3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Nærings- og handelsdepartementet

Tabell 3.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 20

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner

Statens forretningsdrift

2460

Garanti-instituttet for eksportkreditt

0

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond

-52 500 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

52 500 000

Sum utgifter rammeområde 20

0

Inntekter i hele kroner

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5460

Garanti-instituttet for eksportkreditt

591 600 000

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

574 800 000

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

16 800 000

Sum inntekter rammeområde 20

591 600 000

Netto rammeområde 20

-591 600 000

3.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 20

Komiteen viser til Stortingets vedtak 27. november 2009 der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til -561 600 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

3.3 Kap. 2460 Garanti-instituttet for eksportkreditt (jf. kap. 5460)

3.3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Nærings- og handelsdepartementet

(i 1 000 kr)

Post/

underpost

Betegnelse

Regnskap

2007

Saldert

budsjett 2008

Forslag

2009

24

Driftsresultat:

24.1

Driftsinntekter, refusjon av driftsinntekter fra risikoavsetningsfond

-45 491

-49 500

-52 500

24.2

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

45 491

49 500

52 500

Sum post 24

0

0

0

Bevilgningen skal dekke GIEKs administrasjonsutgifter. GIEK har satt i gang et større prosjekt for å oppgradere sitt saksbehandlingssystem. Det nåværende systemet er basert på programvare som ikke lenger blir understøttet av leverandøren fra 2008. GIEK har med hjelp fra eksterne konsulenter utarbeidet en kravspesifikasjon for systemet, og prosjektet er lagt ut på internasjonalt anbud. Det er lagt opp til at valg av tilbyder og inngåelse av kontrakt skal skje i løpet av oktober 2008. Regjeringen vil komme tilbake i saken ved endring av budsjettet våren 2009 når anslåtte totale utgifter og finansieringsbehovet for anskaffelsen foreligger.

Garantivedtak

Alminnelig garantiordning

Den høye aktiviteten i norsk eksportindustri gjenspeiles bl.a. i etterspørselen etter garantier under Alminnelig garantiordning. Rammen for Alminnelig garantiordning ble senest økt i statsbudsjettframlegget for 2007. Siden da har det samlede ansvaret og søknadsmassen økt betraktelig. Stadig flere større kontrakter med lang løpetid fører isolert sett til en høyere gjennomsnittlig rammeutnyttelse. I tillegg kan uroen i finansmarkedene føre til økt etterspørsel etter GIEK-garantier. Siden nærmere 80 pst. av porteføljen står i USD, vil en økning i dollarkursen gi økt utnyttelse av rammen. Pr. 28. august 2008 var 45,9 mrd. kroner bundet under rammen, og søknader for 17,2 mrd. kroner lå til behandling. Regjeringen foreslår derfor å øke garantirammen med 10 mrd. kroner, fra 50 mrd. i 2008 til 60 mrd. kroner i 2009.

Totalrammen for nye og gamle tilsagn og garantiansvar i 2009 under Alminnelig ordning og Gammel alminnelig ordning foreslås på dette grunnlag satt til 60 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak.

Garantiordningen for investeringer i og eksport til utviklingsland (U-landsordningen)

Det er stor etterspørsel etter garantier som dekker lån til land med høyere risiko enn det som er akseptabelt under Alminnelig garantiordning. U-landsordningen er derfor et nyttig supplement. Pr. 28. august 2008 var 1 234 mill. kroner bundet under rammen, og søknader for 1 286 mill. kroner lå til behandling.

Det foreslås at ordningen videreføres innenfor en ramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 2,1 mrd. kroner for 2009, men likevel slik at rammen ikke overstiger sju ganger det til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond, jf. forslag til vedtak.

Garantiordning for byggelån til skip

Pr. 28. august 2008 var garantier for 3,9 mrd. kroner bundet under rammen og ingen søknader lå til behandling. I løpet av 2006 og 2007 økte etterspørselen etter byggelånsgarantier kraftig grunnet stor aktivitet ved norske verft.

Ordningen foreslås videreført innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 5,0 mrd. kroner for 2009, jf. forslag til vedtak.

3.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel 10 Komiteens tilråding, A. Rammeområde 20. Komiteen viser for øvrig til Regjeringens forslag om å øke garanti- og trekkfullmaktene under GIEK for 2008 og 2009, jf. St.prp. nr. 30 (2008–2009), og til komiteens merknader til dette, jf. Innst. S. nr. 104 (2008–2009).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake så snart som mulig, og senest i forbindelse med den varslede krisepakken i januar/februar 2009, med forslag om å øke rammen for GIEKs u-landsordning med 3 mrd. kroner."

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til merknad fra disse medlemmer i Budsjett-innst. S. I (2008–2009), og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 med forslag om å øke rammen for GIEKs u-landsordning med 3 mrd. kroner."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen motvillig har kommet med såkalte krisepakker, til bl.a. finansnæringen og eksportindustrien. Disse medlemmer mener det er riktig å komme med tiltak, men at tiltakene burde vært flere og bedre koordinert, og viser til Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Disse medlemmer synes det er et skritt i riktig retning at Eksportfinans og GIEK får muligheten til gi norsk næringsliv ytterligere bistand i en ekstremt vanskelig situasjon, men er i tvil om Regjeringens forslag til økninger på GIEKs garantiordninger, og Regjeringens forslag på 50 mrd. kroner til lån til Eksportfinans, er tilstrekkelig store. Disse medlemmer viser til at GIEKs U-landsordning ikke har fått økte rammer, selv om næringslivet også etterspør dette. Disse medlemmer mener at Regjeringen også bør vurdere å øke rammen på denne ordningen utover dagens ramme. Disse medlemmer mener det er vanskelig å vurdere hvilken effekt tiltakene for GIEK og Eksportfinans vil ha, siden tiltakene nettopp er varslet og ikke behandlet av Stortinget. Disse medlemmer håper Regjeringen i fremtiden er mer lydhør over for næringslivet, økonomer og disse medlemmer sine forslag mht. å forbedre rammebetingelser til næringsliv og folk flest.

3.4 Kap. 5460 Garanti-instituttet for eksportkreditt (jf. kap. 2460)

3.4.1 Sammendrag

Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-instituttet for eksportkreditt (jf. kap. 2460)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

619 700

437 300

574 800

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

69 100

66 600

16 800

Sum kap. 5460

688 800

503 900

591 600

3.4.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 71 og 72.