Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige
virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn
av usikkerhet om størrelsen på refusjonene ber
Regjeringen om at Finansdepartementet får fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1600 post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende
merinntekter under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner.
Komiteen slutter seg
til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II
under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11
Komiteens tilråding.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med
salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, samt tilfeldige
inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen
på inntektene ber Regjeringen om at Finansdepartementet
får fullmakt til å overskride bevilgningen under
kap. 1618 post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter under
kap. 4618 post 2 Andre inntekter.
Komiteen slutter seg
til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II
under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11
Komiteens tilråding.
Statistisk sentralbyrå har en ekstern
finansiert oppdragsvirksomhet i tillegg til statsoppdraget. Markedsoppdragsvirksomheten
motsvares av tilsvarende inntekter og er spesifisert under utgiftskapittel
1620 Statistisk sentralbyrå post 21 Spesielle driftsutgifter
og under inntektskapittel 4620 Statistisk sentralbyrå post 2
Spesialoppdrag.
Det er knyttet usikkerhet til markedsoppdragets
størrelse på det tidspunkt budsjetteringen foretas.
På denne bakgrunn foreslås en merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II
under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11
Komiteens tilråding.
Senter for statlig økonomistyring har
inntekter i forbindelse med tjenester som utføres for andre
statlige virksomheter, samt tilfeldige inntekter. Det foreslås fullmakt
til å overskride bevilgningene under kap. 1631 postene
1 Driftsutgifter og 21 Spesielle driftsutgifter mot tilsvarende
merinntekter under kap. 4631 postene 1 Økonomitjenester
og 2 Andre inntekter.
Komiteen slutter seg
til forslagene, til merinntektsfullmakter, jf. forslag til vedtak
II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med
tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I hovedsak
gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift. Regjeringen
ber om at Finansdepartementet får fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1634 post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter
under kap. 4634 post 2 Refusjoner.
Komiteen slutter seg
til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II
under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11
Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2005
for Norges andel av Den nordiske investeringsbanks grunnkapital fratrukket
innbetalt kapital innen en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag IV punkt 1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III punkt
1 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2005
for lån fra Den nordiske investeringsbank i forbindelse
med PIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar
på inntil 340 991 000 euro.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III punkt
2 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2005
for lån fra Den nordiske investeringsbank under MIL innenfor
en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63
500 000 euro.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III punkt
3 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Ordningen som gjør konkursbo i stand
til å forfølge mulige omstøtelige forhold
mv. foreslås videreført i 2005 ved at Skattedirektoratet
og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille
nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling
for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og
gamle tilsagn på 20,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til forslaget om fullmakt til fortsatt bobehandling, jf. forslag
til vedtak IV under B. Forslag under rammeområde 22 under
kapittel 11 Komiteens tilråding.
Det foreslås å gi Finansdepartementet
fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer
i statsregnskapet.
Komiteen slutter seg
til forslaget om fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser
og feilposteringer i tidligere års statsregnskap, jf. forslag
til vedtak V under C. Vedtak utenfor rammeområdene under
kapittel 11 Komiteens tilråding.
Det vises til kap. 3.5 i St.meld. nr. 1 (2004-2005) Nasjonalbudsjettet
2005, der det er redegjort for forslag til endringer i reglementet
for Folketrygdfondet. Endringsforslagene gjelder fondets adgang
til plasseringer i unoterte aksjer. Det foreslås endring
i reglementets § 5 annet ledd.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag VI under C. Vedtak utenfor
rammeområdene under kapittel 11 Komiteens tilråding.