8. Merknader til de enkelte bestemmelser

I (endringer i verdipapirhandelloven)

§ 1-1

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.2.2 og slutter seg til Regjeringens forslag om at anvendelsesområdet for verdipapirdefinisjonen begrenses til lovens kap. 1, 2 og 2a.

§ 1-5 første ledd

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om justering av paragrafhenvisning.

§ 1-6

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om justering av paragrafhenvisning.

§ 1-7 første, annet og tredje ledd

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om justering av paragrafhenvisning.

§ 1-12 første og annet ledd

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til justering av paragrafhenvisning, samt til at henvisningen til Verdipapirkontrollen er erstattet med Kredittilsynet.

§ 2-2 første ledd

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til justering av paragrafhenvisning.

§ 2a-1 tredje ledd

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til justering av paragrafhenvisning.

§ 3-1

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.2.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende definisjon av investeringstjenester (første ledd) og finansielle instrumenter (annet ledd).

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag om å erstatte verdipapirbegrepet med begrepet finansielle instrumenter. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« § 3-1 første og annet ledd skal lyde:

§ 3-1. Definisjoner

       Med investeringstjenester menes følgende tjenester når disse ytes på forretningsmessig basis:

1. mottak i forbindelse med verdipapirer samt utførelse av slike ordre,
2. omsetning av verdipapirer for egen regning,
3. aktiv forvaltning av investorers portefølje av verdipapirer på individuell basis og etter investors fullmakt,
4. garantistillelse for fulltegning av emisjoner eller tilsvarende erverv av verdipapirer eller plassering av slike emisjoner, eller
5. markedsføring av verdipapirer.

       Med verdipapirer menes:

1. omsettelige verdipapirer
2. verdipapirfondsandeler
3. pengemarkedsinstrumenter
4. finansielle terminkontrakter, herunder tilsvarende verdipapirer med kontant oppgjør
5. fremtidige renteavtaler (FRA)
6. rente- og valutabytteavtale samt bytteavtale knyttet til aksjer og aksjeindeks, eller
7. opsjoner på kjøp eller salg av ethvert instrument som nevnt i punkt 1-6, valuta- og renteopsjoner samt tilsvarende instrumenter med kontant oppgjør. »

       Komiteen slutter seg videre til definisjonen av omsettelige verdipapirer (tredje ledd) og regulert marked (fjerde ledd).

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.1.2 og slutter seg til Regjeringens forslag til definisjon av verdipapirforetak (femte ledd).

       Komiteen slutter seg videre til forslagene i proposisjonen til definisjoner av kredittinstitusjon (sjette ledd) og betydelig eierandel (syvende ledd).

§ 3-2

       Komiteen viser når det gjelder tillatelse etter første ledd til merknader under pkt. 3.2.1.2 og slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteen viser når det gjelder unntaket etter annet ledd til merknader under pkt. 3.2.4.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag under § 3-2 annet ledd.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse fremmer følgende forslag:

       « Verdipapirhandelloven § 3-2 annet ledd skal lyde:

       Tillatelse kreves ikke for den virksomhet som utøves av Norges Bank. »

       Komiteen viser når det gjelder unntakene i tredje ledd til merknader under pkt. 3.2.2.2 og pkt. 3.2.4.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 3-2 tredje ledd, nr. 3.

§ 3-3

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.5.1.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende vilkår for tillatelse. Komiteen viser når det gjelder krav til godkjennelse av ledelsen til merknader under pkt 3.2.5.2.2.

       Komiteen viser når det gjelder bestemmelsen at tillatelse kan nektes dersom aksjonærer med kvalifisert eierandel ikke oppfyller kravet til egnethet, til merknader under pkt. 3.2.5.3.2.

§ 3-4

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende søknad om tillatelse.

§ 3-5

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.5.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende endringer i aksjonærstrukturen.

§ 3-6

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.5.1.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende avdelingskontor, filial m.v.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 3-6.

§ 3-7

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.7.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende melding om virksomhet i annen EØS-stat.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 3-7.

§ 3-8

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.7.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende verdipapirforetak med hovedsete i annen EØS-stat.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 3-8.

§ 3-9

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.7.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende verdipapirforetak med hovedsete utenfor EØS.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 3-9.

§ 3-10

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.13.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende verdipapirhandellovens anvendelse for utenlandske verdipapirforetak.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser i tillegg til merknader under pkt. 3.2.7.2 og går imot Regjeringens forslag under § 3-10.

§ 3-11

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende norsk fondsmeglertittel og betegnelsen fondsmeglerforetak.

§ 4-1

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende tilknyttede tjenester.

§ 4-2

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.9.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til § 4-2 første, tredje og fjerde ledd vedrørende kredittgivning.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag til § 4-2 annet ledd.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Stephen Bråthen viser til merknader under pkt. 4.2.9.2 og fremmer følgende forslag til § 4-2 annet ledd:

       « Verdipapirhandelloven § 4-2 annet ledd skal lyde:

       Foretak med tillatelse til å yte kreditt skal påse at det stilles betryggende sikkerhet for kreditten. »

       Disse medlemmer vil subsidiært slutte seg til flertallets forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag under § 4-2.

§ 4-3

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende verdipapirforetaks adgang til å drive annen næringsvirksomhet.

§ 4-4

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.4.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende ansattes adgang til å drive næringsvirksomhet m.m.

§ 4-5

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag til § 4-5 første og fjerde ledd vedrørende verdipapirforetaks handel i finansielle instrumenter for egen regning.

       Komiteen viser når det gjelder første ledd til merknader under pkt. 4.2.5.2.

       Komiteen viser når det gjelder fjerde ledd til merknader under pkt. 4.2.7.2.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag til § 4-5 annet og tredje ledd.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Stephen Bråthen viser til merknader under pkt. 4.2.5.2 og fremmer følgende forslag:

       « Verdipapirhandelloven § 4-5 annet og tredje ledd skal lyde:

       For verdipapirforetak som ikke er kredittinstitusjon kan handel som nevnt i første ledd nr. 2 kun foretas i finansielle instrumenter notert på regulert marked, med mindre instrumentene er ervervet til varig eie eller bruk for foretaket.

       Verdipapirforetak som ikke er kredittinstitusjon skal gi Kredittilsynet melding om egenhandel etter første ledd nr. 2 etter nærmere regler fastsatt av Kredittilsynet. »

       Disse medlemmer vil subsidiært slutte seg til flertallets forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 4-5.

§ 4-6

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.6.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende ansattes adgang til å handle for egen regning.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 4-6.

§ 4-7

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.7.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende formidling av salg av finansielle instrumenter kunden ikke eier.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 4-7.

§ 4-8

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.8.2.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende lån av finansielle instrumenter.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse går imot Regjeringens forslag til § 4-8.

§ 4-9

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.6.1.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende minstekrav til startkapital.

§ 4-10

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.6.1.2 og 3.2.6.2.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende kapitaldekningskrav.

§ 4-11

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.6.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende høyeste engasjement med en enkelt kunde.

§ 4-12

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.6.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende konsolideringsregler.

§ 4-13

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.6.4.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende sikkerhetsstillelse.

§ 5-1

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende organisering av virksomheten.

       Komiteen viser når det gjelder første ledd til merknader under pkt. 3.2.5.4.2.

       Komiteen viser når det gjelder fjerde ledd vedrørende taushetsplikt, herunder utveksling av informasjon mellom ulike deler av virksomheten til merknader under pkt. 4.2.12.2.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser for øvrig til tre forslag under pkt. 3.2.5.4.2 vedrørende derivathandel.

§ 5-2

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.2.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende god forretningsskikk.

§ 5-3

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.5.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende krav til god forretningsskikk ved egenhandel.

§ 5-4

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende handel i børsnoterte finansielle instrumenter.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.10.2 (vedrørende første ledd) og pkt. 4.2.11.2 (vedrørende annet ledd).

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse slutter seg til Regjeringens forslag til § 5-4 første ledd. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag til § 5-4 annet ledd.

§ 5-5

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.10.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende handel i finansielle instrumenter som er registrert i Verdipapirsentralen.

§ 5-6

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.12.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende oppgaveplikt.

§ 5-7

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.2.12.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende taushetsplikt for verdipapirforetak og dets ansatte.

§ 6-1

       Komiteen viser til merknader under pkt. 5.2.2.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende utførelse av oppdrag.

§ 6-2

       Komiteen viser til merknader under pkt. 5.2.2-5.2.4 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende verdipapirforetaks forretningsvilkår.

§ 6-3

       Komiteen viser til merknader under pkt. 5.2.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende innbyrdes forretninger.

§ 6-4

       Komiteen viser til merknader under pkt. 5.2.2.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende underretning om utførte oppdrag.

§ 6-5

       Komiteen viser til merknader under pkt. 5.2.3 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende verdipapirforetaks sikkerhetsnett.

§ 6-6

       Komiteen viser til merknader under pkt. 5.2.4.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende alminnelige ugyldighetsregler.

§ 6-7

       Komiteen viser til merknader under pkt. 5.2.4.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende innsigelser ved forsinkelse.

§ 7-1

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende kontroll med handel i finansielle instrumenter.

§ 7-2

       Komiteen viser til merknader under pkt. 6.2.4.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende opplysningsplikt.

§ 7-3

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende Kredittilsynets taushetsplikt.

§ 7-4

       Komiteen viser til merknader under pkt. 6.2.2.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende pålegg m.v.

§ 7-5

       Komiteen viser til merknader under pkt. 6.2.2.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende tilbakekalling av tillatelse.

§ 8-1

       Komiteen viser til merknader under pkt. 6.2.4.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende opplysningsplikt for verdipapirforetak som yter investeringstjenester etter § 3-8.

§ 8-2

       Komiteen viser til merknader under pkt. 6.2.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende stedlig kontroll.

§ 8-3

       Komiteen viser til merknader under pkt. 6.2.3.2 og slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende pålegg om retting m.m.

§ 9-1

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende tekniske endringer i § 9-1 annet ledd.

       Komiteen viser for øvrig til at finansministeren i brev til komiteen 7. mars 1996 har gjort oppmerksom på følgende:

       « For øvrig gjør Finansdepartementet oppmerksom på at lovforslagets § 5-6 og 5-7 ved en inkurie er falt ut av oppregningen i forslagets § 9-1 om hvilke bestemmelser som skulle sanksjoneres med straff. § 9-1 annet ledd nr. 3 var således ment å skulle lyde:
       « 3. ansatt etter styremedlem i verdipapirforetak som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 3-10, 4-2 til 4-8, 5-2 til 5-7 eller 6-3 med tilhørende forskrifter, §§ 6-1 og 7-2 eller pålegg gitt med hjemmel i § 7-4. »
       Ved en inkurie har heller ikke de relevante tekniske endringer i straffebestemmelsens tredje og femte ledd kommet med. § 9-1 tredje til femte ledd skal etter de foreslåtte endringer i paragrafnummereringen lyde:
       « Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt unnlater å anmelde erverv eller avhendelse av aksje eller å gi opplysning i samsvar med § 1-13 med tilhørende forskrifter.
       Medvirkning straffes på samme måte.
       Påtale finner sted bare når allmenne hensyn krever det. Straffbar overtredelse av § 1-8 anses som forbrytelse, for øvrig straffbar overtredelse som forseelse. »

       Komiteen tar finansministerens orientering til etterretning og fremmer forslag til § 9-1 tredje til femte ledd i samsvar med dette.

II (endringer i Kredittilsynsloven)

       Fondsmeglerforetak er erstattet med verdipapirforetak.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

III (endringer i lov om verdipapirfond)

       Fondsmeglerforetak er erstattet med verdipapirforetak.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

IV (endringer i lov om Verdipapirsentral)

       Fondsmeglerforetak er erstattet med verdipapirforetak.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

V (endringer i lov om registrering av foretak)

       Det er foretatt en justering av paragrafhenvisningene.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

VI (endringer i lov om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner)

       Fondsmeglerforetak er erstattet med verdipapirforetak.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

VII (endringer i børsloven)

       Det er foretatt en teknisk justering. Forslaget til presisering i § 3-1 første ledd er nærmere kommentert under pkt. 4.3.10 i proposisjonen.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 4.3.10.2 og slutter seg til Regjeringens forslag.

VIII (endringer i tvangsfullbyrdelsesloven)

       Fondsmeglerforetak er erstattet med verdipapirforetak. Paragrafhenvisninger er justert.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

IX (endringer i lov om erverv av næringsvirksomhet)

       Kapittelhenvisningen er justert.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

X (ikrafttredelse og overgangsbestemmelser)

       Overgangsbestemmelsene er omtalt under pkt. 3.3.8 i proposisjonen.

       Komiteen viser til merknader under pkt. 3.2.8.2 og slutter seg til Regjeringens forslag.