7. Justisdepartementet - Nødnett - Utdrag fra budsjettkapitler, samt komiteens merknader til disse

7.1 Kap. 456 og kap. 3456 Direktoratet for nødkommunikasjon

7.1.1 Sammendrag

(i mill. kroner)

Kap.

Saldert budsjett 2007

St.prp. nr. 1 (2007-2008)

456

104,408

516,193

3456

-

21,253

Nødnett - Generelt

Stortinget ga i Innst. S. nr. 104 (2006-2007), jf. St.prp. nr. 30 (2006-2007), Justisdepartementet fullmakt til inngåelse av kontrakt og igangsetting av utbygging av nytt digitalt radionett for nød- og beredskapsetatene - nødnett i et første utbyggingsområde. Første byggetrinn omfatter seks politidistrikter rundt Oslofjorden.

Det ble også gitt fullmakt til å inngå kontrakt om leveranse for utbygging av resten av landet med forbehold om at landsdekkende utbygging ikke kan igangsettes før evaluering av første trinn er gjennomført og Stortinget eventuelt har vedtatt videre utbygging. Justisdepartementet inngikk i desember 2006 kontrakt om leveranse og drift av landsdekkende nødnett med Siemens AS. Kontrakten ble 1. april 2007 overført det nye selskapet Nokia Siemens Networks AS etter at Siemens og Nokia gjennomførte en global fusjon av sine nettaktiviteter.

Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) ble etablert 1. april 2007. DNK har ansvaret for oppbyggingen av det omfattende telekommunikasjonssystemet og skal eie og forvalte nødnettet på vegne av staten. Direktoratet har det overordnede ansvaret for utbygging, tilrettelegging og koordinering i forhold til de etatsvise innføringsprosjektene i brann-, helse- og politietaten. Når nettet tas i bruk, vil DNK ha det løpende ansvaret for overvåking av nettets kvalitet, herunder radiodekning og kapasitet i nettet, vurdering av behovet for videreutvikling, justering og tilpasning av tjenestetilbudet og avtaleverket med brukere, myndigheter og kommersielle aktører. Direktoratet skal være brukerorientert og ha ansvar for å forvalte betalingsordningen for bruk av nettet.

Opprinnelig fremdriftsplan, jf. St.prp. nr. 30 (2006-2007) og Innst. S. nr. 104 (2006-2007), tilsa at det meste av utbyggingen av det første trinnet skulle foregå i 2007. Av kvalitetshensyn er det gjennomført en revidering av planen for utbygging av selve radionettet. I henhold til revidert plan legges det til grunn at nettet blir klart til bruk i Østfold, Follo, Oslo, Romerike, Asker og Bærum og Søndre Buskerud politidistrikt november 2008, dvs. om lag åtte måneders forsinkelse i forhold til opprinnelig fremdriftsplan. Investeringskostnadene øker ikke som følge av forsinkelsen.

Stortinget har i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005) og i Innst. S. nr. 104 (2006-2007) sluttet seg til at brukerne skal dekke driftsutgiftene etter hvert som nødnettet bygges ut og tas i bruk. Betalingssystemet vil innebære en betydelig omfordeling av utgiftene mellom sektorene, jf. St.prp. nr. 30 (2006-2007). Det er igangsatt en kostnadskartleggingsprosess som vil gi grunnlag for eventuelle rammeoverføringer mellom sektorene. Nødetatenes innføringsprosjekter dekkes innenfor egne rammer og inngår ikke i kostnadsrammen for nødnettutbyggingen. Det legges opp til at de frivillige organisasjonene skal delta i visse perioder av trinn 1 for å sikre at evalueringen av første utbyggingstrinn får tilstrekkelig bredde.

Til budsjettforslaget

Kap. 456 post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget med 87,521 mill. kroner i 2008. Bevilgningen dekker statens kostnader forbundet med drift av Direktoratet for nødkommunikasjon, og driftsrelaterte kostnader til leverandør for de områder som bygges ut og settes i drift i 2007 og 2008, inkludert kostnader til leie av datalinjer og innplassering av nytt utstyr i eksisterende radiostasjoner.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås bevilget med 428,672 mill. kroner i 2008. Beløpet dekker investering i radionett, utstyr til nød­etatenes kommunikasjonssentraler og terminaler for det første utbyggingsområde. Foruten tekniske endringer er bevilgningen foreslått økt med om lag 395 mill. kroner til større utstyrsanskaffelser. Det foreslås videre at Justisdepartementet i 2008 får fullmakt til å kunne overskride bevilgningen på kap. 456 post 45 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3456 post 2, jf. forslag til vedtak.

Kap. 3456 post 2 Refusjoner foreslås bevilget med 21,253 mill. kroner i 2008. I forbindelse med første utbyggingsområde av nødnett vil det påløpe utgifter for DNK som skal refunderes av leverandøren. Det foreslås at Justisdepartementet i 2008 får fullmakt til å kunne overskride bevilgningen under kap. 456 post 45 mot tilsvarende merinntekt under denne posten, jf. forslag til vedtak.

På grunn av leverandørens forsinkelse vil det ikke bli innført brukerbetaling i 2008.

7.1.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at nødnettprosjektet er 8 måneder forsinket, noe som fører til at utbyggingen av fase 1 ikke er ferdig før i 2009.

Komiteen forutsetter at den planlagte evalueringen gjennomføres og at Stortinget blir orientert om dette før utbygging av fase 2 finner sted.

Komiteen viser til at Direktoratet for nødkommunikasjon ble etablert 1. april 2007. Direktoratet er ansvarlig for første utbyggingsområde, og skal eie og forvalte det nye felles radiosambandet for nødetatene (politi, brann og helse) på vegne av staten.

Komiteen er kjent med at det for første utbyggingsområde legges opp til etatsvise driftsorganisasjoner for nødnett. Driftsorganisasjonene skal blant annet ivareta administrasjon av egen etats brukere, programmering og reanskaffelser av radioterminaler (telefoner). Samfunnet investerer et betydelig beløp i Nødnett, og staten ønsker derfor at etatene realiserer så mange økonomiske og praktisk gevinster og synergier som mulige i lys av at dette er en investering i et felles radionett for de tre nødetatene. Komiteen stiller derfor spørsmål ved behovet for etatsvise driftsorganisasjoner ved overgangen til ett felles nødnett. Komiteen mener det bør vurderes om det bør foretas en sentralisering av driftsoppgavene for de tre nødetatene. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake til dette før en eventuell beslutning om landsdekkende utbygging.

Komiteen vil fremheve det spesielle og positive ved at redningstjenesten i Norge er organisert som et samvirke mellom en rekke offentlige etater, private og frivillige organisasjoner som raskt skal kunne mobilisere for innsats i redningstjenesten. Dette mangedobler ressursene til disposisjon i redningsaksjoner. Komiteen vil peke på den store og viktige verdien de frivillige representerer ved mange redningsaksjoner. Komiteen er fornøyd med doblingen av det samlede tilskuddet til de frivillige organisasjonene fra ca. 6 mill. kroner til ca. 12 mill. kroner i 2008. Satsene for refusjon av utgifter som frivillige og andre private har i redningstjenestesammenheng, er også justert opp høsten 2007. Etter at satsene har vært uendret i 8 år, utgjør den gjennomsnittlige økningen om lag 35 pst. Dette er et skritt i riktig retning for å inspirere til ytterligere innsats i den frivillige redningstjenesten.

Komiteen peker på at de frivillige organisasjonene i redningstjenesten er avhengige av et godt samband for å kunne være en effektiv og god samarbeidspartner for de offentlige nød- og beredskapsetatene. Det er derfor viktig at organisasjonene involveres i arbeidet med etablering av nødnettet slik Regjeringen skisserer, også for å sikre at evalueringen av første utbyggingstrinn får tilstrekkelig bredde.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader om nødnettet under pkt. 2.2.2 Generelle merknader.

Disse medlemmer viser til at arbeidet med utbyggingen av det første trinnet av nødnettet skulle vært ferdig innen utgangen av 2007, men på grunn av forsinkelser i leveransen vil ikke nettet kunne tas i bruk før november 2008. Disse medlemmer viser til at man i forbindelse med behandling av St.prp. nr. 30 (2006-2007) var bekymret for den korte behandlingstiden som Stortinget fikk, for å sikre en forsvarlig og god behandling av saken. Disse medlemmer var allerede den gangen bekymret for om den valgte løsningen var den beste, samtidig som man pekte på at det var viktig å sørge for at fremdriften i etableringen av det nye nødnettet måtte følge den fremdriftsplanen som lå til grunn fra departementets side.

Disse medlemmer vil også peke på at det har kommet frem opplysninger om at det har vært brudd på lov om offentlig anskaffelse i forbindelse med deler av innkjøpene til etableringen av nødnettet. Disse medlemmer vil derfor peke på at det er viktig at det ikke blir ytterligere forsinkelser i fremdriften, og ber om at statsråden på egnet måte redegjør for Stortinget om bruddene på lov om offentlige anskaffelser, samt hva statsråden vil gjøre for å sikre at fremdriften i utbyggingen nå blir holdt.