3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

Rammeområde 12

(Olje og energi)

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

1800

Olje- og energidepartementet

1

Driftsutgifter

88 339 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

19 900 000

22

Beredskapslagre for drivstoff, kan overføres

21 500 000

70

Internasjonalisering av petroleumsvirksomheten, kan overføres

8 000 000

71

Tilskudd til Norsk Oljemuseum

6 000 000

72

Investeringsfond for klimatiltak i Østersjøområdet

8 100 000

1810

Oljedirektoratet (jf. kap. 4810)

1

Driftsutgifter

132 550 000

21

Spesielle driftsutgifter

55 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 000 000

1815

Petoro AS

70

Administrasjon

193 000 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

1

Driftsutgifter

218 880 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

69 000 000

22

Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag, kan overføres

84 250 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 000 000

70

Tilskudd til lokale el-forsyningsanlegg, kan overføres

2 000 000

73

Tilskudd til utjevning av over­føringstariffer, kan overføres

60 000 000

75

Tilskudd til sikringstiltak, kan overføres

2 600 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

12 000 000

50

Overføring til Energifondet

779 000 000

60

Oppfølging Nasjonal Agenda 21

400 000 000

70

Tilskudd til el-sparing i private husholdninger

269 000 000

71

Bioenergi

200 000 000

73

Produksjonsstøtte vindkraft

20 000 000

74

Naturgass, kan overføres

4 000 000

76

Tilskudd til utskiftning av PCB-armaturer i bedrifter

100 000 000

1830

Energiforskning (jf. kap. 4829)

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

18 500 000

50

Norges forskningsråd

505 000 000

70

Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak, kan overføres

9 400 000

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440)

30

Investeringer

18 600 000 000

50

Overføring til Statens petroleums­forsikringsfond

1 300 000 000

2442

Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

60 000 000

2490

NVE Anlegg (jf. kap. 5490, 5491 og 5603)

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

-42 500 000

2 Driftsutgifter

35 700 000

3 Avskrivninger

5 900 000

4 Renter av statens kapital

900 000

0

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 000 000

Totale utgifter

23 264 619 000

Inntekter:

4810

Oljedirektoratet (jf. kap. 1810)

1

Gebyr- og avgiftsinntekter

2 500 000

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

31 800 000

3

Refusjon av tilsynsutgifter

12 000 000

4

Salg av undersøkelsesmateriale

1 000 000

6

Ymse inntekter

1 200 000

8

Inntekter barnehage

3 600 000

10

Refusjoner

11 000 000

4820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 1820)

1

Gebyr- og avgiftsinntekter

22 900 000

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

41 400 000

40

Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag

14 400 000

4829

Konsesjonsavgiftsfondet (jf. kap. 1820 og 1830)

50

Overføring fra fondet

139 150 000

4860

Statsforetak under Olje- og energidepartementet

70

Garantiprovisjon, Statnett SF

11 900 000

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440)

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

95 300 000 000

2 Driftsutgifter

-18 900 000 000

3 Lete- og feltutviklingsutgifter

-550 000 000

4 Avskrivninger

-15 900 000 000

5 Renter av statens kapital

-6 800 000 000

53 150 000 000

30

Avskrivninger

15 900 000 000

80

Renter av statens kapital

6 800 000 000

5490

NVE Anlegg (jf. kap. 2490)

1

Salg av utstyr mv.

1 200 000

5608

Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet

80

Renter, Statnett SF

48 500 000

Totale inntekter

76 192 550 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende mer­inntekter under

kap. 1810 post 1

kap. 4810 postene 6 og 10

kap. 1810 post 21

kap. 4810 post 2

kap. 1820 post 21

kap. 4820 post 2

kap. 1820 post 22

kap. 4820 post 40

kap. 2490 post 45

kap. 5490 post 1

III

Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan overskride bevilgningen under kap. 1800 Olje- og energidepartementet post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorar og utgifter til faglig bistand ved salg av statlige aksjeposter samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i Statoil ASA.

IV

Fullmakt til å utgiftsføre og inntektsføre uten bevilgning

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan utgiftsføre og inntektsføre uten bevilgning pro et contraoppgjør i forbindelse med salg av SDØE-andeler under:

  • 1. kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten post 25 Pro et contraoppgjør.

  • 2. kap. 5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten post 1 Pro et contraoppgjør.

V

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan gi tilsagn utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt udekket ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

75

Tilskudd til sikringstiltak

2,5 mill. kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

Overføring til Energifondet

130,0 mill. kroner

74

Naturgass

20,0 mill. kroner

1830

Energiforskning

50

Norges forskningsråd

33,0 mill. kroner

VI

Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan pådra seg forpliktelser utover gitte bevilgnin­ger innenfor følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Ramme

1800

Olje- og energidepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

2,5 mill. kroner

1815

Petoro AS

70

Administrasjon

35,0 mill. kroner

VII

Overføring av eiendomsrett mot bruksrett

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Kongen har fått fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.

VIII

Overdragelse av andeler i utvinningstillatelser

Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan godkjenne overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE i utvinningstillatelser der det antas at samlede utvinnbare ressurser i forekomstene er mindre enn 10 mill. tonn oljeekvivalenter.

IX

Opphevelse av generalforsamlingsklausulen

Stortinget samtykker i at generalforsamlingsklausulen skal kunne oppheves for gitte tillatelser og erstattes av en vetorett i tråd med konsesjonsdirektivet og petrole­umsforskriften § 12, dersom rettighetshaverne skulle ønske dette. Olje- og energidepartementet skal i så fall godkjenne dette i hvert enkelt tilfelle.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen forenkle konsesjons­reglene for bygging av små, mini- og mikrokraftverk.

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen fremme en egen sak om utformingen av den nye modellen for el-avgift i næringslivet så raskt som mulig, og senest innen 1. april 2004.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med olje- og gassmeldingen til våren 2004 komme med en vurdering om muligheten for å bruke CO2 fra separasjon fra gassbehandlingsanlegg og gasskraftproduksjon som trykkstøtte for økt utvinningsgrad fra olje- og gassfelt i Nordsjøen.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet:

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at energimyndigheten i de nordiske landene i felleskap samarbeider om tiltak for å sikre den nordiske kraftbalansen og sikre at kraftmarkedet fungerer bedre.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen sikre at Statnett som sy­stemansvarlig nettselskap har virkemidler som gjør dem i stand til å sikre kraftforsyningen i kritiske perioder.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen signalisere langsiktighet og forutsigbarhet når det gjelder avgiftsfritak for gjenvunnet energi, for å få utløst investeringer på området.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en plan for å styrke allemannsretten gjennom erverv og tilrettelegging av flere områder som har særskilt nasjonal, regional eller lokal verdi, samt å bidra til vern og sikring av viktige friluftsområder i og rundt byer og tettsteder.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2004 fremme forslag om et betydelig næringsfond for Sauda og Odda for å kompensere for påførte ulemper.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en evaluering av SNOs organisering og arbeidsmåter. Det meldes tilbake til Stortinget seinest i budsjettframlegget høsten 2004.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen annethvert år utarbeide en egen stortingsmelding om "Rikets energitilstand".

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 12

Utbyggingsprosjekter på norsk kontinentalsokkel

Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan godkjenne prosjekter på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:

  • 1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.

  • 2. Øvre grense for de samlede investeringer pr. prosjekt utgjør 5 mrd. kroner.

  • 3. Hvert enkelt prosjekt må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.

  • 4. Det må være bevilgningsmessig dekning for investeringene under kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med evalueringen av ENOVA å få gjennomført en uavhengig analyse av kapitalbehovet til ENOVA, gitt utløsningseffekten så langt, og med en vurdering av å sette mer ambisiøse nasjonale mål for omleggingen av energimarkedet i Norge fram til 2010.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen om å iverksette et pilotprosjekt med panteordning for utskifting av gamle forurensende vedovner, evt. komme tilbake med konkret forslag i revidert budsjett for 2004.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart åpne for boring i allerede tildelte lisenser i Lofoten-området.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart åpne for boring i allerede tildelte lisenser i Barentshavet.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen avstå fra å innføre petroleumsfrie soner i nordområdene.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen opprette et energi- og petroleumsforskningsfond på 10 mrd. kroner, hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning for å bedre utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten på kontinentalsokkelen, samt andre relevante energi­forskningsprosjekter.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen sikre at gjennomgangen av Samlet Plan reduserer konsesjonsbehandlingstiden for store og små vannkraftutbygginger.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om teknologinøytrale støtteordninger for økt vannkraftproduksjon.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen vurdere tidligere avslåtte vannkraftutbygginger på nytt, og fremme egen sak om dette til Stortinget.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen sørge for at gasskraftverk i Norge blir underlagt samme miljømessige rammebetingelser som andre innen EØS-området.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen utarbeide nytt regelverk for økonomisk støtte basert på like kriterier til frivillige miljøvernorganisasjoner og fremme dette som egen sak før behandlingen av neste års budsjett.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen sørge for at miljøvernorganisasjoner som aktivt oppfordrer til eller bevisst bryter loven for å demonstrere mot lovlige vedtak, mister all økonomisk statsstøtte.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen om at det i internasjonale fora arbeides for at det opprettes en egen internasjonal særdomstol for miljøsaker underlagt Den internasjonale domstolen i Haag.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige tiltak for å redusere konflikter i forbindelse med opprettelse av nasjonalparker, verneområder og lignende.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen stoppe igangsetting av nye verneprosesser og foreta konsekvensanalyse av gjennomført vern.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen fremme sak for gjennomgang av målsettingene og virkemiddelbruken for vedtatt og planlagt vern på Svalbard for å sikre næringslivets fremtid.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen fremme en sak med formål om å øke utskiftningstakten av den norske bilparken.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen sørge for at bevilgningene til ENOVA gradvis økes gjennom økt påslag i nettariffen. Påslaget i nettariffen må øke til 2 øre fram til 2005.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen opprettholde og styrke støtten til vindkraftutbygginger slik at de anlegg det er gitt konsesjon for faktisk bygges, og slik at nye prosjekter blir omsøkt.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen snarest, men senest i Revidert nasjonalbudsjett 2004, komme med forslag til organisasjonsstøtte til Vindkraftforum og Landssammenslutninga av Norske Vindkraftkommuner til drift av felles sekretariat og oppbygging av en aktiv bransjeorganisasjon for vindkraft i Norge.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med revidert budsjett å komme med forslag til hvordan staten kan bidra til at miljøkulverter i veiprosjekter kan realiseres.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2004 å legge fram en egen melding om virksomhet knytta til naturtilsyn og oppsyn, hvor eksisterende virksomhet evalueres og eventuell omorganisering og endret myndighetsutøvelse vurderes.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen i 2004 igangsette en prøveordning med en erstatningsmodell i utvalgte rovdyrutsatte områder, der eierne av beitedyr får tilskudd i forhold til rovdyrtallet i området, og ikke noen utbetaling pr. dyr som blir drept av rovdyr.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen utvikle et forsøksprosjekt med forebyggende og forskningsbasert arbeid i rovdyrutsatte områder, basert blant annet på erfaringene fra tilsvarende problemområder i andre land.

Forslag 37

Stortinget ber Regjeringen støtte Nordreisa-prosjektet for å få ny kunnskap om rovdyrspørsmål og forebyggende arbeid.

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med revidert statsbudsjett, komme tilbake med en tiltakspakke som innen forbudet trer i kraft i 2005 aktivt medvirker til måloppnåelse og utløsning av enøk-potensialet ved utskifting av lysrørarmaturer med PCB-kondensatorer.

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen endre regelverket og snu bevisbyrden slik at i stedet for at myndighetene må bevise at et stoff er skadelig, får industrien ansvaret for å bevise at det ikke er det.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til virkemidler for hvordan miljøinformasjonslovens intensjoner og rettigheter skal understøttes, bl.a. gjennom å styrke, effektivisere og fornye Produktregisteret.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen om å unnta Høyanger aluminiumsverk fra økningen av påslaget på nettariffen fra 0,3 til 0,8 øre/kWh, siden dette er det eneste aluminiumsverket som vil bli rammet av denne avgiftsøkningen.