3. Finansdepartementets vurderinger og forslag

       Finansdepartementet følger i det vesentlige arbeidsgruppens forslag til nye regnskapsregler og revisorregler. Dette innebærer at stiftelser skal bruke de vanlige regnskapsreglene etter regnskapsloven og at revisorloven blir gjort gjeldende for stiftelser. Høringsuttalelsene tyder på at skatte- og avgiftskontrollen kan bli mere effektiv etter forslaget.

       Departementet er enig i arbeidsgruppens forslag om at det er viktig å ta inn regler i loven som setter konkrete krav til revisor. Disse krav er i vesentlig grad tilleggsplikter som går ut over det som følger av det alminnelige revisjonsregelverk. De av revisors plikter som følger av det alminnelige regelverket blir omtalt som plikt til å avgi en bekreftelse. De særlige tilleggsplikter som følger av lovutkastet blir omtalt som attestasjoner. De ulike særattestasjoner vil i særlig grad være nyttige for de offentlige myndigheter som er pålagt å føre tilsyn eller kontroll med stiftelser.

       Den egentlige revisjon innebærer at revisor bekrefter at stiftelsens årsoppgjør er i samsvar med lov, forskrifter og stiftelsens formål, samt at det er samsvar mellom opplysningene i styrets årsberetning og årsoppgjøret. Tilleggspliktene omfatter plikt for revisor til å gjøre nærmere rede for revisjonen og herunder bl.a. attestere om stiftelsens bokføring er tilfredsstillende. Videre skal revisor oppbevare revisjonsprotokollen, og merknader i protokollen skal fortløpende sendes fylkesmannen som også kan be revisor gjøre rede for bestemte angitte forhold. Etter § 11 fjerde ledd skal revisor avgi attestasjon om at ytelser til stiftelsens nøkkelpersonell og andre nærstående er i samsvar med lov, forskrift og stiftelsens formål.

       Arbeidsgruppen har ikke tatt med regler som avklarer i hvilke situasjoner Riksrevisjonen og kommune- eller fylkesrevisjon kan velges som revisor. Riksrevisjonen reviderer de såkalte statlige næringsdrivende stiftelser i samsvar med instruks gitt av Stortinget. Hjemmel for dette foreslås tatt inn i § 11. Instruksen definerer begrepet statlig stiftelse som stiftelse opprettet av statlige organer hvor statlige myndigheter er gitt betydelig styringsfunksjon eller som baserer sin virksomhet på statlige midler. Statsforetak og statsaksjeselskaper faller utenfor begrepet. Finansdepartementet har utformet lovutkastet til § 11 i tråd med dette. En tilsvarende definisjon foreslås gitt av kommunale og fylkeskommunale stiftelser der kommune- og fylkesrevisjonen kan velges som stiftelsesrevisor.

       Når det gjelder registreringsregler for stiftelser, mener departementet at den forestående etablering av Enhetsregisteret ikke gjør det naturlig å foreslå nye særregler på dette området nå.

       Departementet er enig i at det ikke er tilfredsstillende avklart hvem som kan begjære påtale ved straffbare handlinger begått mot en stiftelse. Departementet tar derfor opp arbeidsgruppens forslag om at fylkesmannen skal kunne begjære påtale i slike tilfeller.

       Finansdepartementet er videre enig med arbeidsgruppen i at tilsynsmyndigheten bør kunne frata revisor oppdraget og oppnevne en ny revisor dersom revisjonsoppgavene ikke utføres tilfredsstillende.