Tabell 3.1 Oversikt over
kapitler og poster under rammeområde 21
Kap. | Post | Formål: | St. prp. nr.
1
med Tl. nr. 1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
2460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 5460) | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 |
| | 1 Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -44
500 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 44 500 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 21 | 0 |
|
Inntekter i hele kroner |
5460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) | 399 900
000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 336 200 000 |
| 72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 63 700 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 21 | 399
900 000 |
| | Netto
rammeområde 21 | -399
900 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 24. november 2005 der netto utgiftsramme for
rammeområde 21 er fastsatt til 399 900 000 kroner,
jf. Budsjett-innst. S. I (2005-2006). De fremsatte bevilgningsforslag
nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Tabell 3.2 Post 24 Driftsresultat
(i
1 000 kr) |
Underpost | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
24.1 | Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra
risikoavsetningsfond | -39 178 | -43 000 | -44 500 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 39 178 | 43 000 | 44 500 |
| Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
GIEKs garantiordninger dekker sine administrasjonsutgifter.
Dette gjelder også den nye garantiordningen for byggelån
til skip. GIEK mottar refusjoner for de ordninger som forvaltes
for andre. Deler av administrasjonskostnadene til GIEK Kredittforsikring
AS (GK) inngår i posten. GIEK har en kostnadsfordelingsavtale
med GK. Administrasjonsutgiftene føres etter kontantprinsippet.
Rammen for administrasjonsbudsjett for 2006
er ført opp med 44,5 mill. kroner, dvs. om lag samme nominelle
nivå som budsjettet for 2005.
Tabell 3.3 Trekkfullmakter
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
96 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
- gammel SUS/
Baltikum-ordning | 0 | 10 000 | 0 |
97 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
- ny SUS/Baltikum-
ordning | 0 | 75 000 | 30 000 |
98 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
- byggelånsgarantier
til skipsbyggingsindustrien | | 200 000 | 200 000 |
For gammel SUS/Baltikum-ordning (1994-1998)
er likviditeten god i forhold til gjenstående ansvar. Det foreslås
derfor at trekkfullmakten knyttet til denne ordningen avvikles.
For ny SUS/Baltikum-ordning er
det en likviditet på ca. 26 mill. kroner, etter en ekstraordinær
innbetaling til statskassen i 2004 på 88 mill. kroner.
Utestående ansvar utgjorde ca. 80 mill. kroner pr. 30.
juni 2005. Det er derfor ikke lenger et behov for en trekkfullmakt på 75
mill. kroner, og den foreslås således redusert
til 30 mill. kroner, jf. forslag til vedtak III, 1 i proposisjonen.
For byggelånsgarantier
til skipsbyggingsindustrien vil det de første driftsårene
ikke være bygd opp noen egenkapital under ordningen. For å ta
høyde for eventuelle utbetalinger før egenkapital
er bygd opp, foreslås at trekkfullmakten på 200
mill. kroner opprettholdes, jf. forslag til vedtak III, 2 i proposisjonen.
Samlet garantiramme for alminnelig ordning foreslås videreført
innenfor en uendret totalramme for nye og gamle tilsagn og gammelt
garantiansvar på 40 mrd. kroner i 2006, jf. forslag til
vedtak IX, 2 i proposisjonen.
Samlet garantiramme for U-landsordningen foreslås videreført
innenfor en øvre ramme for nye og gamle tilsagn og nytt
og gammelt garantiansvar på 1,5 mrd. kroner i 2006, men
likevel slik at rammen ikke kan overstige fem ganger det til enhver
tid innestående beløp på ordningens grunnfond,
jf. forslag til vedtak IX, 3 i proposisjonen.
Garantiordning for byggelån til skip
ble opprettet med virkning fra og med 2005. Det foreslås
at ordningen videreføres innenfor en totalramme for nye
og gamle tilsagn og garantier på 2,5 mrd. kroner for 2006, jf.
Forslag til vedtak IX, 4 i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene i Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II under A. Rammeområde
21 og vedtak IV under C. Vedtak utenfor rammeområdene under
kapittel 11 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
GIEKs garantiordning bør styrkes. Rammen som i dag er på 1,5
mrd. kroner er fullt utnyttet, noe som betyr at norske bedrifter
vanskelig kan delta i lønnsomme prosjekter i utviklingsland
som krever langsiktig lånefinansiering på grunn
av manglende finansieringsmuligheter fra Norge. Mange norske selskaper
er aktive i utviklingslandene. Garantiene har vært brukt
til å dekke både kommersielle kreditter, bistandskreditter
og investeringsgarantier. Dette skyldes ikke minst at en rekke av
prosjektene som tidligere ble gavefinansiert, nå utvikles
som kommersielle prosjekter. Mange av de aktuelle landene er ikke
kredittverdig under GIEKs alminnelige ordning, selv om prosjektene
er det.
Disse medlemmer mener man bør
vurdere om det kan være et større forhold mellom
fond og ramme, f.eks. 1:7. Faktiske tap er angivelig lave, og dette
kan gjøres ved en økonomisk vurdering basert på historiske data.
I Sverige er forholdet 1:12. Rammen er 12 mrd. kroner og fondet
er følgelig på 1 mrd. kroner.
En garantiordning medfører i større
grad en bærekraftig utvikling i landene det investeres
i enn tidsbegrenset bistand medfører, samtidig som det
også bedrer konkurransedyktigheten til norske bedrifter.
Norske bedrifter er per i dag disfavorisert i forhold til svenske bedrifter
som har en større ramme. På denne bakgrunn går disse
medlemmer imot forslaget til vedtak II.3 og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
forholdstallet mellom fond og ramme til syv eller mer, hvilket utgjør minst
2,1 mrd. kroner, dersom dette er forsvarlig vurdert ut fra historiske
data."
Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
50 | Tilbakeføring
fra risikoavsetningsfond for SUS/
Baltikum-ordningen | 7 754 | 5 000 | |
70 | Tilbakeføring
av egenkapital fra ny SUS/Baltikum-
ordning | 88 000 | | |
71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 276 000 | 304 600 | 336 200 |
72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 47 000 | 72 900 | 63 700 |
| Sum kap. 5460 | 418 754 | 381 500 | 399 900 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.