Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert
til 13,0935 mrd. kroner for 2005. Dette er en reduksjon i forhold
til anslag på regnskap i 2004 på 758 mill. kroner.
Reduksjonen knytter seg i hovedsak til Statoil
ASA og selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning.
For de børsnoterte selskapene er utbetalt utbytte i 2004
videreført i 2005 justert for eventuelle endringer i statens
eierandeler. Det vises for øvrig til nærmere omtale
i de enkelte departementers budsjettproposisjoner.
Komiteen viser til
merknader i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte
kapitler og poster.
Oversikt over budsjettkapitler og -poster i
rammeområde 24 (budsjettets 90-poster behandles av finanskomiteen
utenfor rammeområdene)
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1
(2004-2005) | | St.prp.
nr. 1
(2004-2005) med
Tillegg nr. 1-7 |
| | | | | |
Inntekter
i hele kroner: |
Inntekter under departementene |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 10 500
000 | | 10 500
000 |
| 70 | Garantiprovisjon | 10 500 000 | | 10 500 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5616 | | Aksjeutbytte
i Kommunalbanken AS | 17 200
000 | | 17 200
000 |
| 81 | Aksjeutbytte | 17 200 000 | | 17 200 000 |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | 466 400
000 | | 466 400
000 |
| 80 | Utbytte | 466 400 000 | | 466 400 000 |
5620 | | Aksjer
i Mesta AS | 71 000
000 | | 71 000
000 |
| 80 | Utbytte | 71 000 000 | | 71 000 000 |
5622 | | Aksjer
i Avinor AS | 50 000
000 | | 50 000
000 |
| 80 | Utbytte | 50 000 000 | | 50 000 000 |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) | 575 000
000 | | 575 000
000 |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 450 000 000 | | 450 000 000 |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen
| 2 000 000 | | 2 000 000 |
| 83 | Tilbakeføring
av renter fra såkornkapitalfond | 123 000 000 | | 123 000 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800
000 | | 6 800
000 |
| 80 | Utbytte | 6 800 000 | | 6 800 000 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 24 802
000 | | 24 802
000 |
| 80 | Statens overskuddsandel
| 24 800 000 | | 24 800 000 |
| 81 | Utbytte | 2 000 | | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og
matdepartementet | 750 000 | | 750 000 |
| 80 | Utbytte | 750 000 | | 750 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500
000 | | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 | | 8 500 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning
(jf. kap. 950 og 3950) | 7 147
000 000 | | 7 147
000 000 |
| 80 | Utbytte | 7 147 000 000 | | 7 147 000 000 |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og
energidepartementet | 360 000
000 | | 360 000
000 |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 360 000 000 | | 360 000 000 |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 4 877
000 000 | | 4 877
000 000 |
| 80 | Utbytte | 4 877 000 000 | | 4 877 000 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske
investeringsbank | 64 000
000 | | 64 000
000 |
| 80 | Utbytte | 64 000 000 | | 64 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 24 | 13
678 952 000 | | 13
678 952 000 |
| | Netto
rammeområde 24 | -13 678
952 000 | | -13 678
952 000 |
Det foreslås en sats på garantiprovisjonen
på 0,1 pst., jf. utkast til romertallsvedtak VIII i Gul
bok under Kommunal- og regionaldepartementet. Provisjonsinntekten
er anslått til 10,5 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til vedtak om garantiprovisjon fra Kommunalbanken
AS. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 10,5 mill. kroner under kap.
5316 post 70.
Det budsjetteres med aksjeutbytte på 17,2
mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 17,2 mill.
kroner under kap. 5616 post 80.
I henhold til gjeldende utbyttepolitikk for
Posten Norge AS skal det utbetales et utbytte på 30 pst.
av selskapets overskudd etter skatt, under forutsetning av at aksjelovens
kriterier for utbetaling av utbytte for øvrig er oppfylt.
Basert på prolongering av halvårsresultatet, ligger
det an til et årsresultat for selskapet etter skatt på om
lag 630 mill. kroner. Av finanspolitiske årsaker foreslås
det et utbytte på 466,4 mill. kroner, tilsvarende om lag
74 pst. av prolongert halvårsresultat. Endelig utbytte
fra Posten Norge vil bli fastsatt av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 466,4
mill. kroner under kap. 5618 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet viser til at Stortinget i forbindelse med
behandlingen av St.meld. nr. 11 (2003-2004) om virksomheten til
Posten Norge AS, fastsatte et utbyttekrav på 30 pst. Det
utbytte Regjeringen foreslår innebærer et utbytte
på 74 pst. av antatt overskudd i 2004.
Disse medlemmer viser til at
Posten fortsatt er inne i omfattende omstillings- og effektiviseringsprosess.
Et så høyt utbytte, svekker selskapets investeringsevne
og øker kravene til effektivisering, samtidig som mulighetene
for en forsvarlig omstillingsprosess svekkes.
Disse medlemmer vil bevilge 340,4
mill. kroner under kap. 5618 post 80 Utbytte, som er 126 mill. kroner
mindre enn Regjeringens forslag.
Det foreslås budsjettert med 71 mill.
kroner i utbytte.
2003 var første driftsår for
Mesta AS. Regnskap for 2003 og balanse pr. 31.desember 2003 ble
fastsatt i ordinær generalforsamling 8.juni 2004. Driftsresultatet
for Mesta for 2003 var på 211 mill. kroner. Selskapets årsresultat
etter skatt for 2003 viste et overskudd på 204 mill. kroner.
Resultatet var bedre enn anslag utarbeidet i forbindelse med etableringen
av selskapet, men i tråd med anslag gjengitt i St.prp.
nr. 1 (2003-2004).
Mesta forventer et positivt årsresultat
i 2004. I tråd med den foreslåtte utbyttepolitikken,
jf. omtale under Andre saker, legges det til grunn et utbytte i
2005 på 71 mill. kroner. Endelig utbytte fra Mesta AS fastsettes
av selskapets generalforsamling.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 71 mill. kroner
under kap. 5620 post 80 Utbytte.
I St.meld. nr. 36, jf. Innst. S. nr. 262 (2003-2004)
Om virksomheten til Avinor AS, trekkes Regjeringens utbyttepolitikk
opp. Utgangspunktet er at utbytte fra Avinor beregnes som statens
innlånsrente multiplisert med egenkapitalen, begrenset
oppad til 40 pst. av overskuddet etter skatt. Avinor opplyser at
en prognose for morselskapets overskudd etter skatt for 2004 er
forbundet med stor usikkerhet, men at dette forsiktig kan anslås
til om lag 120 mill. kroner. Et utbytte basert på innlånsrenten
multiplisert med selskapets egenkapital, innebærer et utbytte
på i størrelsesorden 250 mill. kroner. På bakgrunn
av forannevnte utbyttepolitikks regel om at utbytte skal begrenses
oppad til 40 pst. av overskuddet etter skatt, foreslår
imidlertid Regjeringen et utbytte på 50 mill. kr Endelig
utbytte i Avinor AS fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om en bevilgning på 50 mill. kroner
under kap. 5622 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag, og viser for øvrig til Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg
på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som
følger av avtalen.
Det er lagt opp til at Innovasjon Norge skal
kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid
og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med
tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån.
Rentene er knyttet til lavrisikolåneordningen, risikolåneordningen og
distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås
en bevilgning på 450 mill. kroner.
Renten på innlån fra statskassen
for å finansiere Innovasjon Norges utlån
under risikolåneordningen følger renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader
dekkes innenfor rentemarginen. Netto rentemargin for regnskapsåret 2004
foreslås budsjettert med 2 mill. kroner i statsbudsjettet
for 2005.
Det forventes ikke at lavrisikolåneordningen
vil gi et økonomisk resultat for 2004 som gir grunnlag
for utbetaling av utbytte i 2005. Det foreslås derfor at
det ikke budsjetteres med utbytte fra ordningen i 2005.
Lån til såkornkapitalfond
vil frem til utgangen av 2004 stå på rentebærende
konto i Norges Bank. Lånene foreslås overført
til ikke-rentebærende konto i 2005. Som følge
av at såkornfondene i relativt liten grad har trukket på lånemidlene
etter at de første bevilgningene ble gitt i 1997, vil det
være en netto akkumulert rentesaldo på ca. 123
mill. kroner ved utgangen av 2004, etter at administrasjon av ordningen
på totalt 11,1 mill. kroner for årene 1997-2004
er trukket fra. Disse nettomidlene foreslås overført
statskassen i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 450 mill.
kroner under kap. 5625 post 80, 2 mill. kroner under kap. 5625 post
81, at det ikke gjøres bevilgning under kap. 5625 post
82 og til bevilgning på 123 mill. kroner under kap. 5625
post 83.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet
hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet.
Endelig vedtak om utbytte for 2004 blir truffet på ordinær
generalforsamling i 2005. Basert på forventet utvikling
i forbindelse med regnskapstallene for Norsk Eiendomsinformasjon
as for 2004 og departementets utbyttepolitikk foreslås
statens utbytte i 2005 til 6,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning på 6,8 mill. kroner
under kap. 5630 post 80.
Det foreslås at statens andel av overskuddet
som tas som inntekt under denne posten i 2005 ved eget vedtak fastsettes
til 40 pst. av resultatet i 2004, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgift, jf. utkast til romertallsvedtak
V i Gul bok under Arbeids- og sosialdepartementet. Statens andel
av overskuddet i AS Vinmonopolet er på bakgrunn av budsjettert
resultat i 2004 og en andel av overskuddet på 40 pst.,
anslått til 24,8 mill. kroner.
Forslaget til statens andel i overskuddet for
2004 bygger på vurderinger av selskapets framtidige kapitalbehov,
bl.a. i forbindelse med utvidelse av butikknettet, og ønsket
kapitalstruktur.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjorde 50000 kroner
ved utgangen av 2003. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til
5 pst. av aksjekapitalen og utgjør 2500 kroner. Regjeringen
foreslår en bevilgning på 2000 kroner under kap.
5631 post 81.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2000 kroner
under kap. 5631 post 81.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2004-2005)
kapittel 3.1.2.2, hvor det er enighet om at utbytteprosenten for
statens aksjer i A/S Vinmonopolet øker fra 40
pst. til 60 pst.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak om overskuddsandel i AS Vinmonopolet, med følgende
endringer:
Stortinget samtykker i at statens
andel i 2005 av driftsoverskuddet i A/S Vinmonopolet fastsettes
til 60 pst. av resultatet i 2004, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgiften."
Flertallet foreslår
en bevilgning på 37,2 mill. kroner under kap. 5631 post
80.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til overskuddsandel jf. forslag til
vedtak om statens overskuddsandel i A/S Vinmonopolet. Disse
medlemmer slutter seg videre til Regjeringens forslag om
en bevilgning på 24,8 mill. kroner under kap. 5631 post
80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har gått
imot Regjeringens forslag på dette punkt. Disse
medlemmer viser videre til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet og vil på bakgrunn av dette slutte
seg til forslag som følger av denne avtale.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor
AS (tidligere Norsk Kornforedling AS) eller Staur Gård AS.
Det foreslås utbytte på 750000 kroner fra Veterinærmedisinsk
Oppdragssenter AS (VESO) for 2005, forutsatt statlig eierandel på 51
pst.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 750000 kroner
under kap. 5651 post 80.
Det foreslås utbytte på 8,5
mill. kroner fra selskapet i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,5 mill.
kroner under kap. 5652 post 80.
Det budsjetteres med 7147 mill. kroner i utbytte
i 2005 fra statens aksjer i selskaper under NHDs forvaltning. Beløpet
omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret 2004
fra selskapene Statkraft SF, Norsk Hydro ASA, DnB NOR ASA, Telenor
ASA, Kongsberg Gruppen ASA, Yara International ASA, Argentum Fondsinvesteringer
AS, Entra Eiendom AS, Eksportfinans ASA, Nammo AS, Store Norske Spitsbergen
Kulkompani A/S og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen
har ikke beregnet egne anslag på utbytte i 2005 for børsnoterte
selskaper, men har teknisk videreført samme beløp
som utbetalte utbytter i 2004.
For Argentum Fondsinvesteringer AS og Entra
Eiendom AS er det budsjettert med utbytte på henholdsvis 25
og 120 mill. kroner, som er vesentlig lavere enn for 2004. Store
Norske Spitsbergen Kulkompani A/S har vesentlig forbedret
sine resultater og utbyttekapasitet de siste årene, og
det er derfor lagt til grunn et utbytte på 107 mill. kroner.
For Statkraft SF er det lagt til grunn et utbytte
på 78 pst. av konsernets årsresultat etter skatt.
Regjeringen foreslår på denne bakgrunn at Stortingets
vedtak nr. 465 for 2003-2004 om å legge aksjelovens normalregler
til grunn ved fastsettelsen av utbytte fra Statkraft SF oppheves.
Videre foreslår regjeringen at Stortingets vedtak nr. 461
for 2003-2004 om at ilagt dokumentavgift ved omorganiseringen av
Statkraft blir kompensert med at tilsvarende beløp oppheves.
For øvrig vises til statsforetaksloven §17 som
fastslår at det er foretaksmøtet som fastsetter
utbytte i statsforetak uten å begrenses av styrets forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag til vedtak om opphevelse av vedtak om kompensasjon
for dokumentavgift og vedtak om aksjelovens normalregler ved fastsettelse
av utbytte.
Flertallet slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 7147 mill. kroner under kap.
5656 post 80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å redusere
utbyttet fra Statskraft SF med 1400 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, og viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr.
8 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg
på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som
følger av avtalen.
For regnskapsåret 2004 foreslår
Regjeringen også et utbytte på 90 pst. av Statsnett
SF sitt resultat etter skatt. Det utgjør 360 mill. kroner
basert på siste resultatanslag. Endelig vedtak
om utbytte fastsettes i foretaksmøte våren 2005
basert på faktisk resultat for 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 360
mill. kroner under kap. 5680 post 80.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til at Regjeringen foreslår
en utbytteandel på 90 pst. av overskuddet i Statnett SF.
Dette er i strid med vedtatt utbyttepolitikk. Disse medlemmer understreker
behovet for at det offentlige er en profesjonell og forutsigbar
eier for sine selskaper, og nøyer seg derfor med å ta
ut 50 pst. av anslått overskudd.
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 200 mill. kroner under kap. 5680 post
80.
I budsjettet for 2005 legges det foreløpig
til grunn hva som ble utbetalt i utbytte i 2004 for regnskapsåret 2003,
men justert for ny statlig eierandel på 76,3 pst. av aksjene.
Det legges til grunn et utbytte på 4887 mill. kroner. Vedtak
om eventuelt utbytte fattes i ordinær generalforsamling
våren 2005. Statens andel av styrets eventuelle forslag
til utbytte vil bli presentert i Revidert nasjonalbudsjett 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 4887 mill.
kroner under kap. 5685 post 80.
Den nordiske investeringsbanken utbetaler utbytte
i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av
bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater
av virksomheten foregående år. Basert på NIBs
regnskap for 2003 ble det vedtatt et utbytte til den norske stat
på 7,7 mill. euro i 2004. Basert på valutakurser
primo august 2004 foreslås det bevilget 64 mill. kroner
i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 64 mill. kroner
under kap. 5692 post 80.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 24. Avvikene er
angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 med Tl.
nr. 1-7 | H,
KrF, V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
| | | | | | | | | |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
5316 | | Kommunalbanken AS | 10 500 | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) |
| 70 | Garantiprovisjon | 10 500 | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) |
5616 | | Aksjeutbytte
i Kommunalbanken AS | 17 200 | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) |
| 81 | Aksjeutbytte | 17 200 | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | 466 400 | 466 400 (0) | 340 400 (-126 000) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 340
400 (-126 000) |
| 80 | Utbytte | 466 400 | 466 400 (0) | 340 400 (-126
000) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 340 400 (-126
000) |
5620 | | Aksjer
i Mesta AS | 71 000 | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 71 000 | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) |
5622 | | Aksjer
i Avinor AS | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 0 (-50 000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 50 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 0 (-50
000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 50 000 (0) |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge
(jf. kap. 2421 og 5325) | 575 000 | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575
000 (0) |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
| 83 | Tilbakeføring
av renter fra såkornkapitalfond | 123 000 | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) |
| 80 | Utbytte | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 24 802 | 37 202 (+12 400) | 24 802 (0) | 24 802 (0) | 24 802 (0) | 24 802 (0) | 24 802 (0) |
| 80 | Statens overskuddsandel | 24 800 | 37 200 (+12
400) | 24 800 (0) | 24 800 (0) | 24 800 (0) | 24 800 (0) | 24 800 (0) |
| 81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
| 80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 7 147
000 | 7 147
000 (0) | 7 147
000 (0) | 5 747
000 (-1 400 000) | 7 147
000 (0) | 7 147
000 (0) | 7 147
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 7 147 000 | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | 5 747 000 (-1 400 000) | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 360 000 | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 200 000 (-160 000) | 360 000 (0) | 200
000 (-160 000) |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 360 000 | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 200 000 (-160
000) | 360 000 (0) | 200 000 (-160
000) |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 4 877
000 | 4 877
000 (0) | 4 877
000 (0) | 4 877
000 (0) | 4 877
000 (0) | 4 877
000 (0) | 4 877
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 4 877 000 | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) |
5692 | | Utbytte
av statens
kapital i Den nordiske investeringsbank | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
inntekter | 13
678 952 | 13
691 352 (+12 400) | 13
552 952 (-126 000) | 12
228 952 (-1 450 000) | 13
518 952 (-160 000) | 13
678 952 (0) | 13
392 952 (-286 000) |
| | Sum netto | -13 678 952 | -13 691 352 (-12 400) | -13 552 952 (+126 000) | -12 228 952 (+1 450 000) | -13 518 952 (+160 000) | -13 678 952 (0) | -13
392 952 (+286 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden §19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2004-2005),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding.
De øvrige forslagene er ført opp under kapittel
13.