I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens forslag til
bevilgninger på kapitler og poster under rammeområde 23.
Tabell 6.1 Regjeringens forslag til bevilgninger
Kap. | Post | Formål | St. prp. nr. 1 |
Inntekter
i hele kroner |
Renter
og utbytte mv. |
5611 | | Aksjer
i NSB AS | 221 000 000 |
| 85 | Utbytte | 221 000 000 |
5616 | | Aksjeutbytte
i Kommunalbanken AS | 35 000 000 |
| 85 | Aksjeutbytte
| 35 000 000 |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge | 579 000 000 |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 560 000 000 |
| 81 | Rentemargin, innovasjonslåneordningen
| 1 000 000 |
| 85 | Utbytte, lavrisikolåneordningen
| 15 000 000 |
| 86 | Utbytte fra investeringsfond
for Nordvest-Russland og Øst-Europa | 3 000 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 8 700 000 |
| 85 | Utbytte | 8 700 000 |
5631 | | Aksjer
i AS Vinmonopolet | 56 802 000 |
| 85 | Statens overskuddsandel
| 56 800 000 |
| 86 | Utbytte | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 950 000 |
| 85 | Utbytte | 950 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 5 000 000 |
| 85 | Utbytte | 5 000 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning | 17 184 000
000 |
| 85 | Utbytte | 17 184 000 000 |
5680 | | Innskuddskapital
i Statnett SF | 595 000 000 |
| 85 | Utbytte | 595 000 000 |
5685 | | Aksjer
i StatoilHydro ASA | 16 940 000
000 |
| 85 | Utbytte | 16 940 000 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 36 800 000 |
| 85 | Utbytte | 36 800 000 |
| | | |
| | Sum
inntekter rammeområde 23 | 35 662 252 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde
23 | -35 662 252 000 |
Det foreslås samlede inntekter fra utbytte på
om lag 35,1 mrd. kroner for 2009. Dette er en økning i forhold til
anslag på regnskap for 2008 på 868,5 mill. kroner. Det foreslås
blant annet økte utbytter fra Statkraft SF, Kommunalbanken AS, Argentum
Fondsinvesteringer AS og Statnett SF. 99 mill. kroner i utbytte
fra Aker Holding AS, hvor staten gikk inn som eier i 2008, bidrar
også til økningen. Reduserte utbytter fra NSB AS, Posten Norge AS,
Avinor AS, Baneservice AS og Norsk Hydro ASA trekker i motsatt retning.
I forbindelse med en ekstern verdivurdering av Avinor vurderes det
å nedskrive selskapets driftsmidler. En nedskrivning vil kunne medføre
et negativt driftsresultat i Avinor i 2008, og det foreslås dermed
ikke utbytte fra selskapet i 2009. Posten Norge AS vil ikke være
i utbytteposisjon i 2009 som følge av underskudd og manglende fri
egenkapital i selskapet. For Statkraft vises det til omtale i St.prp.
nr. 1 (2008–2009) for Nærings- og handelsdepartementet.
I forhold til saldert budsjett 2008 foreslås
utbytteinntektene økt med i overkant av 5,8 mrd. kroner. Det er
særlig utbytte fra StatoilHydro ASA, Telenor ASA, DnB NOR ASA, Yara
International ASA, Argentum Fondsinvesteringer AS, Statkraft SF
og Statnett SF som foreslås økt.
For de børsnoterte selskapene har ikke Regjeringen
laget egne anslag på utbytte i 2009, men teknisk videreført utbetalt
utbytte per aksje i 2008. For Norsk Hydro ASA legger Regjeringen til
grunn en teknisk videreføring av det ordinære utbyttet i 2008.
Komiteen viser til
sine merknader i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler
og poster.
Gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer
at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert med
verdijustert egenkapital, begrenset oppad til 75 pst. etter skatt.
Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes på konsernnivå.
Foreløpig resultatanslag for 2008 innebærer
at prosentsatsen vil være den begrensende faktor. På dette grunnlag
foreslås det budsjettert med 221 mill. kroner i utbytte fra NSB
AS i 2009. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til disses merknad til kapittel 5.9.1.2.
Avkastningskravet for Kommunalbanken fastsettes
for en periode på tre år. Avkastningskravet for perioden 2007–2009
er basert på kapitalverdimodellen. Det er gjort rede for denne modellen i
St.prp. nr. 1 (2001–2002) Gul bok, pkt. 7.7.1 Generelle virkemidler
for eierstyring. Avkastningskravet defineres som den forventede avkastningen
eieren kunne ha oppnådd ved en alternativ plassering med tilsvarende
risiko. Kravet er stilt i forhold til den avkastningen selskapet
har etter skatt på egenkapitalen.
Aksjeutbytte settes til en gitt andel av den
verdijusterte egenkapitalen, maksimalt 75 pst. av årsresultatet
etter skatt. Prosentsatsen bør utgjøre om lag halvparten av det
normerte avkastningskravet. For 2009 foreslås utbytte til staten på
35 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Innovasjon Norge foretar innlån fra statskassen til
valgfri løpetid og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån. Det vises til
nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2421 post 90. Rentene
er knyttet til lavrisikolåneordningen, innovasjonslåneordningen
og distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås en bevilgning på
560 mill. kroner. Bevilgningsanslaget er usikkert, og Regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet våren eller høsten 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Renten på innlån fra statskassen for å finansiere Innovasjon
Norges utlån under innovasjonslåneordningen følger renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader dekkes
innenfor rentemarginen. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene
er dekket, skal tilbakeføres til statskassen. Netto rentemargin
for regnskapsåret 2008 foreslås budsjettert med 1 mill. kroner med tilbakeføring
i statsbudsjettet for 2009. Dette er et anslag, og Regjeringen vil
om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Overskuddet under lavrisikolåneordningen ble gjennom
flere år benyttet til å bygge opp egenkapital, slik at den skulle
komme opp i minimum 8 pst. av netto utlån. Ved utgangen av 2007
var egenkapitalen på 872,437 mill. kroner, tilsvarende en egenkapitalandel
på 9,82 pst. Resultatet i 2007 medførte utbetaling av utbytte på 29,2
mill. kroner i 2008. Det forventes at resultatet fra lavrisikolåneordningen
vil kunne bli noe lavere i 2008. Utbyttet fra ordningen vil bli
fastsatt til 75 pst. av årsresultatet, begrenset oppad til statens
gjennomsnittlige innlånsrente i løpet av året, multiplisert med
ordningens innskuddskapital på 619,8 mill. kroner. Innlånsrenten
beregnes på bakgrunn av renten på 5-års statsobligasjoner. Utbytte
i 2008, som kommer til utbetaling i 2009, er anslått til 15 mill.
kroner. Dette er et anslag, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå
bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet våren
2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås en bevilgning på 3 mill. kroner
i utbytte fra de to fondene for regnskapsåret 2008 med utbetaling
i 2009. Beløpet er basert på anslåtte renteinntekter da man ikke
forventer realisering av investeringer i 2008. Regjeringen vil om
nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av
budsjettet våren 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet hvor
utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet etter skatt. Endelig
vedtak om utbytte for regnskapsåret 2008 blir truffet på ordinær generalforsamling
i 2009. Basert på forventet utvikling i forbindelse med regnskapstallene
for Norsk Eiendomsinformasjon as for 2008 og Justisdepartementets
utbyttepolitikk er statens utbytte i 2009 beregnet til 8,7 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Statens andel i 2008 av driftsoverskuddet i
AS Vinmonopolet er fastsatt til 40 pst. av resultatet i 2007, før
ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift. Det foreslås å
sette opp statens andel av overskuddet til 50 pst. av resultatet
i 2008, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift. Overskuddsandel
er på bakgrunn av budsjettert resultat anslått til 56,8 mill. kroner
for 2008. Dersom resultatutviklingen blir bedre enn anslått, blir
inntektene større enn dette. Tilsvarende blir inntekten lavere dersom
utviklingen blir dårligere enn antatt. Dette følger av romertallsvedtaket
om at statens andel av overskuddet fastsettes med en bestemt prosentsats.
Forslaget til statens andel av overskuddet for 2008
bygger på en vurdering av selskapets framtidige kapitalbehov, bl.a.
i forbindelse med utvidelse av butikknettet, økt tilgjengelighet
i sin alminnelighet og ønsket kapitalstruktur.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjorde 50 000 kroner
ved utgangen av 2007. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til
5 pst. av aksjekapitalen og utgjør 2 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sin merknad til kapittel 5.9.1.2.
Graminor AS driv planteforedling, sortsrepresentasjon
og oppformering for å sikre at norsk jord- og hagebruk får tilgang
på klimatilpassa, variert og sjukdomsfritt plantemateriale. Selskapet
mottek lisens- og foredlaravgift ved omsetning av sjukdomsfritt
plantemateriale i marknaden, forskingsmidlar frå jordbruksavtalen
og statleg tilskott jf. omtale under kap. 1143 post 74.
Staten sin eigardel i selskapet er 34 pst. Dette skal
sikre eigar- og samfunnsinteressene når det gjeld planteforedling
og oppformering av plantemateriale i Noreg.
Graminor AS hadde i 2007 ein omsetnad på 47,1 mill.
kroner og eit resultat etter skatt på 3,9 mill. kroner. Det blei
utbetalt 2,1 mill. kroner i utbytte og av dette blei om lag 0,6
mill. kroner utbetalt til Landbruks- og matdepartementet. Det blir ikkje
budsjettert med utbytte i 2009, m.a. fordi det gode resultatet i
2007 skuldast at verksemda dette året har vore av til dels ekstraordinær
karakter knytt til omstrukturering, og at kapitalbehovet framleis
er stort grunna omstrukturering av verksemda.
Staur Gård AS har ansvar for å drive eigedommen
Staur Gård. Garden er i statleg eige for å sikre bruk av garden
til forsking og utvikling, møteverksemd og representasjon. Samtidig
er det ei viktig og krevjande oppgåve å halde ved like den spesielle
eigedommen på ein slik måte at eigenarta blir teke vare på. Selskapet
blei etablert for å drive eigedommen på ein rasjonell måte innanfor
ramma av desse samfunnsmessige omsyna.
Staur Gård AS hadde i 2007 ein omsetnad på 4,7 mill.
kroner og eit overskott på 0,13 mill. kroner. Ein syner elles til
omtale under kap. 1100 post 70.
VESO er ei kunnskapsbedrift med fagleg fundament
i norske veterinærmedisinske og liknande miljø. Landbruks- og matdepartementet
eig pr. juli 2008 51 pst. av aksjane. Dei resterande 49 pst. av
aksjane er eigd av Aquanova Invest AS. Omsetninga i 2007 var på
157 mill. kroner. Dette er ein reduksjon på om lag 9 mill. kroner
frå 2006. Det meste av omsetninga er knytt til norsk oppdrett og
akvakultur. Resultatet etter skatt blei 0,021 mill. kroner. Det
blei utbetalt eit utbytte til Landbruks- og matdepartementet på
0,765 mill. kroner for 2007.
Kimen Såvarelaboratoriet AS blei etablert 1. juli 2004
etter at det tidlegare Såvarelaboratoriet blei skilt ut frå Mattilsynet,
jf. St.prp. nr. 63 (2003–2004).
Selskapet er Noregs kompetansesenter på frøkvalitet
og frøanalysar og har status som nasjonalt referanselaboratorium
på såvareanalysar.
Selskapet har sitt virke retta mot såvarebransjen og
forvaltninga. Sal av laboratorieanalysar og tenester m.a. til Mattilsynet,
samt rettleiing og opplæring i såvarespørsmål, er ein del av hovudoppgåvene.
Statens eigardel i selskapet er 51 pst. I tillegg
eig Felleskjøpet Agri BA 34 pst. og Strand Brænderi AS 15 pst.
Selskapet hadde i 2007 ein omsetnad på 12 mill. kroner
og eit overskot etter skatt på 0,95 mill. kroner. Det blei utbetalt
eit utbytte på 0,55 mill. kroner, og av dette blei 0,28 mill. kroner
utbetalt til Landbruks- og matdepartementet. Selskapet har hatt
ei særs god resultatutvikling sidan etableringa i 2004 og fram til
og med 2007. Ein forventar ei noko svakare utvikling i 2008 og 2009.
Ein budsjetterer med eit samla utbytte på 0,95 mill.
kroner frå selskap under Landbruks- og matdepartementet i 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det sterke resultatet frå Statskog SF i 2007
skuldast i stor grad ekstraordinære inntekter knytt til erstatningar
for skogvern. Med bakgrunn i resultatet for 2007 der ein ser bort
frå ekstraordinære inntekter og utgifter, anslår departementet at
utbytte frå Statskog SF for resultatåret 2008 blir 5 mill. kroner.
Endeleg berekning av utbytte vil bli gjort i tråd med utbyttepolitikken,
og endringar vil bli tekne inn i revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Vedtak om utbytte blir gjort på ordinært føretaksmøte første halvår
2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det budsjetteres med 17 184 mill. kroner i utbytte
i 2009 fra statens aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets
forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret
2008 fra selskapene Statkraft SF, Norsk Hydro ASA, DnB NOR ASA,
Telenor ASA, Kongsberg Gruppen ASA, Yara International ASA, Cermaq
ASA, Argentum Fondsinvesteringer AS, Electronic Chart Centre AS,
Entra Eiendom AS, Aker Holding AS, Flytoget AS, Nammo AS, Store
Norske Spitsbergen Kulkompani A/S og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen
har ikke beregnet egne anslag på utbytte i 2009 for børsnoterte
selskaper, men har teknisk videreført utbetalt utbytte pr. aksje
i 2008.
For Argentum Fondsinvesteringer AS, Entra Eiendom
AS og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S er det budsjettert
med utbytte på henholdsvis 246, 168,9 og 7 mill. kroner.
For Statkraft SF foreslås det et utbytte på
10 mrd. kroner. I St.meld. nr. 13 (2006–2007) ga Regjeringen uttrykk
for at utbyttet fra Statkraft SF normalt vil ligge i øvre kvartil.
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble konsekvensene av omlegging til regnskapsstandarden
IFRS diskutert og det ble konkludert med at utbyttet vil bli beregnet "av
konsernresultatet etter skatt og minoritetsinteresser justert for
urealiserte gevinster og tap". Nærings- og handelsdepartementet
har på bakgrunn av utviklingen så langt i år anslått at Statkraft
SF i 2008 vil få et resultat fra underliggende virksomhet etter
skatt og justert for minoritetsinteresser og urealiserte verdiendringer på
7,5 mrd. kroner. I tillegg har Statkraft i 2008 signert en avtale
med det tyske energiselskapet E.ON om bytte av eiendeler til en
verdi av om lag 36 mrd. kroner. Statkraft bytter her en minoritetspost
i E.ON Sverige, tidligere Sydkraft, mot en rekke produksjonsanlegg
i Sverige, Tyskland og Storbritannia samt en aksjepost i det børsnoterte
E.ON. Avtalen ventes å bli gjennomført med regnskapsmessig effekt
i 2008 og vil medføre en bokført gevinst som Statkraft har anslått
til rundt 18 mrd. kroner. Samlet resultat for Statkraft justert
for minoritetsinteresser og urealiserte verdiendringer anslås dermed
til 25,5 mrd. kroner.
Gevinsten fra byttehandelen med E.ON Sverige er
en stor engangsgevinst som ikke gjøres opp med kontanter, men med
aksjer i E.ON og fysiske aktiva (kraftverk mv.). Transaksjonen gir således
ingen direkte effekt på Statkrafts kontantstrøm. Samtidig reflekterer
salgsgevinsten i realiteten en akkumulert opptjening fra tidligere år.
Siden Statkraft ble medeier i E.ON Sverige i 1996 har Statkraft
bundet opp betydelig kapital i dette eierskapet, som bare i begrenset
grad har gitt direkteavkastning gjennom utbytte. Når den historiske
avkastningen nå realiseres gjennom bytteavtalen med E.ON, tilsier
det at staten som eier tar ut en del av gevinsten som utbytte. Hensynet
til Statkrafts likviditet og framtidige kapitalbehov tilsier imidlertid
at staten bør legge til grunn en vesentlig lavere utbytteprosent
enn hva som følger av ordinær utbyttepolitikk når størstedelen av
Statkrafts årsresultat for 2008 består av engangseffekter knyttet
til gevinstrealisasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
utbyttene staten tar fra selskap staten har eierandeler i ikke burde
være så høye at de fratar virksomheten muligheten til å gjøre nødvendige
investeringer. Disse medlemmer mener utbytte som
hovedregel ikke burde overstige 75 pst. av overskuddet. Disse
medlemmer foreslår derfor å redusere utbyttet fra Entra Eiendom
AS med 60 mill. kroner.
Disse medlemmer viser videre
til likviditetspakken Stortinget gikk inn for i St.prp. nr. 5 (2008–2009),
Innst. S. nr. 12 (2008–2009), hvor disse medlemmer uttalte
man blant annet ikke burde ta ut store utbytter dersom man valgte å
gå inn i ordningen. Disse medlemmer foreslår derfor
at det ikke tas utbytte fra DnBNOR for 2008, og foreslår å redusere
bevilgningen med 2 mrd. kroner. Totalt foreslår disse medlemmer at
bevilgningen under kap. 5656, post 85 Utbytte reduseres med 2 085
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslår at ramme
23 settes til -35 642 252 000 kroner, som er en økning i forhold
til Regjeringen på 280 000 000 kroner.
Disse medlemmer foreslår å ta
ut utbytte fra selskapene NSB (80 pst.), Vinmonopolet AS (75 pst.),
Flytoget AS (75 pst.) og Statkraft SF (40 pst.), hvilket innebærer
en forsiktig økning.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til merknad i Budsjett-innst. S. I (2008–2009)
kapittel 3.2.23.2.4, og mener at utbyttet fra Flytoget AS bør settes
til 75 pst., og at utbyttet fra Statkraft bør økes med 250 mill.
kroner ut over Regjeringens forslag. Dette vil øke samlet utbytte
fra aksjer i selskaper under NHDs forvaltning med 282,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre legger
til grunn at det er mulig å ta ut et noe større utbytte fra selskapene
Argentum, Statkraft og Flytoget enn det Regjeringen legger opp til.
Samlet foreslår dette medlem derfor økt utbytte på
til sammen 302 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2006–2007) ble
den etablerte langsiktige utbyttepolitikken på 50 pst. av konsernets
årsresultat etter skatt forlenget fram til og med 2010.
For regnskapsåret 2007 ble utbyttet fra Statnett SF
satt til 50 pst. av konsernets resultat etter skatt justert for
mer-/mindreinntekt etter skatt. Dette utgjorde 318 mill. kroner.
For regnskapsåret 2008 vil et utbytte på 50 pst. av konsernets resultat
etter skatt justert for mer-/mindreinntekt etter skatt utgjøre 595
mill. kroner basert på siste resultatanslag. Endelig vedtak om utbytte
fastsettes i foretaksmøte våren 2009 basert på faktisk resultat
for 2008.
NVE regulerer nettselskapenes inntekt. Fakturert
tariffinntekt utover denne maksimale inntekten er merinntekt, mens
mindreinntekt oppstår når den fakturerte inntekten er lavere. Merinntekt
skal redusere framtidig tariff, mens mindreinntekt kan tillegges
framtidig tariff. Før 2007 ble mer/mindreinntekt balanseført, men
fra og med 2007 må den tas inn i årsresultatet i henhold til IFRS-reglene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Styrene i Statoil ASA og Norsk Hydro ASA meddelte
18. desember 2006 at de anbefalte sine aksjonærer sammenslåing av
Statoil og Hydros petroleumsvirksomhet. Den 12. og 13. mars 2007
behandlet og undertegnet styret i henholdsvis Statoil og Hydro en
plan for fisjon av Hydro som ledd i en sammenslåing av Statoil og
Hydros petroleumsvirksomhet. Denne sammenslåingsplanen ble godkjent
av selskapenes generalforsamlinger 5. juli 2007, og sammenslåingen
trådte i kraft fra 1. oktober 2007. Staten eide etter sammenslåingen
62,5 pst. av aksjene i StatoilHydro ASA.
Allmennaksjelovens bestemmelser regulerer prosedyrer
med henhold til utbetaling av utbytte. Forslag om utdeling av utbytte
fremsettes av styret og vedtas formelt av generalforsamlingen. Generalforsamlingen
kan vedta å redusere, men ikke øke utbyttet som er foreslått av
styret.
Statoils utbyttepolitikk ble videreført for
det sammenslåtte StatoilHydro. Selskapets utbyttepolitikk lyder
som følger:
"StatoilHydros ambisjon er å utbetale et økende ordinært
kontantutbytte målt i NOK per aksje. StatoilHydro har videre til
hensikt å distribuere til sine aksjonærer, gjennom kontantutbytte
og tilbakekjøp av egne aksjer, et beløp i størrelsesorden 45-50
pst. av konsernets årsoverskudd i henhold til IFRS. I det enkelte
år kan imidlertid summen av kontantutbytte og tilbakekjøp utgjøre
en høyere eller lavere andel av årsoverskuddet enn 45-50 pst. avhengig
av selskapets vurdering av forventet kontantstrømutvikling, investeringsplaner,
finansieringsbehov og hensiktsmessig finansiell fleksibilitet."
Da det ikke foreligger offentlig informasjon
med foreløpig prognose for StatoilHydro ASAs årsresultat for 2008,
legges det i budsjettet for 2009 til grunn det beløp som ble utbetalt
i utbytte fra StatoilHydro ASA i 2008 for regnskapsåret 2007. På
denne bakgrunn budsjetteres det med 16 940 mill. kroner under posten.
Det understrekes at budsjettert utbytte er en teknisk fremskriving
av utbyttet som ble utbetalt fra StatoilHydro ASA for 2007. Vedtak
om utbytte for regnskapsåret 2008 fattes på StatoilHydro ASAs generalforsamling
våren 2009. Utbetaling av utbytte vil bli presentert i revidert
budsjett for 2009, eventuelt nysalderingen for 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte i
forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av bankens
styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater av virksomheten foregående
år. Basert på NIBs regnskap for 2007 ble det i 2008 vedtatt et utbytte
til den norske stat på 4,6 mill. euro. Basert på samme utbytte i
2009 som i 2008 og eurokursen per 8. september 2008, foreslås det
bevilget 36,8 mill. kroner for 2009.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Tabell 5.1 Fraksjonenes forslag til bevilgninger. Avvik
fra Regjeringens forslag i parentes.
| | | Inntekter
(i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
5611 | | Aksjer i NSB AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 221 000 | 221 000 (0) | 221 000 (0) | 236 000 (+15 000) | 221 000 (0) | 221 000 (0) |
5616 | | Aksjeutbytte i Kommunalbanken
AS | | | | | | |
| 85 | Aksjeutbytte | 35 000 | 35 000 (0) | 35 000 (0) | 35 000 (0) | 35 000 (0) | 35 000 (0) |
5625 | | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge | | | | | | |
| 80 | Renter på lån fra statskassen | 560 000 | 560 000 (0) | 560 000 (0) | 560 000 (0) | 560 000 (0) | 560 000 (0) |
| 81 | Rentemargin, innovasjonslåneordningen | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
| 85 | Utbytte, lavrisikolåneordningen | 15 000 | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 15 000 (0) |
| 86 | Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og
Øst-Europa | 3 000 | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
5630 | | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon
as | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 8 700 | 8 700 (0) | 8 700 (0) | 8 700 (0) | 8 700 (0) | 8 700 (0) |
5631 | | Aksjer i AS Vinmonopolet | | | | | | |
| 85 | Statens overskuddsandel | 56 800 | 56 800 (0) | 56 800 (0) | 85 300 (+28 500) | 56 800 (0) | 56 800 (0) |
| 86 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer i selskaper under Landbruks- og
matdepartementet | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 950 | 950 (0) | 950 (0) | 950 (0) | 950 (0) | 950 (0) |
5652 | | Innskuddskapital i Statskog
SF | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
5656 | | Aksjer i selskaper under NHDs
forvaltning | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 17 184 000 | 17 184 000 (0) | 15 124 000 (-2 060 000) | 17 420 500 (+236 500) | 17 466 500 (+282 500) | 17 486 000 (+302 000) |
5680 | | Innskuddskapital i Statnett SF | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 595 000 | 595 000 (0) | 595 000 (0) | 595 000 (0) | 595 000 (0) | 595 000 (0) |
5685 | | Aksjer i StatoilHydro ASA | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 16 940 000 | 16 940 000 (0) | 16 940 000 (0) | 16 940 000 (0) | 16 940 000 (0) | 16 940 000 (0) |
5692 | | Utbytte av statens kapital i
Den nordiske investeringsbank | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 36 800 | 36 800 (0) | 36 800 (0) | 36 800 (0) | 36 800 (0) | 36 800 (0) |
| | Sum utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum inntekter | 35 662 252 | 35 662 252 (0) | 33 602 252 (-2 060 000) | 35 942 252 (+280 000) | 35 944 752 (+282 500) | 35 964 252 (+302 000) |
| | Sum netto | -35 662 252 | -35 662 252 (0) | -33 602 252 (+2 060 000) | -35 942 252 (-280 000) | -35 944 752 (-282 500) | -35 964 252 (-302 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, skal bare de forslag
som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (2008–2009), tas opp til votering ved behandling av
denne budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens
forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen. Dette forslaget
er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene
er ført opp under kapittel 9 Forslag fra mindretall under rammeområde
23.