Regjeringa Stoltenberg II foreslår
eit samferdselsbudsjett for 2007 på om lag 23,6 mrd. kroner,
ein auke på 9,7 pst. eller om lag 2,1 mrd. kroner frå saldert
budsjett 2006.
Budsjettet til samferdselsformål inneber
eit kraftig løft av løyvingane til både
veg og jernbane i samsvar med Soria Moria-erklæringa. Budsjettforslaget
totalt for Statens vegvesen og Jernbaneverket tilsvarer eitt års
oppfølging av Stortingets vedtak ved behandlinga av Nasjonal
transportplan (NTP) for 2006-2015. For å snu den uønskte
trenden med aukande etterslep i vedlikehaldet, er det i budsjettet
for 2007 avsett meir midlar til vedlikehald både for veg
og jernbane enn lagt til grunn i Stortinget sitt NTP-vedtak. Med
budsjettforslaget til veg og jernbane har Regjeringa gjort ein snuoperasjon
for å få auka løyvingane til veg- og
jernbaneinfrastruktur i samsvar med Stortinget sitt NTP-vedtak for
2006-2009.
St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Samferdselsdepartementet
er i tillegg til å vere eit budsjettdokument med forslag
til løyvingar på dei ulike kapitla og postane,
eit framlegg der departementet orienterer om politikken og viktige
problemstillingar og oppfølgingsområde innanfor
heile samferdselsområdet.
Frå midten av 1990-talet og framover
har det skjedd ei rekkje organisatoriske og andre endringar i samferdselssektoren,
som gjer at det er nødvendig å sjå utover dei årlege
løyvingane over Samferdselsdepartementet sitt budsjett
for å femne heilskapen i samferdselspolitikken. Dette har
også ført til at ein ikkje kan sjå einsidig
på løyvingane til samferdsel når ein
skal vurdere kor mykje ulike regjeringar har satsa på sektoren.
Budsjettframlegget for 2007 gir ein auke på 12,5
pst. frå saldert budsjett 2006 i løyvingar over
statsbudsjettet som har verknad for kollektivtransport. Medrekna bompengar
er auken på 15 pst.
Både staten og lokale styresmakter
har eit ansvar for kollektivtrafikken. Staten har ansvaret for jernbana
og for tilrettelegging for kollektivtransport langs riksvegane.
Regjeringa sin auka innsats på kollektivtransport
i 2007 skjer i første rekke gjennom ei historisk høg
satsing på løyvingane til jernbaneinfrastruktur.
Forslaget om å frita skinnegåande transport frå elavgift
vil også styrkje jernbanetransporten i forhold til biltransporten. Regjeringa
har avsett 107,2 mill. kroner for 2007 til belønningsordninga,
ein nedgang frå saldert budsjett 2006. Nedgangen må sjåast
i samanheng med at Regjeringa har styrka kommuneøkonomien
monaleg både i 2006 og i 2007, og den store auken i satsinga
på jernbaneinfrastruktur.
I tillegg til statlege løyvingar og
bompengar kjem fylkeskommunale midlar til lokal kollektivtransport, inkl.
løyvingar til skule- og studentrabatt i lokal kollektivtransport.
I 2005 løyvde fylkeskommunane/Oslo kommune meir
enn 5,2 mrd. kroner til bilruter, fylkesvegferjer, båtruter,
transport for funksjonshemma og sporvegs- og forstadsbaner. I Oslo
kommune vart det løyvd meir enn 1 mrd. kroner til kollektivtransporten
i 2005.
Budsjettforslaget for Jernbaneverket for 2007
er på 5 466,9 mill. kroner, ein auke på 20,3
pst. frå saldert budsjett 200. Til investeringar i linja
er auken på heile 50,3 pst. eller 742,6 mill. kroner frå saldert
budsjett 2006. Dei auka løyvingane vil ha stor verknad
både for person- og godstrafikken.
Løyvinga til investeringar gjer det
mogleg med ei kraftig opptrapping av utbygginga til fire spor frå Lysaker
mot Asker. Bygginga av eit nytt 5,6 km dobbeltspor på parsellen
Lysaker-Sandvika kan starte i 2007. Ombygging av Lysaker stasjon
vil også gi ein vesentleg betre kapasitet.
Regjeringa foreslår ein kraftig auke
i løyvinga til utbygging av dobbeltspor mellom Sandnes
og Stavanger. Det er planlagt anleggsstart hausten 2006. Prosjektet
skal etter planen ferdigstillast desember 2010.
Regjeringa foreslår oppstart i arbeidet
med utviding av Ski stasjon med to nye spor og ein midtplattform
i 2007.
Til kjøp av persontransport med tog
er det foreslått løyvd 1598,4 mill. Det er for
2007 lagt opp til eit nytt togtilbud mellom Oslo og Stockholm og
mellom Oslo og Karlstad, samtidig som Nabotåget mellom
Trondheim og Østersund videreførast basert på ein
inngått kjøpsavtale mellom norske og svenske myndigheiter.
Regjeringa foreslår fritak frå elavgift
for skinnegåande transport frå 1. januar
2007.
Statens vegvesen har planlagt å bruke
om lag 1 040 mill. kroner til tiltak for kollektivtransporten
i 2007. Av dette er om lag 170 mill. kroner statlege løyvingar.
Det er planlagt å bruke 410 mill. kroner,
inklusive bompengar, til kollektivtiltak i Oslo og området
rundt i 2007. I Bergen og området rundt planlegg Statens
vegvesen å nytte 520 mill. kroner inkl. bompengar til kollektivtiltak
i 2007.
Dei største prosjekta er bygging av
Bybana i Bergen og opprustinga av Kolsåsbana i Oslo. Profilen
på satsinga i 2007 ber preg av desse investeringane i baner.
Formålet med belønningsordninga
for betre kollektivtransport og mindre bruk av bil i byområde,
er å påverke transportutviklinga i dei større
byane slik at fleire vel kollektivtransport framfor eigen bil. Regjeringa
foreslår ei løyving på 107,2 mill. kroner
til ordninga i 2007. Belønningsordninga skal evaluerast
i 2007.
BRA-programmet (Betre infrastruktur, Rullande materiell,
Aktiv logistikkforbetring) for meir tilgjengeleg kollektivtransport
vart presentert i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan
2006-2015. For å konkretisere verkemiddelbruk og tiltak
under BRA-programmet, vart det utarbeidd ein fireårig handlingsplan,
som vart presentert i januar 2006. Målet med planen er
eit meir tilgjengeleg kollektivtilbod for alle, men med særleg
fokus på menneske med nedsett funksjonsevne. Tilskotsordninga
som er nærare omtalt under kap. 1330 Særskilde
transporttiltak, er eit viktig verkemiddel under handlingsplanen
for BRA, og Regjeringa vil avsetje 50 mill. kroner til ordninga
i 2007.
Både i St.meld. nr. 26 (2001-2002)
Bedre kollektivtransport, og i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan
2006-2015, blir verdien av eit koordinert og samanhengande kollektivtransportsystem
for dei reisande framheva, og det blir slått fast at styresmaktene
har eit ansvar for at slike system blir etablerte.
Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å greie
ut om det er mogleg å etablere eit landsdekkjande informasjonssystem
for kollektivtransport. Arbeidet skal gjerast i samarbeid med dagens
aktørar, og det skal takast omsyn til noverande løysingar.
Samferdselsdepartementet ser for seg ei gradvis utbygging
av elektroniske billettsystem i Norge. Handbok 206 Elektronisk billettering
dannar grunnlaget for prosessen med å etablere ein felles
kortstandard for elektronisk billettering for all kollektivtransport
i Noreg. Det blei vinteren 2006 starta eit prosjekt for å etablere
ein spesifikasjon for forvaltinga av handboka. Prosjektet er gjennomført
i regi av ei arbeidsgruppe som har som mål å ferdigstille
utkast til spesifikasjon for drift og vedlikehald av handboka i
2006. Det er venta at spesifikasjonen blir sendt ut på anbod
for val av leverandør av desse tenestene i byrjinga av
2007.
Stortinget slutta seg til forslaget til regjeringa
Bondevik II om at fleire statlege tilsyn skal flyttast ut av Oslo, jf.
St.meld. nr. 17/Innst. S. nr. 222 (2002-2003) Om statlege
tilsyn. Både Post- og teletilsynet og Luftfartstilsynet
har sidan vedtaket teke utgangspunkt i ein framdriftsplan for flytteprosessen
som skal sikre at tilsyna er etablerte i Lillesand og Bodø frå 1. januar
2007.
Arbeidet med å flytte Luftfartstilsynet
til Bodø går etter planen. I løpet av
2007 er det forventa at normal arbeidsstyrke vil vere 148 tilsette,
115 i Bodø og 33 i Oslo. Inkludert forslag til løyving
for 2007, vil dei totale flyttekostnadane omrekna til 2007 kroner, utgjere
om lag 161,1 mill. kroner for Luftfartstilsynet. Dette talet ligg
svært nær opp til dei første anslaga
frå 2003 pluss dei ekstra kostnadene rekna til tiltaka omtala
i St.meld. nr. 32 (2004-2005).
Arbeidet med flytting av Post- og teletilsynet
til Lillesand er forseinka samanlikna med den opphavlege planen.
Nytt bygg er forventa overlevert i midten av april 2007, og innflyttinga
er planlagd frå og med midten av mai 2007. Budsjettforslaget
inneber ein auka totalkostnad for flyttinga av Post- og teletilsynet. Inkludert
forslaget til løyving for 2007 vil dei totale flyttekostnadene
omrekna til 2007-kroner utgjere 104,9 mill. kroner eller 13,5 mill.
kroner meir enn den opphavlege ramma frå 2003.
Kystverket, Statens vegvesen og Jernbaneverket
har med bakgrunn i dei politiske prioriteringane som følgjer
av Nasjonal transportplan 2006-2015, jf. St.meld. nr. 24/Innst.
S. nr. 240 (2003-2004), utarbeidd etatsvise handlingsprogram basert
på Stortinget si handsaming (Stortinget sitt NTP-vedtak).
I samband med Stortinget si handsaming av Nasjonal transportplan
2006-2015, vedtok Stortinget ei auka årleg ramme til både
veg og jernbane med 1 mrd. kroner samanlikna med regjeringa Bondevik
II sitt framlegg. I budsjettforslaget for 2007 foreslår
Regjeringa ei løyving som inneber at dei økonomiske
planrammene for veg og jernbane blir følgde opp for eitt år,
når ein tar utgangspunkt i ei lik årleg fordeling
av planrammene i planperioden. Budsjettforslaget inneber såleis både
for veg og jernbane totalt sett ei oppfølging av Stortinget
sitt NTP-vedtak for året 2007, medan det gir ei oppfølging
av Nasjonal transportplan 2006-2009 etter to år på 48,6
pst. For å snu trenden med stadig aukande etterslep i vedlikehaldet,
foreslår Regjeringa å prioritere eit auka vedlikehald
utover Stortinget sitt NTP-vedtak. Etterslepet etter to år
til Stortinget sitt NTP-vedtak er knytt til investeringane.
I tillegg til dei statlege midla, kjem middel
frå brukar- og alternativ finansiering. For Kystverket
er det foreslått 0,6 mill. kroner i brukarfinansiering,
medan det for annan finansiering av riksvegnettet er foreslått 5 300
mill. kroner for 2007.
I budsjettframlegget for 2007 har Samferdselsdepartementet
prioritert drift og vedlikehald både for veg og jernbane.
Dette er naudsynt for å ta vare på verdien av investert
kapital i veg- og jernbanenettet og ut frå omsyn til trafikktryggleiken.
Av veginvesteringane er rassikring særleg høgt
prioritert.
På bakgrunn av den nye rettleiaren
frå Finansdepartementet gav Samferdselsdepartementet i
februar 2006 retningsliner for bruk av kalkulasjonsrenta i transportsektoren.
Kalkulasjonsrenta er no i utgangspunktet 4,5 pst. for alle prosjekt
i transportsektoren.
Regjeringa prioriterer transporttryggleik svært
høgt. Til grunn for trafikktryggleikspolitikken ligg ein
visjon om at det ikkje skal skje transportulykker med drepne eller
livsvarig skadde. Nullvisjonen inneber at regelverket for framferd,
som trafikkreglar og opplæring, utforming av transportmiddel
og infrastruktur skal utformast på ein måte som
fremjar trafikksikker framferd, og i så stor grad som mogleg
gi vern mot at feilhandlingar fører til dødsfall
eller varige skadar.
Regjeringa legg i arbeidet med tryggleik vekt
på å utarbeide ein heilskapleg politikk, for å sikre
eit trygt og robust transportnett.
Sjølv om dei er ulike, har alle sektorane
ei felles utfordring i å førebyggje større
ulykker. M.a. av den grunn har mandatet til Statens havarikommisjon
for transport blitt utvida frå å omfatte sivil
luftfart og jernbane til også å omfatte vegtransport.
Med budsjettforslaget for 2007 blir det lagt grunnlag for å utvide
kommisjonen sitt ansvarsområde til også å omfatte sjøtransport
frå 1. juli 2008.
Med bakgrunn i tryggleiksutfordringane innan
vegsektoren vil Samferdselsdepartementet nytte om lag 500 mill.
kroner til særskilde tiltak for trafikktryggleik i 2007
innanfor Statens vegvesen sitt ansvarsområde, som bygging
av midtrekkverk, veglys, utbetring av kurver og kryss, montering
av rekkverk, betring av kryssingsalternativ for fotgjengarar og
syklistar, fjerning av hindringar utanfor vegbana m.m.
Departementet meiner det er behov for ei raskare utbygging
av det høgtrafikkerte vegnettet til fire felt, m.a. for å betre
trafikktryggleiken.
Innanfor drift og vedlikehald vil trafikktryggleik òg bli
prioritert i 2007.
Regjeringa vektlegg også tiltak retta
mot trafikantar og køyretøy. Innanfor desse områda
vil det særleg bli satsa på auka kontrollaktivitet
og informasjons- og kampanjearbeid i tillegg til å betre
tilbodet på tenestene for publikum.
For å betre trafikantane si respekt
for fartsgrensene vil Samferdselsdepartementet be Vegdirektoratet
om å sende ut på høyring ei utgreiing
om å auke fartsgrensa til 110 km/t på dei
beste og tryggaste vegane.
Verknader av planlagde tiltak i 2007 innanfor ansvarsområdet
til Statens vegvesen, er utrekna til om lag 20 færre drepne
eller skadde i vegtrafikken i forhold til i 2006. Samla for dei
to åra 2006 og 2007 vil dette gi ei måloppnåing
på 35 pst. i forhold til handlingsprogrammet for 2006-2009.
Innsatsen for å betre trafikktryggleiken må difor
trappast opp dei to siste åra av perioden om ein skal nå måla
i Nasjonal transportplan.
Regjeringa vil også starte utgreiingar
med sikte på å få innført ei
nullgrense for illegal narkotika i vegtrafikklova, samt faste legale
påverknadsgrenser for ein del andre vanlege stoff tilsvarande
det som i dag gjeld for alkohol.
Regjeringa legg i arbeidet med samfunnstryggleik
og vernebuing vekt på å utarbeide ein heilskapleg
politikk for å sikre eit robust transportnett i normalsituasjon
og i krise. Samferdselsdepartementet sitt arbeid med førebyggjande
samfunnstryggleik og vernebuing tek utgangspunkt i dei måla,
oppgåver og prioriteringar som er gitt i St.meld. nr. 37
(2004-2005) Flodbølgekatastrofen i Sør-Asia og
sentral krisehandtering, jf. Innst. S. nr. 265 (2004-2005), St.meld.
nr. 39 (2003-2004) Samfunnssikkerhet og sivilt-militærtsamarbeid, jf.
Innst. S. nr. nr. 49 (2004-2005), og St.meld. nr. 17 (2001-2002)
Samfunnssikkerhet, jf. Innst. S. nr. 9 (2002-2003).
Samfunnstryggleik og vernebuing er basert på prinsippa
om ansvar, nærleik og likskap. Ansvarsprinsippet inneber
at den etat som har ansvar for eit fagområde i ein normalsituasjon
også har ansvaret for å handtere ekstraordinære
hendinger på området. Samferdselsdepartementet
har til oppgåve å sikre at det sivile samfunn
sine behov for transport og kommunikasjon under fredskriser, vernebuing
og krig i størst mogleg grad vert dekka. Samferdselsdepartementet
vil vidareføre arbeidet med å sikre at ein har
eit robust transportnett innan bane, veg, luft og tele.
Tildelingane av løyvingar til oppgåver
og tiltak innan samfunnstryggleik og vernebuing i samferdselssektoren
skal prioriterast innan etatane sine ordinære budsjett.
Det blir i tillegg sett av midlar over Samferdselsdepartementet
sitt eige budsjett til m.a. øvingar innan luftfart, post
og hamner, til transportvernebuingsordninga, samt til utgreiingar,
analyser, planverk, samøvingar m.m., for å take
vare på den overordna vernebuinga på tvers av
samferdselsgreinene.
Samferdselsdepartementet arbeider kontinuerleg
for å betre grunnlaget for det strategiske arbeidet med
samfunnstryggleik og vernebuing i samferdselssektoren.
Samferdselsdepartementet starta våren
2005 opp eit prosjekt for overordna risiko- og sårbarheitsanalyse
i samferdselssektoren, SAMROS. Prosjektet blir ferdigstilt hausten
2006. Formålet med risiko- og sårbarheitsanalysen
var å utarbeide ein strategi for samfunnstryggleik og vernebuing
innan samferdselssektoren, medrekna oppfølging av samfunnskritisk
infrastruktur. SAMROS-prosjektet har gitt departementet ei betre innsikt
i det nasjonale risiko- og sårbarheitsbiletet. Departementet
vil i løpet av 2007 følgje opp tilrådingane
frå arbeidsgruppa. Det er m.a. behov for meir felles planlegging
av tiltak for vernebuing mellom dei ulike samferdselsgreinene.
I statsbudsjettet for 2007 er det til saman
foreslått statleg kjøp av tenester for om lag
3,8 mrd. kroner, ein oppgang på 144 mill. kroner eller
3,9 pst. frå saldert budsjett 2006.
Om lag 42 pst. av totalbeløpet avsett
til statleg kjøp av samferdselstenester i 2007, går
til ordninga med kjøp av persontransporttenester med tog,
som gjeld direkte kjøp frå NSB AS og NSB Anbud
AS for persontransport på Gjøvikbanen. Ordninga
har i fleire år auka utover vanleg prisstigning, men løyvinga
i 2007 er om lag som i 2006. Forslaget om å fjerne elavgift
for skinnegåande transport gir direkte innsparingar for jernbaneselskapa.
Innsparinga som kan knytast til kjøp av persontransporttenester
frå NSB vil bli teke omsyn til i ny avtale mellom staten
og NSB om kjøp av persontransporttenester med tog. Den
andre store kjøpsordninga, kjøp av riksvegferjetenester,
har også auka kraftig over fleire år, mest på grunn
av høg oljepris. Årsaka til auken i 2007 er m.a.
kompensasjon for innføring av NOx-avgift.
Det er som for 2006 ikkje foreslått
statleg kjøp av posttenester i 2007. Det inneber at Posten
Norge AS for 2007 må dekkje kostnadene ved dei bedriftsøkonomisk ulønsame
posttenestene, basert på einerettsoverskotet. Regjeringa
vil vurdere kjøp av posttenester i framtida i samanheng
med kjøp av ulønsame banktenester i postnettet.
For 2006 er det føresett at om lag
4,3 mrd. kroner vil bli stilt til disposisjon frå bompengeselskapa.
For 2007 er bidraget venta å bli om lag 4,8 mrd. kroner.
Til samanlikning utgjer forslaget til ordinære statlege
midlar til veginvesteringar om lag 6,2 mrd. kroner. Samla løyving
til Statens vegvesen for 2007 er i overkant av 14 mrd. kroner.
Kostnadene for innkrevjing av bompengar har
dei siste åra vore om lag 10 pst. av bompengeinntektene. Utvikling
av ny og meir effektiv teknologi for innkrevjing av bompengar vil
gi ein reduksjon i kostnadene.
Det er gjennom handsaminga av St.meld. nr. 46 (1999-2000)
lagt opp til at det skal gjennomførast tre prøveprosjekt
for OPS (offentleg-privat samarbeid).
Departementet vil no gjennomføre ei
samla vurdering av erfaringane med bruk av OPS. Denne vurderinga
vil vere eit grunnlag for å vurdere om og ev. korleis ein
skal nytte slike type ordningar i framtida for å sikre
best mogleg gjennomføring av veg- og jernbaneanlegg.
Finansdepartementet underteikna 10. juni
2005 ein ny rammeavtale for ordninga med ekstern kvalitetssikring
av statlege investeringsprosjekt med kostnadsoverslag
over 500 mill. kroner. Ordninga består av to ulike delar,
KS1 og KS2. Nærmare omtale av ordninga er gitt under kap.
1630 i Finansdepartementets St.prp. nr. 1 (2006-2007).
KS1 vil omfatte ei kvalitetssikring før
forprosjekteringa av eit prosjekt startar. KS1 har inntil vidare
ikkje vorte teken i bruk i samferdselssektoren. Prosjekt som vert
teken inn i Nasjonal transportplan 2010-2019 vil med nokre unntak
verte omfatta av ordninga med KS1.
KS2 omfattar ei kvalitetssikring av kostnader
og uvisse for eit prosjekt. Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet
vil ved behov utvide KS2 med ei vurdering av trafikkgrunnlag og
finansieringsopplegg, spesielt vil det vere tilfellet for bompengeprosjekt
og prosjekt der finansieringsopplegget omfattar alternativ bruk
av ferjetilskot.
Formålet med KS2 er å leggje
til rette for god kostnadsstyring av store prosjekt.
Frå 2006 vart det sett i verk ei ordning
for etterprøving av store prosjekt innanfor samferdsel.
Ordninga omfattar etterprøving av dei føresetnadene
som blir lagt til grunn for prosjekt over 200 mill. kroner fem år etter
at dei er opna for trafikk.
Den tidlegare samferdselslova vart avløyst
av lov av 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og
fartøy (yrkestransportlova) frå 1. januar
2003. I forarbeidet til lova, jf. Ot.prp. nr. 74(2001-2002), vart
det m.a. vist til at departementet ville vurdere verknader av endringar
i rammevilkår som t.d. utviding av løyvedistrikt,
konkurrerande sentralar og fri prissetjing før ein kom
tilbake til spørsmålet om behovsprøving
av drosjeløyve.
Departementet vil kontinuerleg vurdere tiltak
som kan betre drosjetenestene, og vil ev. kome tilbake til Stortinget
på eigna måte.
Samferdselsdepartementet står i dag
som eineeigar av fire selskap; Avinor AS, NSB AS, BaneService AS og
Posten Norge AS. I ei ny og varsla stortingsmelding frå Nærings-
og handelsdepartementet vil Regjeringa gjere nærare greie
for sin politikk i spørsmål om eigarskap, inkl.
selskapa underlagt Samferdselsdepartementet.
For 2007 gjer departementet framlegg om å flytte midla
til rasjonell transport og miljøvenleg teknologi (kap.
1301 post 70) over til posten for samferdselsforsking
(post 50) fordi alle desse midla no går til forskingsprogrammet
RENERGI i regi av Norges forskningsråd. Med dette
får samferdselsforsking ei løyving på 146,3
mill. kr.
Regjeringa ønskjer å styrkje
forskinga innanfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Sentrale
delar av dette forskingsområdet er omfatta av departementet
sitt sektoransvar for telekommunikasjonar og transport. I den nasjonale
forskingspolitikken blir internasjonalt forskingssamarbeid og forsking
retta mot innovasjon og nyskaping også prioritert høgt.
Norske forskingsmiljø innanfor tele- og transportforsking har
hevda seg svært bra internasjonalt, ikkje minst i EU sine
rammeprogram for forsking.
Regjeringa arbeider for digital allemannsrett
og utvikling av eit inkluderande informasjonssamfunn over heile
landet. Formålet med telekommunikasjonsforskinga er å styrkje
grunnlaget for ei vidare utvikling av avansert teleinfrastruktur
og avanserte teletenester, samt å auke innsikta i samfunnsmessige
verknader av ny teknologi.
Samferdselsdepartementet ynskjer også å understreke
viktigheita av forsking som tek opp problemstillingar knytt til
nye breibandsteknologiar som kan medverke til å nå målet
om breiband til alle, og nye tenester og brukargrensesnitt som kan
vere med på å minske dei digitale skilja i samfunnet,
slik at IKT blir tilgjengeleg for alle.
Sektoransvaret for teleforsking blir i første
rekke følgt opp gjennom finansiering av program i regi
av Norges forskningsråd.
Det er behov for ei sterkare satsing på kunnskap
om næringslivet sin transport og intelligente transportsystem
(ITS). Samferdselsdepartementet har derfor bede Norges forskningsråd
om å utvikle eit fagleg grunnlag for eit nytt forskingsprogram
om næringslivets transporter og ITS. Første runde
med utlysingar blir hausten 2006.
Departementet ønskjer å vidareføre
den sterke satsinga på utvikling av hydrogen og biodrivstoff
for transportsektoren. Satsinga skal for det meste rettast inn mot
prosjekt som kan gjere det lettare å ta i bruk hydrogen,
biodrivstoff og nullutsleppsteknologi og er ein del av den nasjonale
hydrogenstrategien.
Det pågår vidare eit nært
samarbeid mellom transportetatane om utvikling av modellar for person-
og godstrafikk. Modellen for persontrafikk skal i 2006 testast slik
at han kan nyttast i arbeidet med planlegginga av transportnettet
i Noreg. I 2006 vil etatane også arbeide med analysar av
korleis intermodale godsterminalar kan gjerast meir effektive og
sjå nærmare på kva rolle etatane kan
spele for å få meir godstransport frå veg
til sjø og bane.
Regjeringa legg stor vekt på å avgrense
miljøulempa ved transport. Miljøutfordringane
er særleg knytt til klimaendringar, luftforureining og
støy, vern og bruk av biologisk mangfald, kulturminne og
kulturmiljø. Kostnadseffektive og samordna verkemiddel
er naudsynt for å møte miljøutfordringane.
Redusert bruk av privatbil i byområda er viktig for å redusere
miljøulempa ved transport, og ein større
del av persontransporten bør skje ved hjelp av
kollektive transportmiddel.
Tverrsektorielle, fortrinnsvis økonomiske,
verkemiddel som til dømes avgifter og kvoter er best egna
til å avgrense globale og regionale miljøproblem.
Bensin, autodiesel og andre mineraloljer er difor pålagd
CO2-avgift og SO2-avgift.
Frå 2007 blir det innført ei ny NOx-avgift
for at Noreg skal klare pliktene etter Göteborgprotokollen.
Transport av gods og personar med elektrisk
bane fører ikkje med seg utslepp som påverkar
miljøet regionalt og lokalt. Regjeringa gjer framlegg om å fjerne elavgifta
for skinnegåande transport frå 1. januar
2007, og dette vil verke positivt når det gjeld å overføre
gods- og persontransport frå veg til bane.
Regjeringa vil fremje ei stortingsmelding våren
2007 der sektorvise klimahandlingsplanar, m.a. for samferdselssektoren,
blir omtalt.
Frå 2007 blir fem nye gassferjer sette
i drift i Rogaland og Hordaland, og dette gir ca. 10 pst. reduksjon
i NOx-utsleppa frå riksvegferjene.
Innførte og nye avgasskrav til køyretøy
frå 2005-2009 vil gi ytterlegare reduserte utslepp frå vegtrafikken.
Regjeringa foretar no ei vurdering av det nasjonale støymålet
og ambisjonsnivået for innandørs støy
i forskrifta om avgrensing av forureining. Det blir også arbeidd
med ein handlingsplan for å redusere støyplagene.
Samferdselsdepartementet er opptatt av korleis
ein kan ivareta likestilling mellom kjønna gjennom transportpolitikken.
I samband med at Nasjonal transportplan for 2010-2019 skal legjast
fram i desember 2008, har Samferdselsdepartementet sett i gang ei
utgreiing om kva transportpolitikken har å seie for likestilling mellom
kjønna.
Kystforvaltning utgjør om lag 43 pst.
av Fiskeri- og kystdepartementets totale budsjett. Departementets arbeid
på området omfatter blant annet sjøsikkerhet, oljevernberedskap
og navigasjonspolitikk, sjøtransport og havnepolitikk.
Programkategori 16.60 Kystforvaltning omfatter drift, vedlikehold
og investeringer for Kystverket og de elektroniske navigasjonssystemene som
forvaltes av Fiskeri- og kystdepartementet. I programkategorien
inngår også tilskudd til Redningsselskapet.
Omtalen under programkategori 16.60 Kystforvaltning
omhandler både Fiskeri- og kystdepartementets arbeid og
Kystverkets arbeid. Fiskeri- og kystdepartementets aktiviteter finansieres
over departementets administrasjonsbudsjett kap. 1000, mens Kystverkets aktiviteter
finansieres over kap. 1062 Kystverket.
Fiskeri- og kystdepartementets hovedprioriteringer under
programkategori 16.60 er å planlegge og utvikle en infrastruktur
for sjøtransport og som legger til rette for økt
verdiskaping for sjøtransport, og som legger til rette
for økt verdiskaping gjennom en kostnadseffektiv transport
for næringslivet. Det er avgjørende at sikkerheten
ivaretas og at det er god beredskap for å begrense skadevirkningene
ved akutt forurensning. Arbeidet med regelverksforenkling, brukerorientering
og fornying av forvaltningen har høy prioritet.
Det foreslås å styrke Kystverkets
budsjett med 13,5 mill. kroner knyttet til arbeidet med å følge
opp internasjonale krav til sikkerhetstiltak som skal gjennomføres
i havneanlegg som betjener skip i internasjonal fart. Det foreslås
at disse kostnadene finansieres av brukerne ved at det innføres
en årsavgift for de havneterminalene som er omfattet av
regelverket. Budsjetteknisk posteres den nye årsavgiften
som en ny sektoravgift som legges på nytt kap. 5575 Sektoravgifter
under Fiskeri- og kystdepartementet.
Bevilgningen til utbygging av fiskerihavner
og tilskudd til kommunale fiskerihavner foreslås videreført på samme
nivå som i 2006. Det foreslås å øke
bevilgningen til Kystverket med 3,6 mill. kroner som en kompensasjon
for kostnader til NOx-avgift for etatens fartøyer.
Det fremmes forslag om en bevilgning på 19,67 mill. kroner
til utbygging av trafikksentralen i Vardø i tråd
med investeringsplanen. 2007 er det første driftsåret
til trafikksentralen, og avsettinga til driftskostnader foreslås
derfor økt med om lag 5,5 mill. kroner
Havne- og farvannsloven er under revisjon i
Fiskeri- og kystdepartementet, og et høringsutkast forventes sendt
ut i løpet av høsten 2006.
Kostnadsoverslaget for utbygging for en skipstunnel gjennom
Stad er indeksjustert til 2005-priser. Dette gir et kostnadsoverslag
på 1,14 mrd. kroner (inkl. mva.). Samlet anslag for driftsutgifter
er økt fra 2,5 mill. kroner til 5,0 mill. kroner. Regjeringen
vil forelegge saken for Stortinget på egnet måte.
Regjeringen går inn for å videreføre
driften ved de fire norske Loran-C-stasjonene ut 2009. Bakgrunnen
er en fornyet interesse for dette bakkebaserte navigasjonssystemet
i Europa som et backup-system for satellittbaserte navigasjonshjelpemidler.
Gjennom Soria Moria-erklæringen har
Regjeringen varslet en samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter innen
sjøtransport slik at sjøtransporten gis like konkurransevilkår
med landtransport. Målsettingen er at mer gods fraktes
sjøvegen.
Det arbeides med en gjennomgang av Kystverkets gebyrer
med sikte på ferdigstillelse i 2007. I arbeidet blir det
sett nærmere på konsekvensene ved ulike løsninger
for fastsetting av gebyrer, i forhold til de ulike tjenestenes kostnadsstruktur
samt fordelingsmessige hensyn.
Det er også andre avgifter og gebyrer
som belastes sjøtransporten, og som har innvirkning på transportsektoren
som helhet. Det er derfor naturlig at en helhetlig gjennomgang av
gebyrer og avgifter innen sjøtransport ses i sammenheng
med rulleringen av Nasjonal transportplan.
Regjeringa ser på Informasjons- og
kommunikasjonsteknologi (IKT) som eit av dei sentrale verkemidla
i arbeidet med å fornye offentleg sektor og for å tilby
brukartilpassa offentlege digitale tenester. Regjeringa vil i løpet
av 2006 leggje fram ei eiga melding for Stortinget om IKT. Det er
første gong ei regjering legg fram ei brei, heilskapleg
melding om IKT og informasjonssamfunnet.
Utbygging av breiband til heile landet gjer
det mogleg å få til ny næringsverksemd
og utvikling, og fjernar i stor grad dei avstandsulemper som måtte
finnast. Å sikre alle tilbod om tilknyting til breiband,
vil difor vere eit tiltak både for å betre kåra
for næringslivet i Noreg, og å gjere det mogleg
for alle innbyggjarar å nytte offentlege elektroniske tenester.
Soria Moria-erklæringa slår
fast at Noreg skal vere mellom dei fremste landa i verda til å ta
i bruk og utvikle elektronisk kommunikasjon. Erklæringa
har også som mål at heile landet skal ha tilbod
om tilknyting til breibandsnett innan utgangen av 2007. Breibandsdekninga
er i oktober 2006 om lag 95 pst. og framleis aukande. For å nå målet
vil det likevel vere område med særskilde behov
for stimulering av breibandsutviklinga. Regjeringa vil understøtte
den marknadsbaserte breibandsutbygginga gjennom ei utviding og tilpassing
av den allereie eksisterande Høykomordninga. Modellen byggjer
på tilskott etter søknad, og for å sikre
størst mogleg grad av samordning vil fylkeskommunane oppmodast
til å ta ei samordnande rolle i sine område. Dette
vart gjort i samband med den auka løyvinga på 50
mill. kroner til breiband då Stortinget handsama St.prp.
nr. 66 (2005-2006). Medrekna tilleggsløyvinga er den samla
løyvinga til Høykom i 2006 om lag 119 mill. kroner.
For 2007 legg Regjeringa opp til ei total løyving
på nær 122 mill. kroner, den største
løyvinga til Høykom noko sinne. Av desse midlane
vil 100 mill. kroner øyremerkjast distriktsområde
utan eksisterande breibandstilbod.
Dagens separate radiosamband i politiet, brannvesenet
og helsevesenet bygger på gammel analog teknologi. Etableringen
av ett nytt felles radiosamband for nøds- og beredskapsetatene
- nødnett - skal sikre at etatenes teknologi tilfredsstiller
operative og sikkerhetsmessige krav. Dette er viktig for politiet,
der utskifting av gammelt utstyr er nødvendig for å styrke
samfunnets evne til å møte organisert kriminalitet
og terrortrusler. Tilsvarende er et nytt felles radiosamband en nødvendighet
for håndtering av store ulykker og naturkatastrofer. Første
utbyggingsområde av det felles radiosambandet for nødetatene;
politi, brann og helse (nødnett) planlegges ferdig utbygget
i løpet av 2007.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer at regjeringen Stoltenberg II legger opp til en historisk
satsing på samferdsel i budsjettforslaget. Det er første
gang at noen regjering innfrir løftene og målene
i Nasjonal transportplan totalt sett for Statens vegvesen og Jernbaneverket.
Satsingen er helt i tråd med Soria Moria-erklæringen,
Regjeringens politiske plattform.
Flertallet mener det er viktig å skape
en positiv utvikling i hele landet og er derfor tilfreds med satsingen
på samferdsel. Hovedmålene i samferdselspolitikken
skal være økt trafikksikkerhet, en mer miljøvennlig transport,
regional utvikling og et effektivt og tilgjengelig transportsystem
for hele landet. Samferdsel er en viktig forutsetning for bosetting,
næringsutvikling og ressursutnyttelse. Det offentlige har
ansvar for at det er et godt og moderne kommunikasjonsnett i hele
landet.
Flertallet vil peke på at
lave bevilgninger har i flere år ført til mangelfullt
vedlikehold av veger og jernbane. Derfor løftes dette nå opp.
Bevilgninger til vegvedlikehold øker med 500 mill. kroner
eller 25 pst. Det er svært viktig for å ta vare
på vegkapitalen. På jernbane øker budsjettet
til vedlikehold med 15 pst. til 1,34 mrd. kroner. Selv om det fortsatt
er mange store utfordringer på vedlikeholdssiden, mener flertallet at
Regjeringens offensiv bringer oss fra en negativ til en positiv
utvikling når det gjelder vedlikehold av denne infrastrukturen.
Flertallet mener samtidig at
mange former for transport medfører miljøproblemer.
Forbrenning av olje og gass fører til utslipp av klimagassen
CO2, og vegtrafikken er den dominerende
kilden til lokal luftforurensning og støy. I byer og bynære
områder er det derfor viktig at satsing på samferdsel
innebærer en styrking av kollektivtrafikken, inklusiv jernbane,
for å møte miljøutfordringene. Budsjettforslaget
representerer en samlet økning av bevilgningene til kollektivtransport
på 12,5 pst.
Flertallet mener all transport
i Norge skal være trygg, og forutsetter at Regjeringen
vil styrke arbeidet med nullvisjonen som sier at det ikke skal forekomme ulykker
med drepte eller livsvarig skadde i trafikken.
Flertallet vil peke på at
det er et mål å oppnå en overføring
av gods fra veg til båt og bane, og at et virkemiddel er
utjevning av avgifter og gebyrer mellom land- og sjøtransport.
Forslaget om å ta havnene inn i merverdiavgiftsområdet
er et viktig bidrag til å øke sjøtransportens
konkurransekraft, gjennom lavere anløpsavgifter og økt
standard i havnene.
Flertallet er fornøyd
med at samferdselsbudsjettet er foreslått på NTP-nivå,
og vil videreføre NTP-nivået også for
resten av perioden. I tillegg vil flertallet at etterslepet
skal dekkes inn i perioden.
Flertallet viser til at Regjeringens
forslag innebærer en økning på 2,5 mrd.
kroner i forhold til regjeringen Bondevik IIs siste budsjettforslag
for 2006. Det betyr at de samlede bevilgningene til veg og bane
for første gang er på nivå med Nasjonal
transportplan (NTP).
Flertallet vil bemerke at Høyre,
Venstre og Kristelig Folkeparti i forrige periode ikke maktet å prioritere å øke
bevilgningene opp til de rammene for NTP som gjaldt, selv om ambisjonsnivået
i den forrige NTPperioden var vesentlig lavere. Bondevik II-regjeringen innfridde
ikke det samlede NTP-nivået for veg og jernbane i et eneste
statsbudsjett fra 2002 til 2006, selv om de hadde støtte
fra Fremskrittspartiet i tre budsjettforlik.
Flertallet vil vise til forslaget
fra Høyre om å opprette et fond på 20
mrd. kroner øremerket vegformål. Et slikt vegfond
skal finansieres ved å ta 20 mrd kr fra det nye grunnfondet
for energieffektivisering og fornybar energi.
Flertallet mener det er både
unødvendig og lite framtidsretta å finansiere
vegbygging gjennom å ta pengene fra en historisk satsing
på miljøvennlig energi, rimeligere strøm
og mer fleksibel energiforsyning.
Flertallet er overrasket over
at Høyre med sin store interesse for å satse på vegbygging
ikke fikk gjennomslag for verken økte bevilgninger eller
forslaget om vegfond da partiet selv satt i regjering.
Flertallet vil peke på at
den årlige avkastningen fra 2008 på ca. 880 mill.
kroner som Høyres modell legger opp til, tilsvarer om lag
en tredjedel av den økningen flertallsregjeringen har lagt
opp til i forhold til Bondevik II-regjeringens budsjettforslag for
2006.
Flertallet vil peke på at
regjeringen Stoltenberg II har arvet et enormt etterslep innenfor
drift og vedlikehold fra den forrige regjeringen. Dette er bakgrunnen for
forslaget om å øke innsatsen til vedlikehold av veger
med 500 mill. kroner, en økning på 25 pst. fra 2006
til 2007. Flertallet mener at en slik satsing er nødvendig
for å forbedre sikkerheten og framkommeligheten på vegnettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. I (2006-2007). I etterfølgende tabell
gis en oppstilling av Fremskrittspartiets prioriteringer i sitt
prinsipale budsjett, og St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Fremskrittspartiets prioriteringer i sitt prinsipale alternativ
til budsjett. (Påplussinger og kutt i forhold til St.prp.
nr. 1 (2006-2007):
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | FrP |
| | | | |
1062 | | Kystverket | 1 257
720 000 | 1 327
720 000 (+70 000 000) |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 230 500 000 | 265 500 000 (+35 000 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 44 700 000 | 69 700 000 (+25 000 000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 40 000 000 | 50 000 000 (+10 000 000) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | 145 300
000 | 111 900
000 (-33 400 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 105 400 000 | 90 400 000 (-15 000 000) |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 18 400 000 | 0 (-18
400 000) |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 174 500
000 | 128 000
000 (-46 500 000) |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet mv. | 16 600 000 | 10 100 000 (-6 500 000) |
| 50 | Samferdselsforskning | 146 300 000 | 106 300 000 (-40 000 000) |
1311 | | Tilskudd
til regionale flyplasser | 17 200
000 | 31 200
000 (+14
000 000) |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser | 17 200 000 | 31 200 000 (+14 000 000) |
1313 | | Luftfartstilsynet | 148 400
000 | 150 400
000 (+2
000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 139 600 000 | 141 600 000 (+2 000 000) |
1320 | | Statens
vegvesen | 14 849
500 000 | 19 590
000 000 (+4
740 500 000) |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 6 770 400 000 | 7 537 900 000 (+767 500 000) |
| 24 | Grusvegpakke, fylkesveger | 0 | 200 000 000 (+200 000 000) |
| 29 | Vederlag til OPS-prosjekter | 340 000 000 | 440 000 000 (+100 000 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 696 700 000 | 8 896 700 000 (+4 200 000 000) |
| 31 | Rassikring | 321 000 000 | 471 000 000 (+150 000 000) |
| 60 | Forsøk | 867 000 000 | 50 000 000 (-817 000 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 464 400 000 | 1 604 400 000 (+140 000 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 424 500
000 | 317 300
000 (-107 200 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 157 200 000 | 50 000 000 (-107 200 000) |
1350 | | Jernbaneverket | 5 466
900 000 | 3 981
900 000 (-1 485 000
000) |
| 22 | Omstrukturering | 0 | 15 000 000 (+15 000 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 175 800 000 | 2 525 800 000 (-650 000 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 2 219 600 000 | 1 369 600 000 (-850 000 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1 598
500 000 | 1 198
500 000 (-400 000
000) |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 598 500 000 | 1 198 500 000 (-400 000 000) |
1354 | | Statens
jernbanetilsyn | 34 800
000 | 36 800
000 (+2
000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 34 800 000 | 36 800 000 (+2 000 000) |
1380 | | Post-
og teletilsynet | 226 600
000 | 206 600
000 (-20 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 169 000 000 | 154 000 000 (-15 000 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 20 400 000 | 15 400 000 (-5 000 000) |
1508 | | Spesielle
IT-tiltak | 157 946
000 | 173 946
000 (+16
000 000) |
| 50 | Tilskudd til høyhastighetskommunikasjon | 121 647 000 | 141 647 000 (+20 000 000) |
| 71 | Tilskudd til
Senter for informasjonssikring | 4 000 000 | 0 (-4 000 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 18 | 25
158 174 000 | 27
910 574 000 (+2
752 400 000) |
Inntekter rammeområde 18 |
4350 | | Jernbaneverket | 384 700
000 | 397 300
000 (+12
600 000) |
| 1 | Kjørevegsavgift | 20 900 000 | 33 500 000 (+12 600 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 18 | 1
981 390 000 | 1
993 990 000 (+12
600 000) |
| | Sum netto
rammeområde 18 | 23 176
784 000 | 25 916
584 000 (+2
739 800 000) |
Disse medlemmer viser til at
tabellen med Fremskrittspartiets tillegg ikke viser Fremskrittspartiets
totale satsing, og viser derfor til Fremskrittspartiets generelle
merknader under kapittel 1320.
Disse medlemmer vil for øvrig
henvise til eget utenlandsbudsjett som er en del av Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag for 2007. Utenlandsbudsjettet omfatter midler til
vegbygging og midler avsatt til forbedret samferdselssikkerhet.
Disse medlemmer viser til at
andelen av statsbudsjettet som brukes til samferdselsinvesteringer
fortsetter å minke, mens anvendelsen av bompengefinansiering
til helt nødvendige riksveginvesteringer antar urimelige
dimensjoner. Dette velter det meste av investeringskostnadene over
på bilister, som på grunn av den totale avgiftsbelastningen
betaler dyrt for sin transport fra før. En dyster milepæl
ser ut til å nås når innbetalte bompenger
i 2007 kan overstige statens midler til ordinære riksveiinvesteringer. Disse
medlemmer mener staten gjennom dette i praksis uthuler sitt
lovpålagte ansvar for riksveiene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å øke samferdselsbudsjettet
med 2,1 mrd. kroner. Disse medlemmer vil peke på at
denne økningen forutsettes å oppfylle stortingsvedtaket,
og de rødgrønne regjeringspartienes forlik med
Fremskrittspartiet, om Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse medlemmer er
i den grad det signaliserer en økt erkjennelse av behovene,
positive til den økningen på veivedlikehold som
ligger i forslaget, selv om størrelsen ikke bidrar til
at vedlikeholdsetterslepet på riksvegene blir mindre, kun
hindres i å øke videre i samme takt. Disse
medlemmer viser derfor til sitt alternative budsjett hvor
en ytterligere økning i bevilgningen til vedlikehold på 767,5
mill. kroner muliggjør at opphentingen av etterslepet kan
påbegynnes.
Disse medlemmer viser videre
til det omfattende vedlikeholdsetterslepet på det kommunale
vegnettet og fylkesvegnettet, som nå anslås til
henholdsvis ca. 20 og 12 mrd. kroner. Disse medlemmer har merket
seg at Regjeringen ønsker å løse dette
ved en styrking av kommuneøkonomien hvor disse formål
må konkurrere med andre prioriterte områder om
midler dersom ikke mer målrettede tiltak settes inn. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til låneordningen med rentekompensasjon
til skolebygg som et tiltak å benytte også for
vegsektoren, og viser til sitt alternative budsjett hvor det avsettes
en ramme med tilhørende bevilgning av rentekompensasjon,
som stilles til rådighet for fylker og kommuner øremerket
vedlikehold av veier.
Disse medlemmer viser til den
betydelige inntekt staten har som følge av høy
oljepris og høy aktivitet i fastlandsøkonomien,
det store økonomiske bidrag veitrafikken bidrar med av
inntekter; videre til den betydelige ledige og økende kapasitet
som finnes i anleggssektoren nasjonalt og i det nære utland,
og til de muligheter som finnes for å sette asfaltarbeid,
annet vedlikehold og nyanlegg ut på internasjonale anbud med
minimale etterspørselsvirkninger innenlands. Disse
medlemmer vil i den forbindelse også vise til at
begrunnelsen ved innføringen av "handlingsregelen" under
regjeringen Stoltenberg I viste til tre spesifiserte anvendelser
for det økte handlingsrommet innfasingen av oljeinntektene
gir, og som hadde til formål å styrke vekstevnen
i økonomien: Lavere skatt på arbeid, tiltak for
en forbedret infrastruktur og tiltak for å bringe frem
ny kunnskap gjennom forskning og utvikling.
Disse medlemmer er opptatt av
at det i forbindelse med etableringen av felles nødnett,
må stilles krav om muligheter til på en god måte å kunne
få overført både bilder og data med god
kapasitet. Disse medlemmer peker på de uvurderlige
verdiene det vil ha dersom man kan få levende bilder fra
for eksempel et ulykkessted. Disse medlemmer mener
at når man nå etablerer et kostbart og fremtidsrettet
nødnett, er det viktig at man legger til grunn nødetatenes
behov både i dag og i fremtiden for å sikre at
man får et nødnett som også møter
fremtidens behov. Disse medlemmer forutsetter at
innfasingen skal skje i henhold til Stortingets tidligere vedtatte
fremdriftsplan, og vil videre peke på at man må få en
rask og god evaluering etter at man har etablert første
fase av utbyggingen.
Disse medlemmer minner om at
befolkning og næringsliv har behov for en konkurransedyktig
sjøtransport. Dette vil være av vesentlig betydning
for å sikre dagens og fremtidens bosetting og næringsliv
langs kysten.
Sikker transport på havet og langs
kysten er en forutsetning, og av avgjørende betydning,
for at næringslivet skal bestå, særlig
tatt i betraktning at Norge er et langstrakt land med mange og lange
fjorder. Båten som transportmiddel er effektiv, og er derfor
en viktig del av norsk samferdsel. Derfor er det viktig at arbeidet
med utbygging, merking og utdyping av farleder skjer på en mer
effektiv måte. På kort sikt er utbedringsbehovet
av farleder på 300-400 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker
derfor å satse på en raskere utbedring enn Regjeringen
foreslår, og legger til grunn at økt bruk av konkurranse
vil frigjøre midler slik at utbedring av farledene kan
fremskyndes.
Disse medlemmer er opptatt av å sikre
en viktig og nødvendig redningstjeneste og beredskap -
herunder oljevernberedskap - langs hele kysten. Videre av å sikre
at havnene får gode rammevilkår, og at avgifter kun
skal kreves inn etter selvkostprinsippet. På bakgrunn av
det høye kostnadsnivået i Norge må man
ta vare på alle muligheter for billig og effektiv varetransport.
Offentlige og private havner må likestilles.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i samferdselspolitikken vil arbeide for miljø,
sikkerhet, transportøkonomi og fremkommelighet.
Disse medlemmer mener at transport
av varer og passasjerer derfor bør skje i form av fri konkurranse.
Disse medlemmer viser
til at kalkulasjonsrenten for veginvesteringer nå er satt
til 4,5 pst. og ser den enorme betydning dette vil få for
fremtidige investeringer i norske vegprosjekter. Disse medlemmer mener
derfor at veginvesteringene må økes betydelig
i årene fremover idet myndighetenes prosjektkalkyler nå mer
enn noen gang før, viser at investering i veg er en lønnsom
samfunnsøkonomisk investering. Disse medlemmer mener
at det derfor er naturlig å revurdere en rekke samferdselsprosjekter
som tidligere ble definert som ulønnsomme med bruk av altfor
høy kalkulasjonsrente, samt øke investeringsvolumet.
Disse medlemmer vil peke på at
norske transportbedrifter må gis levelige rammevilkår
for å sikre en effektiv og levedyktig transportnæring,
slik at ikke de store utenlandske transportører får
fritt spill på vårt innenlandske transportmarked,
og for å unngå at norske transportører
flagger ut til billigere land. Disse medlemmer mener
at sikring av norske arbeidsplasser i både by- og landdistrikter
blir en naturlig konsekvens hvis rammevilkårene er stabile
og levelige.
I et land som Norge med lange avstander og spredt bosetting
vil et godt utbygd vegnett med høy standard være
avgjørende for at landets næringsliv vil kunne fungere
på en effektiv måte. Disse medlemmer ønsker å prioritere
investeringer og vedlikehold på vegnettet høyest.
Videre vil muligheten for bruk av bil, både til arbeidsformål
og rekreasjon, være positiv og bedre den enkeltes og familienes
livskvalitet. Bilen i konkurranse med jernbanen har oftest overlegne
konkurransefortrinn som hurtighet, fleksibilitet og ikke minst, økonomi.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen med at samferdselen stadig får reduserte andeler
av nasjonalbudsjettet, og legger til grunn i sitt forslag til statsbudsjett
for 2007 at denne trenden snus og at det i fremtiden satses mer
på utbygging av vegnettet. Disse medlemmer mener
konkurranse er et sunt virkemiddel for å få best
mulig produkt ut av minst mulige ressurser. Samferdsel egner seg
særdeles godt for konkurranse, og disse medlemmer ønsker å bruke
dette virkemiddel i størst mulig utstrekning og hvor det
er formålstjenlig.
Disse medlemmer ønsker
at kollektive transporttilbud i størst mulig grad skal
utføres av private bedrifter etter markedsøkonomiske
prinsipper. I de områder hvor det ikke er mulig å drive
kollektivtransport med overskudd, og hvor det offentlige av spesielle
grunner ønsker å opprettholde dette med subsidier, mener disse
medlemmer at tilbudet skal basere seg på konkurranse
mellom transportselskapene på anbudsbasis.
Disse medlemmer viser til at
konkurransen på det innenlandske markedet har ført
til en kraftig reduksjon i prisnivået for flyreiser. Disse
medlemmer mener at fokus på fjerning av konkurransehindrende regler
må fortsette, med lavere priser og bedre tilbud på flyreiser
som mål.
Disse medlemmer minner om at
omdanningen av Luftfartsverket til Avinor AS har stabilisert kostnadene,
og på sikt bør føre til reduksjon i flyavgiftene, noe
som igjen vil gi lavere flypriser til forbrukerne.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
et godt flytilbud rundt om i landet, men dette tilbudet må basere
seg på konkurranse og til enhver tid være tilpasset
det reelle behovet for flytransport. Videre legges det til grunn
at hvis ulønnsomme flyplasser skal opprettholdes, må dette
gjøres ved bevilgninger over statsbudsjettet, og ikke gjennom
et system hvor andre flypassasjerer må betale en ekstra
flyplassavgift slik systemet har vært frem til i dag.
Disse medlemmer mener at Avinor
AS bør driftes som et "non profit"-selskap hvor et overskudd
tilbakeføres brukerne i form av lavere avgifter. Disse medlemmer vil
derfor vurdere hvorvidt Avinors selskapsform er optimal for fremtidig
styring av norsk luftfart, i denne sammenhengen bør en
oppsplitting av selskapet vurderes.
Disse medlemmer understreker
at flysikkerheten er styrende for effektivisering og omorganisering, herunder
at best tilgjengelig utstyr brukes og at tilstrekkelig kvalifisert
mannskap finnes.
Disse medlemmer er sterke tilhengere
av en moderne jernbane som følger opp jernbanens tradisjon som
samfunnsbygger. Disse medlemmer ønsker en
politikk som vil bidra til å sette jernbanen i stand til å møte
de utfordringene og den konkurransen som eksisterer og bare vil
forsterkes. Disse medlemmer erkjenner at dette også innebærer
at det fattes mindre populære avgjørelser. Flere
har tegnet et bilde av at Fremskrittspartiets jernbanepolitikk vil
bety slutten for jernbanen, påstander som i sin helhet
bygger på fordommer og manglende tro på norsk
jernbanesektor.
Disse medlemmer vil vise til
at det i løpet av de siste årene har blitt gjennomført
en rekke utredninger for å se på hvilke deler
av jernbanenettet som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt,
og resultatene på enkelte strekninger er svært
klare. Econ-rapporten "Trafikksvake jernbanestrekninger" fra 2002-2003
gir klare svar: Disse medlemmer er av den oppfatning
at jernbanen i større grad bør få legge
ned disse strekningene, og konsentrere seg om de strekningene hvor
man har sjanse til å bli samfunnsøkonomisk lønnsom.
Dette vil også bety at man vil få større
effekt av hver offentlig krone som skytes inn i den norske jernbane,
noe som for disse medlemmer er et sentralt punkt. Disse
medlemmer ønsker å understreke at begrepet
samfunnsøkonomisk lønnsomt omfatter faktorer som
miljø, ulykker osv. i beregningene. Disse medlemmer mener
at jernbanen har et behov for å forholde seg til konkurranse,
slik de andre transportsektorene for lengst har måttet
gjøre. Dette er ikke noe negativt, men kan være
det som trengs for å vitalisere jernbanen og bidra til å gjøre
den samfunnsøkonomisk lønnsom.
Disse medlemmer ser det ikke
som sin oppgave å ivareta jernbanen for jernbanens egen
skyld, men påse at innbyggerne får et kostnadseffektivt
og godt transporttilbud. Disse medlemmer har stor
tro på at jernbanen også i fremtiden vil utgjøre
en sentral del av Norges infrastruktur på de strekninger
der jernbanen gjennom konkurranse kan utnytte sine komparative fordeler. Disse
medlemmer legger i dette å i større grad
konsentrere utviklingen av tilbudet til godstransport over lange
distanser og persontransport i tettbefolkede områder.
Disse medlemmer har den oppfatning
at jernbane er lite egnet som en effektiv transportform hvor det
er liten befolkningstetthet, og ønsker å konsentrere satsingen
på jernbane til strekninger og områder hvor dette
totalt sett er samfunnsøkonomisk lønnsomt i forhold
til andre alternativer. Disse medlemmer ønsker å peke
på muligheter for å forberede et løft
i tråd med dette med start fra 2008, og peker på,
ved å vise til sitt alternative budsjett, muligheten for å øremerke
en del av avkastningen fra "Statens pensjonsfond - utland" årlig
til sikker og forutsigbar finansiering for utbygging av samferdselsnettene
i Norge. Disse medlemmer viser til at en slik varig
og forutsigbar finansiering muliggjør fullt ut dobbeltsporprosjekter
og kapasitetsøkende tiltak i og omkring våre høytrafikkerte
byområder.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen i en situasjon hvor det stadig blir tydeligere hvor
viktig en utbygging av veinettet er for reisende og næringsliv i
hele landet, velger å prioritere en investeringssatsing i
jernbanenettet på bekostning av veinettet. Disse medlemmer finner
ikke dette å være riktig prioritering. Jernbanen
i Norge har en viktig rolle i forhold til enkelte formål
og strekninger, men betydningen av jernbanenettet er totalt sett
langt underordnet den betydningen vegnettet har for så vel
individuelle som kollektive transportbehov for privatpersoner og næringsliv.
Når det gjelder transport av personer,
viser disse medlemmer til at Fremskrittspartiet mener
at det bør det legges opp til fri konkurranse mellom de
forskjellige transportformer uten noen form for kryssubsidiering.
Ut fra dette vil det derfor være ønskelig å i langt
større utstrekning satse på bygging og vedlikehold
av vegnettet, fremfor investeringer i jernbanenettet og kjøp
av tjenester fra NSB.
Disse medlemmer minner om at
etablering av ekspressbussruter har vist seg å være
en suksess, og stadig flere reisende går over fra å reise
med tog til busstransport. Bakgrunnen for dette er selvfølgelig lavere
priser, og at de nye bussene er mer komfortable, dertil kommer at
buss er langt mer fleksibelt enn tog. Disse medlemmer mener
at det er ulogisk å satse ensidig på togtransport
der mange av kundene velger å reise med buss.
Disse medlemmer viser til at
med redusert persontransport på ulønnsomme strekninger
vil kapasiteten for godstransport på jernbanen øke
kraftig, selv uten omfattende og kostbar utbygging.
Disse medlemmer mener at ferjedrift
er en naturlig del av det offentlige vegnettet og følgelig
er et offentlig ansvar. Imidlertid bør private ferjeselskaper stå for
selve driften etter anbudsprinsippet.
Disse medlemmer ønsker
derfor at det blir full konkurranse om ferjedrift, og at besparelsene
med dette kommer kundene til gode gjennom lavere billettpriser.
Disse medlemmer har registrert
at flere eksportører og trafikkselskaper rundt om i landet
klager på at det er for få ferjeavganger, noe
som fører til ekstra kostnader for næringslivet.
Dette fører igjen til at de taper i konkurransen med andre
og med utlandet. Disse medlemmer viser derfor til
sitt alternative budsjett med mer penger til ferjedrift, slik at
anløpsfrekvensen kan øke. Dette vil spesielt styrke
næringslivet i Distrikts-Norge.
Disse medlemmer understreker
at der det ut fra samfunnsmessige årsaker er viktig å opprettholde ulønnsomme
ruter, skal disse gjøres lønnsomme ved statstilskudd,
og legges ut på anbud. Disse medlemmer viser
for øvrig til Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag
for 2007.
Disse medlemmer viser til at
bevilgningen til veginvesteringer etter Regjeringens fremlagte budsjettforslag
ligger over 700 mill. kroner lavere enn flertallsvedtaket i Innst.
S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan. Disse medlemmer viser
videre til at Regjeringens forslag ikke oppfyller vedtaket i Nasjonal transportplan
om 2,2 mrd. kroner mer til veg og bane pr. år hvorav 1 mrd.
kroner i hovedsak var forutsatt brukt til riksveginvesteringer (inkl.
rassikring med 0,1 mrd kroner). Disse medlemmer viser
til at budsjettforslaget møter denne forutsetningen med
kun 258 mill. kroner til riksveginvesteringer og 55,8 mill. kroner
til rassikring. En total økning av disse investeringene
på knappe 314 mill. kroner står på ingen
måte i forhold til forutsetningene i Stortingets vedtak
om Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer merker seg den
manglende satsing på riksvegnettet som dette innebærer,
og at den forbedring av sikkerhet for liv og helse, av fremkommelighet
og konkurranseforhold for næringslivet som et tidsmessig
og kapasitetsmessig oppgradert veinett kan gi, vil utebli. Disse
medlemmer merker seg spesielt mangelen på midler
for å sikre oppstart av, eller forsere fremdriften viktige
stamvegprosjekter av nasjonal betydning. Videre finner disse
medlemmer det helt unødvendig å basere
det aller meste av nye investeringer i riksvegnettet på bompengefinansiering,
og direkte urimelig å benytte slike midler til andre formål
enn vegstrekningen de er innkrevd ved.
Disse medlemmer viser derfor
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal
transportplan, som også ble videreført i Fremskrittspartiets
alternative forslag til samferdselsbudsjett for 2006. Disse
medlemmer viser til at de dokumenterte behovene innenfor
vegsektoren på ingen måte er blitt mindre, og
fastholder Fremskrittspartiets primærforslag om en storsatsing
på vegformål med 7,5 mrd. kroner mer pr. år
enn regjeringen Bondevik IIs forslag til Nasjonal transportplan
la opp til. For 2007 utgjør dette 4,9 mrd. kroner mer enn
Regjeringens forslag til budsjett for Statens vegvesen, og midlene
innrettes primært mot anvendelse til riksveginvesteringer -
vedlikehold og rassikring. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet derved oppfyller i høyeste grad
vegsatsingen i Nasjonal transportplan slik den virkelig ble vedtatt
i Stortinget, og tar også igjen etterslep fra tidligere år
både på vedlikehold, veginvestering og rassikring.
Videre har disse medlemmer merket
seg fremleggelsen av stamvegutredninger fra Vegdirektoratet, hvor
behovet for et tidsmessig og funksjonelt stamvegnett iht. vegnormalene
vil koste 230 mrd. kroner. Disse medlemmer ønsker å peke
på muligheter for å forberede et slikt løft
med start fra 2007. Disse medlemmer viser til sine
forslag om dette i sitt alternative forslag til statsbudsjett, herunder å øremerke
en del av avkastning fra den finansielle plassering av oljeformuen
i utlandet årlig til sikker og forutsigbar finansiering
for utbygging av samferdselsnettene i Norge.
Disse medlemmer viser også til
at fordelingen av rammetillegg til stamveger og til fylkesfordelt
rammetillegg er basert på Fremskrittspartiets primære
forslag til budsjettramme i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal
transportplan 2006-2015, hvor Fremskrittspartiets fordeling av ressursene
til stamvegene og fylkesfordelt ramme i denne 10-årsperioden
er brukt som fordelingsnøkkel.
Disse medlemmer bemerker at denne
fordeling uttrykker de årlige gjennomsnittlige investeringer
over de neste 10 år for hver korridor/riksveg.
Slik disse medlemmer ser det, vil imidlertid dette
kunne gi et skjevt bilde når man ser tallene for de enkelte
stamvegrutene/fylkene. Disse medlemmer understreker at
Fremskrittspartiets totale årlige ramme står fast,
men partiets prioriteringer for de enkelte stamvegene og fylkene
må til enhver tid kunne finne sted. I praksis betyr dette
at de beløp som er satt opp under de enkelte stamvegene/fylkene årlig,
vil kunne overføres innbyrdes på grunnlag av de
til enhver tid gjeldende prioriteringer for å sikre effektiv
fremdrift av igangsatte prosjekter.
Disse medlemmer understreker
at Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan i utgangspunktet
vil være basis for grunnlaget til fordeling inntil en ny
oppdatert Nasjonal transportplan blir vedtatt.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på stamvegruter. (Mill.
kr.)
Stamvegkorridor | Strekning | Forslag St.prp.
nr. 1 | Tillegg FrP |
1 | Oslo-Svinesund/Kornsjø | 497 | 73 |
2 | Oslo-Ørje/Magnor | 177 | 364 |
3 | Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger | 816 | 534 |
4 | Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim | 292,2 | 472 |
5 | Oslo-Bergen/Haugesund /Sogn/Florø | 444,5 | 402 |
6 | Oslo-Trondheim/Ålesund/Måløy | 461,1 | 943 |
7 | Trondheim-Bodø | 137 | 589 |
8 | Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes
arm Lofoten | 368 | 552 |
| Totalt stamvegruter | 3 192,8 | 3 930 |
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på øvrige riksveger.
(Mill.kr.)
Fylkesfordelt
ramme til øvrige riksveger | Forslag St.prp.
nr. 1 | Tillegg FrP |
Østfold | 60 | 74 |
Akershus | 152 | 158 |
Oslo | 153 | 158 |
Hedmark | 50 | 85 |
Oppland | 50 | 85 |
Buskerud | 129 | 85 |
Vestfold | 59 | 100 |
Telemark | 96 | 127 |
Aust-Agder | 50 | 53 |
Vest-Agder | 60 | 53 |
Rogaland | 162 | 74 |
Hordaland | 274 | 42 |
Sogn og Fjordane | 107 | 42 |
Møre og Romsdal
| 161 | 63 |
Sør-Trøndelag
| 70 | 53 |
Nord-Trøndelag
| 63 | 53 |
Nordland | 85 | 63 |
Troms | 70 | 53 |
Finnmark | 70 | 32 |
Total fylkesfordelt ramme
til øvrige riksveger | 1921 | 1453 |
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen fastslår at transportinfrastruktur er et offentlig
ansvar, og at utbygging av infrastruktur er avgjørende
for vekst og utvikling i lokalsamfunn og næringsliv. Disse
medlemmer finner ikke at forslaget til samferdselsbudsjett,
og i særdeleshet ikke forslaget til riksveginvesteringer
gjenspeiler det ansvaret Regjeringen selv peker på.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader, forslag og rammer som fremkommer i Høyres
alternative statsbudsjett for 2007, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007). Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative
statsbudsjett foreslår å bevilge kr 23 790 784 000
på rammeområde 18, som er kr 614 000 000
mer enn det som følger av Regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil fremheve viktigheten av at vi i gode tider
må investere i fremtiden for å sikre morgendagens
velferd. Et av Høyres viktigste grep i alternativt budsjett
for 2007 er derfor å øke bevilgningene til investeringer
i infrastruktur, og spesielt i veger.
Disse medlemmer viser til at
det er Høyre som prioriterer å ta igjen investeringsetterslepet
i forhold til Nasjonal transportplan og oppfylle fylkenes handlingsprogrammer
på veginvesteringer og rassikring. Disse medlemmer understreker
at uten bedre veger stopper Norge. Disse medlemmer vil
peke på at store avstander og spredt bosetting gjør
Norge som nasjon avhengig av gode transportløsninger. En
effektiv infrastruktur er avgjørende for at bedrifter i
Distrikts-Norge skal være konkurransedyktige. I dag er
det en vel så stor utfordring å sikre gode mobilitetsløsninger
for å tiltrekke seg arbeidskraft, som å korte
avstanden til markedene. Disse medlemmer understreker
at vegbygging er både god distriktspolitikk og god næringspolitikk.
Bedre veger er også avgjørende for å komme
videre mot visjonen om null drepte og varig skadde i trafikken.
Disse medlemmer vil vise til
at Høyre vil etablere et vegfond for å møte
utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold
av riksvegene og for å øke bevilgningene til å bygge
nye veger i årene som kommer. Det store etterslepet i vedlikehold
er anslått til 12-15 mrd. kroner. Vegfondet vil være
på 20 mrd. kroner. Avkastningen av dette fondet vil bli
ca. 880 mill. kroner i 2008. Disse medlemmer understreker
at midlene skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger.
Disse medlemmer viser til at
modernisering av offentlig sektor har stoppet opp med den rød-grønne regjeringen. Disse
medlemmer vil effektivisere driften av statlig administrasjon
i departementer og underliggende etater og viser til at Høyre
i alternativt budsjett derfor har fremmet forslag om å redusere bevilgningene
på følgende områder:
Kap. 1300 post 1: | -3,8 mill. kroner |
Kap. 1313 post 1: | -5,1 mill. kroner |
Kap. 1314 post 1: | -5,0 mill. kroner |
Kap. 1350 post 23: | -10 mill. kroner |
Kap. 1354 post 1: | -1,1 mill. kroner |
Kap. 1380 post 1: | -5,0 mill. kroner |
Disse medlemmer viser for øvrig
til fullstendig omtale av alternativt budsjett i Budsjett-innst.
S. I (2006-2007).
Oversikt over avvik fra
Regjeringens opplegg i Høyres alternative budsjett (mill.
kr.):
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | Høyre |
| | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1062 | | Kystverket | 1 257
720 | 1 267
720 (+10
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 888 500 | 868 500 (-20
000) |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 30 100 | 50 100 (+20
000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 40 000 | 50 000 (+10
000) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | 145 300 | 141 500 (-3 800) |
| 1 | Driftsutgifter | 105 400 | 101 600 (-3
800) |
1311 | | Tilskudd
til regionale flyplasser | 17 200 | 20 200 (+3 000) |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser | 17 200 | 20 200 (+3
000) |
1313 | | Luftfartstilsynet | 148 400 | 143 300 (-5 100) |
| 1 | Driftsutgifter | 139 600 | 134 500 (-5
100) |
1314 | | Statens
havarikommisjon for transport | 37 300 | 32 300 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 37 300 | 32 300 (-5
000) |
1320 | | Statens
vegvesen | 14 849
500 | 15 460
500 (+611
000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 696 700 | 5 304 700 (+608 000) |
| 31 | Rassikring | 321 000 | 324 000 (+3
000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 424 500 | 444 500 (+20 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 157 200 | 177 200 (+20
000) |
1350 | | Jernbaneverket | 5 466
900 | 5 456
900 (-10 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 175 800 | 3 165 800 (-10 000) |
1354 | | Statens
jernbanetilsyn | 34 800 | 33 700 (-1 100) |
| 1 | Driftsutgifter | 34 800 | 33 700 (-1
100) |
1380 | | Post-
og teletilsynet | 226 600 | 221 600 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 169 000 | 164 000 (-5 000) |
| | Sum
utgifter | 25
158 174 | 25
772 174 (+614
000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 1
981 390 | 1
981 390 (0) |
| | Sum netto | 23 176
784 | 23 790
784 (+614
000) |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil understreke at samferdsel er et viktig satsingsområde
for Kristelig Folkeparti. Dette medlem viser til
at følgende hovedmål ligger til grunn for Kristelig
Folkepartis prioriteringer på samferdselsområdet:
Framkommelighet, tilgjengelighet, trafikksikkerhet og miljøhensyn.
Dette medlem viser til at framkommelighet
er et grunnleggende behov i distriktene og i byområdene, for
næringslivet og for enkeltpersoner i hverdagen, inkludert
funksjonshemmede. Dette medlem understreker at trygge
veger er av avgjørende betydning for enkeltindivider og
for samfunnet.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjettforslag der bevilgningene til utbedring
av rastruede strekninger over post 31 på kap. 1320 økes
med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Dette
medlem vil peke på den store belastningen som utryggheten
som mennesker i rasutsatte strøk må leve med,
utgjør. Økt tempo i rassikringsarbeidet er viktig
for at folk skal føle seg trygge og for å beholde
arbeidsplasser i distriktene. Dette medlem viser
til at det den siste tiden har gått en rekke ras på norske
veger, og at rasene går oftere og er blitt mer uforutsigbare. Dette
medlem understreker at det derfor er nødvendig
med både raskere tempo i sikringen og ny kartlegging.
Dette medlem fremmer derfor forslag
om at kap. 1320 Statens vegvesen post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold
av riksveger m.m., reduseres fra 6 770,4 mill. kroner til
6 670,4 mill. kroner, og forslag om at bevilgningene til
utbedring av rastruede strekninger over post 31 på kap.
1320 økes med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Dette medlem mener at staten
må gi et skikkelig tilbud på riksvegferjene, og
viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett med forslag
om økt bevilgning til kap. 1320 post 72 Kjøp av
riksvegferjetjenester på 10 mill. kroner. Dette
medlem vil peke på behovet for tilstrekkelig kapasitet,
hyppige avganger og framfor alt forutsigbarhet uten forsinkelser,
køer og gjensitting.
Dette medlem vil peke på behovet
for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene. Dette
medlem viser til at en slik utvikling vil bedre både
framkommeligheten og luftkvaliteten. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det derfor foreslås å øke
bevilgningen til kap. 1330 post 60 med 62,8 mill. kroner. Av økningen skal
42,8 mill. kroner gå til belønningsordningen for bedre
kollektivtransport, og 20 mill. kroner skal gå til tilgjengelighetsprogrammet
BRA.
Dette medlem viser også til
eget forslag i innstillingen om å øke bevilgningen
til kap. 1330 post 60 med 43 mill. kroner. Økningen skal
gå til belønningsordningen for bedre kollektivtransport.
For å holde balansen innenfor de vedtatte rammene for rammeområdet,
foreslår dette medlem at kap. 4320 Statens
vegvesen post 2 Diverse gebyrer, økes fra 245 mill. kroner
til 288 mill. kroner.
Dette medlem vil peke på at
det er viktig at transporttilbudet i Norge er tilgjengelig for alle,
også funksjonshemmede. Dette medlem peker
på at Kristelig Folkeparti derfor ønsker å styrke
tilgjengelighetsprogrammet, og at det forventes at departementet
i ny rammeavtale med NSB om kjøp av jernbanetjenester,
stiller krav om universell utforming av nytt materiell, men også oppgradering
av eksisterende materiell. Dette medlem ber også Regjeringen
vurdere om ordningen for tilskudd til arbeids- og utdanningsreiser
for funksjonshemmede kan gjøres permanent (kap. 1301 post 71).
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis prioritering av sikkerhet og trygghet i trafikken. Viktigst av
alt er trafikksikkerheten. Kristelig Folkepartis visjon er at ingen
skal bli drept eller alvorlig skadet i trafikken. Dette medlem understreker
at tiltak som øker trafikksikkerheten, derfor prioriteres
av Kristelig Folkeparti. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å øke
tilskuddet til Trygg Trafikk med 1,2 mill. kroner (kap. 1300 post
71), tilskuddet til Redningsselskapet foreslås økt med
10 mill. kroner (kap. 1062 post 70), og bevilgningen til Statens
havarikommisjon for transport økes med 1 mill. kroner (kap.
1314 post 1).
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti mener klimatrusselen må tas på alvor. Dette
medlem vil peke på at transport utgjør
en av de største utfordringene for bærekraftig
utvikling i verden i dag. Miljøbelastningene fra transportsektoren
bidrar til store samfunnskostnader, og sektorens energiforbruk er
stort og økende. Dette medlem mener denne utviklingen
må snus, og det haster. Transportsystemet må være
bærekraftig. Mindre biltrafikk gir mindre miljøskadelige
utslipp og bedre luftkvalitet, og færre bilister reduserer
faren for trafikkulykker. Kollektivtransporten må prioriteres,
og det må satses på jernbanen for å gjøre
toget konkurransedyktig.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti derfor i alternativt budsjett foreslår å øke
bevilgningene til kollektivtransport, til kjøp av persontransport med
tog, og til forskning og forsøk med alternative drivstoff
og miljøvennlig teknologi i samferdselssektoren. Dette
medlem mener det er viktig å bidra til å stimulere
ny og miljøvennlig teknologi i samferdselssektoren, og
peker på at Norge har et spesielt ansvar for å ta
i bruk ny teknologi. Det er etter dette medlems mening
viktig at satsingen på utslippsfrie og klimanøytrale
drivstoff fortsetter.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i alternativt budsjett foreslår at rammeområde
18 økes med kr 39 500 000 i
forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at følgende
endringer er foreslått i Kristelig Folkepartis alternative
budsjett:
Kap. 1062 Kystverket post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg, økes
fra 30,1 mill. kroner til 35,1 mill. kroner.
Kap. 1062 Kystverket post 70 Tilskudd Redningsselskapet, økes
fra 40,1 mill. kroner til 50,1 mill. kroner.
Kap. 1300 Samferdselsdepartementet post 71 Tilskudd
til trafikksikkerhetsformål, mv. økes fra 19,2 mill.
kroner til 20,5 mill. kroner. Økningen på 1,3
mill. kroner skal gå til Trygg Trafikk.
Kap. 1301 Forskning og utvikling mv. post 50
Samferdselsforskning, økes fra 146,3 mill kroner til 151,3 mill.
kroner, og økningen går til videre forskning og forsøk
med alternative drivstoff og miljøvennlig transport.
Kap. 1311 Tilskudd til regionale flyplasser,
post 71 Tilskudd til ikke-statlige flyplasser, økes med
3,0 mill. kroner.
Kap. 1314 Statens havarikommisjon for transport post
1 Driftsutgifter, økes med 1 mill. kroner, fra 37,3 mill.
kroner til 38,3 mill. kroner.
Kap. 1320 Statens vegvesen post 23 Trafikktilsyn, drift
og vedlikehold av riksveger m.m., reduseres fra 6 770,4
mill. kroner til 6 670,4 mill. kroner. Kristelig Folkeparti
støtter Regjeringens satsing på vedlikehold, men ønsker
en mer målrettet bruk av midlene og overfører
derfor 100 mill. kroner fra denne posten til post 31 Rassikring.
Kap. 1320 Statens vegvesen post 31 Rassikring, økes fra
321 mill. kroner til 421 mill. kroner. Ras langs vegene er et stort
problem i mange fylker og kan føre til store skader på mennesker
og på materiell. Utryggheten som befolkningen i rasutsatte
strøk må leve med, er en stor belastning. Tempoet
i arbeidet med rassikring må økes ytterligere.
Kap. 1320 Statens vegvesen post 72 Kjøp
av riksvegferjetjenester, økes fra 1464,4 mill. kroner
til 1474,4 mill. kroner. Staten må sikre et tilfredsstillende
tilbud på riksvegferjene med tilstrekkelig kapasitet, hyppige avganger,
forutsigbarhet og uten forsinkelser, køer og gjensitting.
Kap. 4320 Statens vegvesen post 2 Diverse gebyrer, økes
fra 245 mill. kroner til 275 mill. kroner. Regjeringen har foreslått
budsjettert med inntekter på 245 mill. kroner, en reduksjon
på 18,3 pst. fra saldert budsjett 2006. Nedsatt inntekstsanslag
skyldes dels redusert etterspørsel etter tjenester som
Statens vegvesen tilbyr. Kristelig Folkeparti mener dette anslaget
er svært pessimistisk, og viser til at det legges opp til
en vesentlig bedring av brukerservicen på trafikkstasjonene.
Kristelig Folkeparti foreslår derfor å budsjettere
med inntekter på 275 mill. kroner på denne posten.
Kap. 1330 Særskilte transporttiltak
post 60 Særskilt tilskudd til kollektivtransport, økes
fra 157, 2 mill. kroner til 220 mill. kroner, av disse skal 150
mill. kroner brukes til Belønningsordningen for bedre kollektivtransport
og mindre bilbruk i byområdene. 70 mill. kroner skal gå til
Tilgjengelighetsprogrammet BRA (Bedre infrastruktur, Rullende materiell,
Aktiv logistikkforbedring).
Kap. 1351 Persontransport med tog post 70 Kjøp
av persontransport med tog, økes fra 1 598,5 mill.
kroner til 1 648,5 mill. kroner. Økningen skal
gå til kjøp av persontransport på hele
Sørlandsbanen, slik at frekvens og dermed jernbanens andel
av de reisende på strekningen kan økes.Dette medlem vil peke
på at Kristelig Folkeparti vil ha en langsiktig og reell
satsing på jernbane som det miljøvennlige og trafikksikre
transportmiddelet.
Dette medlem viser til at det
i Kristelig Folkepartis skatte- og avgiftsopplegg er foreslått å utsette
innføringen av NOx-avgift i
6 måneder for at en avgift skal kunne suppleres
med fondsmekanismer for raskere reduksjon av NOx-utslippene.
Dette fører til at Regjeringens foreslåtte kompensasjoner
på rammeområdet er trukket fra i Kristelig Folkepartis
alternative budsjett.
Oversikt over avvik fra
Regjeringens opplegg i Kristelig Folkepartis alternative budsjett
(mill. kr.):
Kap. | Post | Formål | KrFs endringer |
| | | |
1062 | | Kystverket | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg
havner og farleder | +5 000
000 |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | +10 000
000 |
1300 | | Samferdselsdepartementet | |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. Trygg Trafikk | +1 300
000 |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | |
| 50 | Samferdselsforskning Miljøvennlig
teknologi | +5 000 000 |
1311 | | Tilskudd
til regionale flyplasser | |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige
flyplasser | +3 000
000 |
1314 | | Statens
havarikommisjon for transport | |
| 01 | Driftsutgifter | +1 000
000 |
1320 | | Statens
vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | -100 000 000 |
| 31 | Rassikring | +100 000 000 |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | +10 000 000 |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport (belønningsordningen kollektivtransport) | +42 800 000 |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport (tilgjengelighetsprogrammet BRA) | +20 000
000 |
1351 | | Persontransport
med tog | |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | +50 000
000 |
4320 | | Statens
vegvesen | |
| 2 | Diverse gebyrer | +30 000
000 |
| | | |
| | Kompensasjoner
for NOx-avgift trukket av aktuelle poster | -78 600
000 |
| | Sum netto økning | +39
500 000 |
Dette medlem viser til sitt forslag
om fordeling innen tildelt ramme. Avvik i forhold til regjeringen
Stoltenberg IIs forslag går fram av tabellen.
Regjeringens budsjettforslag
og forslag til fordeling av tildelt ramme under rammeområde
18.
Avvik i forhold til regjeringen Stoltenberg IIs forslag i parantes
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | A, SV, Sp | KrF |
| | | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1320 | | Statens
vegvesen | 14 849
500 | 14 849
500 (0) | 14 829
500 (0) |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold
av riksveger m.m | 6 770
400 | 6 770 400 (0) | 6 670 400 (-100 000) |
| 31 | Rassikring | 321 000 | 321 000 (0) | 421 000 (+100 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 424 500 | 424 500 (0) | 467 500 (+43 000) |
| 60 | Særskilt
tilskudd til kollektivtransport | 157
200 | 157
200 (0) | 200
200 (+43
000) |
| | Sum
utgifter | 25
158 174 | 25
158 174 (0) | 25
115 174 (+43
000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
4320 | | Statens
vegvesen | 420 000 | 420 000 (0) | 463 000 (+43 000 ) |
| 2 | Diverse
gebyrer | 245
000 | 245 000 (0) | 288 000 (+43 000) |
| | Sum
inntekter | 1
981 390 | 1
981 390 (0) | 2
024 390 (+43
000) |
| | Sum netto | 23 176
784 | 23 176
784 (0) | 23 176
784 (0) |
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at en storsatsing på en konkurransedyktig
infrastruktur for miljøvennlig og ressurssparende gods-
og persontrafikk er Venstres hovedprioritet i samferdselspolitikken
og en av de viktigste nasjonale oppgavene i de kommende årene.
Det er derfor viktig at jernbane og kollektivtrafikken i byområdene
prioriteres høyt. Samtidig er det viktig å opprettholde
en høy vegstandard med hensyn til trafikksikkerhet og fremkommelighet, både
i byområdene og i distriktene. Dette medlem har
ingen tro på at det er mulig å bygge seg ut av
trafikkproblemene, men det er nødvendig for trafikksikkerhet
og bedret fremkommelighet å bygge ut et mer effektivt og
tryggere vegsystem.
Dette medlem vil derfor vise
til Venstres alternative budsjett hvor Venstre øker rammen
til Samferdselsdepartementet med 180 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Oversikt over avvik fra
Regjeringens opplegg i Venstres alternative budsjett (mill. kr.):
Kap. | Post | Formål | Merknad | Venstres endringer |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | | |
| 50 | Samferdselsforskning | Forskning, utvikling og
demonstrasjon innen
hydrogen og biodrivstoff | +5 000 000 |
1320 | | Statens
vegvesen | | |
| 31 | Rassikring | Rassikring på utsatte
strekninger | +50 000 000 |
| 32 | Trafikksikkerhetstiltak (ny
post) | Igangsetting av arbeid
med midtrekkverk på
stamvegnettet | +50 000 000 |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | | |
| 60 | Særskilt
tilskudd til kollektivtransport | Midler til
belønningsordningen for kollektiv-
trafikken i byområder | +75
000 000 |
| | Sum netto økning | | +180
000 000 |
Dette medlem vil vise til at
Venstres alternative statsbudsjett, hvor Venstre foreslo å øke
bevilgningene til belønningsordningen til kollektivtrafikken
med 75 mill. kroner, ikke fikk tilslutning i forbindelse med behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (2006-2007).
Dette medlem vil derfor fremme
forslag innenfor den vedtatte rammen og på den måte
bidra til oppretting i forhold til Regjeringens forslag. Dette
medlem vil vektlegge betydningen av god og effektiv kollektivtrafikk
i byområdene.
Dette medlem var derfor skuffet
over Regjeringens forslag til kutt i belønningsordningen
for kollektivtransport.
Dette medlem vil vise til at
i forbindelse med finansdebatten uttalte representanter fra regjeringspartiene
at de ikke støtter Venstres forslag til en opptrappingsplan
for belønningsordningen for kollektivtrafikken. Dette
medlem vil komme regjeringspartiene i møte. Dette
medlem vil derfor fremme forslag om at belønningsordningen
videreføres på nivå med statsbudsjettet
for 2006. Dette medlem foreslår dermed at
bevilgningen over kap. 1330 Særskilte transporttiltak,
post 60 Særskilte tilskudd til kollektivtransport, økes
med 43 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Dette medlem vil peke på at
den offentlige administrasjonen med fordel kan effektiviseres noe.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem en
nominell videreføring av statens driftsutgifter på følgende
poster (forslag til endring i parentes): Kap 1300 post 1 Samferdselsdepartementet
(- 3,8 mill. kroner), kap. 1354 post 1 Statens jernbanetilsyn (-
1,1 mill. kroner) og kap 1380 post 1 Post- og teletilsynet (- 11,9
mill. kroner). Dette medlem vil også foreslå et
kutt over kap. 1313 post 1 Luftfartstilsynet (- 1,2 mill.
kroner). Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn et kutt i statens driftsutgifter på til sammen
18 mill. kroner.
Dette medlem vil vise til at
i Samferdselsdepartementets svar på spørsmål
fra Venstres stortingsgruppe går det fram at anleggsstart
ved rv 17 Tverrlandet-Godøystrømmen
i 2007 er avhengig av til-slutning til delvis bompengefinansiering.
Dette medlemforeslår
på denne bakgrunn et kutt i bevilgning til rv 17
Tverrlandet-Godøystrømmen med 25 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag, samt at Regjeringen kommer tilbake
til posten i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett dersom de
nødvendige avklaringer da foreligger.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn et kutt over kap. 1320 Staten vegvesen
post 30 Riksveginvesteringer med 25 mill. kroner.
Dette medlem viser til sitt forslag
om fordeling innen tildelt ramme. Avvik i forhold til regjeringen Stoltenberg
IIs forslag går fram av tabellen.
Påplussinger og
kutt i forhold til St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | V |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | 145 300 | 141 500 (-3 800) |
| 1 | Driftsutgifter | 105 400 | 101 600 (-3
800) |
1313 | | Luftfartstilsynet | 148 400 | 147 200 (-1 200) |
| 1 | Driftsutgifter | 139 600 | 138 400 (-1
200) |
1320 | | Statens
vegvesen | 14 849
500 | 14 828
400 (-25 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 696 700 | 4 671 700 (-25 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 424 500 | 467 500 (+43 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 157 200 | 200 200 (+43
000) |
1354 | | Statens
jernbanetilsyn | 34 800 | 33 700 (-1 100) |
| 1 | Driftsutgifter | 34 800 | 33 700 (-1
100) |
1380 | | Post-
og teletilsynet | 226 600 | 214 700 (-11 900) |
| 1 | Driftsutgifter | 169 000 | 157 100 (-11 900) |
| | Sum
utgifter | 25
158 174 | 25
158 174 (0) |
| | Sum
inntekter | 1
981 390 | 1
981 390 (0) |
| | Sum netto | 23 176
784 | 23 176
784 (0) |