Rammeområde 7
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
På statsbudsjettet for 2008 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
| | | | | | |
Utgifter |
600 | | Arbeids- og inkluderingsdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 205 164 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 3 000 000 | | |
| | | | | | |
601 | | Utredningsvirksomhet, forskning
m.m. | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 82 100 000 | | |
| 50 | Norges forskningsråd
| | 111 800 000 | | |
| 70 | Tilskudd | | 29 052 000 | | |
| 72 | Tilskudd til Senter for
seniorpolitikk m.m. | | 10 200 000 | | |
| 73 | Tilskudd til helse- og
rehabiliteringstjenester for
sykmeldte, kan overføres | | 140 400 000 | | |
| | | | | | |
604 | | NAV-reform og pensjonsreform | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post
45 | | 877 500 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres, kan
nyttes under post 21 | | 737 700 000 | | |
| | | | | | |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 7 850 700 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 35 500 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 241 400 000 | | |
| 70 | Tilskudd til helse- og
rehabiliteringstjenester for
sykmeldte, kan overføres | | 138 000 000 | | |
| | | | | | |
606 | | Trygderetten | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 56 400 000 | | |
| | | | | | |
621 | | Tilskudd forvaltet av Sosial-
og helsedirektoratet | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 40 600 000 | | |
| 62 | Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres | | 230 000 000 | | |
| 63 | Sosiale tjenester og tiltak
for vanskeligstilte, kan overføres | | 163 300 000 | | |
| 70 | Frivillig arbeid, kan overføres | | 22 701 000 | | |
| 74 | Tilskudd til pensjonistenes
organisasjoner mv. | | 8 900 000 | | |
| | | | | | |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | | |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak
mv., kan overføres | | 17 000 000 | | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres | | 5 258 100 000 | | |
| | | | | | |
635 | | Ventelønn | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | | 260 000 000 | | |
| | | | | | |
640 | | Arbeidstilsynet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 356 800 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 4 000 000 | | |
| | | | | | |
642 | | Petroleumstilsynet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 159 100 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 15 000 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 1 500 000 | | |
| | | | | | |
643 | | Statens arbeidsmiljøinstitutt | | | | |
| 50 | Statstilskudd | | 85 500 000 | | |
| | | | | | |
646 | | Pionerdykkere i Nordsjøen | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | | 300 000 | | |
| 70 | Tilskudd til pionerdykkere, overslagsbevilgning | | 56 300 000 | | |
| 72 | Tilskudd, kan
overføres | | 2 800 000 | | |
| | | | | | |
648 | | Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen
m.m. | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 12 500 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post
1 | | 2 300 000 | | |
| 70 | Tilskudd til faglig utvikling
| | 3 100 000 | | |
| | | | | | |
660 | | Krigspensjon | | | | |
| 70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning | | 215 000 000 | | |
| 71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning | | 530 000 000 | | |
| | | | | | |
664 | | Pensjonstrygden for sjømenn | | | | |
| 70 | Tilskudd | | 658 000 000 | | |
| | | | | | |
666 | | Avtalefestet pensjon (AFP) | | | | |
| 70 | Tilskudd | | 1 090 000 000 | | |
| | | | | | |
667 | | Supplerende stønad
til personer over 67 år | | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | | 275 000 000 | | |
| | | | | | |
847 | | Tiltak for personer med
nedsatt funksjonsevne | | | | |
| 1 | Driftsutgifter for Nasjonalt
dokumentasjonssenter for personer med nedsatt funksjonsevne | | 7 500 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 35 200 000 | | |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes
organisasjoner | | 144 399 000 | | |
| | | | | | |
2540 | | Stønad under arbeidsledighet
til fiskere og fangstmenn | | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | | 40 000 000 | | |
| | | | | | |
2541 | | Dagpenger | | | | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning | | 4 726 100 000 | | |
| | | | | | |
2542 | | Statsgaranti for lønnskrav
ved konkurs mv. | | | | |
| 70 | Statsgaranti for lønnskrav
ved konkurs mv., overslagsbevilgning | | 383 300 000 | | |
| | | | | | |
2620 | | Stønad til enslig
mor eller far | | | | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning | | 2 295 000 000 | | |
| 72 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | | 510 000 000 | | |
| 73 | Utdanningsstønad
| | 78 000 000 | | |
| 75 | Tilskudd til flytting for å komme
i arbeid | | 500 000 | | |
| 76 | Forskuttering av underholdsbidrag
| | 1 060 000 000 | | |
| | | | | | |
2650 | | Sykepenger | | | | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv., overslagsbevilgning | | 26 750 000 000 | | |
| 71 | Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning | | 1 610 000 000 | | |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger
ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning | | 403 700 000 | | |
| 73 | Tilretteleggingstilskudd, kan overføres | | 233 945 000 | | |
| 74 | Refusjon bedriftshelsetjenester, kan overføres | | 19 817 000 | | |
| 75 | Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning | | 1 420 000 000 | | |
| | | | | | |
2652 | | Medisinsk rehabilitering
mv. | | | | |
| 70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning | | 7 960 000 000 | | |
| 71 | Legeerklæringer
| | 298 000 000 | | |
| | | | | | |
2653 | | Ytelser til yrkesrettet
attføring | | | | |
| 70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning | | 10 378 000 000 | | |
| 71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning | | 1 181 000 000 | | |
| | | | | | |
2655 | | Uførhet | | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | | 17 950 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | | 27 510 000 000 | | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | | 1 420 000 000 | | |
| 73 | Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning | | 240 000 000 | | |
| 74 | Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning | | 7 610 000 000 | | |
| 75 | Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning | | 100 000 000 | | |
| 76 | Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning | | 70 000 000 | | |
| | | | | | |
2661 | | Grunn- og hjelpestønad,
hjelpemidler mv. | | | | |
| 70 | Grunnstønad, overslagsbevilgning | | 1 600 000 000 | | |
| 71 | Hjelpestønad, overslagsbevilgning | | 1 680 000 000 | | |
| 73 | Hjelpemidler mv. under
arbeid og utdanning | | 108 550 000 | | |
| 74 | Tilskudd til biler | | 865 000 000 | | |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler | | 2 724 000 000 | | |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler som tjenester | | 115 450 000 | | |
| 77 | Ortopediske hjelpemidler
| | 780 000 000 | | |
| 78 | Høreapparater
| | 470 000 000 | | |
| | | | | | |
2670 | | Alderdom | | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | | 38 425 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | | 58 000 000 000 | | |
| 72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning | | 56 000 000 | | |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning | | 4 620 000 000 | | |
| | | | | | |
2680 | | Etterlatte | | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | | 1 280 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | | 1 080 000 000 | | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | | 63 000 000 | | |
| 74 | Utdanningsstønad
| | 1 400 000 | | |
| 75 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | | 10 600 000 | | |
| | | | | | |
2686 | | Gravferdsstønad | | | | |
| 70 | Gravferdsstønad, overslagsbevilgning | | 130 000 000 | | |
| | | | | | |
2690 | | Diverse utgifter | | | | |
| 70 | Sykestønadsutgifter
i utlandet | | 165 000 000 | | |
| 77 | Pasienter fra gjensidighetsland
mv. | | 105 000 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 246 700 178
000 |
| | | | | | |
Inntekter |
3605 | | Arbeids- og velferdsetaten | | | | |
| 1 | Administrasjonsvederlag
| | 25 000 000 | | |
| 6 | Gebyrinntekter for fastsettelse
av bidrag | | 15 000 000 | | |
| 7 | Administrasjonsvederlag
fra regionale helseforetak | | 100 000 000 | | |
| | | | | | |
3634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | | |
| 85 | Innfordring av feilutbetalinger,
arbeidsmarkedstiltak | | 1 000 000 | | |
| | | | | | |
3635 | | Ventelønn | | | | |
| 1 | Refusjon statlig virksomhet
mv. | | 83 000 000 | | |
| 85 | Innfordring av feilutbetaling
av ventelønn | | 3 700 000 | | |
| | | | | | |
3640 | | Arbeidstilsynet | | | | |
| 1 | Diverse inntekter | | 1 400 000 | | |
| 4 | Kjemikaliekontroll, gebyrer
| | 5 000 000 | | |
| 5 | Tvangsmulkt | | 1 800 000 | | |
| 7 | Byggesaksbehandling, gebyrer
| | 15 700 000 | | |
| | | | | | |
3642 | | Petroleumstilsynet | | | | |
| 2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet
| | 850 000 | | |
| 3 | Refusjon av tilsynsutgifter
| | 68 500 000 | | |
| 6 | Refusjoner/ymse
inntekter | | 2 500 000 | | |
| | | | | | |
5701 | | Diverse inntekter | | | | |
| 2 | Diverse inntekter | | 175 000 000 | | |
| 3 | Hjelpemiddelsentraler m.m.
| | 50 000 000 | | |
| 71 | Refusjon ved yrkesskade
| | 990 000 000 | | |
| 73 | Refusjon fra bidragspliktige
| | 455 000 000 | | |
| 74 | Refusjon medisinsk behandling
| | 1 700 000 | | |
| 80 | Renter | | 10 000 000 | | |
| 85 | Innfordret misbruk av dagpenger
| | 35 700 000 | | |
| 86 | Innfordret misbruk av attføringspenger
| | 11 100 000 | | |
| | | | | | |
5704 | | Statsgaranti for lønnskrav
ved konkurs mv. | | | | |
| 2 | Dividende | | 115 000 000 | | |
| | | | | | |
5705 | | Refusjon av dagpenger | | | | |
| 1 | Refusjon dagpenger, statsgaranti
ved konkurs | | 25 000 000 | | |
| 3 | Refusjon av dagpenger fra
EØS-land | | 2 700 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 2 194 650 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2008 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 600 post 1 | kap. 3600 post 2 |
kap. 601 post 21 | kap. 3601 post 2 |
kap. 605 post 1 | kap. 3605 postene 1, 4,
5 og 6 |
kap. 605 post 21 | kap. 3605 post 2 |
kap. 621 postene 21
og 22 | kap. 3621 post 2 |
kap. 623 post 1 | kap. 3623 post 1 |
kap. 640 post 1 | kap. 3640 postene 1, 6
og 7 |
kap. 642 post 1 | kap. 3642 postene 6 og
7 |
kap. 642 post 21 | kap. 3642 post 2 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2008 kan:
1. Omdisponere inntil
40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak
for arbeidssøkere til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
post 1 Driftsutgifter.
2. Omdisponere mellom bevilgningene under
kap. 601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m., post 73 Tilskudd
til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kap. 605 Arbeids-
og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Helse-
og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.
3. Omdisponere mellom bevilgningene under
kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter
og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
4. Omdisponere mellom bevilgningene under
kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold.
IV
Tilsagnsfullmakt
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2008 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere
| 1 121,3 mill.
kroner |
V
Fullmakt til å ettergi
rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2008 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre
den videre driften.
VI
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2008 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604
NAV-reform og pensjonsreform, postene 21 og 45, og kap. 605 Arbeids-
og velferdsetaten, postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes
andel av utgifter til opprettelse og drift av NAV-kontorer.
VII
Folketrygdytelser
Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar
2008 skal følgende ytelser etter folketrygdloven utgjøre*:
| | Kroner |
1a. | Grunnstønad for
ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3
(laveste sats) | 7 020 |
1b. | Ved ekstrautgifter utover
laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes til | 10 728 |
1c. | eller til | 14 100 |
1d. | eller til | 20 760 |
1e. | eller til | 28 152 |
1f. | eller til | 35 175 |
| | |
2a-1. | Hjelpestønad til
uføre som må ha hjelp i huset12 | 11 712 |
2a-2. | Hjelpestønad etter
lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn
og pleie3 | 12 600 |
2b. | Forhøyet hjelpestønad
etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år
som må ha særskilt
tilsyn og pleie 3 | 25 200 |
2c. | eller til | 50 400 |
2d. | eller til | 75 600 |
| | |
3. | Behovsprøvet gravferdsstønad
opptil | 17 952 |
| | |
4. | Stønad til barnetilsyn
etter lovens §§ 15-11 og 17-94 | |
| for første barn
| 37 020 |
| for to barn | 48 300 |
| for tre og flere barn | 54 744 |
* Satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp
for ytelsene.
1 Stønad til hjelp i huset gjelder
tilfeller før 1. januar 1992.
2 Fra 1. januar 1997 skilles det mellom
stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt
tilsyn og pleie.
3 Gjelder også ved uførhet
som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.
4 Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst.
av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen
er maksimale refusjonssatser.
Stønaden er inntektsprøvet.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen redegjøre
nærmere i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om utviklingen
i behov for tilskudd til helse- og rehabiliteringstiltak, og hvordan
bevilgningen gitt på kap. 601 post 73 bør benyttes.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen vurdere en økt
benyttelse av kapasiteten til private, ideelle rehabiliteringsinstitusjoner
innenfor bevilgningen gitt til kap. 601 post 73.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen i sitt videre arbeid
med den nye lønnstilskuddsordningen videreføre
de premisser som lå til grunn for ordningen med uføretrygd
som lønnstilskudd, på en slik måte at
også uføretrygdede som vil prøve seg
i arbeidslivet, skal få en ny sjanse.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 med en vurdering av om eksisterende tilskuddsordning til
paraplyorganisasjoner gir Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner
(SAFO), reell mulighet til å ivareta sitt koordineringsansvar
overfor sine brukergrupper og medlemsorganisasjoner.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at NAV åpner for attføringstiltak av sykmeldte
i sykepengeperioden. Attføringsmidlene kan også brukes
direkte overfor bedrifter.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen gjøre de
nødvendige forskriftsendringer for at gradert sykmelding
skal være den normale form for sykmelding.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med
det bebudede forslag til nytt regelverk om uføretrygden, å treffe
de nødvendige tiltak som bidrar til at en kan
få uføretrygd med uføregrad ned mot 20
pst. slik at det innarbeides mulighet til å gradere uføretrygden
i henhold til faktisk uførhet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag
i lov om folketrygd slik at de som er 68 og 69 år ikke
får avkortet sin pensjon mot arbeidsinntekt ved arbeidsinntekt
over 2 G.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen igangsette en opplysningskampanje
overfor offentlige og private arbeidsgivere slik at funksjonshemmede
i større grad kommer i arbeid. Kampanjen skal utarbeides
og utføres av Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)
og andre aktuelle særforbund.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag slik
at ordningen med ventelønn avskaffes for nye tilfeller.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen om en systematisk
gjennomgang av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet,
med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for
sanksjonsbruken i NAV.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at forvaltningen av helserefusjoner forblir liggende under Arbeids-
og velferdsetaten.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende kvinner.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med egen sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008, hvor man øker dagens tilleggspensjon for unge
uføre fra dagens 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om å øke særtillegget
i dagens folketrygd fra 74 pst. (lav sats) til 100 pst. av 1 G,
og fra 79,33 pst. (høy sats) til 100 pst. av 1 G,
slik at alle minstepensjonister oppnår en minstepensjon
tilsvarende 2 G.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan
for en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende
pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 18
Stortinget viser til anbefalinger fra Arbeids-
og velferdsdirektoratet og ber Regjeringen om å igangsette en
forsøksordning der psykologer gis adgang til å dokumentere
arbeidsuførhet (sykmeldingsrett) som et nytt tiltak i arbeidet
med å forebygge sykefravær.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
avvikling av ventelønnsordningen for nye mottakere fra 1. januar
2009, og erstatte dette med en tett oppfølging og tiltaksgaranti
for den enkelte.
Forslag fra Høyre:
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen iverksette de nødvendige tiltak
for at trygdelegeordningen kan utvides til også å gjelde
det året en er sykmeldt, slik at en etter seks måneders
sykefravær skal få en ny vurdering av en ny lege,
og på den måten tilrettelegge for videre rehabilitering,
attføring eller friskmelding.