5.1 Kultur- og kirkedepartementet

Programkategori 08.40 for Den norske kirke omfatter de regionale og sentralkirkelige møter og råd, preste- og katekettjenesten, Det praktisk-teologiske seminar, overføringer fra Opplysningsvesenets fond, samt tilskudd til de kirkelige fellesrådene, sjømannsmisjonen, døvemenighetene mv., vedlikeholdet av Nidaros domkirke og driften av Erkebispegården.

Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond dekkes fra 2002 i sin helhet av fondet. Under programkategori 08.10 Administrasjon m.m. behandles bare kap. 310 i denne innstillingen.

Departementet vil ta initiativ til å få oppnevnt et offentlig utvalg som skal utrede forholdet mellom stat og kirke videre, etter at Kirkemøtet i november 2002 har behandlet innstillingen fra Kirkerådets kirke/stat-utvalg.

Kap. 310 Tilskudd til trossamfunn m.m. og private kirkebygg

Departementet foreslår en bevilgning på 106 117 000 kroner under dette kapitlet. Tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn er en overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall.

Komiteen har merket seg at Regjeringen tidlig i 2003 vil komme til Stortinget med endringsforslag til lov om trussamfunn og ymist anna som et tiltak for bedre å kunne fastsette de ulike trossamfunns medlemsmasse. Årets budsjettpost videreføres i samsvar med gjeldende lov.

Komiteen slutter seg til bevilgningsforslaget.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen,vil peke på den endring i retningslinjene for tilskuddsordningen som skjedde i Rundskriv F-015-2001, og den svekkelse av forutsigbarheten dette har medført. Flertallet mener retningslinjene fra 2000 må gjeninnføres og ber Regjeringen endre rundskrivet i tråd med dette. Flertallet viser til merknaden fra flertallet i finanskomiteen i Innst. S. nr. 325 (2000-2001).

Videre mener flertallet en slik endring av retningslinjene også må inkludere støtte til ulike typer kirkebygg herunder klostre, etter særskilt vurdering.

Kap. 340 Kirkelig administrasjon

Departementet foreslår en bevilgning på 364 447 000 kroner under dette kapitlet.

Departementet har 11. oktober 2002 lagt fram en stortingsmelding om dåpsopplæringen, St.meld. nr. 7 (2002-2003). Bevilgningen til dette formålet foreslås økt med 5 mill. kroner for 2003.

For å opprettholde en bred og engasjert folkekirke mener komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Simonsen, at dåpsopplæringen er en viktig forutsetning. Flertallet ser det som viktig at dåpsopplæringen i Den norske kirke styrkes. Flertallet er tilfreds med at Regjeringen har lagt fram en egen stortingsmelding om innholdet og omfanget av dåpsopplæringen. Videre merker flertallet seg at det foreslås å bevilge 5 mill. kroner til styrking av kirkens dåpsopplæring, bl.a. til nye kateketstillinger.

Komiteen viser til det viktige arbeid Den norske kirke i utlandet/Sjømannsmisjonen gjør for nordmenn i utlandet. Stadig større grupper nordmenn oppholder seg i utlandet i kortere eller lengre tid. Komiteen har spesielt merket seg det økende antall pensjonister i sør-europeiske land. Videre er det store utfordringer knyttet til oppfølging av barn og unge i utlandet. Det viser seg at barn av foreldre med sosiale vanskeligheter eller rusproblemer ikke fanges opp av noe norsk sosialt støtteapparat i utlandet, oftest heller ikke av et lokalt apparat. Oftest er personalet til Sjømannsmisjonen eneste hjelp. En slik hjelp ble også vist etter terrorhandlingene på Bali da studentprestene ble en viktig ressurs for utenlandsstudentene i en dramatisk situasjon. Komiteen vil på denne bakgrunn peke på behovet for at Sjømannsmisjonen får støtte til et utvidet antall årsverk for å kunne betjene nordmenn i utlandet.

Komiteen viser til Kirkens ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep, og deres vanskelige økonomiske situasjon. Komiteen understreker betydningen av den innsats som Stiftelsen Kirkens Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep gjør. Komiteen ser behovet for at Kirken har et aktivt engasjement på dette området. Det er viktig at Kirken tar på alvor de overgrep og krenkelser som ødelegger menneskers liv, og gjennom samlet kunnskap og erfaring arbeider systematisk med å håndtere og forebygge disse problemene.

Komiteen har merket seg Kirkemøtets vedtak av 9. november 2002 om en ønsket finansiering av Kirkens Ressurssenter over statsbudsjettet. Komiteen anser det som viktig å sikre en forutsigbar drift av Kirkens Ressurssenter i fremtiden.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen, foreslår å øke bevilgningen over post 71 med 1,2 mill. kroner, fordelt med 0,7 mill. kroner til Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep og 0,5 mill. kroner til Sjømannsmisjonen.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og representanten Simonsen, viser til de store kulturverdiene som landets kirkebygg representerer. Dette flertallet støtter forslaget fra Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon om å etablere en sentral forsikringsavtale som vil redusere premiebetalingen fra fellesrådene og samlet gi tilfredsstillende forsikring av alle kirkebygg.

Dette flertallet vil peke på at de kirkelige fellesrådene fortsatt har en anstrengt økonomisk situasjon. Kombinert med dårlig kommuneøkonomi, fører dette til en vanskelig situasjon for kirken i mange kommuner. Dette flertallet mener at dersom de kirkelige fellesrådene skal kunne oppfylle sin funksjon, både når det gjelder kirkelig virksomhet og som arbeidsgivere, må statstilskuddet bedre reflektere fellesrådenes utgiftsforpliktelser.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til kirkens store betydning for det norske folk. Dette gjelder ikke bare for de mest aktive kirkegjengere, men også for den brede befolkningen. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen nå har forelagt Stortinget en melding om dåpsopplæring, og vil komme tilbake til dette i forbindelse med stortingsbehandlingen.

Disse medlemmer legger inn 1 mill. kroner over post 71 til Kirkens Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.

Disse medlemmer styrker Sjømannsmisjonens arbeid over post 71 med 1 mill. kroner. Post 1 reduseres med 2,5 mill. kroner.

Disse medlemmer registrerer at mange fellesråd har en anstrengt økonomisk situasjon. Dette er i stor grad resultat av en vanskelig kommuneøkonomi. Disse medlemmer er opptatt av at samarbeidet mellom fellesrådene styrkes for å opprettholde kvaliteten på tjenestene. Disse medlemmer viser til at det flere steder er etablert samarbeid på tvers av fellesrådsgrensene. Disse medlemmer ber departementet stimulere til slikt samarbeid og støtte målrettede samarbeidsprosjekter.

Kap. 341 Presteskapet

Departementet foreslår en bevilgning på 625 115 000 kroner under dette kapitlet. Staten overtar fra 2003 de økonomiske ansvaret for reise- og boligtelefon for prestene; budsjettvirkningen er 32 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen, slutter seg til bevilgningsforslaget.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at økningen i bevilgningen er knyttet til oppfølging av vedtak i Stortinget, og årsvirkning i 2003 av lønnsreguleringen i 2002.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil sterkt understreke behovet for sterkere satsing for å rekruttere kvinner til ledende prestestillinger. Ansvaret for å motivere og legge til rette for dette påhviler en rekke instanser. Disse medlemmer ønsker å styrke dette arbeidet med en tilleggsbevilling på 0,5 mill. kroner over post 1 som skal brukes til lederutviklingskurs for kvinner, til motiveringstiltak og til å utvikle et faglig nettverk for kvinner som har ledende stillinger i kirken.

Disse medlemmer viser til at det er gjennomført ulike undersøkelser om presters arbeidsforhold. Disse medlemmer viser til at det foreligger planer om å kartlegge arbeidsmiljøforholdene også for andre kirkelige ansatte. Disse medlemmer ber departementet ta initiativ til at dette arbeidet blir gjennomført.

Komiteen viser til at Kirkelig Utdanningssenter i Nord foreslås videreført etter prosjektperiodens slutt, og at det gjøres permanent. Formålet med sentret er bl.a. å styrke rekrutteringen til kirkelige stillinger i nord. Det foreslås at sentret fortsatt skal ha faglig og organisatorisk tilknytning til Det praktisk-teologiske seminaret. Komiteen viser til evalueringsrapporten og er enige i at senteret gjøres permanent. Komiteen mener målet må være å etablere senteret som en egen institusjon med lokal forankring i de to nordligste bispedømmer og nært knyttet til Universitetet i Tromsø.

Komiteen mener senteret må styrkes faglig og på ledelsessiden, og ber departementet komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett med en vurdering av behovet for stilling(er).

Kap. 342 Nidaros domkirke m.m.

Departementet foreslår en bevilgning på 34 250 000 kroner under dette kapitlet.

Komiteen støtter forslaget til bevilgning.

Komiteen vil bemerke de spesielle utfordringer Oslo Domkirke har som hovedsete for en rekke viktige nasjonale kirkehandlinger, slik at dette kirkebygget får en posisjon som står i forhold til de handlinger Oslo Domkirke er arena for.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen, viser til at det foreligger planer for et nybygg i tilknytning til Nidarosdomen, på nordsiden av Vestfrontplassen. Nybygget er prosjektert som et servicebygg for besøkende til Nidarosdomen og er sårt tiltrengt. Kostnadsrammen for nybygget er beregnet til 56,3 mill. kroner inkludert usikkerhetsmarginer og utsmykking. Av dette gjelder ca. 13 mill. kroner arkeologiske utgravninger. Det er ikke avsatt midler til byggeprosjektet i 2003. I forbindelse med kroningsjubileet i 2006 burde Vestfrontplassen kommet i orden og det nye bygget vært reist. Flertallet ber om at departementet kommer tilbake til denne saken på en passende måte for om mulig å få reist bygget innen jubileet.