Tabell 4.1 Oversikt over
kapitler og poster under rammeområde 22
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1
med Tl. nr. 1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
1600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 4600) | 275 565
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 235 465 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 28 400 000 |
| 70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet
| 11 700 000 |
1602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 4602) | 165 200
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 165 200 000 |
1610 | | Toll-
og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | 1 110
900 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 009 700 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 101 200 000 |
1618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 4618) | 3 836
000 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 340 800 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 107 000 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 227 700 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 160 500 000 |
1620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 4620) | 505 300
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 368 700 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 127 300 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 9 300 000 |
1630 | | Tiltak
for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring
| 15 100
000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 100 000 |
1631 | | Senter
for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631) | 200 100
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 200 100 000 |
1632 | | Kompensasjon
for merverdiavgift | 10 585
000 000 |
| 61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning | 9 670 000 000 |
| 72 | Tilskudd til private og
ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 915 000 000 |
1634 | | Statens
innkrevingssentral (jf. kap. 4634) | 221 400
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 221 400 000 |
1637 | | EU-opplysning
| 2 000
000 |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 000 |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m. | 18 122
038 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 22 400 000 |
| 89 | Renter og
provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 18 099 638
000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 22 | 35
038 603 000 |
|
Inntekter i hele kroner |
4600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 1600) | 12 700
000 |
| 2 | Diverse refusjoner | 1 000 000 |
| 80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet
| 11 700 000 |
4602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 1602) | 165 200
000 |
| 1 | Bidrag fra tilsynsenhetene
| 165 200 000 |
4610 | | Toll-
og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) | 241 100
000 |
| 1 | Ekspedisjonsgebyr | 8 000 000 |
| 2 | Andre inntekter | 2 100 000 |
| 3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer
| 1 000 000 |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner
| 230 000 000 |
4618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 1618) | 85 200
000 |
| 1 | Refunderte utleggs- og
tinglysingsgebyr | 35 000 000 |
| 2 | Andre inntekter | 26 700 000 |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger
| 22 700 000 |
| 7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
| 800 000 |
4620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 1620) | 134 300
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 500 000 |
| 2 | Oppdragsinntekter | 127 300 000 |
| 4 | Tvangsmulkt | 6 500 000 |
4631 | | Senter
for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631) | 16 400
000 |
| 1 | Økonomitjenester
| 16 400 000 |
4634 | | Statens
innkrevingssentral (jf. kap. 1634) | 1 453
000 000 |
| 2 | Refusjoner | 28 000 000 |
| 81 | Bøter, inndragninger
| 1 120 000 000 |
| 82 | Vegadministrasjonsgebyr
| 55 000 000 |
| 84 | Gebyr ved for sent innsendt
regnskap m.m. | 125 000 000 |
| 85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 125 000 000 |
5491 | | Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift
(jf. kap. 2445-2490) | 435 701
000 |
| 30 | Avskrivninger | 435 701 000 |
5603 | | Renter
av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)
| 61 609
000 |
| 80 | Renter av statens faste
kapital | 61 609 000 |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 4 300
700 000 |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 1 000 000 |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer
| 676 300 000 |
| 83 | Av alminnelige fordringer
| 50 000 000 |
| 86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 3 483 400 000 |
| 88 | Av utlån under
opptrekk | 90 000 000 |
5606 | | Finnmarkseiendommen
(jf. kap. 545) | 165 000 |
| 80 | Renter | 165 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 22 | 6
906 075 000 |
| | Netto
rammeområde 22 | 28 132
528 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 24. november 2005 der netto utgiftsramme for
rammeområde 22 er fastsatt til 28 132 528 000 kroner, jf.
Budsjett-innst. S. I (2005-2006). De fremsatte bevilgningsforslag
nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse medlemmer
ved behandling av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) fremmet et annet,
helhetlig forslag til budsjett for 2006 enn Regjeringen. Disse
medlemmer mener at det alternative budsjettforslaget til
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har en bedre innretning enn
budsjettet Regjeringen har fått vedtatt for 2006. Regjeringens
budsjett stimulerer verdiskapingsevnen i økonomien mindre
enn forslaget fra regjeringen Bondevik II, bl.a. fordi Regjeringen
kutter i de foreslåtte bevilgningene til forskning og innovasjon
og foreslår at arbeidsinntekt, arbeidsplasser skapt av
selvstendig næringsdrivende og norsk kapital skal beskattes
hardere.
Disse medlemmer viser til at
reduserte anslagsestimater for utgiftene i regelbundne ordninger økte handlingsrommet
med 1,2 mrd. kroner fra regjeringen Bondevik II fremmet sitt budsjettforslag
til Regjeringen kom med sin tilleggsproposisjon. Dette økte
handlingsrommet har disse medlemmer brukt til å styrke
vekstfremmende bevilgninger ytterligere, slik som styrket satsing
på FoU og utdanning, og på andre prioriterte områder. Disse
medlemmer benytter også det økte handlingsrommet
til å redusere bruken av oljepenger noe. Sammen med en
innretning av det alternative budsjettet som øker verdiskapingsevnen relativt
sett og som har halvparten av veksten i de underliggende utgifter
i statsbudsjettet enn i Regjeringens budsjett, vil budsjettforslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre gi mindre press
i økonomien, og derved mindre press på renten,
enn Regjeringens vedtatte budsjett.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har reversert regjeringen Bondevik IIs forslag om nettoføring
av moms og selskapsbeskatningen i kommunene. Disse tekniske nullsum-endringene
får virkning på rammene. Reverseringen av nettoføring
av moms alene slår ut med nesten 5 mrd. kroner spredd over
alle de forskjellige rammene. Disse medlemmer viser
til at disse tekniske nullsum-endringene gjør det utfordrende å sammenligne
forslaget til rammer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre opp mot Regjeringens budsjett.
På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer derfor ikke å fremme forslag i denne
budsjettinnstilling på ramme 22.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) der disse
medlemmer fremmet et helhetlig forslag til budsjett, med
en langt mer fornuftig innretning, som disse medlemmer mener
vil føre til en bedre vekst i norsk økonomi, samt
skape bedre grunnlag for verdiskaping og bedre norsk næringslivs
konkurransedyktighet. Budsjettforslaget begrenser offentlig forbruk
og reduserer skattetrykket på en rekke områder.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter | 223 894 | 225 770 | 235 465 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 25 376 | 32 000 | 28 400 |
50 | Overføring fra
Finansmarkedsfondet | 82 | | |
70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet
| 9 778 | 11 719 | 11 700 |
95 | Finansmarkedsfond
| 5 553 | | |
| Sum kap. 1600 | 264 683 | 269 489 | 275 565 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1600
post 21 med 0,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1600 post 1 er redusert
med 26 790 000 kroner. Disse medlemmer forutsetter
at det er mulig å ta ut effektiviseringsgevinster. Disse
medlemmer minner om at bedre ressursutnyttelse var en av
forutsetningene for etableringen av Senter, noe som bør
gi utslag i form av lavere kostnader i Finansdepartementets drift.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter | 144 994 | 153 600 | 165 200 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 870 | 700 | |
| Sum kap. 1602 | 145 864 | 154 300 | 165 200 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1602 post 1 er redusert
med 16 060 000 kroner. Disse medlemmer viser til
at Kredittilsynets eget virksomhetsområde som blant annet
inkluderer effektivt ressursbruk, forenkling av regelverk og økt
bruk av elektroniske løsninger, bør resultere
i reduserte driftskostnader også for tilsynet. Disse
medlemmer viser også til Kredittilsynets egen brukerundersøkelse som
viser at tilsynet i liten grad har lyktes i å utvikle og forenkle
regelverket.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter | 985 152 | 991 600 | 1 009 700 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 1 487 | 2 300 | |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 63 156 | 70 000 | 101 200 |
| Sum kap. 1610 | 1 049 795 | 1 063 900 | 1 110 900 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1610 post 1 er redusert
med 206 020 000 kroner. Fordelt på rasjonalingsgevinster
(106 020 000 kroner) og virksomhetsavvikling (100 000 000 kroner). Disse medlemmer viser
til en undersøkelse foretatt av advokatfirmaet KPMG som
viser store samfunnsmessige besparelser ved å fjerne importmerverdiavgiften. Besparelsene
vil fordeles mellom offentlig administrasjon og de næringsdrivende,
hvor toll- og avgiftsetatens driftsgevinst vil utgjøre
100 000 000 kroner.
Disse medlemmer minner også om
at Riksrevisjonens virksomhetskontroll i fjor viste betydelige svakheter
i toll- og avgiftsetatens evne til å gjennomføre
forutsatte risikoanalyser med sikte på en effektiv kontroll.
Sammenslåing av tolldistrikter har ifølge rapporten
heller ikke gitt forespeilte resultater. Disse medlemmerpåpeker at heller ikke forslaget
til driftsbudsjett for 2006 reflekterer de forventede driftsbesparelsene.
Disse medlemmer understreker
at løsningen på problemet derfor ikke ligger i økte
bevilgninger, men en gjennomgang av Toll- og avgiftsreglene med
sikte på forenklinger for brukerne, økt bruk av
elektroniske løsninger, samtidig som etatens rutiner for
risikoanalyse fullt ut må implementeres. Sistnevnte er
et forhold hvor ansvaret i første rekke ligger hos etatens
ledelse. Disse medlemmer mener Finansdepartementet bør
følge opp at kontrollrutiner og risikoanalyser i fremtiden
medfører effektiv ressursutnyttelse med sikte på å gjennomføre
ovenfor nevnte kutt.
Disse medlemmer viser videre
til at et betydelig antall tollsatser er fjernet eller trappes ned
med hensyn på avvikling, og forutsetter at dette vil medføre
mindre arbeid for tollvesenet. Lavere avgiftssatser på vin
og brennevin i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett forutsettes
også å redusere incentivene til smugling av slike
varer og redusere arbeidsmengden for tollvesenet.
Disse medlemmer ønsker
på den annen side at narkotika- og grensekontroll prioriteres
med sikte på å bekjempe organisert kriminalitet,
samt forebygge virkningene av at slike varer tilflyter det norske
illegale markedet. Foreslåtte kutt skal ikke ramme dette
området, men effektivisering skal bidra til økt
aktivitet.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter | 3 295 576 | 3 247 000 | 3 340 800 |
21 | Spesielle driftsutgifter
| 93 714 | 87 100 | 107 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 123 974 | 151 300 | 227 700 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 107 814 | 110 500 | 160 500 |
| Sum kap. 1618 | 3 621 078 | 3 595 900 | 3 836 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1618 post 1 er redusert
med 371 190 000 kroner. Disse medlemmer viser til
at etaten i økende grad benytter elektronisk kommunikasjon
med sine brukere, noe som åpenbart gir etaten mindre arbeidsbelastning, og
bør reflekteres i lavere driftsutgifter. Disse medlemmer viser
også til at flere av skattedirektoratets oppgaver er blitt
overført til nyetablerte Senter for statlig økonomistyring
(SSØ), uten at dette har gitt utslag i reduserte driftsutgifter
for skatteetaten.
Disse medlemmer viser videre
til Fremskrittspartiets alternative budsjett, hvor arveavgiften
forutsettes redusert, noe som vil innebære færre
arbeidsoppgaver og lavere driftsutgifter for skatteetaten.
Disse medlemmer viser til at
en utsettelse av en eventuell skattereform vil lette etatens arbeid
i forhold til Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener videre
at en fremtidig skattereform bør innebære forenklinger
i systemet.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter | 371 113 | 363 100 | 368 700 |
21 | Spesielle driftsutgifter
| 129 343 | 113 700 | 127 300 |
22 | Folke- og boligtelling
mv., kan overføres | 3 040 | | |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 4 893 | 10 100 | 9 300 |
| Sum kap. 1620 | 508 389 | 486 900 | 505 300 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1620 post 1 er redusert
med 50 100 000 kroner. Disse medlemmer mener at flere
driftsbesparende tiltak kan gjennomføres. Større
bruk av elektronisk kommunikasjon, gjenbruk av eksisterende informasjon
og ikke minst en mer kritisk analyse av behovet for hver enkelt statistisk
data, bør bidra til reduserte driftsutgifter.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres | 14 431 | 13 700 | 15 100 |
| Sum kap. 1630 | 14 431 | 13 700 | 15 100 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1630 post 1 er redusert
med 5 000 000 kroner. Disse medlemmer mener erfaringen
har vist at det er et klart potensial for å bedre økonomistyringen
i statlige etater. Disse medlemmer påpeker
imidlertid at statlige anskaffelsesprosjekter over 500 mill. kroner
er politiske beslutninger. Det må derfor være
Regjeringens politikk som må være styrende for
hvilke prosjekter som skal prioriteres og hvilke prosjektkonsepter som
velges. Tverrdepartemental koordinering på embetsmannsnivå bidrar
ofte til å sementere løsninger, og fratar politikerne
muligheten til å foreta reelle valg.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter | 173 348 | 183 000 | 200 100 |
21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres | 17 149 | 24 200 | |
| Sum kap. 1631 | 190 497 | 207 200 | 200 100 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
60 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner | 1 621 079 | 1 776 431 | |
61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner,
ny ordning,overslagsbevilgning | 6 435 180 | 9 730 000 | 9 670 000 |
70 | Merverdiavgiftskompensasjon
til frivillige
organisasjoner, kan overføres | 134 680 | | |
72 | Tilskudd til
private og ideelle virksomheter,
overslagsbevilgning | 416 365 | 390 000 | 915 000 |
| Sum kap. 1632 | 8 607 304 | 11 896 431 | 10 585 000 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter
| 188 457 | 171 700 | 221 400 |
| Sum kap. 1634 | 188 457 | 171 700 | 221 400 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1634 post 1 er redusert
med 13 250 000 kroner. Disse medlemmer mener at slike
rasjonaliseringsgevinster kan tas ut gjennom økt effektivisering,
og ved at enkelte av de nye foreslåtte arbeidsoppgaver
fortsatt driftfinansieres av oppdragsgiver (i.e. Statens Lånekasse
for Utdanning).
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
70 | Tilskudd til
frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
| Sum kap. 1637 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Bevilgningen omfatter tilskudd til organisasjonene Europabevegelsen
og Nei til EU. Tilskuddene skal anvendes til informasjonsarbeid
om EU. Bevilgningen foreslås videreført i 2006
med 2 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringen hvor det understrekes
at en vil stimulere til økt kunnskap og debatt om EU-relaterte
spørsmål i Norge. I tråd med dette foreslår
flertallet at bevilgningen på kap. 1637 post 70 økes
med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Driftsutgifter | 14 836 | 17 000 | 22 400 |
88 | Renter og provisjon m.m.
på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 2 539 | | |
89 | Renter og
provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning | 16 784 407 | 16 084 585 | 18 099 638 |
| Sum kap. 1650 | 16 801 782 | 16 101 585 | 18 122 038 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1650
post 1 med 1,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1650 post 1 er redusert
med 2 200 000 kroner. Disse medlemmer registrerer
at driftsbudsjettet innenfor dette området har økt
med nær 60 pst. på to år, og forutsetter
at det er mulig å drive mer effektivt.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under punkt 5.4 der disse medlemmer øker
kap. 286 post 95 med 25 mrd. kroner og til sine merknader under
punkt 5.6 der disse medlemmer foreslår midler
til et nytt fond for olje- og energiforskning med en bevilgning
på 10 mrd. kroner under nytt kap. 2492 post 90. Dette vil,
gitt en rentesats på 3,75 pst., medføre at bevilgningen
på post 89 foreslås økt med 1 312,5 mill.
kroner i tråd med disse medlemmers alternative
budsjettforslag.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
50 | Tapsfond for
miljølåneordningen | 10 000 | | |
| Sum kap. 1670 | 10 000 | | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Diverse inntekter | 6 | | |
2 | Diverse refusjoner | 1 076 | 1 000 | 1 000 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 3 579 | | |
18 | Refusjon av sykepenger
| 1 810 | | |
80 | Avkastning
fra Finansmarkedsfondet | 9 948 | 11 719 | 11 700 |
| Sum kap. 4600 | 16 419 | 12 719 | 12 700 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene
| 126 651 | 154 300 | 165 200 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 704 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 623 | | |
| Sum kap. 4602 | 127 978 | 154 300 | 165 200 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 9 228 | 9 600 | 8 000 |
2 | Andre inntekter | 4 548 | 2 000 | 2 100 |
3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer
| 944 | 900 | 1 000 |
4 | Gebyr for registrering
av småbåter | 7 565 | | |
5 | Gebyr ved kontroll av teknisk
sprit | 230 | 400 | |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner
| 227 996 | 206 800 | 230 000 |
13 | Gebyr ved avskilting av
kjøretøy | 82 | 300 | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 229 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 8 399 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 19 438 | | |
| Sum kap. 4610 | 278 659 | 220 000 | 241 100 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Refunderte utleggs- og
tinglysingsgebyr | 28 876 | 22 000 | 35 000 |
2 | Andre inntekter | 40 489 | 25 900 | 26 700 |
4 | Gebyr for folkeregisteropplysninger
| 1 045 | | |
5 | Gebyr for utleggsforretninger
| 18 228 | 9 500 | 22 700 |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
| 999 | 1 200 | 800 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 3 057 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 37 898 | | |
17 | Refusjon lærlinger
| 170 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 72 201 | | |
| Sum kap. 4618 | 202 963 | 58 600 | 85 200 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Salgsinntekter | 1 759 | 2 000 | 1 000 |
2 | Oppdragsinntekter | 131 583 | 113 700 | 127 300 |
4 | Tvangsmulkt | 7 368 | 6 500 | 6 500 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 301 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 5 676 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 6 326 | | |
| Sum kap. 4620 | 153 013 | 122 200 | 134 800 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
1 | Økonomitjenester
| 12 780 | 13 000 | 16 400 |
2 | Andre inntekter | 13 347 | | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 80 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 1 269 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 1 854 | | |
| Sum kap. 4631 | 29 330 | 13 000 | 16 400 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
2 | Refusjoner | 30 567 | 17 700 | 28 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak
| 366 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger
| 1 768 | | |
18 | Refusjon av sykepenger
| 3 890 | | |
81 | Bøter, inndragninger
| 969 760 | 1 050 000 | 1 070 000 |
82 | Vegadministrasjonsgebyr
| 60 725 | 55 000 | 55 000 |
84 | Gebyr ved for sent innsendt
regnskap m.m. | 133 144 | 110 000 | 125 000 |
85 | Misligholdte
lån i Statens lånekasse for utdanning | 133 953 | 115 000 | 125 000 |
| Sum kap. 4634 | 1 334 173 | 1 347 700 | 1 403 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bøtenivået for trafikkbøter ble
kraftig økt fra 2004 til 2005. Disse medlemmer viser til
at trafikkforseelser straffes uforholdsmessig hardt i forhold til
andre lovbrudd. Disse medlemmer ønsker derfor å redusere
nivået til 2004-nivå i tråd med disse
medlemmers alternative budsjettforslag.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
91 | Alminnelige fordringer
| 4 732 | 10 369 | 11 322 |
95 | Avdrag på lån
til Jugoslavia | | 3 200 | |
| Sum kap. 5341 | 4 732 | 13 569 | 11 322 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Det samlede avskrivningsbeløpet for
den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene
beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året
før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem
der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med
forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives
også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres
under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger
i 2006 beløper seg til 435,7 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Renter av statens kapital i forretningsdriften
tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i
statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftens
brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne
avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto
investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig
rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden
fram til 30. september året før budsjettåret.
Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år,
og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital
i forretningsdriften foreslås bevilget med 61,6 mill. kroner
i 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2004 | Saldert budsjett 2005 | Forslag
2006 |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 662 | 1 000 | 1 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer
| -375 286 | 675 000 | 676 300 |
83 | Av alminnelige fordringer
| 58 840 | 100 000 | 50 000 |
86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 2 267 376 | 1 750 140 | 3 483 400 |
88 | Av utlån
under opptrekk | 72 542 | 128 000 | 90 000 |
| Sum kap. 5605 | 2 024 134 | 2 654 140 | 4 300 700 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sitt alternative
budsjett for 2006, som gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2005-2006). Disse
medlemmer viser videre til sine merknader i kapittel 4.2
i denne innstilling, og den begrunnelse som der gis for at disse
medlemmer på ramme 22 ikke fremmer egne forslag
i denne budsjettinnstilling.
Sammenlikning av bevilgningsforslag
under rammeområde 22. Bare kapitler og poster med avvik
fra Regjeringens forslag er med. Avvik i parentes
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1
med Tl. nr. 1 | A, SV, Sp |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 4600) | 275 565 | 275 065 (-500) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 28 400 | 27 900 (-500) |
1637 | | EU-opplysning | 2 000 | 4 000 (+2 000) |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 | 4 000 (+2
000) |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m. | 18 122
038 | 18 120
538 (-1 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 22 400 | 20 900 (-1
500) |
| | Sum utgifter | 35 038
603 | 35 038
603 (0) |
| | | | |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 6
906 075 | 6
906 075 (0) |
| | Sum netto | 28 132
528 | 28 132
528 (0) |
Komiteen viser til
at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp
under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Forslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fraviker fra den rammen Stortinget
vedtok 24. november 2005 for rammeområde 22. Forslagene
føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets
forretningsorden § 19 femte ledd.