Innstilling fra utenrikskomiteen om lov om endringer i enkelte lover som følge av norsk ratifikasjon av De forente nasjoners havrettskonvensjon av 10. desember 1982.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 71 (1995-1996)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 37 (1995-96)
  • Dato: 31.05.1996
  • Utgiver: utenrikskomiteen

1. Sammendrag

       Om bakgrunnen for de foreslåtte lovendringene opplyses det i proposisjonen at norsk ratifikasjon av havrettskonvensjonen i enkelte tilfelle krever at norske myndigheter innfører nye bestemmelser i sin lovgivning. De foreslåtte endringene i loven om beskyttelse av undersjøiske telekabler og sjødyktighetsloven, er av en slik art. På andre områder gir konvensjonen adgang til å innføre nye regler og bestemmelser som kan, men ikke må inkorporeres i den interne lovgivning.

       Enkelte plikter og begrensninger som konvensjonen pålegger, kan også gjennomføres ved å endre praksis innenfor gjeldende regelverk, uten at endringer i de berørte lover og forskrifter må foretas.

       I forbindelse med fremleggelsen av St.prp. nr. 37 (1995-1996) om samtykke til ratifikasjon av De forente nasjoners havrettskonvensjon av 10. desember 1982 m.v., legger Regjeringen i proposisjonen frem forslag til lov om endringer i lov av 14. juni 1884 nr. 3 om Beskyttelse af undersøiske Telgrafkabler udenfor de territoriale Farvande og lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.

       Lov om beskyttelse av undersjøiske telegrafkabler foreslås endret. I overensstemmelse med havrettskonvensjonens krav, utvides anvendelsesområdet til å gjelde kabler og rørledninger tilhørende alle stater. Lovens gyldighet gjøres ikke lenger avhengig av at Norge er part i konvensjonen av 14. mars 1884 om beskyttelse av undersjøiske telegrafkabler. Som følge av omfattende og langvarig statspraksis, er de regler det her gjelder blitt del av alminnelig folkerett og derfor gjeldende for Norge og andre stater på dette grunnlag.

       Sjødyktighetsloven § 121 foreslås endret slik at den, i overensstemmelse med havrettskonvensjonens krav, gir hjemmel for å stanse og borde skip også på norsk kontinentalsokkel utenfor 200 mils økonomisk sone, og samtidig gir adgang til såkalt uavbrutt forfølgelse utenfor disse grenser i samsvar med havrettskonvensjonens artikkel 111.

       Når det gjelder forslag til endringer i straffeloven som følge av norsk ratifikasjon av havrettskonvensjonen vises det til Ot.prp. nr. 42 (1995-1996) . Ettersom enkelte av endringene har et betydelig videre formål enn bare å tilfredsstille havrettskonvensjonens krav, har det vært naturlig å fremme forslaget til endringer i straffeloven i en egen proposisjon.

       Det opplyses i proposisjonen at høringsutkastet har vært forelagt en rekke instanser til uttalelse. Høringsinstansene har ikke hatt innvendinger til de foreslåtte lovendringer.

       Det opplyses i proposisjonen at etter Utenriksdepartementets syn vil de foreslåtte lovendringer neppe innebære nevneverdige administrative eller økonomiske konsekvenser for private eller for forvaltningen.

2. Komiteens merknader

       Komiteen viser til at disse lovendringene er blitt nødvendige i forbindelse med at Norge ratifiserer De forente nasjoners Havrettskonvensjon av 10. desember 1982. Dette er begrensede endringer, men av betydning særlig i forbindelse med intensivert miljøovervåking og for å forhindre dumping til havs.


3. Komiteens tilrådning

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i enkelte lover som følge av norsk ratifikasjon av De forente nasjoners havrettskonvensjon av 10. desember 1982.

I.

       I lov av 14. juni 1884 nr. 3 om Beskyttelse af undersøiske Telegrafkabler udenfor de territoriale Farvande gjøres følgende endringer:

Lovens tittel skal lyde:

       Lov om beskyttelse av undersjøiske kabler og rørledninger utenfor sjøterritoriet

§ 1 skal lyde:

       Blir det i forbindelse med nedleggelse eller reparasjon av en kabel eller rørledning forårsaket brudd eller skade på en annen kabel eller rørledning, skal eieren av den førstnevnte kabelen eller rørledningen bære de nødvendige reparasjonsomkostningene.

§ 4 første og annet punktum skal lyde:

       Eier av skip eller fartøy som kan godtgjøre å ha ofret et anker, garn eller annet fiskeredskap for å unngå å gjøre skade på en undersjøisk telekabel, skal holdes skadesløs av telekabelens eier. Dette gjelder likevel bare dersom skipets eller fartøyets eier på forhånd har tatt alle rimelige forholdsregler for å unngå skaden.

§ 4 nåværende annet, tredje, fjerde og femte punktum blir henholdsvis tredje, fjerde, femte og nytt sjette punktum.

Ny § 5 skal lyde:

       § 4 første og annet punktum gjelder tilsvarende dersom et anker, garn eller annet fiskeredskap er blitt ofret for å unngå å gjøre skade på en undersjøisk rørledning eller høyspentkabel.

§ 6 skal lyde:

       Bestemmelsene i loven her gjelder bare med hensyn til kabler og rørledninger utenfor noen stats sjøterritorium.

II.

       I lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endring:

§ 121 tredje ledd skal lyde:

       Skip kan stanses og bordes for undersøkelse når det er skjellig grunn til mistanke om dumping eller forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr 8 eller nr 9 dersom

a) skipet befinner seg i norsk territorialfarvann, norsk økonomisk sone eller på norsk del av kontinentalsokkelen på håndhevingstidspunktet, eller
b) det for øvrig er adgang til å treffe et slikt tiltak etter folkeretten.

III.

       Loven trer i kraft straks.

Oslo, i utenrikskomiteen, den 31. mai 1996.

Haakon Blankenborg, Anders Talleraas, Anne Enger Lahnstein,
leder. ordfører. sekretær.