Innstilling fra næringskomiteen om lov om forlengelse av og endringer i midlertidig lov av 22. juni 1990 nr. 44 om tiltak mot sjukdom hos akvatiske organismer.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 17 (1995-1996)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 14 (1995-96)
  • Dato: 30.11.1995
  • Utgiver: næringskomiteen

1. Sammendrag

       Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til lov om forlengelse av og endringer i midlertidig lov om tiltak mot sjukdommer hos akvatiske organismer.

       Landbruksdepartementet og Fiskeridepartementet har startet arbeidet med utforming av en permanent lov basert på prinsippene som er omtalt i havbruksmeldingen (St.meld. nr. 48 (1994-1995)). I påvente av permanent lov er det nødvendig å forlenge den midlertidige loven. Det foreslås samtidig å endre loven slik at det bl.a. blir mulig å stille krav til utførsel av akvatiske organismer og produkter av slike og at det blir utvidet adgang til å ta ut prøver for å overvåke helsetilstanden. Disse endringene tas inn for å oppfylle vilkårene i EØS-avtalen.

       Akvatiske organismer som er innført i strid med loven eller forskrifter gitt i medhold av loven, skal returneres eller destrueres. Det er nødvendig med regler for innkreving av kostnadene i denne forbindelse, og det foreslås at utgiftene skal være tvangsgrunnlag for utlegg. Innkrevingen skal gjøres av Statens innkrevingssentral.

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, William Engseth, Ulf Guttormsen, Gunnar Halvorsen, Inger Lise Husøy, Astrid Marie Nistad og Einar Olav Skogholt, fra Senterpartiet, Peter Angelsen, Syver Berge og Unn Aarrestad, fra Høyre, lederen, Kristin Krohn Devold og Dag C Weberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Reidar Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Lars Gunnar Lie, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, viser til at det arbeides med utkast til en permanent lov, og at det er nødvendig å forlenge den midlertidige loven inntil forslag kan legges fram for Stortinget. Komiteen viser videre til at høringsinstansene ikke har hatt innvendinger mot de endringer som er foreslått for å tilpasse loven til Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.

       Komiteen viser til at utgifter som påløper ved helsekontroll utført av det offentlige ved innførsel og utførsel av akvatiske organismer, skal betales av den enkelte importør/eksportør. Dette gjelder også kostnader ved innførsel i strid med loven av akvatiske organismer som dermed må returneres eller destrueres.

       Komiteen viser til at loven utvides til å gi myndigheten adgang til å gå inn i sykdomsfrie anlegg og ta prøver som ledd i helseovervåking. Utgifter i forbindelse med prøveuttak og analyse har hittil vært dekket av det offentlige, og komiteen peker på at ordningen videreføres, men forutsetter at næringen stiller nødvendig prøvemateriale til rådighet uten omkostninger for det offentlige.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ikke merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om forlengelse av og endringer i midlertidig lov av 22. juni 1990 nr. 44 om tiltak mot sjukdom hos akvatiske organismer.

I.

I midlertidig lov av 22. juni 1990 nr. 44 om tiltak mot sjukdom hos akvatiske organismer gjøres følgende endringer:

§ 5 skal lyde:

       Departementet kan gi forskrifter om innførsel og utførsel eller helt forby innførsel og utførsel av levende akvatiske organismer eller produkter, brukt emballasje, brukt fiskeredskap og andre varer og gjenstander som kan føre med seg smitte.

       I forskriftene kan det gis bestemmelse om plikt for den som innfører eller utfører til å dekke utgifter som er forbundet med innførselen eller utførselen og etterfølgende kontroll. Beløp som etter denne regelen er lagt ut av en offentlig kasse, er tvangsgrunnlag for utlegg.

§ 6 nytt annet punktum skal lyde:

       Skyldig beløp etter regelen i dette ledd, er tvangsgrunnlag for utlegg.

Ny § 9a skal lyde:

       Når Statens innkrevingssentral er pålagt å innkreve krav for staten som det etter bestemmelsene i denne lov foreligger tvangsgrunnlag for, kan Statens innkrevingssentral inndrive kravene ved trekk i lønn og lignende ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7. Statens innkrevingssentral kan også inndrive kravene ved å stifte utleggspant for kravet dersom panteretten kan gis rettsvern ved registrering i et register eller ved underretning til tredjeperson, jf. panteloven kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på Statens innkrevingssentrals kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9 første ledd.

§ 10 nytt annet ledd skal lyde:

       Det samme gjelder selv om det ikke er grunn til å tro at det forekommer slik sjukdom når det er nødvendig som et ledd i særskilt program for dokumentasjon av helsetilstanden. Departementet kan gi forskrifter om gjennomføringen av slike undersøkelser.

§ 13 tredje ledd skal lyde:

       Loven gjelder til 1. januar 1998.

II.

       Loven trer i kraft straks.

Oslo, i næringskomiteen, den 30. november 1995.

Svein Ludvigsen, Øystein Hedstrøm, William Engseth,
leder. ordfører. sekretær.