90-poster behandles av
finanskomiteen utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 med Tl. nr. 1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Landbruks- og matdepartementet |
1100 | | Landbruks-
og matdepartementet (jf. kap. 4100) | 116 957
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 113 327 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer, kan overføres, kan nyttes under post 50 | 3 202 000 |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte
fullmakter | 228 000 |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 200 000 |
1112 | | Kunnskapsutvikling
og beredskap m.m. på matområdet (jf. kap. 4112)
| 139 156
000 |
| 50 | Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling
og beredskap, Veterinærinstituttet | 71 010 000 |
| 51 | Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling
og beredskap, Planteforsk | 50 725 000 |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 17 421 000 |
1115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 4115) | 1 134
038 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 053 158 000 |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap | 79 880 000 |
| 71 | Tilskudd til erstatninger, overslagsbevilgning | 1 000 000 |
1138 | | Støtte
til organisasjoner m.m. | 19 647
000 |
| 70 | Støtte til organisasjoner, kan overføres | 17 647 000 |
| 71 | Internasjonalt skogpolitisk
samarbeid - organisasjoner og prosesser, kan overføres | 2 000 000 |
1139 | | Genressurser,
miljø- og ressursregistreringer | 32 531
000 |
| 70 | Tilskudd til miljø-
og ressurstiltak, kan overføres | 14 615 000 |
| 71 | Tilskudd til genressursforvaltning, kan overføres | 17 916 000 |
1141 | | Kunnskapsutvikling
m.m. innen miljø- og næringstiltak i landbruket
| 36 802
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 000 000 |
| 50 | Næringsøkonomisk
dokumentasjon og analyse | 21 888 000 |
| 51 | Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling
og beredskap i skogbruket | 11 914 000 |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | 210 139
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 153 609 000 |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren, kan overføres | 371 000 |
| 71 | Tilskudd til små slakteri, kan overføres | 2 875 000 |
| 72 | Erstatninger, overslagsbevilgning | 302 000 |
| 73 | Tilskudd til erstatninger
m.m. ved tiltak mot dyre- og plantesykdommer, overslagsbevilgning | 40 354 000 |
| 74 | Tilskudd til prosjekt innen
planteforedling og oppformering, kan overføres | 12 628 000 |
1144 | | Ressursforvaltning
og miljøtiltak i landbruket | 7 547
000 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m., kan overføres | 7 547 000 |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | 81 835
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 81 835 000 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 53 562
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 37 719 000 |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold, kan overføres | 3 293 000 |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer
| 680 000 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark, kan overføres | 11 870 000 |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | 93 348
000 |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m., kan overføres | 23 348 000 |
| 71 | Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning | 70 000 000 |
1149 | | Verdiskapings-
og utviklingstiltak i landbruket | 367 259
000 |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets
Utviklingsfond (LUF) | 326 488 000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 271 000 |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket, kan overføres | 37 500 000 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | 11 045
899 000 |
| 50 | Fondsavsetninger | 411 590 000 |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres | 215 500 000 |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning | 2 022 800 000 |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres | 6 581 685 000 |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres | 222 970 000 |
| 78 | Velferdsordninger, kan overføres | 1 591 354 000 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | 92 500
000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 34 300 000 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid
| 5 900 000 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd, kan overføres | 50 500 000 |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 000 |
1161 | | Statskog
SF – forvaltningsdrift | 24 854
000 |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift
| 17 703 000 |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger
| 7 151 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
456 074 000 |
|
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4100 | | Landbruks-
og matdepartementet (jf. kap. 1100) | 443 000 |
| 1 | Refusjoner m.m. | 443 000 |
4112 | | Kunnskapsutvikling
og beredskap m.m. på matområdet (jf. kap. 1112)
| 18 061
000 |
| 30 | Husleie, Bioforsk | 18 061 000 |
4115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 1115) | 687 905
000 |
| 1 | Gebyr og avgifter | 686 887 000 |
| 2 | Driftsinntekter og refusjoner
mv. | 1 018 000 |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | 30 152
000 |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 30 152 000 |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146) | 29 558
000 |
| 2 | Driftsinntekter | 29 558 000 |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | 31 000 |
| 1 | Refusjoner m.m. | 31 000 |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150) | 145 000
000 |
| 80 | Markedsordningen
for korn | 145 000 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 911
150 000 |
| | Netto
rammeområde 11 | 12 544
924 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2006 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 1100 post 1 | kap. 4100 post 1 |
kap. 1115 post 1 | kap. 4115 post 2 |
kap. 1143 post 1 | kap. 4143 post 1 |
kap. 1146 post 1 | kap. 4146 post 2 |
kap. 1147 post 1 | kap. 4147 post 1 |
2. overskride kap. 1100
Landbruks- og matdepartementet, post 45 Store utstyrskjøp
og vedlikehold, med et beløp som tilsvarer merinntektene
fra salg av eiendom. Ubrukte merinntekter fra salg av eiendom kan
regnes med ved utregning av overførbart beløp
under bevilgningen.
III
Forskuttering av utgifter
til tvangsflytting av rein
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2006 kan overskride bevilgningen under kap. 1147 Reindriftsforvaltningen,
post 1 Driftsutgifter, med inntil 0,5 mill. kroner i sammenheng
med forskuttering av utgifter til tvangsflytting av rein.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2006 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1148 | | Naturskade erstatninger
og sikring | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m. | 2 mill. kroner |
| 71 | Naturskade, erstatninger
| 21 mill. kroner |
V
Salg av fast eiendom
Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet
i 2006 kan selge innkjøpt og opprinnelig statseiendom for
inntil 5 mill. kroner.
VI
Nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at forvaltningsorganet
Bioforsk gis unntak fra bevilgningsreglementet § 3
fjerde ledd fra 1. januar 2006.
VII
Avgifter på matproduksjon
(kap. 4115)
a) Stortinget
samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2006 kan oppkreve
matproduksjonavgifter begrenset oppad til følgende satser:
1. Avgift på norskprodusert
kjøtt med en sats på kr 0,48 pr. kg.
2. Avgifter på andre norskproduserte
animalia med en sats på 1,86 prosent.
3. Avgifter på norskproduserte
vegetabilier med en sats på 0,75 prosent.
4. Avgift på fisk landet fra EØS-fartøy
med en sats på kr 13,40 pr. mottatt tonn råstoff.
5. Avgift på fisk landet fra tredjelandsfartøy
med en sats på kr 13,40 pr. mottatt tonn.
6. Avgift på fisk tatt om bord
på norsk fabrikkfartøy eller omlastet til utenlandsk
fartøy med en sats på kr 13,40 pr. mottatt tonn.
7. Avgift på produksjon av oppdrettsfisk
med en sats på kr 13,40 pr. mottatt tonn fisk til slakting.
8. Avgift på importerte fisk og
fiskevarer med en sats på kr 13,40 pr. tonn.
9. Avgift på importerte råvarer,
unntatt fisk og fiskevarer, med en sats på 1,21 pst.
10. Avgift på importerte ferdigvarer
og halvfabrikata, unntatt fisk og fiskevarer, med en sats på 0,75
pst.
b) Avgiftene skal dekke kostnader ved tilsyn
og kontroll. Avgiftene oppkreves i henhold til lov 19. desember
2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven) § 21,
lov 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern § 30a, lov 4.
desember 1992 nr. 130 om husdyravl § 6a og lov 15. juni 2001
nr. 75 om veterinærer og annet dyrehelsepersonell § 37a.
Ved Stortingets vedtak 24. november
2005 er netto utgiftsramme for rammeområde 11 fastsatt
til kr 12 544 924 000. Dette
er likt med framlegget fra regjeringen Bondevik II i St.prp. nr.
1 (2005-2006), med endringer fra St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
fra regjeringen Stoltenberg II.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at landbruket spiller en viktig rolle for bosetting og
sysselsetting i store deler av landet. Landbruket i Norge har flere funksjoner:
produsere trygg mat, sikre matforsyningen, holde kulturlandskapet
i hevd og samtidig bidra til sysselsetting og bosetting over hele
landet. Landbruket er mangfoldig og omfatter jordbruk, skogbruk, beitebruk og reindrift, og det er viktig
også for næringer som reiseliv, kultur og næringsmiddelindustri.
Norsk matjord er en begrenset ressurs som det er et nasjonalt ansvar å ta
vare på for våre etterkommere. Målet
er å opprettholde et levende landbruk over hele landet. Flertallet vil
derfor sikre utøvere i landbruket inntektsutvikling og
sosiale vilkår på linje med andre grupper.
Flertallet viser til at internasjonale
avtaleverk og markedsforhold, blant annet WTO og EØS, påvirker handlingsrommet
og rammevilkårene for den nasjonale mat- og landbrukspolitikken. Flertallet vil understreke
hvor viktig det er at Regjeringen i de pågående
WTO-forhandlingene aktivt bidrar til at handlingsrommet blir størst
mulig, samtidig som det er av helt grunnleggende betydning, innenfor
den ferdigforhandlede avtalen, å føre en aktiv
norsk landbrukspolitikk for framtida.
Flertallet understreker videre
at Regjeringen i forhandlingene må arbeide for å fremme
norske interesser, men samtidig opptre som støttespillere
for land som fremmer interessene til den fattige delen av verdens
befolkning.
Flertallet viser til at det ligger
store muligheter i skog- og utmarksressursene. De kan gi vesentlige bidrag
til verdiskaping og velferd for befolkningen, ikke minst i distriktene.
Det er derfor viktig å legge til rette for økt
næringsaktivitet på dette området. Satsingen
på bioenergi er viktig både for skognæringen,
kulturlandskapet og miljøet. Flertallet viser
til at bevilgningen til disse formålene derfor er økt
med 4 mill. kroner.
Videre mener flertallet at det
er positivt for å stimulere aktiviteten at bevilgningen
til nærings- og miljøtiltak i skogbruket økes
med 11 mill. kroner. Flertallet mener at staten har
et medansvar for å sikre den langsiktige ressursoppbyggingen
og vil åpne for at midlene kan benyttes også til
skogplanting. Flertallet mener det er viktig å legge
opp til å videreutvikle en aktiv og målrettet
politikk for skogbruk, og viser til at departementet har varslet
at man vil komme nærmere tilbake til dette i statsbudsjettet
for 2007.
Flertallet viser til at spredning
av fugleinfluensa i asiatiske land og til Europa gir vesentlig merarbeid
for Mattilsynet. Det er derfor viktig at det iverksettes økt overvåking,
og at arbeidet med beredskapsplaner og informasjon styrkes vesentlig.
Flertallet viser til at det er
foreslått en tilleggsbevilgning på 5 millioner
kroner for å sette Mattilsynet i stand til å møte
den krevende situasjonen på en best mulig måte.
Flertallet viser også til
at jordbruksfradraget økes med 10 000 kroner.
Denne skatteletten kommer dermed de til gode som har en vesentlig
del av sysselsetting og inntekt fra gården. Forslaget er
i tråd med Soria Moria-erklæringen, der det ble
lovet å prioritere denne gruppen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til regjeringen Bondevik
IIs forslag til budsjett for rammeområde 11 der satsing
på matområdet, forskning og jordbruksavtalen var
sentralt. Disse medlemmer mener det er viktig at
helheten i landbruks- og matpolitikken, produksjonskjeden fra jord
og fjord til bord, blir godt ivaretatt. Det er også viktig å sikre
matvarer uavhengig av om produktene er produsert nasjonalt eller
importert. I tillegg har landbruks- og matpolitikken andre viktige samfunnsmål å fylle,
som det å ta vare på kulturlandskapet.
Disse medlemmer er enige i at
hovedformålet med landbruks- og matpolitikken er økt
verdiskaping og livskvalitet tuftet på en bærekraftig
forvaltning av landbruket og bygdenes ressurser. Disse medlemmer ser
betydningen av en helhetlig tilnærming der helse-, miljø-
og forbrukerhensyn tas. Mat og foredling av denne er viktig for
den lokale og nasjonale egenart, opplevelse, kultur og reiseliv
og dermed også som grunnlag for økt verdiskaping
og ny næringsutvikling.
I en tid der også landbruket må innstille
seg på endringer i lys av WTO, mener disse medlemmer at det
må føres en mest mulig realistisk landbrukspolitikk som
tar utgangspunkt i behovet for strukturendringer og effektivisering
i hele produksjonskjeden fra primærproduksjon fram til
forbruker. Disse medlemmer er enige i at disse utfordringene
må møtes ved å gi større frihet
og flere valgmuligheter for aktive jordbruksvirksomheter. Samtidig
skal det satses på alternativ næringsutvikling,
slik at dette vil gi grunnlag for en mer robust og framtidsrettet
landbruksproduksjon over hele landet. Disse medlemmer er
enige i at en variert bruksstruktur samtidig vil bidra til å nå flere viktige
samfunnsmål.
Disse medlemmer er tilfredse
med den omorganiseringen av matforvaltningen som har resultert i lavere
avgifter for næringen.
Disse medlemmer er enige i fortsatt
prioritering av arbeidet med forenkling av virkemidler som unødvendig
setter grenser for næringsutvikling, bosetning og arealdisponering
samt økt satsing på nyskaping og kunnskapsutvikling.
Det er viktig å stimulere nyskaping og innovasjon gjennom å skape
møteplasser og nettverk og styrke båndene mellom
forskning, utvikling og kommersialisering.
Disse medlemmer synes også det
er viktig med den fortsatte prioriteringen av utfordringene rundt gjengroing
av kulturmark og nedbygging av jordbruksareal, samt styrking av
regional- og distriktspolitikken for å sikre bosetting,
verdiskaping og levedyktige lokalsamfunn over hele landet.
Disse medlemmer vil også vise
til at et desentralisert landbruk med variert bruksstruktur er viktig både
av beredskapshensyn og av hensyn til behovet for trygg mat. Landbruket
spiller også en vesentlig rolle for å sikre levende
bygder og spredt bosetting. Økt fokus på forbrukerne
er ikke i disfavør av et fortsatt desentralisert landbruk. Disse
medlemmer ser det som viktig å legge til rette
for økte inntektsmuligheter for aktive utøvere
og for å sikre den fremtidige rekrutteringen til landbruket.
På denne måten vil prioriteringer innenfor landbruket
bidra til å sikre bosetting, verdiskaping og levedyktige
lokalsamfunn over hele landet.
Disse medlemmer viser til rammeverket
for videre WTO-forhandlinger som ble fastsatt i Genève 1. august
2004. Det må være en viktig målsetting
i forhandlingene å sikre et resultat som gir handlingsrom for å videreføre
en nasjonal landbrukspolitikk. Det er i tillegg viktig at Norge
opptrer slik at interessene til den fattige delen av verden blir
ivaretatt på en god måte.
Disse medlemmer viser til at
skog- og landbruksnæringen gjennom regjeringen Stoltenberg
II får en netto skatteskjerpelse i forhold til regjeringen
Bondevik II. Selv om jordbruksfradraget økes med 10 000 kroner
til 71 500 kroner, gjør innstrammingen i formueskatten,
lønnsfradraget og skjermingsrenten at landbruket og skogbruket
kommer ut med en netto skatteskjerpelse i forhold til regjeringen
Bondevik IIs skatteforslag for 2006. Disse medlemmer synes det
er noe underlig at en slik innstramming skjer i en tid der fremtiden
til landbruket er usikker pga. WTO-prosessen.
Disse medlemmer støtter
bevilgningsforslaget på kapitler og poster under rammeområde
11 slik det fremkommer i St.prp. nr. 1 (2005-2006) med endringer fra
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den internasjonale utvikling bærer bud om endrede
rammebetingelser for jordbruket. Nå som WTO-forhandlingene
er i gang, mener disse medlemmer det blir viktig å tilpasse
de nasjonale betingelser for jordbruket til den fremtidige konkurransesituasjonen.
Disse medlemmer mener at det
nå må legges et grunnlag for utvikling av en robust
produksjon basert på markedsøkonomiske kriterier
som offensivt kan møte ny internasjonal konkurranse før
importvernet faller.
Disse medlemmer er skuffet over
at de øvrige partier på Stortinget ikke har tatt
et oppgjør med det jordbrukspolitiske styringssystemet
som i stor grad ble utformet i mellomkrigstiden under helt andre
forhold. Disse medlemmer mener resultatet av mer
enn 60 år med en gjennomregulert landbruksnæring
beviser at den førte politikken har vært mislykket
fordi man ikke har nådd ambisiøse mål
knyttet til bosetting, sysselsetting og inntektsnivå. Videre
har jordbrukspolitikken betydd betydelige kostnader i form av offentlige
utgifter, høye priser på matvarer og innskrenket
næringsfrihet for bønder. Disse medlemmer vil
peke på at administrative priser, konsesjoner, produksjonskvoter og
selektive støtteordninger har vært ødeleggende
for entreprenørskapet hos primærprodusentene.
Disse medlemmer mener det haster
med å innføre en ny landbrukspolitikk gjennom
en entreprenørskapsmodell. Disse medlemmer mener
at et sentralt element i dette vil være å styrke
den private eiendomsretten, noe som blant annet krever at loven som
regulerer eiendomsomsetningen, fjernes.
Disse medlemmer mener at konsesjonspolitikken
og offentlig fastsatte eiendomspriser reduserer entreprenørenes
forventninger og investeringslyst fordi de risikerer ikke å få avkastning
av kapitalen som blir investert. Videre må bo- og drivepliktsbestemmelsene
i odels- og konsesjonslovgivningen fjernes. Disse medlemmer vil
i denne forbindelse vise til Dokument nr. 12:4 (2003-2004) fra stortingsrepresentantene
Carl I. Hagen, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm
om opphevelse av Grunnloven § 107 (Odels- og aasætesretten
maa ikke oppheves) og Dokument nr. 8:74 (2003-2004) fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm,
Per Roar Bredvold, Ulf Erik Knudsen, Øyvind Korsberg, Thore
A. Nistad, Henrik Rød og Lodve Solholm om at skogeiere
som utsettes for ekspropriasjon eller ulike verneformer av skogeiendom,
tilkjennes erstatning på samme nivå som ved salg av
skogeiendommer.
Disse medlemmer vil hevde at
konkurranse er den viktigste forutsetning for et godt entreprenørmiljø. Det
innebærer at de etablerte ordningene som hindrer dette,
bør avvikles. Dette gjelder også jordbruksavtalen og
de forvaltningsoppgaver som den er med å finansiere. Videre
bør alle former for produksjons- og markedsreguleringer
som begrenser eller hindrer konkurranse avvikles. Produksjonskvoter
og begrensninger i husdyrproduksjonen bør avskaffes og
fri etablering i alle produksjoner gjenopprettes. Disse medlemmer vil
kun beholde produksjonsbegrensninger som sikrer miljøet,
for eksempel krav om spredeareal for gjødsel. Denne typen
krav ødelegger ikke konkurransen i markedet.
Disse medlemmer mener det eksisterende
jordbruksavtalesystemet, hvor produsentene legger opp sin virksomhet
basert på tilskudds- og reguleringsordninger og hvor et
stort byråkrati er knyttet til uoversiktlige forhold, skal
erstattes av et markedsbasert konkurransesystem. Disse medlemmer har
den oppfatning at jordbruksnæringen må finne sin
plass blant vanlige produksjoner som søker et marked i
friest mulig konkurranse. I en nedtrappingsfase for støttetiltak
og jordbrukssubsidier kan bevilgninger gis over statsbudsjettet.
Tabellen viser budsjettforslag
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
innenfor vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst. S. I (2005-2006)
og primærbudsjettene til Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, og Fremskrittspartiet, slik de framkommer i finansinnstillingen.
Avvik i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tl. nr. 1 | H, KrF, V | FrP |
| | | | | |
Utgifter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
1100 | | Landbruks-
og matdepartementet
(jf. kap. 4100) | 116 957 | 114 240 (-2 717) | 89 957 (-27 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 113 327 | 110 610 (-2
717) | 87 827 (-25
500) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer | 3 202 | 3 202 (0) | 1 702 (-1
500) |
| 50 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte fullmakter | 228 | 228 (0) | 228 (0) |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 200 | 200 (0) | 200 (0) |
1112 | | Kunnskapsutvikling
og beredskap m.m. på matområdet (jf. kap. 4112) | 139 156 | 131 123 (-8 033) | 117 156 (-22 000) |
| 50 | Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling
og beredskap, Veterinærinstituttet | 71 010 | 71 010 (0) | 71 010 (0) |
| 51 | Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling
og beredskap, Planteforsk | 50 725 | 44 885 (-5
840) | 30 925 (-19
800) |
| 52 | Støtte til fagsentrene,
Planteforsk | 17 421 | 15 228 (-2
193) | 15 221 (-2
200) |
1115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 4115) | 1 134
038 | 1 048
032 (-86 006) | 1 093
038 (-41 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 053 158 | 967 152 (-86
006) | 998 158 (-55
000) |
| 70 | Tilskudd til veterinær
beredskap | 79 880 | 79 880 (0) | 93 880 (+14
000) |
| 71 | Tilskudd til erstatninger | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
1138 | | Støtte
til organisasjoner m.m. | 19 647 | 19 647 (0) | 19 647 (0) |
| 70 | Støtte til organisasjoner | 17 647 | 17 647 (0) | 17 647 (0) |
| 71 | Internasjonalt skogpolitisk
samarbeid -
organisasjoner og prosesser | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
1139 | | Genressurser,
miljø- og ressursregistreringer | 32 531 | 32 531 (0) | 32 531 (0) |
| 70 | Tilskudd til miljø-
og ressurstiltak | 14 615 | 14 615 (0) | 14 615 (0) |
| 71 | Tilskudd til genressursforvaltning | 17 916 | 17 916 (0) | 17 916 (0) |
1141 | | Kunnskapsutvikling
m.m. innen miljø-
og næringstiltak i landbruket | 36 802 | 36 802 (0) | 25 802 (-11 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 000 | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
| 50 | Næringsøkonomisk
dokumentasjon og analyse | 21 888 | 21 888 (0) | 10 888 (-11
000) |
| 51 | Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling
og beredskap i skogbruket | 11 914 | 11 914 (0) | 11 914 (0) |
1143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 4143) | 210 139 | 200 613 (-9 526) | 185 139 (-25 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 153 609 | 144 083 (-9
526) | 128 609 (-25
000) |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren | 371 | 371 (0) | 371 (0) |
| 71 | Tilskudd til små slakteri | 2 875 | 2 875 (0) | 2 875 (0) |
| 72 | Erstatninger | 302 | 302 (0) | 302 (0) |
| 73 | Tilskudd til erstatninger
m.m. ved tiltak mot dyre- og plantesykdommer | 40 354 | 40 354 (0) | 40 354 (0) |
| 74 | Tilskudd til prosjekt innen
planteforedling og oppformering | 12 628 | 12 628 (0) | 12 628 (0) |
1144 | | Ressursforvaltning
og miljøtiltak i landbruket | 7 547 | 7 547 (0) | 2 547 (-5 000) |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m. | 7 547 | 7 547 (0) | 2 547 (-5
000) |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | 81 835 | 80 518 (-1 317) | 81 835 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 81 835 | 80 518 (-1
317) | 81 835 (0) |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 53 562 | 51 604 (-1 958) | 25 562 (-28 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 37 719 | 36 233 (-1
486) | 18 719 (-19
000) |
| 45 | Store utstyrskjøp
og vedlikehold | 3 293 | 2 821 (-472) | 3 293 (0) |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer | 680 | 680 (0) | 680 (0) |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark | 11 870 | 11 870 (0) | 2 870 (-9
000) |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | 93 348 | 93 348 (0) | 93 348 (0) |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m. | 23 348 | 23 348 (0) | 23 348 (0) |
| 71 | Naturskade, erstatninger | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) |
1149 | | Verdiskapings-
og utviklingstiltak i
landbruket | 367 259 | 357 259 (-10 000) | 297 259 (-70 000) |
| 50 | Tilskudd til Landbrukets
Utviklingsfond (LUF) | 326 488 | 316 488 (-10
000) | 266 488 (-60
000) |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 271 | 3 271 (0) | 3 271 (0) |
| 71 | Tilskudd til verdiskapingstiltak
i skogbruket | 37 500 | 37 500 (0) | 27 500 (-10
000) |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | 11 045
899 | 11 045
899 (0) | 5 645
899 (-5 400 000) |
| 50 | Fondsavsetninger | 411 590 | 411 590 (0) | 111 590 (-300
000) |
| 70 | Markedsregulering | 215 500 | 215 500 (0) | 195 500 (-20
000) |
| 73 | Pristilskudd | 2 022 800 | 2 022 800 (0) | 922 800 (-1
100 000) |
| 74 | Direkte tilskudd | 6 581 685 | 6 581 685 (0) | 3 081 685 (-3 500 000) |
| 77 | Utviklingstiltak | 222 970 | 222 970 (0) | 142 970 (-80
000) |
| 78 | Velferdsordninger | 1 591 354 | 1 591 354 (0) | 1 191 354 (-400 000) |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | 92 500 | 92 500 (0) | 57 500 (-35 000) |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 34 300 | 34 300 (0) | 22 300 (-12
000) |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid | 5 900 | 5 900 (0) | 5 900 (0) |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd | 50 500 | 50 500 (0) | 27 500 (-23
000) |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 | 1 800 (0) | 1 800 (0) |
1152 | (Nytt) | Kompensasjonstiltak,
omstilling i
landbruket | | 0 | 1 000
000 |
| 70 | Kompensasjonsordning, omstilling | 0 | 0 (0) | 1 000 000 (+1 000 000) |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 24 854 | 24 854 (0) | 24 854 (0) |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift | 17 703 | 17 703 (0) | 17 703 (0) |
| 75 | Oppsyn i statsallmenninger | 7 151 | 7 151 (0) | 7 151 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 11 | 13
456 074 | 13
336 517 (-119 557) | 8
792 074 (-4 664 000) |
Inntekter rammeområde 11 (i hele tusen
kroner) |
4100 | | Landbruks-
og matdepartementet
(jf. kap. 1100) | 443 | 443 (0) | 443 (0) |
| 1 | Refusjoner m.m. | 443 | 443 (0) | 443 (0) |
4112 | | Kunnskapsutvikling
og beredskap m.m. på matområdet (jf. kap. 1112) | 18 061 | 0 (-18 061) | 0 (-18 061) |
| 30 | Husleie, Bioforsk | 18 061 | 0 (-18
061) | 0 (-18
061) |
4115 | | Mattilsynet
(jf. kap. 1115) | 687 905 | 687 905 (0) | 637 905 (-50 000) |
| 1 | Gebyr og avgifter | 686 887 | 686 887 (0) | 636 887 (-50
000) |
| 2 | Driftsinntekter og refusjoner
mv. | 1 018 | 1 018 (0) | 1 018 (0) |
4143 | | Statens
landbruksforvaltning (jf. kap. 1143) | 30 152 | 30 152 (0) | 30 152 (0) |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 30 152 | 30 152 (0) | 30 152 (0) |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146) | 29 558 | 29 558 (0) | 29 558 (0) |
| 2 | Driftsinntekter | 29 558 | 29 558 (0) | 29 558 (0) |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | 31 | 31 (0) | 31 (0) |
| 1 | Refusjoner m.m. | 31 | 31 (0) | 31 (0) |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150) | 145 000 | 145 000 (0) | 145 000 (0) |
| 80 | Markedsordningen
for korn | 145 000 | 145 000 (0) | 145 000 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 11 | 911
150 | 893
089 (-18 061) | 843
089 (-68 061) |
| | Sum netto
rammeområde 11 | 12 544
924 | 12 443
428 (-101 496) | 7 948
985 (-4 595 939) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til regjeringen Bondevik IIs forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
med de endringer som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr.
1 (2005-2006) fra regjeringen Stoltenberg II.
Den enkelte fraksjon slutter seg til regjeringen
Bondevik IIs forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
fra regjeringen Stoltenberg II, hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 116 957 000
på kap. 1100 og kr 443 000 på kap.
4100.
Det foreslås bevilget kr 113 327 000
på post 1.
Det foreslås bevilget kr 3 202 000
på post 45.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
forslaget som blant annet innebærer en økning
på 0,5 mill. kroner til administrasjon av husleieordningen
ved etableringen av Bioforsk fra 1. januar 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets forslag i tilknytning til statsbudsjettet vedrørende
færre reguleringer og forenklinger som sterkt vil redusere
departementets arbeidsoppgaver. Disse medlemmer viser
til at departementet forvalter eiendommer og disponerer en betydelig
boligmasse. Disse medlemmer er kjent med at Landbruks-
og matdepartementet har fullmakt til å selge festetomter,
areal til utbyggingsformål, veigrunn og bygningsmasse. Disse
medlemmer mener departementet i større grad enn
tidligere skal benytte seg av mulighetene ved salg til å finansiere utstyrskjøp
og vedlikehold.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1100 post 1 med 25 500 000
kroner fra 113 327 000 kroner til 87 827 000
kroner, og kap. 1100 post 45 med 1 500 000 kroner
fra 3 202 000 kroner til 1 702 000
kroner.
Det foreslås bevilget kr 139 156 000
på kap. 1112.
Det er forslag om å løyve
kr 139 156 000 samla for postane 50,
51 og 52 i kap. 1112.
Komiteen finn det
tilfredsstillande at overvakings-, påvisings- og varslingssystemet
i samband med sjukdom som kan overførast mellom dyr og
frå dyr til menneske, ser ut til å fungere. Komiteen er
også nøgd med at budsjettauken medverkar til at
Veterinærinstituttet kan vidareføre og vidareutvikle
arbeidet med å sikre trygg mat og god dyrehelse. Dette
gjeld spesielt dei dyresjukdomane som truar helsa til dyr og menneske.
Komiteen seier seg nøgd
med at Veterinærinstituttet saman med Folkehelsa vil vidareføre
arbeidet for å redusere mengda av allergiframkallande stoff
i mat.
Komiteen ser det som viktig at
forsking som kan avgrense gjødselbruk og betre miljøet,
held fram. Det same gjeld forsking som kan fremje kvalitet og lønsemd
i den økologiske planteproduksjonen. Organisering og lokalisering
av denne forskinga skal vere slik det er foreslått i omstillingsplanen.
Komiteen merkar seg at omorganiseringa
frå forskingsstasjonar til fagsenter så langt
har vore vellukka med stor auke i oppdrag for fagsentra.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til løyvinga på kr 139 156 000
for kap. 1112.
Det foreslås bevilget kr 50 725 000
på post 51.
Det foreslås bevilget kr 17 421 000
på post 52.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
etableringen av Bioforsk gjennom sammenslåing av instituttene
Jordforsk, NORSØK og Planteforsk, ved å etablere
et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Det er viktig
med lik håndtering av de tre institusjonene ved sammenslåing.
Flertallet vil understreke betydningen
av at lokale og regionale myndigheter og organisasjoner trekkes inn
i en aktiv dialog om utvikling av alternative aktiviteter på de
eiendommene som ikke er nødvendige av hensyn til FoU-virksomheten.
Flertallet mener at det er viktig
at styret har nødvendig frihet til å gjennomføre
omstillingsarbeidet og behov for bygningsmessige tilpasninger.
Samtidig forutsetter flertallet at
de ansatte involveres i arbeidet med utviklingsplanene for disse
eiendommene.
Flertallet vil peke på at
det omstillingsarbeidet som har vært og som skal gjennomføres
i Bioforsk er krevende. Flertallet vil derfor understreke
at departementet følger nøye med i utviklingen
av de økonomiske forholdene.
Samtidig vil flertallet understreke
betydningen av at de ansatte involveres på en god måte
i de videre prosesser.
Flertallet ber på denne
bakgrunn om at departementet på egnet måte orienterer
Stortinget om Bioforsk sin virksomhet, seinest i forbindelse med
statsbudsjettet for 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
et redusert offentlig engasjement innenfor sektoren for at andre
sektorer med større verdiskapning og fremtidsmuligheter
skal få høyere prioritet. Disse medlemmermener at aktørene i landbruksnæringen
selv bør avgjøre aktivitetsnivået utover en
viss basis gjennom selv å finansiere dette.Disse medlemmer viser
til partiets forslag om å etablere Bioforsk som et AS.
Disse medlemmerforeslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningene på kap.
1112 post 51 med 19 800 000 kroner fra 50 725 000
kroner til 30 925 000 kroner og kap. 1112 post
52 med 2 200 000 kroner fra 17 421 000
kroner til 15 221 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 18 061 000
på kap. 4112 post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke følger opp intensjonene fra tidligere
om å slå sammen instituttene Jordforsk, NORSØK
og Planteforsk til et felles aksjeselskap under navnet Bioforsk,
men heller fremmer et forslag om å etablere Bioforsk som
et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Disse
medlemmer foreslår kostnadene knyttet til etablering
av Bioforsk AS dekket ved at den eiendomsmasse Planteforsk disponerer,
som har liten alternativ verdi for staten, realiseres. Disse
medlemmer vil fremholde at arbeidet for å danne
et Bioforsk AS har pågått og vært omtalt
i budsjettsammenheng siden St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
etableringen av Bioforsk AS ved at de tre instituttene Jordforsk, NORSØK
og Planteforsk slås sammen innen 1. juli 2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets forslag om å etablere Bioforsk som et AS.
Disse medlemmerforeslo
på denne bakgrunn å redusere bevilgningene på kap.
4112 post 30 med 18 061 000 kroner fra 18 061 000
kroner til 0 kroner.
Det er framlegg om å løyve
kr 1 134 038 000 på kap. 1115
og kr 687 905 000 på kap. 4115.
Komiteen er samd i
hovudverkemidla som skal nyttast vidare for å nå målsettinga
om å sikre trygg mat, friske plantar, fisk og dyr og eit
etisk forsvarleg dyrehald. Komiteen er også samd
i at dette skal skje gjennom miljøvenleg produksjon, god
kvalitet, ærleg produksjon og omsetnad - og verdiskaping
innan matområdet.
Komiteen er nøgd med
at granskingar syner at borgarane har stor tillit til Mattilsynet.
Komiteen ønskjer vidareført
arbeidet med å ut-vikle spesielle tilsynsmodellar for mindre
matverksemder slik at det vert mogeleg å drive lønsame
småskalaverksemder. Her vert det vist både til
enklare regelverk og ein ny avgiftspolitikk, som kan avlaste næringsverksemdene.
Komiteen ventar at det nye hygiene
- og kontrollregelverket skal bli gjennomført og at både
tilsynet og verksemdene får kunnskap nok til å nytte
fleksibiliteten i dei nye reglane og til å auke produksjonen
og sikre trygg mat.
Komiteen viser til arbeidet med
forenkling av regelverket for gards- og småslakteri, herunder
mobile slakteri. Eit av områda som må prioriterast
er å nytte fleksibiliteten i det nye EØS-regelverket
for gards- og småslakteri.
Komiteen er også nøgd
med fokuset på tilsyn av drikkevatn og styrking av overvakinga
og beredskapsplanlegging mot fugleinfluensa. Sameleis meiner komiteen det
er viktig å vidareføre merksemda mot sjømatverksemdene
slik at norsk sjømat framleis har ord på seg for å ha
god kvalitet.
Komiteen har merka seg at ei
rekkje saker på forvaltningsområdet til Mattilsynet
er omfatta av stor offentleg interesse. Tungmetall i fôr,
fugleinfluensa, salmonella i kjøttdeig og manglande restauranthygiene er
ferske eksempel. Sakene viser kor viktig det er med overvaking og
tiltak i heile matproduksjonskjeda, frå jord og fjord til
bord. Mattilsynet er ein tilsynsetat som kan sjå heile
matproduksjonskjeda i samanheng. Komiteen vil streke
under kor viktig det er at tilsynet arbeider for å sikre
at alle aktørane, herunder importørane, etterlever
sitt ansvar for å følgje lovverket og sikre at
forbrukarane får helsemessig trygg mat.
Komiteen er godt nøgd
med at matforvaltingsreforma har gitt effektiveringsgevinst og at
gebyr og avgifter kan reduserast i 2006. Komiteen er
samd i at det er avsett ekstra pengar til omstillingsprosessen i matforvaltinga
i 2006 slik at det kan takast ut endå større effektiviseringsgevinst.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er samd i framlegget om å løyve kr 1 134 038 000
på kap. 1115 og kr 687 905 000
på kap. 4115.
Det foreslås bevilget kr 1 053 158 000
på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
rasjonaliseringsgevinsten etter sammenslåing av tilsynene
til Mattilsynet må bli større enn det departementet
legger opp til.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1115
post 1 med 55 000 000 kroner fra 1 053 158 000
kroner til 998 158 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 79 880 000
på post 70.
Komiteen har registrert
at utvalget som utreder organisering av veterinærvakten,
har innhentet regionale vurderinger av hvordan vakten bør
organiseres. Utvalget har i den sammenheng bedt om innspill om de samlede
ressursene vil bli bedre utnyttet dersom midler som i dag brukes
til en spesialisert vaktordning for kjæledyr, innlemmes
i den ordinære kliniske veterinærvakten, som i
hovedsak dekker landbruks- og havbruksnæringens behov.
Komiteen mener det er viktig å få en
velfungerende klinisk vaktordning som kan ta hånd om alle dyrearter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, sier seg enig i
bevilgninger på 79,88 mill. kroner i 2006 for å følge
opp staten sine økonomiske forpliktelser i forhold til
avtalen med veterinærforeningen om deltagelse i vaktordning
i distriktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
veterinærene skal ha godtgjørelse på linje
med sammenlignbare yrkesgrupper som åpenbart ligger høyere
enn departementets bevilgningsforslag og vil på denne bakgrunn øke
bevilgningen.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å øke tilskuddet på kap. 1115
post 70 med 14 000 000 kroner fra 79 880 000
kroner til 93 880 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 686 887 000
på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
kostnadene ved driften av Mattilsynets virksomheter og avgiftene
må reduseres i et raskere tempo enn hva departementet legger
opp til.
Disse medlemmer viser til partiets
merknader ved behandlingen av Ot.prp. nr. 100 (2002-2003) Om lov
om matproduksjon og mattrygghet m.v. (matloven). Disse medlemmer vil
hevde at brukerne (tilsynsobjektene) ikke skal finansiere mer enn
det som har nær relevans for virksomheten, så som
utferdigelse av attester, erklæringer, direkte tilsyn og
kostnader inkludert analysekostnader også knyttet til oppfølging av
brudd på bestemmelser i loven. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn en betydelig reduksjon i matavgiftene.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere inntektene på kap. 4115 post
1 med 50 000 000 kroner fra 686 887 000
kroner til 636 887 000 kroner.
Komiteen er gjort kjent med at
AKVAFORSK har foretatt en forstudie vedrørende bruk av
spillvarme til oppdrett. Komiteen er videre kjent
med at det planlegges å iverksette et nasjonalt utviklingssenter
for bruk av spillvarme. Senteret tenkes lokalisert til Sunndalsøra,
hvor det er god tilgang på spillvarme fra Hydro Aluminiums
industrianlegg. Komiteen ser at det kan ligge nye
muligheter for oppdrettsnæringa i en slik utvikling.
Komiteen ber Regjeringa legge
til rette for at dette prosjektet kan videreutvikles.
Det foreslås bevilget kr 19 647 000
på kap. 1138.
Komiteen viser til
at tilskuddene under dette kapitlet blir gitt til en rekke landsdekkende
organisasjoner som arbeider innen fagfelt i jord- og skogbruket. I
tillegg omfattes tilskudd til tidsskrift. Komiteen viser
videre til at de organisasjonene som mottar støtte under
dette kapitlet, arbeider med informasjon, ungdomsarbeid, dyrevern
og annet opplysningsarbeid innen jord- og skogbruket.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å bevilge kr 19 647 000
til kap. 1138 Støtte til organisasjoner m.m.
Det foreslås bevilget kr 32 531 000
på kap. 1139.
Komiteen viser til
at bevilgningen under kapitlet skal gå til kunnskap om
genressurser, miljøinformasjon og kunnskapsoppbygging innen
jord- og skogbruket.
Komiteen støtter bevilgningsforslaget
på kr 32 531 000 til kap. 1139
Genressurser, miljø- og ressursregistreringer.
Det foreslås bevilget kr 36 802 000
på kap. 1141.
Det foreslås bevilget kr 21 888 000
på post 50.
Komiteen vil peke
på den store betydningen forskning og utvikling
har for landbruket. I et landbruk med stadig strengere krav på en
rekke områder, vil det være avgjørende
med et sterkt fokus på forskning. Komiteen støtter
forslaget om å slå sammen NIJOS og Skogforsk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
offentlig støtte til utredninger og analyser i landbruket
skal reduseres til fordel for andre sektorer som har betydelige
fremtidsmuligheter. Dersom landbruket gjennom sine organisasjoner
vil opprettholde dagens aktivitetsnivå vil disse
medlemmer hevde at de også må bidra med
finansieringen.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1141
post 50 med 11 000 000 kroner fra 21 888 000
kroner til 10 888 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 210 139 000
på kap. 1143 og kr 30 152 000
på kap. 4143.
Komiteen viser til
at Statens landbruksforvaltning er et utøvende forvaltningsorgan
for de sentrale landbrukspolitiske virkemidlene og et støtte-
og utredningsorgan for departementet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
strategien om at Statens landbruksforvaltning skal legge vekt på helhetlig
forvaltning og rådgivning, samarbeid med andre og effektivisering
av forvaltningen.
Komiteen mener at
SLF har en viktig rolle med å følge opp prisutjevningsordningen
for melk. I 2006 vil det bli innført krav til kapitalavkastning
hos TINE Industri som skal følges opp av SLF. Komiteen vil følge
med dette arbeidet.
Det foreslås bevilget kr 153 609 000
på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative landbrukspolitikk med en deregulering av
sektoren og en nedbygging av støtte- og tilskuddsordninger. Disse
medlemmer peker på at dette vil redusere landbruksforvaltningens arbeidsmengde.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1143 post 1 med 25 000 000
kroner fra 153 609 000 kroner til 128 609 000
kroner.
Det er ikke foreslått bevilget midler
på post 75.
Det foreslås bevilget kr 7 547 000
på kap. 1144 post 77.
Komiteen mener det
er viktig å arbeide for å nå det nasjonale
målet for reduserte nitrogenutslipp til vann, og sørge
for interkommunale prosjekter for å forbedre vannkvaliteten
i forurensa vassdrag i Norge, blant annet for opprensking av overgjødsla
vassdrag som Vansjø-Hobølvassdraget, Mjøsvassdraget
og Jærvassdraget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på de
store utfordringene vi har i forhold til ressursforvaltning og miljøtiltak
i landbruket. Norge skal bli et foregangsland i miljøpolitikken.
For at framtidas generasjoner skal ha tilgang til et godt miljø og
ren natur, må hensynet til miljø være
gjennomgripende i alt vi foretar oss. Miljøpolitikken i
Norge skal bygge på føre-var-prinsippet, på prinsippene
om at forurenser skal betale og om bruk av best tilgjengelig teknologi.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringens målsetning
om at 15 pst. av matproduksjonen og matforbruket i 2015 skal være økologisk. Dette
flertallet peker på at grunnlaget for denne utviklinga
bør legges så tidlig som mulig, og ber derfor Regjeringa
om å komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
dette målet skal oppnås.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at næringsutøverne selv i større grad må finansiere
prosjekt knyttet til miljøforbedringer i landbruket.
Dissemedlemmer foreslo
på denne bakgrunn å redusere kap. 1144 post 77
med 5 000 000 kroner fra 7 547 000
kroner til 2 547 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 81 835 000
på kap. 1146 og kr 29 558 000
på kap. 4146.
Komiteen viser til
at Norsk institutt for jord- og skogkartlegging (NIJOS) produserer
grunnleggende faginformasjon av høy kvalitet om naturressurser,
areal og miljø for landbruksforvaltningen, foretak i landbruket
og samfunnet ellers. Komiteen støtter en
sammenslåing av NIJOS og Skogforsk for å etablere
en ny statlig institusjon for arealressurser; skog, jord, utmark og
landskap.
Det foreslås bevilget kr 53 562 000
på kap. 1147 og kr 31 000 på kap.
4147.
Det foreslås bevilget kr 37 719 000
på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets konsekvente kritikk av regulerings- og støtteordninger
knyttet til reindriften. Disse medlemmer ønsker
en overgang til et markedsstyrt system, noe som vil gi rom for besparelser
da dette vil redusere Reindriftsforvaltningens arbeidsoppgaver.
Disse medlemmer viser for øvrig
til den store bestanden av rein som befinner seg i Finnmark og at beiteressursene
er for små til å sikre denne tilstrekkelig med
beite, og at dette fører til underernæring av
reinen. Det vises til at det en rekke ganger har blitt forsøkt
med frivillige ordninger for å få redusert reintallet
uten at dette har ført frem. Disse medlemmer er
av den oppfatning at staten må gå inn med konkrete
pålegg til reindriftsnæringen om å redusere
antall rein.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
pålegg overfor reindriftsnæringen, slik at antall
rein kommer ned på et bærekraftig nivå."
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1147 post 1 med 19 000 000
kroner fra 37 719 000 kroner til 18 719 000
kroner.
Det foreslås bevilget kr 11 870 000
på post 71.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at selv med et rekordstort slakteuttak i sesongen
2004/2005 er det fortsatt ennå langt igjen før
man har nådd målet på 64 300
dyr i Vest-Finnmark reinbeiteområde. Flertallet viser
til viktigheten av at arbeidet med å tilrettelegge for
et effektivt marked blir prioritert, og at man i den forbindelse
sikrer at markedsføringen av reinkjøtt holdes
ved like. Flertallet understreker viktigheten av
at man ikke fratar aktørene deres ansvar og rolle i markedet,
men at myndighetene legger til rette for forutsigbare rammebetingelser.
Videre påpeker flertallet viktigheten av
at arbeidet med ny reindriftslov intensiveres der alle viktige spørsmål
blir vurdert i en sammenheng. Etter flertallets vurderinger
må en revidert reindriftslov være et viktig bidrag
i arbeidet med reintallstilpasningen, samt ved en fastsetting og oppfølging
av andre nødvendige rammebetingelser. I den forbindelse
påpeker komiteen viktigheten av at arbeidet med å få avklart
beiterettighetene mellom distrikter og siidaer blir prioritert. Flertallet presiserer at
klare bruksgrenser som respekteres er en avgjørende forutsetning
for at reineierne skal ha incitament til å tilpasse reintallet
til beiteressursene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at omstillingstiltakene i Indre Finnmark må betraktes
som mislykkede og derfor snarest bør avvikles.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap.1147 post 71 med 9 000 000
kroner fra 11 870 000 kroner til 2 870 000
kroner.
Det foreslås bevilget kr 93 348 000
på kap. 1148.
Det er foreslått bevilget kr 23 348 000
på post 70.
Det er foreslått bevilget 70 000 000
kroner på post 71.
Komiteen viser til
at Statens naturskadeordning gir erstatning for naturskader som
det ikke er mulig å forsikre seg mot gjennom ei alminnelig
forsikringsordning, samt fremme sikring mot naturskader gjennom tilskudd
til sikringstiltak og farevurderinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at hele
det norske samfunnet i større grad må forberedes
til å leve med klimaendringer, og dermed økt fare
for naturskader.
Komiteen vil på denne
bakgrunn be Regjeringen vurdere en gjennomgang av regelverket for
bygging i rasutsatte områder.
Komiteen har merket seg at det
på bakgrunn av justering av beregningsgrunnlaget og foreliggende prognoser
for utbetalinger foreslås at bevilgningen for 2006 blir økt
med 10 mill. kroner, fra 60 mill. til 70 mill. kroner. Komiteen støtter
dette.
Videre har et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merket seg Regjeringens vurdering av at effekten av foretatte regelendringer,
jf. omtale under kap. 1148 post 71 i St.prp. nr. 1 (2005-2006),
vil medføre reduksjon av nye tilsagn i 2006. Tilsagnsfullmakten
for 2006 reduseres på bakgrunn av dette med 6 mill. kroner,
fra 27 mill. kroner til 21 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 367 259 000
på kap. 1149.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at skognæringa
er en av landets største eksportnæringer og representerer
en stor verdiskaping. Flertallet mener at det er
viktig å finne tiltak for å få økt
aktivitet i skogbruket for å sikre råstofftilgang
til trebasert industri, og for å sikre framtidig virkestilgang. Økt
bruk av biobrensel fra skogen vil bidra til å dekke behov
for fornybar energi. Flertallet registrerer at skogbruk
og bioenergi er prioritert i fordelingen av LUF-midlene, og støtter
forslaget. Videre vil flertallet understreke betydningen
av at Regjeringen utvikler en langsiktig skogpolitikk og nasjonale
strategier for avvirkning av skog.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til Regjeringens målsetninger om fjernvarme,
slik de er fastslått i Soria Moria-erklæringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at tilskudds- og støtteordningene i landbruket
har nådd et uakseptabelt høyt nivå og
derfor må reduseres betraktelig. Disse medlemmer etterlyser
også mer samsvar mellom den støtte som ytes og
den gevinst som oppnås ved økt verdiskaping i
landbruket. Disse medlemmer mener at aktørene
innen landbruket selv må ta et større økonomisk
ansvar for de verdiskapings- og utviklingstiltak som skal gjennomføres
i næringen, og derved få et større eierskap
til de prosesser som iverksettes innen dette feltet. Disse
medlemmer foreslo derfor at den foreslåtte bevilgning
skulle reduseres med kr 70 000 000.
Det er foreslått bevilget kr 326 448 000
på post 50.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
tilskudds- og støtteordninger til landbruket har nådd
et uakseptabelt høyt nivå fordi resultatene av
tiltakene ikke kan forsvare ressursbruken. Disse medlemmer mener
aktørene innenfor landbruket selv må ta et større økonomisk
ansvar for nærings- og utviklingstiltak.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1149 post 50 med 60 000 000
kroner fra 326 488 000 kroner til 266 488 000
kroner.
Det er foreslått bevilget kr 37 500 000
på post 71.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
skogbruket i større grad må ta et eget ansvar
for å styrke næringens konkurranseevne. Disse
medlemmer viser til partiets politikk med lavere skatter
og avgifter samt harmonisering av regelverket med andre land i tillegg
til satsing på infrastruktur som viktige bidrag til å utvikle
en robust og lønnsom skognæring.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere kap. 1149 post 71 med 10 000 000
kroner fra 37 500 000 kroner til 27 500 000
kroner.
Det foreslås bevilget kr 11 045 899 000
på kap. 1150 og kr 145 000 000
på kap. 4150.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at budsjettforslaget på kap. 1150 Til gjennomføring
av jordbruksavtalen er en oppfølging av avtalen som regjeringen Bondevik
II inngikk med jordbruksorganisasjonene i mai 2005. Flertallet mener
at det å sikre utøvere i landbruket inntektsutvikling
og sosiale vilkår på linje med andre grupper,
er en forutsetning for at landbruket skal kunne ivareta sine mange
samfunnsoppgaver framover. Det er viktig å bruke jordbruksavtalen
og dens virkemidler aktivt for å sikre et landbruk med variert
bruksstruktur over hele landet. Landbruket er mangfoldig, har stor
betydning for sysselsetting og bosetting over hele landet, og er
også viktig for næringer som reiseliv, kultur
og næringsmiddelindustri. I videreutviklingen av landbrukspolitikken
er det viktig å videreutvikle verdiskapingsprogrammene
og stimulere til utvikling av nisjeprodukter, satse på bygdeutviklingstiltak
og bioenergi. Samtidig er det viktig å ivareta hensynet
til de mange driftsenheter som, i stor grad basert på familiens
arbeidskraft, produserer råvarer for næringsmiddelindustrien,
og i dag utgjør ryggraden i jordbruket.
Det er foreslått bevilget kr 215 500 000
på post 70.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at samvirket si rolle som marknadsregulator skal sikrast. Fleirtalet seier
seg tilfreds med at marknadsordningane skal vidareførast.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til disse partienes
merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 69 (2004-2005),
jf. Innst. S. nr. 263 (2004-2005) Jordbruksoppgjøret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det eksisterende jordbruksavtalesystemet med et omfattende byråkrati
og hvor produsentene legger opp sin virksomhet basert på tilskudds-
og reguleringsordninger, må erstattes av et markedsbasert
system. Disse medlemmer vil stimulere til en utvikling
som resulterer i at velferdsgodene i landbruket blir like med de
som gjelder for andre næringsdrivende og vil fremheve at
selektive tiltak gjennom særlige tilskudd til enkelte sektorer
i landbruket fremfor andre gir feil ressursbruk. Disse medlemmer viser
til egne merknader og forslag ved behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-1993)
Landbruk i utvikling, St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matvareproduksjonen og de årlige jordbruksoppgjør. Disse
medlemmer foreslo som en konsekvens av dette å redusere kap.
1150 post 50 med kr 300 000 000 fra kr 411 590 000
til kr 111 590 000, kap.1150 post 70 med
kr 20 000 000 fra kr 215 500 000
til kr 195 500 000, kap. 1150 post 73
med kr 1 100 000 000 fra kr 2 022 800 000
til kr 922 800 000, kap. 1150 post 74
med kr 3 500 000 000 fra kr 6 581 685 000
til kr 3 081 685 000, kap. 1150 post
77 med kr 80 000 000 fra kr 222 970 000
til kr 142 970 000, og kap. 1150 post
78 med kr 400 000 000 fra kr 1 591 354 000
til kr 1 191 354 000.
Disse medlemmer viser til at
partiets politikk med deregulering og bevilgningsreduksjoner vil
bety en betydelig omstilling innenfor landbruket og medføre
at yrkesutøvere over noen år vil gå over
i alternativ virksomhet i et større tempo enn i dag. Disse
medlemmer foreslår å innføre
en kompensasjonsordning som skal underlette omstilling i en overgangsperiode.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en bevilgning på kap. 1152 (Ny) post 70 med kr 1 000 000 000.
Disse medlemmermener
det må gis større spillerom for at driftige bønder
kan drive mer rasjonelt og effektivt.
Disse medlemmer viser til forslag
nr. 36 fremmet i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) knyttet
til lov om ervervsmessig husdyrhold.
Disse medlemmer viser til forslag
nr. 41 fremmet i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) knyttet
til lov om konsesjon og erverv av fast eiendom.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk
som ikke begrenses til kommune, fylke eller region, men gjøres
landsomfattende."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av
jordbruksvaror (omsetningsloven)."
Det foreslås bevilget kr 92 500 000
på kap. 1151.
Det foreslås bevilget kr 34 300 000
på post 51.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er kjent med den vanskelige markeds- og slakterisituasjonen høsten
2003 som medførte en vanskeliggjøring av arbeidet
med reintallstilpasningen i Finnmark.
Flertallet er positiv til at
man i de påfølgende reindriftavtalene har prioritert
tiltak for å bedre slakteri- og markedstilgangen for reinkjøtt.
Her vises det til Reindriftsavtalen 2004/05 hvor det ble
avsatt midler til å gjennomføre flere markedskampanjer
i regi av Opplysningskontoret for kjøtt (OFK), samt avsatt
midler for å bedre muligheten for tidligslakting i Vest-Finnmark
og Karasjok. Videre ble Verdiskapingsprogrammet for rein anmodet
om å prioritere søknader om markedsføringstiltak.
De nevnte tiltak har medvirket til en betydelig økt slakting
og omsetning av reinkjøtt, og da særlig i Vest-Finnmark
reinbeiteområde. Tiltakene ble videreført ved
inngåelsen av Reindriftsavtalen 2005/2006.
Flertallet påpeker at
selv om slakteri- og markedsadgangen er god høsten 2005
er det sentralt at man også fremover stimulerer til økt
slakting og omsetning av reinkjøtt. I den forbindelse understreker
komiteen at det er viktig å opprettholde en viss markedsføringsaktivitet
for å vedlikeholde produktets posisjon over tid. Dette
gjelder også i en situasjon hvor det innenlandske tilbudet
ikke dekker hele etterspørselen. Videre er det sentralt å videreutvikle
samarbeidet mellom sentrale aktører innenfor produksjon,
slakting og omsetning av reinkjøtt. En koordinering av
slaktingen er sentralt for å utnytte slaktekapasiteten
og sikre detaljistene en forutsigbarhet når det gjelder
levering av reinprodukter. I tillegg er det viktig med produktutvikling,
og at det blir etablert en standardisering i forhold til nedskjæring
og pakking av reinkjøtt som tilfredsstiller markedets krav og
behov. Dette betinger både økt kompetanse, samt satsinger
for å få bygd opp og tilpasset nedskjærings- og
videreforedlingsanlegg slik at de tilfredsstiller dagens krav til
rasjonelle løsninger. Flertallet forutsetter
at disse forholdene også får en sentral plass
i forbindelse med forhandlingene om Reindriftsavtalen 2006/2007.
Det foreslås bevilget kr 50 500 000
på post 75.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets standpunkt om å avskaffe næringsavtaler
og tilhørende støtteordninger for å få en overgang
til drift på forretningsmessige vilkår. Disse medlemmer viser
til partiets merknader i innstillingen fra landbrukskomiteen om
fremtidig reindriftspolitikk (Innst. S. nr. 167 (1991-1992)) basert
på St.meld. nr. 28 (1991-1992) en bærekraftig
reindrift, samt egne merknader og forslag i innstillingene fra næringskomiteen
ved behandlingen av de årlige reindriftsavtaler. Disse
medlemmer foreslo på denne bakgrunn å redusere
kap. 1151 post 51 med 12 000 000 kroner fra 34 300 000
kroner til 22 300 000 kroner og kap. 1151 post
75 med 23 000 000 kroner fra 50 500 000
kroner til 27 500 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 24 854 000
på kap. 1161.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
den viktige rollen Statskog har i å forvalte statens eiendommer
på en miljøvennlig, areal- og ressursmessig tjenlig
måte for samfunnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
prinsipielt at fast eiendom fortrinnsvis bør forvaltes
av private grunneiere og at dermed mye av Statskogs arealer og eiendommer
bør eies og forvaltes gjennom lokalt eierskap. Disse
medlemmer vil påpeke at utmarksressurser som skog,
fjell, fiske og jakt har stor betydning for potensiell næringsutvikling i
distriktene som bør bedre utnyttes en situasjonen er i dag.