2.1 Utenriksdepartementet

For programområde 02 Utenriksforvaltning foreslår Regjeringen at det bevilges kr 4 205 283 000 for 2007. I saldert budsjett for 2006 utgjorde det samme programområdet kr 3 054 287 000. Dette innebærer en økning på 1,151 mrd. kroner, eller 37,7 pst. Økningen under dette programområdet har særlig sin bakgrunn i økningen under postene for EØS-finansieringsordningene. Dessuten er bevilgningen til prosjektsamarbeid med Russland og andre nordområdetiltak flyttet fra programområde 03 til 02. Derved omfatter programområde 03 bare ODA-godkjent bistand i 2007-budsjettet, og 02-området økes.

Regjeringens viktigste strategiske satsingsområde er nordområdene, ifølge proposisjonen. Miljøet skal trygges, fiskeriressursene skal forvaltes på en bærekraftig måte, og petroleumsressurser skal utnyttes. Norge skal som kyststat sikre suvereniteten. Kulturelt samvirke, folk-til-folk-samarbeid og sikring av urfolks kultur fremheves i proposisjonen. Aktivitet, nærvær og kompetanse vil være viktig.

Proposisjonen viser til St.meld. nr. 23 (2005-2006) Om gjennomføring av europapolitikken. Alle muligheter skal utnyttes for samarbeid og påvirkning i forhold til Europa. Regjeringen vil samarbeide med EU på grunnlag av eksisterende tilknytningsformer.

Norge trygges ved aktiv deltakelse i NATO. Regjeringen legger det utvidede sikkerhetsbegrep til grunn. Alle sikkerhetspolitiske utfordringer skal møtes, inkludert terrorisme, helse- og miljøødeleggelser. Videre vil Regjeringen bruke NATO til å videreutvikle det transatlantiske partnerskapet. Norsk deltakelse i NATOs operasjon i Afghanistan vil fortsatt være Regjeringens hovedprioritet når det gjelder norsk deltakelse i militære fredsoperasjoner, ifølge proposisjonen.

Norgesprofilering og kultursatsing er en viktig del av norsk utenrikspolitikk, fremhever Regjeringen. Det skaper møteplasser og bygger nettverk som er betydningsfulle for å nå viktige målgrupper for norsk utenriks- og utviklingspolitikk. Kultursatsing i utlandet er også et bidrag til dialog, forståelse og respekt i ulike deler av verden.

Proposisjonen viser til Soria Moria-erklæringens fremheving av Norge som fredsnasjon. Det er likevel mange konflikter hvor FN ikke kan spille en rolle, og i disse kan enkeltland som Norge legge til rette for fredsprosesser.

Bistand til norsk næringsliv er ifølge proposisjonen en viktig oppgave for norsk utenrikstjeneste.

Når det gjelder programområde 03, foreslår Regjeringen å bevilge til sammen kr 20 750 017 000. Hele beløpet er ODA-godkjent bistand, og utgjør 0,97 pst. av BNI, mot 0,96 pst. i budsjettforslaget for 2006. For å være en pådriver i internasjonalt utviklingsarbeid har Regjeringen økt bistanden med 2,2 mrd. kroner. Proposisjonen viser til at Soria Moria-erklæringen angir at andelen skal opp i 1 pst. av BNI, og deretter økes ytterligere i inneværende stortingsperiode.

Regjeringen vil se utviklingspolitikk og utenrikspolitikk mer i sammenheng. Som eksempel omtales utenrikspolitikk og helse.

Tusenårsmålene er på vei til å bli oppnådd i deler av verden, men ikke i Afrika. Regjeringen vil ifølge proposisjonen øke innsatsen for en mer rettferdig verden. Norge vil gjøre mer på de områder der man har spesiell kompetanse som etterspørres i utviklingslandene. Regjeringens satsingsområder skal være fredsbygging, menneskerettigheter og humanitær bistand, godt styresett og institusjonsbygging, herunder kamp mot korrupsjon, kvinner og likestilling, miljø og bærekraftig utvikling, og olje og energi. I årets 2007-budsjett oppretter Regjeringen en ny bevilgning for å fremme hensynet til kvinner og likestilling i utviklingssamarbeidet. Når det gjelder miljøsatsingen, viser proposisjonen til den nye handlingsplanen for miljørettet utviklingssamarbeid som ble lansert av utviklingsministeren og miljøvernministeren i juni 2006.

Regjeringen viderefører klassifiseringen av bistandsmottakende land som hovedsamarbeidsland og samarbeidsland. Imidlertid fremgår det av proposisjonen at Regjeringen vil vurdere om det er formålstjenlig å fortsette denne klassifiseringen, bl.a. i lys av at andre land også mottar betydelige beløp i bilateral støtte. Det står i proposisjonen at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om dette. De 7 hovedsamarbeidslandene er Bangladesh, Malawi, Mosambik, Nepal, Tanzania, Uganda og Zambia. For disse landene går budsjettforslaget for 2007 bort fra den tidligere ordningen med inndeling i en post for hvert hovedsamarbeidsland. I stedet slås det langsiktige samarbeidet med hovedsamarbeidslandene sammen til en post under kapitlet for Afrika, og tilsvarende for Asia. Det er 17 samarbeidsland, når man inkluderer Det palestinske området.

Regjeringen vil stille med nødhjelp, men vil også stille krav til staters ledere om at folk skal få den maten de trenger.

Ifølge proposisjonen vil Regjeringen også ta opp områder som kan være tabubelagte, som hiv og aids, og rettigheter for lesbiske og homofile.

Regjeringen ønsker å vri multilateral støtte i større grad mot FN-organisasjonene. Bidragene til samfinansiering via finansinstitusjonene reduseres, og tilleggsmidlene via FN skal trappes opp.

Når det gjelder gjeldslette, vil Norge gå foran, blant annet ved sletting av gjeld fra skipseksportkampanjen.

Proposisjonen viser til at Regjeringen vil øke vekten på måling av resultatene av utviklingsarbeidet. Særlig er det utfordrende å bedre rapporteringen til Stortinget og offentligheten når det gjelder de prioriterte områdene for utviklingsbistanden, ifølge proposisjonen.

2.2 Justis- og politidepartementet

Fra Justisdepartementet inngår programkategori 06.80, kap. 480 Svalbardbudsjettet i rammeområde 4.

Justisdepartementet fremmer svalbardbudsjettet som en egen budsjettproposisjon samtidig med statsbudsjettet. Bakgrunnen for dette er artikkel 8 i Svalbardtraktaten som begrenser adgangen til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard og hvordan disse midlene kan anvendes. Hvert år gis imidlertid et tilskudd fra statsbudsjettet til dekning av underskuddet på svalbardbudsjettet. For 2007 er det foreslått 215,7 mill. kroner i utgifter og 91,8 mill. kroner i inntekter på svalbardbudsjettet. Differansen på 123,9 mill. kroner danner grunnlaget for tilskuddet fra Justisdepartementets kap. 480. Dette innebærer et tilskudd som er 28,3 pst. større enn i saldert budsjett for 2006.

I tillegg til underskuddet over kap. 480 har staten andre årlige utgifter som bevilges over det ordinære statsbudsjettet under de enkelte departementers kapitler.

Som en tilpasning til skattereformen på fastlandet ble skatten i lønnstrekkordningen økt på Svalbard i 2006. Samtidig ble det nedsatt en arbeidsgruppe for å vurdere skattesystemet på Svalbard med sikte på forslag som kan bidra til å opprettholde en robust bosetting der. Dette anses av Regjeringen å være et viktig element for tilstedeværelsen i nordområdene. Arbeidet ventes ferdig i 2007, men allerede nå vil Regjeringen foreslå et skattefradrag på 7 200 kroner. I tillegg innføres et eget svalbardtillegg i barnetrygden.