For nærmere beskrivelse av de enkelte
kapitler innen rammeområde 8, henvises det til St.prp.
nr. 1 (2007-2008) fra Finansdepartementet, del II, kap. 42 på side 33,
til St.prp. nr. 1 (2007-2008) fra Justis- og politidepartementet,
del II, kap. 451/3451 på side 135-137 og til St.prp.
nr. 1 (2007-2008) fra Forsvarsdepartementet, del II, kapitler på side
71-119.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 4 100 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 4 800 000 |
Komiteen viser til St.prp. nr.
1 (2007-2008) og har ingen merknader.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 500 679 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 512 383 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 130 612 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 136 228 000 |
Komiteen vil vise til omtalen
av samfunnssikkerhet og beredskap og Regjeringens forslag til bevilgninger
for kap. 451 og kap. 3451 under programkategori 06.50 på sidene
122-139 i St.prp. nr. 1 (2007-2008) fra Justis- og politidepartementet.
Dagens sikkerhetsutfordringer er i mindre grad
knyttet til tradisjonelle militære trusler. Muligheten
for terroranslag, større miljø- og naturkatastrofer
eller storulykker er blitt større. Komiteen er
enig i at man må arbeide for en helhetlig sikkerhetspolitikk,
for styrket samfunnssikkerhet og god balanse i forholdet mellom militær
og sivil beredskap. Komiteen er derfor opptatt av
at man kontinuerlig avklarer og kartlegger eventuelle beredskapsmessige
gråsoner, fordi en god samhandling mellom ulike sektorer
og etater er en kritisk faktor for å lykkes i krisehåndtering. Økt
bruk av øvelser på alle nivå i offentlig
forvaltning er etter komiteens mening derfor viktig,
for både å styrke beredskapsevnen og avdekke mulige
svakheter og uklarheter i samhandlingen.
Komiteen viser til at Sivilforsvaret
skal bistå nød- og redningsetatene ved større
ulykker og hendelser, og at den operative styrken pr. i dag er på ca.
10 000 personer. Komiteen merker seg videre
at forslag til ny styrkestruktur for Sivilforsvaret, samt ny sivilforsvarslov,
er til vurdering og under arbeid i Justis- og politidepartementet.
Komiteen ser derfor frem til
den kommende stortingsmeldingen om samfunnssikkerhet, for nærmere avklaring
om Sivilforsvarets fremtidige rolle og ressursbehov innenfor det
totale samfunnssikkerhetsbehovet for Norge.
Komiteen vil i denne sammenheng
også vise til sine tidligere merknader om Nasjonalt utdanningssenter
for samfunnssikkerhet og beredskap (NUSB) og behovet for å satse
på økt kompetanse på et overordnet nivå,
jf. Innst. S nr. 49 (2004-2005) til St.meld. nr. 39 (2003-2004)
Samfunnssikkerhet og sivilt-militært samarbeid. Komiteen ber
om at departementet følger opp målsettingene for
dette kompetanseområdet.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 328 978 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 333 386 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 0 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 200 000 |
Komiteen viser til St.prp. nr.
1 (2007-2008) og har ingen merknader.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 271 532 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 989 000 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 354 200 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 152 000 000 |
Komiteen viser til at Forsvarsbygg
er et forvaltningsorgan organisert som egen virksomhet, og drives i
stor grad etter forretningsmessige prinsipper med eget styre og
eget budsjett. Leieinntekter og oppdrag fra sine kunder er de viktigste
inntjeningsområdene og det som setter rammene for virksomheten.
Komiteen har merket seg at Forsvarsbygg
skal redusere husleiepriser - ved interneffektivisering av tjenestefunksjonene
forvaltning, løpende drift, vedlikehold, lov- og forskriftsrelatert
utvikling, samt renhold - med minimum 10 pst. innen utgangen av
2008 i tråd med gjeldende langtidsplan, jf. Innst. S. nr.
234 (2003-2004). Dette kravet er ut over oppnådde effektiviseringsgevinster
ved utgangen av 2006, og ut over de tilpasninger som er en konsekvens
av arealnedtrekk i forsvarssektoren.
Komiteen mener derfor at det
er viktig at de ansatte og ansattes organisasjoner i Forsvarsbygg
fortsatt involveres på en skikkelig måte i denne
prosessen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er også gjort kjent
med at de ansattes organisasjoner uttrykker at dette effektiviseringskravet
gir et uakseptabelt press mot bl.a. renholdstjenestene i Forsvaret. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig at de ansatte og ansattes organisasjoner
i Forsvarsbygg fortsatt involveres på en skikkelig måte
i denne prosessen.
Komiteen merker seg
videre at det i budsjettforslaget for 2008 er lagt opp til et nettoresultat
ved avhending av eiendom på 152 mill. kroner, og at dette er
200 mill. kroner lavere enn i 2007-budsjettet. Bakgrunnen for dette
er at en vesentlig større andel av gjenværende
EBA-masse er objekter med betydelige avhendingskostnader.
Komiteen merker seg at det for
2008 er foreslått å avsette 1 500 mill.
kroner til investeringer i eiendom, bygg og anlegg, og at dette
er en reell økning på 442,4 mill. kroner fra 2007. Økningen
skyldes bl.a. høyere kostnader i byggebransjen og et ønske
om å legge til rette for raskest mulig oppstart av investeringstiltak. Videre
slutter komiteen seg til igangsetting av de to nye
prosjektene med kostnadsramme over 100 mill. kroner, Militært
treningsanlegg - Haakonsvern og flerbrukshall på Skjold
fase 1.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett, kap. 1710 i Budsjett-innst.
S. I. (2007-2008) hvor Høyre øker rammen med 133
mill. kroner i forhold til det foreliggende forslaget.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 147 034 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 150 191 000 |
Komiteen har merket seg at korrigert
for budsjettekniske endringer er nivået på basisfinansieringen
av Forsvarets forskningsinstitutt i 2007 videreført i 2008.
Komiteen er innforstått
med at et hovedmål for Forsvarets forskningsinstitutt skal
være å bistå Forsvarsdepartementet med
råd angående effektivisering og modernisering
av Forsvaret, herunder råd som er av betydning for beslutninger
som vil forme Forsvarets fremtidige struktur. Komiteen ser
også viktigheten av at instituttet har et spesielt ansvar
for vitenskapelig basert teknologisk rådgivning.
Komiteen er opptatt av at Forsvaret
ser på muligheter for samarbeid med allierte og andre naturlige samarbeidspartnere
vedrørende materiellanskaffelser og logistikk. Komiteen er
derfor positiv til at instituttet skal støtte opp under
Forsvarsdepartementets målsetting om styrket internasjonalt
materiellsamarbeid og økt kjøp av standardiserte
produkter til erstatning for egenutvikling av teknologi.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 592 552 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 610 796 000 |
Komiteen merker seg at korrigert
for budsjettekniske endringer er post 1 reelt redusert med 30 mill. kroner
sammenlignet med saldert budsjett for 2007. Komiteen tar
til etterretning at endringen bl.a. skyldes reduksjon i omstillingskostnader
for Forsvarsbygg og reduserte lønnskostnader til avgangsstimulerende tiltak
(AST).
Komiteen ser viktigheten av at
Forsvarsdepartementet representerer ved forsvarsattacheene ved norske
utenriksstasjoner. Komiteen er og klar over at Forsvarsdepartementet
i tillegg har militærrådgivere ved en rekke av
Norges delegasjoner. Videre er komiteen innforstått
med at attachéordningen kontinuerlig er under vurdering
og at forsvarsattacheenes plassering og sideakkreditering derfor
kan bli endret over tid.
Komiteen har merket seg at Norge
i 2006 og 2007 har bidratt til opplæring relatert til den
irakiske sikkerhetssektoren. Videre tar komiteen til
etterretning at det basert på en helhetsvurdering ikke
planlegges nye kurs i regi av Forsvarsdepartementet i Norge i 2008.
Komiteen tar til orientering
at Forsvarsbygg i perioden 2002-2005 har redusert antall årsverk
i organisasjonen betydelig. Komiteen er fornøyd
med at målsettingen om bemanningsreduksjoner på ca.
540 årsverk, som var Forsvarsbyggs andel av Forsvarets daværende
reduksjonsmål på 5 000, ble nådd. Komiteen merker
seg at for å oppnå målet har Forsvarsbygg
bl.a. benyttet seg av avgangsstimulerende tiltak (AST). Komiteen registrerer
at dette påfører Forsvarsbygg forpliktelser utover
omstillingsperioden.
Komiteen merker seg at korrigert
for priskompensasjon er post 71 Overføring til andre, økt
med 1,1 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2007. Komiteen er
opptatt av at Forsvarsdepartementet gir støtte til en rekke
frivillige organisasjoner som støtter opp om Forsvarets
oppgaver og som bidrar til å styrke befolkningens kunnskap
om, og forståelse for, norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Komiteen er på bakgrunn
av spørsmål overfor departementet gjort kjent
med at det er lagt opp til en økonomisk støtte
til Veteranforbundet for "Skadde i Internasjonale Operasjoner (SIOPS)"
på kr 400 000. Utover dette beløpet er
det opplyst om at SIOPS har anledning til å søke
om midler til andre konkrete prosjekter. Komiteen er
tilfreds med dette.
Komiteen er også kjent
med at det foreligger rapporter fra to arbeidsgrupper om veteraners
rettigheter i forhold til Forsvaret som arbeidsgiver og om veteraners økonomiske
rettigheter ved personskade, herunder psykiske senskader. Komiteen understreker betydningen
av en rask avklaring av disse sakene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti merker seg Statskonsults evaluering
av tilskuddsordningen for frivillige organisasjoner fra 2006. Disse
medlemmer er kjent med at Norges Fredsråd har mottatt
prosjektstøtte til gjennomføring av Freds- og
forsvarspolitisk seminar i 2007. Disse medlemmer ønsker å stimulere
til økt samarbeid og en bredere dialog i sikkerhetspolitikken
og forutsetter at aktivitetsbaserte tilskudd også er tilgjengelig
for fredsorganisasjonene.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 2 293 386 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 1 834 280 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 12 687 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 5 253 000 |
Komiteen registrerer at korrigert
for budsjettekniske endringer er post 1 reelt redusert med 510,6
mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser med undring og bekymring på at
den reelle endringen i hovedsak skyldes at øvelse Cold
Response 2008 ikke gjennomføres. Disse medlemmer ser
det som svært uheldig at Forsvaret ikke ser det som økonomisk
mulig å gjennomføre øving. Disse
medlemmer er bekymret for at dette vil medføre
at norske soldater ikke får den øvingsaktiviteten
som er nødvendig for å tilegne seg de nødvendige
kunnskaper og erfaring i forhold til de oppgaver Forsvaret er pålagt å løse.
Disse medlemmer viser til at
departementet i St.prp. nr. 1 (2007-2008) anfører innfasingen
av økonomiprosjektet i LOS-programmet i Forsvaret som den viktigste
grunn til at betydelig alliert øvelsesaktivitet i Norge
avlyses. Disse medlemmer anerkjenner viktigheten
av økonomistyringsprogrammet, men anser likevel at innføringen
burde kunne gjennomføres i et tidsrom og på en
måte som ikke går på bekostning av Forsvarets
største og viktigste øvelse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti merker seg at øvelsene
Cold Response 2008 og Gemini ikke vil bli gjennomført i
2008, og at årsaken er at Forsvardepartementet og Forsvarssjefen
prioriterer gjennomføringen av Økonomiprosjektet
i LOS-programmet i Forsvaret. Disse medlemmer merker
seg videre at det vil bli foretatt en gjennomgang av syklusen på større øvelser, pga.
kostnadsutviklingen forbundet med slike øvelser. Disse
medlemmer vil også vise til at selv om ikke øvelsene
gjennomføres, så vil forsvarsgrenene tilføres øvingsmidler
som til en viss grad kompenserer for bortfall av øvelsene. Disse
medlemmer merker seg også at vertlandsstøtten
til utenlandske avdelinger som kommer til Norge på trening,
gjennomføres som planlagt.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 101 743 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 103 900 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 0 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 2 700 000 |
Komiteen viser til at NSM spiller
en sentral rolle i å beskytte samfunnsfunnsfunksjoner og
infrastruktur mot en rekke nye og mer uklare trusler. Komiteen vil særlig
anerkjenne viktigheten av at disse oppgavene utføres i
samarbeid med næringsliv og andre sentrale samfunnsaktører,
blant annet gjennom NorCERT. Komiteen viser videre
til at Forsvarsdepartementet og Justis- og politidepartementet i
samarbeid skal foreta en systematisk gjennomgang av NSMs oppgaveportefølje
med tanke på hensiktsmessig ressursbruk, og imøteser
dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at Norge må stå sterkt rustet
mot trusler rettet mot infrastruktur og myke mål. Videre
mener disse medlemmer det er nødvendig å heve
den generelle kompetanse og forståelse for dagens og morgendagens
trusselbilde innenfor NSMs ansvarsområde. Disse
medlemmer ønsker i denne forbindelse å vise
til Fremskrittspartiets alternative budsjett i Budsjett-innst. S.
I (2007-2008), jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 2 060 291
000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 2 174 458 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 39 191 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 39 677 000 |
Komiteen viser til at tradisjonell
utdanning for vernepliktige blir tilbudt gjennom Voksenopplæringen, og
merker seg videre at studiepoeng for vernepliktige vil implementeres
i løpet av 2008. I tillegg ser komiteen viktigheten
av at Forsvarets Skolesenter skal levere tidsriktig og målrettet
kompetanse til Forsvarets militære organisasjon.
Komiteen merker seg i tillegg
at Forsvarets kompetansesenter for kommando-, kontroll- og informasjonssystemer
i 2008 vil ha spesielt fokus på styrkeproduksjon av kjernekompetanse
for understøttelse av operasjoner, i tillegg til kapasitetsoppbygging
for å styrke understøttelsen av den operative
evne i internasjonale operasjoner. I tillegg vil Forsvarets kompetansesenter
for logistikk (FKL) på Sessvollmoen bli videreført
i 2008 som et felles kompetansesenter som utvikler, produserer og
leverer kompetanse og operative kapasiteter til støtte
for operasjoner både i Norge og i utlandet.
Komiteen ser det som positivt
at Helse- og omsorgsdepartementet og Forsvarsdepartementet nå har
kommet frem til en omforent modell for oppfølging av veteraner
og at det i løpet av 2008 skal etableres nødvendige
ressurser i Forsvarets sanitet slik at Forsvaret skal kunne ta sin
del av oppfølgingsansvaret.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 3 784 037
000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 3 967 421 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 3 423 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 3 465 000 |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er tilfreds med at Regjeringen
legger opp til en betydelig av styrking av Hæren i 2008.
Disse medlemmer vil vise til
at bevilgningen til Hæren reelt styrkes med 3,9 prosent,
eller 146 mill. kroner, sammenlignet med 2007. Den reelle budsjettøkningen
for 2007 og 2008 blir dermed samlet på 455 mill. kroner.
Videre vil disse medlemmer vise
til at over 2 år vil Hæren ha økt antall årsverk
med over 40 prosent, noe som må anses som en betydelig
styrking. Disse medlemmer merker seg at i 2008 skal
dette nivået på årsverk som et minimum
videreføres, og at den videre oppbyggingen av Hæren
vil ta noe lengre tid, og derfor strekke seg inn også i
neste langtidsperiode.
Disse medlemmer merker seg at
den foreslåtte økningen i Hærens budsjett
skal bidra til å styrke evnen til operativ aktivitet og
utdanning til deltakelse i flernasjonale freds- og stabiliseringsoperasjoner
i FN- og NATO-regi. Videre merker disse medlemmer seg at
det i denne sammenheng vil bli gitt prioritet til å styrke
personellets utholdenhet, bedre materiellsituasjonen og styrke kompetanse-
og sikkerhetsarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som naturlig å øke overføringene
til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske
situasjon. Videre er disse medlemmer opptatt av at
Hæren nå må få forutsigbarhet
i sine budsjetter, slik at Hæren kan løse de oppdrag
som blir pålagt av Stortinget. De senere års budsjetter
har undergravet Hærens mulighet til å løse
de pålagte oppgaver. Det er derfor behov for økt
trening og innkjøp av materiell i øvings- og utdanningssammenheng.
Dette er oppgaver som er viktige og nødvendige for å opprettholde
et troverdig forsvar.
Samtidig er det en klar dreining mot et større
fokus mot nordområdene i den generelle sikkerhetspolitiske debatt.
Dette fordrer at Forsvaret har en vesentlig tilstedeværelse
i Nord-Norge inklusiv Finnmark. Hæren har i så måte
en viktig oppgave og må derfor sikres ressurser nok til å ha
den nødvendige struktur i nordområdene. Videre
er det et akutt behov for 500 nye befal til Hæren for å løse
de oppgaver Hæren er pålagt. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å vise til Fremskrittspartiets alternative
budsjett i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Komiteens medlem fra Høyre har
merket seg at det legges opp til en styrking av Hæren slik
det har vært forutsatt. Dette medlem har
likevel merket seg at denne opptrapping tar lengre tid enn tidligere antatt
og derfor vil strekke seg inn i neste planperiode.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 2 693 410
000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 2 846 940 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 5 742 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 23 140 000 |
Komiteen merker seg at korrigert
for budsjettekniske endringer er post 1 Driftsutgifter reelt økt
med 0,7 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2007.
Komiteen er innforstått
med at Sjøforsvaret skal prioritere det sjømilitære
nærværet i nordområdene. Komiteen merker
seg at Sjøforsvaret vil fortsette innfasingen av nye strukturelementer
i 2008. Videre registrerer komiteen at den samtidige
utskiftingen av flere fartøyklasser vil medføre
en reduksjon i aktivitet og styrkeproduksjon i noen år. Komiteen forventer
likevel at dette ikke får alvorlige konsekvenser for de
pålagte oppgaver Sjøforsvaret skal løse
i perioden. Komiteen registrerer at de nye Fridtjof
Nansen-klasse fregatter forventes å ha en begrenset operativ kapasitet
for to fartøyer i 2008.
Komiteen ser med bekymring at
de første fregattene tidligst kan forventes å ha
maritime helikoptre (NH-90) med initiell operativ kapasitet om bord
fra 2011-2012, på grunn av forsinket leveranse. Komiteen forventer
at Stortinget blir orientert om fremdriften i innfasingen av disse
kapasiteter.
Komiteen er fornøyd
med at Sjøforsvaret skal ha fokus på å opprettholde
operativ aktivitet i nord på et høyest mulig nivå. Komiteen registrerer
at hovedutfordringen for Sjøforsvaret i 2008 vil være å sikre
personell og kompetanse til Sjøforsvarets godkjente struktur
med fokus på bemanning av nye fartøyer. Komiteen forventer
at det iverksettes tiltak for å lette situasjonen og sikre
operative kapasiteter til det stadig gjeldende behov for Sjøforsvaret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som naturlig å øke overføringene
til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske
situasjon. Sjøforsvaret er i den situasjon at det er til
stadighet aktuelt å nytte fartøy i forbindelse
med internasjonale operasjoner. Videre er disse medlemmer svært
opptatt av at Marinens tilstedeværelse i nordområdene
må styrkes betraktelig. Spesielt må man se Forsvarets
nærvær og fokus i sammenheng med dagens og morgendagens
politiske og militære utfordringer. Dette medfører
store krav til dyktighet, fleksibilitet og materiell.
Videre er Forsvaret i ferd med å innføre
nye fregatter, og dette medfører da en kraftig økning
i behovet for driftsmidler. Forberedelsene til innfasing av nye
MTB-er vil også belaste Sjøforsvarets budsjett.
Det er derfor nødvendig å styrke driftsbudsjettet,
slik at disse oppdrag kan løses på en hensiktsmessig
og forsvarlig måte. Disse medlemmer viser
også til de utfordringer Sjøforsvaret har i forbindelse
med utdanning av mannskaper til en stadig voksende flåte. Disse
medlemmer ønsker i denne forbindelse å vise
til Fremskrittspartiets alternative budsjett i Budsjett-innst. S.
I (2007-2008), jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 3 392 486
000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 3 406 254 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 57 467 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 58 180 000 |
Komiteen merker seg
at Luftforsvaret i 2008 viderefører å produsere
styrker til Forsvarets styrkestruktur og operative engasjement,
gjennomføre pålagt fredsvirksomhet og bidra til å løse
oppdrag i fred, krise og krig både nasjonalt og internasjonalt.
I tillegg ser komiteen viktigheten av at også Luftforsvaret
vil ha et hovedfokus på den operative aktiviteten i nord.
Komiteen merker seg at Luftforsvaret
forventer å fylle utdanningskvotene i 2008 gjennom direkterekruttering
av personell med befalsutdanning til fagutdanning og avdelingsbefalstilsetting,
en ordning som planlegges nyttet også i fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som naturlig å øke overføringene
til den spisse delen av Forsvaret, ut fra dagens sikkerhetspolitiske
situasjon. Luftforsvaret er i den situasjon at det i dag benyttes
- og at det i fremtiden vil være aktuelt å benytte
- deres fly og mannskaper i forbindelse med internasjonale operasjoner.
Videre er disse medlemmer opptatt av å styrke
den maritime overvåkningen i nordområdene. Dette
medfører store krav til dyktighet, fleksibilitet og materiell.
Det er etter disse medlemmers oppfatning viktig å ta
høyde for økede kostnader i forbindelse med innfasing
av nye transportfly. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å vise til Fremskrittspartiets alternative
budsjett i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 1 064 891
000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 1 082 867 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 1 774 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 1 796 000 |
Komiteen registrerer
at korrigert for budsjettekniske endringer er post 1 Driftsutgifterreelt økt med 7,3 mill. kroner
sammenlignet med saldert budsjett for 2007.
Komiteen ser at en fortsatt modernisering
av HVs materiell har høy prioritet. Komiteen tar
til etterretning at det er forventet investert inntil 450 mill.
kroner i nytt materiell i 2008. Komiteen tar til
orientering at styrkeproduksjon og operativ virksomhet i 2008 videreføres
på et noe lavere nivå enn i 2007.
Komiteen registrerer at Regjeringen
vil utvide ordningen med frivillige heimevernssoldater for å støtte
forsvarsgrenenes deltagelse under operasjoner i utlandet. Komiteen ser
på heimevernssoldater som en stor ressurs for Forsvaret
og er positiv til at disse på frivillig basis deltar i
operasjoner i utlandet der dette er hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser med bekymring på at dette medfører
at full operativ kapasitet ikke vil nås for alle styrkekategorier
ved utgangen av inneværende langtidsperiode, slik det var
forutsatt ved langtidsperiodens inngåelse. Disse
medlemmer forventer at dette vil bli brakt i orden så raskt
som mulig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Regjeringen
legger stor vekt på kvalitetsreformen i Heimevernet (HV)
og prioriterer derfor HV også i 2008. Disse medlemmer vil
vise til at fortsatt modernisering av HVs materiell har høy
prioritet og det forventes investert inntil 450 mill. kroner i nytt materiell
i 2008. Disse medlemmer merker seg at styrkeproduksjon
og operativ virksomhet videreføres i 2008, på et
noe lavere nivå enn i 2007. Disse medlemmer merker
seg også at dette medfører at full operativ kapasitet
ikke vil nås for alle styrkekategorier ved utgangen av
inneværende langtidsperiode. Disse medlemmer merker
seg videre at det totalt er det avsatt inntil 1 504 mill. kroner
til fornying og drift av HV i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som en nødvendighet å øke denne posten
for å ivareta de behov Heimevernet har for å gjennomføre
nødvendig og tidsmessig trening og utdannelse. Materiellmessig
står Heimevernet overfor store utfordringer, dette må det
tas høyde for i budsjettrammen. Disse medlemmer mener
at med en betydelig omorganisering er Heimevernet i likhet med øvrige
våpengrener avhengig av forutsigbarhet i budsjettene og
tilpasning av budsjettene etter aktivitetsnivå. Disse
medlemmer mener det er viktig å ta hensyn til den
senere tids utvikling og bruk av heimevernssoldater og befal i fredstid,
i sammenheng med terrorberedskap o.l. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å vise til Fremskrittspartiets alternative
budsjett i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Komiteens medlem fra Høyre viser
til sine generelle merknader, hvor kap. 1734 tilføres 50
mill. kroner utover det foreliggende forslag. Dette medlem har
særlig merket seg at omfanget av øvelser for Heimevernets
mannskaper ikke er tilfredsstillende. Omstillingene i Heimevernet
er meget vellykkede og dette medlem mener at styrket øvelsesaktivitet
er nødvendig for ytterligere å bygge opp under
denne positive utviklingen.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 815 311 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 834 347 000 |
Komiteen viser til
at Etterretningstjenestens budsjett for 2008 medfører en
videreføring i forhold til saldert budsjett for 2007. Komiteen viser
videre til den helt sentrale rolle E-tjenesten spiller i forhold
til å betjene militære og relevante sivile brukere
om endringer i den militære og politiske situasjonen i
norsk interesseområde og i forhold til norske styrker som
opererer utenfor landets grenser. I en tid der informasjon blir stadig
viktigere er en kompetent og effektiv etterretningstjeneste en forutsetning
for å sikre militære og sivile myndigheter et
korrekt og oppdatert beslutningsgrunnlag. Komiteen vil
særlig understreke viktigheten av å opprettholde
og styrke forbindelser og samarbeid med tilsvarende tjenester i
andre land.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 2 478 362
000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 2 500 807 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 240 248 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 225 244 000 |
Komiteen viser til at Forsvarets
logistikkorganisasjons (FLO) budsjett er foreslått redusert
med reelt 142,8 mill. kroner fra saldert budsjett 2007. Komiteen merker
seg videre at det i budsjettforslaget anføres at Forsvarets
driftssituasjon i 2008 blir krevende for flere avdelinger, ikke
minst i Forsvarets logistikkorganisasjon.
Komiteen er også gjort
kjent med at flere av arbeidstakerorganisasjonene i Forsvaret er
bekymret for at det ikke er samsvar mellom de reduksjonskrav FLO
blir pålagt og hva den operative aktivitet krever av logistikk-
og støttefunksjoner.
Komiteen merker seg også at
det i St.prp. nr. 22 (2007-2008) Om endringar i statsbudsjettet
for 2007 under Forsvarsdepartementet, foreslås å styrke
budsjettet til FLO betraktelig for å dekke høyere
kostnader enn budsjettert. Komiteen forutsetter av
den grunn at departementet nøye følger opp utviklingen
og kostnadssituasjonen i FLO for 2008. Komiteen vil
for øvrig vise til sin budsjettmerknad om FLO fra i fjor,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2006-2007), om at årsverksrammer
må betraktes som et verktøy, men at de ikke må stå i
veien for å etablere løsninger som er totaløkonomisk
gunstige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på at FLO ikke er i stand til å levere
det materiell og tjenester de operative avdelinger etterspør.
Riksrevisjonen skriver i Dokument nr. 1 (2006-2007) Forsvarsdepartementet,
at de er bekymret for norsk forsvarsevne som følge av FLOs
manglende midler til å ansette personell for å foreta
innkjøp og andre oppgaver i forbindelse med logistikk til
Forsvarets avdelinger. Dette bekymrer også disse
medlemmer. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å vise til Fremskrittspartiets alternative budsjett
i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 9 132 225
000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 8 854 548 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 260 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 273 230 000 |
Komiteen merker seg at korrigert
for budsjettekniske endringer er post 1 Driftsutgifter reelt økt
med 13 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2007.
Komiteen merker seg at post 45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, er redusert
med om lag 134 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2007. Komiteen er
innforstått med at posten omfatter investeringer i nytt
materiell til Forsvaret. Komiteen er derfor opptatt
av at posten er tilpasset de reelle investeringsbehov. Komiteen er
videre klar over at posten i tillegg omfatter utgifter til markedsføring
av forsvarsmateriell i utlandet i samarbeid med norsk industri. Komiteen er
opptatt av at norsk industri får assistanse og aktiv støtte
fra Forsvarsdepartementet i forbindelse med salg av norsk forsvarsteknologi
og kompetanse. Særlig er komiteen opptatt
av at materiellanskaffelser som gir rett til gjenkjøp gir
norsk industri oppdrag som er teknologidrivende og gir adgang til
markeder også i sivil sektor.
Komiteen tar til etterretning
at investeringsaktiviteten i 2008 rettes inn mot investeringer i
strukturen som ble vedtatt ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004). Komiteen er fornøyd
med at Forsvarsdepartementet vil sikre at nye prosjekter blir styrt
inn mot vedtatt struktur bl.a. ved hjelp av en gjennomgående
perspektivplan for materiell som oppdateres årlig.
Komiteen ser positivt på at
det for perioden 2005-2008 er lagt til grunn en gradvis økende
avsetning av midler til materiellinvesteringer for å understøtte
den omfattende moderniseringen av Forsvaret. Komiteen tar
til orientering at det totalt er avsatt om lag 7,7 mrd. kroner innenfor
kap.1760 post 45. Videre merker komiteen seg at dette
nivået sikrer gjennomføring av pågående
prosjekter som nye fregatter, MTB Skjold, nye sjømålsmissiler
(NSM), oppdatering av P-3 Orion, nye maritime helikoptre, nye pansrede
kjøretøyer, oppdatering av F-16 med mer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er bekymret over at den bevilgningsmessige
utviklingen imidlertid ligger under det behovet som ble anslått
i forbindelse med inneværende langtidsplan. Disse
medlemmer registrerer at samlet underdekning i perioden
2005-2008 med dette vil bli ca. 4 mrd. kroner. Disse medlemmer registrerer
at konsekvensene av denne underdekningen er blitt delvis redusert
ved forsinket innfasing av nye fregatter og maritime helikoptre,
som har ført til mindre utbetalinger enn planlagt. Disse
medlemmer ser utfordringene i at behovet for fortsatt fornyelse
i årene som kommer er betydelig. Videre er disse
medlemmer klar over at utbetalinger til fregattene og de maritime
helikoptrene vil pågå også etter 2008. Disse medlemmer ser
at dette øker utfordringene i neste langtidsperiode.
Komiteens medlem fra Høyre vil
i denne forbindelse særlig vise til Høyres alternative
budsjett i Budsjett-innst. S. I (2007–2008), hvor kap.
1760 økes med kr 366 000 000 i forhold
til det foreliggende budsjettforslag.
Stortinget besluttet i 2001 (Innst.
S. nr. 342 (2000- 2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001)) at en fremskaffelse
av nye kampfly skulle forberedes. Dette arbeidet pågår. Komiteen registrerer
at Regjeringen er opptatt av at de har lagt forholdene til rette
for en reell konkurranse i kampflyprosessen og at Regjeringen har
forsterket og utvidet den etablerte dialogen med de tre aktuelle
kandidatene for nye kampfly; Eurofighter, JAS Gripen
og Joint Strike Fighter (JSF).
I denne forbindelse er komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre opptatt
av at det er en faktisk reell konkurranse mellom de tre aktuelle
tilbydere. Disse medlemmer ser det som avgjørende
at de tre kandidatene behandles likt og at de får samme
oppfølging i forbindelse med kontakt med Forsvarsdepartementet,
Regjeringen og norsk industri.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at i motsetning
til tidligere regjering, er det nettopp denne regjeringen Stoltenberg
II som har etablert en reell konkurransesituasjon mellom de tre
kampflykandidatene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
dagens økonomiske situasjon i Forsvaret som kritisk. Spesielt
med tanke på store materiellanskaffelser er situasjonen
vanskelig. For å lette dette presset ønsker disse
medlemmer å fordele innkjøpet av nye kampfly
til 2 blokker. Dette selvsagt uavhengig av valg av type kampfly. Disse
medlemmer ser både økonomiske og teknologiske
fordeler ved å foreta en anskaffelse på denne
måten. Teknologisk vil Forsvaret på denne måten
kunne vurdere nye typer kampfly, eller andre typer luftromsstridsmidler, som
blir utviklet frem mot anskaffelse av blokk 2 av kampfly, på et
senere tidspunkt. Disse medlemmer ser klare fordeler
ved å anskaffe et mindre antall kampfly så snart
som mulig, slik at overlapping mellom den eksisterende og kommende
flytypen kan gå så smertefritt som mulig.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
mulighetene for delt innkjøp av nye kampfly, og ber Regjeringen
utrede konsekvensene ved split-buy-forhold til de nå aktuelle leverandører
av nye kampfly."
"Stortinget ber Regjeringen likestille
utviklingskontraktene mellom Norge og de tre prosjektene JSF, Eurofighter
og JAS/Gripen, økonomisk og politisk."
Disse medlemmer ønsker
at Regjeringen må iverksette en vurdering av tilstanden
til Orion-flyene samt en plan for nyanskaffelse av ny tilsvarende
kapasitet. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en tilstandsrapport på dagens Orion-fly. Stortinget ber
Regjeringen fremlegge for Stortinget en plan for anskaffelse av
tilsvarende kapasitet."
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 816 689 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 842 563 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 370 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 375 000 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at Regjeringen viderefører et høyt nivå på bevilgningene
til Kystvaktens og at aktivitetene i nordområdene forutsettes
styrket i 2008.
Flertallet vil vise til at Kystvakten
gjennom prioritering av nordområdene har fått
betydelige reelle bevilgningsøkninger i de senere år,
og at dette høye nivået foreslås videreført
i 2008.
Disse medlemmer vil videre vise
til at Kystvaktens sentrale oppgaver i fredstid er å hevde
norsk suverenitet i norsk sjøterritorium og suverene rettigheter
i havområder under norsk jurisdiksjon. Videre vil disse medlemmer vise
til at gjennom tilgjengelighet, tilstedeværelse og kompetanse
skal Kystvakten medvirke til troverdig norsk suverenitetshevdelse,
og ivaretakelse av norske rettigheter og forpliktelser i disse områdene.
Disse medlemmer har merket seg
at Kystvaktens struktur moderniseres gjennom planmessig utskifting
av eldre fartøyer, og at inntil 15 fartøyer skal
seiles i 2008. Videre merker disse medlemmer seg
at forsinket innfasing av NH-90-helikoptre medfører at Lynx-helikoptre
fortsatt må operere, noe som vil gi redusert helikoptertilgjengelighet
i 2008. Disse medlemmer merker seg også at
Kystvakten i 2008 må tilpasse aktivitet og seilingsmønster
til de nye fartøyene som skal settes i drift og som er
noe dyrere å drifte enn de gamle. Disse medlemmer vil
imidlertid vise til at dette kompenseres i noen grad av at de nye
fartøyene har økt kapasitet og rekkevidde.
Disse medlemmer har videre merket
seg at produksjonen i Kystvakten måles bl.a. i antall patruljedøgn,
men at patruljedøgn alene imidlertid sier lite om effekten
av Kystvaktens arbeid. Disse medlemmer er derfor
enige i at rett kontroll på rett sted til rett tid også avhenger
av det totale situasjonsbildet og beslutningsgrunnlaget som etableres
bl.a. gjennom overvåkning, og at Luftforsvarets maritime
patruljefly er en viktig del av Kystvaktens virksomhet. Disse medlemmer er
tilfreds med at Kystvaktens aktivitet i 2008 prioriteres til nord.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som et klart behov å få en bedre tilstedeværelse
av Kystvakten i våre nordområder og ellers langs
vår langstrakte kyst. De senere år har det vært
en negativ utvikling i tilstedeværelse og antall operative tjenestedøgn. Disse
medlemmer bygger denne bekymring på at blant annet
kystvaktfartøyet ”KV Svalbard” i det
siste året har hatt en betydelig nedgang i operative tjenestedøgn.
Videre ønsker disse medlemmer å peke
på det faktum at ”KV Svalbard” i det inneværende år
også har hatt en dramatisk nedgang i antall operative helikoptertimer.
En slik utvikling er etter disse medlemmers oppfatning
svært lite relatert til en øket overvåking
av våre utsatte og strategisk svært viktige havområder
i nord. Disse medlemmer ønsker for ordensskyld å utdype disse medlemmers forståelse
for operative tjenestedøgn. Operative tjenestedøgn
er slik disse medlemmer oppfatter det, at kystvaktens
fartøy har en bemanning som er tilsvarende den som er tjenestespesifisert
for å oppfylle kravet om operabilitet i forhold til tjenestebeskrivelse.
Videre er det nødvendig at fartøyet er utstyrt
materiellmessig i forhold til de tjenesteoppgaver som er spesifisert
for tjeneste for det aktuelle fartøy. Det er og nødvendig
at fartøyet har de nødvendige støttekapasiteter
i forhold til tjenesteoppdrag og ressursbehov, herunder helikopterkapasitet,
vinsjkapasitet, bordingskapasitet, dykkere og andre nødvendige kapasiteter. Disse
medlemmer er av den oppfatning at flere av Kystvaktens fartøyer
har en nedgang i operative tjenestedøgn. Disse medlemmer er
derimot klar over at antall seilingsdøgn på enkelte
av Kystvaktens fartøy har hatt en positiv utvikling. Slik disse
medlemmer ser det innebærer dette dessverre ikke
at Kystvaktens oppgaver er blitt bedre ivaretatt. Disse medlemmer ser
ikke en stor gevinst i at fartøy nyttes til andre oppgaver
enn ordinær kystvakttjeneste, i tjenesteforstand ut fra
overvåkings- og suverenitetshevdelses tankegang. Disse
medlemmer mener det nå må bevilges mer
penger til drift, slik at operativ tilstedeværelse i større
grad kan sikres i våre havområder. Disse
medlemmer ønsker i denne forbindelse å vise
til vårt alternative budsjett i Budsjett-innst. S. I. (2007-2008),
jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 37 800 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 31 835 000 |
Komiteen viser til at Forsvaret
støtter redningstjenesten med 330-skvadronen på permanent
basis, og at det faglige og budsjettmessige ansvar for tjenesten
tilligger Justis- og politidepartementet som setter krav til beredskap
og tilgjengelighet. Komiteen merker seg også at
det er foretatt en kartlegging av relevante kostnader for redningshelikoptertjenesten,
og at det er fastlagt en fordelingsnøkkel for kostnader
som skal belastes henholdsvis Justis- og politidepartementet og Forsvarsdepartementet.
For øvrig viser komiteen til omtale av redningshelikoptertjenesten
i St.prp. nr. 1 (2007-2008) fra Justis- og politidepartementet.
I forbindelse med anskaffelse av nye redningshelikoptre,
vil komiteen fremheve at den fagmilitære anbefaling
er at nye redningshelikoptre baseres på en middelstung
enhetsplattform for å oppnå optimale operative,
logistiske og kompetansemessige synergier med øvrig helikopterstruktur
i Forsvaret.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 749 580 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 732 090 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 10 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 10 124 000 |
Komiteen registrerer at korrigert
for lønns- og priskompensasjon er post 1 økt med
6,3 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2007.
Komiteen tar til orientering
at Regjeringen prioriterer deltagelse i internasjonale operasjoner
innenfor rammen av multilaterale organisasjoner. Komiteen merker
seg at spesielt FN og NATO er prioritert. Komiteen tar
til etterretning at det er Regjeringens ambisjon at nivået
på norsk deltagelse i internasjonale fredsoperasjoner skal økes.
Komiteen er fornøyd
med at det kun er operasjoner som er påregnelige som er
lagt inn i budsjettet.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 228 622 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 244 489 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2007 | 2 288 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 2 316 000 |
Komiteen ser det som positivt
at Forsvarets musikk får økte bevilgninger i 2008,
også utover den bevilgning som ble gitt i Revidert nasjonalbudsjett 2007. Komiteen støtter
opp om det faktum at Forsvarets musikk er en viktig tradisjons-
og kulturbærer og et viktig kommunikasjonsverktøy
i Forsvaret.
Komiteen ser det som viktig og
positivt at det er utviklet en målsetting om at de nasjonale
festningsverkene skal ivaretas gjennom verdibevarende og tilstandsbasert
vedlikehold og fremtre med verdighet. Derigjennom er det også viktig
at økonomisk prioritering videreføres.
Komiteen anerkjenner at omleggingen
av Forsvaret har medført betydelige utfordringer for en
rekke kommuner. Forsvarsdepartementet har i samarbeid med Kommunal-
og regionaldepartementet utarbeidet et opplegg for å støtte
de kommunene som rammes hardest av Forsvarets omstilling, og at
denne støtte videreføres med samme beløp
i 2008 som i 2007, anses som viktig.
Komiteen er videre kjent med
at direktøren for Forsvarsmuseet har fått inntil
kr 500 000 til disposisjon, bl.a. for å vurdere
dette initiativet i sammenheng med Grunnlovsjubileet i 2014. Komiteen er
tilfreds med dette, og viser for øvrig til vedlagte brev
fra departementet i innstillingen.
Inntekter: | Kroner |
Saldert budsjett 2007 | 1 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2007-2008)
| 500 000 |
Komiteen viser til St.prp. nr.
1 (2007-2008) og har ingen merknader.