I Nasjonalbudsjettet 2004 ble budsjettopplegget
for inneværende år utformet for å ivareta
følgende forhold:
– Bruken
av oljeinntekter var kommet opp på et høyt nivå,
som følge av vekst i utgiftene og svakere skatte- og avgiftsinngang
enn tidligere regnet med. Samtidig hadde svak utvikling i internasjonale
finansmarkeder og reduserte anslag for avsetningene i Statens petroleumsfond
ført til en svakere utvikling i anslagene for kapitalen
og dermed forventet realavkastning av fondet enn tidligere lagt til
grunn. Det var følgelig ikke rom for noen vesentlig økning
i bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet de nærmeste årene.
– En kraftig innstramming i budsjettet,
for å bringe bruken av petroleumsinntekter raskt ned på linje med
forventet realavkastning av kapitalen i Statens petroleumsfond,
ville på den annen side vært i strid med intensjonen
i retningslinjene om en jevn innfasing av oljeinntektene, bl.a.
for å bidra til en stabil utvikling i produksjon og sysselsetting.
– For å unngå at
kronen på nytt styrket seg markert, var det viktig med
fortsatt tilbakeholdenhet i budsjettpolitikken.
Ved salderingen av budsjettet for 2004 ble det
strukturelle, oljekorrigerte underskuddet anslått til 50,7 mrd.
kroner, om lag 16,5 mrd. kroner mer enn anslaget på forventet
realavkastning av Petroleumsfondet ved inngangen til 2004. Det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet ble i Nasjonalbudsjettet 2004 anslått
til 3,9 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge, 0,6 prosentpoeng
over det tilsvarende nivået i 2003. Beregninger presentert
i Nasjonalbudsjettet indikerte at budsjettopplegget ville virke
om lag nøytralt på den økonomiske aktiviteten.
Ved utgangen av 2003 utgjorde Statens petroleumsfond
847 mrd. kroner ifølge statsregnskapet, knapt 10 mrd. kroner
mindre enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2004. Nedjusteringen
skyldes blant annet et noe høyere uttak av fondet for å dekke
det oljekorrigerte underskuddet i 2003. Økningen i markedsverdien
av fondet fra utgangen av 2002 til utgangen av 2003 var på 242,5 mrd.
kroner. Både positiv avkastning på aksjer og obligasjoner,
tilførsel av nye midler og svekkelse av kronekursen mot
andre valutaer bidro til verdiøkningen. Forventet realavkastning
av Petroleumsfondet i 2004, beregnet som 4 pst. av kapitalen i fondet
ved inngangen til året, anslås nå til
knappe 34 mrd. kroner. Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
for 2003 anslås nå til 48,1 mrd. kroner, tilsvarende
3,9 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge.
Det strukturelle underskuddet i 2003 er knappe
8 mrd. kroner høyere enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2004.
Om lag halvparten av denne budsjettsvekkelsen har sammenheng med
lavere skatte- og avgiftsinngang. I tillegg er det vedtatt økte
bevilgninger for å dekke økte utgifter, blant
annet under folketrygden.
Regnskapsinformasjonen for 2003 trekker i retning av
at også skatte- og avgiftsanslagene i 2004 justeres ned.
En ny gjennomgang av budsjettet, som også tar hensyn til
opplysninger om bl.a. skatteinngangen i inneværende år
og den økonomiske utviklingen, innebærer at anslagene
for det strukturelle nivået på skatter, avgifter,
dagpenger og renter for 2004 justeres ned med om lag 4,5 mrd. kroner
sammenliknet med saldert budsjett. Lav prisvekst i inneværende år
bidrar bl.a. til å bremse veksten i momsinnbetalingene. Lavere
lønnsvekst enn tidligere anslått trekker også i retning
av at den underliggende skatteinngangen blir noe lavere enn tidligere
forutsatt.
Ved revisjonen av budsjettet for 2004 har Regjeringen
lagt vekt på følgende hovedhensyn:
– Budsjettpolitikken
må tilpasses den økonomiske situasjonen. Veksten
i fastlandsøkonomien er nå sterk. Lave renter
stimulerer innenlandsk etterspørsel, og det er tegn til
oppgang i eksportmarkedene. Samtidig har kronekursen de siste par
månedene styrket seg igjen, blant annet som følge
av forventninger i markedet om at rentebunnen er nådd.
Over tid er finanspolitikken avgjørende for utviklingen
i kostnader og konkurranseevne. En for ekspansiv finanspolitikk
ville i den nåværende konjunktursituasjonen kunne
føre til forventninger om innstramming i pengepolitikken,
slik at kronen styrker seg markert. Skulle dette skje, ville industrien
og annen konkurranseutsatt virksomhet igjen bli satt i en meget
vanskelig situasjon. Det reviderte budsjettet for 2004 må innrettes
med sikte på å understøtte en balansert
utvikling i norsk økonomi framover.
– Langsiktige hensyn trekker også sterkt
i retning av å begrense bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet nærmer seg
det nivået vi på lang sikt kan bruke av oljeinntektene
uten å tære på kapitalen i fondet. De
langsiktige utfordringene knyttet til økte pensjoner og
andre aldersrelaterte utgifter understreker behovet for høy
statlig sparing i perioder med høye oljeinntekter. Forskjellen
mellom bruken av oljepenger og forventet realavkastning av Petroleumsfondet
må reduseres, slik Regjeringen tidligere har forutsatt.
Regjeringens reviderte budsjettforslag for 2004 innebærer
at anslagsendringene på 4,5 mrd. kroner knyttet til skatteinntekter,
dagpenger og renter ikke dekkes inn ved budsjettiltak. Andre anslagsendringer og
forslag til økte utgifter er derimot dekket inn. Det reviderte
budsjettforslaget innebærer dermed et strukturelt, oljekorrigert
underskudd på 55,2 mrd. kroner i 2004, som er en økning
på rundt 53,75 mrd. 2004-kroner fra 2003. Målt
som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge utgjør underskuddet
4,2 pst. Samlet sett virker den foreslåtte budsjettpolitikken
for 2004 om lag nøytralt på den økonomiske
aktiviteten, og støtter opp under en balansert utvikling
i norsk økonomi framover. Bruken av oljeinntekter i 2004,
målt ved det strukturelle underskuddet, ligger drøyt
21 mrd. kroner over forventet realavkastning av Petroleumsfondet
ved inngangen til året. For 2003 anslås det tilsvarende avviket
til knapt 25 mrd. kroner. Med uendret nivå på det
strukturelle, oljekorrigerte underskuddet fra 2004, vil avviket
mellom faktisk bruk og forventet realavkastning av Petroleumsfondet
gradvis avta, i takt med den anslåtte veksten i fondet.
Basert på anslagene i denne meldingen vil dermed det strukturelle
underskuddet være om lag tilbake på banen for
forventet realavkastning av Petroleumsfondet i 2009.
Hovedtrekkene i Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
for 2004 er:
– Et strukturelt,
oljekorrigert budsjettunderskudd på 55,2 mrd. kroner. Dette
innebærer et avvik i forhold til forventet realavkastning
av Petroleumsfondet (handlingsregelen) på drøyt
21 mrd. kroner, mens dette avviket var anslått til om lag
16,5 mrd. kroner i Nasjonalbudsjettet 2004. Det høyere nivået
på det strukturelle underskuddet må ses i sammenheng
med nedjusteringen av skatteanslagene mv.
– Målt som andel av trend-BNP
for Fastlands- Norge øker det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet med 0,4 prosentpoeng fra 2003 til 2004. Budsjettopplegget
virker om lag nøytralt på den økonomiske
aktiviteten.
– En reell, underliggende vekst
i statsbudsjettets utgifter på 2,25 pst. sammenliknet med
regnskap for 2003.
– Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
i 2004 anslås til 68 mrd. kroner. Dette underskuddet dekkes
ved en tilsvarende overføring fra Statens petroleumsfond.
– Basert på en forutsetning
om en gjennomsnittlig oljepris på 200 kroner pr. fat i
2004 anslås statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
til 159,9 mrd. kroner. Dette er 16,5 mrd. kroner over anslaget i
Nasjonalbudsjettet 2004, noe som i hovedsak skyldes at oljeprisanslaget
for inneværende år er oppjustert med 30 kroner
pr. fat.
– Medregnet renter og utbytte
mv. i Statens petroleumsfond anslås et samlet overskudd
på statsbudsjettet og i Statens petroleumsfond i 2004 på 123,4 mrd.
kroner. Kapitalen i fondet ved utgangen av 2004 anslås
til 1 016 mrd. kroner.
– Budsjettforslaget innebærer
en reell vekst i kommunenes samlede inntekter fra 2003 til 2004
på i overkant av 7,25 mrd. kroner, regnet i forhold til anslag
på regnskap i 2003. Dette tilsvarer en volumvekst på om
lag 3,75 pst.
I forbindelse med denne meldingen fremmer Regjeringen
forslag om netto økte utgifter på 1,4 mrd. kroner, mens
forslagene på inntektssiden innebærer om lag tilsvarende økte
inntekter. Bevilgningsendringer på poster der det korrigeres
ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet
er da holdt utenom.
Endringene på utgiftssiden er i hovedsak
knyttet til nye anslag for regelstyrte ordninger under folketrygden,
som samlet sett innebærer økte utgifter på 3,2 mrd.
kroner i forhold til saldert budsjett. Av dette utgjør sykepenger
nær 1,5 mrd. kroner og uførepensjon knapt 1,2
mrd. kroner. Forholdene i enkelte land gjør uttransportering
av personer som har fått avslått søknad
om opphold i Norge vanskeligere, og utgiftene til drift av mottak øker
derfor med vel 200 mill. kroner. Nye opplysninger innebærer
dessuten at utgiftene til stipend i Statens lånekasse for
utdanning øker med om lag 340 mill. kroner. Utgiftene til
Statens Pensjonskasse anslås redusert med 412 mill. kroner.
Rentekompensasjonen til kommunesektoren knyttet til skoleanlegg,
omsorgsboliger og sykehjemsplasser settes ned med 210 mill. kroner.
Rentestøtten i Statens lånekasse for utdanning reduseres
med 209 mill. kroner.
Det foreslås bevilget til sammen 284
mill. kroner til kompensasjon og andre tiltak for pionérdykkerne
i Nordsjøen. Videre foreslås det økte
bevilgninger til bl.a. politiet på 100 mill. kroner og
100 mill. kroner til helseforetakene i tilknytning til overføringen
av ansvaret for rusomsorgen.
Reserveavsetningen under ymseposten er redusert med
0,8 mrd. kroner i forhold til bevilgningen i saldert budsjett. Dette
må bl.a. ses i sammenheng med at lønnsveksten
er nedjustert fra 4 pst. i Nasjonalbudsjettet 2004 til 3,75 pst.
i denne meldingen, noe som reduserer statens utgifter i forbindelse
med stats- og trygdeoppgjørene.
Økte utbyttebetalinger, særlig
fra Telenor og Posten, gir økte inntekter på til
sammen vel 400 mill. kroner i forhold til saldert budsjett. Videre
tilbakeføres det 300 mill. kroner til statsbudsjettet fra
tidligere verftsstøtteordning, mens inntektene fra rettsgebyr
mv. øker med knapt 300 mill. kroner, dels som følge
av økte gebyrsatser og dels som følge av nye anslag.
Det vises for øvrig til nærmere
omtale av Regjeringens prioriteringer og inndekningsforslag i St.prp.
nr. 63 (2003-2004) som fremmes samtidig med denne meldingen. Hovedtrekk
i budsjettpolitikken er nærmere omtalt i meldingens punkt
3.1.
Komiteen viser til
sine merknader nedenfor og i Innst. S. nr. 250 (2003-2004) samt
Innst. O. nr. 98 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
omtale av gjennomføringen av budsjettpolitikken for 2004.
Disse medlemmer vil påpeke
at årets budsjett har bidratt positivt til økt økonomisk
vekst, nedgang i arbeidsledigheten og økt optimisme og
fremtidstro i norske bedrifter og husholdninger. Disse medlemmer vil
understreke at hovedhensikten med revideringen av årets
budsjett har vært å ta vare på denne
positive trenden i økonomien.
Disse medlemmer er også fornøyd
med Regjeringens bruk av handlingsregelen. Hensikten med regelen
er å få en jevn innfasing av oljeinntektene over
tid, og ikke en statisk bruk av en regel. Bruken av midler må derfor
balanseres mot svingninger i økonomien for å unngå for
store negative utslag i finanspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til retningslinjene for den økonomiske politikken som ble
lagt fram av regjeringen Stoltenberg, og som fikk tilslutning fra
et bredt flertall på Stortinget. Endringene innebar nye
retningslinjer både for budsjettpolitikken og pengepolitikken.
For beskrivelse av pengepolitikken viser disse medlemmer til
sin merknad under punkt 6.2.
Disse medlemmer vil peke på at
retningslinjene for budsjettpolitikken innebærer en moderat
opptrapping av bruken av petroleumsinntektene tilsvarende den forventede
realavkastningen av Statens petroleumsfond. Videre vil disse
medlemmer understreke at budsjettpolitikken fortsatt skal
brukes aktivt for å jevne ut svingninger i økonomien. Disse
medlemmer vil videre peke på at regjeringen Stoltenberg i
de nye retningslinjene la vekt på at petroleumsinntektene
må brukes på en måte som styrker norsk økonomi.
Disse medlemmer konstaterer at
det i 2004 vil bli brukt nesten 22 mrd. kroner mer enn den forventede realavkastningen
i petroleumsfondet, og at det strukturelle oljekorrigerte underskuddet
nærmere seg 69 mrd. kroner. Disse medlemmer vil
peke på at dette betyr at en stor andel av oljeinntektene
vil bli brukt i 2004, og at handlingsrommet i årene framover
derfor er redusert. Disse medlemmer mener at det
fortsatt er et viktig mål å ha en moderat opptrapping
av bruken av petroleumsinntektene, slik det ble foreslått
i retningslinjene for den økonomiske politikken fra regjeringen
Stoltenberg. Disse medlemmer mener derfor at det
strukturelle budsjettunderskuddet i løpet av noen år
igjen må være på linje med forventet
realavkastning av Petroleumsfondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener at Regjeringen ikke følger handlingsregelen
til tross at de hevder det motsatte. Derfor ville det være
mer naturlig å erstatte handlingsregelen med eksempelvis
retningslinjer for hvor mye statens utgifter kan vokse med fra år
til år avhengig av økonomisk vekst og inflasjon.
Målsettingen bør være at privat sektors
andel av økonomien skal vokse relativt til statens økonomi.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen finner det hensiktsmessig å ikke dekke inn
anslagsendringene knyttet til skatteinntekter til staten, dagpenger og
renter, men ikke kompenserer kommunesektoren for tilsvarende tap
av skatteinntekter.
Disse medlemmer er noe forundret
over Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett.
Det har lenge vært bred oppfatning
i Stortinget at det må satses betydelige offentlige midler
for å nå målet om at Norge skal bli et
av verdens mest nyskapende land og at Norge skal ligge i fremste
rekke når det gjelder kunnskap. Norge har et relativt svakt
utviklet kapitalmarked som er blitt ytterligere svekket under lavkonjunkturen.
Det er derfor ikke tilfredsstillende at Regjeringen har valgt å kutte
i allerede stramme bevilgninger til innovasjon og forskningsformål.
Regjeringen foreslår videre et kutt
hos Statens vegvesen på 80 mill. kroner. En slik reduksjon
er uheldig. Statens vegvesen har dokumentert et behov for ca. 200
mill. kroner ekstra i årlige bevilgninger til asfaltlegging
bare for å opprettholde dagens standard på vegdekkene.
Vi vet samtidig at dagens standard ikke er tilfredsstillende.
Regjeringen foreslår å bevilge
105 mill. kroner til politiet samt opprette 180 nye stillinger.
Flere stillinger innebærer høyere aktivitet, bedre
kriminalitetsbekjempelse og bedre tilbud til publikum. De 105 mill.
kronene skal fordeles til rans- og drapssaken i Stavanger, økte
utgifter til yrkesskadeforsikring og til stillinger for nyutdannede
politifolk. I realiteten innebærer derfor ikke Regjeringens
forslag noen vesentlig styrking av politiets budsjett. Dette er
problematisk fordi politiet allerede er betydelig underfinansiert
i forhold til oppgavene.
Disse medlemmer er skuffet over
Regjeringens manglende satsning på å bekjempe
arbeidsledigheten. Med det høye nivået arbeidsledigheten
befinner seg på, er det ikke riktig at regjeringen å nå stramme
inn i permitteringsreglene. Utover dette registrerer disse medlemmer at Regjeringen foretar
en rekke kutt etter "ostehøvelprinsippet", noe som rammer
mange virksomheter på en uheldig måte. Etter disse
medlemmers oppfatning bør man bestrebe seg på forutsigbarhet
i bevilgninger fra statens side og ikke foreta uventede og ubegrunnede
kutt midt i året.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i punkt 2.2.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 legger opp
til et strukturelt, oljekorrigert budsjettunderskudd på 55,2
mrd. kroner. Avviket fra forventet realavkastning av Petroleumsfondet
(handlingsregelen) er drøyt 21 mrd. kroner, alternativt
om lag det samme som de samlede skattelettelsene gjennomført av
regjeringen Bondevik II. Dette medlem vil vise til
høstens behandling av statsbudsjettet. Opposisjonspartienes
alternative budsjetter viser at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet, og Fremskrittspartiet gikk da inn for å bruke
henholdsvis 16,5, 18,5, 19,9 og 20,9 mrd. kroner mer enn det en
mekanisk tolkning av handlingsregelen impliserer. Dette medlem mener
dette illustrerer to ting: For det første er det i praksis
en samstemmig oppfatning i det politiske miljøet å tolke
handlingsregelen elastisk og tillate større avvik i nedgangstider
for å hindre overdreven finanspolitisk innstramning. For
det andre er opposisjonspartiene - budsjettåret sett under
ett - mer restriktive med tanke på bruk av oljepenger enn
Regjeringen selv. Denne oppfatningen har hvert år i inneværende stortingsperiode
blitt stadfestet av Statsrekneskapen, som i regelen viser at det
strukturelle, oljekorrigerte underskuddet har blitt vesentlig større
enn budsjettert.
Dette medlem mener imidlertid
at Regjeringens merbruk av oljepenger er kjennetegnet av en kritikkverdig
og passiv budsjettpolitikk. Behovet for å øke
bruken av oljepenger kommer generelt sett av den labre situasjonen
på arbeidsmarkedet, og mer konkret av økte utgifter
til dagpenger, sykepenger og trygder, samt synkende skatteinntekter.
I det vesentlige er dette et resultat av at den økonomiske
politikken generelt de siste årene har medvirket til fallende
sysselsetting og økende arbeidsledighet.
Senterpartiet støtter tankegangen bak
handlingsregelen for finanspolitikken, og ser på denne
som en fornuftig spareplan for petroleumsformuen. Dette medlem vil
likevel presisere at Senterpartiet tidlige har fremmet forslag om
at (midlertidige) avvik fra denne regelen kan være samfunnsøkonomisk
fornuftig dersom merbruken av oljepenger aktivt og målrettet blir
anvendt til å bedre infrastruktur, styrke FoU, satsing
på forebygging av helse- og sykdomsutgifter og generelt
sett bidra til vekstimpulser i norsk økonomi, jf. privat
forslag fra representantene Enoksen og Lund (Dokument nr. 8:4 (2002-2003)).
Senterpartiet går med andre ord inn for at oljepengene
i større grad og mer planmessig kan og bør brukes
til samfunnsgagnlige investeringer, som bedrer vekstgrunnlaget i
norsk økonomi og som reduserer "reparasjonsutgifter".
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet mener det er påkrevd med en diskusjon
om hvordan finanspolitikken kan brukes slik at det gis rom for økte
investeringer der dette kan redusere presset i økonomien
ved at den disponible arbeidsstyrken økes, kostbare flaskehalser
for næringslivet fjernes, ledig kapasitet i enkelte samfunnsområder
utnyttes eller store offentlige utgiftsposter på lengre
sikt kan bli redusert.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram forslag til å endre regelverket for budsjettarbeidet
slik at de langsiktige gevinstene ved forebygging kan bli tatt hensyn til,
og at Stortinget derved kan bidra effektivt til å stimulere
forebyggende virksomhet."