Kap. | Post | Formål | St. prp. nr. 1 |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Kommunal-
og regionaldepartementet |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | 51 353 889 000 |
| 21 | Kunnskapsutvikling
og drift av inntektssystemet, kan overføres | 8 058 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd
| 46 531 818 000 |
| 61 | Distriktstilskudd
Sør-Norge | 310 661 000 |
| 62 | Nord-Norge- og
Namdalstilskudd | 1 384 069 000 |
| 63 | Småkommunetilskudd
| 964 791 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64 | 1 636 000 000 |
| 65 | Hovedstadstilskudd
| 300 000 000 |
| 66 | Veksttilskudd
| 218 492 000 |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | 17 859 191
000 |
| 60 | Innbyggertilskudd
| 15 963 827 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd
| 500 791 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64 | 890 000 000 |
| 65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd
| 504 573 000 |
575 | | Ressurskrevende
tjenester | 3 285 000
000 |
| 60 | Toppfinansieringsordning,
overslagsbevilgning | 3 285 000 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 18 | 72 498 080 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde
18 | 72 498 080 000 |
Kommunesektorens frie inntekter anslås til 206 mrd.
kroner i 2009. De frie inntektene er inntekter som kommuner og fylkeskommuner
kan disponere fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende
lover og regelverk. De frie inntektene består av rammetilskudd og
skatteinntekter, og utgjør til sammen knapt 70 pst. av kommunesektorens
samlede inntekter. Av de frie inntektene er om lag 2/3 skatteinntekter
og om lag 1/3 rammetilskudd. Gjennom inntektssystemet fordeles de
frie inntektene til kommunene og til fylkeskommunene.
Det overordnede formålet med inntektssystemet er
å sikre utjevning av de økonomiske forutsetningene for et likeverdig
kommunalt og fylkeskommunalt tjenestetilbud over hele landet. Gjennom
inntektsutjevningen i inntektssystemet utjevnes delvis forskjeller
i skatteinntekter, og gjennom utgiftsutjevningen for kommuner og fylkeskommuner
gis det full kompensasjon for ufrivillige kostnadsforhold i tjenesteytingen.
Utgiftsutjevningen blir beregnet på grunnlag
av kostnadsnøkler for henholdsvis kommunene og fylkeskommunene.
Gjennom utgiftsutjevningen kompenseres kommunene og fylkeskommunene for
ufrivillige kostnadsforhold som har dokumentert innvirkning på utgiftene
til kommunene og fylkeskommunene. Med ufrivillige forhold menes
det forhold som den enkelte kommune eller fylkeskommune ikke kan
påvirke, som f.eks. alderssammensetningen i befolkningen. Utgiftsutjevningen
omfatter helse- og sosialsektoren, grunnskolesektoren, administrasjon,
miljø- og landbrukssektoren for kommunene, og videregående opplæring,
samferdselssektoren og tannhelsetjenesten for fylkeskommunene. En felles
kostnadsnøkkel for kommunene og en felles kostnadsnøkkel for fylkeskommunene
er bygd opp ved å vekte sammen kostnadsnøklene på de ulike tjenesteytende
sektorene.
Regjeringen fremmet i kommuneproposisjonen 2009
forslag til endringer i inntektssystemet for kommunene. Målsettingen
med endringene er å få en jevnere fordeling og større forutsigbarhet når
det gjelder kommunenes inntekter. Elementer i det nye inntektssystemet
for kommunene er redusert skatteandel, økt grad av inntektsutjevning
av skatteinntekter, avvikling av den kommunale selskapsskatten,
omlegging av distriktspolitiske tilskudd, et nytt inntektsgarantitilskudd,
et nytt veksttilskudd og hovedstadstilskudd. Innbyggertilskuddet
og utgiftsutjevningen vil bli beregnet ved hjelp av befolkningstall
pr. 1. juli året før budsjettåret, og ikke 1. januar i budsjettåret
som nå. For de øvrige tilskudd og beregning av inntektsutjevning
endres ikke telledatoen. Endringene er nærmere beskrevet under de
enkelte postene.
Nye kostnadsnøkler for kommunene vil bli lagt fram
i kommuneproposisjonen 2011. Da vil hovedtyngden av tilskudd til
barnehager bli innlemmet i inntektssystemet, og en samlet kostnadsnøkkel,
inklusiv en delkostnadsnøkkel for barnehager, kan presenteres.
I Beregningsteknisk dokumentasjon til St.prp. nr.
1 (2008–2009) fra Kommunal- og regionaldepartementet (Grønt hefte)
blir rammetilskuddet til hver enkelt kommune og fylkeskommune presentert.
For fylkeskommunene er det ingen endring i telledato. Siden befolkningstall
pr. 1. januar 2009 ikke foreligger til St.prp. nr. 1, vil tallene
for fylkeskommunene være foreløpige, med befolkningstall pr. 1. januar
2008.
Rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner
blir utbetalt gjennom ti årlige terminbeløp. Det inntektsutjevnende
tilskuddet fordeles over syv av de ti terminbeløpene.
Et nytt inntektssystem for fylkeskommunene vil bli
presentert i kommuneproposisjonen 2010. Regjeringen legger opp til
at endringer i inntektssystemet for fylkeskommunene sees i sammenheng
med forvaltningsreformen.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.
Komiteen tar omtalen
til orientering og viser til sine merknader under de enkelte kapitler
og poster.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dagens modell for finansieringen av kommunesektoren er lite hensiktsmessig. Dagens
modell sikrer verken likeverdige tilbud, tilstrekkelig omfang og
kvalitet på tjenestene eller nødvendig økonomisk forutsigbarhet. Disse
medlemmer ønsker at staten skal ta over det finansielle
ansvaret for grunnleggende velferdstilbud som skole, eldre og pleie,
og har gjentatte ganger fremmet forslag om dette i Stortinget. Dette
vil sikre at innbyggerne får de tjenester de har krav på, uavhengig
av hvilken kommune de bor i. Disse medlemmer ser
imidlertid at dette tar mer enn et budsjettår å gjennomføre, og
må derfor ta utgangspunkt i et finansieringssystem som disse
medlemmer er imot.
Disse medlemmer øker kommunenes
økonomiske handlingsrom i 2009 med 4,9 mrd. kroner i forhold til
Regjeringens opplegg, og øremerker betydelige beløp til eldreomsorg,
skole og vedlikehold av kommunale bygg og kommunal infrastruktur
knyttet til grunnleggende velferdstjenester.
Kjøp av data og ulike tjenester knyttet til
drift av inntektssystemet blir finansiert over post 21.
Midlene fra post 21 blir også brukt til å initiere forskning
og innhenting av kunnskap, hovedsakelig innenfor det kommunaløkonomiske
området.
Det legges også til grunn at posten kan brukes
til å finansiere utredninger og større utviklingsprosjekter innenfor
departementets ansvarsområde, herunder midlertidige utredningsstillinger
i departementet knyttet til tidsbegrensede prosjekter.
For 2009 foreslår departementet en bevilgning på
vel 8 mill. kroner på denne posten, en økning på 0,3 mill. kroner
fra 2008.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det blir bevilget et innbyggertilskudd til kommunene.
Størrelsen på innbyggertilskuddet blir fastsatt ut fra differansen
mellom de samlede rammeoverføringene og summen av postene 61-66.
Det inntektsutjevnende tilskuddet og utgiftsutjevningen inngår i
post 60. Siden 2002 inngår også inndelingstilskuddet i innbyggertilskuddet til
kommunene.
Innbyggertilskuddet blir i utgangspunktet beregnet
som et likt beløp per innbygger til alle kommuner. Deretter blir
tilskuddet justert for hver enkelt kommune etter gitte faktorer.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse. Regjeringen
foreslår en bevilgning på 46,5 mrd. kroner for 2009.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I,
II og III.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringens anslag for skatteveksten ikke tar hensyn til
virkningene av finanskrisen. Mye av den forventede skatteveksten
på 7,5 pst. for kommunene skyldes riktignok at det kommunale skattøret
økes fra 12,05 pst. til 12,80 pst. for å kompensere for at den kommunale
selskapsskatten avvikles, mens den antatte reelle skatteveksten
kommer frem av vekstraten for fylkeskommunene der skatteøret holdes
konstant og er anslått til 2,5 pst. Det er etter disse medlemmers mening
viktig å huske på at finanskrisen også vil kunne ha konsekvenser
for kommunenes pensjonsutgifter, siden pensjonsfondene investerer
deler av midlene i aksjer. Dette kan bety at det oppstår et behov
for økte pensjonsinnbetalinger fra kommunene. Det er umulig å tallfeste
konsekvensene av dette akkurat nå, siden børsene fortsatt er svært
volatile. Disse medlemmer ønsker å følge utviklingen løpende
og foreslå ytterligere ekstrabevilgninger dersom det blir nødvendig.
Disse medlemmer viser til svar
på spørsmål 266 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon
av 9. oktober 2008 vedrørende innlemming av øremerkede midler knyttet
til opptrappingsplanen for psykiatri, og ønsker å videreføre øremerkingen
av disse midlene. Disse medlemmer flytter derfor
3 567 mill. kroner fra innbyggertilskuddet til kap. 743 post 62.
Det er imidlertid viktig å understreke at kommunene ikke taper på
en slik omlegging.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig at kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt.
Det vil motivere kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk,
og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skattinntekter som
kan brukes til lokal velferd. Den rød-grønne regjeringen har fratatt
kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og velferd. Disse
medlemmer vil omgjøre dette vedtaket slik at kommunene får
beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet ble støttet av
både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund
(KS) i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem. Disse
medlemmer forslår derfor at 4,25 pst. av selskapskatten
tilbakeføres til kommunene. Dette er beregnet til å utgjøre 8 720
mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
kommuneopplegget for 2009 baserer seg på regjeringen Stoltenberg
II sitt nye inntektssystem for kommunesektoren. Disse medlemmer viser til
at Høyre tok flere initiativ for at det skulle sikres bred politisk
enighet om inntektssystemet for kommunesektoren fordi det da ville
være større mulighet for at kommunene hadde fått et system som var
forutsigbart, enkelt og rettferdig. Regjeringen har imidlertid valgt
å vedta et system som kun fikk helhetlig støtte fra regjeringspartiene
selv.
Disse medlemmer understreker
at ettersom systemet nå avviker betydelig fra inntektssystemet i
2008 og Høyres alternativ er det svært komplisert å fremme disse
medlemmers alternative system på alle områder. Disse
medlemmer vil henvise til hovedtrekkene i vårt alternative
inntektssystem og begrense forslaget til å foreslå å opprettholde
ordningen med å tilbakeføre deler av selskapskatten til kommunene. Ettersom
Regjeringen har fjernet ordningen er det nå ikke mulig å få beregnet disse
medlemmers alternative forslag på kommune nivå.
Regjeringen Stoltenberg II har forlatt målet
om at kommunene skal finansieres med 50 pst. av egne skatteinntekter.
Dette målet er nå satt til 45 pst. Disse medlemmer mener
at målet fortsatt bør være 50 pst. og at det kommunale skattøre burde
ha vært satt høyere som følge av dette. Kommunene burde beholde
en større del av egne skatteinntekter lokalt. Disse medlemmer viser
til at Høyre både i 2006, 2007 og 2008 har foreslått et høyere skattøre
enn Regjeringen. Ettersom grunnlaget gjennom inntektssystemet nå
er endret vil forslag om høyere skattøre ha andre fordelingsmessige
virkninger enn under det tidligere systemet. Disse medlemmer vil
derfor be Regjeringen i kommuneopplegget for 2010 om å komme tilbake
med et inntektssystem for kommunesektoren som baserer seg på: 1. Målsetningen
om 50 pst. finansiering gjennom egne skatteinntekter, 2. høyere
kommunalt skattøre, og 3. tilbakeføring av deler av selskapskatten.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens opplegg for kommunesektoren i 2009 i realiteten innebærer
en videreføring av det økonomiske handlingsrommet for 2008. Det
innebærer et nøkternt og stramt opplegg. Disse medlemmer viser
til at Høyre som varslet i kommuneøkonomiproposisjonen vil fremme
et alternativt opplegg som innbærer om lag den samme økonomiske
handlefriheten som Regjeringens opplegg.
Disse medlemmer understreker
at om kommunene skal kunne forbedre velferdstilbudet innenfor denne
rammen må de effektivisere driften og fokusere på å få mer kvalitet
på tjenestene innenfor de samme økonomiske rammene. 1 pst. effektivisering
av kommunesktoren frigjør 3 mrd. kroner til kvalitetsforbedringer.
Kommuneopplegget for 2009 bygger på svært usikre
faktorer. Det viktigste for kommunenes handlefrihet er hvordan det
går for næringslivet og den enkelte skatteyter. Disse medlemmer mener
at en økonomisk politikk som skaper trygghet for hus, hjem og jobb
er det som sikrer de beste forholdene for at kommunene kan skape gode
velferdstjenester. Regjeringen Stoltenberg II overtok en kommunesektor
i 2005 med utgifter under kontroll, voksende inntekter og som satte
av over 3 pst. til fremtidige investeringer og utrygge tider. Etter
to år med reduserte frie inntekter, resultater under 3 pst. og økende
forventningskrise er kommunene dårligere rustet til å møte tøffere
økonomiske tider. Skatteanslaget i statsbudsjettet er svært usikkert,
kommunene står overfor usikre pensjonsutgifter og rentenivået er
fortsatt høyt.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Budsjett-innst. S. I (2008–2009) kapittel
3.2.15.2.4 og 3.2.18.2.4, hvor det framkommer at dette medlem går
imot Regjeringens forslag om å innlemme midlene som tidligere var
øremerket opptrappingsplanen for psykisk helse i rammeoverføringene
til kommunene. Dette medlem ønsker også å opprettholde
satsingen på samlivskurs som et øremerket tilskudd til kommunesektoren. Dette
medlem vil derfor foreslå at bevilgningen på kap. 571 post
60 settes til 42 950,7 mill. kroner, som er 3 581,1 mill. kroner
lavere enn Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
en omprioritering fra økt timetall i grunnskolen til en gjennomført
satsing på bedre og flere lærere. Dette medlem er
ikke nødvendigvis prinsipielt imot å utvide timetallet i grunnskolen,
men mener det blir en helt feil prioritering når vi mangler kvalifiserte
lærere. Etter dette medlems mening er mangelen på
lærere den største utfordringen norsk skole står overfor i årene
som kommer. Dette medlem savner en vilje fra Regjeringens
side til å ta dette spørsmålet tilstrekkelig på alvor.
Dette medlem viser i denne sammenheng
til Dokument nr. 8:68 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 239 (2006–2007),
om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å
sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og videregående
skole. Ovennevnte representantforslag henviser til at halvparten
av lærerne i videregående skole er over 50 år, mens det i grunnskolen
er 37 pst. i samme aldersgruppe. Samtidig vises det til at gjennomsnittsalderen
for ansatte i den videregående skolen er 49 år. I løpet av en tiårsperiode
vil man derfor trolig måtte erstatte et ikke ubetydelig antall lærere
i den videregående skolen. Tilsvarende gjelder også for grunnskolen.
Parallelt med dette øker antallet elever. Dette medlem foreslår
derfor å bruke 550 mill. kroner til å styrke videreutdanning og rekruttering
av lærere, og om lag 125 mill. kroner på øvrige tiltak i grunn-
og videregående skole, heller enn å bruke de samme pengene på å utvide
timetallet i grunnskolen.
Med hensyn til å øke barn og unges fysiske aktivitet
foreslår dette medlem i stedet å bevilge til sammen
60 mill. kroner til ulike frilufstiltak – bl.a. i regi av frivillige
organisasjoner – ut over Regjeringens forslag, jf. forslag under
rammeområdene 3 og 13.
Dette medlem går videre imot
Regjeringens opplegg for gratis frukt og grønt i skolen, jf. bl.a. Venstres
merknader i Innst. S. nr. 230 (2006–2007), og vil avvikle dagens
ordning f.o.m. høsten 2009. Dette medlem mener at
det vil være mye mer målrettet og hensiktsmessig å foreta en omlegging
av mva-systemet ved å innføre full merverdiavgift på brus og sterkt
sukkerholdige drikkevarer, og samtidig innføre lav mva-sats for frukt
og grønt, jf. omtale under rammeområde 22. Dette vil gagne hele
befolkningen, også elevene, og er et viktig helse- og forbrukerpolitisk grep. Dette
medlem viser videre til at mange kommuner heller ikke ønsker
den lovpålagte ordningen om frukt og grønt i skolen.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å redusere bevilgningene under denne posten med 795 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Fra og med 2009 opprettes et nytt distriktspolitisk
tilskudd i Sør-Norge. Tilskuddet tildeles kommuner i Sør-Norge som
har en gjennomsnittlig skatteinntekt de siste tre år som er lavere
enn 120 pst. av landsgjennomsnittet, som ligger i sone IV eller
sone III i det distriktspolitiske virkeområdet, og som ikke mottar
Nord-Norge- og Namdalstilskudd eller småkommunetilskudd. Alle kommuner
i sone IV kan få støtte, mens kommuner innenfor sone III får tilskudd
dersom den samfunnsmessige utviklingen er svak. Samfunnsmessig utvikling
måles ved en distriktsindeks, som gir et uttrykk for utviklingen
i tilgjengelighet, demografi, arbeidsmarked og inntekt. Kommuner
i sone III som har en indeks lavere enn 35 får fullt tilskudd, mens
kommuner i sone III med indeks mellom 35 og 46 mottar redusert tilskudd.
For en nærmere omtale av det distriktspolitiske virkeområdet,
se kommuneproposisjonen 2009.
Distriktstilskudd Sør-Norge gis med én sats
per kommune og én sats per innbygger. Satsene i 2009 vil være som
foreslått i kommuneproposisjonen 2009. Tilskuddet beregnes ut fra
folketallet pr. 1. januar året før budsjettåret.
Regjeringen foreslår en bevilgning på 310 mrd. kroner
for 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Inntektssystemet skal bidra til å støtte opp
under viktige regionalpolitiske målsettinger som å sikre bosetting
og levedyktige lokalsamfunn i alle deler av landet. Som et ledd
i regional- og distriktspolitikken ønsker regjeringen at kommuner
i Nord-Norge skal sikres muligheter til å gi et bedre tjenestetilbud
enn kommuner ellers i landet. Regjeringen ønsker også å bidra til
en høy kommunal sysselsetting i et område med et konjunkturavhengig
næringsliv. Kommuner i Nord-Norge får derfor et eget tilskudd. Fra
2009 får i tillegg 14 kommuner i Namdalen (Namsos, Namdalseid, Snåsa,
Lierne, Røyrvik, Namsskogan, Grong, Høylandet, Overhalla, Fosnes,
Flatanger, Vikna, Nærøy og Leka) tilskudd etter samme sats som Nordland,
siden de bl.a. sliter med fraflytting, og i stor grad har de samme
utfordringene som kommuner sør i Nordland. Nord-Norge- og Namdalstilskudd
blir utbetalt som en lik sats per innbygger for alle kommunene innenfor
hvert fylke. Departementet tilrår at satsene for Nord-Norge- og
Namdalstilskudd til kommunene for 2009 blir prisjustert. Tilskuddet
beregnes med utgangspunkt i folketallet pr. 1. januar året før budsjettåret.
Tabell 3.14 i proposisjonen viser satsene for Nord-Norge- og Namdalstilskuddet
i 2009 for kommuner.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse.
Regjeringen foreslår en bevilgning på 1,4 mrd. kroner
for 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Omleggingen av inntektssystemet for kommunene
innebærer at det tidligere regionaltilskuddet videreføres som et
småkommunetilskudd. Småkommunetilskuddet blir i 2009, på samme måte
som regionaltilskuddet i 2008, gitt til kommuner som har færre enn
3 200 innbyggere. I det tidligere regionaltilskuddet fikk kommuner
med mellom 3 000 og 3 200 innbyggere redusert tilskudd. Ved komitémerknad
til kommuneproposisjonen 2009 ble det påpekt at en slik avkorting av
småkommunetilskuddet i takt med økende innbyggertall vil føre til
at noen kommuner mellom 3 000 og 3 200 innbyggere ville ha tjent
på å motta distriktstilskudd Sør-Norge, og at det vil gi noen uheldige
fordelingseffekter. Dette følges opp av regjeringen ved å foreslå
å gi fullt tilskudd til alle kommuner som har mindre enn 3 200 innbyggere.
For å få småkommunetilskudd må kommunen i tillegg
ha en gjennomsnittlig skatteinntekt de siste tre år som er lavere
enn 120 pst. av landsgjennomsnittlig skatteinntekt siste tre år,
mot skatteinntekter under 110 pst. av landsgjennomsnittet siste
skatteår for det tidligere regionaltilskuddet. Dette gir en større
stabilitet med hensyn til hvilke kommuner som er berettiget til
småkommunetilskudd fra år til år.
Kommuner i tiltakssonen (alle kommuner i Finnmark
og sju kommuner i Nord-Troms) vil få tilskudd etter forhøyet sats.
Regjeringen følger opp komitémerknad til kommuneproposisjonen 2009
om ulik behandling av kommuner i tiltakssonen. Alle kommuner i tiltakssonen
i Nord-Troms gis forhøyet sats hvis de oppfyller kriteriene for
å motta småkommunetilskudd.
Satsene for småkommunetilskuddet for 2009 vil være
prisjusterte satser med utgangspunkt i det tidligere regionaltilskuddet.
Tilskuddet beregnes med utgangspunkt i folketallet pr. 1. januar
året før budsjettåret.
Regjeringen foreslår en bevilgning på 965 mill. kroner
for 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Kommunal- og regionaldepartementet fordeler årlig
en del av rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner etter skjønn.
Fordelingen etter skjønn må ses i sammenheng med fordelingen etter
objektive kriterier i de faste delene av inntektssystemet. Det samlede
skjønnstilskuddet for kommuner og fylkeskommuner for 2009 inklusive
kompensasjon for omlegging av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift
foreslås satt til 2 526 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til forslag om å avsette 150 mill. kroner
på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i tilsagnsfullmakt
til å stimulerer til frivillig kommunesammenslåing nærmere omtalt
under punkt 4.3 i Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Pengene skal
kunne brukes til infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle negative
konsekvenser av sammenslåing. Det kan f.eks. være veier og broer
som fører til at kommunene knyttes bedre sammen, bredbåndsutbygging
eller etablering av servicekontorer som sikrer nærhet til de viktige
kommunale tjenestene.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Tilsagnsfullmakt
Kommunal- og regionaldepartementet kan i 2009
gi tilsagn om tilskudd til kommuner som frivillig slår seg sammen
med inntil 150 mill. kroner under kap. 571 post 64 Skjønnstilskudd. Midlene
skal benyttes til infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle
negative konsekvenser av sammenslåing."
I forbindelse med nytt inntektssystem for kommunene
er det foreslått at det også innføres et hovedstadstilskudd til
Oslo over kap. 571. Dette er begrunnet med at Oslo har spesielle
oppgaver og utfordringer som hovedstad. Oslos sammensatte funksjoner
både som hovedstad, regionalt senter og lokalsamfunn setter store
krav til planlegging og samordning. Det foreslås at Oslo kommune
i 2009 får 300 mill. kroner i hovedstadstilskudd.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Kommuner med høy befolkningsvekst kan på kort
og mellomlang sikt finne det vanskelig å tilpasse tjenestetilbudet
til en voksende befolkning, og det kan være problematisk å finansiere
de nødvendige investeringene uten at det går på bekostning av tjenestetilbudet.
Fra 2009 blir det innført en egen vekstkompensasjon til kommuner med
særlig høy befolkningsvekst. Veksttilskuddet tildeles kommuner som
gjennom den siste treårsperioden har hatt en gjennomsnittlig årlig vekst
ut over 175 pst. av gjennomsnittlig årlig vekst på landsbasis. I
tillegg må kommunene ha skatteinntekter under 140 pst. av landsgjennomsnittet.
Tilskuddet er tidsbegrenset, og gis i den perioden kommunene har
størst vekst. Det er i den samme perioden kommunene vil ha de største
utfordringene med tanke på tilpassing av tjenestetilbudet. Tilskuddet
tildeles som et fast beløp, kr 40 000 pr. nye innbygger ut over
vekstgrensen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at det fortsatt er langt igjen til en eldreomsorg som skinner, og
foreslår å øremerke 1 mrd. kroner til nye pleieårsverk i kommunene
utover Regjeringens opplegg.
Disse medlemmer setter i tillegg
av midler til 2 400 nye sykehjemsplasser og 600 nye omsorgsboliger,
samtidig som investeringstilskuddet økes til 800 000 pr. nye sykehjemsplass. Dette
utgjør 1,9 mrd. kroner ekstra på rammeområde 6.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Regjeringens påstand om at skolen nyter godt av økte overføringer
til kommunesektoren, ikke er dokumentert. Disse medlemmer har
over flere år øremerket midler til grunnskolen. Disse medlemmer mener primært
at grunnskoleopplæring skal finansieres gjennom et stykkprisfinansieringssystem
hvor pengene følger eleven til den skolen eleven velger å gå på.
Inntil et slikt system er på plass mener disse medlemmer at
det er nødvendig å øremerke deler av bevilgningene til kommunene til
satsning på grunnskole og bedre kvalitet i opplæringen. Derfor foreslår disse
medlemmer å øremerke 500 mill. kroner til grunnskolen utover
Regjeringens opplegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over vedlikeholdsetterslepet i kommunal sektor, og ønsker
å sette av 3 mrd. kroner til vedlikehold av kommunal infrastruktur
og bygninger knyttet til lovpålagte tjenester. En nyere undersøkelse
fra Multiconsult og PricewaterhouseCoopers dokumenterer at det vil
koste 142 mrd. kroner å sette alle kommunale bygninger i stand,
og 94 mrd. kroner hvis man aksepterer litt dårligere standard. Det
er imidlertid viktig å understreke at øremerking ikke er noen optimal
løsning, men det beste disse medlemmer kan få til
frem til vi har mulighet til å innføre differensiert stykkpris av
grunnleggende velferdstjenester.
Disse medlemmer vil samtidig
påpeke at disse medlemmer på rammeområde 6 utvider rammen
for rentekompensasjonsordningen for skole og svømmeanlegg med 6
mrd. kroner i 2009, dvs. 4 mrd. kroner utover Regjeringens forslag.
I tillegg utvides rammen for kirkebygg med 1,6 mrd. kroner.
Det blir bevilget et innbyggertilskudd til fylkeskommunene,
tilsvarende det for kommunene. Størrelsen på innbyggertilskuddet
blir fastsatt ut fra differansen mellom de samlede rammeoverføringene
og summen av postene 62–65. Det inntektsutjevnende tilskuddet og
utgiftsutjevningen inngår i post 60.
Innbyggertilskuddet blir i utgangspunktet beregnet
som et likt beløp pr. innbygger til alle fylkeskommuner. Deretter
blir tilskuddet justert for hver enkelt fylkeskommune etter gitte
faktorer.
Regjeringen foreslår en bevilgning på 15,9 mrd. kroner
for 2009.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å avskaffe fylkeskommunen, og viser til sine merknader og forslag
i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) om den såkalte regionsreformen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til disse medlemmers merknader som beskriver Høyres
alternative statsbudsjett, i Budsjett-innst. S. I (2008–2009), kapittel
2.1.2. Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt
alternative budsjett ønsker å redusere rammebevilgningen til fylkeskommunen
med 250 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative budsjett for 2009 innfører en
ordning med behovsprøvd stipend for læremidler i den videregående
skolen med en kostnadsramme på 183,5 mill. kroner, som erstatning
for Regjeringens opplegg med gratis/lån av læremidler i videregående
skole og et mindre ikke-behovsprøvd utstyrsstipend for alle. Dette vil
være en langt mer målrettet ordning som treffer de som trenger det.
I Venstres opplegg vil elever i videregående skole kunne motta inntil 600
kroner pr. måned i stipend til læremidler.
Dette medlem støtter Regjeringens
løfte i Soria Moria-erklæringen om å innføre en ordning med ungdomskort
på all offentlig kollektivtransport som innebærer 50 pst. rabatt
på prisene, men beklager at Regjeringen heller ikke på dette område
innfrir sine egne løfter. Dette medlem viser til
at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å innføre en
ordning med 50 pst. rabatt for ungdom, noe som medfører en økt bevilgning til
fylkeskommunene med 28 mill. kroner.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å redusere bevilgningene under denne posten med 345 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Inntektssystemet skal bidra til å støtte opp
under viktige regionalpolitiske målsettinger som å sikre bosetning
og levedyktige lokalsamfunn i alle deler av landet. Som et ledd
i regional- og distriktspolitikken ønsker Regjeringen at fylkeskommuner
i Nord-Norge skal sikres muligheter til å gi et bedre tjenestetilbud
enn fylkeskommuner ellers i landet. Regjeringen ønsker også å bidra
til en høy fylkeskommunal sysselsetting i et område med et konjunkturavhengig
næringsliv. Fylkeskommuner i Nord-Norge får derfor et eget tilskudd. Nord-Norge-tilskuddet
blir utbetalt som én sats pr. innbygger for hver fylkeskommune.
Departementet tilrår at satsene for Nord-Norge-tilskudd til fylkeskommunene
blir prisjustert. Tabell 3.19 i proposisjonen viser satsene for
Nord-Norge-tilskuddet for fylkeskommuner i 2009.
Regjeringen foreslår en bevilgning på 500,7 mill.
kroner for 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Den samlede fordelingen av skjønnstilskudd til kommuner
og fylkeskommuner, samt en nærmere presentasjon av skjønnstilskuddet
til kommunene, er beskrevet under kap. 571 post 64.
Den samlede skjønnsrammen til fylkeskommunene
er for 2009 890 mill. kroner. Ved fastsettelsen av rammene for 2009
er det tatt utgangspunkt i rammene for 2008. Disse rammene er korrigert
for endringer i særskilte tilskudd fra inneværende år til neste
år, samt de endringer som omtales under.
Fra og med 2009 innlemmes
kompensasjon for endringer i inntektssystemet i basisrammen til fylkeskommunene.
Bortsett fra denne innlemmingen blir basisrammen for fylkeskommunene videreført
på samme nominelle nivå som i 2008.
Endringer i inntektssystemet: Kompensasjon
til fylkeskommuner som har skatteinntekter lavere enn 110 pst. av
landsgjennomsnittet og som samlet tapte mer enn kr 360 pr. innbygger
på endringer som ble gjennomført i inntektssystemet i løpet av perioden
2002-2006 legges inn i basisrammen fra og med 2009. Kompensasjonen videreføres
på samme nominelle nivå som i 2008 og utgjør 150,2 mill. kroner.
Kompensasjonen for økt sats for differensiert
arbeidsgiveravgift er oppjustert fra 2008 til 2009 med en forventet
lønnsvekst i kommunesektoren på 5 pst. til 61,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I 1999 ble det innført et eget hovedstadstilskudd i
inntektssystemet. Hovedstadstilskuddet til Oslo kommune var bl.a.
begrunnet med at Oslo hadde et høyt utgiftsbehov knyttet til rusomsorg
og psykisk helsevern. Fra og med 2004 ble det innført et eget kriterium
i kostnadsnøkkelen for kommuner som fanger opp variasjoner i utgiftsbehovet
knyttet til rusomsorg og psykisk helsevern. Hovedstadstilskuddet
til Oslo kommune ble derfor avviklet som egen post på statsbudsjettet
fra og med 2004.
Fra og med 2004 overtok staten det ansvaret fylkeskommunene
tidligere hadde for barnevernet. Oslos ansvar for barnevernet ble
likevel videreført, jf. omtale i kapittel 12 i kommuneproposisjonen
2004 (St.prp. nr. 66 (2002–2003)). Den delen av de frie inntektene
til fylkeskommunen som kan tilskrives barnevern, ble lagt inn i
hovedstadtilskuddet til Oslo kommune.
I 2009 mottar Oslo kommune om lag 505 mill. kroner
i tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd over kapittel 572. Om
lag 80 pst. av midlene er knyttet til Oslo sitt ansvar for barnevern,
mens om lag 20 pst. er knyttet til at Oslo har spesielle oppgaver
som hovedstad.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
legge ned fylkeskommunen og finansiere videregående opplæring gjennom
en stykkprisfinansieringsordning, hvor pengene følger eleven til
den skolen eleven velger. Disse medlemmer mener elevtallsveksten
i videregående skole og nødvendigheten av at fylkeskommunens aktivitet,
så lenge den eksisterer, må konsentreres om å gi bedre opplæring på
videregående nivå. Disse medlemmer foreslår derfor
å øremerke 200 mill. kroner til videregående opplæring.
Fra og med 2008 har Kommunal- og regionaldepartementet
ansvaret for toppfinansieringsordningen. Tilskudd til kommunene
forvaltes av Helsedirektoratet.
Det budsjetteres med 3 285 mill. kroner i 2009, som
er en økning på 544 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
2008. Forslaget til bevilgning for 2009 tar hensyn til at faktisk
utbetalt tilskudd i 2008 er 2 966 mill. kroner, dvs. 225 mill. kroner høyere
enn saldert budsjett. Det er lagt til grunn en økning i antall tjenestemottakere
på 4 pst. og en reell vekst i utgifter pr. tjenestemottaker på 2 pst.
i 2009. Innslagspunktet prisjusteres på vanlig måte, og vil i 2009
bli kr 835 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
på sikt å endre innslagspunktet i denne finansieringsordningen til
400 000 kroner pr. bruker, og endre ordningen slik at den enkelte kommunes
utgifter utover innslagspunktet legges til grunn for den statlige
kompensasjonen. Dette gjøres trinnvis over en periode på flere år. I
første omgang foreslås en økning av kompensasjonsgraden til 90 pst.,
som medfører en økning av bevilgningen på 195 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til forslag
i Budsjett-innst. S. I (2008–2009) om å senke innslagspunktet i
finansieringsordningen for ressurskrevende tjenester fra 835 000
til 600 000 i statsbudsjettet for 2010, samtidig som den enkelte
kommunes utgifter utover innslagspunktet legges til grunn for den
statlige kompensasjonen. På sikt foreslås det at innslagspunktet
senkes til 400 000 kroner per bruker.
Tabell 2.1 Fraksjonens forslag til bevilgninger. Avvik
fra Regjeringens forslag i parentes.
Utgifter (i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | | | | | | |
| 21 | Kunnskapsutvikling
og drift av
inntektssystemet | 8 058 | 8 058 (0) | 8 058 (0) | 8 058 (0) | 8 058 (0) | 8 058 (0) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 46 531 818 | 46 531 818 (0) | 42 964 364 (-3
567 454) | 37 849 818 (-8
682 000) | 42 950 718 (-3
581 100) | 45 736 818 (-795 000) |
| 61 | Distriktstilskudd
Sør-Norge | 310 661 | 310 661 (0) | 310 661 (0) | 310 661 (0) | 310 661 (0) | 310 661 (0) |
| 62 | Nord-Norge- og
Namdalstilskudd | 1 384 069 | 1 384 069 (0) | 1 384 069 (0) | 1 384 069 (0) | 1 384 069 (0) | 1 384 069 (0) |
| 63 | Småkommunetilskudd | 964 791 | 964 791 (0) | 964 791 (0) | 964 791 (0) | 964 791 (0) | 964 791 (0) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 636 000 | 1 636 000 (0) | 1 636 000 (0) | 1 636 000 (0) | 1 636 000 (0) | 1 636 000 (0) |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 300 000 | 300 000 (0) | 300 000 (0) | 300 000 (0) | 300 000 (0) | 300 000 (0) |
| 66 | Veksttilskudd | 218 492 | 218 492 (0) | 218 492 (0) | 218 492 (0) | 218 492 (0) | 218 492 (0) |
| 67 | NY POST Styrking
av eldreomsorgen, øremerket nye pleieårsverk | 0 | 0 (0) | 1 000 000 (+1
000 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 68 | NY POST Styrking
av grunnopplæringen (øremerket) | 0 | 0 (0) | 500 000 (+500
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 69 | Kommunal selskapsskatt | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 8 720 000 (+8
720 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 69 | NY POST Midler
til vedlikehold | 0 | 0 (0) | 3 000 000 (+3
000 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 15 963 827 | 15 963 827 (0) | 15 963 827 (0) | 15 741 827 (-222
000) | 15 963 827 (0) | 15 618 827 (-345 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 500 791 | 500 791 (0) | 500 791 (0) | 500 791 (0) | 500 791 (0) | 500 791 (0) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 890 000 | 890 000 (0) | 890 000 (0) | 890 000 (0) | 890 000 (0) | 890 000 (0) |
| 65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd | 504 573 | 504 573 (0) | 504 573 (0) | 504 573 (0) | 504 573 (0) | 504 573 (0) |
| 66 | NY POST Styrking
av grunnopplæringen (øremerket) | 0 | 0 (0) | 200 000 (+200
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
575 | | Ressurskrevende
tjenester | | | | | | |
| 60 | Toppfinansieringsordning | 3 285 000 | 3 285 000 (0) | 3 480 000 (+195 000) | 3 285 000 (0) | 3 285 000 (0) | 3 285 000 (0) |
| | Sum utgifter | 72 498 080 | 72 498 080 (0) | 73 825 626 (+1 327 546) | 72 314 080 (-184 000) | 68 916 980 (-3 581 100) | 71 358 080 (-1 140 000) |
| | Sum inntekter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum netto | 72 498 080 | 72 498 080 (0) | 73 825 626 (+1 327 546) | 72 314 080 (-184 000) | 68 916 980 (-3 581 100) | 71 358 080 (-1 140 000) Komiteen viser
til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd skal
bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (2008–2009) tas opp til votering ved behandling
av denne budsjettinnstilling. Komiteen viser
til at Regjeringens forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen. Dette forslaget er
ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. De
øvrige forslagene er ført opp under kapittel 6 Forslag fra mindretall under
rammeområde 18. |