I proposisjonens kapittel 2 er det redegjort
for prioriterte oppgaver i 2009. Oppgaver som vil bli særlig prioritert
av Finansdepartementet i 2009, er følgende:
arbeidet med Statens
pensjonsfond
arbeidet med bærekraftig utvikling
utvalg for å utrede tiltak mot økonomiske
forskjeller
arbeid med rammevilkår for finansnæringen
og markedsregulering for å bidra til velfungerende finansmarkeder
og for å ivareta hensynet til sikkerhet og soliditet
innsats mot skatte- og avgiftsunndragelser
og annen økonomisk kriminalitet.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at den økonomiske situasjonen internasjonalt og i Norge
er svært spesiell og uvanlig utfordrende. Det er viktig å trekke
lærdom av denne krisen for å kunne redusere muligheten for at tilsvarende kriser
skal kunne skje i framtiden. Ett område som må vurderes grundig
er om reguleringen av finans- og kredittmarkedene er tilpasset utfordringene
i en globalisert økonomi.
Flertallet viser til at finansministeren
har uttalt at det i Finansdepartementet er satt i gang et arbeid
for å gå gjennom lovverket for finansnæringen. Finansministeren
har videre åpnet for at det kan bli aktuelt å nedsette en kommisjon
der også eksperter deltar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener statens krav
til rapportering og et komplisert regelverk er en stor byrde for næringslivet.
I de vanskelige tidene vi nå går inn i burde man spesielt vurdere
forenklinger som kan lette næringslivets byrder.
I januar 2008 ble det presentert en rekke rapporter
under Nærings- og handelsdepartementet, utarbeidet av Rambøll Management
og KPMG, som tok for seg kostnadene ved rapporteringskrav og etterlevelse
av regler.
For området som sorterer under Finansdepartementet
var det to rapporter: "Kartlegging av administrative kostnader ved
etterlevelse av regelverk knyttet til direkte og indirekte skatt samt
statistikk" og "Kartlegging av administrative kostnader ved etterlevelse
av finansmarkedsregelverket". Administrative kostnader under området
som sorterer under Finansdepartementet utgjorde 76 pst. av totale
administrasjonskostnader, noe som indikerer at dette er et viktig område
å se på forbedringer. Rapportene inneholdt også en rekke forslag
til forenklinger.
Disse medlemmer vise til at de
samlede administrative byrdene innen Finansdepartementets område
utgjør 4,3 mrd. kroner årlig. 98,7 pst. av kostnadene er knyttet
til krav som har nasjonal opprinnelse. De administrative kostnadene er
fordelt på følgende områder: Direkte skatt (82,9 pst.), indirekte
skatt (15,5 pst.) og statistikk (1,6 pst.).
Disse medlemmer viser til at
NARF (Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening) i rapporten
foreslo større innslag av hendelsesstyrt rapportering for f.eks.
aksjonærregisteroppgaven, og beregnet at man gjennom følgende tiltak
kan spare inntil 300 mill. kroner for næringslivet: Fortløpende
innbetaling av skattetrekk (innsparing 35 mill. kroner), ingen utarbeidelse
av lønns- og trekkoppgaver (innsparing 70 mill. kroner), ingen innrapportering
til NAVs AA-register (innsparing 73 mill. kroner), ingen innrapportering
av sykepengegrunnlag (innsparing 120 mill. kroner) og ingen innrapportering
av lønnsstatistikk (innsparing 5,5 mill. kroner). Endringer som
innebar forenklinger var anslått til å ta noen år å iverksette.
Disse medlemmer viser til at
Nærings- og handelsdepartementet har presentert en handlingsplan
under navnet "Tid til nyskapning og produksjon – En handlingsplan
for å redusere bedriftenes administrative kostnader" som oppfølging
av ovennevnte rapporter. På området som sorterer under Finansdepartementet
har den imidlertid en rekke mangler, og den vurderer ikke hendelsesstyrt
rapportering på aksjonærregisteret eller lønnsområdet. En slik endring
vil innebære fortløpende innbetaling av skattetrekk, slik at skattetrekksfristen
forfaller samtidig med lønnsutbetalingen skattetrekket relaterer
seg til. Samtidig kan skatteetaten motta kopi av lønnsavregningen.
Elektroniske systemer hos næringsdrivende og det offentlige muliggjør dette. Disse
medlemmer mener dette er på tide å vurdere. Fordelene vil
være at kravet om skattetrekkskonto kan utgå, samt at kravet om lønns-
og trekkoppgave kan utgå, innrapportering til NAVs arbeidstaker-
og arbeidsgiverregister og innrapportering i forbindelse med krav
om sykepenger kan utgå, og rapportering for lønnsstatistikken til
SSB kan utgå ifølge NARF.
Disse medlemmer viser også til
at hendelsesavhengig rapportering til aksjonærregisteret ifølge
NARF vil kunne erstatte kravet om aksjeeierbok, samt at opplysningene
kan gjøres elektronisk tilgjengelig sammen med nøkkelopplysninger
i Foretaksregisteret om selskapet.
Disse medlemmer viser til at
for indirekte skatt, peker tollrapportering seg ut som den største
byrden. Her kan forenkling gjøres ved periodevis deklarering for
like varer, dvs. terminvis innrapportering for visse typer bedrifter.
Når det gjelder statistikkrapportering viser disse
medlemmer til at rapporten "Kartlegging av administrative
kostnader ved etterlevelse av regelverk knyttet til direkte og indirekte
skatt samt statistikk" nevner at rapporteringen burde tilpasses
næringslivets rutiner, særlig for nye rapporteringsområder. Det
nevnes videre at det sendes ut mange skjemaer som ikke er relevante for
mottaker.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en vurdering
for Stortinget av hendelsesbetinget innrapportering på lønnsområdet
for skattetrekk, påleggstrekk og arbeidsgiveravgift, og hvorvidt dette
innebærer forenklinger for næringslivet."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en vurdering
for Stortinget av forenkling i regelverket vedrørende hendelsesbetinget
rapportering for aksjonærregisteroppgaven."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en vurdering
for Stortinget av forenkling i regelverket som kan lette næringslivets
byrder ved tollrapportering."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en vurdering
for Stortinget av forenkling i regelverket for statistikkrapporteringen,
slik at rapporteringskravene for statistikkformål bedre tilpasses næringslivets
rutiner."
Disse medlemmer mener at finanskrisen
må føre til debatt både nasjonalt og internasjonalt om reguleringen
av finans- og kredittmarkedet er tilpasset utfordringene i en globalisert økonomi.
Det samme gjelder tilsynsorganene som Kredittilsynet. Finanskrisen
er internasjonal, men den rammer også Norge, norske bedrifter og
forbrukere.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at god og riktig regulering er nødvendig for å sikre konkurransen,
at markedet skal fungere og at forbrukerne skal ha nødvendig beskyttelse
i et profesjonelt marked. Dette gjelder nasjonalt, men også internasjonalt.
Når økonomien er globalisert, må det også etableres tilstrekkelige spilleregler
internasjonalt. Selv om finanskrisen har et internasjonalt utspring,
mener disse medlemmer at et faglig basert utvalg
bør gå igjennom den norske reguleringen av finans- og kreditmarkedet,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette ned et faglig basert
utvalg, som med bakgrunn i finanskrisen får i oppgave å gjennomgå
reguleringen av det norske finans- og kredittmarkedet. Formålet
er å sikre at reguleringen er tilpasset utfordringene i en globalisert
økonomi og at reguleringsregimet bidrar til å sikre velfungerende
markeder nasjonalt. Utvalget skal også vurdere om Kredittilsynets
oppgaver og ressurser er tilpasset utfordringene."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar omtalen fra Regjeringen
til etterretning og konstaterer at klimaforliket som Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre etter lang tautrekking fikk regjeringspartiene
med på, har medført en betydelig vekst i satsingen på miljø- og
klimatiltak i forslaget til statsbudsjett for 2009. Disse
medlemmer mener imidlertid at arbeidet med bærekraftig utvikling
under Finansdepartementet må intensiveres ytterligere i 2009. Spesielt
sett i lys av finanskrisen er det behov for å legge et helt annet
fokus på å omstille norsk økonomi og næringsliv i en mer miljøvennlig
og bærekraftig retning.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har så langt vist til offensiv retorikk etterfulgt av liten
eller ingen handling: Det er i beste fall usikkert når et fullskala
renseanlegg for CO2-rensing på Mongstad vil stå klart. Det eneste
som er klart er at kostnadene øker. Gasskraftverket på Kårstø tjener
penger på å selge de gratis CO2-kvotene Regjeringen har tildelt
dem, mens det er liten eller ingen drift ved anlegget. Hva som skjer med
en eventuell rensing av CO2-utslippene ved Kårstø, vet ingen. Arbeidet
med et grønt sertifikatmarked for fornybar energi vil tidligst være klart
høsten 2009, om noen gang. Samtidig øker de norske utslippene med
nesten 3 pst., og har aldri vært høyere i Norge enn det de er nettopp
nå. Regjeringens "månelanding" og mål om å overoppfylle Kyoto-avtalen
med 10 pst. innen 2012, synes svært lite realistiske. På toppen
av det hele klarer ikke Regjeringen å kjøpe en eneste klimakvote
i 2008, og det synes, som tidligere år, som om budsjetteringen for
2009 er urealistisk høy.
Disse medlemmer mener at summen
av dette viser en regjering som lover, men ikke leverer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er positivt at det arbeides for mer åpenhet om finansielle forhold
i land som har regelverk som kan legge til rette for hvitvasking
av penger og økonomisk kriminalitet. Disse medlemmer mener
imidlertid det er uheldig at man kobler dette arbeidet mot lavskatteland
og betegnelsen "skatteparadis", og dermed insinuerer at det er det
lave skattenivået som er problemet.
Det er ikke noe nytt at høyskatteland styrt
av venstresiden ønsker å stoppe skattekonkurranse. Disse bruker
OECD i et forsøk på å diktere skattepolitikken og skattenivåene
rundt om i verden for å beskytte seg selv mot skattekonkurranse. Disse
medlemmer deler ikke den oppfatningen at høyskatteregimer
skal ha noen rett til å diktere skattenivået i lavskatteland.
Disse medlemmer vil påpeke at
også land som Storbritannia, USA og Norge på enkelte områder innen
skattesystemet kan kvalifisere til betegnelsen "skatteparadis".
Disse medlemmer viser til at
studier fra Harvard University bekrefter at høy skatt hindrer produktiv
atferd og viljen til å jobbe. Disse medlemmer viser
også til at Center for Freedom and Prosperity Foundation i 2006
publiserte en forskningsrapport som viser at skattekonkurranse
fører til mer næringsvennlig politikk og bedre økonomiske prestasjoner.
Disse medlemmer har i det siste
merket seg at finansministeren ikke lenger benytter begrepet "skatteparadis",
men foretrekker betegnelsen "finansparadis". Disse medlemmer mener
dette er en bedre betegnelse ettersom det er andre egenskaper ved
disse landene enn skattenivået man bør søke å påvirke.
Som disse medlemmer tidligere
har foreslått, kan systemet for innførselsmerverdiavgift endres
til en ordning med "snudd avregning" lik ordningen for import av
tjenester. Dette forenklingstiltaket er beregnet til å spare 330
mill. kroner for samfunnet årlig, hvorav 230 mill. kroner for næringslivet.
Avvikling av en del tollsatser og områder slik disse
medlemmer ønsker vil også lette byrden. Landbruksvarer kan
være et eksempel hvor det er fryktelig komplisert med et utall satser
for forskjellige varetyper. Disse medlemmer viser
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009) hvor disse medlemmer foreslo
fjerning av toll på varer fra u-land (OECD-listen).
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett for 2009 foreslår
økt innsats innen klima- og miljøtiltak på alle rammeområder – totalt
972 mill. kroner for 2009 – utover Regjeringens forslag, samt en økning
i kapitaloverføringen til grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering
på 10 mrd. kroner. Venstre foreslår også en grønn skatte- og avgiftsreform
som bidrar til et samlet skatteskifte på omlag 3 mrd. kroner, og
en økning i kapitaloverføringen til forskningsfondet med totalt
28 mrd. kroner i en strategisk satsing på kunnskaps- og lavutslippssamfunnet.
En slik satsing vil være avgjørende for å nå målsettingene i klimapolitikken.
I proposisjonens kapittel 3 er oversiktstabeller over
utgifter og inntekter fordelt på kapitler, bruk av stikkordet "kan
overføres", samt årsverksanslag pr. 1. mars 2008 på Finansdepartementets
område.
Komiteen tar informasjonen
til orientering.
I proposisjonens kapittel 5 er det gitt en oversikt over
status for arbeidet med likestilling på Finansdepartementets område,
jf. likestillingslovens § 1 bokstav a.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
I proposisjonens kapittel 6 er det redegjort
for miljø- og ressurstiltak på Finansdepartementets område.
Komiteen tar omtalen
til orientering.