5. Offentlig administrasjon

5.1 Sammendrag

       Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Banklovkommisjonens vurderinger og forslag og høringsinstansenes merknader vedrørende offentlig administrasjon.

Departementets merknader

       Departementet finner i hovedsak å kunne slutte seg til Banklovkommisjonens vurderinger og forslag. Departementet mener videre at det i tråd med Kredittilsynets uttalelse bør presiseres at andre selskaper i et finanskonsern enn finansinstitusjoner ikke kan settes under offentlig administrasjon. Departementet slutter seg videre til uttalelsen fra Finansieringsselskapenes Forening om at heller ikke finansieringsselskap skal kunne settes under offentlig administrasjon. Dette samsvarer, med unntak for de tilfeller finansieringsselskapet inngår i et finanskonsern, med rett. Det foreslås videre, i tråd med Banklovkommisjonens forslag, at morselskap i finanskonsern også skal kunne settes under offentlig administrasjon. Dersom et morselskap settes under offentlig administrasjon foreslås det at også øvrige selskaper i finanskonsernet kan settes under offentlig administrasjon, jf. utkastets § 4-5 annet ledd. Dette samsvarer med § 2a-16 i finansieringsvirksomhetsloven. Det vil etter dette være banker, forsikringsselskap og morselskap i finanskonsern, evt. hele finanskonsernet, som etter forslaget kan settes under offentlig administrasjon. Forslagene er for øvrig i hovedsak en videreføring av rett og det vises til de spesielle merknadene til utkastets kap. 4.

       Departementet slutter seg videre til ØKOKRIMs uttalelse om at kvalifikasjonskravene til lederen av et administrasjonsstyre bør være de samme som etter reglene i konkursloven. Som anført av ØKOKRIM åpner konkurslovens regler for at også andre enn advokater kan oppnevnes.

5.2 Komiteens merknader

       Komiteen tar departementets merknader vedrørende offentlig administrasjon til etterretning.