8. Andre merknader satt fram under behandlingen i komiteen

8.1 Drosjenæringen

Komiteen vil understreke drosjenæringens betydning i distriktene. Komiteen vil peke på at i mange områder fungerer drosjetransport som et kollektivtransporttilbud.

8.2 Hurtigruteskipet Gamle Finmarken

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til arbeidet med å sikre hurtigruteskipet Gamle Finmarken i Nordland. Flertallet mener den igangsatte utredningen om hvordan fartøyet kan sikres, må sluttføres. Regjeringen må deretter komme tilbake til Stortinget med en sak vedrørende sikring av Gamle Finmarken.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:121 (2002-2003) hvor Fremskrittspartiet stilte seg bak forslaget. Disse medlemmer viser til at Regjeringen ikke vil følge flertallets ønsker. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer forslag om at Hurtigrutemuseet opprettes som et statlig etatsmuseum slik som forutsetningene bak dokumentforslaget var.

Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn at arbeidet med å konservere hurtigruteskipet Gamle Finmarken starter snarest, og at det avsettes 5 mill. kroner til dette i Fremskrittspartiets alternative budsjettet for 2006.

8.3 Transportbane i Rognan

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Saltdal kommune og Nordland fylkeskommune har bygd ny industrikai i Rognan som ledd i arbeidet med utvikling av Rognan industriområde.

Disse medlemmer har merket seg behov for egen transportbane i forlengelse av industrikaien fra flere viktige aktører.

Disse medlemmer er opptatt av å legge til rette nødvendig infrastruktur for å sikre verdiskapningen i området og ber Regjeringen legge til rette for statlig finansiering av en slik transportbane i Revidert nasjonalbudsjett for 2006.