Komiteen vil understreke drosjenæringens
betydning i distriktene. Komiteen vil peke på at
i mange områder fungerer drosjetransport som et kollektivtransporttilbud.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til arbeidet med å sikre
hurtigruteskipet Gamle Finmarken i Nordland. Flertallet mener
den igangsatte utredningen om hvordan fartøyet kan sikres,
må sluttføres. Regjeringen må deretter komme
tilbake til Stortinget med en sak vedrørende sikring av
Gamle Finmarken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:121 (2002-2003) hvor Fremskrittspartiet stilte
seg bak forslaget. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
ikke vil følge flertallets ønsker. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer forslag om at Hurtigrutemuseet
opprettes som et statlig etatsmuseum slik som forutsetningene bak
dokumentforslaget var.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at arbeidet med å konservere
hurtigruteskipet Gamle Finmarken starter snarest, og at det avsettes
5 mill. kroner til dette i Fremskrittspartiets alternative budsjettet for
2006.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Saltdal
kommune og Nordland fylkeskommune har bygd ny industrikai i Rognan som
ledd i arbeidet med utvikling av Rognan industriområde.
Disse medlemmer har merket seg
behov for egen transportbane i forlengelse av industrikaien fra flere
viktige aktører.
Disse medlemmer er opptatt av å legge
til rette nødvendig infrastruktur for å sikre
verdiskapningen i området og ber Regjeringen legge til
rette for statlig finansiering av en slik transportbane i Revidert
nasjonalbudsjett for 2006.