7. Rammeområde 24 - Utbytte mv.

7.1 Utbytte mv.

7.1.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Gul bok og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 og 4 (2006-2007)

I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde 24 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet).

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 24

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med TI. nr. 1-4

Inntekter i hele kroner

Renter og utbytte mv.

5611

Aksjer i NSB AS

328 000 000

85

Utbytte

328 000 000

5616

Aksjeutbytte i Kommunalbanken AS

21 200 000

85

Aksjeutbytte

21 200 000

5618

Aksjer i Posten Norge AS

471 000 000

85

Utbytte

471 000 000

5622

Aksjer i Avinor AS

339 000 000

85

Utbytte

339 000 000

5623

Aksjer i BaneService AS

4 400 000

80

Renter

1 400 000

85

Utbytte

3 000 000

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

419 000 000

80

Renter på lån fra statskassen

417 000 000

81

Rentemargin, risikolåneordningen

2 000 000

5630

Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as

6 800 000

85

Utbytte

6 800 000

5631

Aksjer i A/S Vinmonopolet

37 002 000

85

Statens overskuddsandel

37 000 000

86

Utbytte

2 000

5651

Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet

750 000

85

Utbytte

750 000

5652

Innskuddskapital i Statskog SF

8 500 000

85

Utbytte

8 500 000

5656

Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning

12 472 900 000

85

Utbytte

12 472 900 000

5680

Innskuddskapital i Statnett SF

45 500 000

85

Utbytte

45 500 000

5685

Aksjer i Statoil ASA

12 593 000 000

85

Utbytte

12 593 000 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

81 900 000

85

Utbytte

81 900 000

Sum inntekter rammeområde 24

26 828 952 000

Netto rammeområde 24

-26 828 952 000

Det foreslås samlede inntekter fra utbytte med 26,4 mrd. kroner for 2007. Dette er en økning i forhold til anslag på regnskap for 2006 på 2 mrd. kroner. Økningen knytter seg i hovedsak til NSB AS, Posten Norge AS, Avinor AS og Statkraft SF. I forhold til saldert budsjett 2006 foreslås utbytteinntektene økt med 8,5 mrd. kroner. Det er særlig utbytte fra Statoil ASA og selskapene under Nærings- og handelsdepartementet som foreslås økt.

For de børsnoterte selskapene har ikke Regjeringen laget egne anslag på utbytte i 2007, men teknisk videreført utbetalt utbytte per aksje i 2006. Det vises for øvrig til nærmere omtale i de enkelte departementers fagproposisjoner.

7.1.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler og poster.

7.2 Aksjer i NSB AS (kap. 5611 post 85 Utbytte)

7.2.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Samferdselsdepartementet

Gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert med verdijustert egenkapital begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes på konsernnivå. På dette grunnlag foreslås det budsjettert med 328 mill. kroner i utbytte fra NSB AS for 2007. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.

7.2.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 328 mill. kroner under kap. 5611 post 85 Utbytte.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et utbytte fra NSB AS på 86,4 pst. som gir 65,9 mill. kroner i økte inntekter.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår at utbytteprosenten i NSB settes til 75 pst., og at utbyttet derfor økes med 13,7 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til 341,7 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer at utbytte skal begrenses oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt, forutsatt aksjelovens bestemmelser om egenkapital mv.

Dette medlem fremmer forslag om en bevilgning tilsvarende et utbytte på 75 pst., hvilket utgjør 341,6 mill. kroner, noe som gir 13,6 mill. kroner i økte inntekter under kap. 5611 post 85 Utbytte.

7.3 Aksjeutbytte i Kommunalbanken AS (kap. 5616 post 85 Aksjeutbytte)

7.3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Kommunal- og regionaldepartementet

Fra regnskapsåret 2004 tas det utgangspunkt i den såkalte kapitalverdimodellen ved beregning av avkastning og utbytte fra Kommunalbanken. Det er gjort rede for denne modellen i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Gul bok, pkt. 7.7.1 Generelle virkemidler for eierstyring. Avkastningskravet er definert som den forventede avkastningen eieren kunne ha oppnådd ved en alternativ plassering med tilsvarende risiko. Kravet blir stilt i forhold til den avkastningen selskapet har etter skatt på egenkapitalen.

Aksjeutbytte blir satt til en gitt andel av den verdijusterte egenkapitalen, maksimalt 75 pst. av årsresultatet etter skatt. Prosentsatsen bør utgjøre om lag halvparten av det normerte avkastningskravet.

For å styrke Kommunalbankens egenkapital avsto eierne fra utbytte i 2006, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006). For 2007 budsjetteres det med et utbytte for staten på 21,2 mill. kroner. Utbytte for 2007 er basert på bankens resultat for 2006.

7.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 21,2 mill. kroner under kap. 5616 post 85 Aksjeutbytte.

7.4 Aksjer i Posten Norge AS (kap. 5618 post 85 Utbytte)

7.4.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Samferdselsdepartementet

Gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge AS innebærer at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert med verdijustert egenkapital begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes på konsernnivå. Foreløpig resultatanslag for 2006 innebærer at prosentsatsen ikke virker begrensende. På dette grunnlag foreslås det budsjettert med 471 mill. kroner i utbytte fra Posten Norge AS for 2007. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.

7.4.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 471 mill. kroner under kap. 5618 post 85 Utbytte.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et utbytte fra Posten Norge AS på 75 pst. som gir 64,2 mill. kroner i økte inntekter.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår at utbytteprosenten i Posten settes til 75 pst., og at utbyttet derfor økes med 64,2 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til 535,2 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge AS innebærer at utbytte skal begrenses oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt, forutsatt aksjelovens bestemmelser om egenkapital mv.

Dette medlem fremmer forslag om en budsjettering tilsvarende et utbytte på 75 pst., hvilket utgjør 535,2 mill. kroner, noe som gir 64,2 mill. kroner i økte inntekter under kap. 5618 post 85 Utbytte. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.

7.5 Aksjer i Avinor AS (kap. 5622 post 85 Utbytte)

7.5.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Samferdselsdepartementet

Gjeldende utbyttepolitikk for Avinor AS innebærer at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert med verdijustert egenkapital begrenset oppad til en viss andel av overskuddet etter skatt, som for 2007 foreslås satt til 75 pst. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes på konsernnivå. Foreløpig resultatanslag for 2006, innebærer at prosentsatsen ikke virker begrensende. På dette grunnlag foreslås det budsjettert med 339 mill. kroner i utbytte fra Avinor AS for 2007. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.

7.5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 339 mill. kroner under kap. 5622 post 85 Utbytte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner om at omdanningen av Luftfartsverket til Avinor AS har stabilisert kostnadene, og vil på sikt føre til reduksjon i flyavgiftene, noe som igjen vil gi lavere flypriser til forbrukerne. Disse medlemmer mener at Avinor AS bør driftes som et "non-profit" selskap, hvor et overskudd tilbakeføres brukerne i form av lavere avgifter. Avinor har hatt sterk trafikkvekst og står foran investeringsbehov i passasjer- og flyselskapsfasiliteter, samt sikkerhetsoppgraderinger innenfor flysikkerhet og sikkerhet generelt. Disse medlemmer mener derfor at "særskilte forhold taler for en redusert utbytteandel", og at en større del av overskuddet som er innbetalt av brukerne beholdes i selskapet, og disse medlemmer foreslår en utbytteandel redusert til 50 pst. Disse medlemmer viser til at eierskapsmelding om det statlige selskapet Avinor skal behandles senere, og varsler at Fremskrittspartiet grundig vil vurdere evt. videreføring av prinsippet om kryss-subsidiering og spørsmål om utbytte til staten som eier fra et selskap som i prinsippet er selvfinansiert av brukerne.

Disse medlemmer fremmer forslag om å redusere Regjeringens utbytte fra Avinor og legger til grunn et utbytte på 50 pst. av overskuddet. Disse medlemmer anslår dette til å gi et provenytap på 54 mill. kroner under kap. 5622 post 85, i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår at utbytteprosenten i Avinor settes til 75 pst., og at utbyttet derfor økes med 91,9 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til 430,9 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at gjeldende utbyttepolitikk for Avinor AS innebærer at utbytte skal begrenses oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt, forutsatt aksjelovens bestemmelser om egenkapital mv.

Dette medlem fremmer forslag om en budsjettering tilsvarende et utbytte på 70 pst., hvilket utgjør 402,2 mill. kroner, noe som gir 63,2 mill. kroner i økte inntekter under kap. 5622 post 85 Utbytte. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.

7.6 Aksjer i BaneService AS (kap. 5623 post 80 Renter og post 85 Utbytte)

7.6.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Samferdselsdepartementet

Post 80 Renter

Ved omdanningen av BaneService AS til aksjeselskap fra 1. januar 2005, ble selskapet gitt et statslån på 38,3 mill. kroner. Lånet er gitt på kommersielle vilkår og har en varighet på tre år. Lånet er gitt til rentevilkår på NIBOR med et tillegg av 1,5 prosentpoeng. Selskapet velger selv renteperiode for lånet, fra 1 mnd. til 12 mnd. I 2007 budsjetteres det med 1,4 mill. kroner i renter på lånet.

Post 85 Utbytte

Gjeldende utbyttepolitikk for BaneService AS innebærer at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert med verdijustert egenkapital begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes på konsernnivå. På dette grunnlag foreslås det budsjettert med 3 mill. kroner i utbytte fra BaneService AS for 2007 (for regnskapsåret 2006). Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.

7.6.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 1,4 mill. kroner under kap. 5623 post 80 Renter og 3 mill. kroner under kap. 5623 post 85 Utbytte.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et utbytte fra Baneservice AS på 90 pst. som gir 82 mill. kroner i økte inntekter.

7.7 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge (kap. 5625 post 80 og 81)

7.7.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Nærings- og handelsdepartementet

Post 80 Renter på lån fra statskassen

Det er lagt opp til at Innovasjon Norge skal kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2421, post 90. Rentene er knyttet til lavrisikolåneordningen, risikolåneordningen og distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås en bevilgning på 417 mill. kroner. Bevilgningsanslaget er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett våren 2007 eller ved endring av budsjettet høsten 2007.

Post 81 Rentemargin, risikolåneordningen

Renten på innlån fra statskassen for å finansiere Innovasjon Norges utlån under risikolåneordningen følger renten på statspapirer med tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader dekkes innenfor rentemarginen. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene er dekket, skal tilbakeføres til statskassen. Netto rentemargin for regnskapsåret 2006 foreslås budsjettert med 2 mill. kroner med tilbakeføring i statsbudsjettet for 2007. Dette er et anslag, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett 2007.

7.7.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 417 mill. kroner under kap. 5625 post 80 og 2 mill. kroner under kap. 5625 post 81.

7.8 Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as (kap. 5630 post 85 Utbytte)

7.8.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Justis- og politidepartementet

Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet hvor utbyttet fastsettes til 80 % av årsoverskuddet. Endelig vedtak om utbytte for 2006 blir truffet på ordinær generalforsamling i 2007. Basert på forventet utvikling i forbindelse med regnskapstallene for Norsk Eiendomsinformasjon as for 2006 og departementets utbyttepolitikk foreslås statens utbytte i 2007 til 6,9 mill. kroner.

7.8.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning på 6,9 mill. kroner under kap. 5630 post 85 Utbytte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget tidligere har vedtatt retningslinjer for utbytte fra statlige selskaper, og disse medlemmer mener at man skal følge disse retningslinjene og ikke ta utbytte utover det som tidligere er fastsatt. Disse medlemmer viser også til at flere av selskapene står overfor store omstillingsprosesser og investeringer og finner det naturlig at de får forutsigbarhet i forhold til disponering av utbytte. Disse medlemmer fremmer forslag om å redusere Regjeringens utbytte fra Norsk Eiendomsinformasjon as i tråd med dette og legger til grunn et utbytte på 75 pst. av overskuddet. Disse medlemmer anslår dette til å gi et provenytap på 400 000 kroner under kap. 5630 post 85 i forhold til Regjeringens forslag.

7.9 Aksjer i A/S Vinmonopolet (kap. 5631 post 85 og 86)

7.9.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Helse- og omsorgsdepartementet, og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2006-2007)

Post 85 Statens overskuddsandel

Stortinget har vedtatt at statens andel i 2006 av driftsoverskuddet i Vinmonopolet fastsettes til 40 pst. av resultatet i 2005, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgiften. Det foreslås at statens andel av overskuddet som tas som inntekt under denne posten i 2007 - ved eget vedtak - fastsettes til 40 pst. av resultatet i 2006, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift, jf. vedtak V. Statens andel av overskuddet i Vinmonopolet er, på bakgrunn av budsjettert resultat i 2006 og en andel av overskuddet på 40 pst., anslått til 37,0 mill. kroner. Dersom resultatutviklingen for 2006 blir bedre enn anslått, blir inntektene for 2007 høyere enn 37,0 mill. kroner. Tilsvarende blir inntektene lavere dersom utviklingen blir dårligere enn antatt. Dette følger av vedtaket om at statens andel av overskuddet fastsettes med en bestemt prosentsats.

Forslaget til statens andel i overskuddet for 2006 bygger på vurderinger av selskapets framtidige kapitalbehov, bl.a. i forbindelse med utvidelse av butikknettet, økt tilgjengelighet i sin alminnelighet og ønsket kapitalstruktur. I forbindelse med ny regnskapsstandard valgte Vinmonopolet i 2005 å gjøre en prinsippendring ved vurdering av pensjonsforpliktelsene. Nytt prinsipp tar hensyn til de faktiske pensjonsforpliktelsene bedriften vil møte i fremtiden på en bedre måte. Effekten av prinsippendringen innebærer at egenkapitalen reduseres fra 31,3 pst. ved utgangen av 2004 til 17,4 pst. ved utgangen av 2005.

Post 86 Utbytte

AS Vinmonopolets aksjekapital utgjør 50 000 kroner. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5 pst. av aksjekapitalen og utgjør kroner 2 500. Regjeringen foreslår en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 86.

7.9.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til overskuddsandel jf. forslag til vedtak om diverse fullmakter under rammeområde 24. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 37 mill. kroner under kap. 5631 post 85 og til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631 post 86.

7.10 Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet (kap. 5651 post 85 Utbytte)

7.10.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Landbruks- og matdepartementet

Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor AS (tidligere Norsk Kornforedling AS), Staur Gård AS eller Kimen Såvarelaboratoriet AS. Det foreslås et utbytte på 750 000 kroner fra Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO) for 2007.

7.10.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 750 000 kroner under kap. 5651 post 85 Utbytte.

7.11 Innskuddskapital i Statskog SF (kap. 5652 post 85 Utbytte)

7.11.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Landbruks- og matdepartementet

Det foreslås utbytte på 8,5 mill. kroner fra selskapet i 2005. Endelig vedtak om utbytte for 2006 blir truffet på ordinær generalforsamling i 2007.

7.11.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap. 5652 post 85 Utbytte.

7.12 Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning (kap. 5656 post 85 Utbytte)

7.12.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Nærings- og handelsdepartementet

Det budsjetteres med 12 472,9 mill. kroner i utbytte i 2007 fra statens aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret 2006 fra selskapene Statkraft SF, Norsk Hydro ASA, DnB NOR ASA, Telenor ASA, Kongsberg Gruppen ASA, Yara International ASA, Cermaq ASA, Argentum Fondsinvesteringer AS, Electronic Chart Centre AS, Entra Eiendom AS, Eksportfinans ASA, Nammo AS, Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen har ikke beregnet egne anslag på utbytte i 2007 for børsnoterte selskaper, men har teknisk videreført utbetalt utbytte pr. aksje i 2006.

For Argentum Fonds_investeringer AS, Entra Eiendom AS og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S er det budsjettert med utbytte på henholdsvis 131, 140 og 7 mill. kroner. For Statkraft SF foreslås det et utbytte på 98 pst. av konsernets årsresultat etter skatt og minoritetsandeler, dvs. 5 880 mill. kroner ut fra foreliggende resultatanslag.

7.12.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 12 472,9 mill. kroner under kap. 5656 post 85 Utbytte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget tidligere har vedtatt retningslinjer for utbytte fra statlige selskaper, og disse medlemmer mener at man skal følge disse retningslinjene og ikke å ta utbytte utover det som tidligere er fastsatt. Disse medlemmer viser også til at flere av selskapene står overfor store omstillingsprosesser og investeringer og finner det naturlig at de får forutsigbarhet i forhold til disponering av utbytte. Disse medlemmer fremmer forslag om å redusere Regjeringens utbytte fra Statkraft SF i tråd med dette og legger til grunn et utbytte på 75 pst. av overskuddet. Disse medlemmer anslår dette til å gi et provenytap på 1 380 mill. kroner under kap. 5656 post 85 i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et utbytte fra Argentum Fondsinvesteringer AS på 95 pst. som gir 49,3 mill. kroner i økte inntekter.

Disse medlemmer foreslår også et utbytte fra Entra eiendom AS på 95 pst. som gir 11,1 mill. kroner i ekstra inntekter.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår at utbyttet fra Argentum økes med 30 mill. kroner, at utbyttet fra Entra økes med 5 mill. kroner og at utbyttet fra Statkraft økes med 20 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, slik at samlet utbytte fra selskapene under NHDs forvaltning settes til 12 527,9 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Regjeringen bl.a. har foreslått et ubytte på 98 pst. fra Statkraft SF, som er et av selskapene under NHDs forvaltning. Dette medlem fremmer således forslag om at den samme utbytteprosent fastsettes for selskapene Entra Eiendom AS og Argentum Fondsfinansiering som også er under NHDs forvaltning.

Dette medlem fremmer således forslag om en bevilgning på12 543,9 mill. kroner, under kap. 5656 post 85 Utbytte.

7.13 Innskuddskapital i Statnett SF (kap. 5680 post 85 Utbytte)

7.13.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Olje- og energidepartementet

Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2005-2006) ble det etablert en langsiktig utbyttepolitikk for Statnett SF for regnskapsårene 2005-2007 på 50 pst. av konsernets årsresultat etter skatt. Statnett SF er inne i en periode med store investeringer, og for å bidra til forutsigbarhet for foretaket går regjeringen inn for å forlenge denne utbyttepolitikken til å gjelde regnskapsårene fram til og med 2010.

For regnskapsåret 2005 ble utbyttet fra Statnett SF satt til 50 pst. av konsernets årsresultat etter skatt. Dette utgjorde 87 mill. kroner. For regnskapsåret 2006 vil et utbytte på 50 pst. av konsernets resultat etter skatt utgjøre 45,5 mill. kroner basert på siste resultatanslag. Endelig vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte våren 2007 basert på faktisk resultat for 2006.

7.13.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 45,5 mill. kroner under kap. 5680 post 85 Utbytte.

Komiteens medlem fra Venstre mener at det er mye som tyder på at Statnett på tross av vedtak om en langsiktig utbyttepolitikk på 50 pst., tåler et økt utbytte i 2007, med tanke på selskapets betydelige egenkapital.

Dette medlem fremmer således forslag om en bevilgning på 81,9 mill. kroner, under kap. 5680 post 85 Utbytte.

7.14 Aksjer i Statoil ASA (kap. 5685 post 85 Utbytte)

7.14.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Olje- og energidepartementet

Staten eier 70,9 pst. av aksjene i Statoil ASA.

Allmennaksjelovens bestemmelser regulerer prosedyrer med henhold til utbetaling av utbytte. Forslag om utdeling av utbytte fremsettes av styret og vedtas formelt av generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan vedta å redusere, men ikke øke utbyttet som er foreslått av styret.

Styret i Statoil vedtok våren 2006 en revidert utbyttepolitikk for selskapet. Statoils reviderte utbyttepolitikk er:

"Statoils ambisjon er å utbetale et økende ordinært kontantutbytte målt i NOK per aksje. Statoil har videre til hensikt å distribuere til sine aksjonærer, gjennom kontantutbytte og tilbakekjøp av egne aksjer, et beløp i størrelsesorden 45-50 pst. av konsernets årsoverskudd i henhold til USGAAP. I det enkelte år kan imidlertid summen av kontantutbytte og tilbakekjøp utgjøre en høyere eller lavere andel av årsoverskuddet enn 45-50 pst. avhengig av selskapets vurdering av forventet kontantstrøm_utvikling, investeringsplaner, finansieringsbehov og hensiktsmessig finansiell fleksibilitet."

Staten, ved Olje- og energidepartementet og Statoil, har inngått en avtale som regulerer forholdene rundt innløsning av statens aksjer dersom Statoil kjøper tilbake egne aksjer i markedet for sletting. Ved gjennomføring av et tilbakekjøpsprogram skal staten innløse et proporsjonalt antall aksjer som det selskapet har kjøpt tilbake i markedet slik at statens prosentvise eierandel i Statoil ikke endres. Utdelingssummen til staten beregnes ut fra en volumveiet snittpris på de aksjer som er kjøpt i markedet.

Da det ikke foreligger offentlig informasjon med foreløpig prognose for Statoils årsresultat for 2006, har ikke Olje- og energidepartementet beregnet anslag for utbytte for regnskapsåret 2006. I budsjettet for 2007 legges det til grunn det beløp som ble utbetalt i utbytte i 2006 for regnskapsåret 2005. For 2005 ble det utbetalt et utbytte på kr 8,20 per aksje (hvorav kr 4,60 var ekstraordinært), tilsvarende en total utbetaling på 17,7 mrd. kroner. Det understrekes at budsjettert utbytte er en teknisk fremskriving av utbyttet som ble utbetalt i 2006.

Vedtak om utbytte for regnskapsåret 2006 fattes på selskapets generalforsamling våren 2007. Utbetaling av utbytte og eventuell utbetaling som følge av eventuell innløsning av aksjer vil bli presentert i revidert budsjett for 2007, eventuelt nysalderingen for 2007.

7.14.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 12 593 mill. kroner under kap. 5685 post 85 Utbytte.

7.15 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank (kap. 5692 post 85 Utbytte)

7.15.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007) Finansdepartementet

Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater av virksomheten foregående år. Basert på NIBs regnskap for 2005 ble det i 2006 vedtatt et utbytte til den norske stat på 10,1 mill. euro. Basert på samme utbytte i 2007 som i 2006 og eurokursen per 1. september 2006, foreslås det bevilget 81,9 mill. kroner for 2007.

7.15.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 81,9 mill. kroner under kap. 5692 post 85 Utbytte.

7.16 Oversikt over fraksjonenes forslag til ­bevilgninger

Tabellen nedenfor viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 24. Tallene angitt i parentesene er endringer i forhold til forslaget fra Regjeringen.

Oversikt over forslag tabell 7.2

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1 og 4

A, SV, Sp

FrP

Høyre

KrF

Venstre

Inntekter rammeområde 24 (i hele tusen kroner)

5611

Aksjer i NSB AS

85

Utbytte

328 000

328 000

(0)

328 000

(0)

393 600

(+65 600)

341 700

(+13 700)

341 600

(+13 600)

5616

Aksjeutbytte i Kommunal- banken AS

85

Aksjeutbytte

21 200

21 200

(0)

21 200

(0)

21 200

(0)

21 200

(0)

21 200

(0)

5618

Aksjer i Posten Norge AS

85

Utbytte

471 000

471 000

(0)

471 000

(0)

535 200

(+64 200)

535 200

(+64 200)

535 200

(+64 200)

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte

339 000

339 000

(0)

285 000

(-54 000)

339 000

(0)

430 900

(+91 900)

402 200

(+63 200)

5623

Aksjer i BaneService AS

80

Renter

1 400

1 400

(0)

1 400

(0)

1 400

(0)

1 400

(0)

1 400

(0)

85

Utbytte

3 000

3 000

(0)

3 000

(0)

85 000

(+82 000)

3 000

(0)

3 000

(0)

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

80

Renter på lån fra statskassen

417 000

417 000

(0)

417 000

(0)

417 000

(0)

417 000

(0)

417 000

(0)

81

Rentemargin, risikolåneordningen

2 000

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

5630

Aksjer i Norsk Eiendoms- informasjon as

85

Utbytte

6 800

6 800

(0)

6 400

(-400)

6 800

(0)

6 800

(0)

6 800

(0)

5631

Aksjer i A/S Vinmonopolet

85

Statens overskuddsandel

37 000

37 000

(0)

37 000

(0)

37 000

(0)

37 000

(0)

37 000

(0)

86

Utbytte

2

2

(0)

2

(0)

2

(0)

2

(0)

2

(0)

5651

Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet

85

Utbytte

750

750

(0)

750

(0)

750

(0)

750

(0)

750

(0)

5652

Innskuddskapital i Statskog SF

85

Utbytte

8 500

8 500

(0)

8 500

(0)

8 500

(0)

8 500

(0)

8 500

(0)

5656

Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning

85

Utbytte

12 472 900

12 472 900

(0)

11 092 900

(-1 380 000)

12 533 300

(+60 400)

12 527 900

(+55 000)

12 543 900

(+71 000)

5680

Innskuddskapital i Statnett SF

85

Utbytte

45 500

45 500

(0)

45 500

(0)

45 500

(0)

45 500

(0)

81 900

(+36 400)

5685

Aksjer i Statoil ASA

85

Utbytte

12 593 000

12 593 000

(0)

12 593 000

(0)

12 593 000

(0)

12 593 000

(0)

12 593 000

(0)

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

85

Utbytte

81 900

81 900

(0)

81 900

(0)

81 900

(0)

81 900

(0)

81 900

(0)

Sum utgifter rammeområde 24

0

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

0

(0)

Sum inntekter rammeområde 24

26 828 952

26 828 952

(0)

25 394 552

(-1 434 400)

27 101 152

(+272 200)

27 053 752

(+224 800)

27 077 352

(+248 400)

Sum netto rammeområde 24

-26 828 952

-26 828 952

(0)

-25 394 552

(+1 434 400)

-27 101 152

(-272 200)

-27 053 752

(-224 800)

-27 077 352

(-248 400)

Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2006-2007), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.

Komiteen viser til at Regjeringens forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 14 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 12 Forslag fra mindretall under rammeområde 24.