| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert
budsjett
2005 | St.prp.
nr. 1 (2005-2006) | St.prp. nr.1 med
Tillegg nr. 1 (2005-2006) |
1508 | 80,832 | 99,092 | 100,327 |
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslår
post 21 Spesielle driftsutgifter bevilget med 4,9 mill. kroner til
styrking av den nasjonale IT-sikkerheten ved å etablere
en egen enhet, CERT - Computer Emergency Response Team, ved Nasjonal
sikkerhetsmyndighet. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
det en økning på 0,104 mill. kroner under
post 21, jf. at forslaget om nedjustering av mva. i St.prp. nr.
1 (2005-2006) foreslås tilbakeføres.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 22 Samordning av IT-politikken, bevilget med om lag 19,8 mill. kroner
i 2006. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
det en økning på 1,131 mill. kroner under
post 22 jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1
(2005-2006) foreslås tilbakeføres.
Regjeringens nye IT-politiske plan, eNorge 2009,
ble lansert i juni 2005. Planens tiltak og prosjekter skal bidra
til å utløse samfunnsmessige gevinster av IT og styrke
enkeltmenneskets muligheter i det digitale samfunnet.
Moderniseringsdepartementet har et hovedansvar
for at innsatsen og prioriteringene på IT-området
støtter opp om en helhetlig politikk og fremmer utviklingen
på IT-området. Departementet vil i 2006 ha særlig
oppmerksomhet rettet mot å få iverksatt planen
eNorge 2009. Planens tre overordnede målområder
er:
– Enkeltmennesket
i det digitale Norge.
– Innovasjon og vekst i norsk
næringsliv.
– En samordnet og brukertilpasset
offentlig sektor.
Av bevilgningen foreslås i St.prp.
nr. 1 (2005-2006) bl.a. avsatt 12,5 mill. kroner til arbeidet med
samfunnsinfrastruktur for elektronisk signatur og -ID.
Post 50 Tilskudd til høyhastighetskommunikasjon, foreslås
i St.prp. nr. 1 (2005-2006) bevilget med om lag 69 mill. kroner
i 2006.
Den foreslåtte bevilgning skal dekke
videreføring av Høykom-ordningen. Programmets
etablerte organisering videreføres. Det innebærer
en tilskuddsordning med normalt 50 pst. egenandel og at ordningen
blir administrert av Norges forskningsråd.
Regjeringen har i St.meld. nr. 49 (2002-2003)
"Breiband for kunnskap og vekst" presentert mål og strategi for
bredbåndsutbredelsen. Høykom er et sentralt virkemiddel
i denne strategien, og skal bidra til å understøtte målene
i eNorge og i stortingsmeldingen. Høykom gir tilskudd etter
nærmere kriterier, og det blir lagt vekt på å trekke
med kommuner, lokalt næringsliv og virksomheter i regionene.
Det er en utfordring å utløse
investeringer i bredbånd i tynt befolkede deler av landet.
Fra og med 2004 opprettet derfor Regjeringen et nytt delprogram,
Høykom-distrikt, spesielt innrettet mot å styrke
bredbåndsetterspørselen i distriktene.
Norges forskningsråd har for perioden
2005-2007 trukket Høykom-sekretariatet inn i Forskningsrådets organisasjon
med sikte på å oppnå bedre synergier
mot Forskningsrådets øvrige programmer og særlig
satsingen rettet mot innovasjon og modernisering i offentlig sektor.
Post 70 Tilskudd til elektronisk samhandling
og forenkling av forretningsprosesser foreslås bevilget
med 1,4 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til Senter for informasjonssikring foreslås
bevilget med 4,0 mill. kroner i 2006.
Senter for informasjonssikring (SIS) ble etablert
som et treårig prøveprosjekt 1. april
2002. Prosjektperioden er forlenget til 31. desember 2005
i påvente av en permanent organisering av nasjonal koordinering
av varsling og rådgivning for informasjonssikkerhet.
Komiteenmener
at av de land i verden som utvikler og tar i bruk elektronisk
kommunikasjon, skal Norge være i front. Komiteen mener
derfor at ambisjonsnivået for bredbåndsutvikling
bør økes.
Komiteen vil peke på at
utbygging av bredbånd til hele landet gir store muligheter
for næringsetablering og utvikling, og opphever i stor
grad de avstandsulemper som måtte eksistere. Komiteen vil
videre peke på at det er et mål at alle husstander
og private og offentlige virksomheter skal ha tilgang til et framtidsrettet
høyhastighetsnett til lik pris i hele landet.
Komiteen mener at det offentlige
må bidra økonomisk for å stimulere til
en raskere utbyggingstakt. Offentlig sektor skal være ledende
når det gjelder å etterspørre nye teknologiske
løsninger.
Komiteen viser til at det i dag
på mange steder bygges parallelle, konkurrerende, og ofte
likeverdige systemer, samtidig som spesielt distriktene ikke blir bygget
ut raskt nok. Komiteen viser i den anledning til
at stortingsflertallet tidligere har pekt på at Regjeringen
i større grad må se de forskjellige digitale utbyggingene
i sammenheng (bakkenett, GSM-R, Tetra/nødnett,
UMTS, fiber, radio).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at Norge skal være blant de ledende land
i utbygging og bruk av avanserte elektroniske kommunikasjonsnett.
Både eksisterende nettressurser og ny hensiktsmessig nettutbygging,
forskning og utviklingsvirksomhet må tas i bruk. Digitale
klasseskiller mellom innbyggere og skille mellom landsdeler må motvirkes
gjennom en digital allemannsrett.
Flertallet går inn for å bygge
ut bredbåndstilgangen til å dekke hele landet
i 2007. Landet har omfattende nettressurser, bl.a. i Telenors og
BaneTeles stamnett, og uavhengige lokale aksess-/nærnett
i boliger, bedrifter og institusjoner. Det gjør det mulig å sette større
ressurser inn i utbygging i områder der slike nett mangler. Flertallet mener
at ulike teknologier må kunne utnyttes, både kabel-
og trådløs teknikk.
Flertallet vil understreke viktigheten
av å styrke den internasjonale konkurranseevnen til norske
nettbaserte produkter og tjenester. Flertallet konstaterer bl.a.
at nye fibernett har kapasitet for et helt spekter av konkurrerende
leverandører, som ikke bare må forbeholdes eller
styres av enkeltleverandører. I stadig flere land satses
det på å styrke konkurranseevnen ved å bygge åpne
nett og redusere kostnadene ved store investeringer i unødige
parallelle nett. Flertallet merker seg at slik utbygging
av åpne nett allerede er i gang i Norge, også i
distrikter.
Flertallet vil peke på at
ingen står som eneeier av nettene. Flertallet ser
det derfor som viktig å legge til rette for samkjøring
mellom nett for å utnytte kapasitet, og for at konkurrerende
tjenesteleverandører har tilgang på like vilkår
til åpne, leverandør-uavhengige stamnett og til
aksessnettene. Det vil både begrense behovet for at leverandører
må bygge kostbare parallelle nett, og øke konkurransen
i nettene. Dette bidrar til et konkurransedyktig kostnadsnivå,
og reduserer kontrollbehov. Flertallet ser det som
en demokratisk oppgave å redusere sårbarhet og
avhengighet av enkeltaktører i informasjonssamfunnet, og å styrke lokal
deltakelse og forbrukeres rettigheter i utbygging og bruk av nett.
Ut fra raske forandringer på nettområdet
legger flertallet vekt på at ekomlovens
målsettinger følges opp etter hvert som teknologi
og utvikling gjør det nødvendig å oppfylle
disse, bl.a. gjennom tiltak og forskrifter. Flertallet viser
i denne sammenhengen til Innst. S. nr. 13 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til en samlet komités
merknader i Innst. S. nr. 133 (2003-2004) der komiteen understreket
at verdiskaping i næringslivet og modernisering av offentlig
sektor er viktige målsettinger. Disse medlemmer er
enige i vektleggingen av at alle innbyggere i landet skal ha tilgang
til bredbånd der de bor for å sikre like forutsetninger
for deltakelse i det moderne digitale Norge, samt at næringsutviklingen
i alle landets lokalsamfunn kan baseres på fremtidsrettet
bredbåndsteknologi. Bredbåndsutbygging er derfor
en viktig distriktspolitisk sak som kan redusere avstandsulempen
i vårt langstrakte land. Riktig brukt vil også bredbånd
og bredbåndstjenester kunne medføre betydelige
miljøgevinster i form av for eksempel mindre press i rushtrafikken
og lavere reisekostnader. Disse medlemmer er også av
den oppfatning at god bredbåndsdekning vil være
en sentral forutsetning for innovasjon og utvikling av et konkurransekraftig
norsk næringsliv i årene fremover. God bredbåndsdekning
gir grunnlag for næringsutvikling og fortsatt bosetting
i distriktene.
Disse medlemmer legger til grunn
at det er markedsaktørene selv som ut fra tilbud og etterspørsel avgjør
takten i bredbåndsutbyggingen, men understreker at det
bør ytes støtte til å bygge ut bredbånd
der det ikke er mulig for markedet å gjøre det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det må foretas en opprydding i begrepsbruken med hensyn
til hva som kan betegnes som bredbånd. Disse medlemmer vil
minne om at et slikt arbeid er igangsatt på europeisk nivå.
Disse medlemmer mener at hensynet
til forbrukeren og holdbare konkurranseforhold i bredbåndsmarkedet
begrunner en myndighetsfastsatt bredbåndsdefinisjon.
Disse medlemmer vil hevde at
en definisjon vil kunne bedre konkurransen i markedet fordi det
vil bli lettere å sammenlikne tilbudet av tjenester. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til brev fra statsråd Morten Andreas
Meyer datert 22. februar 2005, hvor det gis uttrykk for at det ikke
er ønskelig å sette en definisjon fordi teknologien
er i utvikling med innføring av blant annet mer avanserte
komprimeringsteknologier. Disse medlemmer minner
om at i Norge er bredbånd hovedsakelig basert på Telenors kobber.
Dette innebærer vesentlig lavere hastighet enn f.eks. fiber
i tillegg til at flere samtidige brukere gir mindre overføringskapasitet. Disse
medlemmer vil hevde at siden cirka 90 pst. av alle bredbåndslinjer i
Norge er videresalg av Telenors kobber, bidrar dette til å svekke
konkurransen i det norske telemarkedet.
Disse medlemmer mener at en myndighetsfastsatt
bredbåndsdefinisjon vil være en forutsetning for
en holdbar sammenlikning av infrastrukturutbyggingen med nabolandenes
utbygging. En entydig og klar definisjon vil også gjøre
det langt enklere for forbrukerne å orientere seg i jungelen
av tilbud samtidig som konkurransen skjerpes i bredbåndsmarkedet.
Disse medlemmer viser til behovet
for en langt sterkere fokus og satsing på bredbåndsutbygging,
spesielt i de deler av landet hvor det ikke er markedsmessig grunnlag
for utbygging.
Disse medlemmer minner om følgende
vedtak ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 49 (2002-2003)
Bredbånd for kunnskap og vekst i vårsesjonen 2004:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for å øke takten
i bredbåndsutbyggingen slik at målet om bredbånd
til alle husstander, bedrifter og offentlige institusjoner kan nås
i løpet av 2007. Regjeringen bes kommentere status for
fremdrift i budsjettene.
Stortinget ber Regjeringen
legge inn en økning i statsbudsjettet for 2006, under HØYKOM,
for å stimulere til økt bruk av bredbånd".
Disse medlemmer kan ikke registrere økte bevilgninger
til HØYKOM og savner en langt mer offensiv og ambisiøs
satsing for å gjøre bredbåndsteknologi
med tilstrekkelig kapasitet (OECD- definisjon for bredbånd)
tilgjengelig i alle deler av landet.
| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert
budsjett
2005 | St.prp.
nr. 1 (2005-2006) | St.prp. nr.1 med
Tillegg nr. 1 (2005-2006) |
1509 | 7,5 | 10,5 | 7,5 |
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 70 Tilskudd bevilget med 10,5 mill. kroner for 2006. I St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås det en reduksjon
på 3,0 mill. kroner under post 70, jf. at det
ikke er avklart om Norge skal delta i EU-programmet IDAbc.
Moderniseringsdepartementet har ansvaret for å følge
opp flere flerårige EU-programmer relatert til utvikling
av informasjonssamfunnet og elektronisk forvaltning slik de blir
innlemmet i EØS-avtalen med egne rettsgrunnlag.
Bevilgningen skal dekke EU-programmene Modinis og
eTEN samt tilskudd til andre IT-relaterte aktiviteter og samarbeidsområder
knyttet til de ulike programmene.
For Norges del handler deltakelse i disse programmene
om å komme i inngrep med de utviklings- og moderniseringsprosesser
som drives fra EUs side rettet mot elektronisk forvaltning og utnyttelse
av IKT.
Komiteen ser det positive i at
Norge deltar i ulike EU-programmer relatert til utvikling av informasjonssamfunnet
og elektronisk forvaltning. Programmene er et ledd i satsing for å stimulere
innovasjon, vekst og nye jobber. Komiteen registrerer
at bevilgningen i hovedsak dekker deltagelse i EU-programmene Modinis
og eTen som er beskrevet utførlig i St.prp. nr. 1 (2005-2006). Komiteen vil
understreke at alle programmene er rettet inn mot modernisering
(fornying) av offentlig sektor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
den foreslåtte bevilgning.