Oversikt over budsjettkapitler og -poster i
rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammeområdene)
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1
(2004-2005) | | St.prp.
nr. 1
(2004-2005) med
Tillegg nr. 1-7 |
| | | | | |
Utgifter
i hele kroner: |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 9 431
641 000 | | 9 396
191 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 9 431 641
000 | | 9 396 191
000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 20 | 9
431 641 000 | | 9
396 191 000 |
| | | | | |
Inntekter
i hele kroner: |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 650 127
000 | | 650 127
000 |
| 29 | Ymse | 650 127 000 | | 650 127 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 20 | 650
127 000 | | 650
127 000 |
| | Netto
rammeområde 20 | 8 781
514 000 | | 8 746
064 000 |
Under programområde Ymse utgifter foreslås
det bevilget 9431,6 mill. kroner, som i sin helhet er ført under
kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost
til tilleggsbevilgninger og overskridelser, blant annet til lønnsoppgjør
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstforhandlinger
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer samt
uforutsette utgifter.
Samla sett gir forslaga i tilleggsproposisjonane
ei auke i det oljekorrigerte underskotet på statsbudsjettet på i
alt 35,5 mill. kroner, sett bort frå forslag om endra løyving
under kapittel 2309 Tilfeldige utgifter.
I Gul bok 2005 var kap. 2309 Tilfeldige utgifter
foreslått løyva med 9431,6 mill. kroner. Regjeringa
gjer framlegg om at løyvinga under kap. 2309 Tilfeldige utgifter
blir redusert slik at budsjettet gjerast opp med det same oljekorrigerte
budsjettunderskotet som framlegget i Gul bok 2005. Løyvinga
blir derfor foreslått redusert med 35,5 mill. kroner. Samla
løyving under kap. 2309 Tilfeldige utgifter blir etter
dette 9396,2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005) kapittel
3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse
medlemmers forslag til statsbudsjett for 2005. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2005 bes utrede og legge frem en rammestyrt støtteordning
for ulønnet forskningsinnsats i næringsforetak,
og at de 70 mill. kroner som settes av til dette formålet
midlertidig posteres på kap. 2309 post 1 Ymse. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse
medlemmer å bevilge kr8338391000 på kap.
2309 post 1, som er kr1057800000 lavere enn det beløpet
som følger av Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares
inn 112,8 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter
(postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte
virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen av beløpet. Innsparinger spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i samleproposisjonen som legges fram i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2005. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere
kap. 2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter med 112,8 mill.
kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler
og poster, tilbakeføres 112,8 mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartietgår imot å endre
sykelønnsordningen, slik Regjeringen foreslår.
Det betyr reduserte utgifter til sykelønn i offentlig sektor
på til sammen 340 mill. kroner, herunder 190 mill. kroner kommunal
sektor. Disse medlemmer foreslår å redusere
sykelønnsutgiftene i statlig sektor med til sammen 150
mill. kroner, og ber Regjeringen å fordele denne reduksjonen.
Disse medlemmer viser til at
en økning i merverdiavgiften på 1 pst., vil øke
prisene med vel en 0,6 pst. Det vil føre til økte
utgifter til kjøp av varer og tjenester i offentlig sektor.
Offentlig sektor kjøper varer og tjenester for i overkant
av 200 mrd. kroner i året, og en prisøkning på 0,6
pst. utgjør derfor en utgiftsøkning på om
lag 1,2 mrd. kroner. Disse medlemmer går imot å øke
merverdiavgiften og da slipper offentlig sektor denne utgiftsøkningen. Disse
medlemmer vil derfor redusere offentlig sektors innkjøpsbudsjett med
1209 mill. kroner, og ber Regjeringen fordele denne reduksjonen.
Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 250 (2003-2004) der Regjeringen ble bedt om å vurdere regelendringer
som medfører at også ulønnet arbeid skal
kunne tas med i fradragsgrunnlaget for SkatteFUNN. Disse
medlemmer vil bevilge 70 mill. kroner til å støtte
ulønnet forskningsinnsats i foretak, enten som en utvidelse
av fradragsgrunnlaget i SkatteFUNN eller som en tilskuddsordning. Disse
medlemmer forutsetter at Regjeringen kommer tilbake med
et forslag til ordning.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene i budsjettavtalen med Fremskrittspartiet har
funnet rom for å redusere ymse utgifter med til sammen
1 mrd. kroner, og vil gjøre det samme.
Til sammen vildisse
medlemmer redusere kap. 2309 post 1 med til sammen 2289
mill. kroner. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fullmakt
Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 150 mill. kroner i reduserte sykelønnsutgifter
i statlig sektor og en reduksjon på 1209 mill. kroner på innkjøpsbudsjettene
i offentlig sektor."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen. Disse medlemmer viser
for øvrig til sitt primære budsjettforslag, som
gir støtte til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at offentlig sektors kjøp av varer og tjenester blir
anslått til å bli 0,6 pst. dyrere som følge
av økt merverdiavgift. Disse medlemmer går
imot den foreslåtte økningen i merverdiavgift,
noe som gir en tilsvarende innsparing.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 735 mill. kroner på statlig sektor og en reduksjon
på 475 mill. kroner på kommunal sektor, etter
de ulike enheters innsparing som følge av redusert merverdiavgift
i forhold til Regjeringens forslag."
Disse medlemmer mener Norges
bruk av eksportsubsidier bør opphøre. Hoveddelen
av norske eksportsubsidier reguleres gjennom omsetningsavgiften
i landbruksavtalen. Omfanget anslås til 335 mill. kroner,
og disse medlemmer reduserer kap. 2309 post 1 tilsvarende.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forhandlinger
om landbruksavtalen sørge for at bruk av eksportsubsidier
opphører."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at regjeringspartiene i budsjettavtalen med Fremskrittspartiet
har funnet rom for å redusere ymse utgifter med til sammen
1 mrd. kroner. Senterpartiet vil ikke redusere ymseposten like mye,
men benytter noe av dette økte handlingsrommet, bl.a. til økte
bevilgninger til politiet, opprettholdelse av fradrag for kost hos sjøfolk
og folk på sokkelen, utvide såkornordningen og opprettholde
dagens grense for særfradrag på sykdom. Dette
innebærer at dette medlem reduserer ymseposten
med ca. 370 mill. kroner mindre enn regjeringspartiene og Fremskrittspartiet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 631 mill. kroner på statlig sektor."
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås
det bevilget 650,127 mill. kroner.
Regjeringen la opp til at Vestbanetomten skulle
selges i 2004, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Det viser
seg imidlertid nå at salget av Vestbanetomten ikke lar
seg gjennomføre i år. Regjeringen legger derfor
opp til at denne tomten selges i 2005.
Utover inntektene fra eiendomssalg, som anslås
til 600 mill. kroner, foreslås det i likhet med tidligere år
at det inntektsføres under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette
inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler
i statsbudsjettet. For 2005 anslås slike tilfeldige inntekter å utgjøre
50 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, og foreslår å bevilge kr850127000
på kap. 5309 post 29, som er kr200000000 høyere
enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
Regjeringens forslag om en bevilgning på 650,127 mill.
kroner under kap. 5309 post 29.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen.
For 2004 er det tildelt en tillatelse for mobiltelefoni for
frekvensene i 450 MHz-båndet. Regjeringen vil komme tilbake
med omtale og nytt bevilgningsforslag for dette kapittelet i nysalderingsproposisjonen
for 2004.
For 2005 har en i dag ikke planer om tildeling
av konsesjoner mot betaling og det er derfor ikke budsjettert med
inntekter på dette kapittelet. For frekvenstillatelser
brukt til radioaksess kan det likevel oppstå situasjoner
der det er hensiktsmessig å tildele konsesjoner mot betaling.
Det foreslår derfor at vedtaket om inntekter ved tildeling
av konsesjoner for frekvenstillatelser videreføres for
2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at kap. 5309 post 29 blir oppjustert til
kr850127000 som følge av salgsinntekter av frekvensavgifter,
avtalt ved budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
jf. Budsjett-innst. S.I (2004-2005) kapittel 3.1.2.2.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak om inntekter ved tildeling av konsesjoner, med
følgende endinger:
§1 skal lyde:
For 2005 kan departementet innhente inntekter
ved tildeling av konsesjoner for frekvenser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
Regjeringens forslag til vedtaket om inntekter ved tildeling av
konsesjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen.
Tallene viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er
angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 med Tl. nr. 1-7 | H,
KrF, V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 9 396
191 | 8 338
391 (-1 057 800) | 7 107
191 (-2 289 000) | 9 381
191 (-15 000) | 7 851
191 (-1 545 000) | 8 765
191 (-631 000) | 7 107
191 (-2 289 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 9 396 191 | 8 338 391 (-1 057 800) | 7 107 191 (-2 289 000) | 9 381 191 (-15 000) | 7 851 191 (-1 545 000) | 8 765 191 (-631 000) | 7 107 191 (-2 289 000) |
| | Sum utgifter | 9 396
191 | 8 338
391 (-1 057 800) | 7 107
191 (-2 289 000) | 9 381
191 (-15 000) | 7 851
191 (-1 545 000) | 8 765
191 (-631 000) | 7 107
191 (-2 289 000) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 650 127 | 850 127 (+200 000) | 850 127 (+200 000) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 850
127 (+200 000) |
| 29 | Ymse | 650 127 | 850 127 (+200 000) | 850 127 (+200 000) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 850 127 (+200 000) |
| | Sum
inntekter | 650
127 | 850
127 (+200 000) | 850
127 (+200 000) | 650
127 (0) | 650
127 (0) | 650
127 (0) | 850
127 (+200 000) |
| | Sum netto | 8 746
064 | 7 488
264 (-1 257 800) | 6 257
064 (-2 489 000) | 8 731
064 (-15 000) | 7 201
064 (-1 545 000) | 8 115
064 (-631 000) | 6 257
064 (-2 489 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden §19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2004-2005),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding.
De øvrige forslagene er ført opp under kapittel
11.