3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

Rammeområde 12

(Olje og energi)

I

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

1800

Olje- og energidepartementet

1

Driftsutgifter

88 000 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

16 430 000

22

Beredskapslagre for drivstoff, kan overføres

21 000 000

70

Internasjonalisering av petroleumsvirksomheten, kan overføres

8 000 000

71

Tilskudd til Norsk Oljemuseum

4 000 000

72

Investeringsfond for klimatiltak i Østersjøområdet

8 100 000

1810

Oljedirektoratet (jf. kap. 4810)

1

Driftsutgifter

234 100 000

21

Spesielle driftsutgifter

70 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 500 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

1

Driftsutgifter

215 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

56 900 000

22

Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag, kan overføres

54 850 000

23

Utbyggingsplaner for vindkraft i Norge

2 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 000 000

70

Tilskudd til lokale el-forsyningsanlegg, kan overføres

2 000 000

73

Tilskudd til utjevning av overførings­tariffer, kan overføres

70 000 000

75

Tilskudd til sikringstiltak, kan overføres

2 600 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

6 000 000

50

Overføring til Energifondet

1 229 000 000

60

Nasjonal Agenda 21

300 000 000

70

Klimaforskning

886 500 000

71

Bioenergiselskap

500 000 000

72

Riksvegferger

200 000 000

73

Produksjonsstøtte til vindkraft

14 000 000

1830

Energiforskning (jf. kap. 4829)

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

15 500 000

50

Norges forskningsråd

880 000 000

70

Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak, kan overføres

9 200 000

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleums­virksomheten (jf. kap. 5440)

22

Fjerningsutgifter, overslagsbevilgning

30 000 000

30

Investeringer

13 181 000 000

50

Overføring til Statens petroleums­forsikringsfond

600 000 000

2442

Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

130 000 000

2443

Petoro AS

70

Administrasjon

200 000 000

2490

NVE Anlegg (jf. kap. 5490, 5491 og 5603)

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

-41 000 000

2 Driftsutgifter

38 000 000

3 Avskrivninger

4 800 000

4 Renter

1 800 000

3 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 000 000

Totale utgifter

19 057 680 000

Inntekter

4810

Oljedirektoratet (jf. kap. 1810)

1

Gebyr- og avgiftsinntekter

5 500 000

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

32 000 000

3

Refusjon av tilsynsutgifter

59 500 000

4

Salg av undersøkelsesmateriale

2 500 000

6

Ymse inntekter

2 000 000

8

Inntekter barnehage

3 500 000

4820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 1820)

1

Gebyr- og avgiftsinntekter

19 600 000

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

41 400 000

40

Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag

12 000 000

4829

Konsesjonsavgiftsfondet (jf. kap. 1820 og 1830)

50

Overføring fra fondet

132 600 000

4860

Statsforetak under Olje- og energidepartementet

70

Garantiprovisjon, Statnett SF

30 000 000

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440)

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

96 700 000 000

2 Driftsutgifter

-18 000 000 000

4 Avskrivninger

-16 000 000 000

5 Renter

-6 500 000 000

56 200 000 000

30

Avskrivninger

16 000 000 000

80

Renter

6 500 000 000

5490

NVE Anlegg (jf. kap. 2490)

1

Salg av utstyr mv. .

1 200 000

5608

Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet

80

Renter, Statnett SF

52 000 000

Totale inntekter

79 093 800 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2003 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1810 post 1

kap. 4810 post 6

kap. 1810 post 21

kap. 4810 post 2

kap. 1820 post 21

kap. 4820 post 2

kap. 1820 post 22

kap. 4820 post 40

kap. 2490 post 45

kap. 5490 post 1

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2003 kan gi tilsagn utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

75

Tilskudd til sikringstiltak

2,5 mill. kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

Overføring til energifondet

130,0 mill. kroner

74

Naturgass

20,0 mill. kroner

1830

Energiforskning

50

Norges forskningsråd

33,0 mill. kroner

IV

Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2003 kan pådra seg forpliktelser utover gitte bevilgnin­ger innenfor følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Ramme

1800

Olje- og energidepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

2,5 mill. kroner

2443

Petoro AS

70

Administrasjon

35,0 mill. kroner

V

Utbyggingsprosjekter på norsk kontinentalsokkel

Stortinget samtykker i at Kongen i 2003 kan godkjenne prosjekter på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:

  • 1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.

  • 2. Øvre grense for de samlede investeringer pr. prosjekt utgjør 10 mrd. kroner.

  • 3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.

  • 4. Det må være bevilgningsmessig dekning for investeringene under kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten.

VI

Overføring av eiendomsrett mot bruksrett

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2003 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Kongen har fått fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.

VII

Overdragelse av andeler i utvinningstillatelser

Stortinget samtykker i at Kongen i 2003 kan godkjenne overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE i utvinningstillatelser der det antas at samlede utvinnbare ressurser i forekomstene er mindre enn 10 mill. tonn oljeekvivalenter.

VIII

Opphevelse av generalforsamlingsklausulen

Stortinget samtykker i at generalforsamlingsklausulen skal kunne oppheves for gitte tillatelser og erstattes av en vetorett i tråd med konsesjonsdirektivet og petroleumsforskriften § 12, dersom rettighetshaverne skulle ønske dette. Olje- og energidepartementet skal i så fall godkjenne dette i hvert enkelt tilfelle.

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 2

Rammeområde 13

(Miljø)

I

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

1400

Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400)

1

Driftsutgifter

148 841 000

21

Spesielle driftsutgifter

61 628 000

60

Tilskudd til lokalt miljøvern, kan overføres

5 000 000

61

Yttersjø gård

3 700 000

70

Grunnstøtte til frivillige miljøvern­organisasjoner

35 050 000

71

Internasjonale organisasjoner

33 335 000

72

Miljøverntiltak i nordområdene, kan overføres

8 000 000

73

Tilskudd til kompetanseformidling og informasjon om miljøvennlig produksjon og forbruk, kan overføres

38 425 000

74

Tilskudd til AMAP, kan overføres

2 200 000

75

Miljøvennlig byutvikling, kan overføres

4 000 000

76

Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres

5 371 000

78

Miljøtiltak i nikkelverkene på Kola, kan overføres, kan nyttes under post 21

109 800 000

1410

Miljøvernforskning (jf. kap. 4410)

21

Miljøovervåkning og miljødata

90 157 000

50

Basisbevilgninger til miljøforsknings­instituttene

92 586 000

51

Forskningsprogrammer m.m. .

130 818 000

52

Rekrutteringsstipend til kvinnelige miljøvernforskere

1 200 000

53

Internasjonalt miljøvernforsknings­samarbeid

5 000 000

60

Kommunal overvåking og kartlegging av biologisk mangfold, kan overføres

6 000 000

70

Nasjonale oppgaver ved miljø­forskningsinstituttene

18 151 000

1425

Vilt- og fisketiltak (jf. kap. 4425)

1

Driftsutgifter

25 365 000

61

Tilskudd til kommunale vilttiltak, kan overføres

5 500 000

70

Tilskudd til fiskeformål, kan overføres

5 000 000

71

Tilskudd til viltformål, kan overføres

25 645 000

1426

Statens naturoppsyn (jf. kap. 4426)

1

Driftsutgifter

48 200 000

30

Tiltak i nasjonalparkene, kan overføres

7 791 000

31

Tiltak i naturvern-, kulturlandskap- og friluftsområder, kan overføres

16 971 000

32

Skjærgårdsparker mv., kan overføres

16 195 000

70

Tilskudd til naturoppsyn, kan overføres

500 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

1

Driftsutgifter

69 371 000

21

Spesielle driftsutgifter

34 139 000

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres

33 905 000

32

Statlige erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres

19 450 000

33

Statlige erverv, barskogvern, kan overføres

110 295 000

34

Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres

2 100 000

70

Tilskudd til kalking og lokale fiske­formål, kan overføres

98 200 000

72

Erstatninger for rovviltskader, overslagsbevilgning

81 365 000

73

Forebyggende tiltak mot rovviltskader og omstillingstiltak, kan overføres

37 000 000

74

Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres

12 670 000

75

Internasjonale avtaler og medlemskap

1 010 000

77

Tilskudd til naturinformasjonssentra, kan overføres

8 400 000

78

Friluftsrådenes landsforbund og interkommunale friluftsråd, kan overføres

5 300 000

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

1

Driftsutgifter

70 790 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under postene 72 og 73

25 850 000

50

Tilskudd til Samisk kulturminnearbeid

2 000 000

72

Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21

107 684 000

73

Brannsikring og beredskapstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 21

5 453 000

75

Internasjonalt samarbeid, kan overføres

3 400 000

1432

Norsk kulturminnefond (jf. kap. 4432)

1

Driftsutgifter

1 000 000

50

Til disposisjon for kulturminnetiltak

5 500 000

1441

Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441)

1

Driftsutgifter

172 962 000

21

Spesielle driftsutgifter

450 000

39

Opprydningstiltak, kan overføres

45 880 000

65

Tilskudd til helhetlig vannforvaltning, kan overføres

5 000 000

73

Tilskudd til biloppsamlingssystemet

118 900 000

75

Utbetaling av pant for bilvrak, overslagsbevilgning

151 252 000

76

Refusjonsordninger

50 000 000

77

Tilskudd til innsamling av PCB-holdige isolerglassruter, kan overføres

12 000 000

78

Tilskudd til energiutnyttelse fra avgiftspliktige sluttbehandlingsanlegg for avfall, kan overføres

40 000 000

1444

Produktregisteret

1

Driftsutgifter

13 640 000

1465

Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk

21

Betaling for statsoppdraget, kan overføres

349 254 000

2422

Statens miljøfond

70

Statens miljøfond, rentestøtte

850 000

2465

Statens kartverk (jf. kap. 5491 og 5603)

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

-564 254 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

543 464 000

3 Avskrivninger

13 500 000

4 Renter av statens kapital

3 290 000

-4 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

13 896 000

Totale utgifter

2 655 395 000

Inntekter

4400

Miljøverndepartementet (jf. kap. 1400)

2

Ymse inntekter

87 000

3

Refusjon fra UD

600 000

21

Oppdragsinntekter

688 000

4410

Miljøvernforskning (jf. kap. 1410)

50

Refusjon av diverse fond

4 000 000

4425

Refusjoner fra Viltfondet og Statens fiskefond (jf. kap. 1425)

51

Refusjoner fra Viltfondet

48 510 000

52

Refusjoner fra Statens fiskefond

13 000 000

4426

Statens naturoppsyn (jf. kap. 1426)

1

Ymse inntekter

110 000

4427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 1427)

1

Ymse inntekter

7 273 000

9

Internasjonale oppdrag

1 766 000

54

Gebyrer

2 300 000

4429

Riksantikvaren (jf. kap. 1429)

2

Refusjon og diverse inntekter

1 874 000

9

Internasjonale oppdrag

2 155 000

4432

Norsk kulturminnefond (jf. kap. 1432)

80

Avkastning fra Norsk kulturminnefond

6 500 000

4441

Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 1441)

1

Refusjon av kontrollutgifter

6 788 000

4

Gebyrer

12 559 000

5

Leieinntekter

857 000

8

Inntekter fra salg av bilvrak

30 595 000

9

Internasjonale oppdrag

4 347 000

5621

Statens miljøfond, renteinntekter

80

Renteinntekter

9 000 000

Totale inntekter

153 009 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2003 kan:

  • 1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1400 post 1

kap. 4400 post 2

kap. 1400 post 21

kap. 4400 post 21

kap. 1427 post 1

kap. 4427 post 1

kap. 1427 post 21

kap. 4427 postene 9 og 54

kap. 1429 post 1

kap. 4429 postene 2 og 9

kap. 1441 post 1

kap. 4441 postene 4 og 9

  • 2. overskride bevilgingen under kap. 2465 Statens kartverk post 45 Større anskaffelser og vedlikehold, med et beløp som tilsvarer regnskapsførte inntekter fra salg av anleggsmidler under kap. 5465 Statens kartverk post 49 Salg av anleggsmidler. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overført beløp.

  • 3. overskride bevilgingen under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 33 Statlige erverv, barskogvern, med et beløp som tilsvarer regnskapsførte inntekter fra salg av makeskiftearealer under kap. 4427 Direktoratet for naturforvaltning post 40 Inntekter fra salg av makeskiftearealer. Ubenyttede merinntekter fra salg av makeskiftearealer kan tas med ved beregning av overført beløp.

III

Fullmakt til overskridelser

Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2003 kan avvike driftsbudsjettet til Statens kartverk mot dekning av reguleringsfondet.

IV

Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning

Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2003 kan utgiftsføre uten bevilgning fastslåtte tap på garantier for lån til miljøverntiltak og energiøkonomiseringsformål som staten er juridisk forpliktet til å dekke, under kap. 1400 Miljøverndepartementet post 77 Oppfyllelse av garantiansvar.

V

Omdisponeringsfullmakt

Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2003 kan omdisponere inntil 3 mill. kroner mellom kap. 1465 Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk post 21 Betaling for statsoppdraget og kap. 2465 Statens kartverk post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

VI

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2003 kan foreta bestillinger:

  • 1. av materiell o.l. utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1426

Statens naturoppsyn

32

Skjærgårdsparker mv.

1,5 mill. kroner

1441

Statens forurensningstilsyn

39

Opprydningstiltak

20,0 mill kroner

  • 2. av sjømålingsdata og kartgrunnlag utover gitt bevilgning under kap. 1465 Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk post 21 Betaling for statsoppdraget, men slik at rammen for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 90 mill. kroner.

VII

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1400

Miljøverndepartementet

73

Tilskudd til kompetanseformidling og informasjon om miljøvennlig produksjon og forbruk

2,3 mill. kroner

78

Miljøtiltak i nikkelverkene på Kola

31,9 mill. kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder

11,2 mill. kroner

32

Statlige erverv, fylkesvise verneplaner

51,0 mill. kroner

33

Statlige erverv, barskogvern

124,3 mill. kroner

34

Statlige erverv, nasjonalparker

58,2 mill. kroner

77

Tilskudd til naturinformasjonssentra

2,0 mill. kroner

1429

Riksantikvaren

72

Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljøer

6,5 mill. kroner

73

Brannsikring og beredskapstiltak

2,0 mill. kroner

2422

Statens miljøfond

90

Statens miljøfond, lån

14,6 mill. kroner

VIII

Kjøp av makeskiftearealer

Stortinget samtykker i at Miljøverndepartementet i 2003 kan nytte inntil 8 mill. kroner av bevilgningen under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 33 Statlige erverv, barskogvern, til kjøp av areal som senere kan makeskiftes med barskogsareal som blir vernet.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet:

Forslag 3

Det utarbeides en samlet plan for energigjenvinning i industrien basert på kartlegging av de muligheter som er til stede for å kunne utnytte gjenvunnet energi når industrien, andre aktører og myndigheter inngår i et forpliktende samarbeid og at det innføres et langsiktig avgiftsfritak for gjenvunnet energi.

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med evalueringen av ENOVA å få gjennomført en uavhengig analyse av kapitalbehovet til ENOVA, gitt utløsningseffekten så langt og de mål Stortinget har satt for omleggingen av energimarkedet i Norge fram til 2010.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en plan for å styrke allemannsretten gjennom erverv og tilrettelegging av flere områder som har særskilt nasjonal, regional eller lokal verdi, samt å bidra til vern og sikring av viktige friluftsområder i og rundt byer og tettsteder.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen utarbeide en plan for økt bruk av biobrensel og vannbåren varme der følgende legges til grunn:

  • 1. Innføring av pliktige grønne sertifikater for varme vurderes.

  • 2. Inntil et eventuelt marked for grønne sertifikater er etablert, opprettes det en midlertidig og lik støtteordning til nye, fornybare energikilder.

  • 3. Krav til energifleksible energiløsninger som f.eks. vannbåren varme i alle nye næringsbygg og nye boligbygg over 1 000 m2.

  • 4. Handlingsplan for trinnvis konvertering av oljekjeler og el-kjeler til mer fleksible energiløsninger og mindre forurensende energikilder.

  • 5. Tilskudd til bedrifter og husholdninger i småhus til kjøp av anlegg for miljøvennlig vannbåren varme og mer fleksible energiløsninger.

  • 6. Nordisk samordning og erfaringsutveksling for å øke bruken av biobrensel.

  • 7. Øke det norske uttaket av biobrensel.

  • 8. Økt satsing på FoU.

  • 9. Mer bruk av vannbåren varme, energifleksible løsninger og effekt- og forbruksreduserende tiltak må inngå i energiplanene som skal implementeres i forskrift fra 2003.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2003 presentere en opptrappingsplan som gjør det realistisk å innenfor en 10-årsperiode å fjerne PCB- og tungmetallholdige sedimenter fra norske havner og fjorder.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2004 vurdere å etablere et investeringsprogram for lokalt Agenda 21-arbeid.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige tiltak for å redusere konflikter i forbindelse med opprettelse av nasjonalparker, verneområder og lignende.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen vurdere om EØS-avtalen reduserer muligheten for norsk verftsindustri til å få oppdrag på grunn av begrensninger i Norges virkemiddelbruk i forhold til enkelte EU-lands virkemiddelbruk, og legge dette fram for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett for 2003.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2003 komme tilbake til Stortinget med en vurdering av behovet for et nytt regelverk for tildeling av økonomisk støtte til frivillige miljøorganisasjoner.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen å avstå fra å gjennomføre den foreslåtte endringen i sluttbehandlingsavgiften for avfall, men komme tilbake til saken i forbindelse med Revidert budsjett for 2003.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen utarbeide nytt regelverk for økonomisk støtte basert på like kriterier til frivillige miljøvernorganisasjoner, og fremme dette som egen sak før behandlingen av neste års budsjett.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen sørge for at miljøvernorganisasjoner som aktivt oppfordrer eller bevisst bryter loven, for å demonstrere mot lovlige vedtak, mister all økonomisk statsstøtte.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen om at det i internasjonale fora arbeides for at det opprettes en egen internasjonal særdomstol for miljøsaker underlagt Den internasjonale domstolen i Haag.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen sørge for eventuelle forskrifts-/lovendringer og at det gis de nødvendige tillatelser for å drive turistvirksomhet på Kalda-Kari.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen fremme en sak med det formål å øke utskiftningstakten av den norske bilparken.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen sørge for at bevilgningene til ENOVA gradvis økes gjennom økt påslag i nettariffen. Påslaget i nettariffen må dobles i 2003 til 0,6 øre/kwh, og øke til 2 øre fram til 2005.

Forslag 19

Det opprettes et investeringsprogram for Lokal Agenda 21-arbeid på 100 mill. kroner. Programmet administreres av Miljøverndepartementet.

Forslag 20

Stortinget vil be Regjeringen påse at de tre store skogområdene i Øst-Norge som departementet ikke har funnet plass til innenfor de økonomiske rammene for barskogvern i 2002 (Skjellingshovde og Honnsrøve i Oppland, og Fuggdalen i Hedmark), vernes sammen med de andre områdene i planen, og at vernet finansieres gjennom Jordfondet i 2003.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert budsjett for 2003 legge fram en samlet, flerårig plan for bevilgninger til forebyggelse og bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus salaris over Miljøvern- og Landbruksdepartementets budsjett.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen i 2003 igangsette en prøveordning med en erstatningsmodell i utvalgte rovdyrutsatte områder der eierne av beitedyr får tilskudd i forhold til rovdyrtallet i området, og ikke noen utbetaling pr. dyr som blir drept av rovdyr.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen støtte Nordreisaprosjektet for å få ny kunnskap om rovdyrspørsmål og forebyggende arbeid.