90-poster behandles av
finanskomiteen utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tl. nr. 1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Fiskeri- og kystdepartementet |
1000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet (jf. kap. 4000) | 94 205
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 91 705 000 |
| 70 | Tilskudd diverse formål, kan overføres | 500 000 |
| 71 | Tilskudd til kystkultur, kan overføres | 2 000 000 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 7 140
000 |
| 70 | Tilskudd, kan
overføres | 7 140 000 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 277 302
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 271 672 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 4 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 630 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål (jf. kap 4050) | 65 190
000 |
| 71 | Sosiale tiltak, kan overføres | 1 000 000 |
| 74 | Erstatninger, kan overføres | 2 140 000 |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak
i fiskeriene, kan overføres | 50 000 000 |
| 76 | Tilskudd til strukturtiltak
for kapasitetstilpasning, kan overføres | 10 000 000 |
| 78 | DNA-register for vågehval, kan overføres | 650 000 |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning, kan overføres | 1 400 000 |
|
Statsbankene |
2415 | | Innovasjon
Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak | 40 025
000 |
| 73 | Rentestøtte stønadslån
| 25 000 |
| 75 | Marint innovasjonsprogram, kan overføres | 40 000 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 483
862 000 |
|
| | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet (jf. kap. 1000) | 10 000 |
| 1 | Refusjoner | 10 000 |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 108 655
000 |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 000 |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 85 000 |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet
| 10 000 |
| 5 | Gebyr kjøperregistrering
| 455 000 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet
| 690 000 |
| 8 | Gebyr havbruk | 19 515 000 |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 20 280 000 |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse
| 2 950 000 |
| 13 | Inntekter vederlag oppdrettskonsesjoner
| 40 000 000 |
| 14 | Refusjoner | 10 000 |
| 20 | Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
i fiskeflåten | 10 000 |
| 21 | Kontrollavgift fiskeflåten
| 20 640 000 |
| 22 | Inntekter ordningen fiskeforsøk
og veiledning | 4 000 000 |
4050 | | Diverse
fiskeriformål jf. kap. 1050) | 5 000
000 |
| 1 | Strukturavgift
for kapasitetstilpasning i fiskeflåten | 5 000 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 113
665 000 |
| | Netto
rammeområde 10 | 370 197
000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2006 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 1030 post 21 | kap. 4030 post 22 |
kap. 1050 post 76 | kap. 4050 post 1 |
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2006 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1050 | | Diverse fiskeriformål | |
| 76 | Tilskudd til strukturtiltak
for kapasitetstilpasning | 6 mill. kroner |
IV
Strukturavgift
Stortinget samtykker i at strukturavgiften på førstehåndsomsetning
av fisk i 2006 settes til 0,05 pst. av førstehåndsverdi
av landet fisk i 2006.
Ved Stortingets vedtak av 24. november
2005 er netto utgiftsramme for rammeområde 10 fastsatt
til kr 370 197 000. Dette er likt med
framlegget fra regjeringen Bondevik II i St.prp. nr. 1 (2005-2006),
med endringer fra St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) fra regjeringen
Stoltenberg II.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringen, hvor det bl.a. heter
at Regjeringen vil føre en ny og helhetlig kystpolitikk.
Kyst- og fiskeripolitikken skal bidra til langsiktig miljømessig
forsvarlig verdiskaping for hele samfunnet og samtidig bidra til
rettferdig fordeling av ressursene. Regjeringen vil sikre langsiktig
nasjonal råderett og styring over de marine ressursene
og havområdene våre. Gjennom lovverket og reguleringer
skal fellesskapet sikres styring og kontroll over ressurser og fordeling
av fisken i havet, marine organismer og oppdrettede arter. Det uregulerte fisket,
særlig i Barentshavet, er et alvorlig miljø- og økonomisk
problem, og må stoppes.
Flertallet peker på at
verdiskapingen av våre nasjonale fiskeressurser i størst
mulig grad skal komme kystsamfunn som er avhengig av fiskeriene,
til gode.
Flertallet viser i den anledning
til at det er bevilget 50 mill. kroner til næringstiltak
i fiskeriene. Flertallet viser videre til at Regjeringen
bevilger 40 mill kroner til et marint innovasjonsprogram, for å øke
verdiskapingen i fiskerinæringen.
Flertallet ser det som en styrke
at næringen har en struktur der aktørene varierer
i størrelse. Regjeringen vil legge til rette for en fiskeflåte
som bidrar til aktivitet og sysselsetting langs hele kysten, og
som kan sikre industrien helårig stabil tilgang på råstoff.
Strukturtiltak for fiskeflåten må utformes i tråd
med målene om å sikre fiskeressursene som felles
eiendom, sikre en fiskeflåte som bidrar til aktivitet langs
hele kysten og samtidig sikre en flåte som er moderne,
variert og lønnsom.
Flertallet ønsker at
fiskeressursene må forvaltes med sikte på høyest
mulig langsiktig ressursuttak innenfor bærekraftige rammer,
og et mest mulig stabilt uttak fra år til år.
Kvoteåret skal gjøres mer fleksibelt. Ressurskontrollen
må styrkes, det må være krav til meldeplikt
om når og hvor fangst fra større fartøy
skal landes, og hyppigere kontroller om bord.
Flertallet viser til at det for
2006 er foreslått en økning på 15 mill.
kroner til Fiskeridirektoratet. Denne økningen er et viktig
signal om opptrapping av kontrollvirksomheten fra norsk side. Disse
midlene vil øke Fiskeridirektoratets evne til å arbeide
for en ansvarlig ressursforvaltning. Sammen med en styrking av Kystvakta
i budsjettet for 2006 vil dette bidra til å styrke samlet
kontroll og fiskerioppsyn fra norsk side.
Flertallet understreker at fiskeressursene
ikke skal privatiseres. Ingen skal kunne eie en fast andel av den
til enhver tid fastsatte kvoten. Regioner og kommuner, sammen med
aktive fiskere, skal kunne eie fartøy med kvoterettigheter
innenfor dagens deltakerlov. Leveringsvilkårene må håndheves
strengt slik at konsesjoner ved grove brudd blir inndratt.
Flertallet vil peke på at
kyst- og fiskeripolitikken skal bidra til langsiktig miljømessig
forsvarlig verdiskaping for hele samfunnet og samtidig bidra til
rettferdig fordeling av ressursene. Samtidig er det viktig å beholde
en variert eierskapsstruktur. Det er viktig å ta vare på de
lokalt forankrede selskapene i fiskeri- og havbruksnæringen.
Flertallet viser til potensialet
for verdiskaping i fiskeri- og havbruksnæringen og til
at næringen er av stor betydning for bosetting og sysselsetting.
Flertallet vil understreke betydningen
av å sikre langsiktig nasjonal råderett og styring
over de marine ressursene og havområdene våre.
Gjennom lovverket og reguleringer skal fellesskapet sikres styring
og kontroll over ressurser og fordeling av fisken i havet, marine
organismer og oppdrettede arter. Det uregulerte fisket, særlig
i Barentshavet, er et alvorlig miljø- og økonomisk
problem, og må stoppes.
Høsting av de marine ressurser må skje
etter prinsippet om bærekraftig forvaltning. Flertallet viser
for øvrig til Soria Moria-erklæringen.
Medlemene i komiteen frå Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre meiner at St.prp. nr. 1
(2005-2006) som regjeringa Bondevik II la fram er eit godt og offensivt
budsjett for vidareutvikling av fiskeri- og havbruksnæringa.
Grunnlaget for lønnsemd i heile næringa ligg godt
til rette med den politikken som har vore ført dei siste åra.
Ei fiskeri- og havbruksnæring som tenar pengar er eit gode
for verksemdene og dei tilsette, men like mykje eit gode for heile kysten
og kystsamfunna. Desse medlemene er tilfredse med
at regjeringa Stoltenberg II endra lite i regjeringa Bondevik II
sitt forslag til budsjett for Fiskeri- og kystdepartementet.
Desse medlemene vil peike på fokuset
i fiskeri- og havbrukspolitikken som har vore å skilje
politikk og butikk. Regjeringa Bondevik II har avregulert havbruksnæringa
ved å endre mellom anna flytteforskrifta og eigarskapsavgrensingane.
Fiskerinæringa har også vore gjennom store endringar
dei siste åra. Den viktigaste har vore å legge
til rette for lønnsemd for aktørane i næringa.
Det viktigaste verktyet har vore strukturkvoteordningane som har
auka kvotegrunnlaget på dei enkelte båtane, og
talet på farty i gruppene som har strukturert, har vorte
redusert. Desse medlemene har registrert at regjeringa
Stoltenberg II har stoppa desse ordningane og er ikkje einige i
den avgjersla. Vidare har desse medlemene også merka
seg at Regjeringa lyttar til næringa, og snur førebels
i saka om å stoppe ordninga, og gjev dei som er midt i
struktureringa under gjeldande ordning frist ut året 2005.
Alle næringar treng å ha påreknelege
rammer for drifta si fram i tid. Desse medlemene er ueinige
i at strukturkvoteordningane vert utsett og underlagt ei utgreiing
som ikkje er naudsynt.
Desse medlemene viser til at
den sterke auken til marin FoU i budsjettforslaget frå regjeringa
Bondevik II er ein vidareføring av satsingane dei siste åra
og ein reell styrking av budsjettet med 34 mill. kroner. Det gjer
at 37 pst. av Fiskeri- og kystdepartementets budsjett går
til forsking.
Trygg sjømat er viktig. Noreg er eit
av dei landa i verda som er lengst framme når det gjeld
sjømatforsking. NIFES i Bergen er langt framme når
det gjeld forsking på framandstoff i sjømat. Det
er eit arbeid som gjer at norske sjømatprodusentar kan
ha vitskapleg tyngd i marknaden når dei sel sine produkt.
Sjømat er ein av våre største eksportvarer. Desse
medlemene meiner at dette arbeidet er så viktig
at løyvinga til NIFES vert foreslått auka med
5 mill. kroner utover det regjeringa Stoltenberg II gjer i St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Det betyr at NIFES får
ei auka løyving i forhold til 2005 på 8 mill.
kroner.
Ressurskontroll er viktig for å oppretthalde
eit bærekraftig fiske. Det er fleire faktorar som utgjer
kontrollen med uttak av fisk i våre farvatn. Regjeringa
Bondevik II har hatt fokus på overfiske dei siste åra.
Styrking av Kystvakta, auke av ressursane til overvaking og kontroll
og eit sterkare fokus på overfiske i dei internasjonale
forhandlingane har vore tiltak for å få kontroll med
overfisket og ulovleg verksemd på havet. Desse medlemene vil
i lys av dei siste månaders hendingar i Barentshavet og
fokuset på den såkalla Elektronsaka støtte
den føreslåtte auken på 15 mill. kroner
til auka ressurskontroll.
I St.meld. nr. 19 (2004-2005) Marin næringsutvikling
- Den blå åker varsla regjeringa Bondevik II at
ho ville kome tilbake i statsbudsjettet for 2006 med ei løyving
til eit marint innovasjonsprogram som mellom anna skal gå til
arbeid med nye artar. Løyvinga på 40 mill. kroner
i budsjettet ynskjer desse medlemene å auke
med 5 mill. kroner til 45 mill. kroner. Det vert gjort for å satse
på dei marine næringane og å tryggje deira
framtid gjennom å auke løyvingane ytterligare
på innovasjonsfremjande tiltak. Desse medlemene vonar
at regjeringa Stoltenberg II vil fylgje opp denne auken til neste år.
Kystkulturen er ein viktig del av identiteten
og historia til folket langs kysten. Aktiviteten rundt fiske og handel
har vore bærebjelken i mange kystsamfunn i mange hundre år.
Dette er ei tid og ein kultur som desse medlemene meiner
bør takast vare på og støttar difor regjeringa
Bondevik II si løyving på 2 mill. kroner til kystkulturformål.
Aktørane i næringa må oppleve
det offentlege som brukar- og serviceorientert. Brukarane må kunne
vente ei effektiv fiskeri- og kystforvalting. Desse medlemene viser
til tidlegare fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsens seks gylne
løfte til næringa om modernisering og forenkling.
Desse løfta vert fylgt opp i St.prp. nr. 1 (2004-2005)
og det vert vist til at arbeidet er godt i gang. Sakshandsamingsfristar
og delegering av mynde til regionkontora er viktige stikkord i denne moderniseringa
og forenklinga av fiskarens møte med det offentlege. Desse
medlemene meiner at dette arbeidet må fortsette
framover.
Fiskeri- og havbruksnæringa er spreidd
langs heile kysten vår og er ein av våre største
eksportnæringar. Somme stader er fiskeri- og havbruk den
einaste større arbeidsgjevaren utanom kommunen. Eksportnæringane er
særs sårbare for valutasvingingar og som andre
næringar sårbare for høgare rentenivå enn
konkurrentane. Derfor er det avgjerande å halde rentenivået
lågast råd og å halde nede presset på kronekursen. Desse
medlemene vil føre ein økonomisk politikk
som gir rom for låge renter og mindre press på kronekursen,
og har difor valt å stramme noko inn på den totale
pengebruken i forhold til regjeringa Stoltenberg II sitt forslag.
Betre generelle rammevilkår er det beste bidraget vi kan
gi fiskeri- og havbruksnæringa og kystfolk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge har naturgitte forhold som gjør det mulig å høste
marine ressurser på en god og effektiv måte. Disse
medlemmer er av den oppfatning at næringen må få utvikle
seg uten byråkratiske hindre og få så gode
rammevilkår at offentlige overføringer ikke blir
nødvendig. Disse medlemmer mener at den
marine sektoren vil ha svært stor betydning for Norges økonomi,
samfunnsliv og næringsliv i årene som kommer.
Dette forutsetter imidlertid at det legges til rette for at de marine
ressursene kan utnyttes på en kommersiell, god måte.
Disse medlemmer mener at liberaliseringen
av fiskerinæringen går for langsomt, noe som er
uheldig for en effektiv og god utnyttelse av våre marine
ressurser. Hva som burde vært en frittstående
næring, møter fortsatt hindringer grunnet offentlige
pålegg og reguleringer. Disse medlemmer erkjenner
imidlertid at fiskerinæringen må reguleres til
en viss grad, blant annet fordi ingen har naturlig eiendomsrett
til havets ressurser. Forvaltningen av havets ressurser skal skje på en
måte som er tjenlig for hele landet og for befolkningen
langs kysten. Det er likevel for stor avstand mellom en fornuftig
regulering basert på å sikre konkurransefrihet
innen næringen og dagens mengde av reguleringer, forskrifter,
regler og subsidieordninger. Disse medlemmer mener
det blant annet er behov for en mer effektiv struktur på flåteleddet
i næringen slik at rike fiskefelt kan utnyttes på en
måte som gir bedre lønnsomhet. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til sine merknader i Innst. S. nr. 271 (2002-2003).
Disse medlemmer er opptatt av å skape
et system som gir en fornuftig balanse og tilpasning med en størst
mulig fortjeneste av den begrensede mengde fisk det er tillatt å ta
opp. Et system med omsettelige kvoter innen den tradisjonelle fiskerinæringen
vil avklare hvor mange arbeidsplasser det er grunnlag for. Disse medlemmer mener
at en øvre grense for årsfangsten fastsatt for å sikre
fiskebestandene skal fordeles til næringsutøverne
i form av kvoter. Et omsettelig system vil etablere et marked som
vil avdekke hvor mange det er plass til i næringen, hvis
den skal gi både aktørene og samfunnet tilfredsstillende
avkastning. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til Fremskrittspartiets prinsipp- og handlingsprogram for 2005-2009
om endringer i fiskeripolitikken og innføring av omsettelige
kvoter.
Disse medlemmer mener det er
viktig med bærekraftig høsting av ressursen sjøpattedyr.
Sjøpattedyrene er en del av det økologiske systemet,
og en fornuftig beskatning vil ha positive konsekvenser for bestanden
av en rekke fiskeslag. Bestanden av grønlandssel er nå så stor
at den er i ferd med å bli en betydelig trussel for enkelte
fiskebestander. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til forslag i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr.
27 (2003-2004) Norsk Sjøpattedyrpolitikk om at "Stortinget
ber Regjeringa som ei prøveordning fram til 2009 å tillate
heilårleg hausting av grønlandssel i alle aldrar
og farvatn for å undersøke fangsteffektivitet
og for å utvikle og teste marknader". Disse medlemmer er
av den oppfatning at produkter av sjøpattedyr er en viktig eksportartikkel
for Norge, og en økt fangst av sjøpattedyr vil
bidra til økt vekst i kystområdene.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at dagens strenge regler for tildeling av konsesjon for havbruk/oppdrett
er en lite effektiv ordning og mener primært at konsesjonsordningen
skal fjernes og at begrensningene kun skal være de som
følger av forurensning og veterinære
hensyn. Disse medlemmer mener at dagens reguleringer
med hensyn til volumbegrensninger i oppdrettsanlegg er for strenge. Så lenge
veterinær- og forurensningshensyn ikke tilsier noe annet,
bør det overlates til den enkelte næringsdrivende å bestemme
størrelsen på sitt anlegg.
Disse medlemmer ser at det er
et stort verdiskapingspotensial i oppdrett av nye arter, noe som
må utnyttes til kystsamfunnenes beste. Disse medlemmer mener
det i den sammenheng er behov for å kanalisere en større
del av dagens forskningsmidler til fiskeri- og oppdrettsnæringen.
Disse medlemmer viser videre
til at fraksjonens primære standpunkt vil fremgå i
særmerknadene til de enkelte budsjettkapitler og i tabellene
til innstillingen.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes
primærstandpunkter under rammeområde 10 presentert.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
innenfor vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst. S. I (2005-2006)
og primærbudsjettene til Høyre, Kristelig Folkeparti,
Venstre og Fremskrittspartiet, slik de framkommer i finansinnstillingen.
Avvik i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tl. nr. 1 | H, KrF, V | FrP |
| | | | | |
Utgifter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
1000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet
(jf. kap. 4000) | 94 205 | 88 130 (-6 075) | 84 205 (-10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 91 705 | 85 630 (-6
075) | 81 705 (-10
000) |
| 70 | Tilskudd diverse formål | 500 | 500 (0) | 500 (0) |
| 71 | Tilskudd til kystkultur | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 7 140 | 7 140 (0) | 7 140 (0) |
| 70 | Tilskudd | 7 140 | 7 140 (0) | 7 140 (0) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 277 302 | 267 600 (-9 702) | 265 302 (-12 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 271 672 | 262 300 (-9
372) | 259 672 (-12
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 000 | 4 000 (0) | 4 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 1 630 | 1 300 (-330) | 1 630 (0) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål (jf. kap 4050) | 65 190 | 65 190 (0) | 34 190 (-31 000) |
| 71 | Sosiale tiltak | 1 000 | 1 000 (0) | 0 (-1
000) |
| 74 | Erstatninger | 2 140 | 2 140 (0) | 2 140 (0) |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak
i fiskeriene | 50 000 | 50 000 (0) | 20 000 (-30
000) |
| 76 | Tilskudd til strukturtiltak
for kapasitetstilpasning | 10 000 | 10 000 (0) | 10 000 (0) |
| 78 | DNA-register for vågehval | 650 | 650 (0) | 650 (0) |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning | 1 400 | 1 400 (0) | 1 400 (0) |
2415 | | Innovasjon
Norge, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 40 025 | 50 025 (+10 000) | 40 025 (0) |
| 73 | Rentestøtte stønadslån | 25 | 25 (0) | 25 (0) |
| 75 | Marint innovasjonsprogram | 40 000 | 50 000 (+10 000) | 40 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 483
862 | 478
085 (-5 777) | 430
862 (-53 000) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
4000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet
(jf. kap. 1000) | 10 | 10 (0) | 10 (0) |
| 1 | Refusjoner | 10 | 10 (0) | 10 (0) |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 108 655 | 108 655 (0) | 68 015 (-40 640) |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 | 10 (0) | 10 (0) |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 85 | 85 (0) | 85 (0) |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet | 10 | 10 (0) | 10 (0) |
| 5 | Gebyr kjøperregistrering | 455 | 455 (0) | 455 (0) |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet | 690 | 690 (0) | 690 (0) |
| 8 | Gebyr havbruk | 19 515 | 19 515 (0) | 14 515 (-5
000) |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 20 280 | 20 280 (0) | 5 280 (-15
000) |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse | 2 950 | 2 950 (0) | 2 950 (0) |
| 13 | Inntekter vederlag oppdrettskonsesjoner | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) |
| 14 | Refusjoner | 10 | 10 (0) | 10 (0) |
| 20 | Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
i
fiskeflåten | 10 | 10 (0) | 10 (0) |
| 21 | Kontrollavgift fiskeflåten | 20 640 | 20 640 (0) | 0 (-20
640) |
| 22 | Inntekter ordningen fiskeforsøk
og
veiledning | 4 000 | 4 000 (0) | 4 000 (0) |
4050 | | Diverse
fiskeriformål jf. kap. 1050) | 5 000 | 5 000 (0) | 10 000 (+5 000) |
| 1 | Strukturavgift
for kapasitetstilpasning i
fiskeflåten | 5 000 | 5 000 (0) | 10 000 (+5 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 113
665 | 113
665 (0) | 78
025 (-35 640) |
| | Sum netto rammeområde
10 | 370 197 | 364 420 (-5 777) | 352 837 (-17 360) |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til regjeringen Bondevik IIs forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
med de endringer som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr.
1 (2005-2006) fra regjeringen Stoltenberg II.
Den enkelte fraksjon slutter seg til regjeringen
Bondevik IIs forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) med de endringer
som fremgår av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
fra regjeringen Stoltenberg II hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 94 205 000
på kap. 1000 og kr 10 000 på kap.
4000.
Det foreslås bevilget kr 91 705 000
på post 1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen har foreslått å øke
bevilgningene på post 1 med 5 mill. kroner, sammenlignet
med forslaget fra regjeringen Bondevik II. Det er av vesentlig betydning å styrke
tilliten og legitimiteten til det norsk-russiske forvaltningsregimet.
2,5 mill. kroner til tillitsskapende og kompetansegivende arbeid
er riktig prioritering i så måte.
Flertallet viser til at det også skal
foretas store utredninger under departementets ansvarsområde
og mener derfor at det er riktig at Regjeringen foreslår å styrke
bevilgningen med 2,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å stå på det opprinnelige
forslaget fra regjeringen Bondevik II til bevilgning på denne
posten. Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn å redusere kap. 1000 post 1 med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at effektivisering og sterkere prioritering av departementets arbeidsoppgaver
gir rom for besparelser. Disse medlemmer er av den
oppfatning at det fortsatt er muligheter for innsparinger innenfor
departementets administrasjon. Disse medlemmer mener
det er viktig at arbeidet med ressurskontroll prioriteres.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1000
post 1 med 10 000 000 kroner fra 91 705 000
kroner til 81 705 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 7 140 000
på kap. 1001.
Komiteen understreker
at det er svært viktig for Norge å delta i internasjonale
fora i utformingen av norsk fiskeri- og kystforvaltning. Komiteen mener det
er viktig at Norge har en sterk posisjon i disse organisasjonene
for effektivt å kunne påvirke forvaltning av marine
ressurser og påvirke utviklingen av internasjonal havrett. Komiteen er
kjent med at overfiske i Barentshavet medfører store økonomiske
tap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er viktig at Regjeringen øker fokus på overfiske
i Barentshavet og iverksetter tiltak slik at fiskeriressursene blir
forvaltet på en bærekraftig måte og overfiske
opphører.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at torskekvoten for 2006 har blitt redusert med 14 000
tonn på grunn av russisk overfiske i Barentshavet.
Disse medlemmer er også kjent
med at overfiske i Barentshavet, i henhold til oppslag i Fiskeribladet
av 11. november 2005, medfører store økonomiske tap
på ca. 1,7 til 2 mrd. kroner årlig for Norge.
Det foreslås bevilget kr 277 302 000
på kap. 1030.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at det for 2006 legges opp til en økning i budsjettet for
Fiskeridirektoratet, for styrket ressurskontroll.
Komiteen understreker
at Norge totalt sett har et godt forvaltningsregime som bygger opp
under målsettingene om en langsiktig, lønnsom
og bærekraftig høsting av de marine ressurser.
Vi deler imidlertid 90 pst. av de bestandene
vi beskatter med andre stater og er dermed helt avhengig av at disse øvrige
statene også er ansvarlige i sin forvaltning for at vi
skal lykkes.
Komiteen vil i den anledning
peke på at Norge står overfor et svært
omfattende problem med uregulert fiske i Barentshavet. Store kvanta
fisk tas ulovlig med påfølgende negative miljømessige
og økonomiske konsekvenser. Tilliten til norsk fiskeriforvaltning
og det felles norsk-russiske forvaltningsansvaret for viktige bestander
i Barentshavet står i fare for å undergraves på denne
måten. En rekke hendelser den siste tiden, samt problemstillinger
knyttet til omlasting, er illustrerende for hvilke utfordringer
norske myndigheter kan møte i sine bestrebelser på et
ansvarlig og kontrollert ressursuttak i dette havområdet.
Komiteen viser til at norske
myndigheters arbeid med det uregulerte fisket i Barentshavet er
meget ressurskrevende og innebærer arbeid over et bredt
spekter. I tillegg til kontroll på havet og i havner ved
landing av fisk arbeides det for at de europeiske stater der fisken landes,
innfører effektive kontrollordninger som hindrer landing
av ulovlig fanget fisk. Dette innebærer et omfattende bilateralt
arbeid vis-à-vis de aktuelle statene og et sterkt norsk
engasjement i internasjonale og regionale organisasjoner for å få fortgang
i arbeidet med disse problemstillingene. Komiteen er
av den oppfatning at for å lykkes med dette arbeidet er
det avgjørende at det blir tilført tilstrekkelige
midler, slik at denne innsatsen kan videreføres og styrkes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at en økning
av midlene til Fiskeridirektoratet er et viktig signal om opptrapping
av kontrollvirksomheten fra norsk side. Disse midlene vil øke
Fiskeridirektoratets evne til å arbeide for en ansvarlig
ressursforvaltning. Sammen med en styrking av Kystvakta i budsjettet
for 2006 vil dette bidra til å styrke samlet kontroll og
fiskerioppsyn fra norsk side.
Flertallet viser til at det for
2006 er foreslått en økning på 15 mill.
kroner til Fiskeridirektoratet. Flertallet peker
i den anledning på behovet for å styrke det internasjonale
arbeidet, som har fått stor oppmerksomhet. Flertallet viser
også til behovet for at Fiskeridirektoratets kontrollaktivitet
har en troverdig og effektiv tilstedeværelse, og at dette
skal fremkomme gjennom en reell økning i kontrollaktivitet
på havet, på kaikanten og i fiskemottakene.
Det foreslås bevilget kr 271 672 000
på post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig med Regjeringen
i behovet for å styrke arbeidet med en ansvarlig ressurskontroll,
og støtter Regjeringens forslag til budsjett bl.a. for å øke
antall inspektører og styrke det internasjonale ressurskontrollsamarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er muligheter for effektivisering av Fiskeridirektoratets
arbeid samt at det er viktig med en strammere prioritering av direktoratets
arbeidsområde. Disse medlemmer vil også påpeke
viktigheten av økt fokus på å redusere
byråkrati overfor næringen, og mener at det foreligger
et innsparingspotensial på dette feltet. Disse medlemmer vil
fremheve viktigheten av at arbeidet med ressurskontroll blir prioritert.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1030
post 1 med 12 000 000 kroner fra 271 672 000
kroner til 259 672 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 108 655 000
på kap. 4030.
Det foreslås bevilget kr 19 515 000
på post 8.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ikke belaste næringen med enda en gebyrøkning. Disse
medlemmer mener at avgiftsbelastningen på næringen
i dag er for sterk og foretar derfor en reduksjon av gebyret.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 4030 post 8 med 5 000 000
kroner fra 19 515 000 kroner til 14 515 000
kroner.
Det foreslås bevilget kr 20 280 000
på post 9.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
ikke at næringen skal påføres ekstra kostnader
ved gebyrer og avgifter som ikke har en holdbar begrunnelse. Disse
medlemmer er av den oppfatning at næringen ikke
skal belastes på grunn av mangelfullt arbeid fra den offentlige
forvaltning og at kostnadene ved oppdatering av merkeregisteret
må dekkes innenfor fiskeridirektoratets eksisterende budsjett.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 4030 post 9 med 15 000 000
kroner fra 20 280 000 kroner til 5 280 000
kroner.
Det foreslås bevilget kr 20 640 000
på post 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at denne særavgiften savner en holdbar begrunnelse og påfører
næringen unødvendige ekstra kostnader. Disse
medlemmer mener at de viktige tilsyns- og kontrolloppgavene
skal gjøres uten å pålegge næringen
ekstra belastninger.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 4030 post 21 med 20 640 000
kroner fra 20 640 000 kroner til 0 kroner.
Det foreslås bevilget kr 65 190 000
på kap. 1050.
Det foreslås bevilget kr 1 000 000
på post 71.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av å ha et næringsperspektiv
på fiskerinæringen og vil gå imot tiltak
under departementets ansvarsområde som ikke er av næringspolitisk
karakter.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1050
post 71 med 1 000 000 kroner fra 1 000 000
kroner til 0 kroner.
Det foreslås bevilget kr 50 000 000
på post 75.
Komiteen viser til
Stortingets tilslutning til at fiskeriavtalen ble oppsagt med virkning
fra 1. januar 2005, og bevilgningen som er foreslått
på denne posten er en konsekvens av dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at det er bevilget 50 mill. kroner til næringstiltak i
fiskeriene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
fiskerinæringen må gis rammevilkår og
utviklingsmuligheter som gjør at den kan konkurrere internasjonalt
og sikre nye markedsandeler. Disse medlemmer er av
den oppfatning at en fortsatt bruk av overføringer og subsidier
ikke vil bidra til å skape en slik fremtidsrettet næring.
Disse medlemmer mener at overføringer
til fiskerinæringen bare skal skje i særskilte
tilfeller og vil derfor gå imot at alle ordningene som
var en del av den tidligere Fiskeriavtalen, videreføres. Disse
medlemmer mener imidlertid at det som et målrettet
tiltak må settes av et større beløp til
selfangst for å redusere bestanden til et akseptabelt nivå. Disse
medlemmer mener det skal avsettes 20 mill. kroner til selfangst
i 2006.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1050
post 75 med 30 000 000 kroner fra 50 000 000
kroner til 20 000 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 10 000 000
på post 76.
Komiteen viser til
at midlene skal brukes til å redusere overkapasiteten i
fiskeflåten gjennom kondemnering av fartøy med
deltakeradgang. Regjeringen Stoltenberg II har varslet at i overkant
av 40 mill. kroner i restmidler i 2005 vil bli søkt overført
til 2006. Komiteen viser til at det i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) er varslet at dersom det skulle vise
seg å bli større etterspørsel etter midler
fra strukturfondet enn antatt, vil det måtte vurderes å øke
bevilgningene til strukturfondet i løpet av 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad fra Fremskrittspartiet under kap. 4050.
Det foreslås bevilget kr 5 000 000
på post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er fiskerinæringen selv som må bære
kostnadene ved strukturtilpasningen da det er næringen
som vil profitere økonomisk på gjennomføringen.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en økning på kap. 4050 post 1 med 5 000 000
kroner fra 5 000 000 kroner til 10 000 000
kroner.
Det foreslås bevilget kr 40 025 000
på kap. 2415.
Komiteen har store
forventninger til det nye marine innovasjonsprogrammet som nå opprettes.
Programmet skal etter hensikten bidra til økt lønnsomhet og
konkurransekraft i fiskeri- og havbruksnæringen og til å bedre
oppdretts- og fangstbaserte marine bedrifters evne til innovasjon
og markedstilpasning. Komiteen peker i denne forbindelsen
på at fiskeri- og havbruksnæringen opererer i
et internasjonalt marked med hard konkurranse og til dels skiftende
rammebetingelser. Det er svært viktig at fiskeri- og havbruksnæringen settes
i stand til å tilpasse seg endringer i det internasjonale
markedet. Det nye programmet kan bidra til dette.
Komiteen peker videre på at
Innovasjon Norges øvrige virkemiddelapparat står
til disposisjon for næringen og at Innovasjon Norge spiller
en viktig rolle i utviklingen av marin sektor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at arbeidet med regionale utviklingsplaner videreføres
og ber om at det gjøres opp en status for dette arbeidet
så snart som mulig.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i den anledning til Soria Moria-erklæringen, hvor
det blant annet heter at Regjeringen vil utvikle et verdiskapingsprogram
for fisk, med spesiell fokus på fersk fisk. Formålet
er å utvikle nye og mer forbrukervennlige produkter, ut-vikle
gode logistikkløsninger, øke kunnskapene om internasjonale
markedsmuligheter, drive markedstilpasset utviklingsarbeid og styrke
markedsarbeidet i Norge og internasjonalt. Dette flertallet viser
i den anledning til Innst. S. nr. 192 (2004-2005) fra næringskomiteen
om "Marin næringsutvikling Den blå åker",
og Innst. S. nr. 266 (2003-2004) fra næringskomiteen om
etablering av et verdiskapingsprogram for fiskerinæringa,
hvor det er gitt bred tilslutning til forslag om hovedinnholdet
i et slikt program, slik det fremkommer i Dokument nr. 8:67 (2003-2004)
om forslag fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik og Inge Ryan
om etablering av et verdiskapingsprogram for fiskerinæringa.
Her heter det bl.a. at et slikt program bør bidra til økt
verdiskaping gjennom å frambringe nisjeprodukter og merverdi
gjennom å satse på innovasjon, kvalitetsutvikling
og mangfold på matområdet, og derigjennom bidra
til høyere verdiskaping både innenfor produksjon
og foredling. Programmet bør også stimulere teknologiske
tiltak som øker norsk konkurranseevne på rutineproduksjon.
Et verdiskapingsprogram bør ikke bare fokusere på foredlingsleddet,
men ha et mest mulig helhetlig perspektiv på produksjonen.
Programmet bør derfor omfavne hele fiskerisektoren, deriblant
fiske og fangst, utstyrsleverandører, mottak, foredling,
transport, forskningsinstitutter, utdannings-institusjoner, eksport
og engros, konsummarked inkludert hoteller og butikkjeder.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Budsjett-innst.
S. I (2005-2006) hvor Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre foreslår å styrke det marine innovasjonsprogrammet
mer enn regjeringen Stoltenberg IIs forslag. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å styrke kap. 2415 post 75 med
5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at verdiskapingsprogrammets utvikling må ha
sitt grunnlag i ønsker og behov i næringen. Disse
medlemmer vil påpeke at de marine næringene
er blant de mest konkurranseutsatte næringer vi har i Norge,
der hovedvekten av produksjonen går til eksport. Disse
medlemmer vil fremheve behovet for at næringen
gis rammebetingelser tilpasset en global konkurransesituasjon som
gir grunnlag for fortsatt vekst. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å skille fiskeri- og distriktspolitikk
for at næringens rammevilkår skal få et
markedsfokus på linje med andre ordinære næringer. Disse medlemmer mener
en slik endring er en forutsetning for å utnytte verdiskapingspotensialet
i næringen.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til
Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tl. nr. 1 | A, SV, Sp | H, KrF, V |
Utgifter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
1000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet
(jf. kap. 4000) | 94 205 | 94 205 (0) | 89 205 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 91 705 | 91 705 (0) | 86 705 (-5
000) |
2415 | | Innovasjon
Norge, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 40 025 | 40 025 (0) | 45 025 (+5 000) |
| 75 | Marint innovasjonsprogram | 40 000 | 40 000 (0) | 45 000 (+5 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 483
862 | 483
862 (0) | 483
862 (0) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 113
665 | 113
665 (0) | 113
665 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 370 197 | 370 197 (0) | 370 197 (0) |