Tabell 3.1 Oversikt over kapitler og poster
under rammeområde 20
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 |
Utgifter
i hele kroner |
Statens
forretningsdrift |
2460 | | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | |
| | 1 Driftsinntekter,
refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -52 500 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 52 500 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 20 | 0 |
Inntekter
i hele kroner |
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv. |
5460 | | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | 591 600 000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 574 800 000 |
| 72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 16 800 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 20 | 591 600 000 |
| | Netto rammeområde
20 | -591 600 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 27. november 2009 der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til -561 600 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I
(2008–2009). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar
med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
(i 1 000 kr) |
Post/ underpost | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert budsjett 2008 | Forslag 2009 |
24 | Driftsresultat: | | | |
24.1 | Driftsinntekter,
refusjon av driftsinntekter fra risikoavsetningsfond | -45 491 | -49 500 | -52 500 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 45 491 | 49 500 | 52 500 |
| Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
Bevilgningen skal dekke GIEKs administrasjonsutgifter.
GIEK har satt i gang et større prosjekt for å oppgradere sitt saksbehandlingssystem. Det
nåværende systemet er basert på programvare som ikke lenger blir
understøttet av leverandøren fra 2008. GIEK har med hjelp fra eksterne
konsulenter utarbeidet en kravspesifikasjon for systemet, og prosjektet
er lagt ut på internasjonalt anbud. Det er lagt opp til at valg
av tilbyder og inngåelse av kontrakt skal skje i løpet av oktober
2008. Regjeringen vil komme tilbake i saken ved endring av budsjettet
våren 2009 når anslåtte totale utgifter og finansieringsbehovet for
anskaffelsen foreligger.
Den høye aktiviteten i norsk eksportindustri gjenspeiles
bl.a. i etterspørselen etter garantier under Alminnelig garantiordning.
Rammen for Alminnelig garantiordning ble senest økt i statsbudsjettframlegget
for 2007. Siden da har det samlede ansvaret og søknadsmassen økt
betraktelig. Stadig flere større kontrakter med lang løpetid fører
isolert sett til en høyere gjennomsnittlig rammeutnyttelse. I tillegg
kan uroen i finansmarkedene føre til økt etterspørsel etter GIEK-garantier.
Siden nærmere 80 pst. av porteføljen står i USD, vil en økning i
dollarkursen gi økt utnyttelse av rammen. Pr. 28. august 2008 var
45,9 mrd. kroner bundet under rammen, og søknader for 17,2 mrd.
kroner lå til behandling. Regjeringen foreslår derfor å øke garantirammen
med 10 mrd. kroner, fra 50 mrd. i 2008 til 60 mrd. kroner i 2009.
Totalrammen for nye og gamle tilsagn og garantiansvar
i 2009 under Alminnelig ordning og Gammel alminnelig ordning foreslås
på dette grunnlag satt til 60 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak.
Det er stor etterspørsel etter garantier som
dekker lån til land med høyere risiko enn det som er akseptabelt
under Alminnelig garantiordning. U-landsordningen er derfor et nyttig
supplement. Pr. 28. august 2008 var 1 234 mill. kroner bundet under
rammen, og søknader for 1 286 mill. kroner lå til behandling.
Det foreslås at ordningen videreføres innenfor en
ramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 2,1 mrd. kroner
for 2009, men likevel slik at rammen ikke overstiger sju ganger
det til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond, jf.
forslag til vedtak.
Pr. 28. august 2008 var garantier for 3,9 mrd. kroner
bundet under rammen og ingen søknader lå til behandling. I løpet
av 2006 og 2007 økte etterspørselen etter byggelånsgarantier kraftig grunnet
stor aktivitet ved norske verft.
Ordningen foreslås videreført innenfor en totalramme
for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 5,0 mrd. kroner for
2009, jf. forslag til vedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel
10 Komiteens tilråding, A. Rammeområde 20. Komiteen viser
for øvrig til Regjeringens forslag om å øke garanti- og trekkfullmaktene
under GIEK for 2008 og 2009, jf. St.prp. nr. 30 (2008–2009), og
til komiteens merknader til dette, jf. Innst. S.
nr. 104 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake så snart
som mulig, og senest i forbindelse med den varslede krisepakken
i januar/februar 2009, med forslag om å øke rammen for GIEKs u-landsordning
med 3 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til merknad fra disse medlemmer i Budsjett-innst. S. I (2008–2009),
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 med forslag om å øke rammen
for GIEKs u-landsordning med 3 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen motvillig har kommet med såkalte krisepakker, til
bl.a. finansnæringen og eksportindustrien. Disse medlemmer mener
det er riktig å komme med tiltak, men at tiltakene burde vært flere
og bedre koordinert, og viser til Fremskrittspartiets alternative
forslag til statsbudsjett for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Disse medlemmer synes
det er et skritt i riktig retning at Eksportfinans og GIEK får muligheten
til gi norsk næringsliv ytterligere bistand i en ekstremt vanskelig
situasjon, men er i tvil om Regjeringens forslag til økninger på
GIEKs garantiordninger, og Regjeringens forslag på 50 mrd. kroner
til lån til Eksportfinans, er tilstrekkelig store. Disse
medlemmer viser til at GIEKs U-landsordning ikke har fått
økte rammer, selv om næringslivet også etterspør dette. Disse
medlemmer mener at Regjeringen også bør vurdere å øke rammen
på denne ordningen utover dagens ramme. Disse medlemmer mener
det er vanskelig å vurdere hvilken effekt tiltakene for GIEK og
Eksportfinans vil ha, siden tiltakene nettopp er varslet og ikke
behandlet av Stortinget. Disse medlemmer håper Regjeringen
i fremtiden er mer lydhør over for næringslivet, økonomer og disse
medlemmer sine forslag mht. å forbedre rammebetingelser
til næringsliv og folk flest.
Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-instituttet
for eksportkreditt (jf. kap. 2460)
(i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert budsjett 2008 | Forslag 2009 |
71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 619 700 | 437 300 | 574 800 |
72 | Tilbakeføring fra Gammel særordning
for utviklingsland | 69 100 | 66 600 | 16 800 |
| Sum kap. 5460 | 688 800 | 503 900 | 591 600 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 71 og 72.