opprettelsen av Mattilsynet.
Innafor den knappe ramme vedtatt
av regjeringspartia og Framstegspartiet, ynskjer medlemene
i komiteen frå Arbeiderpartiet og Senterpartiet å prioritere
næringsutøvarane. Desse medlemene foreslår
difor å løyve kr 104 661 000 på kap.
1110 post 1. Dette er ein reduksjon på 1 mill. kroner i
høve til framlegget frå Regjeringa.
Det foreslås bevilget kr 173 804 000
på kap. 1112.
Komiteen viser til
behovet for å holde innsatsen når det gjelder
bekjempelse av dyresykdommer på et høyt nivå.
Lærdommen etter de siste års utbrudd av dyresykdommer
bør være at mattrygghet er avgjørende for
både norsk jordbruks- og fiskerinæring. Komiteen har
merket seg at arbeidet i forhold til BSE og skrapesyke skal fortsette. Komiteen er
fornøyd med at man også vil vektlegge arbeidet
med de mest alvorlige sykdommene innen havbruksnæringen
og mener dette er viktig i forhold til den forventede veksten i denne
næringen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti, vil peke på at det er vesentlig at
Planteforsk sine oppgaver blir ivaretatt gjennom tilstrekkelig ressurser
fra offentlig hold også fordi mange av tjenestene i realiteten
er delfinansierte av brukerne.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene og til det justerte forslaget
fra regjeringspartiene i tillegget til finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. nr. I tillegg 1 (2002-2003)) og vil på denne bakgrunn
fremme forslag om å bevilge kr 168 804 000 på kap.
1112. Dette er en reduksjon på 5 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 113 765 000
på post 50.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringens budsjettavtale med Fremskrittspartiet
reduserer satsingen på matvaretrygghet. Flertallet støttet
ikke dette, og foreslo opprinnelig å opprettholde bevilgningen
til Veterinærinstituttet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene og til det justerte forslaget
fra regjeringspartiene i tillegget til finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. nr. I tillegg 1 (2002-2003)) og vil på denne bakgrunn
fremme forslag om å redusere bevilgningene på post
50 med kr 5 000 000, til kr 108 765 000.
Det foreslås bevilget kr 230 776 000
på kap. 1114 og kr 316 413 000 på kap. 4114.
Komiteen viser til
at budsjettforslaget viderefører en sterk satsing på matvaretrygghet
og næringsmiddelkontroll og slutter seg til denne prioriteringen. Komiteen har
merket seg at det blir gjennomført ressurskrevende kartleggingsprosjekter
og overvåkingsprogrammer for å dokumentere at
matvarer på det norske markedet er trygge i forhold til
fremmedstoffer, smittestoffer og næringsmidler. Komiteen har
merket seg som positivt at det er satt av 1 mill. kroner til arbeidet
med å følge opp tiltak i forbindelse med implementering
av EUs barnematdirektiv i Norge.
Komiteen viser til at det er
besluttet å etablere et samlet Mattilsyn som skal være
operativt fra 1. januar 2004 og at arbeidet med etableringen vil
være et viktig innsatsområde for Statens næringsmiddeltilsyn
i 2003.
Komiteen viser for øvrig
til at omorganiseringen av Mattilsynet og Fiskeridirektoratet vil
bli fremmet i en egen komitéinnstilling til Stortinget,
og til de respektive fraksjoners merknader som vil gå fram
i den sammenhengen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
har merket seg at den økte innsatsen på området
til dels er foreslått finansiert gjennom økte
avgifter ved kontrollene og slutter seg til forslaget til bevilgning
for kap. 4114.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at staten skal ha et større økonomisk ansvar
for tiltak som av politiske grunner iverksettes innenfor matvaresektoren
med begrunnelse i matvaretrygghet. Videre vil effektiviseringsgevinsten ved
innføring av Mattilsynet etter disse medlemmers oppfatning
være betydelig høyere enn 10 pst. slik det antydes
fra Landbruksdepartementet. Disse medlemmer mener
videre at det bør åpnes for start av prøveprosjekt
for slakterier til å ha sin egen kjøttkontroll
med myndighetskontroll på vanlig måte. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn en reduksjon
på kap. 4114 post 1 med kr 15 000 000, fra kr 316 413 000
til kr 301 413 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for oppstart av prøveprosjekt for slakterier
slik at de kan gjennomføre kjøttkontrollen i egen
regi."
Det foreslås bevilget kr 100 000 000
på kap. 1115.
Komiteen viser til
at 50 mill. kroner av bevilgningen til Mattilsynet er foreslått
finansiert gjennom besparelser innenfor Statens dyrehelsetilsyn
(kap. 1107), Statens landbrukstilsyn (kap. 1110) og Statens næringsmiddeltilsyn
(kap. 1114). Det vises for øvrig til Budsjett-innst. S.
nr. 8 Tillegg nr. 1 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene og til det justerte forslaget
fra regjeringspartiene i tillegget til finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. I Tillegg 1 (2002-2003)) og vil på denne bakgrunn fremme
forslag om å redusere bevilgningene på kap. 1115
med kr 10 000 000, til kr 90 000 000. Disse medlemmer vil
i denne sammenhengen vise til at den foreslåtte bevilgningen
blant annet skal benyttes til nye lokaler for Mattilsynets regionkontorer
og forutsetter at det vil være mulig å tilpasse framdriften
i et eventuelt byggeprosjekt slik at bevilgningsbehovet på området
kan reduseres med 10 mill. kroner i 2003.
Komiteen har merket
seg at hovedformålet for det nye Mattilsynet vil være å sikre
fortsatt god mattrygghet for norske forbrukere. Intensjonen med
den nye organiseringen er å skape en framtidsrettet og
effektiv forvaltning som er i stand til å møte
de nye utfordringene på matområdet, og komiteen har
merket seg at den viktigste tilnærmingen er å legge økt
vekt på helkjedeperspektivet og etablere en helhetlig forvaltning fra
jord/fjord til bord. Matforvaltningen bør bidra
til å fremme redelig frambud og kvalitet på matvarer
og samtidig bidra til økt verdiskapning og bedret konkurranseevne
for norsk mat.
Komiteen har merket seg som positivt
at reformen også skal bidra til å skape et bedre
og mer kostnadseffektivt mattilsyn. Reformen er således
et viktig bidrag til det omfattende arbeidet som pågår
med å modernisere, forenkle og effektivisere offentlig
sektor. Det vises til at Regjeringen legger til grunn at reformen samlet
sett skal gi en effektiviseringsgevinst på minimum 10 pst.
og at siktemålet er at hovedtyngden av potensialet bør
kunne tas ut i løpet av 2006.
Komiteen viser for øvrig
til at omorganiseringen av matforvaltningen og Fiskeridirektoratet
vil bli fremmet i en egen komitéinnstilling til Stortinget,
og til de respektive fraksjoners merknader som vil gå fram
i den sammenhengen.
Det foreslås bevilget kr 54 848 000
på kap. 1140.
Komiteen vil understreke
Regjeringens satsing på å få til en effektiv
samordning av miljøarbeidet sentralt, regionalt og lokalt.
Dette er viktig å få til, særlig i forhold
til at St.meld. nr. 19 (2001-2002) legger opp til mer regionalt
og kommunalt miljøarbeid.
Komiteen har merket seg at Norsk
Hjortesenter har utviklet seg til å bli et nasjonalt kompetansesenter for
hjort som ressurs, både som vilt og hjort i farm som en
ny alternativ næring. Det vil fortsatt være behov
for en grunnfinansiering av senteret for en videreutvikling i tråd
med målsettingen.
Komiteen viser til at Regjeringen
varsler en handlingsplan for utnytting av utmarksressursene og anser dette
som viktig og positivt. Komiteen vil understreke
de mulighetene som ligger i verdiskapning knyttet til utmarksressurser
i tillegg til landbruk og skogsdrift, og anser dette som et viktig
framtidig inntektsgrunnlag for utøverne i landbruket og
for distriktene som helhet. Komiteen vil peke på betydningen
av at man støtter opp om initiativ som kan bidra til langsiktig
utnyttelse av verdiene knyttet til utmarka. Komiteen vil
i den sammenheng vise til tiltak som det planlagte utmarkssenteret
i Lierne i Nord-Trøndelag. Slike tiltak kan bidra til å sette
kunnskap om og bruk av utmarksressursene i en større sammenheng
og derigjennom bidra til en bedre videreforedling og utnytting av
ressursene.
Komiteen vil også understreke
de mange positive tiltak for utvikling av gårdsmat, tradisjonsmat
og spesialiserte produkter som er i ferd med å vokse fram.
Det er viktig at det legges til rette for slike tiltak gjennom at
regelverk forenkles og at det gis mulighet for tradisjonell slakting
og bearbeiding av matvarene. Komiteen er av den oppfatning
at dette bør skje gjennom større fleksibilitet
overfor små produsenter, og er overbevist om at dette lar
seg gjennomføre uten at det går på bekostning
av mattrygghet og sikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at næringsøkonomisk dokumentasjon og miljøtiltak
i større grad må finansieres av den enkelte næringsdrivende. Disse
medlemmer viser for øvrig til partiets generelle
merknader. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1140 post 50 Distriktsøkonomiske
analyser med kr 9 000 000, fra kr 18 967 000 til kr 9 967 000, og
kap. 1140 post 77 Miljørettet prosjektarbeid med kr 18
000 000, fra kr 35 881 000 til kr 17 881 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ønsker å bevilge 100
mill. kroner til et program for rekruttering i norsk landbruk. Disse
medlemmer er svært opptatt av at ungdom i stor
grad stimuleres til å starte med matproduksjon. Det gjelder
både småbruk og større bruk, f.eks. gjennom
samdrifter.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringa utarbeide
et program for å stimulere til økt rekruttering
i norsk landbruk."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å avsette
100 mill. kroner til et program for dyreverntiltak. Dette er et
område det er behov for betydelig opprustning, både
innen husdyrproduksjon, fiske og andre områder som er beskrevet
i den kommende dyrevelferdsmeldinga.
Disse medlemmer ønsker å bevilge
100 mill. kroner til et prosjekt som skal stimulere til økt
produksjon av økologiske matvarer. Markedet etterspør økologiske
matvarer, men produksjonsøkningen er svært beskjeden
fra år til år. Arbeidet med økt økologisk
matvareproduksjon må derfor intensiveres.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringa intensivere
arbeidet med å øke vår produksjon av økologisk
mat vesentlig slik at vi kan nå våre målsettinger
på dette området."
"Stortinget ber Regjeringa utarbeide
et program for dyrevelferdstiltak."
Det foreslås bevilget kr 74 138 000
på kap. 1142.
Komiteen understreker
at en god forvaltning av skogressursene er en viktig del av norsk
naturforvaltning. En langsiktig forvaltning av skogen er ett av
flere elementer som bidrar til verdiskaping i distrikts-Norge, og
dermed til spredt bosetting. Planting og kultivering er to viktige
innsatsområder innenfor en slik langsiktig satsing.
Komiteen er positiv til den kunnskapsoppbygginga
det legges opp til når det gjelder miljøtiltak
i skogbruket, og vil understreke betydningen av at de enkelte skogeierne
får god opplæring.
Komiteen støtter Regjeringens
satsing på Verdiskapingsprogrammet for bruk og foredling
av skogvirke. Komiteen ønsker at det på dette
området bør bli et tettere samarbeid med ulike
typer kunnskapsleverandører til skogvirke, så som
kompetanse fra treforedlingsindustri, leverandører av maskiner
og utstyr samt kjeder innenfor salg og distribusjon av treprodukter. Komiteen mener
spesielt det er viktig å satse på utdanning innenfor
skogområdet.
Næringsmessig utnytting av skog må balanseres
mot miljøhensyn og hensynet til friluftsinteresser.
Norge har behov for mer fornybar
energi. Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, mener derfor det i denne sammenhengen er
viktig at arbeidet med bruk av bioenergi intensiveres. Det gjelder
både effektive løsninger for uttak av biobrensel
fra skogen, en brei satsing på utvikling og spredning av
teknologi for utnyttelse av bioenergi, og ikke minst et avgiftssystem
som gjør at biobrensel blir konkurransedyktig med annen
energi.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av våren 2003 komme tilbake til Stortinget med en opptrappingsplan for
produksjon og anvendelse av bioenergi, som bl.a. vurderer effektive
og bærekraftige løsninger for uttak av biobrensel
fra skogen, en bred satsing på utvikling og spredning av
ulike teknologier for utnyttelse av bioenergi, en industriell satsing
for bioenergi-arbeidsplasser, og et avgiftssystem som gjør
at biobrensel blir konkurransedyktig med annen energi."
Dette flertallet vil vise til
Skogbrukets viktige rolle som distriktsnæring. Dette
flertallet er bekymret over at avvirkningen er sterkt redusert.
Dette er en uheldig utvikling, som klart har sammenheng med lave
tømmerpriser, særlig på massevirke. Dette flertallet er
opptatt av at vi skal ha en aktiv skogpolitikk. Det er av avgjørende
betydning at de store verdier som er plassert i skog kan ivaretas
og utnyttes. Dette flertallet mener det derfor må sikres
rammebetingelser for skogbruket som ivaretar disse viktige ressursene
og som også sikrer skogindustrien råstofftilgang
i framtiden.
Dette flertallet mener Regjeringens
forslag til endringer i skogpolitikken vil favorisere de store skogbrukerne,
og de mest lettdrevne skogarealene. Vestlandet, Trøndelag
og Nord-Norge med små arealer, vanskeligere terreng og
stort innslag av massevirke, kommer dårligst ut. Dette
flertallet kan ikke akseptere en endring som har en slik
uheldig geografisk slagside, og viser i den sammenheng til den satsing det
var flertall for i forbindelse med behandlingen av skogmeldingen
i 1999.
Dette flertallet ønsker
at man gjennom en framtidsrettet skogpolitikk skal sikre langsiktig
satsing og derved bidra til at treforedlingsindustrien med tusenvis av
ansatte og høy eksportandel sikres god råstofftilgang. Dette
flertallet viser til partienes alternative budsjetter hvor
det ligger inne en økning i bevilgningen.
Dette flertallet vil også opprettholde
avtrapningen i skogavgiftsordningen. Dette er en målrettet
ordning som bidrar til å bedre rammevilkårene
for skogbrukere i de mest tungdrevne delene av landet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og til Fremskrittspartiets
primære budsjettforslag.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen foreslår at bevilgningen til transportstøtte
under kap. 1142 post 71 skal falle bort i 2003, og at denne budsjettreduksjonen
kan få uheldige konsekvenser for enkeltbedrifter i Nord-Norge. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn be Landbruksdepartementet vurdere å disponere
inntil 3-4 mill. kroner til transportstøtten
for tømmer i Nord-Norge, innenfor verdiskapingstiltakene
på post 71.
Disse medlemmer viser til at
skogpolitikken legges om med sikte på at de økonomiske
rammevilkårene for skogsektoren skal bli mer robuste. Ordningen med
skogavgift er sentral for å stimulere til investeringer
i skogbruket. Det er ikke en avgift, men en tvungen fondsavsetning
av skogeieren sine egne penger for reinvestering på den
eiendommen pengene kommer fra. Det er knyttet en skattefordel til
bruken av skogavgift. Det blir foreslått å bedre
denne ved at skattefordelssatsen ved investeringer med skogavgift øker
fra 35 pst. med avtrapping i dag til 60 pst. uten avtrapping. Samtidig
blir det ikke lenger mulighet til å benytte slike midler
til å investere i nye skogsveier. Med investeringer i skogkultur
på dagens nivå vil dette gi skogeierne en samlet
skattereduksjon på om lag 9 mill. kroner. Ordningene med
statstilskudd til skogkultur blir foreslått avviklet. Disse endringene vil gi skogbruket enklere
og mer robuste rammevilkår. Sammen med en kraftig økning
i bevilgningen tilVerdiskapingsprogrammet
for bruk og foredling av trevirkemed
19 mill. kroner til i alt 39 mill. kroner,
bør dette på sikt kunne føre til økte
investeringer og bedre lønnsomhet i næringen.
Omleggingen innebærer at skogeierne selv må ta et
større ansvar for å bygge opp ny skog. Sammen
med satsing på barskogvern og bioenergi medvirker omleggingen
til en styrking av miljødimensjonen i skogbruket.
Disse medlemmer viser til at
det under jordbruksavtalen ligger inne 158 mill. kroner til skogbruk, under
Landbrukets utviklingsfond (LUF). Av disse er 15 mill. kroner satt
av til satsing på bio-energi, mens de resterende 143 mill.
kroner fordeles etter drøftinger mellom partene. Disse
medlemmer viser til at en vesentlig del av disse midlene
de siste årene har gått til bygging av skogsveier,
og at noe også har gått til skogkultur, som tynning
og planting. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn be partene vurdere å omdisponere disse midlene,
slik at en mindre andel går til vei, og en større
andel til skogkultur.
Disse medlemmer vil videre be
departementet følge nøye med på om avhogd
areal blir tilplantet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet vil vise til sine opprinnelege forslag
om å styrke løyvinga til skogkultur. Innanfor
den stramme ramma som vart vedteken av regjeringspartia og Framstegspartiet
vil desse medlemene føreslå 5
mill. kroner til kultivering og 4 mill. kroner til frakttilskot.
Desse medlemene vil visa til
sine opprinnelege forslag, der ein støtta Regjeringa sitt
forslag til løyving til Verdiskapningsprogrammet. Innanfor
dei vedtekne rammene vil desse medlemene prioritera
løyvinga til skogkultur. Desse medlemene vil
difor omprioritere 9 mill. kroner av løyvinga til Verdiskapningsprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
skogpolitikken må omfattes av færre reguleringer
og mindre detaljestyring som grunnlag for å utvikle en
robust og lønnsom skog- og utmarksnæring fordi
den må finne sin plass i et internasjonalt og konkurranseutsatt
marked. Fremskrittspartiet vil redusere skatter og avgifter, samt
liberalisere og harmonisere regelverket med andre land slik at næringen
settes i stand til å bære en større andel
av utgiftene knyttet til egen næringsutøvelse. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1142 post 71 Tilskudd til langsiktige investeringer og næringstiltak
i skogbruket, med kr 15 000 000, fra kr 39 000 000 til kr 24 000
000, og kap. 1142 post 76 Ressurs- og miljøtiltak i skogbruket
med kr 10 000 000, fra kr 18 728 000 til kr 8 728 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at ordningen med skogavgift med skattefordel må utvides
til å gjelde med 100 pst. fradrag for de skogavgiftsmidler som
er blitt brukt til å utvikle skogkulturen, samtidig som
det fortsatt må være mulig å benytte
Skogsavgiftsordningen til investeringer i skogsveier og skogbrukets
miljøtiltak. Disse medlemmer viser til at
skogavgiftsordningens betydning er spesielt stor fordi fordelen
er betinget av at skogeieren først hogger skog og at den
derfor virker aktivitetsfremmende. Den bidrar til en langsiktig
investering og utvikling av eiendommen. Disse medlemmer er
av den oppfatning at en økning av skattefordelen av ordningen
til 100 pst. også vil ha betydelige miljømessige
konsekvenser fordi en økning vil føre til økt
skogplanting.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det ikke må gis tilskudd eller skattelette til skogsbilveier
i områder der det er krevende å få opp
ny skog. Det kan være områder med dårlig
bonitet, skog i nærheten av fjellet mv.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen foreslår å kutte tilskudd til skogkultur,
i bytte mot skatteletter. Dette er ikke en farbar vei å gå.
Hovedinnvendingen er at dette går ut over områder
med mye planting og liten avvisking. I tillegg til at dette rammer områder
der det satses langsiktig med ny planting, vil endringen også gå ut
over skoler og områder med forsøksplanting.
For en rekke områder er forutsetningen
for å holde skogkulturaktiviteten oppe derfor at tilskuddet
opprettholdes. Det vil fortsatt være god forvaltning av
offentlige midler å investere i en utpreget fornybar ressurs. Derfor
foreslår disse medlemmer at skogavgiftsordningen
og statsbidrag for planting og kultivering videreføres.
Disse medlemmer viser til partiets
forslag om å øke tilskuddet til miljø og
næringstiltak i skogbruket med 161 mill. kroner, der satsing
på bio-energi utgjør en vesentlig del.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
man må arbeide for å øke overavskrivningen/skattefordelen
på skogavgiftsordningen til 100 pst.
Dette medlem mener at det fortsatt
skal være mulig å bruke skogavgiftsordningen til
bygging av skogsvei. Dette medlem vil vise til at
en fornuftig forvaltning av stående skogkapital forutsetter
fortsatt veibygging.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å komme
tilbake med forslag om å utvide ordningen med skogavgift
slik at det gis 100 pst. fradrag for de skogavgiftsmidler som benyttes
til skogkulturtiltak."
Det foreslås bevilget kr 164 736 000
på kap. 1143 og kr 23 896 000 på kap. 4143.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene og til det justerte forslaget
fra regjeringspartiene i tillegget til finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. I Tillegg 1 (2002-2003)) og vil på denne bakgrunn fremme
forslag om å redusere bevilgningene på kap. 1143
med kr 1 000 000, til kr 163 736 000.
Innanfor den knappe ramma vedteken
av regjeringspartia og Framstegspartiet, ynskjer medlemene
i komiteen frå Arbeiderpartiet og Senterpartiet å prioritere
næringsutøvarane.
Desse medlemene foreslår
difor å omdele midlar til produksjon og foredling. Post
1 vert redusert med 2 mill. kroner i forhold til Regjeringa sitt
forslag.
Desse medlemene syner til at
omstillingsstøtta for slakteri skal vere med på å jamne
ut kostnadene som slakteria har til kjøttkontroll, og at
stønaden særleg er retta inn mot små slakteri. Desse
medlemene foreslår å auke bevillinga på post
71 med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringa sitt forslag, noko
som vil vere viktig for utviklinga av lokal produktutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en strengere prioritering av forvaltningens arbeidsoppgaver. Forenkling
og tilrettelegging bør prioriteres fremfor arbeidsoppgaver
som legger begrensninger på yrkesutøvelsen i landbruket. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1143 post 1
Refusjoner, med kr 20 000 000 til kr 125 267 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det foreslås bevilget kr 41 834 000
på kap. 1147 og kr 28 000 på kap. 4147.
Komiteen mener det
er svært viktig å intensivere arbeidet med å få tilpasset
antallet rein i forhold til beitegrunnlaget.
Komiteen mener at det i samarbeid
med SND må arbeides aktivt for å øke
verdiskapinga fra reindrifta. Både tradisjonell videreforedling,
utnyttelse av biprodukter og andre næringsnisjer må videreutvikles.
Rovdyrtapene er fortsatt betydelige. Komiteen mener
det derfor er viktig med en sterkere satsing på forebyggende
tiltak, men samtidig må skadeerstatninger gis raskt når
skade oppstår.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti, mener at omstillingstiltakene i Indre Finmark
må følges opp nøye, og om nødvendig
må det stilles flere midler til disposisjon til disse omstillingstiltakene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
reguleringsordningene som benyttes i reindriftsnæringen
motvirker en helt nødvendig strukturrasjonalisering og
drift etter forretningsmessige prinsipper. Disse medlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1147 post 1
med kr 8 000 000 til kr 27 940 000 og kap. 1147 post 71 Omstillingstiltak i
Indre Finnmark, med kr 2 000 000 til kr 145 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det foreslås bevilget kr 11 729 165
000 på kap. 1150 og kr 122 000 000 på kap. 4150.
Komiteen viser til
St.prp. nr. 1 (2002-2003) Landbruksdepartementet og St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 8 (2002-2003) der det fremgår at rammebevilgningene
for 2003 er foreslått redusert med til sammen ca. 400 mill.
kroner. Komiteen har merket seg at dette skyldes
en reduksjon som følge av jordbruksavtalen 2002-2003, en
kvantumsjustering og en forskuttering av utbetalingene fra 2003
til 2002, samt de kommentarer som fremkommer i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 8 (2002-2003)
Komiteen har merket seg at forskuttering
av utbetalingene på 200 mill kroner, fordeler seg på Landbrukets
skadefond og 180 mill. kroner på tilskudd til avløsning
ved ferie og fritid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Regjeringens forslag om forskuttering av utbetalingene
til Landbrukets skadefond og tilskudd til avløsning ved
ferie og fritid. Flertallet vil i den forbindelse
påpeke nødvendigheten av at denne endringen konsekvensjusteres i
statsbudsjettet for 2004, slik at dette vedtaket ikke blir en skjult
reduksjon i disse ordningene med virkning fra 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en nedbygging av landbruksbyråkratiet samt støtte-
og tilskuddsordninger til næringen. Disse medlemmer viser
til behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-1993) Landbruk i utvikling, St.meld.
nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matvareproduksjon, merknader
og forslag fremmet ved behandling av jordbruksoppgjøret
St.prp. nr. 65 (2001-2002), samt partiets generelle merknader inntatt i
innstillingen. Disse medlemmer erkjenner at Fremskrittspartiets
politikk vil bety en betydelig omstilling innenfor landbruket og
medføre at en del yrkesutøvere vil gå over
i alternativ virksomhet. Disse medlemmer foreslår
derfor å innføre en kompensasjonsordning som skal
bidra til omstillingstiltak.
Disse medlemmer foreslo som en
konsekvens av dette, å redusere kap. 1150 post 50 Fondsavsetninger
med kr 300 000 000, fra kr 661 500 000 til kr 320 300 000, post
70 Markedsregulering med kr 40 000 000 til kr 206 500 000, post
73 Pristilskudd med kr 1 200 000 000, fra kr 2 181 066 000 til kr
981 066 000, post 74 Direkte tilskudd med kr 3 825 000 000 til kr
2 919 385 000, post 77 Utviklingstiltak med kr 1 600 000 000,
fra kr 321 860 000 til kr 203 060 000, og post 78 Velferdsordninger
med kr 600 000 000, fra kr 1 573 854 000 til kr 973 854 000.
Disse medlemmer foreslo at det
avsettes et større beløp til omstillingstiltak
innen landbruket i en omstillingsperiode. Disse medlemmer ville
på denne bakgrunn foreslå en økning på kap.
1152 (ny) med kr 1 000 000 000 til kr 1 000 000 000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag.
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve lov av 31. mai 1974 nr. 19 om konsesjon
ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven)."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk som
ikke begrenses til kommune, fylke eller regionnivå, men
gjøres landsomfattende."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om
ervervsmessig husdyrhold."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av
jordbruksvaror (omsetningsloven)."
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Det foreslås bevilget kr 100 900 000
på kap. 1151.
Komiteen mener det
er nødvendig at staten kompenserer fullt ut for kostnadene
som den enkelte reineier fortsatt har pga. Tsjernobylulykken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig
at utviklingsfondet brukes på produktutvikling innen reindrifta
slik at næringa får økt sin sysselsetting
og lønnsomhet. Dette vil også være med
på å styrke grunnlaget for den samiske bosettinga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
på sikt å behandle reindriften på lik linje
med annen næringsvirksomhet. Disse medlemmer mener
næringsavtaler og derav tilhørende tilskudds-
og støtteordninger bør avskaffes og erstattes av
drift på forretningsmessige vilkår. Disse
medlemmer viser til partiets merknader i innstillingen fra landbrukskomiteen
om fremtidig reindriftspolitikk (Innst. S. nr. 167(1991-1992)) basert
på St.meld. nr. 28 (1991-1992) en bærekraftig
reindrift, samt egne merknader i innstillingen fra næringskomiteen
ved behandlingen av St.prp. nr. 58 (2001-2002) om reindriftsavtalen. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1151 post 51 Tilskudd til utvikling og investeringsfondet med
kr 11 000 000 til kr 34 300 000 og kap. 1151 post 75 Kostnadssenkende
og direkte tilskudd med kr 19 000 000 til kr 29 200 000.
Disse medlemmer viser til avtalen
som er inngått mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg
nr. 1 (2002-2003). Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn tilkjennegi subsidiær støtte til bevilgningsforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde 11
på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak som
avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til
Regjeringens forslag i parentes
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-14 | H og KrF | Ap og Sp |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 111 330 | 110 330 (-1 000) | 109 330 (-2 000) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer | 7 894 | 4 894 (-3
000) | 4 894 (-3
000) |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 105 661 | 105 661 (0) | 104 661 (-1
000) |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | | | |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet | 113 765 | 108 765 (-5
000) | 108 765 (-5
000) |
1115 | | Etablering
av nytt mattilsyn | | | |
| 1 | Driftsugifter | 100 000 | 90 000 (-10
000) | 90 000 (-10
000) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 145 267 | 144 267 (-1
000) | 143 267 (-2
000) |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri | 6 100 | 6 100 (0) | 9 100 (+3 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
512 727 | 13
492 727 (-20 000) | 13
492 727 (-20 000) |
Inntekter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 607
050 | 607
050 (0) | 607
050 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 11 | 12
905 677 | 12
885 677 (-20 000) | 12
885 677 (-20 000) |
| | Sum rammeområde
11 - rammevedtak | 20 000 | 0 | 0 |