I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens
forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde
24 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet).
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 24
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med TI. nr. 1-4 |
Inntekter i hele kroner |
Renter og utbytte mv. |
5611 | | Aksjer
i NSB AS | 328 000
000 |
| 85 | Utbytte | 328 000 000 |
5616 | | Aksjeutbytte
i Kommunalbanken AS | 21 200
000 |
| 85 | Aksjeutbytte | 21 200 000 |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | 471 000
000 |
| 85 | Utbytte | 471 000 000 |
5622 | | Aksjer
i Avinor AS | 339 000
000 |
| 85 | Utbytte | 339 000 000 |
5623 | | Aksjer
i BaneService AS | 4 400
000 |
| 80 | Renter | 1 400 000 |
| 85 | Utbytte | 3 000 000 |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge | 419 000
000 |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 417 000 000 |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen
| 2 000 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800
000 |
| 85 | Utbytte | 6 800 000 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 37 002
000 |
| 85 | Statens overskuddsandel
| 37 000 000 |
| 86 | Utbytte | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 750 000 |
| 85 | Utbytte | 750 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500
000 |
| 85 | Utbytte | 8 500 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning | 12 472
900 000 |
| 85 | Utbytte | 12 472 900 000 |
5680 | | Innskuddskapital
i Statnett SF | 45 500
000 |
| 85 | Utbytte | 45 500 000 |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 12 593
000 000 |
| 85 | Utbytte | 12 593 000 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 81 900
000 |
| 85 | Utbytte | 81 900 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 24 | 26
828 952 000 |
| | Netto
rammeområde 24 | -26 828
952 000 |
Det foreslås samlede inntekter fra
utbytte med 26,4 mrd. kroner for 2007. Dette er en økning
i forhold til anslag på regnskap for 2006 på 2
mrd. kroner. Økningen knytter seg i hovedsak til NSB AS,
Posten Norge AS, Avinor AS og Statkraft SF. I forhold til saldert
budsjett 2006 foreslås utbytteinntektene økt med
8,5 mrd. kroner. Det er særlig utbytte fra Statoil ASA
og selskapene under Nærings- og handelsdepartementet som foreslås økt.
For de børsnoterte selskapene har ikke
Regjeringen laget egne anslag på utbytte i 2007, men teknisk
videreført utbetalt utbytte per aksje i 2006. Det vises
for øvrig til nærmere omtale i de enkelte departementers fagproposisjoner.
Komiteen viser til sine merknader
i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler
og poster.
Gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer
at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet
etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes
på konsernnivå. På dette grunnlag foreslås
det budsjettert med 328 mill. kroner i utbytte fra NSB AS for 2007.
Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 328
mill. kroner under kap. 5611 post 85 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra NSB AS på 86,4 pst. som gir 65,9 mill. kroner
i økte inntekter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår at utbytteprosenten i NSB settes
til 75 pst., og at utbyttet derfor økes med 13,7 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag til 341,7 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer at utbytte
skal begrenses oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt, forutsatt
aksjelovens bestemmelser om egenkapital mv.
Dette medlem fremmer forslag
om en bevilgning tilsvarende et utbytte på 75 pst., hvilket
utgjør 341,6 mill. kroner, noe som gir 13,6 mill. kroner
i økte inntekter under kap. 5611 post 85 Utbytte.
Fra regnskapsåret 2004 tas det utgangspunkt
i den såkalte kapitalverdimodellen ved beregning av avkastning
og utbytte fra Kommunalbanken. Det er gjort rede for denne modellen
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Gul bok, pkt. 7.7.1 Generelle virkemidler
for eierstyring. Avkastningskravet er definert som den forventede avkastningen
eieren kunne ha oppnådd ved en alternativ plassering med
tilsvarende risiko. Kravet blir stilt i forhold til den avkastningen
selskapet har etter skatt på egenkapitalen.
Aksjeutbytte blir satt til en gitt andel av
den verdijusterte egenkapitalen, maksimalt 75 pst. av årsresultatet etter
skatt. Prosentsatsen bør utgjøre om lag halvparten av
det normerte avkastningskravet.
For å styrke Kommunalbankens egenkapital
avsto eierne fra utbytte i 2006, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006). For
2007 budsjetteres det med et utbytte for staten på 21,2
mill. kroner. Utbytte for 2007 er basert på bankens resultat
for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 21,2 mill. kroner under kap.
5616 post 85 Aksjeutbytte.
Gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge AS
innebærer at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet
etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes
på konsernnivå. Foreløpig resultatanslag
for 2006 innebærer at prosentsatsen ikke virker begrensende.
På dette grunnlag foreslås det budsjettert med
471 mill. kroner i utbytte fra Posten Norge AS for 2007. Endelig
utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 471
mill. kroner under kap. 5618 post 85 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra Posten Norge AS på 75 pst. som gir 64,2 mill.
kroner i økte inntekter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår at utbytteprosenten i Posten
settes til 75 pst., og at utbyttet derfor økes med 64,2
mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til 535,2 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge AS innebærer
at utbytte skal begrenses oppad til 75 pst. av overskuddet etter
skatt, forutsatt aksjelovens bestemmelser om egenkapital mv.
Dette medlem fremmer forslag
om en budsjettering tilsvarende et utbytte på 75 pst.,
hvilket utgjør 535,2 mill. kroner, noe som gir 64,2 mill.
kroner i økte inntekter under kap. 5618 post 85 Utbytte.
Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Gjeldende utbyttepolitikk for Avinor AS innebærer at
utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital begrenset oppad til en viss andel av
overskuddet etter skatt, som for 2007 foreslås satt til
75 pst. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes
på konsernnivå. Foreløpig resultatanslag
for 2006, innebærer at prosentsatsen ikke virker begrensende.
På dette grunnlag foreslås det budsjettert med
339 mill. kroner i utbytte fra Avinor AS for 2007. Endelig utbytte
fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter
seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 339 mill.
kroner under kap. 5622 post 85 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at omdanningen av Luftfartsverket til Avinor AS har stabilisert
kostnadene, og vil på sikt føre til reduksjon
i flyavgiftene, noe som igjen vil gi lavere flypriser til forbrukerne. Disse
medlemmer mener at Avinor AS bør driftes som et
"non-profit" selskap, hvor et overskudd tilbakeføres brukerne
i form av lavere avgifter. Avinor har hatt sterk trafikkvekst og
står foran investeringsbehov i passasjer- og flyselskapsfasiliteter,
samt sikkerhetsoppgraderinger innenfor flysikkerhet og sikkerhet
generelt. Disse medlemmer mener derfor at "særskilte
forhold taler for en redusert utbytteandel", og at en større
del av overskuddet som er innbetalt av brukerne beholdes i selskapet,
og disse medlemmer foreslår en utbytteandel
redusert til 50 pst. Disse medlemmer viser til at
eierskapsmelding om det statlige selskapet Avinor skal behandles
senere, og varsler at Fremskrittspartiet grundig vil vurdere evt.
videreføring av prinsippet om kryss-subsidiering og spørsmål
om utbytte til staten som eier fra et selskap som i prinsippet er
selvfinansiert av brukerne.
Disse medlemmer fremmer forslag
om å redusere Regjeringens utbytte fra Avinor og legger
til grunn et utbytte på 50 pst. av overskuddet. Disse
medlemmer anslår dette til å gi et provenytap
på 54 mill. kroner under kap. 5622 post 85, i forhold til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår at utbytteprosenten i Avinor
settes til 75 pst., og at utbyttet derfor økes med 91,9
mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til 430,9 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at gjeldende utbyttepolitikk for Avinor AS innebærer
at utbytte skal begrenses oppad til 75 pst. av overskuddet etter
skatt, forutsatt aksjelovens bestemmelser om egenkapital mv.
Dette medlem fremmer forslag
om en budsjettering tilsvarende et utbytte på 70 pst.,
hvilket utgjør 402,2 mill. kroner, noe som gir 63,2 mill.
kroner i økte inntekter under kap. 5622 post 85 Utbytte.
Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Ved omdanningen av BaneService AS til aksjeselskap fra
1. januar 2005, ble selskapet gitt et statslån på 38,3 mill.
kroner. Lånet er gitt på kommersielle vilkår
og har en varighet på tre år. Lånet er
gitt til rentevilkår på NIBOR med et tillegg av
1,5 prosentpoeng. Selskapet velger selv renteperiode for lånet,
fra 1 mnd. til 12 mnd. I 2007 budsjetteres det med 1,4 mill. kroner
i renter på lånet.
Gjeldende utbyttepolitikk for BaneService AS
innebærer at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet
etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes
på konsernnivå. På dette grunnlag foreslås
det budsjettert med 3 mill. kroner i utbytte fra BaneService AS
for 2007 (for regnskapsåret 2006). Endelig utbytte fastsettes
av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag
om en bevilgning på 1,4 mill. kroner under kap. 5623 post
80 Renter og 3 mill. kroner under kap. 5623 post 85 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra Baneservice AS på 90 pst. som gir 82 mill.
kroner i økte inntekter.
Det er lagt opp til at Innovasjon Norge skal
kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid
og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med
tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån.
Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet
under kap. 2421, post 90. Rentene er knyttet til lavrisikolåneordningen, risikolåneordningen
og distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås
en bevilgning på 417 mill. kroner. Bevilgningsanslaget
er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2007 eller ved
endring av budsjettet høsten 2007.
Renten på innlån fra statskassen
for å finansiere Innovasjon Norges utlån under
risikolåneordningen følger renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader
dekkes innenfor rentemarginen. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene
er dekket, skal tilbakeføres til statskassen. Netto rentemargin
for regnskapsåret 2006 foreslås budsjettert med
2 mill. kroner med tilbakeføring i statsbudsjettet for
2007. Dette er et anslag, og Regjeringen vil om nødvendig
foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett
2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 417 mill. kroner under kap.
5625 post 80 og 2 mill. kroner under kap. 5625 post 81.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet
hvor utbyttet fastsettes til 80 % av årsoverskuddet.
Endelig vedtak om utbytte for 2006 blir truffet på ordinær
generalforsamling i 2007. Basert på forventet utvikling
i forbindelse med regnskapstallene for Norsk Eiendomsinformasjon
as for 2006 og departementets utbyttepolitikk foreslås
statens utbytte i 2007 til 6,9 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag til bevilgning på 6,9 mill. kroner under kap. 5630 post
85 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget tidligere har vedtatt retningslinjer for utbytte
fra statlige selskaper, og disse medlemmer mener
at man skal følge disse retningslinjene og ikke ta utbytte
utover det som tidligere er fastsatt. Disse medlemmer viser
også til at flere av selskapene står overfor store
omstillingsprosesser og investeringer og finner det naturlig at
de får forutsigbarhet i forhold til disponering av utbytte. Disse medlemmer fremmer
forslag om å redusere Regjeringens utbytte fra Norsk Eiendomsinformasjon
as i tråd med dette og legger til grunn et utbytte på 75
pst. av overskuddet. Disse medlemmer anslår
dette til å gi et provenytap på 400 000 kroner
under kap. 5630 post 85 i forhold til Regjeringens forslag.
Stortinget har vedtatt at statens andel i 2006
av driftsoverskuddet i Vinmonopolet fastsettes til 40 pst. av resultatet
i 2005, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgiften.
Det foreslås at statens andel av overskuddet som tas som
inntekt under denne posten i 2007 - ved eget vedtak - fastsettes
til 40 pst. av resultatet i 2006, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgift, jf. vedtak V. Statens andel av
overskuddet i Vinmonopolet er, på bakgrunn av budsjettert
resultat i 2006 og en andel av overskuddet på 40 pst.,
anslått til 37,0 mill. kroner. Dersom resultatutviklingen
for 2006 blir bedre enn anslått, blir inntektene for 2007
høyere enn 37,0 mill. kroner. Tilsvarende blir inntektene lavere
dersom utviklingen blir dårligere enn antatt. Dette følger
av vedtaket om at statens andel av overskuddet fastsettes med en
bestemt prosentsats.
Forslaget til statens andel i overskuddet for
2006 bygger på vurderinger av selskapets framtidige kapitalbehov,
bl.a. i forbindelse med utvidelse av butikknettet, økt
tilgjengelighet i sin alminnelighet og ønsket kapitalstruktur.
I forbindelse med ny regnskapsstandard valgte Vinmonopolet i 2005 å gjøre
en prinsippendring ved vurdering av pensjonsforpliktelsene. Nytt
prinsipp tar hensyn til de faktiske pensjonsforpliktelsene bedriften
vil møte i fremtiden på en bedre måte.
Effekten av prinsippendringen innebærer at egenkapitalen
reduseres fra 31,3 pst. ved utgangen av 2004 til 17,4 pst. ved utgangen
av 2005.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjør
50 000 kroner. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5 pst.
av aksjekapitalen og utgjør kroner 2 500. Regjeringen foreslår
en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 86.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til overskuddsandel jf. forslag til vedtak om diverse fullmakter
under rammeområde 24. Komiteen slutter seg
videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 37
mill. kroner under kap. 5631 post 85 og til Regjeringens forslag
om en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 86.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor
AS (tidligere Norsk Kornforedling AS), Staur Gård AS eller
Kimen Såvarelaboratoriet AS. Det foreslås et utbytte
på 750 000 kroner fra Veterinærmedisinsk Oppdragssenter
AS (VESO) for 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 750 000 kroner under kap. 5651
post 85 Utbytte.
Det foreslås utbytte på 8,5
mill. kroner fra selskapet i 2005. Endelig vedtak om utbytte for
2006 blir truffet på ordinær generalforsamling
i 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap.
5652 post 85 Utbytte.
Det budsjetteres med 12 472,9 mill. kroner i
utbytte i 2007 fra statens aksjer i selskaper under Nærings-
og handelsdepartementets forvaltning. Beløpet omfatter forventet
aksjeutbytte for regnskapsåret 2006 fra selskapene Statkraft
SF, Norsk Hydro ASA, DnB NOR ASA, Telenor ASA, Kongsberg Gruppen
ASA, Yara International ASA, Cermaq ASA, Argentum Fondsinvesteringer
AS, Electronic Chart Centre AS, Entra Eiendom AS, Eksportfinans
ASA, Nammo AS, Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S
og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen har ikke beregnet egne anslag
på utbytte i 2007 for børsnoterte selskaper, men har
teknisk videreført utbetalt utbytte pr. aksje i 2006.
For Argentum Fonds_investeringer AS,
Entra Eiendom AS og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S er
det budsjettert med utbytte på henholdsvis 131, 140 og
7 mill. kroner. For Statkraft SF foreslås det et utbytte
på 98 pst. av konsernets årsresultat etter skatt og
minoritetsandeler, dvs. 5 880 mill. kroner ut fra foreliggende resultatanslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 12
472,9 mill. kroner under kap. 5656 post 85 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget tidligere har vedtatt retningslinjer for utbytte
fra statlige selskaper, og disse medlemmer mener
at man skal følge disse retningslinjene og ikke å ta
utbytte utover det som tidligere er fastsatt. Disse medlemmer viser
også til at flere av selskapene står overfor store
omstillingsprosesser og investeringer og finner det naturlig at
de får forutsigbarhet i forhold til disponering av utbytte. Disse medlemmer fremmer
forslag om å redusere Regjeringens utbytte fra Statkraft
SF i tråd med dette og legger til grunn et utbytte på 75
pst. av overskuddet. Disse medlemmer anslår
dette til å gi et provenytap på 1 380 mill. kroner
under kap. 5656 post 85 i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra Argentum Fondsinvesteringer AS på 95 pst. som
gir 49,3 mill. kroner i økte inntekter.
Disse medlemmer foreslår
også et utbytte fra Entra eiendom AS på 95 pst.
som gir 11,1 mill. kroner i ekstra inntekter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår at utbyttet fra Argentum økes
med 30 mill. kroner, at utbyttet fra Entra økes med 5 mill.
kroner og at utbyttet fra Statkraft økes med 20 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag, slik at samlet utbytte fra
selskapene under NHDs forvaltning settes til 12 527,9 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringen bl.a. har foreslått et ubytte på 98
pst. fra Statkraft SF, som er et av selskapene under NHDs forvaltning. Dette
medlem fremmer således forslag om at den samme
utbytteprosent fastsettes for selskapene Entra Eiendom AS og Argentum
Fondsfinansiering som også er under NHDs forvaltning.
Dette medlem fremmer således
forslag om en bevilgning på12 543,9 mill. kroner, under
kap. 5656 post 85 Utbytte.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2005-2006)
ble det etablert en langsiktig utbyttepolitikk for Statnett SF for
regnskapsårene 2005-2007 på 50 pst. av konsernets årsresultat
etter skatt. Statnett SF er inne i en periode med store investeringer,
og for å bidra til forutsigbarhet for foretaket går
regjeringen inn for å forlenge denne utbyttepolitikken
til å gjelde regnskapsårene fram til og med 2010.
For regnskapsåret 2005 ble utbyttet
fra Statnett SF satt til 50 pst. av konsernets årsresultat
etter skatt. Dette utgjorde 87 mill. kroner. For regnskapsåret
2006 vil et utbytte på 50 pst. av konsernets resultat etter
skatt utgjøre 45,5 mill. kroner basert på siste
resultatanslag. Endelig vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte våren
2007 basert på faktisk resultat for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 45,5 mill. kroner under kap.
5680 post 85 Utbytte.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at det er mye som tyder på at Statnett på tross
av vedtak om en langsiktig utbyttepolitikk på 50 pst.,
tåler et økt utbytte i 2007, med tanke på selskapets
betydelige egenkapital.
Dette medlem fremmer således
forslag om en bevilgning på 81,9 mill. kroner, under kap.
5680 post 85 Utbytte.
Staten eier 70,9 pst. av aksjene i Statoil ASA.
Allmennaksjelovens bestemmelser regulerer prosedyrer
med henhold til utbetaling av utbytte. Forslag om utdeling av utbytte
fremsettes av styret og vedtas formelt av generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan
vedta å redusere, men ikke øke utbyttet som er foreslått
av styret.
Styret i Statoil vedtok våren 2006
en revidert utbyttepolitikk for selskapet. Statoils reviderte utbyttepolitikk er:
"Statoils ambisjon er å utbetale et økende
ordinært kontantutbytte målt i NOK per aksje.
Statoil har videre til hensikt å distribuere til sine aksjonærer,
gjennom kontantutbytte og tilbakekjøp av egne aksjer, et
beløp i størrelsesorden 45-50 pst. av konsernets årsoverskudd i
henhold til USGAAP. I det enkelte år kan imidlertid summen
av kontantutbytte og tilbakekjøp utgjøre en høyere
eller lavere andel av årsoverskuddet enn 45-50 pst. avhengig
av selskapets vurdering av forventet kontantstrøm_utvikling,
investeringsplaner, finansieringsbehov og hensiktsmessig finansiell
fleksibilitet."
Staten, ved Olje- og energidepartementet og
Statoil, har inngått en avtale som regulerer forholdene
rundt innløsning av statens aksjer dersom Statoil kjøper
tilbake egne aksjer i markedet for sletting. Ved gjennomføring
av et tilbakekjøpsprogram skal staten innløse
et proporsjonalt antall aksjer som det selskapet har kjøpt tilbake
i markedet slik at statens prosentvise eierandel i Statoil ikke
endres. Utdelingssummen til staten beregnes ut fra en volumveiet
snittpris på de aksjer som er kjøpt i markedet.
Da det ikke foreligger offentlig informasjon
med foreløpig prognose for Statoils årsresultat
for 2006, har ikke Olje- og energidepartementet beregnet anslag
for utbytte for regnskapsåret 2006. I budsjettet for 2007 legges
det til grunn det beløp som ble utbetalt i utbytte i 2006
for regnskapsåret 2005. For 2005 ble det utbetalt et utbytte
på kr 8,20 per aksje (hvorav kr 4,60 var ekstraordinært),
tilsvarende en total utbetaling på 17,7 mrd. kroner. Det
understrekes at budsjettert utbytte er en teknisk fremskriving av
utbyttet som ble utbetalt i 2006.
Vedtak om utbytte for regnskapsåret
2006 fattes på selskapets generalforsamling våren
2007. Utbetaling av utbytte og eventuell utbetaling som følge
av eventuell innløsning av aksjer vil bli presentert i
revidert budsjett for 2007, eventuelt nysalderingen for 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 12 593 mill. kroner under kap.
5685 post 85 Utbytte.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte
i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas
av bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater
av virksomheten foregående år. Basert på NIBs
regnskap for 2005 ble det i 2006 vedtatt et utbytte til den norske
stat på 10,1 mill. euro. Basert på samme utbytte
i 2007 som i 2006 og eurokursen per 1. september 2006, foreslås
det bevilget 81,9 mill. kroner for 2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 81,9 mill. kroner under kap.
5692 post 85 Utbytte.
Tabellen nedenfor viser bevilgningsforslagene
til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde
24. Tallene angitt i parentesene er endringer i forhold til forslaget
fra Regjeringen.
Oversikt over forslag tabell
7.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1
med Tillegg
nr. 1 og 4 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
| | | | | | | | |
Inntekter rammeområde 24 (i hele tusen
kroner) |
5611 | | Aksjer
i NSB AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 328 000 | 328 000 (0) | 328 000 (0) | 393 600 (+65
600) | 341 700 (+13
700) | 341 600 (+13
600) |
5616 | | Aksjeutbytte
i Kommunal-
banken AS | | | | | | |
| 85 | Aksjeutbytte | 21 200 | 21 200 (0) | 21 200 (0) | 21 200 (0) | 21 200 (0) | 21 200 (0) |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 471 000 | 471 000 (0) | 471 000 (0) | 535 200 (+64
200) | 535 200 (+64
200) | 535 200 (+64
200) |
5622 | | Aksjer
i Avinor AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 339 000 | 339 000 (0) | 285 000 (-54
000) | 339 000 (0) | 430 900 (+91
900) | 402 200 (+63
200) |
5623 | | Aksjer
i BaneService AS | | | | | | |
| 80 | Renter | 1 400 | 1 400 (0) | 1 400 (0) | 1 400 (0) | 1 400 (0) | 1 400 (0) |
| 85 | Utbytte | 3 000 | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 85 000 (+82
000) | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
5625 | | Renter
og utbytte fra
Innovasjon Norge | | | | | | |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 417 000 | 417 000 (0) | 417 000 (0) | 417 000 (0) | 417 000 (0) | 417 000 (0) |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendoms-
informasjon as | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 6 800 | 6 800 (0) | 6 400 (-400) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | | | | | | |
| 85 | Statens overskuddsandel | 37 000 | 37 000 (0) | 37 000 (0) | 37 000 (0) | 37 000 (0) | 37 000 (0) |
| 86 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 12 472 900 | 12 472 900 (0) | 11 092 900 (-1 380 000) | 12 533 300 (+60 400) | 12 527 900 (+55 000) | 12 543 900 (+71 000) |
5680 | | Innskuddskapital
i Statnett SF | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 45 500 | 45 500 (0) | 45 500 (0) | 45 500 (0) | 45 500 (0) | 81 900 (+36
400) |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 12 593 000 | 12 593 000 (0) | 12 593 000 (0) | 12 593 000 (0) | 12 593 000 (0) | 12 593 000 (0) |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i
Den nordiske investeringsbank | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 81 900 | 81 900 (0) | 81 900 (0) | 81 900 (0) | 81 900 (0) | 81 900 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 24 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 24 | 26
828 952 | 26
828 952 (0) | 25
394 552 (-1 434 400) | 27
101 152 (+272 200) | 27
053 752 (+224 800) | 27
077 352 (+248 400) |
| | Sum netto
rammeområde 24 | -26 828
952 | -26 828
952 (0) | -25 394
552 (+1 434 400) | -27 101
152 (-272 200) | -27 053
752 (-224 800) | -27 077
352 (-248 400) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2006-2007),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens
forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen.
Dette forslaget er ført opp under kapittel 14 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 12 Forslag fra mindretall under rammeområde
24.