| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2007 | St.prp. nr.
1
(2007-2008) |
456 | 104,408 | 516,193 |
3456 | - | 21,253 |
Stortinget ga i Innst. S. nr. 104 (2006-2007),
jf. St.prp. nr. 30 (2006-2007), Justisdepartementet fullmakt til
inngåelse av kontrakt og igangsetting av utbygging av nytt
digitalt radionett for nød- og beredskapsetatene - nødnett
i et første utbyggingsområde. Første
byggetrinn omfatter seks politidistrikter rundt Oslofjorden.
Det ble også gitt fullmakt til å inngå kontrakt
om leveranse for utbygging av resten av landet med forbehold om
at landsdekkende utbygging ikke kan igangsettes før evaluering
av første trinn er gjennomført og Stortinget eventuelt
har vedtatt videre utbygging. Justisdepartementet inngikk i desember
2006 kontrakt om leveranse og drift av landsdekkende nødnett
med Siemens AS. Kontrakten ble 1. april 2007 overført
det nye selskapet Nokia Siemens Networks AS etter at Siemens og
Nokia gjennomførte en global fusjon av sine nettaktiviteter.
Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK)
ble etablert 1. april 2007. DNK har ansvaret for oppbyggingen
av det omfattende telekommunikasjonssystemet og skal eie og forvalte
nødnettet på vegne av staten. Direktoratet har
det overordnede ansvaret for utbygging, tilrettelegging og koordinering
i forhold til de etatsvise innføringsprosjektene i brann-,
helse- og politietaten. Når nettet tas i bruk, vil DNK
ha det løpende ansvaret for overvåking av nettets
kvalitet, herunder radiodekning og kapasitet i nettet, vurdering
av behovet for videreutvikling, justering og tilpasning av tjenestetilbudet
og avtaleverket med brukere, myndigheter og kommersielle aktører.
Direktoratet skal være brukerorientert og ha ansvar for å forvalte
betalingsordningen for bruk av nettet.
Opprinnelig fremdriftsplan, jf. St.prp. nr.
30 (2006-2007) og Innst. S. nr. 104 (2006-2007), tilsa at det meste
av utbyggingen av det første trinnet skulle foregå i
2007. Av kvalitetshensyn er det gjennomført en revidering
av planen for utbygging av selve radionettet. I henhold til revidert
plan legges det til grunn at nettet blir klart til bruk i Østfold,
Follo, Oslo, Romerike, Asker og Bærum og Søndre
Buskerud politidistrikt november 2008, dvs. om lag åtte
måneders forsinkelse i forhold til opprinnelig fremdriftsplan.
Investeringskostnadene øker ikke som følge av
forsinkelsen.
Stortinget har i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005) og
i Innst. S. nr. 104 (2006-2007) sluttet seg til at brukerne skal
dekke driftsutgiftene etter hvert som nødnettet bygges
ut og tas i bruk. Betalingssystemet vil innebære en betydelig
omfordeling av utgiftene mellom sektorene, jf. St.prp. nr. 30 (2006-2007).
Det er igangsatt en kostnadskartleggingsprosess som vil gi grunnlag
for eventuelle rammeoverføringer mellom sektorene. Nødetatenes
innføringsprosjekter dekkes innenfor egne rammer og inngår
ikke i kostnadsrammen for nødnettutbyggingen. Det legges
opp til at de frivillige organisasjonene skal delta i visse perioder
av trinn 1 for å sikre at evalueringen av første
utbyggingstrinn får tilstrekkelig bredde.
Kap. 456 post 1 Driftsutgifter foreslås
bevilget med 87,521 mill. kroner i 2008. Bevilgningen dekker statens
kostnader forbundet med drift av Direktoratet for nødkommunikasjon,
og driftsrelaterte kostnader til leverandør for de områder
som bygges ut og settes i drift i 2007 og 2008, inkludert kostnader
til leie av datalinjer og innplassering av nytt utstyr i eksisterende radiostasjoner.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold foreslås bevilget med 428,672 mill. kroner
i 2008. Beløpet dekker investering i radionett, utstyr
til nødetatenes kommunikasjonssentraler og terminaler
for det første utbyggingsområde. Foruten tekniske
endringer er bevilgningen foreslått økt med om
lag 395 mill. kroner til større utstyrsanskaffelser. Det
foreslås videre at Justisdepartementet i 2008 får
fullmakt til å kunne overskride bevilgningen på kap.
456 post 45 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3456 post 2,
jf. forslag til vedtak.
Kap. 3456 post 2 Refusjoner foreslås
bevilget med 21,253 mill. kroner i 2008. I forbindelse med første utbyggingsområde
av nødnett vil det påløpe utgifter for DNK
som skal refunderes av leverandøren. Det foreslås
at Justisdepartementet i 2008 får fullmakt til å kunne
overskride bevilgningen under kap. 456 post 45 mot tilsvarende merinntekt
under denne posten, jf. forslag til vedtak.
På grunn av leverandørens
forsinkelse vil det ikke bli innført brukerbetaling i 2008.
Komiteen har merket seg at nødnettprosjektet
er 8 måneder forsinket, noe som fører til at utbyggingen
av fase 1 ikke er ferdig før i 2009.
Komiteen forutsetter at den planlagte
evalueringen gjennomføres og at Stortinget blir orientert
om dette før utbygging av fase 2 finner sted.
Komiteen viser til at Direktoratet
for nødkommunikasjon ble etablert 1. april 2007.
Direktoratet er ansvarlig for første utbyggingsområde,
og skal eie og forvalte det nye felles radiosambandet for nødetatene (politi,
brann og helse) på vegne av staten.
Komiteen er kjent med at det
for første utbyggingsområde legges opp til etatsvise
driftsorganisasjoner for nødnett. Driftsorganisasjonene
skal blant annet ivareta administrasjon av egen etats brukere, programmering
og reanskaffelser av radioterminaler (telefoner). Samfunnet investerer
et betydelig beløp i Nødnett, og staten ønsker
derfor at etatene realiserer så mange økonomiske
og praktisk gevinster og synergier som mulige i lys av at dette
er en investering i et felles radionett for de tre nødetatene. Komiteen stiller
derfor spørsmål ved behovet for etatsvise driftsorganisasjoner
ved overgangen til ett felles nødnett. Komiteen mener
det bør vurderes om det bør foretas en sentralisering
av driftsoppgavene for de tre nødetatene. Komiteen ber
Regjeringen komme tilbake til dette før en eventuell beslutning
om landsdekkende utbygging.
Komiteen vil fremheve det spesielle
og positive ved at redningstjenesten i Norge er organisert som et samvirke
mellom en rekke offentlige etater, private og frivillige organisasjoner
som raskt skal kunne mobilisere for innsats i redningstjenesten.
Dette mangedobler ressursene til disposisjon i redningsaksjoner. Komiteen vil
peke på den store og viktige verdien de frivillige representerer
ved mange redningsaksjoner. Komiteen er fornøyd
med doblingen av det samlede tilskuddet til de frivillige organisasjonene
fra ca. 6 mill. kroner til ca. 12 mill. kroner i 2008. Satsene for
refusjon av utgifter som frivillige og andre private har i redningstjenestesammenheng,
er også justert opp høsten 2007. Etter at satsene
har vært uendret i 8 år, utgjør den gjennomsnittlige økningen
om lag 35 pst. Dette er et skritt i riktig retning for å inspirere
til ytterligere innsats i den frivillige redningstjenesten.
Komiteen peker på at
de frivillige organisasjonene i redningstjenesten er avhengige av
et godt samband for å kunne være en effektiv og
god samarbeidspartner for de offentlige nød- og beredskapsetatene.
Det er derfor viktig at organisasjonene involveres i arbeidet med etablering
av nødnettet slik Regjeringen skisserer, også for å sikre
at evalueringen av første utbyggingstrinn får tilstrekkelig
bredde.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader om nødnettet under pkt. 2.2.2 Generelle
merknader.
Disse medlemmer viser til at
arbeidet med utbyggingen av det første trinnet av nødnettet
skulle vært ferdig innen utgangen av 2007, men på grunn
av forsinkelser i leveransen vil ikke nettet kunne tas i bruk før
november 2008. Disse medlemmer viser til at man i
forbindelse med behandling av St.prp. nr. 30 (2006-2007) var bekymret
for den korte behandlingstiden som Stortinget fikk, for å sikre
en forsvarlig og god behandling av saken. Disse medlemmer var
allerede den gangen bekymret for om den valgte løsningen var
den beste, samtidig som man pekte på at det var viktig å sørge
for at fremdriften i etableringen av det nye nødnettet
måtte følge den fremdriftsplanen som lå til
grunn fra departementets side.
Disse medlemmer vil også peke
på at det har kommet frem opplysninger om at det har vært
brudd på lov om offentlig anskaffelse i forbindelse med
deler av innkjøpene til etableringen av nødnettet. Disse medlemmer vil
derfor peke på at det er viktig at det ikke blir ytterligere
forsinkelser i fremdriften, og ber om at statsråden på egnet
måte redegjør for Stortinget om bruddene på lov
om offentlige anskaffelser, samt hva statsråden vil gjøre
for å sikre at fremdriften i utbyggingen nå blir
holdt.