Retningslinjene for budsjettpolitikken, som
et bredt flertall i Stortinget har sluttet seg til, sikter mot en
langsiktig forsvarlig innfasing av oljeinntektene i norsk økonomi,
om lag i takt med utviklingen i forventet realavkastning av Statens
petroleumsfond (handlingsregelen). Samtidig åpner retningslinjene
for at handlefriheten som oljeinntektene gir, kan utnyttes til å stimulere
produksjon og sysselsetting i perioder med høy og økende
ledighet. Motsatt vil det være behov for å holde
igjen i finanspolitikken i perioder med høy kapasitetsutnyttelse
i økonomien.
Budsjett- og pengepolitikken må virke
sammen for å bidra til en stabil utvikling i norsk økonomi.
Den operative gjennomføringen av pengepolitikken rettes
inn mot lav og stabil inflasjon. Retningslinjene innebærer at
budsjettpolitikken skal ha en mellomlangsiktig forankring, samtidig
som pengepolitikken har fått en klar rolle i å stabilisere
den økonomiske utviklingen.
Budsjettene for 2003 og 2004 ble utformet med
et klart siktemål om å gi rom for lettelser i
pengepolitikken. Denne strategien har gitt resultater. Svekkelsen av
kronekursen siden årsskiftet 2002/2003 har bedret utsiktene
for den konkurranseutsatte delen av næringslivet. Lønnsveksten
ble vesentlig lavere i 2003 enn i 2002. Kostnadsnivået
i Norge er imidlertid fortsatt høyt, etter flere år
med klart sterkere vekst i lønnskostnadene enn hos handelspartnerne.
Dette gjør deler av næringslivet sårbare.
Over tid må lønnsveksten være på et
nivå som både gir en konkurranseutsatt sektor
som er forenlig med en balansert utvikling i norsk økonomi
og som ikke skaper behov for innstramminger i pengepolitikken.
Olje og gass er ikke-fornybare ressurser. En
vesentlig del av de løpende innbetalingene fra petroleumsvirksomheten
kan ikke betraktes som inntekter i vanlig forstand, men er en omplassering
av olje- og gassressursene til finansielle fordringer i Statens petroleumsfond.
Innbetalingene til staten har sitt motstykke i en reduksjon i statens
petroleumsformue. For å ha glede av oljeinntektene på varig
basis må bruken av inntektene frikoples fra de løpende
innbetalingene til staten. Dette er et hovedformål med
Petroleumsfondet og de budsjettpolitiske retningslinjene. Netto
kontantstrømmen fra oljevirksomheten overføres
i sin helhet til Statens petroleumsfond, mens det over tid bare er
realavkastningen av fondet som brukes. På denne måten
kan petroleumsinntektene bedre velferden også for kommende
generasjoner.
Etter hvert som olje- og gassressursene tømmes
ut, vil de høye innbetalingene fra petroleumsvirksomheten avløses
av en nedgang i petroleumsinntektene. Samtidig innebærer
den demografiske utviklingen at utgiftene til pensjoner, helse og
omsorg vil vokse kraftig. I Nasjonalbudsjettet 2004 ble det gjengitt
framskrivinger av budsjettbalansen som indikerte et udekket finansieringsbehov
for staten økende til om lag 5 pst. av BNP for Fastlands-Norge
gjennom de neste 50 årene, under forutsetning av at bruken
av petroleumsinntekter følger handlingsregelen. Hvis denne
forutsetningen brytes, øker finansieringsbehovet tilsvarende.
Dette illustrerer at vi står overfor store langsiktige utfordringer
i budsjettpolitikken. Et viktig skritt for å møte
den kraftige økningen i antall eldre vil være
gjennomføring av en pensjonsreform som skal gi incentiver til å stå lenger
i arbeid. Regjeringen kommer tilbake med en egen stortingsmelding
om Pensjonskommisjonens innstilling høsten 2004.
Regjeringen vil innrette budsjettpolitikken
slik at den styrker grunnlaget for et vekstkraftig næringsliv
og øker effektiviteten i offentlig virksomhet. På lengre sikt,
når produksjonen av olje og gass avtar, vil det være
vekstevnen i fastlandsøkonomien som er avgjørende
for den framtidige utviklingen i velferden i Norge. En reduksjon
i skatte- og avgiftsnivået kan bidra til å øke
arbeidstilbudet, styrke kapitaltilførselen og bedre utnyttelsen
av våre samlede ressurser. I tillegg er det viktig å prioritere
tiltak for å forbedre infrastrukturen, styrke kunnskapsgrunnlaget
og fremme teknologiutvikling. Moderniseringsarbeidet i offentlig
forvaltning har som siktemål at produktiviteten øker, kvaliteten
og brukervennligheten bedres og ressursene kanaliseres til de områdene
der behovene er størst. Strukturelle reformer er også nødvendig
for å begrense den underliggende veksten i statsbudsjettets
utgifter. Regjeringen har som målsetting over tid å holde
den reelle, underliggende utgiftsveksten lavere enn veksten i BNP
for Fastlands-Norge.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
vurderinger, og viser til sine merknader i kapittel 2.2, 3.2 og
11.1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader under 3.2 og 5.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens omtale av retningslinjene for budsjettpolitikken,
som sikter mot en langsiktig forsvarlig innfasing av oljeinntektene
i norsk økonomi. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet hele tiden har vært mot handlingsregelen, og
mener at Regjeringen hver gang det fremmes budsjettsaker for Stortinget
bekrefter at også den egentlig er motstander av handlingsregelen.
Helt siden innføringen av handlingsregelen våren
2001 har handlingsregelen vært trikset med, avhengig av
Regjeringens behov for å løse ulike budsjettutfordringer.
Hovedproblemet med handlingsregelen er etter disse medlemmers oppfatning
at den sterkt begrenser det finanspolitiske handlingsrommet. En
vesentlig svakhet er at regelen ikke forholder seg til hvor, når
eller hvordan oljeinntektene skal brukes, og at den ikke skiller
mellom oljepenger brukt til skatte- og avgiftslettelser, offentlige
investeringer eller offentlig forbruk. Handlingsregelen har ikke
vært overholdt noen gang siden den ble innført.
Bruken av oljepenger overstiger i stor grad de retningslinjer som
handlingsregelen legger til grunn. Dermed er handlingsregelen i
praksis død.
Videre fremholder Regjeringen at olje og gass
ikke er fornybare ressurser og at man derfor ikke kan betrakte innbetalingene
fra petroleumsvirksomheten som inntekter i vanlig forstand. Disse
medlemmer mener at oljeinntektene i bunn og grunn er inntekter
på lik linje med alle andre inntekter fra norsk produksjon. Det
særegne med oljeinntekter er den høye avkastningen,
relativt til ressursinnsatsen i form av arbeidskraft og investert
kapital. I tillegg tilfaller det aller meste av oljeinntektene staten
direkte som grunneier og skatteoppkrever og indirekte via statlig
eide oljeselskap. Disse medlemmer mener at en ansvarlig
og langsiktig forvaltning av oljeformuen må fokusere på å maksimere økonomisk
vekst, og at oljeinntekter i større grad dermed kan konverteres
til real- og humankapital fremfor finanskapital. Det hjelper svært lite
for kommende generasjoner at de arver vår oljeformue i
form av et oljefond, men samtidig avspises med mye mindre real-
og humankapital.
Regjeringen vil innrette budsjettpolitikken
slik at den styrker grunnlaget for et vekstkraftig næringsliv
og øker effektiviteten i offentlig virksomhet. Disse medlemmer er
enig i denne målsettingen, men etterlyser konkrete tiltak
for å realisere målene. Det er etter disse
medlemmers oppfatning et betydelig effektiviseringspotensiale
i offentlig sektor. Offentlig sektor har over tid, og også under
sittende regjering, hatt en sterk ekspansjon og legger beslag på en
stadig større andel av BNP. Det har ført til et
uakseptabelt høyt skatte- og avgiftstrykk, samtidig som
det i mange tilfeller ikke er god nok kvalitet på de tjenester
som offentlig sektor produserer. Hittil har løsningen vært å putte
mer penger inn i sektoren, fremfor å se på selve organiseringen
og effektiviteten. Dette har opprettholdt ineffektive strukturer
og gitt samfunnsøkonomisk suboptimale løsninger. Disse
medlemmer vil bruke virkemidler som konkurransestimulering
og anbudsrunder for å øke effektiviteten i statlig
og kommunal forvaltning.
Grunnlaget for norsk verdiskapning er den produksjonen
som skjer i private bedrifter. Disse medlemmer vil
hevde at tilbudssidepolitikk vil legge forholdene bedre til rette
for privat næringsvirksomhet, ved å øke
tilbudet av arbeidskraft, dempe lønnsøkninger, senke
avgifter, legge om skattesystemet og redusere skattetrykket, samt øke
investeringer i forskning, samferdsel og annen offentlig tjenesteyting
som kommer næringslivet til gode. Etter disse medlemmers oppfatning
er det også behov for stabile, langsiktige og internasjonalt
konkurransedyktige rammebetingelser for næringslivet. En
reduksjon i landbrukssubsidiene og annen næringsstøtte
vil også legge forholdene bedre til rette for privat lønnsom
næringsdrift. Privat næringsvirksomhet er hemmet
av en rekke lover og reguleringer som legger en sterk demper på nyskapning,
omstillinger og effektiv drift. Lov- og forskriftsjungelen må ryddes
opp i slik at hverdagen for bedrifter og entreprenører
kan bli enklere.
Disse medlemmer vil også peke
på at norske myndigheter alt for lenge har vegret seg i
forhold til å definere og utnytte de komparative fortrinn
Norge har, med andre ord hvor vi som nasjon er relativt bedre enn andre
nasjoner.
Utenlandsk kapital ser i økende grad
ut til å sky Norge, grunnet uforutsigbarhet i politisk
bestemte rammebetingelser. Når man fra utsiden opplever
brå skift er ikke dette tillitsvekkende for investeringer
i Norge. Derfor er det også svært sentralt at
både næringspolitikken og finanspolitikken spiller
på lag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader til Innst. S. nr. 229 (2000-2001) der disse medlemmer
sa seg enig i at budsjettpolitikken må være bærekraftig
på lang sikt. Disse medlemmer advarte imidlertid mot en
firkantet forståelse av handlingsregelen, fordi det vil
være et hinder for å bruke finanspolitikken til
nødvendige aktivitetskorrigeringer av økonomien,
og er glad for at resten av Stortinget nå har sagt seg
enig i en slik forståelse av retningslinjene for budsjettpolitikken.
Disse medlemmer viser til sine øvrige merknader
i denne innstillingen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at en sentral utfordring i den økonomiske politikken er å legge
forholdene til rette for en bedre infrastruktur, styrke kunnskapsgrunnlaget
og fremme teknologiutvikling og -innføring. Utgangspunktet
er at forsking og ny teknologi er allment akseptert som viktige
drivkrefter for økonomisk utvikling i moderne (post-)industrielle
samfunn. Samtidig viser økonomisk forskning at hele 99
pst. av produktivitetsveksten i Norge skyldes FoU utført
i utlandet (Økonomiske analyser 2/2004). Dette
innebærer blant annet at utdanningsnivå i befolkningen
og egne forskingsinvesteringer er avgjørende for å sikre
oss tilgang til den internasjonale forskningsfronten og sørge
for en effektiv innførsel av FoU til innenlandsk bruk og
videreutvikling.
Dette medlem mener derfor at
det er beklagelig at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett går
inn for en serie med kutt i FoU-budsjettene, og samtidig minsker sannsynligheten
for at de samlede FoU-utgiftene i Norge når OECD-snittet
på 2,3 pst. innen 2005.
Senterpartiet mener det er en klar offentlig
oppgave å bidra til økt satsing på FoU,
infrastruktur og humankapital. Slike investeringer har et betydelig
samfunnsøkonomisk potensial, og vil styrke både
omstillingsevnen og bidra med vekstimpulser til norsk økonomi.
På sikt er dette avgjørende for å opprettholde og
videreutvikle både levestandard og livskvalitet i Norge. Dette
medlem mener at en offentlig satsing på disse områdene
kan medføre at skattefinansierte offentlige utgifter (i
visse perioder) bør vokse sterkere enn veksten i BNP for
Fastlands-Norge. Ulempene ved en slik utvikling er likevel overdrevne:
Selv om innkreving av skatter partielt sett kan medføre
effektivitetstap, viser det seg at et høyt samlet skattenivå ikke
nødvendigvis virker hemmende på produktivitetsutvikling og økonomisk
vekst dersom skattene for det første er effektivt utformet
(brede skattegrunnlag, relativt lave satser), og dernest blir brukt
til finansiering av velferdsfremmende offentlige goder som for eksempel utdanning,
forsking og utvikling.
Komiteen sin medlem frå Kystpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004).