5. Forslag fra mindretall

Rammeområde 7

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

På statsbudsjettet for 2008 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

600

Arbeids- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter

205 164 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 000 000

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

21

Spesielle driftsutgifter

82 100 000

50

Norges forskningsråd

111 800 000

70

Tilskudd

29 052 000

72

Tilskudd til Senter for seniorpolitikk m.m.

10 200 000

73

Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kan overføres

140 400 000

604

NAV-reform og pensjonsreform

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 45

877 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 21

737 700 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter

7 850 700 000

21

Spesielle driftsutgifter

35 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

241 400 000

70

Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kan overføres

138 000 000

606

Trygderetten

1

Driftsutgifter

56 400 000

621

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter

40 600 000

62

Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres

230 000 000

63

Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte, kan overføres

163 300 000

70

Frivillig arbeid, kan overføres

22 701 000

74

Tilskudd til pensjonistenes organisasjoner mv.

8 900 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

21

Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overføres

17 000 000

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres

5 258 100 000

635

Ventelønn

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

260 000 000

640

Arbeidstilsynet

1

Driftsutgifter

356 800 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 000 000

642

Petroleumstilsynet

1

Driftsutgifter

159 100 000

21

Spesielle driftsutgifter

15 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 500 000

643

Statens arbeidsmiljøinstitutt

50

Statstilskudd

85 500 000

646

Pionerdykkere i Nordsjøen

1

Driftsutgifter, kan overføres

300 000

70

Tilskudd til pionerdykkere, overslagsbevilgning

56 300 000

72

Tilskudd, kan overføres

2 800 000

648

Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen m.m.

1

Driftsutgifter

12 500 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 1

2 300 000

70

Tilskudd til faglig utvikling

3 100 000

660

Krigspensjon

70

Tilskudd, militære, overslagsbevilgning

215 000 000

71

Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning

530 000 000

664

Pensjonstrygden for sjømenn

70

Tilskudd

658 000 000

666

Avtalefestet pensjon (AFP)

70

Tilskudd

1 090 000 000

667

Supplerende stønad til personer over 67 år

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

275 000 000

847

Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne

1

Driftsutgifter for Nasjonalt dokumentasjonssenter for personer med nedsatt funksjonsevne

7 500 000

21

Spesielle driftsutgifter

35 200 000

70

Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner

144 399 000

2540

Stønad under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

40 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning

4 726 100 000

2542

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

70

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning

383 300 000

2620

Stønad til enslig mor eller far

70

Overgangsstønad, overslagsbevilgning

2 295 000 000

72

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

510 000 000

73

Utdanningsstønad

78 000 000

75

Tilskudd til flytting for å komme i arbeid

500 000

76

Forskuttering av underholdsbidrag

1 060 000 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning

26 750 000 000

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning

1 610 000 000

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning

403 700 000

73

Tilretteleggingstilskudd, kan overføres

233 945 000

74

Refusjon bedriftshelsetjenester, kan overføres

19 817 000

75

Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning

1 420 000 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning

7 960 000 000

71

Legeerklæringer

298 000 000

2653

Ytelser til yrkesrettet attføring

70

Attføringspenger, overslagsbevilgning

10 378 000 000

71

Attføringsstønad, overslagsbevilgning

1 181 000 000

2655

Uførhet

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

17 950 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

27 510 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

1 420 000 000

73

Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning

240 000 000

74

Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning

7 610 000 000

75

Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning

100 000 000

76

Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning

70 000 000

2661

Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv.

70

Grunnstønad, overslagsbevilgning

1 600 000 000

71

Hjelpestønad, overslagsbevilgning

1 680 000 000

73

Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning

108 550 000

74

Tilskudd til biler

865 000 000

75

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler

2 724 000 000

76

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester

115 450 000

77

Ortopediske hjelpemidler

780 000 000

78

Høreapparater

470 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

38 425 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

58 000 000 000

72

Ventetillegg, overslagsbevilgning

56 000 000

73

Særtillegg, overslagsbevilgning

4 620 000 000

2680

Etterlatte

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

1 280 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

1 080 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

63 000 000

74

Utdanningsstønad

1 400 000

75

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

10 600 000

2686

Gravferdsstønad

70

Gravferdsstønad, overslagsbevilgning

130 000 000

2690

Diverse utgifter

70

Sykestønadsutgifter i utlandet

165 000 000

77

Pasienter fra gjensidighetsland mv.

105 000 000

Totale utgifter

246 700 178 000

Inntekter

3605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Administrasjonsvederlag

25 000 000

6

Gebyrinntekter for fastsettelse av bidrag

15 000 000

7

Administrasjonsvederlag fra regionale helseforetak

100 000 000

3634

Arbeidsmarkedstiltak

85

Innfordring av feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak

1 000 000

3635

Ventelønn

1

Refusjon statlig virksomhet mv.

83 000 000

85

Innfordring av feilutbetaling av ventelønn

3 700 000

3640

Arbeidstilsynet

1

Diverse inntekter

1 400 000

4

Kjemikaliekontroll, gebyrer

5 000 000

5

Tvangsmulkt

1 800 000

7

Byggesaksbehandling, gebyrer

15 700 000

3642

Petroleumstilsynet

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

850 000

3

Refusjon av tilsynsutgifter

68 500 000

6

Refusjoner/ymse inntekter

2 500 000

5701

Diverse inntekter

2

Diverse inntekter

175 000 000

3

Hjelpemiddelsentraler m.m.

50 000 000

71

Refusjon ved yrkesskade

990 000 000

73

Refusjon fra bidragspliktige

455 000 000

74

Refusjon medisinsk behandling

1 700 000

80

Renter

10 000 000

85

Innfordret misbruk av dagpenger

35 700 000

86

Innfordret misbruk av attføringspenger

11 100 000

5704

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

2

Dividende

115 000 000

5705

Refusjon av dagpenger

1

Refusjon dagpenger, statsgaranti ved konkurs

25 000 000

3

Refusjon av dagpenger fra EØS-land

2 700 000

Totale inntekter

2 194 650 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 600 post 1

kap. 3600 post 2

kap. 601 post 21

kap. 3601 post 2

kap. 605 post 1

kap. 3605 postene 1, 4, 5 og 6

kap. 605 post 21

kap. 3605 post 2

kap. 621 postene 21 og 22

kap. 3621 post 2

kap. 623 post 1

kap. 3623 post 1

kap. 640 post 1

kap. 3640 postene 1, 6 og 7

kap. 642 post 1

kap. 3642 postene 6 og 7

kap. 642 post 21

kap. 3642 post 2

III

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan:

  • 1. Omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

  • 2. Omdisponere mellom bevilgningene under kap. 601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m., post 73 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.

  • 3. Omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

  • 4. Omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

IV

Tilsagnsfullmakt

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere

1 121,3 mill. kroner

V

Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.

VI

Fullmakt til nettobudsjettering

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2008 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, postene 21 og 45, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter til opprettelse og drift av NAV-kontorer.

VII

Folketrygdytelser

Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar 2008 skal følgende ytelser etter folketrygdloven utgjøre*:

Kroner

1a.

Grunnstønad for ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats)

7 020

1b.

Ved ekstrautgifter utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes til

10 728

1c.

eller til

14 100

1d.

eller til

20 760

1e.

eller til

28 152

1f.

eller til

35 175

2a-1.

Hjelpestønad til uføre som må ha hjelp i huset12

11 712

2a-2.

Hjelpestønad etter lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie3

12 600

2b.

Forhøyet hjelpestønad etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn og pleie 3

25 200

2c.

eller til

50 400

2d.

eller til

75 600

3.

Behovsprøvet gravferdsstønad opptil

17 952

4.

Stønad til barnetilsyn etter lovens §§ 15-11 og 17-94

for første barn

37 020

for to barn

48 300

for tre og flere barn

54 744

* Satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.

1 Stønad til hjelp i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.

2 Fra 1. januar 1997 skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.

3 Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.

4 Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen redegjøre nærmere i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om utviklingen i behov for tilskudd til helse- og rehabiliteringstiltak, og hvordan bevilgningen gitt på kap. 601 post 73 bør benyttes.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen vurdere en økt benyttelse av kapasiteten til private, ideelle rehabiliteringsinstitusjoner innenfor bevilgningen gitt til kap. 601 post 73.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen i sitt videre arbeid med den nye lønnstilskuddsordningen videreføre de premisser som lå til grunn for ordningen med uføretrygd som lønnstilskudd, på en slik måte at også uføretrygdede som vil prøve seg i arbeidslivet, skal få en ny sjanse.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 med en vurdering av om eksisterende tilskuddsordning til paraplyorganisasjoner gir Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO), reell mulighet til å ivareta sitt koordineringsansvar overfor sine brukergrupper og medlemsorganisasjoner.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen sørge for at NAV åpner for attføringstiltak av sykmeldte i sykepengeperioden. Attføringsmidlene kan også brukes direkte overfor bedrifter.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen gjøre de nødvendige forskriftsendringer for at gradert sykmelding skal være den normale form for sykmelding.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med det bebudede forslag til nytt regelverk om uføretrygden, å treffe de nødvendige tiltak som bidrar til at en kan få uføretrygd med uføregrad ned mot 20 pst. slik at det innarbeides mulighet til å gradere uføretrygden i henhold til faktisk uførhet.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag i lov om folketrygd slik at de som er 68 og 69 år ikke får avkortet sin pensjon mot arbeidsinntekt ved arbeidsinntekt over 2 G.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen igangsette en opplysningskampanje overfor offentlige og private arbeidsgivere slik at funksjonshemmede i større grad kommer i arbeid. Kampanjen skal utarbeides og utføres av Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og andre aktuelle særforbund.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag slik at ordningen med ventelønn avskaffes for nye tilfeller.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet, med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken i NAV.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at forvaltningen av helserefusjoner forblir liggende under Arbeids- og velferdsetaten.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende kvinner.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, hvor man øker dagens tilleggspensjon for unge uføre fra dagens 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om å øke særtillegget i dagens folketrygd fra 74 pst. (lav sats) til 100 pst. av 1 G, og fra 79,33 pst. (høy sats) til 100 pst. av 1 G, slik at alle minstepensjonister oppnår en minstepensjon tilsvarende 2 G.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 18

Stortinget viser til anbefalinger fra Arbeids- og velferdsdirektoratet og ber Regjeringen om å igangsette en forsøksordning der psykologer gis adgang til å dokumentere arbeidsuførhet (sykmeldingsrett) som et nytt tiltak i arbeidet med å forebygge sykefravær.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om avvikling av ventelønnsordningen for nye mottakere fra 1. januar 2009, og erstatte dette med en tett oppfølging og tiltaksgaranti for den enkelte.

Forslag fra Høyre:

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen iverksette de nødvendige tiltak for at trygdelegeordningen kan utvides til også å gjelde det året en er sykmeldt, slik at en etter seks måneders sykefravær skal få en ny vurdering av en ny lege, og på den måten tilrettelegge for videre rehabilitering, attføring eller friskmelding.