4. Betalings- og soliditetsvansker

4.1 Sammendrag

       Det er i meldingen redegjort for rett, Banklovkommisjonens vurderinger og forslag og høringsinstansenes merknader vedrørende betalings- og soliditetsvansker.

Departementets merknader

       Departementet finner i hovedsak å kunne slutte seg til Banklovkommisjonens vurderinger og forslag. Departementet foreslår i samsvar med dette regler om plikt for styret og daglig leder i en finansinstitusjon, samt revisor i slik institusjon, til å melde fra til Kredittilsynet ved betalingsvansker. For styret er dette en videreføring av regler i sparebankloven § 49, forretningsbankloven § 35 og forsikringsvirksomhetsloven § 11-1, mens den for daglig leder og revisor er ny. Departementet slutter seg til Kredittilsynets synspunkter og forslag om at revisors meldeplikt bør sidestilles med meldeplikten for styret og daglig leder. Dette med mindre revisor har fått bekreftelse fra Kredittilsynet på at melding allerede er gitt av styret eller daglig leder. En anser dette som en hensiktsmessig effektivisering av meldeplikten. Det vises i lovutkastets § 3-1. Det foreslås videre regler om hva Kredittilsynet skal gjøre når det har mottatt melding eller har grunn til å tro at meldeplikt foreligger. Kredittilsynet skal etter forslaget i slike tilfeller i samråd med institusjonen klarlegge hvilke tiltak som er nødvendige. Dersom institusjonen ikke selv iverksetter tiltak skal Kredittilsynet kunne innkalle til generalforsamling, gi pålegg om å endre sammensetningen av styrende organer, fastsette vilkår eller retningslinjer som anses nødvendige for å sikre at videre drift kan skje på betryggende måte, samt kreve at det utarbeides revidert statusoppgjør. Det vises til lovutkastets § 3-2.

       Videre foreslås det regler om revidert statusoppgjør og innkalling til generalforsamling, jf. henholdsvis utkastets § 3-3 og 3-4. Reglene i § 3-4 første ledd om innkalling til generalforsamling er i hovedsak en videreføring av regler i forretningsbankloven § 32, men innebærer en utvidelse ved at de også er relatert til tap på annen egenkapital enn aksjekapital. Det vises for øvrig til de spesielle merknadene til utkastets § 3-4.

       Det foreslås videre en videreføring av og enkelte endringer i regler i forretningsbankloven § 32 sjette ledd om nedsetting av aksjekapital, samt en adgang til å nedskrive grunnfondsbeviskapital, grunnfond og ansvarlig lånekapital. Det vises til de spesielle merknadene i utkastets § -5 og § 3-6.

       Departementet slutter seg for øvrig til Kredittilsynets uttalelse om at godtgjørelse til revisor, oppnevnt i henhold til § 3-3, bør prioriteres som massefordring. Departementet slutter seg også til de høringsinstanser som har foreslått at begrepet « forretningsfører » erstattes med « daglig leder », jf. lovutkastets § 3-1.

4.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til departementets merknader vedrørende betalings- og soliditetsvansker.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen viser til at myndighetene har et bredt spekter av virkemidler overfor en bank som får økonomiske vanskeligheter. Disse medlemmer viser til sin motstand mot den fullmaktslovgivning Staten ga seg selv under bankkrisen, og som gjorde det mulig for Regjeringen å ekspropriere banker uten erstatning, uten å ta hensyn til aksjonærene og uten å gå veien om offentlig administrasjon. Disse medlemmer mener erfaringene fra bankkrisen klart viser hvor uheldig slike vidtgående fullmaktslover kan fungere og kan på denne bakgrunn ikke støtte noen av de foreslåtte lovbestemmelser som gir Regjeringen myndighet til å tvangsnedskrive aksjekapital, grunnfondskapital og ansvarlige lån uten at det fattes beslutninger om dette i de valgte selskapsorganene. Disse medlemmer er innforstått med at konsekvensen av dette er at det i visse situasjoner vil kunne være nødvendig å sette en bank i krise under offentlig administrasjon, med den granskning og de rettssikkerhetsgarantier det medfører, i stedet for en forvaltningsbestemt statsovertagelse av banken. Disse medlemmer mener det i så fall er en positiv effekt.