Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 58 (1994-1995)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 41 (1994-95)
  • Dato: 30.05.1995
  • Utgiver: næringskomiteen

1. Sammendrag

       Regjeringen fremmer i proposisjonen forslag om endringer i sjødyktighetsloven. Hensikten med forslaget er å øke muligheten til kontroll med utenlandske skip i norsk territorialfarvann og økonomisk sone ved mistanke om ulovlig dumping og forbrenning.

       Det vises i proposisjonen til at Oslo-konvensjonen av 15. februar 1972 om dumping og Paris-konvensjonen av 4. juni 1974 om landbaserte utslipp til det nordøstlige Atlanterhav er blitt revidert og slått sammen til en felles konvensjon (OSPAR-konvensjonen). I St.prp. nr. 39 (1994-1995) legger Regjeringen OSPAR-konvensjonen frem for Stortinget til ratifikasjon.

       OSPAR-konvensjonen innebærer en plikt til å håndheve konvensjonens bestemmelser om dumping og forbrenning både i territorialfarvannet og i vår økonomiske sone, hvilket ikke kan gjøres med hjemmel i dagens norske regelverk. Sjødyktighetsloven hjemler ikke håndhevelsesadgang overfor utenlandske skip i territorialfarvannet når det er grunn til mistanke om ulovlig dumping i territorialfarvannet (eller økonomisk sone). Norske skip kan imidlertid undersøkes uansett hvor de måtte befinne seg. Ved å ratifisere OSPAR-konvensjonen blir det således nødvendig å endre sjødyktighetsloven.


2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, William Engseth, Ulf Guttormsen, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt, fra Senterpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad, fra Høyre, lederen, Kristin Krohn Devold og Dag C. Weberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Lars Gunnar Lie, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, har merket seg at det er nødvendig med en endring av sjødyktighetsloven for at Norge skal kunne oppfylle OSPAR-konvensjonens krav om kontroll av skip i norsk territorialfarvann. Komiteen ser det som viktig at muligheten for å kontrollere skip som mistenkes for ulovlig dumping og forbrenning økes. Komiteen registrerer at sjødyktighetsloven inneholder visse begrensninger når det gjelder norske myndigheters kontroll av utenlandske skip som mistenkes for ulovlig dumping eller forbrenning i områder som er underlagt norsk jurisdiksjon.

       Komiteen synes det er viktig at OSPAR-konvensjonens bestemmelser gir kyststaten jurisdiksjon til å kontrollere skip uansett nasjonalitet.

       Komiteen legger vekt på at Norge som en sentral skipsfartsnasjon må ligge i fremste rekke når det gjelder å anerkjenne internasjonale regler og konvensjoner som har til hensikt å forhindre miljøforurensninger til havs.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.

I.

       I lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:

§ 112 ny bokstav d skal lyde:

d)  forbrenning:

enhver termisk destruksjon av stoffer og gjenstander i den hensikt å kvitte seg med disse.

       Forbrenning omfatter ikke forbrenning som er knyttet til eller skriver seg fra vanlig drift av skip, innretning eller utstyr ombord på disse, unntatt når stoffene eller gjenstandene er fraktet bort fra avfallskilden med det formål å bringe dem av veien.

§ 114 ny nr. 9 skal lyde:

9.  forbrenning

§ 121 første ledd nr. 6 skal lyde:

6. har foretatt forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 9.

Nåværende nr. 6 blir nr. 7.

§ 121 nytt tredje ledd skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om dumping eller forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 8 eller nr. 9, kan skip som befinner seg i norsk territorialfarvann, eller i norsk økonomisk sone, stanses og bordes for undersøkelse.

Nåværende tredje, fjerde og femte ledd blir fjerde, femte og sjette ledd.

§ 121 fjerde ledd skal lyde:

       De geografiske grenser for undersøkelsesadgangen i første, annet og tredje ledd gjelder ikke for norske skip.

II.

       Loven trer i kraft straks.

Oslo, i næringskomiteen, den 30. mai 1995.

Svein Ludvigsen, Gunnar Halvorsen, William Engseth,
leder. ordfører. sekretær.