Programkategori 08.40 for Den norske kirke omfatter
de regionale og sentralkirkelige møter og råd, preste-
og katekettjenesten, Det praktisk-teologiske seminar, overføringer
fra Opplysningsvesenets fond, samt tilskudd til de kirkelige fellesrådene,
sjømannsmisjonen, døvemenighetene mv., vedlikeholdet
av Nidaros domkirke og driften av Erkebispegården.
Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets
fond dekkes fra 2002 i sin helhet av fondet. Under programkategori
08.10 Administrasjon m.m. behandles bare kap. 310 i denne innstillingen.
Departementet vil ta initiativ til å få oppnevnt
et offentlig utvalg som skal utrede forholdet mellom stat og kirke
videre, etter at Kirkemøtet i november 2002 har behandlet
innstillingen fra Kirkerådets kirke/stat-utvalg.
Departementet foreslår en bevilgning
på 106 117 000 kroner under dette kapitlet. Tilskuddet
til trossamfunn og livssynssamfunn er en overslagsbevilgning, beregnet
ut fra medlemstall.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen tidlig i 2003 vil komme til Stortinget med endringsforslag
til lov om trussamfunn og ymist anna som et tiltak for bedre å kunne
fastsette de ulike trossamfunns medlemsmasse. Årets budsjettpost
videreføres i samsvar med gjeldende lov.
Komiteen slutter seg til bevilgningsforslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen,vil
peke på den endring i retningslinjene for tilskuddsordningen
som skjedde i Rundskriv F-015-2001, og den svekkelse av forutsigbarheten
dette har medført. Flertallet mener retningslinjene
fra 2000 må gjeninnføres og ber Regjeringen endre
rundskrivet i tråd med dette. Flertallet viser
til merknaden fra flertallet i finanskomiteen i Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Videre mener flertallet en slik
endring av retningslinjene også må inkludere støtte
til ulike typer kirkebygg herunder klostre, etter særskilt
vurdering.
Departementet foreslår en bevilgning
på 364 447 000 kroner under dette kapitlet.
Departementet har 11. oktober 2002 lagt fram
en stortingsmelding om dåpsopplæringen, St.meld.
nr. 7 (2002-2003). Bevilgningen til dette formålet foreslås økt
med 5 mill. kroner for 2003.
For å opprettholde en bred
og engasjert folkekirke mener komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og representanten Simonsen, at dåpsopplæringen
er en viktig forutsetning. Flertallet ser det som
viktig at dåpsopplæringen i Den norske kirke styrkes. Flertallet er
tilfreds med at Regjeringen har lagt fram en egen stortingsmelding
om innholdet og omfanget av dåpsopplæringen. Videre
merker flertallet seg at det foreslås å bevilge
5 mill. kroner til styrking av kirkens dåpsopplæring,
bl.a. til nye kateketstillinger.
Komiteen viser til
det viktige arbeid Den norske kirke i utlandet/Sjømannsmisjonen
gjør for nordmenn i utlandet. Stadig større grupper
nordmenn oppholder seg i utlandet i kortere eller lengre tid. Komiteen har spesielt
merket seg det økende antall pensjonister i sør-europeiske
land. Videre er det store utfordringer knyttet til oppfølging
av barn og unge i utlandet. Det viser seg at barn av foreldre med
sosiale vanskeligheter eller rusproblemer ikke fanges opp av noe
norsk sosialt støtteapparat i utlandet, oftest heller ikke
av et lokalt apparat. Oftest er personalet til Sjømannsmisjonen
eneste hjelp. En slik hjelp ble også vist etter terrorhandlingene på Bali
da studentprestene ble en viktig ressurs for utenlandsstudentene
i en dramatisk situasjon. Komiteen vil på denne
bakgrunn peke på behovet for at Sjømannsmisjonen
får støtte til et utvidet antall årsverk for å kunne
betjene nordmenn i utlandet.
Komiteen viser til Kirkens ressurssenter
mot vold og seksuelle overgrep, og deres vanskelige økonomiske
situasjon. Komiteen understreker betydningen av den
innsats som Stiftelsen Kirkens Ressurssenter mot vold og seksuelle
overgrep gjør. Komiteen ser behovet for
at Kirken har et aktivt engasjement på dette området.
Det er viktig at Kirken tar på alvor de overgrep og krenkelser
som ødelegger menneskers liv, og gjennom samlet kunnskap
og erfaring arbeider systematisk med å håndtere
og forebygge disse problemene.
Komiteen har merket seg Kirkemøtets
vedtak av 9. november 2002 om en ønsket finansiering av
Kirkens Ressurssenter over statsbudsjettet. Komiteen anser
det som viktig å sikre en forutsigbar drift av Kirkens
Ressurssenter i fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, foreslår å øke
bevilgningen over post 71 med 1,2 mill. kroner, fordelt med 0,7
mill. kroner til Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep og
0,5 mill. kroner til Sjømannsmisjonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og representanten Simonsen, viser til de store kulturverdiene
som landets kirkebygg representerer. Dette flertallet støtter
forslaget fra Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon om å etablere
en sentral forsikringsavtale som vil redusere premiebetalingen fra fellesrådene
og samlet gi tilfredsstillende forsikring av alle kirkebygg.
Dette flertallet vil peke på at
de kirkelige fellesrådene fortsatt har en anstrengt økonomisk
situasjon. Kombinert med dårlig kommuneøkonomi,
fører dette til en vanskelig situasjon for kirken i mange
kommuner. Dette flertallet mener at dersom de kirkelige fellesrådene
skal kunne oppfylle sin funksjon, både når det
gjelder kirkelig virksomhet og som arbeidsgivere, må statstilskuddet
bedre reflektere fellesrådenes utgiftsforpliktelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til kirkens
store betydning for det norske folk. Dette gjelder ikke bare for
de mest aktive kirkegjengere, men også for den brede befolkningen. Disse
medlemmer registrerer at Regjeringen nå har forelagt
Stortinget en melding om dåpsopplæring, og vil
komme tilbake til dette i forbindelse med stortingsbehandlingen.
Disse medlemmer legger inn 1
mill. kroner over post 71 til Kirkens Ressurssenter mot vold og
seksuelle overgrep.
Disse medlemmer styrker Sjømannsmisjonens arbeid
over post 71 med 1 mill. kroner. Post 1 reduseres med 2,5 mill.
kroner.
Disse medlemmer registrerer at
mange fellesråd har en anstrengt økonomisk situasjon.
Dette er i stor grad resultat av en vanskelig kommuneøkonomi. Disse
medlemmer er opptatt av at samarbeidet mellom fellesrådene
styrkes for å opprettholde kvaliteten på tjenestene. Disse
medlemmer viser til at det flere steder er etablert samarbeid
på tvers av fellesrådsgrensene. Disse medlemmer ber
departementet stimulere til slikt samarbeid og støtte målrettede
samarbeidsprosjekter.
Departementet foreslår en bevilgning
på 625 115 000 kroner under dette kapitlet. Staten overtar
fra 2003 de økonomiske ansvaret for reise- og boligtelefon
for prestene; budsjettvirkningen er 32 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, slutter seg til bevilgningsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at økningen
i bevilgningen er knyttet til oppfølging av vedtak i Stortinget,
og årsvirkning i 2003 av lønnsreguleringen i 2002.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil sterkt understreke
behovet for sterkere satsing for å rekruttere kvinner til
ledende prestestillinger. Ansvaret for å motivere og legge
til rette for dette påhviler en rekke instanser. Disse
medlemmer ønsker å styrke dette arbeidet
med en tilleggsbevilling på 0,5 mill. kroner over post
1 som skal brukes til lederutviklingskurs for kvinner, til motiveringstiltak
og til å utvikle et faglig nettverk for kvinner som har
ledende stillinger i kirken.
Disse medlemmer viser til at
det er gjennomført ulike undersøkelser om presters
arbeidsforhold. Disse medlemmer viser til at det
foreligger planer om å kartlegge arbeidsmiljøforholdene
også for andre kirkelige ansatte. Disse medlemmer ber
departementet ta initiativ til at dette arbeidet blir gjennomført.
Komiteen viser til
at Kirkelig Utdanningssenter i Nord foreslås videreført
etter prosjektperiodens slutt, og at det gjøres permanent.
Formålet med sentret er bl.a. å styrke rekrutteringen
til kirkelige stillinger i nord. Det foreslås at sentret
fortsatt skal ha faglig og organisatorisk tilknytning til Det praktisk-teologiske seminaret. Komiteen viser
til evalueringsrapporten og er enige i at senteret gjøres
permanent. Komiteen mener målet må være å etablere
senteret som en egen institusjon med lokal forankring i de to nordligste bispedømmer
og nært knyttet til Universitetet i Tromsø.
Komiteen mener senteret må styrkes
faglig og på ledelsessiden, og ber departementet komme
tilbake i Revidert nasjonalbudsjett med en vurdering av behovet for
stilling(er).
Departementet foreslår en bevilgning
på 34 250 000 kroner under dette kapitlet.
Komiteen støtter
forslaget til bevilgning.
Komiteen vil bemerke de spesielle
utfordringer Oslo Domkirke har som hovedsete for en rekke viktige nasjonale
kirkehandlinger, slik at dette kirkebygget får en posisjon
som står i forhold til de handlinger Oslo Domkirke er arena
for.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, viser til at det foreligger
planer for et nybygg i tilknytning til Nidarosdomen, på nordsiden
av Vestfrontplassen. Nybygget er prosjektert som et servicebygg
for besøkende til Nidarosdomen og er sårt tiltrengt.
Kostnadsrammen for nybygget er beregnet til 56,3 mill. kroner inkludert
usikkerhetsmarginer og utsmykking. Av dette gjelder ca. 13 mill.
kroner arkeologiske utgravninger. Det er ikke avsatt midler til
byggeprosjektet i 2003. I forbindelse med kroningsjubileet i 2006
burde Vestfrontplassen kommet i orden og det nye bygget vært
reist. Flertallet ber om at departementet kommer
tilbake til denne saken på en passende måte for
om mulig å få reist bygget innen jubileet.