Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 med tiltak som
møter den stadig økende gjeldsofferproblematikken."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2009 legge fram et opplegg for å frita frivillige
organisasjoner for momsbelastningen knyttet til innkjøp, som kan
etableres fra og med 2010."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsmelding
om å sikre et bedre samarbeid og en klarere ansvarsfordeling mellom
strafferettspleien og psykiatri, barnevern, samt utdanningssektoren
i løpet av 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en plan for nye lokaler for Politihøyskolen i sammenheng med
operativt treningssenter på Østlandet."
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av godtgjørings- og kompensasjonsordninger for medlemmer av forliksrådene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2009, om å foreta en gjennomgang av
driftssituasjonen i politiet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fjerne avkortingen
i pensjon mot arbeidsinntekt for 69-åringer fra 1. januar 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser ellers til
disse medlemmers merknader i Innst. O. nr. 1 (2008–2009) kap. 32.22,
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2009 fremme nødvendige endringer i lov om Statens
Pensjonskasse, slik at statspensjonister som gikk av med pensjon
før 30. april 2000 blir likebehandlet med øvrige statspensjonister
med virkning fra 1. juli 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme en sjøpattedyrmelding."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en handlingsplan
om avbyråkratisering av landbruket."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en strategi for
eksport av norsk saue- og lammekjøtt."
"Stortinget ber Regjeringen foreta en evaluering av
virkemidlene i landbrukspolitikken gjennom en "helsesjekk av landbrukspolitikken
i Norge"."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge opp til at
klimakvoteloven etter 2012 tildeler CO2-kvote på samme vilkår som
EU."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at helseforetakene
går gjennom sin virksomhet med tanke på effektivisering og konkurranseutsetting
av tjenester som ligger utenfor kjernevirksomheten for å frigjøre midler
til pasientbehandling. Dette kan for eksempel være renhold, vaskeri,
vaktmestertjenester osv."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at den totale
kapasitet som eksisterer hos private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
blir benyttet."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at den totale
kapasitet som eksisterer hos private rusinstitusjoner blir benyttet."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning som
sikrer at kommunene benytter ledig kapasitet i rusinstitusjoner
for rusmiddelavhengige som trenger et døgnkontinuerlig omsorgstilbud."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innlemme privatskoler
i rentekompensasjonsordningen for skolebygg."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremsetter
forslag om opprettelsen av et eget utenlandsbudsjett.
Oljeformuen kan brukes til fornuftige investeringer,
bl.a. i infrastruktur, satsning på helse og eldreomsorg, og en fremtidsrettet
styrking av kompetanse, forskning og utdanning. Dette vil øke effektiviteten
i samfunnet.
De fleste anskaffelser fra utlandet vil ikke
ha vesentlig effekt på norsk økonomi, og det vil ikke være riktig
å hevde at eksempelvis kjøp av sykehusutstyr skaper vesentlig press
i norsk økonomi. Dette vil heller ikke gjelde for bekjempelse av
sykdommer på internasjonal basis. Det vil derfor være riktig å skille
ut slike anskaffelser og utgifter på et eget utenlandsbudsjett,
og ikke regne disse utgiftene med når man ser på hva norsk innenlandsøkonomi
kan tåle av innfasing av oljepenger.
Forutsetningen for postene på disse medlemmers utenlandsbudsjett
er at de ikke skaper vesentlig press i norsk økonomi. Dersom noe
annet skulle vise seg å være tilfellet, vil vi søke å innrette investeringen
på en annen måte, eller foreta en alternativ anskaffelse fra utlandet.
UTENLANDSBUDSJETTET – utgifter
til investeringer og tiltak utenfor Norge (kap. 6) (mill. kroner) |
HELSE: Sykehusutstyr | 500 |
FORSVAR: Nyanskaffelser,
utstyr | 2 000 |
KUNNSKAP: Utstyr
til universiteter og høyskoler | 480 |
NÆRING: Markedsføring
av Norge, bl.a som vinterdestinasjon | 1 000 |
JUSTIS: Investeringsbudsjett
politiet | 100 |
SAMFERDSEL: Riksveiinvesteringer
utført av utenlandske entreprenører | 4 000 |
UTENRIKS: Sykdomsbekjempelse
i utlandet, AIDS, malaria, etc. | 1 200 |
SUM | 9 280 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremsetter
forslag om etablering av og utvidelse av fond. På enkelte områder
er forutsigbarhet og langsiktig planlegging spesielt viktig. Slik forutsigbarhet
og stabilitet sikres best ved etablering av øremerkede fond. Avkastningen
av fondene skal finansiere prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig med en progressiv og moderne forskningsaktivitet i
Norge. Et av virkemidlene for å oppnå dette er å disponere fondsavkastningen
fra fondet for forskning og nyskaping.
Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag er et tydelig signal på at en ikke prioriterer forskningsaktivitet
i den grad som det tidligere er gitt utrykk for. Regjeringen vil
på denne måten bidra til å redusere muligheten for å nå målet om
at 3 pst. av BNP skal gå til forskning innen år 2010. Dette er et dårlig
signal overfor næringslivet, og vil ha konsekvenser for fremtidig
etablering, eller mangel på sådan, av store internasjonale næringslivsaktører. Ved
etablering av ny virksomhet er det grunn til å tro at internasjonale
konserner vurderer hvilke muligheter en har for å få økonomisk uttelling
for forskningsvirksomhet i virksomheten.
Disse medlemmer vil derfor øke
denne posten med ytterligere 22 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fondet for forskning og nyskaping plasseres som kontolån
til staten med en rente som tilsvarer statsobligasjoner med 10 års
bindingstid. Disse medlemmer mener det kan være nødvendig
å gå gjennom denne forvaltningsformen og få vurdert andre fondsforvaltningsmodeller
for Fondet for forskning og nyskaping.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring med fortsatt
potensial for vekst og utvikling. Mye tyder på at olje- og gassektoren
blir en av Norges viktigste næringer i mange tiår fremover, og vil
være av stor betydning for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn,
sysselsetting og verdiskapning. Petroleumsforekomstene krever stadig
mer bruk av teknologi for å utvinnes lønnsomt og forsvarlig. Funnene
er generelt mindre, lengre til havs og dypere under havbunnen. Fornuftig utnyttelse
av resurser på norsk sokkel forutsetter videre satsing på teknologiutvikling.
Disse medlemmer foreslår at det
avsettes et forskningsfond på 10 mrd kroner, der avkastningen av
dette skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter.
Det er særlig viktig at det skapes en stabil organisasjonsform for
et slikt fond, der avkastningen skal gå til målrettet forskning
bl.a. for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt, bedre teknologien
for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen av et slikt
fond fører til at staten tar sitt nødvendige ansvar for forskningen,
og at dette i stor grad vil være utgifter til bedring av fremtidig
inntektservervelse for staten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktige å satse på fornybar energiproduksjon. Norge bør i
større grad utnytte energipotensialet innen vann, vind og bio, samt
drive FoU for å gjøre mer umodne teknologier mer lønnsomme og effektive. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen ikke fulgte opp sine
løfter om å utforme en fornybarsatsing som er bedre enn ordningen
med grønne sertifikater. På de fleste områder er Regjeringens satsing
langt dårligere. Disse medlemmer mener en markedsbasert
støtteordning er langt å foretrekke fremfor en byråkratisk støtteordning.
Når Regjeringen likevel har valgt en fondsbasert løsning, bør fondskapitalen
bygges opp langt raskere enn Regjeringen har lagt opp til, slik
at forutsigbarheten i fremtidige støttebeløp styrkes.
Krav til energiproduksjon basert på CO2-nøytrale
ressurser vil kreve øket forskning. Dette gjelder bl.a. utnyttelse
av sol-, vind- og bølgekraft. Hvis Norge ønsker å bli ledende innenfor
denne form for energiproduksjon vil det være en forutsetning at
det blir stillet midler til rådighet for forskning på disse teknologier.
Disse medlemmer vil derfor øke
fondskapitalen med 20 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å sikre god tilgang på risikokapital for bedrifter
i alle faser som sikrer muligheter til videre vekst og markedstilpasninger.
I Norge er det lite privat risikokapital grunnet et skattesystem
som ikke stimulerer til investeringer i bedriftsetablering. Den
internasjonale finansuroen gjør tilgangen på risikokapital ennå
svakere og mest sårbare er bedrifter i såkorn- og tidlig vekstfase. Kapitalmangelen
er et hinder for videreutvikling av bedrifter og kommersialisering
av ideer. Norge er i den situasjon at staten har store mengder kapital
og disse medlemmer mener det er viktig å bedre risikokapitaltilgangen
til næringslivet i et samarbeid mellom staten og private. Finansuroen
gjør det viktigere enn noen gang at det stilles kapital tilgjenglig gjennom
fondskonstuksjoner for å sikre tilgang til kapital for bedrifter
i oppstartsfasen og tidlig vekstfase. Disse medlemmer mener
at Argentum Fondsinvesteringer AS sin virksomhet etter en fond-i-fond-modell
fungerer bra og at dette må videreutvikles. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at Argentum Fondsinvesteringer AS styrkes betydelig
for å sikre mer tilgjenglig kapital i det norske markedet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at et infrastrukturfond er midler hvor avkastningen øremerkes
investeringer i samferdselsinfrastruktur. Fondets årlige avkastning vil
utgjøre bærebjelken i en helt nødvendig opptrapping av innsatsen
på samferdselsområdet.
I nær fremtid vil fondet, sammen med en rasjonell
og kontinuerlig utbygging finansiert av rimelige statlige lån til
vegvesen og jernbaneverk resultere i at de vesentligste deler av
dagens jernbane og stamveinettet kan oppgraderes på 20 år i stedet
for dagens 50–70 års perspektiv – uten bruk av bompenger.
Disse medlemmer foreslår å starte
oppbyggingen av slikt fond i 2009, og med 300 mrd. kroner i fondet
etter 5 år som mål. Forutsetter vi en avkastning på 4–5 pst. av
midlene stiller dette 10–12 mrd. kroner til disposisjon i årlig
gjennomsnitt til varig og forutsigbar investering i veinettet, 3–4
mrd. kroner til jernbane og kollektivformål, samt 0,5–1 mrd for
å sikre optimal IKT infrastruktur slik nedenstående tabell for 5
år illustrerer.
År | | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Videre årlig: |
Årlig
avsetning (mrd. kr) | | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 0 |
Akkumulert
fond (mrd. kr) | | 60 | 120 | 180 | 240 | 300 | 300 |
Årlig
avkastning (mill. kr) | | 3
000 | 6
000 | 9
000 | 12
000 | 15
000 | 15 000 |
Veier | 70
pst. | 2
100 | 4
200 | 6
300 | 8
400 | 10
500 | 10 500 |
Jernbane/koll. | 25
pst. | 750 | 1
500 | 2
250 | 3
000 | 3
750 | 3 750 |
IKT/Bredbånd | 5 pst. | 150 | 300 | 450 | 600 | 750 | 750 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at med adgang til lånefinansiering av større, sammenhengende
prosjekter kan slike fremskyndes kraftig og realiseres vesentlig raskere,
uavhengig av de årlige statsbudsjettene. Prosjektene nedbetales
ved årlige bevilgninger til renter og avdrag i takt med anleggenes
levetid. Disse medlemmer foreslår derfor en avsetning
øremerket dette. Disse medlemmer forutsetter at eksisterende
bompegegjeld slettes i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet
for 2008, og at bompengeinnkrevingen fra landets bilister opphører.
| 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Statlige lån til prosjektfinansiering
(mrd. kroner) | 10 | 20 | 20 | 20 | 20 |