5. Skattebegrensning for pensjonister - Endret beregning av formuestillegg og tilpasning til avtalefestet pensjon (AFP) i offentlig sektor

5.1 Beregning av formuestillegget i skattebegrensningsregelen for pensjonister

Sammendrag - regjeringen Jagland

       Departementet foreslår at satsen for å beregne formuestillegget i skattebegrensningsregelen for pensjonister reduseres fra 5 % til 3 % og at formuestillegget beregnes ut fra forslaget til beløpsgrense i klasse 2 i formuesskatten til kommunen. Dette innebærer at beløpsgrensen økes fra 120.000 kroner til 200.000 kroner. Det vises til nærmere omtale i Nasjonalbudsjettet 1998.

       Det vises til forslag til endring i skatteloven § 78 nr. 1 i Ot.prp.nr.1 (1997-1998). Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1998.

Sammendrag - regjeringen Bondevik

       Regjeringen Bondevik er enig i denne materielle løsningen. Dette innebærer at satsen reduseres fra 5 % til 3 % og beløpsgrensen økes fra 120.000 kroner til 200.000 kroner. Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 1 Tl.03 (1997-1998) Om endring i St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet folketrygden 1998.

       Fordi forslaget i kapittel 6 om endringer i fribeløpet i formuesskatten til kommunene er trukket tilbake, se Ot.meld. nr. 2 (1997-1998), er det imidlertid nødvendig med visse lovtekniske justeringer i skatteloven § 78 nr. 1 i forhold til det forslag som ble fremsatt i Ot.prp.nr.1 (1997-1998).

       I Ot.prp.nr.1 (1997-1998) kap. 2 ble det videre lagt fram forslag om å flytte en rekke beløpsgrenser i skatteloven til Stortingets skattevedtak, deriblant beløpsgrensen i skattereduksjonsregelen for skattytere med liten skatteevne, jf. skatteloven § 78 nr. 1 første punktum. Fordi forslaget nevnt i avsnittet ovenfor ble trukket, er det av lovtekniske grunner nødvendig også å gjenta dette lovforslaget i denne proposisjonen.

Komiteens merknader

       Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Kristeleg Folkeparti, Framstegspartiet, Høgre, Senterpartiet og Venstre, syner til St.prp. nr. 1 Tl.03 (1997-1998) der det går fram at det er semje mellom regjeringa Bondevik og regjeringa Jagland om den materielle løysinga for endringa i skattelova på dette punktet. Fleirtalet tek til etterretning dei lovtekniske justeringane i skattelova § 78 nr. 1 som vert fremma i Ot.prp.nr.23 (1997-1998).

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til regjeringen Jaglands forslag om beregninger av formuestillegget i skattebegrensningsregelen for pensjonister. Disse medlemmer slutter seg til forslagene om at formuestillegget reduseres til 3 % og at det skal beregnes ut fra forslaget til beløpsgrense i klasse 2 i formuesskatten til kommunen.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « I lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:

§ 78 nr. 1 skal lyde:

       For skattytere som har rett til fradrag etter § 77 nr. 1 og 2, skal det ikke beregnes skatt eller trygdeavgift når den alminnelige inntekt ikke overstiger et beløp fastsatt av Stortinget. Det samme gjelder for skattytere som mottar overgangsstønad etter folketrygdloven § 15-7, § 16-7 eller § 17-6 eller pensjon etter folketrygdloven § 16-7 eller § 17-5, eller som etter fylte 64 år mottar avtalefestet pensjon (AFP).

       Bestemmelsen kommer også til anvendelse overfor skattytere født i 1944 eller tidligere som etter fylte 62 år mottar tilsvarende avtalefestet pensjon i henhold til vedtekter godkjent av departementet, eller tilsvarende avtalefestet pensjon hvor dette er bestemt i tariffavtale hvor staten er part, eller i tariffavtale godkjent av departementet. Det samme gjelder tilsvarende avtalefestet pensjon i det kommunale tariffområde. For skattytere som nevnt skal kommuneskatt, fylkesskatt, fellesskatt og trygdeavgift ikke overstige 55 % av inntekt over beløpsgrensene. Ved fastsettelsen av inntekten skal det gjøres et tillegg på 3 % av skattyters og eventuell ektefelles eller samboers nettoformue ved statsskatteligningen, utover et skattefritt beløp tilsvarende beløpsgrensen for klasse 2 fastsatt i § 79. »

5.2 Tilpasning til avtalefestet pensjon (AFP) i offentlig sektor

Sammendrag

       Ved mellomoppgjøret pr. 1. mai 1997 i LO/NHO-området (tariffområdet mellom Landsorganisasjonen i Norge og Næringslivets Hovedorganisasjon), ble det enighet blant annet om å utvide ordningen med avtalefestet pensjon til å gjelde for 63-åringer fra 1. oktober 1997 og for 62-åringer fra 1. mars 1998. Resultatet medførte behov for endringer i lov av 23. desember 1988 nr. 110 om statstilskott til ordninger for avtalefestet pensjon og enkelte andre lover. Forslag til lovendringer ble lagt fram i Ot.prp.nr.79 (1996-1997) og vedtatt ved lov av 13. juni 1997 nr. 60.

       Ved lovendringen av 13. juni 1997 nr. 60 ble skatteloven § 78 nr. 1 gitt et tillegg, slik at bestemmelsens tredje punktum nå lyder:

       « Bestemmelsen kommer også til anvendelse overfor skattytere født i 1944 eller tidligere som etter fylte 62 år mottar tilsvarende avtalefestet pensjon i henhold til vedtekter godkjent av vedkommende departement. »

       Ved mellomoppgjøret i det statlige tariffområdet og i Kommunenes Sentralforbunds tariffområde pr. 1. mai 1997 ble det enighet om tilsvarende utvidelse av ordningen med avtalefestet pensjon som den det var blitt enighet om i privat sektor. Resultatet medførte behov for endringer i lov av 11. juni 1993 nr. 64 om avtalefestet pensjon for offentlige tjenestemenn m.fl. og enkelte andre lover. Forslag til lovendringer ble lagt fram i Ot.prp.nr.83 (1996-1997) og vedtatt ved lov av 19. juni 1997 nr. 86. Det ble i denne forbindelse ikke foretatt noen endring av skattebegrensningsregelen i skatteloven § 78 nr. 1.

       Vedtektene til ordninger med avtalefestet pensjon i privat sektor blir lagt fram for godkjennelse av Sosial- og helsedepartementet. Vedtektene til ordninger med avtalefestet pensjon i offentlig sektor blir ikke lagt fram for tilsvarende godkjennelse av departementet. Skattytere som er omfattet av de sistnevnte ordninger omfattes dermed ikke av skattebegrensningsregelen i § 78 nr. 1, slik denne bestemmelsen nå lyder. Etter departementets oppfatning er det uheldig at skattytere i ordninger med avtalefestet pensjon i offentlig sektor ikke skattemessig likebehandles med skattytere i ordninger med avtalefestet pensjon i privat sektor. Departementet foreslår derfor en endring i skatteloven § 78 nr. 1, slik at alle skattytere som mottar avtalefestet pensjon, og som for øvrig oppfyller lovens vilkår, vil bli omfattet av skattebegrensningsregelen.

       Forslaget fremmes i samråd med Planleggings- og samordningsdepartementet, Kommunal- og arbeidsdepartementet og Sosial- og helsedepartementet.

       Det vises til forslag til endring i skatteloven § 78 nr. 1 i Ot.prp.nr.1 (1997-1998). Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret 1997.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 78 nr. 1 slik at alle skattytere som mottar avtalefestet pensjon, og som for øvrig oppfyller lovens vilkår, vil bli omfattet av skattebegrensningsregelen.