Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tl. nr. 1-7 (2004-2005) |
| | | |
Utgifter statsbudsjettets 90-poster (i hele
tusen kroner) |
101 | | Utenriksstasjonene
(jf. kap. 3101) | |
| 90 | Lån til norske
borgere i utlandet som ikke er sjømenn | 360 |
161 | | Næringsutvikling | |
| 95 | NORFUND - grunnfondskapital
ved investeringer i utviklingsland | 341 250 |
286 | | Fondet
for forskning og nyskaping (jf. kap. 3286) | |
| 95 | Fondskapital | 3 200 000 |
732 | | Regionale
helseforetak (jf. kap. 3732) | |
| 90 | Lån til investeringsformål
i helseforetak | 3 000 000 |
| 91 | Opptrekksrenter | 115 000 |
934 | | Internasjonaliseringstiltak | |
| 95 | Innskudd i Den europeiske
bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) | 29 900 |
1062 | | Kystverket
(jf. kap. 4062) | |
| 96 | Egenkapital | 55 000 |
1322 | | Svinesundsforbindelsen
AS | |
| 91 | Lån | 214 000 |
| 92 | Opptrekksrenter | 13 000 |
1355 | | BaneService
AS | |
| 90 | Lån | 38 300 |
| 96 | Egenkapital | 137 868 |
1544 | | Boliglån
til statsansatte | |
| 90 | Lån | 1 200 000 |
1651 | | Statsgjeld,
avdrag og innløsning | |
| 98 | Avdrag på innenlandsk
statsgjeld | 500 211 |
2410 | | Statens
lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 90 | Lån til Statens
lånekasse for utdanning | 16 583 500 |
2412 | | Den norske
stats husbank (jf. kap. 5312 og 5615) | |
| 90 | Lån til Husbanken | 13 098 000 |
2421 | | Innovasjon
Norge (jf. kap. 5325 og 5625) | |
| 90 | Lån fra statskassen
til utlånsvirksomhet | 30 000 000 |
| 91 | Lån til såkornkapitalfond | 500 000 |
2426 | | SIVA
SF (jf. kap. 3961 og 5609) | |
| 90 | Lån | 50 000 |
| 95 | Egenkapital | 50 000 |
2427 | | Kommunalbanken
AS | |
| 90 | Aksjekapital | 17 200 |
| | Sum
utgifter | 69
143 589 |
| | Inntekter statsbudsjettets
90-poster (i hele tusen kroner) | |
3101 | | Utenriksstasjonene
(jf. kap. 101) | |
| 90 | Tilbakebetaling av nødlån
i utlandet | 318 |
3571 | | Tilbakeføring
av forskudd (jf. kap. 571) | |
| 90 | Tilbakeføring
av forskudd | 4 000 |
3732 | | Regionale
helseforetak (jf. kap. 732) | |
| 90 | Avdrag på investeringslån | 116 000 |
3950 | | Forvaltning
av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656) | |
| 96 | Salg av aksjer | 10 000 |
3961 | | Selskaper
under NHDs forvaltning (jf. kap. 2426 og 5609) | |
| 91 | Avdrag på utestående
fordringer, Statkraft SF | 425 000 |
| 92 | Avdrag på utestående
fordringer, SIVA SF | 100 000 |
4062 | | Kystverket
(jf. kap. 1062) | |
| 95 | Inntekter av salg av eiendeler
mv. | 55 000 |
4350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 1350) | |
| 95 | Overføring av
eiendeler til BaneService AS | 63 118 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under Forsvarsstaben (jf. kap. 1725) | |
| 90 | Lån til boligformål | 5 034 |
4860 | | Statsforetak
under Olje- og energidepartementet | |
| 90 | Avdrag, Statnett SF | 400 200 |
5310 | | Statens
lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410) | |
| 90 | Avdrag | 7 490 000 |
| 91 | Tap og avskrivninger | 630 000 |
| 93 | Omgjøring av studielån
til stipend | 4 133 000 |
5312 | | Den norske
stats husbank (jf. kap. 2412) | |
| 90 | Avdrag | 9 425 000 |
5322 | | Statens
miljøfond, avdrag | |
| 91 | Innbetaling av avdrag | 10 300 |
5325 | | Innovasjon
Norge (jf. kap. 2421 og 5625) | |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 30 300 000 |
5341 | | Avdrag
på utestående fordringer | |
| 91 | Alminnelige fordringer | 10 369 |
| 95 | Avdrag på lån
til Jugoslavia | 3 200 |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 15 963 050 |
| | Sum
inntekter | 69
143 589 |
| | Sum netto | 0 |
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet
forutsatt at kriteriene for nødlidenhetslån er
til stede. For 2005 foreslås bevilget kr 360 000.
Det foreslås videre å gi Utenriksdepartementet
fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 101 Utenriksstasjonene,
post 90 Lån til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn,
ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering
av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller
og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, og viser til forslag III under C. Vedtak
utenfor rammeområdene under kapittel 11 Komiteens tilråding.
For 2005 foreslås 341,25 mill. kroner
på post 90 Grunnfondskapital. Av forslaget til bevilgning
avsettes 213,75 mill. kroner til ordinær kapitalpåfylling,
fordelt med 71,25 mill. kroner til tapsavsetning. Det foreslås videre
avsatt 45 mill. kroner øremerket til investeringer i de
minst utviklede landene og 82,5 mill. kroner øremerket
til investeringer i energisektoren.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt alternative statsbudsjett der det er foreslått å etablere
et utviklingsfond på 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
199 | | Utviklingsfond | |
| 90 | Fondskapital,
bevilges med | 1 000 000 000 |
Kapitalen i Fondet for forsking og nyskaping
er plassert som kontolån til staten med ei rente som tilsvarar renta
på statsobligasjonar med ti års bindingstid.
Regjeringa foreslår å auke
kapitalen i Forskingsfondet med 3,2 mrd. kroner frå 1.
januar 2005. Samla kapital i fondet blir då 36 mrd. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet viser til at Stortinget i vår vedtok å styrke
fondet for forskning og nyskaping med 1 milliard kroner øremerket
petroleumsforskning. Disse medlemmer mener at petroleumsforskningen
gir et bidrag til videre verdiskaping i en stor og viktig næring
for Norge, og vil derfor styrke forskningsfondet med ytterligere
1 mrd. kroner. Avkastningen skal brukes til petroleumsforskning. Disse medlemmer vil
derfor bevilge 4,2 mrd. kroner til fondet for forskning og nyskaping,
1 mrd. kroner mer enn det Regjeringen foreslår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
forskning som en investering i fremtidig livskvalitet og velferd.
Forskningen har stor betydning for den økonomiske utviklingen
og er viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig vekst vil henge sammen
med at eksisterende næringer blir mer kunnskapsintensive,
og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
Disse medlemmer mener at forutsigbarhet
og langsiktig planlegging er spesielt viktig på dette området. Disse
medlemmer ønsker å sikre forutsigbarhet
og stabilitet gjennom fondsavkastning. Avkastningen av fondene skal
finansiere prosjekter. Det er særlig viktig at det skapes
stabile organisasjonsformer for slike fond.
Disse medlemmer viser til at
Norge fortsatt ligger under det gjennomsnittlige OECD-nivå for
forskningsinnsats. Disse medlemmer foreslår
derfor å sette av 4 mrd. kroner mer til forskningsfondet.
Disse medlemmer ser på petroleumsvirksomheten
som en fremtidsrettet næring med fortsatt potensial for
vekst og utvikling. Disse medlemmer ønsker
derfor at det avsettes 10 mrd. kroner til et fond for petroleumsforskning,
der avkastningen skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter. Fondet
skal fremme målrettet forskning bl.a. for å bedre
utnyttelsesgraden av oljefelt, bedre teknologien for oljeleting
og annen energiforskning. Opprettelsen av et slikt fond vil medføre
at staten tar sitt nødvendige ansvar for forskning, og
at dette i stor grad vil være en investering i fremtidig
vekst i norsk økonomi.
Disse medlemmer ønsker
videre å etablere et fond for materiellinvestering i Forsvaret
på 3 mrd. kroner. Dette vil gi Forsvaret handlefrihet til å gjennomføre
nødvendige materiellinvesteringer for å etablere vedtatt
struktur uten at dette går utover driftsbudsjettet. Det
er videre naturlig at store materiellanskaffelser finansieres utenfor
rammen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og
slutter seg på bakgrunn av dette til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet ser at behovet for økt kompetanse er
en hovedutfordring i visjonen om nyskaping og utvikling i innlandsfylkene
Oppland og Hedmark. Fylkene har gode høyskoler med høyt
faglig nivå og relevant spisskompetanse med henblikk på det
regionale næringsliv. Disse medlemmer viser
til at Oppland og Hedmark fylkeskommuner har hver bevilget 50 mill.
kroner til etableringen av et kompetanse- og forskningsfond
for Innlandet der målet er en fondskapital på 300
mill. kroner i et spleiselag mellom fylkeskommunene, kommunene og
næringslivet. Fondet blir koblet til de ulike høgskolemiljøene,
og skal bidra til å finansiere flere mastergradsstudier
og doktorgradsstudier. Formålet er på sikt å etablere
et innlandsuniversitet som et nettverksuniversitet som kan være
en viktig motor i arbeidet for nyskaping og utvikling i Innlandet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
289 | | Kompetanse- og forskningsfond
for Innlandet | |
| 90 | Fondskapital, bevilges med
. | 100 000 000 |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett der partiet vil bidra med
målretta tiltak ovenfor innlandsfylkene, blant annet gjennom å ved å bevilge
100 mill. kroner til fondskapitalen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005.
Det foreslås å gi Kommunal-
og regionaldepartementet fullmakt til å utgiftsføre
uten bevilgning inntil 150 mill. kroner under kap. 571 Rammetilskudd
til kommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd i statsbudsjettet
for 2005 som forskudd på rammetilskudd for 2006 til kommuner
og inntil 50 mill. kroner under kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner,
post 90 Forskudd på rammetilskudd i statsbudsjettet for
2005 som forskudd på rammetilskudd for 2006 til fylkeskommuner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag IV under C. Vedtak utenfor
rammeområdene under kap. 11 Komiteens tilråding.
Det foreslås at post 90 Lån
til investeringsformål i helseforetak for 2005 settes til
3 mrd. kroner.
Det er foreslått en bevilgning under
post 91 Opptrekksrenter på 115 mill. kroner for å håndtere
renter som påløper, men som ikke betales i perioden
frem til fullt lån er etablert.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under post 90 og 91.
EBRD ble etablert i 1991 med en grunnkapital
på 10 mrd. euro. Norges andel av grunnkapitalen utgjør
1,25 pst., tilsvarende omlag 1 mrd. kroner. 300 mill. kroner av
dette ble innbetalt i årene 1991-1995, mens de øvrige
700 mill. kroner er garantikapital, jf. oversikt over garantifullmakter
innledningsvis i proposisjonen. I 1996 ble det vedtatt en 100 pst.
kapitalutvidelse i EBRD. For Norge innebærer deltakelsen
i kapitalutvidelsen innbetaling av 230 mill. kroner i innskuddskapital
over åtte år for perioden 1998-2005. Gjennom denne
kapitalutvidelsen opprettholder Norge sin eierandel i banken. Det
foreslås på denne bakgrunn en bevilgning på 29,9
mill. kroner for 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 29,9 mill.
kroner.
Regjeringens forslag til omdanning av produksjonsvirksomheten
i Kystverket til statsaksjeselskap innebærer et klart organisatorisk
skille mellom Kystverkets myndighetsoppgaver og produksjonsvirksomheten.
Samtidig åpner dette etter en omstillingsperiode for full
konkurranse om utbygging og vedlikeholdsoppgaver knyttet til fiskerihavner,
farleder og større navigasjonsinstallasjoner. Opplegget
vil, etter Regjeringens oppfatning, gi grunnlag for en effektivisering
som vil bety at en får mer igjen for hver krone staten
bevilger til formålet. Økt konkurranse inngår
i den sammenheng som et sentralt element.
Det legges opp til at staten skyter inn aksjeinnskudd i
selskapet. Selskapet kjøper deretter ut eiendeler mv. fra
staten til takst, justert for negativ goodwill som føres
mot anleggsmaskiner og fartøyer. Kap. 1062 post 96 Egenkapital
foreslås derfor bevilget med 55 mill. kroner, og kap. 4062
post 95 Inntekter salg av eiendeler mv. foreslås tilsvarende
bevilget med 55 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet går
imot å omdanne produksjonsvirksomheten i Kystverket til
statsaksjeselskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går derfor imot å bevilge
55 mill. kroner i egenkapital over kap. 1062 post 96 og 55 mill.
kroner i inntekter under kap. 4062 post 95. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13
(2004-2005).
Det foreslås under post 91 bevilget
214 mill. kroner i statslån til Svinesundsforbindelsen
AS, inkl. 20 mill. kroner i usikkerhetsavsetning og utgifter til
drift av bompengeselskapet.
Som omtalt i St.prp. nr. 67 (2002-2003) skal
renter av lånet til Svinesundsforbindelsen AS kapitaliseres
og legges til lånestolen. Bevilgning til kapitaliserte
renter det enkelte år vil følgelig være
et anslag, basert på anslått rente i henhold til
inngått låneavtale mellom staten v/Samferdselsdepartementet
og selskapet og trekk på lånerammen med like store
beløp hver måned. På bakgrunn av dette
foreslås en overslagsbevilgning på 13 mill. kroner
under post 92 Opptrekksrenter.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under post 91 og post 92.
I forbindelse med omdanning av BaneService til aksjeselskap
vil nettoverdiene i virksomheten som tas ut av Jernbaneverket, slik
de framstår i estimert balanse pr. 1. januar 2005, 63,1
mill. kroner, inntektsbevilges på Jernbaneverkets kap.
4350 post 95 (NY) Overføringer av eiendeler til BaneService
AS.
Bevilgninger til lån og egenkapital
utgiftsføres på kap. 1355 hhv. post 90 Lån
og post 96 Egenkapital, som foreslås bevilget med hhv.
38,3 mill. kroner og 137,9 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet går
imot å omdanne BaneService til aksjeselskap og konkurranseutsette Jernbaneverkets
produksjonsvirksomhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går derfor imot å bevilge
38,3 mill. kroner i lån og 127,9 mill. kroner egenkapital
over kap. 1355 post 90 og 96. Disse medlemmer går
videre imot å overføre eiendeler til BaneService
AS og vil ikke bevilge 63,1 mill. kroner over kap. 4350 post 95. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt alternative statsbudsjett der det er foreslått å sette
av 40 mill. kroner til Norsk kulturminnefond.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond (jf. kap.
4432) | |
| 90 | Fondskapital, bevilges
med | 40 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til sine alternative statsbudsjett, der
det er foreslått å sette av 200 mill. kroner til Norsk
kulturminnefond.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond
(jf. kap. 4432) | |
| 90 | Fondskapital, bevilges
med . | 200 000 000 |
Bevilgningsforslaget skal dekke forventede utlån
til boliglån til statsansatte utover det som dekkes av innbetalte
avdrag og av Statens Pensjonskasses fond. Anslaget for 2004 ble
Redusert fra 2,8 mrd. kroner til 400 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett
som følge av mindre konkurransedyktige lånevilkår.
Som følge av gunstigere lånevilkår, grunnet
at tillegget til normrenten på et halvt prosentpoeng er
tatt bort, forventes det en økning av bevilgningsbehovet
i 2005. Det foreslås bevilgning på 1,2 mrd. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter avdrag på faste, innenlandske
statslån, avdrag på langsiktige kontolån,
samt avdrag og innløsning av grunnkjøpsobligasjoner.
I 2005 anslås avdragene, justert for tilbakekjøpte
statsobligasjoner, til 500,2 mill. kroner. Eventuelle oppkjøp
og førtidige innfrielser av faste lån, langsiktige
kontolån og grunnkjøpsobligasjoner vil bli ført
under denne posten.
Folketrygdfondet har på sine langsiktige
kontolån anledning til å endre enkeltplasseringer
fra en løpetid til en annen. Når dette skjer i
lån som har forfall mer enn ett år fram i tid,
vil dette ikke bli regnet som avdrag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet viser til at oljeinvesteringene nå ligger
på et høyt nivå og forventes å øke
ytterligere i 2005. Det er særlig investeringene knyttet
til utbyggingen av feltene Snøhvit, Ormen Lange og Kristin som
drar opp de samlede petroleumsinvesteringene. Med en vedvarende
høy oljepris kan flere investeringer bli vurdert som lønnsomme. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at på lang
sikt vil den lave leteaktiviteten på norsk sokkel og nedtrappingen
av investeringene i landanlegg, sannsynligvis føre til
at investeringene faller.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å sikre at gassen fra norsk sokkel utnyttes til å skape
ny industri og flere arbeidsplasser. Det vil også bidra
til oppdrag til og utvikling av offshore-leverandørindustrien. Disse
medlemmer mener at staten må delta i satsingen
på ny infrastruktur. Disse medlemmer vil derfor
opprette et statlig investeringsselskap, som sammen med andre investorer
skal investere langsiktig i infrastruktur for transport av naturgass.
Selskapet bør i første omgang tilføres
3 mrd. kroner i egenkapital. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 3 000 mill. kroner under kap. 1825 post
90 (ny).
Bevilgningen på posten dekker behovet
som Lånekassen har for innlån fra staten. Det
foreslås en bevilgning på 16 583 mrd.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartie,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet vil prisjustere
lån og stipend til studentene og vil derfor øke
bevilgningen under kap. 2410 post 90 med 149 mill. kroner. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005).
Posten viser brutto finansieringsbehov for Husbanken
i samband med utlånsverksemda, det vil seie utbetalingar
av nye lån og rentestøtte. Utbetalingane av nye
lån for 2003 kom på 10 829 mill. kroner. Dette
var ein nedgang på om lag 2 100 mill. kroner frå 2002. Nedgangen
kom på grunn av eit større fråfall i
utbetaling av tilsegner enn tidlegare. Låntakarane har
i større grad enn tidlegare valt ei anna finansiering enn
i Husbanken.
I første halvår 2004 blei
det utbetalt om lag 5 983 mill. kroner.
Regjeringa føreslår ei låneramme
på 13 500 mill. kroner i 2005. 500 mill. kroner av låneramma
er øyremerkt oppfølginga av vedtaket i Stortinget
om å gi lån til omsorgsbustader, sjukeheimar og
rehabiliteringsplassar i sørlege land.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet vil øke utlånsrammen i
Husbanken med 2,5 mrd. kroner til 16 mrd. kroner, for å legge
til rette for sosial boligbygging. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningen under kap. 2412 post 90 med 1 375
mill. kroner. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under punkt 4.13.2, 4.23.2 og 5.29.
Post 90 Lån til statskassen for
utlånsvirksomhet
Bevilgningen skal dekke Innovasjon Norges brutto innlånsbehov
for risiko- og lavrisikolåneordningen i 2005 inkludert
refinansiering av tidligere opptatte innlån. Det foreslås
en total innlånsbevilgning på 30 mrd. kroner for
2005. Av dette er ca. 25 mrd. kroner knyttet til lavrisikolåneordningen
og 5 mrd. kroner til risikolåneordningen. Anslaget på innlånsbehovet
er usikkert, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett våren 2005
eller endring av budsjettet høsten 2005.
Post 91 Lån til såkornkapitalfond
Det foreslås å avsette 500
mill. kroner i ansvarlig lån og 125 mill. kroner til tapsfond
for å opprette tre nye landsdekkende såkornfond.
Midlene skal risikoavlaste og utløse privat kapital og
kompetanse. Størrelsen på fondene gir grunnlag
for kompetente og robuste forvaltermiljøer. Forslaget innebærer
at fondene finansieres på 50/50-basis mellom staten
og private. Hvert av fondene vil da bli på totalt 333 mill.
kroner i privat og statlig kapital. Forslaget innebærer
også mer attraktive betingelser for investorene enn de
operative såkornfondene gjennom lavere rente på statens
ansvarlige lån.
Målgruppen for de nye såkornfondene
vil være innovative prosjekter, herunder prosjekter fra
universiteter og høyskoler. Fondene foreslås etablert
i universitetsbyene Trondheim, Oslo og Bergen og skal ha hele landet
som virkeområde. Det langsiktige målet med de nye
såkornfondene vil være å understøtte
etablering av konkurransedyktige foretak.
Det foreslås en bevilgning på 500
mill. kroner til nye landsdekkende såkornfond.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
avtalen med Fremskrittspartiet om statsbudsjett for 2005 hvor det
er enighet om å opprette et såkornfond også i
den nye universitetsbyen Stavanger, og foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen til kap. 2421 post
91 med 167 mill. kroner til 667 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet mener at det bør etableres såkornfond
både i universitetsbyene Stavanger og Tromsø,
og at ordningen i Tromsø bør samordnes med den
distriktsrettede låneordningen. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 8
(2004-2005) og Budsjett-innst. S. I (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti slutter
seg til Regjeringens forslag om å bevilge 30 mrd. kroner
under post 90 og 500 mill. kroner under post 91 i 2005.
I henhold til SIVAs vedtekter har selskapet
kun anledning til å foreta opplåning i statskassen.
Den vedtektsfestede lånerammen er 970 mill. kroner, men SIVA
har pr. i dag ikke frihet til å oppta nye lån
utover dagens trekk på 940 mill. kroner. I St.meld. nr.
46 (2003-2004) legges det opp til at SIVA tilføres 150 mill.
kroner i ny kapital over noen år. Kapitaltilførselen skal
skje ved konvertering av statskasselån til innskuddskapital.
Regjeringen foreslår at dette gjøres med 50 mill.
kroner pr. år i årene 2005-2007. I tillegg foreslår
Regjeringen i meldingen at SIVA skal nedbetale 100 mill. kroner
gjennom interne tiltak i selskapet. Det legges til grunn at SIVAs
låneramme ved utgangen av 2005 er redusert fra 940 til
857 mill. kroner.
Regjeringen foreslår en bevilgning
på 50 mill. kroner til egenkapital for 2005. Bevilgningen
motsvares av en inntektsbevilgning som avdrag på lån
fra SIVA under kap. 3961 post 92.
Når det gjelder forslag om bevilgninger
til provisjoner og renter for 2005 som følge av SIVAs opplåning i
statskassen, vises det til henholdsvis kap. 3961 post 71 og 72 og
kap. 5609 post 80.
SIVA SF kan i 2004 foreta innlån i
statskassen innenfor en låneramme på 940 mill.
kroner og selv velge løpetid på lånene.
Det enkelte innlån knyttes til et statspapir, og rentesats
på innlånet blir satt lik renten på statspapir
med tilsvarende løpetid. Innlån fra og avdrag til
statskassen bruttoføres, dvs. at beløpene utgifts-
og inntektsføres hver gang SIVA tar opp et nytt eller tilbakebetaler
et gammelt lån. Innlån budsjetteres under kap.
2426 post 90, mens avdrag/tilbakebetaling budsjetteres
under kap. 3961 Selskaper under NHDs forvaltning post 92 Avdrag
på utestående fordringer, SIVA SF.
Det er knyttet usikkerhet til SIVAs opplåning/refinansiering
i 2004 og 2005. Pr. 30. november 2004 forfaller tre lån
på til sammen 160 mill. kroner, og det er foreløpig
uklart hvor mye av og hvordan SIVA vil refinansiere dem med nye
låneopptak, innenfor den reduserte lånerammen.
SIVA har normalt tatt opp lån med flere års løpetid.
I budsjettfremlegget for 2005 var det lagt til grunn at SIVA ville
refinansiere lånene med nye langsiktige lån, slik
at det ikke ville bli aktuelt med ny refinansiering i løpet
av 2005. Det ble derfor ikke budsjettert med noen bevilgning under
kap. 2426 post 90 i St.prp. nr. 1 (2004-2005). SIVA har nå signalisert
at det vil være aktuelt å ta opp nye lån
med kort løpetid ved forfallet i november. Et av de aktuelle
lånealternativene løper frem til medio mars 2005
og vil i sin tur innebære ny refinansiering, og med lånebevilgning
under kap. 2426 post 90.
Det foreslås derfor å bevilge
50 mill. kroner under låneposten til SIVA for 2005 mot
tilsvarende økning av avdragsbevilgningen under kap. 3961
post 92. Beløpsstørrelsen er usikker, og Regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendringer
knyttet til nye innlån og avdrag i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett våren 2005 eller ved endring av budsjettet høsten
2005.
Utover de 90 mill. kroner nevnt over som foreslås konvertert
fra gjeld til egenkapital i 2004, har Regjeringen gjennom St.prp.
nr. 1 (2004-2005) foreslått å konvertere ytterligere
50 mill. kroner i 2005. Samlet vil forslagene innebære
at SIVAs låneramme reduseres til 800 mill. kroner innen
utgangen av 2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartietmener de økonomiske rammebetingelser
Regjeringen legger opp til overfor SIVA er for trange. SIVA er involvert
i ulike næringsprosjekter over hele landet. Blant de aktuelle
prosjekter kan nevnes Scanwafer i Årdal, Scancell i Narvik, samt
prosjekter i Kongsvinger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet mener derfor at omgjøring
av statskasselån til egenkapital bør tas i forbindelse
med 2005-budsjettet, og ikke over tre år som Regjeringen
foreslår. I tillegg mener disse medlemmer at
lånerammen fortsatt bør være på 970 mill.
kroner, for å ikke begrense SIVAs investeringsmuligheter.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti meiner
det er naudsynt å tilføre SIVA ny eigenkapital
med 100 mill. kroner ut over Regjeringa sitt forslag. Desse
medlemene er samd med Regjeringa om å konvertere
til saman 240 mill. kroner til eigenkapital over tre år,
men er usamd med Regjeringa sitt forslag om å redusere
låneramma, den bør fortsatt vere på 970
mill. kroner, for ikkje å redusere SIVA sine høve
til å investere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet foreslår å bevilge
150 mill. kroner under kap. 2426 post 95, 100 mill. kroner mer enn
det Regjeringen foreslår.
Det foreslås en bevilgning på 318
000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ved behandlinga i Stortinget av St.prp. nr.
1 (2003-2004) fekk Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi
opptil 50 mill. kroner i forskot på rammetilskot for 2005
til fylkeskommunar i statsbudsjettet for 2004. Fram til oktober
i 2004 er det ikkje utbetalt forskot på rammetilskot for
2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 4 mill. kroner.
Bevilgningen dekker avdragsinnbetalinger fra
de regionale helseforetakene på inngåtte langsiktige låneavtaler.
Det foreslås bevilget 116 mill. kroner over posten i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 116 mill. kroner.
Det er lagt opp til at inntekter fra salg av
aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning
som hovedregel skal budsjetteres og inntektsføres på egen
90-post under kap. 3950. Departementet er avhengig av å bruke
meglerforetak og annen faglig bistand for å gjennomføre
transaksjonene. Som det er redegjort for under kap. 900 post 21
i Nærings- og handelsdepartementets budsjettproposisjon
for 2001, skal aksjesalg bruttobudsjetteres. Det innebærer
at også den delen av salgsbeløpet som tilsvarer
slike utgifter, skal budsjetteres og inntektsføres i statsbudsjettet/-regnskapet.
Finansdepartementet har fastsatt ny inndeling av 90-poster fra og
med statsbudsjettet 2004. I henhold til disse skal salg av aksjer
føres under post 96.
Som for 2004 foreslås et anslag på megler-
og rådgivningsandelen av inntektene fra mulige statlige aksjesalg
for 2005 på 10 mill. kroner. Endelige og fullstendige inntektsbeløp
for de enkelte aksjesalgene må foreslås bevilget
i løpet av budsjettåret når transaksjonene
er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner
eller i de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 10 mill. kroner
under kap. 3950 post 90.
Staten inngikk i 1993 avtale med Statkraft SF
om et serielån på 4 250 mill. kroner med endelig
forfall 15. desember 2006. For 2005 budsjetteres det med 425 mill.
kroner i avdrag på selskapets serielån. Dette
er i henhold til nedbetalingsplanen i avtalen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag i forbindelse med
Forsvarets låneordning, forskudd samt avdrag på regresskrav
i Befalets låneordning der Forsvaret har overtatt lånene
fra bankene. Det foreslås en bevilgning på 5,034
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Staten ved daværende Nærings-
og energidepartementet inngikk i 1993 avtale med Statnett SF om
et serielån på 4 002 mill. kroner med endelig
forfall 15. desember 2006. Det budsjetteres med 400,2 mill. kroner
i avdrag fra Statnett SF i 2005. Det er i henhold til nedbetalingsplanen
i avtalen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningsforslaget på 7 490 mill.
kroner gjelder avdrag og renter til lånekassen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningsforslaget på 630 mill. kroner
gjelder tap og avskrivning i lånekassen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningsforslaget på 4 133 mill.
kroner omfatter innbetaling til lånekassen i forbindelse
med konverteringsordningen, jf. kap. 2410 post 50.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte,
noe som følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten budsjetteres
med 9 425 mill. kroner for 2005. Ordinære innbetalinger
er anslått til 4 352 mill. kroner, og bruttotap og rentestøtte
til hhv. 50 og 23 mill. kroner. De ekstraordinære
innbetalingene er satt til 5 000 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet vil øke utlånsrammen i
Husbanken med 2,5 mrd. kroner til 16 mrd. kroner, for å legge
til rette for sosial boligbygging. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningen under kap. 5312 post 90 med 7,5
mrd. kroner. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under punkt 4.13.2, 4.23.2 og 5.18.
Basert på fortløpende lån
og utbetalinger er avdragene utregnet til 10,3 mill. kroner for
2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter avdrag på tidligere
innlån og nye lån til Innovasjon Norge fra statskassen.
Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet
under kap. 2421 post 90. Avdrag på innlån tilknyttet
lavrisikolåneordningen anslås til ca. 24,8 mrd.
kroner, mens avdrag under risikolåneordningen og distriktsrettet
låneordning anslås å utgjøre
om lag 5,5 mrd. kroner til sammen. Det foreslås dermed
en bevilgning på 30,3 mrd. kroner i avdrag. Anslagene er
usikre, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett våren 2005
eller ved endring av budsjettet høsten 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Budsjettforslaget for 2003 omfatter avdrag på lån, blant
annet til næringsvirksomhet, på 10,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det ble i 1983 gitt lån til Jugoslavia
på 40 mill. norske kroner, jf. Innst. S. nr. 262 (1982-1983)
og St.prp. nr. 92 (1982-1983). Lånet var et avdragslån
med endelig forfall i august 1999. Det ble betalt avdrag til og
med terminen 1. februar 1991 og renter til og med terminen som forfalt
1. februar 1992.
Lånet ble fordelt på de enkelte
republikkene etter oppløsningen av Jugoslavia. Låneforpliktelsene
for Kroatia, Slovenia og Bosnia-Hercegovina er gjort opp. På bakgrunn
av en avtale i Paris-klubben fikk Serbia og Montenegro ettergitt
51 pst. av sin andel av gjelden i 2002, og begynte å betale
renter i 2003. I tråd med samme avtale legges det for 2005
opp til å ettergi ytterligere 3,2 mill. kroner over bistandsbudsjettets
kap. 164 post 71, ODA-godkjente land på Balkan og andre godkjente
OSSE-land. Det er på denne bakgrunn budsjettert med 3,2
mill. kroner i avdrag i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
før lånetransaksjoner. Brutto finansieringsbehov
bestemmes derfor av differansen mellom utlån og tilbakebetalinger
og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler post 90.
Regjeringen fremmet i alt 7 tilleggsnummer til St.prp.
nr. 1 (2004-2005). Samlet sett øker utgiftene på statsbudsjettet
med netto 65,2 mill. kroner mens inntektene øker med netto
29,7 mill. kroner som følge av forslag i disse proposisjonene,
bortsett fra forslag til endret bevilgning under kap. 2309 Tilfeldige
utgifter.
Samlet sett gir forslagene i tilleggsproposisjonene
en økning i det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet
på i alt 35,5 mill. kroner, bortsett fra forslag om endret
bevilgning under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Økningen i netto lånetransaksjoner
i tilleggsproposisjonene fører til at finansieringsbehovet
i statsbudsjettet øker med til sammen 113,1 mill. kroner.
Bevilgningen over kap. 5999 Statslånemidler post 90 Lån, som
står som motpost til finansieringsbehovet, blir økt tilsvarende
og foreslås bevilget med 15 963,1 mill. kroner.
Komiteen viser til
behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2004-2005). Kap. 5999 post
90 føres etter dette opp med bevilgning på kr
16 130 050 000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet viser til sine merknader i denne innstillingen
og foreslår at de endringene disse medlemmer fremmer
forslag om følges opp med en bevilgning på 21
633,5 mill. kroner under kap. 5999 post 90. Det er 5 670,5 mill.
kroner mer enn det Regjeringen foreslår.