2. Forslagene i NOU 1993:30

       En arbeidsgruppe opprettet i 1992 har hatt som mandat å vurdere visse sider av stiftelsesloven, hovedsakelig regnskaps- og revisjonsreglene. I gruppens utredning blir det redegjort for følgende emner: de ulike stiftelsestyper, stiftelsesbegrepet, betegnelsene private stiftelser, offentlige stiftelser og næringsdrivende stiftelser, gjeldende regler for stiftelsers regnskapsplikt og revisjon, drift og forvaltning i stiftelser og registreringsregler for stiftelser.

       Arbeidsgruppen foreslo at stiftelser skulle få plikt til å følge regnskapslovens regler om bokføring og årsoppgjør. Regnskapsreglene for stiftelser bygger i dag dels på særlige regler i stiftelsesloven, dels på de vanlige reglene i regnskapslovgivningen. Det ble foreslått etablert hjemmel for forskrifter om forenklet årsoppgjør for små stiftelser. Arbeidsgruppen foreslo videre innsendingsplikt for stiftelsesregnskapet til fylkesmannen med unntak for private, ikke næringsdrivende stiftelser med forvaltningskapital under kr 50.000.

       Videre foreslo arbeidsgruppen at revisjon av stiftelser burde følge revisjonslovgivningens alminnelige regler. Revisjonsreglene for stiftelser bygger i dag dels på særlige regler i stiftelsesloven, dels på de vanlige regler i revisjonslovgivningen. Det stilles i dag ikke spesielle krav til revisor med mindre stiftelsens forvaltningskapital overstiger kr 500.000. Gruppen så ikke grunn til å beholde en ordning der loven stiller krav om revisjon uten at en samtidig stiller krav til revisor i samsvar med de faglige og etiske krav som følger av revisorloven. En konsekvens av at revisorlovens regler legges til grunn også for stiftelser, er at stiftelsesrevisorer blir underlagt det ordinære revisortilsyn ved Kredittilsynet. Det foreslås videre enkelte presiseringer av revisors oppgaver, bl.a. at revisor skal følge med i stiftelsens forvaltning og gjennomføre minst en stedlig kontroll i løpet av året. Det foreslås også fullmakt for departementet til å fastsette nødvendige forenklingsregler for små stiftelser i tråd med de regler som vil bli gitt for små foretak for øvrig.

       Arbeidsgruppen mener at det i dag ikke er avklart hvem som kan begjære påtale ved straffbare handlinger mot en stiftelse. Problemstillingen melder seg hvor den straffbare handling er begått av stiftelsens organer eller av personer med tillitsverv der. Arbeidsgruppen foreslår at fylkesmannen gis kompetanse til å begjære påtale på vegne av stiftelsen i tilfeller som nevnt.

       Dersom revisjonen ikke er tilfredsstillende utført, skal fylkesmannen etter gruppens forslag kunne frata revisor oppdraget og oppnevne en annen.

       Utredningen har vært sendt på høring til en rekke instanser. Høringsinstansene er i det vesentlige positive til forslagene. I proposisjonen gis en oppsummering av høringsinstansenes uttalelser.