I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens
forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde
19 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet).
Åpningsbilde tabell
6.1
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1
med TI. nr. 1-4 |
Utgifter i hele kroner |
Kommunal- og regionaldepartementet |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | 43 091
601 000 |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift
av inntektssystemet, kan overføres | 7 400 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 34 382 548 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 220 161 000 |
| 63 | Regionaltilskudd | 824 414 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64 | 1 497 042 000 |
| 69 | Kommunal selskapsskatt, kan nyttes under post 60 | 5 160 036 000 |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | 14 624
204 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 12 829 455 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 460 724 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64 | 864 884 000 |
| 65 | Tilskudd til
barnevern/hovedstadstilskudd | 469 141 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 19 | 57
715 805 000 |
| | Netto
rammeområde 19 | 57 715
805 000 |
Regjeringen vil gjenreise et sterkt og handlekraftig Kommune-Norge
og bidra til å skape optimisme i kommunesektoren. Målet
er å videreutvikle et effektivt kommunalt tjenestetilbud,
bygget på et aktivt lokaldemokrati og en betryggende rettssikkerhet.
Kommuner og fylkeskommuner har et selvstendig ansvar
for bl.a. barnehager, grunnskolen, pleie- og omsorgssektoren, helsetjenester,
videregående opplæring, samferdselssektoren og
teknisk sektor. Kommunesektoren er avhengig av gode rammevilkår
for å levere bedre tjenester og for å kunne spille
en aktiv rolle som samfunnsutvikler. Derfor vil Regjeringen gi kommunesektoren
større handlefrihet, øke sektorens inntekter og
gi en større del av inntektene som frie inntekter, samt
begrense omfanget av statlig regelverk. Regjeringen forventer at
bedre rammevilkår og økt handlingsrom for kommunesektoren
vil gi et bedre kommunalt tjenestetilbud for innbyggerne i hele
landet.
Regjeringen legger opp til en reell vekst i
kommunesektorens samlede inntekter på om lag 5,4 mrd. kroner i
2007, eller om lag 2,2 pst. Veksten er i tråd med vanlig praksis
regnet fra anslått inntektsnivå for 2006 i Revidert
nasjonalbudsjett 2006.
Av veksten i de samlede inntektene er vel 2,4
mrd. kroner frie inntekter. Innenfor veksten i de frie inntektene
er om lag 100 mill. kroner kompensasjon til kommunene for økningen
i merutgifter ved NAV-reformen. Videre er 160 mill. kroner knyttet
til økning i de veiledende satsene for økonomisk
sosialhjelp.
Øremerkede tilskudd til barnehager øker
reelt med om lag 1,9 mrd. kroner. Økningen omfatter bl.a.
midler til 13 500 nye ordinære plasser i 2007.
Psykisk helsearbeid i kommunene styrkes ved
en reell økning av det øremerkede tilskuddet med
om lag 350 mill. kroner.
Gratis læremidler i videregående
opplæring innfases gradvis fra høsten 2007. Gratis
læremidler innføres i VG2 fra skoleåret
2007-2008. Til dekning av merutgiftene er fylkeskommunenes rammetilskudd
styrket med 287,4 mill. kroner. Dette kommer i tillegg til veksten
i frie inntekter på vel 2,4 mrd. kroner.
Når det gjelder omtale av det økonomiske
opplegget for kommunesektoren i 2007 og de enkelte poster under
kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70
i St.prp. nr. 1 (2006-2007) Kommunal- og regionaldepartementet.
Etter ferdigstillelsen av Gul bok 2007 er det
kommet ny informasjon om skatte- og avgiftsinngangen i 2006. Likningen
for inntektsåret 2005, som påvirker innbetalte
skatter i 2006, viser en kraftig vekst i skattene fra personlig
næringsdrivende. Det forventes at skatteinntektene fra
denne delen av næringslivet, som deles mellom kommunesektoren
og staten, vil bli høyere enn tidligere anslått
også i 2007.
Også statens inntekter fra merverdiavgiften
ligger an til å bli høyere enn tidligere lagt
til grunn, mens likningstall for etterskuddspliktige skattytere
isolert sett tilsier at anslagene for skatt fra disse skattyterne
settes ned både for inneværende år og
neste år. Alt i alt trekker den nye informasjonen i retning
av en oppjustering av skatte- og avgiftsanslagene for staten og
kommunesektoren sett under ett med 2,5 mrd. kroner både
i 2006 og 2007. Den delen av inntektsveksten som kan føres tilbake
til konjunkturutviklingen, er da holdt utenom.
For 2006 tilfaller de økte skatteinntektene
på 2,5 mrd. kroner kommunesektoren. Regjeringen legger
opp til at kommunesektoren får beholde disse merinntektene. Realveksten
i kommunesektoren samlede inntekter i 2006 kan etter dette anslås
til 11,6 mrd. kroner, eller 5,1 pst., regnet i forhold til anslag
på regnskap for 2005.
For 2007 foreslår Regjeringen at kommuneopplegget justeres
slik at statsbudsjettet tilføres den anslåtte
merskatteveksten på 2,5 mrd. kroner. De kommunale og fylkeskommunale
skattørene reduseres med henholdsvis 0,35 og 0,1 prosentpoeng
sammenliknet med forslaget i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Satsen for
fellesskatt til staten foreslås økt med 0,45 prosentpoeng,
slik at samlet skatt på alminnelig inntekt utgjør
28 pst., jf. forslag til romertallsvedtak i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 4 (2006-2007). Dette innebærer at anslaget for kommunesektorens
skatteinntekter i 2007 fortsatt blir om lag som lagt til grunn i
det opprinnelige forslaget til budsjett for 2007. Samtidig økes
kommunesektorens frie inntekter med 1 250 mill. kroner gjennom en økning
av rammetilskuddene. Høyere rammetilskudd innebærer en
noe jevnere fordeling mellom kommunene enn dersom inntektene hadde
blitt tilført i form av økte skatteinntekter.
Styrkingen av de frie inntektene fordeles med 1 000 mill. kroner
til kommunene og 250 mill. kroner til fylkeskommunene. Økningen
i rammetilskuddene skjer gjennom større innbyggertilskudd
til kommuner og fylkeskommuner og fordeles mellom den enkelte kommune
og fylkeskommune ved hjelp av kostnadsnøklene i inntektssystemet
for kommunesektoren.
Etter disse justeringene av kommuneopplegget anslås
den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter til 6,6
mrd. kroner neste år, mot 5,4 mrd. kroner i Nasjonalbudsjettet
2007. Veksten er som vanlig regnet i forhold til anslaget for kommunesektorens
inntekter i 2006 i Revidert nasjonalbudsjett 2006. Veksten i kommunesektorens
frie inntekter anslås nå til i underkant av 3,7
mrd. kroner, mot 2,4 mrd. kroner i Nasjonalbudsjettet 2007.
Komiteen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) punkt 2.3.2
Komiteen viser til at det nedenfor
er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag til bevilgninger under
kap. 571 og kap. 572. Tallene angitt i parentesene er endringer
i forhold til forslaget fra Regjeringen.
Oversikt bevilgningsforslag
tabell 6.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1 og 4 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
| | | | | | | | |
Utgifter
rammeområde 19 (i hele tusen kroner) |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | | | | | | |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift
av inntektssystemet | 7 400 | 7 400 (0) | 7 400 (0) | 7 400 (0) | 7 400 (0) | 7 400 (0) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 34 382 548 | 34 382 548 (0) | 32 841 548 (-1 541 000) | 33 579 148 (-803 400) | 34 232 548 (-150 000) | 33 882 548 (-500 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 220 161 | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) | 1 220 161 (0) |
| 63 | Regionaltilskudd | 824 414 | 824 414 (0) | 574 414 (-250
000) | 824 414 (0) | 824 414 (0) | 824 414 (0) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 497 042 | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) | 1 497 042 (0) |
| 69 | Kommunal selskapsskatt | 5 160 036 | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) | 5 160 036 (0) |
| 70 | (NY POST) Styrking av
eldre-omsorgen øremerket nye
pleieårsverk | 0 | 0 (0) | 2 000 000 (+2 000 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 71 | (NY POST) Styrking av grunn-opplæringen
(øremerket) | 0 | 0 (0) | 400 000 (+400
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 72 | (NY POST) Opplæring
av
minoritetsspråklige elever | 0 | 0 (0) | 542 000 (+542
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
572 | | Rammetilskudd
til fylkes-
kommuner | | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 12 829 455 | 12 829 455 (0) | 12 029 455 (-800 000) | 12 292 055 (-537 400) | 12 946 955 (+117 500) | 12 544 755 (-284 700) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 460 724 | 460 724 (0) | 460 724 (0) | 460 724 (0) | 460 724 (0) | 460 724 (0) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 864 884 | 864 884 (0) | 864 884 (0) | 844 884 (-20
000) | 864 884 (0) | 864 884 (0) |
| 65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd | 469 141 | 469 141 (0) | 469 141 (0) | 469 141 (0) | 469 141 (0) | 469 141 (0) |
| 70 | Styrking av
grunnopplæringen (øremerket) | 0 | 0 (0) | 200 000 (+200 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 19 | 57
715 805 | 57
715 805 (0) | 58
266 805 (+551 000) | 56
355 005 (-1 360 800) | 57
683 305 (-32 500) | 56
931 105 (-784 700) |
| | Sum
inntekter rammeområde 19 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 19 | 57 715
805 | 57 715
805 (0) | 58 266
805 (+551 000) | 56 355
005 (-1 360 800) | 57 683
305 (-32 500) | 56 931
105 (-784 700) |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til omdisponeringsfullmakt i forbindelse med forsøk
med oppgavedifferensiering, jf. forslag til vedtak under rammeområde
19.
Komiteen viser til Budsjett-innst.
S. nr. 6 (2006-2007) for behandlingen av forslaget i Gul bok under Kommunal-
og regionaldepartementet om forskudd på rammetilskudd.
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2006-2007),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens
forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen.
Dette forslaget er ført opp under kapittel 14 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 9 Forslag fra mindretall under rammeområde
19.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative opplegg foreslår
at ramme 19 settes til 58 266 805 000 kroner, som er en økning
på 551 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag
på 57 715 805 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens opplegg for rammetilskuddet i 2007 til kommuner og
fylkeskommuner innebærer en negativ vekst. Dette skyldes
blant annet innlemmingen av øremerkede tilskudd til minoritetsspråklige,
demografikostnader knyttet til at det blir stadig flere unge og
gamle, økte renter og økte sosialhjelpssatser.
I tillegg er vedlikeholdsetterslepet på kommunale bygninger
i størrelsesorden 40 til 70 mrd. kroner, etterslepet på fylkeskommunale
veier er på 12 mrd. kroner og etterslepet på kommunale
veier rundt 20 mrd. kroner.
Disse medlemmer ønsker
derfor på denne bakgrunn å øke handlingsrommet
i kommunal sektor med 1,5 mrd. kroner utover Regjeringens forslag,
hvorav 894 mill. kroner bevilges over kap. 761 post 64 for å dekke
kommunenes kostnader knyttet til ressurskrevende brukere. For å sikre
at økte midler ikke går til større kulturhus
og mer administrasjon, ønsker disse medlemmer å øremerke
2 mrd. kroner til pleieårsverk innen kommunal eldreomsorg,
og 600 mill. kroner til styrket grunnopplæring. Fremskrittspartiets
bevilgninger bidrar til at Regjeringens mål om 10 000 nye hender
kan nåes. Disse medlemmer finansierer øremerkingen
ved å trekke midler fra kommunenes og fylkenes innbyggertilskudd
og rammetilskudd.
Disse medlemmer vil videre vise
til St.meld. nr. 25 (2005-2006), og forutsetter at investeringstilskuddet
til sykehjem og botilbud som har blitt varslet å komme
i statsbudsjettet for 2008 får tilbakevirkende kraft slik
at de som investerer i 2007 også blir tilført
de nødvendige midler.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative opplegg foreslår at ramme
19 settes til kr 56 931 105 000, som er 787,4 mill. kroner mindre
enn Regjeringens forslag. 287,4 mill. kroner av disse endringene
skyldes at dette medlem ikke støtter Regjeringens
forslag om gratis utlån av skolebøker i videregående
skole, men heller prioriterer å bedre systemet med en stipendordning
som både er mer målrettet og mer rettferdig.
Dette medlem viser til at norsk økonomi
nå er på kokepunktet og er skeptisk til Regjeringens
medisin om å bruke nye inntektsanslag til utelukkende å øke offentlig
sektors utgifter. Dette medlem frykter den effekt
dette vil ha på rentenivå og kronekurs. Bare for kommunesektoren
innebærer en prosent renteøkning økte
kostnader på anslagsvis 800 mill. kroner. Dette medlem foreslår
derfor en mindre økning av kommunenes frie inntekter enn
det Regjeringen legger opp til i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2006-2007)
på 500 mill. kroner. Dette innebærer samtidig
at dette medlem bruker en halv milliard mindre oljepenger
enn det Regjeringen nå mater inn i norsk økonomi.
På sikt vil en slik politikk samlet sett være
bedre for norske kommuner enn den Regjeringen nå legger
opp til.