1. Innledning

       Til Odelstinget.

       Stortingsrepresentantene Anne Enger Lahnstein, Jorunn Ringstad og Ragnhild Queseth Haarstad har den 12. januar 1996 satt fram følgende forslag:

« I.

       I lov av 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet i forvaltningen gjøres følgende endringer:

§ 5 annet ledd første punktum skal lyde:

       Det samme gjelder dokument for et organs interne saksforberedelse som er utarbeidet av særlige rådgivere eller sakkyndige.

§ 6 første ledd nr. 1 skal lyde:

       Dokument som inneholder opplysninger som om de ble kjent vil skade:

a) rikets sikkerhet,
b) landets forsvar, eller
c) pågående forhandlinger med fremmede makter.

II.

       Denne lov trer i kraft straks.»

       I begrunnelsen for forslaget vises det til at hovedregelen i lov om offentlighet er åpenhet. Unntak fra offentlighet må være hjemlet i offentlighetsloven og slik hjemmel er gitt på flere områder. Erfaringene fra praktisering av loven viser at enkelte unntakshjemler er så upresise og vide at dokumenter blir unntatt innsyn i et omfang som går langt utover det som var intensjonen med loven. Det er derfor et behov for justering av loven. Etter inngåelsen av EØS-avtalen har saksområder som tidligere ble sett på som innenrikspolitikk fått en utenrikspolitisk karakter. Dette innebærer at slike saker i stor grad unntas offentlighet gjennom unntakshjemmelen i § 6 første ledd. Den delen av § 6 første ledd som omhandler internasjonale organisasjoner bør derfor utgå, og hovedregelen bør her være åpenhet.

       Intern saksforberedelse kan etter lovens § 5 unntas offentlighet. Ved en lovendring i § 2 ble det innført en plikt til å vurdere meroffentlighet også for interne saksdokumenter. Inntrykket er imidlertid at innføringen av dette prinsippet ikke har ført til større åpenhet. Det er derfor etter forslagsstillernes mening nødvendig å stramme inn unntakshjemmelen slik at åpenhet blir hovedregelen også når det gjelder dokumenter som er utarbeidet av underordnede organer. Det vises for øvrig til at justiskomiteen i Innst.S.nr.155 (1993-1994) ga uttrykk for at Regjeringen burde se på endringer i offentlighetsloven i forbindelse med omdanning av offentlige forvaltningsbedrifter til statsaksjeselskap.