For programområde 02 Utenriksforvaltning
foreslår Regjeringen at det bevilges kr 4 205
283 000 for 2007. I saldert budsjett for 2006 utgjorde
det samme programområdet kr 3 054 287 000.
Dette innebærer en økning på 1,151 mrd.
kroner, eller 37,7 pst. Økningen under dette programområdet
har særlig sin bakgrunn i økningen under postene
for EØS-finansieringsordningene. Dessuten er bevilgningen
til prosjektsamarbeid med Russland og andre nordområdetiltak
flyttet fra programområde 03 til 02. Derved omfatter programområde
03 bare ODA-godkjent bistand i 2007-budsjettet, og 02-området økes.
Regjeringens viktigste strategiske satsingsområde
er nordområdene, ifølge proposisjonen. Miljøet
skal trygges, fiskeriressursene skal forvaltes på en bærekraftig måte,
og petroleumsressurser skal utnyttes. Norge skal som kyststat sikre
suvereniteten. Kulturelt samvirke, folk-til-folk-samarbeid og sikring
av urfolks kultur fremheves i proposisjonen. Aktivitet, nærvær
og kompetanse vil være viktig.
Proposisjonen viser til St.meld. nr. 23 (2005-2006) Om
gjennomføring av europapolitikken. Alle muligheter skal
utnyttes for samarbeid og påvirkning i forhold til Europa.
Regjeringen vil samarbeide med EU på grunnlag av eksisterende
tilknytningsformer.
Norge trygges ved aktiv deltakelse i NATO. Regjeringen
legger det utvidede sikkerhetsbegrep til grunn. Alle sikkerhetspolitiske
utfordringer skal møtes, inkludert terrorisme, helse- og
miljøødeleggelser. Videre vil Regjeringen bruke
NATO til å videreutvikle det transatlantiske partnerskapet.
Norsk deltakelse i NATOs operasjon i Afghanistan vil fortsatt være
Regjeringens hovedprioritet når det gjelder norsk deltakelse
i militære fredsoperasjoner, ifølge proposisjonen.
Norgesprofilering og kultursatsing er en viktig
del av norsk utenrikspolitikk, fremhever Regjeringen. Det skaper
møteplasser og bygger nettverk som er betydningsfulle for å nå viktige
målgrupper for norsk utenriks- og utviklingspolitikk. Kultursatsing
i utlandet er også et bidrag til dialog, forståelse
og respekt i ulike deler av verden.
Proposisjonen viser til Soria Moria-erklæringens fremheving
av Norge som fredsnasjon. Det er likevel mange konflikter hvor FN
ikke kan spille en rolle, og i disse kan enkeltland som Norge legge
til rette for fredsprosesser.
Bistand til norsk næringsliv er ifølge
proposisjonen en viktig oppgave for norsk utenrikstjeneste.
Når det gjelder programområde
03, foreslår Regjeringen å bevilge til sammen
kr 20 750 017 000. Hele beløpet
er ODA-godkjent bistand, og utgjør 0,97 pst. av BNI, mot
0,96 pst. i budsjettforslaget for 2006. For å være
en pådriver i internasjonalt utviklingsarbeid har Regjeringen økt
bistanden med 2,2 mrd. kroner. Proposisjonen viser til at Soria
Moria-erklæringen angir at andelen skal opp i 1 pst. av
BNI, og deretter økes ytterligere i inneværende
stortingsperiode.
Regjeringen vil se utviklingspolitikk og utenrikspolitikk
mer i sammenheng. Som eksempel omtales utenrikspolitikk og helse.
Tusenårsmålene er på vei
til å bli oppnådd i deler av verden, men ikke
i Afrika. Regjeringen vil ifølge proposisjonen øke
innsatsen for en mer rettferdig verden. Norge vil gjøre
mer på de områder der man har spesiell kompetanse
som etterspørres i utviklingslandene. Regjeringens satsingsområder
skal være fredsbygging, menneskerettigheter og humanitær
bistand, godt styresett og institusjonsbygging, herunder kamp mot
korrupsjon, kvinner og likestilling, miljø og bærekraftig utvikling,
og olje og energi. I årets 2007-budsjett oppretter Regjeringen
en ny bevilgning for å fremme hensynet til kvinner og likestilling
i utviklingssamarbeidet. Når det gjelder miljøsatsingen,
viser proposisjonen til den nye handlingsplanen for miljørettet
utviklingssamarbeid som ble lansert av utviklingsministeren og miljøvernministeren
i juni 2006.
Regjeringen viderefører klassifiseringen
av bistandsmottakende land som hovedsamarbeidsland og samarbeidsland.
Imidlertid fremgår det av proposisjonen at Regjeringen
vil vurdere om det er formålstjenlig å fortsette
denne klassifiseringen, bl.a. i lys av at andre land også mottar
betydelige beløp i bilateral støtte. Det står i
proposisjonen at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om
dette. De 7 hovedsamarbeidslandene er Bangladesh, Malawi, Mosambik,
Nepal, Tanzania, Uganda og Zambia. For disse landene går
budsjettforslaget for 2007 bort fra den tidligere ordningen med inndeling
i en post for hvert hovedsamarbeidsland. I stedet slås
det langsiktige samarbeidet med hovedsamarbeidslandene sammen til
en post under kapitlet for Afrika, og tilsvarende for Asia. Det
er 17 samarbeidsland, når man inkluderer Det palestinske
området.
Regjeringen vil stille med nødhjelp,
men vil også stille krav til staters ledere om at folk
skal få den maten de trenger.
Ifølge proposisjonen vil Regjeringen
også ta opp områder som kan være tabubelagte,
som hiv og aids, og rettigheter for lesbiske og homofile.
Regjeringen ønsker å vri multilateral
støtte i større grad mot FN-organisasjonene. Bidragene
til samfinansiering via finansinstitusjonene reduseres, og tilleggsmidlene
via FN skal trappes opp.
Når det gjelder gjeldslette, vil Norge
gå foran, blant annet ved sletting av gjeld fra skipseksportkampanjen.
Proposisjonen viser til at Regjeringen vil øke
vekten på måling av resultatene av utviklingsarbeidet.
Særlig er det utfordrende å bedre rapporteringen
til Stortinget og offentligheten når det gjelder de prioriterte
områdene for utviklingsbistanden, ifølge proposisjonen.
Fra Justisdepartementet inngår programkategori 06.80,
kap. 480 Svalbardbudsjettet i rammeområde 4.
Justisdepartementet fremmer svalbardbudsjettet
som en egen budsjettproposisjon samtidig med statsbudsjettet. Bakgrunnen
for dette er artikkel 8 i Svalbardtraktaten som begrenser adgangen
til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard
og hvordan disse midlene kan anvendes. Hvert år gis imidlertid
et tilskudd fra statsbudsjettet til dekning av underskuddet på svalbardbudsjettet.
For 2007 er det foreslått 215,7 mill. kroner i utgifter
og 91,8 mill. kroner i inntekter på svalbardbudsjettet.
Differansen på 123,9 mill. kroner danner grunnlaget for
tilskuddet fra Justisdepartementets kap. 480. Dette innebærer
et tilskudd som er 28,3 pst. større enn i saldert budsjett
for 2006.
I tillegg til underskuddet over kap. 480 har
staten andre årlige utgifter som bevilges over det ordinære statsbudsjettet
under de enkelte departementers kapitler.
Som en tilpasning til skattereformen på fastlandet
ble skatten i lønnstrekkordningen økt på Svalbard
i 2006. Samtidig ble det nedsatt en arbeidsgruppe for å vurdere skattesystemet
på Svalbard med sikte på forslag som kan bidra
til å opprettholde en robust bosetting der. Dette anses
av Regjeringen å være et viktig element for tilstedeværelsen
i nordområdene. Arbeidet ventes ferdig i 2007, men allerede
nå vil Regjeringen foreslå et skattefradrag på 7 200
kroner. I tillegg innføres et eget svalbardtillegg i barnetrygden.