Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Rammeområde 12
(Olje og energi)
I
På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål: |
|
Kroner |
|
Kroner |
|
|
|
|
|
|
|
|
Utgifter: |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
|
88 339 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
|
19 900 000 |
|
|
|
22 |
Beredskapslagre for drivstoff, kan overføres |
|
|
21 500 000 |
|
|
|
70 |
Internasjonalisering av petroleumsvirksomheten, kan overføres |
|
|
8 000 000 |
|
|
|
71 |
Tilskudd til Norsk Oljemuseum |
|
|
6 000 000 |
|
|
|
72 |
Investeringsfond for klimatiltak i Østersjøområdet |
|
|
8 100 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap. 4810) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
|
132 550 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
|
|
55 600 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
|
5 000 000 |
|
|
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
|
|
|
70 |
Administrasjon |
|
|
193 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
|
218 880 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
|
69 000 000 |
|
|
|
22 |
Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag, kan overføres |
|
|
84 250 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
|
6 000 000 |
|
|
|
70 |
Tilskudd til lokale el-forsyningsanlegg, kan overføres |
|
|
2 000 000 |
|
|
|
73 |
Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, kan overføres |
|
|
60 000 000 |
|
|
|
75 |
Tilskudd til sikringstiltak, kan overføres |
|
|
2 600 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1825 |
|
Omlegging av energibruk og energiproduksjon |
|
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
|
12 000 000 |
|
|
|
50 |
Overføring til Energifondet |
|
|
779 000 000 |
|
|
|
60 |
Oppfølging Nasjonal Agenda 21 |
|
|
400 000 000 |
|
|
|
70 |
Tilskudd til el-sparing i private husholdninger |
|
|
269 000 000 |
|
|
|
71 |
Bioenergi |
|
|
200 000 000 |
|
|
|
73 |
Produksjonsstøtte vindkraft |
|
|
20 000 000 |
|
|
|
74 |
Naturgass, kan overføres |
|
|
4 000 000 |
|
|
|
76 |
Tilskudd til utskiftning av PCB-armaturer i bedrifter |
|
|
100 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1830 |
|
Energiforskning (jf. kap. 4829) |
|
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
|
18 500 000 |
|
|
|
50 |
Norges forskningsråd |
|
|
505 000 000 |
|
|
|
70 |
Internasjonale samarbeids- og utviklingstiltak, kan overføres |
|
|
9 400 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) |
|
|
|
|
|
30 |
Investeringer |
|
|
18 600 000 000 |
|
|
|
50 |
Overføring til Statens petroleumsforsikringsfond |
|
|
1 300 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2442 |
|
Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen |
|
|
|
|
|
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning |
|
|
60 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2490 |
|
NVE Anlegg (jf. kap. 5490, 5491 og 5603) |
|
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
-42 500 000 |
|
|
|
|
|
|
2 Driftsutgifter |
35 700 000 |
|
|
|
|
|
|
3 Avskrivninger |
5 900 000 |
|
|
|
|
|
|
4 Renter av statens kapital |
900 000 |
|
0 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
|
7 000 000 |
|
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
|
|
23 264 619 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Inntekter: |
4810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap. 1810) |
|
|
|
|
|
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
|
|
2 500 000 |
|
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
|
|
31 800 000 |
|
|
|
3 |
Refusjon av tilsynsutgifter |
|
|
12 000 000 |
|
|
|
4 |
Salg av undersøkelsesmateriale |
|
|
1 000 000 |
|
|
|
6 |
Ymse inntekter |
|
|
1 200 000 |
|
|
|
8 |
Inntekter barnehage |
|
|
3 600 000 |
|
|
|
10 |
Refusjoner |
|
|
11 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 1820) |
|
|
|
|
|
1 |
Gebyr- og avgiftsinntekter |
|
|
22 900 000 |
|
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
|
|
41 400 000 |
|
|
|
40 |
Sikrings- og miljøtiltak i vassdrag |
|
|
14 400 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4829 |
|
Konsesjonsavgiftsfondet (jf. kap. 1820 og 1830) |
|
|
|
|
|
50 |
Overføring fra fondet |
|
|
139 150 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4860 |
|
Statsforetak under Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
|
70 |
Garantiprovisjon, Statnett SF |
|
|
11 900 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) |
|
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
95 300 000 000 |
|
|
|
|
|
|
2 Driftsutgifter |
-18 900 000 000 |
|
|
|
|
|
|
3 Lete- og feltutviklingsutgifter |
-550 000 000 |
|
|
|
|
|
|
4 Avskrivninger |
-15 900 000 000 |
|
|
|
|
|
|
5 Renter av statens kapital |
-6 800 000 000 |
|
53 150 000 000 |
|
|
|
30 |
Avskrivninger |
|
|
15 900 000 000 |
|
|
|
80 |
Renter av statens kapital |
|
|
6 800 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5490 |
|
NVE Anlegg (jf. kap. 2490) |
|
|
|
|
|
1 |
Salg av utstyr mv. |
|
|
1 200 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5608 |
|
Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet |
|
|
|
|
|
80 |
Renter, Statnett SF |
|
|
48 500 000 |
|
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
|
|
76 192 550 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1810 post 1 |
kap. 4810 postene 6 og 10 |
kap. 1810 post 21 |
kap. 4810 post 2 |
kap. 1820 post 21 |
kap. 4820 post 2 |
kap. 1820 post 22 |
kap. 4820 post 40 |
kap. 2490 post 45 |
kap. 5490 post 1 |
III
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan overskride bevilgningen under kap. 1800 Olje- og energidepartementet post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorar og utgifter til faglig bistand ved salg av statlige aksjeposter samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i Statoil ASA.
IV
Fullmakt til å utgiftsføre og inntektsføre uten bevilgning
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan utgiftsføre og inntektsføre uten bevilgning pro et contraoppgjør i forbindelse med salg av SDØE-andeler under:
-
1. kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten post 25 Pro et contraoppgjør.
-
2. kap. 5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten post 1 Pro et contraoppgjør.
V
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan gi tilsagn utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt udekket ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
75 |
Tilskudd til sikringstiltak |
2,5 mill. kroner |
1825 |
|
Omlegging av energibruk og energiproduksjon |
|
|
50 |
Overføring til Energifondet |
130,0 mill. kroner |
|
74 |
Naturgass |
20,0 mill. kroner |
1830 |
|
Energiforskning |
|
|
50 |
Norges forskningsråd |
33,0 mill. kroner |
VI
Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan pådra seg forpliktelser utover gitte bevilgninger innenfor følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Ramme |
1800 |
|
Olje- og energidepartementet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
2,5 mill. kroner |
1815 |
|
Petoro AS |
|
|
70 |
Administrasjon |
35,0 mill. kroner |
VII
Overføring av eiendomsrett mot bruksrett
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2004 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Kongen har fått fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
VIII
Overdragelse av andeler i utvinningstillatelser
Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan godkjenne overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE i utvinningstillatelser der det antas at samlede utvinnbare ressurser i forekomstene er mindre enn 10 mill. tonn oljeekvivalenter.
IX
Opphevelse av generalforsamlingsklausulen
Stortinget samtykker i at generalforsamlingsklausulen skal kunne oppheves for gitte tillatelser og erstattes av en vetorett i tråd med konsesjonsdirektivet og petroleumsforskriften § 12, dersom rettighetshaverne skulle ønske dette. Olje- og energidepartementet skal i så fall godkjenne dette i hvert enkelt tilfelle.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen forenkle konsesjonsreglene
for bygging av små, mini- og mikrokraftverk.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme en egen sak
om utformingen av den nye modellen for el-avgift i næringslivet
så raskt som mulig, og senest innen 1. april 2004.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
olje- og gassmeldingen til våren 2004 komme med en vurdering
om muligheten for å bruke CO2 fra
separasjon fra gassbehandlingsanlegg og gasskraftproduksjon som trykkstøtte
for økt utvinningsgrad fra olje- og gassfelt i Nordsjøen.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
at energimyndigheten i de nordiske landene i felleskap samarbeider
om tiltak for å sikre den nordiske kraftbalansen og sikre
at kraftmarkedet fungerer bedre.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen sikre at Statnett
som systemansvarlig nettselskap har virkemidler som gjør dem
i stand til å sikre kraftforsyningen i kritiske perioder.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen signalisere langsiktighet og
forutsigbarhet når det gjelder avgiftsfritak for gjenvunnet
energi, for å få utløst investeringer
på området.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget på egnet måte med en plan for å styrke
allemannsretten gjennom erverv og tilrettelegging av flere områder
som har særskilt nasjonal, regional eller lokal verdi,
samt å bidra til vern og sikring av viktige friluftsområder
i og rundt byer og tettsteder.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2004 fremme forslag om et betydelig næringsfond for
Sauda og Odda for å kompensere for påførte
ulemper.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en evaluering av SNOs organisering og arbeidsmåter. Det
meldes tilbake til Stortinget seinest i budsjettframlegget høsten 2004.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen annethvert år
utarbeide en egen stortingsmelding om "Rikets energitilstand".
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Forslag 12
Utbyggingsprosjekter på norsk
kontinentalsokkel
Stortinget samtykker i at Kongen i 2004 kan
godkjenne prosjekter på norsk kontinentalsokkel under følgende
forutsetninger:
1. Prosjektet må ikke
ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
2. Øvre grense for de samlede
investeringer pr. prosjekt utgjør 5 mrd. kroner.
3. Hvert enkelt prosjekt må vise
akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være
rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
4. Det må være bevilgningsmessig
dekning for investeringene under kap. 2440 Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
evalueringen av ENOVA å få gjennomført
en uavhengig analyse av kapitalbehovet til ENOVA, gitt utløsningseffekten
så langt, og med en vurdering av å sette mer ambisiøse
nasjonale mål for omleggingen av energimarkedet i Norge
fram til 2010.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen om å iverksette
et pilotprosjekt med panteordning for utskifting av gamle forurensende
vedovner, evt. komme tilbake med konkret forslag i revidert budsjett
for 2004.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart åpne
for boring i allerede tildelte lisenser i Lofoten-området.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart åpne
for boring i allerede tildelte lisenser i Barentshavet.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen avstå fra å innføre
petroleumsfrie soner i nordområdene.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen opprette et energi-
og petroleumsforskningsfond på 10 mrd. kroner, hvor avkastningen
benyttes til teknologisk forskning for å bedre utvinningsgraden, økonomien
og sikkerheten på kontinentalsokkelen, samt andre relevante
energiforskningsprosjekter.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen sikre at gjennomgangen av
Samlet Plan reduserer konsesjonsbehandlingstiden for store og små vannkraftutbygginger.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om teknologinøytrale
støtteordninger for økt vannkraftproduksjon.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen vurdere tidligere
avslåtte vannkraftutbygginger på nytt, og fremme
egen sak om dette til Stortinget.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at gasskraftverk i Norge blir underlagt samme miljømessige
rammebetingelser som andre innen EØS-området.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen utarbeide nytt regelverk for økonomisk
støtte basert på like kriterier til frivillige miljøvernorganisasjoner
og fremme dette som egen sak før behandlingen av neste års
budsjett.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at miljøvernorganisasjoner som aktivt oppfordrer til eller
bevisst bryter loven for å demonstrere mot lovlige vedtak,
mister all økonomisk statsstøtte.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen om at det i internasjonale fora
arbeides for at det opprettes en egen internasjonal særdomstol
for miljøsaker underlagt Den internasjonale domstolen i
Haag.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige
tiltak for å redusere konflikter i forbindelse med opprettelse av
nasjonalparker, verneområder og lignende.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen stoppe igangsetting
av nye verneprosesser og foreta konsekvensanalyse av gjennomført
vern.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for gjennomgang
av målsettingene og virkemiddelbruken for vedtatt og planlagt
vern på Svalbard for å sikre næringslivets
fremtid.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen fremme en sak med formål
om å øke utskiftningstakten av den norske bilparken.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at bevilgningene til ENOVA gradvis økes gjennom økt
påslag i nettariffen. Påslaget i nettariffen må øke
til 2 øre fram til 2005.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen opprettholde og styrke støtten
til vindkraftutbygginger slik at de anlegg det er gitt konsesjon
for faktisk bygges, og slik at nye prosjekter blir omsøkt.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen snarest, men senest
i Revidert nasjonalbudsjett 2004, komme med forslag til organisasjonsstøtte
til Vindkraftforum og Landssammenslutninga av Norske Vindkraftkommuner
til drift av felles sekretariat og oppbygging av en aktiv bransjeorganisasjon
for vindkraft i Norge.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
revidert budsjett å komme med forslag til hvordan staten
kan bidra til at miljøkulverter i veiprosjekter kan realiseres.
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2004 å legge fram en egen melding om virksomhet knytta
til naturtilsyn og oppsyn, hvor eksisterende virksomhet evalueres
og eventuell omorganisering og endret myndighetsutøvelse
vurderes.
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen i 2004 igangsette
en prøveordning med en erstatningsmodell i utvalgte rovdyrutsatte
områder, der eierne av beitedyr får tilskudd i
forhold til rovdyrtallet i området, og ikke noen utbetaling
pr. dyr som blir drept av rovdyr.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen utvikle et forsøksprosjekt med
forebyggende og forskningsbasert arbeid i rovdyrutsatte områder,
basert blant annet på erfaringene fra tilsvarende problemområder
i andre land.
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen støtte Nordreisa-prosjektet
for å få ny kunnskap om rovdyrspørsmål
og forebyggende arbeid.
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse
med revidert statsbudsjett, komme tilbake med en tiltakspakke som
innen forbudet trer i kraft i 2005 aktivt medvirker til måloppnåelse
og utløsning av enøk-potensialet ved utskifting
av lysrørarmaturer med PCB-kondensatorer.
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen endre regelverket
og snu bevisbyrden slik at i stedet for at myndighetene må bevise
at et stoff er skadelig, får industrien ansvaret for å bevise
at det ikke er det.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med forslag til virkemidler for hvordan miljøinformasjonslovens
intensjoner og rettigheter skal understøttes, bl.a. gjennom å styrke,
effektivisere og fornye Produktregisteret.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 41
Stortinget ber Regjeringen om å unnta
Høyanger aluminiumsverk fra økningen av påslaget
på nettariffen fra 0,3 til 0,8 øre/kWh,
siden dette er det eneste aluminiumsverket som vil bli rammet av
denne avgiftsøkningen.